בברכה המשולשת כתב:משולש כתב:בברכה המשולשת כתב:השאלה היא- האם המקימים שמתכוונים לטובה מותר להם לפעול להקמה, כאשר מקימים אחרים כוונתם לרעה והם אף פועלים לעשות רעות גדולות, בין אם תוקם המדינה ובין אם לאו, כאשר הקמת המדינה לא הרעה את המצב הרוחני (אם כי לצערנו אצל רבים גם לא היטיבה)
לי יש שאלה אחרת:
רשע רוצה לבנות מדינה למטרות רעות. האם מותר לי לסייע לו???
כל ילד יודע שחלו אי אלו אי דיוקים בדברי כבודו, אבל כיוון שאני פוחד שיווצר פה כאוס אם נכנס לפרטים, נשאיר את הפרטים להמשך. (בינתיים החברים מוזמנים לבדוק כל אחד בעצמו האם העברת הדת היתה נעשית אותו דבר גם בלי המדינה, ונא לא לענות פה על הנקודה הזו.(כדאי לקרוא את "ילדי טהרן מאשימים" אם רוצים אוכל להעלות אותו לכאן) )
א. נראה לי שנשאיר את זה בזה שכב' מנסח את השאלה כך ואני מנסח אותה כך וממילא התשובה שונה.
ב. איני יודע על אי דיוקים בדברי (אדרבה, אשמח מאוד להחכים) (אבל ילדי טהרן הוי ראיה לסתור- כי זה היה לפני קום המדינה)
בברכה המשולשת כתב: נראה לי שנשאיר את זה בזה שכב' מנסח את השאלה כך ואני מנסח אותה כך וממילא התשובה שונה.
משולש כתב:אליעזר שלום כתב:משולש כתב:אם כבודו טוען שהמדינה זה אתחלתא בגלל ש"נתנה הארץ פריה" אז כבר ציטטת מזרחי.
ובנוגע ל"דעת כל גדולי הדור הקודם" שלדעתך הרמה היא "נשכחה". אנא יציין מר מקור ברור לאחד מהגדולים הנ"ל שיאמר על שלטון אפיקורסים על ארץ ישראל, שהוא "אתחלתא דגאולה".
ואני רוצה לדון את כבודו לכף זכות שמישהו "עבד עליו". ולא ח"ו שמחפש לסלף את דעת כל גדולי הדור הקודם.
זה לא מזרחי זה גמ' מפורשת במגילה בסדר ברכות כיצד יש להסביר אחרת אולם בפשטות הכוונה כמו שנתבאר
עי' בר''מ ריש הלכות חנוכה ועי' באבנ''ז בתשובה של בנו שאומר שאביו אמר מי יודע מידת הירא''ש של כורש
בהתקופה הגדולה יש ליקוט מאוד יפה אלא ששירבב שם דברים של מזרחי וע''ז אנו מצטערים שדברי הראשונים והאחרונים בענין גאולה ע''פ טבע ופי' של הגאולה העתידה הפי' ה'אמיתי' לא נתקבלו משום שכיניהם שבאותו ספר
לא השבת על מכתבו של ר''ח זוננפלד
יש גם את הקול קורא של הבחירות הראשונות שהלכו עיין שם ותמצא נחת אם אתה מעונין לקבל את האמת ממי שאומרה
תקנו אותי אם טעיתי ואעיין שוב בכל הנ''ל
בוודאי שזה גמ' מפורשת. אבל הצורה המסולפת שבה הבין כב' את הגמ' זה מזרחי.
ובכלל לא הבנתי. כב' מצטט את כשר, ואח"כ אומר שלא מצטט ממזרחי.
בנוגע למכתב של הר"ח זוננפלד והקול קורא ביקשתי מכב' שיציין לי מקור (ספר ועמוד) היכן אוכל לעיין בזה. (כב' מפחד לספר לנו שקרא את זה אצל כשר?)
איש רגיל כתב:לגבי האי דיוקים שבדבריך, לי צרם עיוות אחד. כתבת "כאשר הקמת המדינה לא הרעה את המצב הרוחני (אם כי לצערנו אצל רבים גם לא היטיבה)", היינו המדינה לא הרעה בכלל את המצב הרוחני אצל אף אחד, ולמיעוטם היא הטיבה את המצב הרוחני, ולצערנו זה היה רק אצל מעטים. וזה סותר את דבריך הראשונים שנעשו ע"י המדינה עוולות רבות בתחום הרוחני.
משולש כתב:בברכה המשולשת כתב: נראה לי שנשאיר את זה בזה שכב' מנסח את השאלה כך ואני מנסח אותה כך וממילא התשובה שונה.
אם כן יוצא שכבודו מסכים שאסור לסייע לרשע שרוצה להקים מדינה למטרות רעות.
אליעזר שלום כתב:שמעתי פעם בשם ר' י' קמינצקי אולי יש א' שיכול לברר
שהציונות עברה מן העולם בתש''ח ולדבר היום על ציונות זה כמו לדבר היום מבעל פעור עכ''ד
נדמה לי שיש סיבה למה אוהבים כ''כ לדבר ע''ז
אולי כדי להצדיק עוולות שלנו
ואולי שרק כך אנו מרגישים שאנחנו צודקים
משולש כתב:שָׂרִים עָצְרוּ בְמִלִּים וְכַף יָשִׂימוּ לְפִיהֶם:
בברכה המשולשת כתב:משולש כתב:שָׂרִים עָצְרוּ בְמִלִּים וְכַף יָשִׂימוּ לְפִיהֶם:
לא הבנתי. לאור מה שכתבנו שנינו, באמת כבר אין על מה להתווכח
איש תמים כתב:אבל למה חז"ל לא התייחסו להורדוס כמו שאנחנו מתייחסים לראשי הממשלה הציונים, הלא הוא רדף את עולם התורה פי כמה וכמה כמבואר במסכת בבא בתרא פרק ראשון במעשה דבבא בן בוטא?
כמובן שהורדוס שהיה מאמין באלקים, אין שום השוואה בינו לבין האפיקורסים הרשעים שהקימו את המדינה.
משולש כתב:אני לא הבנתי כדבריך.
וראייתי מהתירוץ השני: "שאני בית המקדש דאי לאו מלכות לא מתבני". ורואים שיש כאן דיון גם על עצם בניית בית המקדש. (והכל דבר אחד: נתינת עצה למעשה טוב של בנית בית המקדש).
איך שלא יהיה ההבנה שם, וגם לדבריך, הגמ' שם לא מצאה חילוק בין נ"נ להורדוס מלבד החילוק שהורדוס חייב במצוות.
איש רגיל כתב: סלח לי הרב בברכה המשולשת, אך משולש ניסה לדון אתך לגופו של עניין, כתב בצורה הכי ברורה את שאלותיו, ואילו אתה רק ניסית לערפל תשובותיך, וכשהיה צורך גם שינית את דבריך, העיקר שלא לענות על השאלות שלו בצורה ברורה, וכשהוא תמה על כך שאדם חשוב כמוך לא עונה לשאלות המופנות אליו, פתאום אתה לא מבין על מה הויכוח?
אם אתה רוצה, אני מוכן לנסות להסביר לך את שאלתו, וכולנו נודה לך על כך שתסביר לנו את עמדתך.
בהנחה שהקמת המדינה יצרה דברים חיוביים ודברים שליליים, האם מותר להשתתף בהקמתה. האם הדברים החיוביים שינבעו מהקמת המדינה מתירים לסייע דה-פקטו לדברים השליליים שיצאו ממנה?
כפי שכבר כתבתי, אני אינני יודע את התשובה, ואין לי כלים להחליט בנושא שכזה, אך נשמח לשמוע האם לכת"ר יש דעה מסודרת בנידון?
איש רגיל כתב:רק שאלה לי אליך, אם וכאשר המדינה תחריב את כל מפעל ההתנחלויות, תקצץ לאפס את כל תקציבי הישיבות הציוניות והאולפנות, תבטל את ישיבות ההסדר, תעלה את המס על כיפות סרוגות, ותאיים במאסר על מי שיאמר הלל ביום העצמאות, גם אז המדינה תהיה מצוה גדולה למרות הפשעים שהיא מבצעת, או שדין זה נכון רק כשהם מקלקלים את התימנים? רק לימוד כפירה ללמעלה ממליון ילדים יהודים הוא פשע נסלח?
איש רגיל כתב:א. אתה מתעלם בדבריך מהמצב הרוחני של בני עדות המזרח, שם החילוניות היתה פחותה בהרבה מאצל האשכנזים, והמדינה היא זאת שחילנה אותם.
ב. אמנם יש פשעים שנעשו ע"י אנשים פרטיים שיש להם כח, אך יש גם הרבה פשעים שנעשו ונעשים עד היום ע"י המדינה, ואין החי יכול להכחיש את החי.
ג. נמצא שדעתך היא [כפי שלמדת מרבותיך], שהמצוה הגדולה להקים מדינה דוחה את האיסורים והעוולות שייעשו ע"י המדינה. כפי שאמרתי כבר, אין לי דעה בזה, אך סוף סוף הויכוח ברור.
רק שאלה לי אליך, אם וכאשר המדינה תחריב את כל מפעל ההתנחלויות, תקצץ לאפס את כל תקציבי הישיבות הציוניות והאולפנות, תבטל את ישיבות ההסדר, תעלה את המס על כיפות סרוגות, ותאיים במאסר על מי שיאמר הלל ביום העצמאות, גם אז המדינה תהיה מצוה גדולה למרות הפשעים שהיא מבצעת, או שדין זה נכון רק כשהם מקלקלים את התימנים? רק לימוד כפירה ללמעלה ממליון ילדים יהודים הוא פשע נסלח?
משולש כתב:איש רגיל כתב:רק שאלה לי אליך, אם וכאשר המדינה תחריב את כל מפעל ההתנחלויות, תקצץ לאפס את כל תקציבי הישיבות הציוניות והאולפנות, תבטל את ישיבות ההסדר, תעלה את המס על כיפות סרוגות, ותאיים במאסר על מי שיאמר הלל ביום העצמאות, גם אז המדינה תהיה מצוה גדולה למרות הפשעים שהיא מבצעת, או שדין זה נכון רק כשהם מקלקלים את התימנים? רק לימוד כפירה ללמעלה ממליון ילדים יהודים הוא פשע נסלח?
ההתנתקות הראתה לנו את התשובה לשאלתך.
וכמו שכתב מ"צ:
דהיינו את העוול הנורא שמליוני יהודים מתחנכים לכפירה ולשמד צריך לכסות בהכשר של "ממלכתיות" כי זה לא מתקרב לנזק הגדול והעצום שהממשלה המרושעת מעבירה כמה יהודים ממקום סכנה שהוא ספק א"י אל מקום מבטחים. ועל זה אסור לכסות בהכשר של "ממלכתיות" ח"ו.
משולש כתב:ר' משולשת,
האם אתה מסכים שמתגובתך מובן לקורא הישר שיש לתמוך ולסייע למדינה, גם כשיודעים שבכח הזה שנותנים לה היא מעבירה מליונים על דתם?
בברכה
משולש.
שהממשלה המרושעת מעבירה כמה יהודים ממקום סכנה שהוא ספק א"י אל מקום מבטחים.
בברכה המשולשת כתב:משולש כתב:ר' משולשת,
האם אתה מסכים שמתגובתך מובן לקורא הישר שיש לתמוך ולסייע למדינה, גם כשיודעים שבכח הזה שנותנים לה היא מעבירה מליונים על דתם?
בברכה
משולש.
אני מקווה שהתשובה לשאלת כב' ברורה משתי תגובותי האחרונות.
שלח כתב:מה דעת רוב חכמי ישראל היום, האם הם קוראים לעלות לארץ גם אם המשיח עדיין לא הגיע ויש בעיות מסוימות וכדומה, או שרוב חכמי ישראל אומרים ליהודים בחו"ל להישאר שם
המעיין כתב:שהממשלה המרושעת מעבירה כמה יהודים ממקום סכנה שהוא ספק א"י אל מקום מבטחים.
אתה גר בפפואה ניו גיניאה או באיזה מקום נידח יותר, שאינך יודע איך הפכו מקומות המבטחים אשקלון ואשדוד למקומות סכנה בזכות מעשי הממשלה המרושעת שאתה מצדד בהם?
משולש כתב: אז אנסח את זה כך:
מתגובותך נשמע שיש לתמוך ולסייע למדינה גם כאשר היא מתנהלת על ידי אנשים רשעים שמשתמשים בכוח שאנו נותנים להם בשביל העברה על הדת.
מסכים?.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים