נקדש את שמך בעולם כתב:נ.ב. מיכאל בן ארי הוא אדם אינטליגנטי וחכם
יכול להיות שהוא אדם חכם, אבל הוא מפרסם דעות הרחוקות מאד מדעת רבותינו חכמי התלמוד, אני לא ראיתי הרבה חומר שלו אבל במה שכן הוא עצמאי מאד, רק לאחרונה הוא הוציא ספר מחקר היסטורי שנוקט צד יחד עם הבריונים בירושלים למרות שחז"ל בגמ' בגיטין מסתייגים מדרכם.
איתן כתב:פרנקל תאומים כתב:איתן כתב:נ.ב. יש סוגים שונים של מדינת ההלכה. גם הר המור, גם הרב כהנא, וגם הרב ברויאר רוצים מדינת ההלכה, אך בנוסחים שונים.
התוכל להגדיר את חילוקי הנוסחים?
על כל פנים רושם שנוצר מספרים של הרב בריאר והרב כהנא די שונה - לפי הרב ברויאר יש איזה אישות מטפיזית שנקראת "עם ישראל" שאמורה לקבל את מלכות שמיים, לפרוש מהחוטאים וכו'. כמו איזה קהילה של רש"ר הירש שהתפשטה עד כדי מדינה בהגיעה זמנה. ואילו הרב כהנא זה סגנון אחר לגמרי. סגנון של התפלסמות תמידית עם המתיוונים, נסיון להחזיר את היהדות לכל פרט קטן בחיים. הרב כהנא יותר מתעסק בפרטיים האקטואליים. ואילו הרב ברויאר - באידיאולוגיה מופשטת. אמנם יכול להיות שמבחר ספריהם שקראתי יצר רושם כזה, ואילו הייתי קורא ספרים האחרים - הרושם היה שנוצר היה שונה. כי יש ספרים מעשיים יותר ויש כאלו שפחות. (קראתי את "דרכי", "ציוני דרך" ו"כוזרי החדש" של הרב ברויאר. ורובו של "מעל במת הכנסת", חלקים ב"אור הרעיון", "סיפורה של הליגה להגנה יהודית" ו"Uncomfortable Questions for Comfortable Jews" של הרב כהנא.)
אבל הנה כמה שאלות למחשבה:
אם חלק מתלמידי הרב כהנא יגיע לשלטון, הם ללא ספק יקימו סנהדרין, יתחילו להוציא להורג מחללי שבת, יבנו בית המקדש, יתחילו להקריב קורבנות וכו' האם זה מה שיקרה אם יהיה פה שלטון של תלמידי הרב טאו במדינה? נראה לי שלא.
איך דנים בדיני ממונות ודברים אחרים מתחום "החולין"? האם עם סיסמאות אבסטרקטיות כמו של דאגה לחלש וכו' או שמנסים לברר דברים מתוך הגמרא והפוסקים, כמו שעשה בברכה המשולשת בספרו "כתר יא: הקצאת משאבים ציבוריים". לפי הקצת שראיתי - ספר מומלץ ביותר.(לצערי הרב עדיין לא קראתי את הספר).
האם חברי הכנסת החרדים מגיעים למשל לבית דין של הרב ניסים קרליץ שליט"א כדי לברר האם איזה חוק על קצבאות תואם את חושן משפט? לא שידוע לי. אשמח לדעת שאני טועה.
נ.ב. סתם הערה: לפי מה שידוע לי הרב מאיר כהנא תמך בכלכלה חופשית, אף שלא התעסק בזה הרבה. ואילו לפי מה שזכור הרב ברויאר יותר נטה לסוציאליזם.
רון כתב:א. אחרי שכתבת את מי הכהניסיטים ימנו לסנהדרין, פטור אני מלהשיב. עשית את זה במקומי מצויין.
ב. בן ארי הוא באמת אינטלקטואל וחכם ובאמת תענוג לשמוע אותו והוא באמת יר"ש בפנימיותו. אך השמים שלו אינם השמים שלי.
[size=50][size=50]אל תכעס אם אומר לך שבאותה מידה תענוג לשמוע את י. שריד ואת א. טיבי שר"י, איזה חדות לשון, איך הם יודעים להכניס למי שעומד מולם, ממש כל מילה בסלע.אך מה זה אומר?[/size][/size]
פרנקל תאומים כתב:ד"ר ברויאר זצ"ל הסביר שכל קהילה יהודית שחוקתה היא התורה הינה "מדינת התורה" בזעיר אנפין, הגם שמיקומה הגיאוגרפי נמצא אפי' בארצות ניכר.
וכל קהילה יהודית שחוקתה איננה התורה, איננה יכולה להיקרא "קהילה יהודית" או "כנסת ישראל" גם אם היא באר"י, מפני שמהותה של ה"קהילה היהודית" ועצם הגדרתה כקהילה כלומר כגוף כללי המאחד את הפרטים, היא היותה כפופה לחוקת התורה. ולפיכך מדינת ישראל חילונית איננה יכולה להיקרא כנסת ישראל, ואיננה נחשבת ל"קהילה יהודית", כל עוד חוקתה איננה התורה, וזאת למרות היותה שוכנת על אדמת הקודש.
כלומר, הגם שכל יהודי בפנ"ע הינו יהודי אע"פ שכבר איננו שומר את המצוות, ושם ישראל לא בטיל מיניה, לא כך הדין ביחס לגוף הנקרא "כנסת ישראל", מפני שמה שמאחד את הפרטים של "בני ישראל" והופכם גוף אחד הנקרא "כנסת ישראל" הוא היותם מכפיפים את כנסייתם תחת שלטון התורה.
כמובן, שהמקום האידיאלי שהוכן לכך ע"י הבורא היא ארץ ישראל, והצורה האידיאלית היא עם ישראל המגובשים באר"י תחת חוקת התורה ועלינו לחתור למצב זה, אבל גם כל עוד לא זכינו לכך, כל קהילה יהודית הכפופה לחוקת התורה הינה כנסת ישראל מעין כנסת ישראל העתידית בארץ ישראל.
באשר ליישום המעשי של חוקת התורה בניהול הקהילה-כנסיה-מדינה, אכן ד"ר ברויאר זצ"ל איננו מתעסק בבירור הפרטים של התנהלות מדינת התורה, בפרט שזה עניין שלכאו' צריך להיות נתון בידיהם של פוסקי ההלכה, אבל אדרבה עצם הרעיון של התורה המנהלת את כל המערכות, הוא בבסיסה של האידיאולוגיה התורנית הברורה שהנחיל האדם הגדול הזה בספרו המופלא "הכוזרי החדש", והלא כך הוא מבאר את מטבע הלשון המפורסם "תורה עם דרך ארץ" הנכרך בדמותו של סבו (הגרש"ר הירש זצ"ל): תורה המנהלת את הדרך ארץ או בלשון הפוכה- דרך ארץ הכפופה לתורה.
הוי אומר- אתה רופא יהודי? אין פירושו שאתה גם רופא ככל הרופאים וגם יהודי בהנהגתך האישית, כ"א אתה "רופא יהודי"! אינך ככל הרופאים, אלא הינך רופא שהתנהלותך כרופא כפופה לתורה. אתה רמטכ"ל יהודי? כלומר אתה רמטכ"ל שההתנהלות המקצועית-צבאית שלו כפופה להוראות התורה. "מדינה יהודית" היא איננה מדינה ככל המדינות רק שבנוסף לכך היא גם יהודית ולפיכך (לצורך הדוגמא) משרדיה סגורים בשבת, אלא היא מדינה שבמהותה היא אחרת מכל המדינות, היא מדינת ה', היא מדינה שבכל התנהלותה המקצועית-מדינית היא כפופה לתורה, להדרכותיה לציוויה ולאיסוריה.
ולפיכך, אני חושב שנכון לומר אליבא דד"ר ברויאר, שהדרך שלנו במצבנו הנתון היא פשוט להתנהל כקהילות חרדיות בכל אתר ואתר הכפופות לתורה. כמובן שהאידיאל הוא כשנזכה לכך שחוקתה של מדינת ישראל בכלל תיהיה חוקת התורה, והיא תיהיה ראויה לשם "מדינת ישראל" (ובלשונו: "תורה עם דרך ארץ ישראל", תעדא"י), אלא שעניין זה כידוע לכולנו תלוי ההתפתחות הדמוגרפית, ועד שנגיע שמה, אנו כקהילות חרדיות, כל זמן שאנו מתנהלים עפ"י התורה, אנו זכאים לשם "כנסת ישראל" או מדינת התורה בזעיר אנפין בפני עצמנו.
כמובן, שישנם עניינים רבים בהם אין לנו אוטונומיה להתנהל כקהילה עפ"י התורה, אבל מצב זה היה ועודו נכון גם בקהילות החרדיות בחו"ל, ואעפ"כ, בעיניו של ד"ר ברויאר, היה להם (ויש להם) שם של מדינת ה' בזעיר אנפין.
נ"ב:
האם כשנגיע לשלטון עלינו להקים סנהדרין ולדון דיני נפשות? דומני שזו שאלה הלכתית מובהקת הצריכה להתברר ע"י גדולי בעלי ההוראה מן הש"ס והפוסקים, הלא כן?
נ"ב 2:
אכן, לאחרונה כשעלה הנושא של החיסכון החדש של המדינה עבור הילדים, ח"כ עמדו בקשר עם הפוסקים במטרה למנוע בעיות הלכתיות, או לכה"פ לאפשר לחרדים להיכלל בתוכנית בכפוף להלכה.
באופן כללי, אין בידיהם של הח"כים לנהל את המדינה עפ"י ההלכה, אבל הם מתאמצים לדאוג לכך שהחוקים לא יפגעו ביהודים החיים עפ"י ההלכה, וכשהדבר נתון בידיהם הם משתדלים גם שההתנהלות של המדינה עם הציבור הכללי לא תיהיה מנוגדת לתורה, או לכה"פ שיהיה למדינה איזה שהוא צביון יהודי וכדו' אבל כאמור כוחם בזה מוגבל מאד.
פרט לכך, זכינו בסייעתא דשמיא מופלאה, תוך שיתוף עם כולל "דורשי ציון", אשר ראשיו נמנים על מייסדי אגודת "קדושת ציון" ואשר עזרתם לא תסולא בפז, ולפני מספר שבועות נפתחה ישיבה לבחורים בני עליה מבקשי אמת, אשר מגמתם ללמוד את תורת ה' לאמתה מתוך התמדה מופלאה ומסירות, ותוך הנחלת הערכים התורניים המוכרים לקוראי עלוני "קדושת ציון". מצ"ב מכתב למוקירי התורה בעניין ישיבה זו.
ד"ר ברויאר זצ"ל הסביר שכל קהילה יהודית שחוקתה היא התורה הינה "מדינת התורה" בזעיר אנפין, הגם שמיקומה הגיאוגרפי נמצא אפי' בארצות ניכר.
וכל קהילה יהודית שחוקתה איננה התורה, איננה יכולה להיקרא "קהילה יהודית" או "כנסת ישראל" גם אם היא באר"י, מפני שמהותה של ה"קהילה היהודית" ועצם הגדרתה כקהילה כלומר כגוף כללי המאחד את הפרטים, היא היותה כפופה לחוקת התורה. ולפיכך מדינת ישראל חילונית איננה יכולה להיקרא כנסת ישראל, ואיננה נחשבת ל"קהילה יהודית", כל עוד חוקתה איננה התורה, וזאת למרות היותה שוכנת על אדמת הקודש.
כלומר, הגם שכל יהודי בפנ"ע הינו יהודי אע"פ שכבר איננו שומר את המצוות, ושם ישראל לא בטיל מיניה, לא כך הדין ביחס לגוף הנקרא "כנסת ישראל", מפני שמה שמאחד את הפרטים של "בני ישראל" והופכם לגוף אחד הנקרא "כנסת ישראל" הוא היותם מכפיפים את כנסייתם תחת שלטון התורה.
כמובן, שהמקום האידיאלי שהוכן לכך ע"י הבורא היא ארץ ישראל, והצורה האידיאלית היא עם ישראל המגובשים באר"י תחת חוקת התורה ועלינו לחתור למצב זה, אבל גם כל עוד לא זכינו לכך, כל קהילה יהודית הכפופה לחוקת התורה הינה כנסת ישראל מעין כנסת ישראל העתידית בארץ ישראל.
שלום רב לכל החברים,
אנו שמחים לבשר לציבור הרחב, כי כולל "דורשי ציון", אשר שם את מגמתו ללמוד, ללמד, לשמור ולעשות את התורה כנתינתה, לדעת אותה ממקורותיה היא ולהפיץ ברבים את בשורתה, לדרוש לציון, לשאוף ולפעול למען כינון מלכות יהודה בארץ ה', מציע לציבור הרחב מגוון רחב של שיעורים בכל מקצועות התורה, כפי שתוכלו לראות בדף המצורף. כבוד הוא לנו, לאגודת "קדושת ציון", שכולל "דורשי ציון" מצאו לנכון להפיץ בציבור הרחב את מערך השיעורים בעזרת אגודתנו. אנו מצפים להמשך שיתוף פעולה למען המטרות הנעלות שכולנו דוגלים בהן.
בברכה,
אגודת "קדושת ציון".
איתן כתב:גליון חדש נגד "קדושת ציון".
כנראה המחבר גם כתב ספר שלם בנושא.
אגודת קדושת ציון כתב:שלום רב וחודש טוב לכל החברים,
אנו שמחים להגיש בפניכם את גליון חודש ניסן של אגודת "קדושת ציון". בגליון זה תמצאו מאמרים רבים ומגוונים, הנוגעים למצב האומה בימים אלו וחובתה כלפי בוראה.
במרוצת הזמן הפך "קדושת ציון" להיות שופרם של בני היהדות הנאמנה הנאמנים לתורתם, לארצם ולעמם, ועל-כן אנו חשים אחריות שהדברים היוצאים תחת ידינו יהיו לאמיתה של תורה ולתועלת האומה.
אף שנטיית הלב הראשונית הייתה לעסוק אך ורק במאמרים תורניים כיאה וכראוי לציבור הקוראים האיכותי, הרי שבפועל אנו חשים מחויבות לעסוק גם בעניינים יותר אקטואליים הנוגעים לציבוריות של העם היהודי בשל אותה אחריות אשר הוטלה על כתפינו מעצם יחודיותו של העלון. לכן תמצאו כאן לצד מאמרים תורניים מובהקים גם מאמרים כגון זה המתאר את האסון המתרחש במערכת החינוך הממלכתית בישראל כיום, והכל מתוך מגמה לכונן כאן שלטון אמיתי של תורה.
כפי שתראו במודעה שבעלון, בכוונתנו לערוך בחודש אייר ועידה ארצית של "קדושת ציון", אשר פרטים מדויקים עליה יבואו בעלון הבא. אנו רואים חשיבות מרובה בהצלחתה של ועידה זו. כח הרבים הוא דבר בלתי מבוטל, וכאשר יראי ה' מתאספים יחדיו ומתאגדים לפעילות משותפת, הרי שהיכולת שביד כל אחד ואחד הופכת להיות גדולה לאין ערוך יותר מאשר כשכל אחד יושב בודד במקומו. על-כן אנו מבקשים כבר עכשיו בכל לשון של בקשה שכל מי שיכול יגיע לועידה הארצית, וכן שיביא איתו חברים נוספים.
כפי שתראו, שינינו את צורתו החיצונית של העלון, והוא דומה כעת יותר לכעין חוברת קטנה, ובה מספר כפול של עמודים קטנים יותר, כך שבסך-הכל הגודל הכולל לא השתנה. הדבר נעשה משום שנראה כי קל יותר לקחת הביתה מבית הכנסת חוברת קטנה מאשר עלון גדול. נשמח לקבל משוב גם בענין זה, האם מתכונת זו נוחה יותר או פחות ביחס למתכונת הקודמת.
גליון זה מופץ ביותר עותקים מהקודמים, וזאת מתוך מטרה לנצל את הימים בהם המוני בית ישראל מגיעים לרחבת הכותל ולמערת המכפלה ולחלק שם גליונות רבים. כמו-כן מערך השיעורים הולך ומתרחב, ומתוכננות גם פעולות נוספות אשר נועדו להשמיע את דבר האגודה בסוגיות השונות העולות על סדר היום הציבורי. כאשר מצרפים לכל אלו את הועידה הצפויה, אשר תתקיים בעזר ה' ברמה מקצועית גבוהה, הרי שההוצאות מרובות, וההכנסות חייבות להיות בהתאם. עד כה הצלחנו בקושי לקיים את העלון ולשלם את הוצאות הדפוס ומערך ההפצה, אך כעת אם ברצוננו להמשיך ולהתרחב, אנו חייבים לפנות לציבור התומכים שירימו את תרומתם מתוך הכרת חשיבות וערך הנושאים העומדים על הפרק. הוראות קבע, אף בסכומים נמוכים, עוזרות מאד, ומי שנדבה רוחו יכול לזכות להיות שותף לדברים גדולים כמעט בלא שירגיש זאת בכיסו. מי שיוכל לתרום סכומים גבוהים יותר באופן קבוע יבורך מפי עליון. גם תרומות חד-פעמיות תתקבלנה בברכה. כמו-כן, אבקש שכל מי שיוכל יעביר הלאה במייל את העלון למכריו השונים ולקבוצות השליחה שבידו, ובלבד שיגיע לאנשים העשויים לקרוא ולהתעניין. לתרומות, לשאלות ולכל ענין הקשור לעלון, ניתן ליצור קשר בכתובת מייל זו, או בטלפון 052-7178725. מי שמעוניין להשתתף במקומו במערך ההפצה מתבקש להתקשר לטלפון 052-7137627.
בברכת ראש חודשים שמח, ושנזכה במהרה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים,
יהודה אפשטיין.
אגודת 'קדושת ציון'.
קו ירוק כתב:ריבונו של עולם, לאיפה הגענו.
אותם 'חרדים' מצאו הזמן מתאים ביותר להתכנסותם בכ"ח אייר.
בושנו וגם נכלמנו.
הדבר גרם לאבסורד. כמעט מזעזע יותר מאשר מצחיק, שמידת חרדיותו ויראת השמים של אדם שתמיד נקבעה בעיני ההמון על ידי ריבוי תפילות, ברכות, ואמירת תהילים, נמדדה אשתקד ובשנה זו על ידי אלה שרואים הכל בראי עקום, באופן הפוך ממש. אלה שמשום מה לא הביעו שבח ותודה לבורא ית"ש אף במלה אחת, הם הם החרדים ביותר. ואלה שהודו כן נצרכים לבדיקה.
יושב ירושלים כתב:קו ירוק כתב:ריבונו של עולם, לאיפה הגענו.
אותם 'חרדים' מצאו הזמן מתאים ביותר להתכנסותם בכ"ח אייר.
בושנו וגם נכלמנו.
ממאמרו של הגאון ר' שריה דבליצקי ב'המעיין' בשנת תשכ"ח:הדבר גרם לאבסורד. כמעט מזעזע יותר מאשר מצחיק, שמידת חרדיותו ויראת השמים של אדם שתמיד נקבעה בעיני ההמון על ידי ריבוי תפילות, ברכות, ואמירת תהילים, נמדדה אשתקד ובשנה זו על ידי אלה שרואים הכל בראי עקום, באופן הפוך ממש. אלה שמשום מה לא הביעו שבח ותודה לבורא ית"ש אף במלה אחת, הם הם החרדים ביותר. ואלה שהודו כן נצרכים לבדיקה.
ועל כגון דא אמרו: כל מילה מיותרת..
המאמר המלא מצורף בזה:
רבותיי כתב:על כרחינו [דהיי' כיוון שהרב 'קו ירוק' שהוא חרדי באמת אמר כך והגאון המופלא הנ"ל העיז לומר היפך דבריו הרי ש...] צריך לומר, שגם הגאון המופלא ר' שריה - 'חרדי' במרכאות.
וזאת עלינו לדעת: מידת חרדיותו של אדם נמדדת רק לפי התאמתו לדעת התורה שנמסרה מסיני על ידי רבנים מסויימים דייקא, וכמו שהתבאר היטב כאן [http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=33811#p365296.]
איש גלילי כתב:המציאות היום היא, שאת כ"ח באייר מציינים רק הדתיים. כך שהשאלה לא רלונטית, לעומת ה' אייר.
אוצר החכמה כתב:לא. כאן בפורום היו וישנם דת"ל יראי שמים וחרדים לדבר ה'
קו ירוק כתב:מה הקשר בין האשמתי החמורה פה: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 94#p365255
לתגובות שאחריה.
מישהו מדבר שם על 'נס הצלה' שאינו קשור למאורע פוליטי של 'שחרור' ירושלים שגם ע"ז לרבותינו יש דברים ברורים בנושא,
או למשהו לאומני של ממש ??
(אור יחזקאל ח"א מכתב רב) "הלא ידוע דברי הרמב"ן בפ' בא ז"ל כי אין לאדם חלק בתורת משה רע"ה עד שיאמין כי כל דברינו ומקרינו כולם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם וכו', וכאשר אני רואה כי ארצינו הק' מתרבה ומתרחב בכל יום ויום בבנינים חדשים אשר למעלה מכפי השערתינו, כמעט מי שאין רואה זה לא יאמין זה, ואני אומר ע"ז בונה ירושלים ד' נדחי ישראל יכנס, וזו שמחה גדולה לנו כי בטח ירחם ד' ית' עלינו בקרוב ונזכה כולנו לראות ישועות ד' במהרה.
"והנה כאשר נתבונן נראה בעליל שימים אלו הם ימות המשיח... והנה עתה ארץ ישראל נבנית בצורה שלא נבנית מעולם, ויתכן שנבנית למען מטרה זו שתבוא הגאולה בהיות ארץ ישראל מיושבת. זכורני בעת הצהרת בלפור שהחפץ חיים ז"ל אמר שזו התעוררות לגאולה אך מאוד צריך לדאוג מי יחטוף את הארץ שלא יעשו הם לבעלים עליה, עאכו"כ עתה שרואים אנו בנין ארץ ישראל ודאי שזו הכנה לגאולה, ולכן מחובתינו להתחזק באמונה ויראה להקדים פני משיח מלכנו". (או"י ח"ג עמ' רעט).
ע"ד ההתעוררות הגדולה אשר היה במדינתכם וביותר בישיבתכם ע"ד הניסים הגלוים אשר הראה לנו [במלחמת ששת הימים שבחודש שקדם לו]. כי כמדומני כי אין לכם לשער, כפי אשר מוסרים לנו מקום הניסים אשר הי' נגלה ונראה לעיני כל, אף להפוקרים ח"ו כולם צועקים ניסים ניסים, אך כנראה כי כל זה הוא עוד מהלשון שבילקוט על ישעיה לה, יששום מדבר וציה מה הקב"ה עושה נגלה עליהם "קימעא" "קימעא". יתן ד' שנהי 'אנחנו וכל בית ישראל מהזוכים "המה יראו כבוד ה'" (מכתב תלז)
אחרי אשר הראונו כל זאת בעינינו בדורנו, וכל העולם משתומם למראה הנפלאות, גוים מתחילים לדבר על ישועת ה', מספרים שחיילים מצריים ששבו חיל יהודי - תוך כדי הליכתם עמו למקומם, התישבו בדעתם, ואמרו לו שהם משחררים אותו ויכול לחזור למקומו. "אחר שראינו שה' נלחם לכם - אמרו הם - אתה יכול לחזור למקומך", ומאחר שסירב שיעזבוהו לנפשו באמצע המדבר, ליווהו עד מקום ישוב ושחררוהו. מה גדלה התגלות ה' בזה עד ש[ה]מצרים [ה]נלחמים - נמצא מהם מי שהכיר זאת. (שם עמוד לו).
"הנה כשמונה מאות שנה היתה ארץ ישראל שממה בלי יושב, רבים מאומות העולם רצו לכובשה ולקבל בה חלק, אולם לא עלתה בידם ולא הצליחו לכובשה ולהתנחל בה, וכל זה מחמת שהבטיח לא"י, והארץ נבנית שלא כדרך – לנו זאת הקב"ה בתוכחת משה, ולפתע פתאום זכינו עם ישראל הטבע.. וא"כ עלינו להתעורר ולצפות לגאולה ולמלך המשיח" (אור יחזקאל ח"ז עמ' צד)
והמתבונן עתה יראה שהארץ נבנית משעה שהגיעה ליד עם ישראל, מה שלא היתה משך כל הזמן, ע"כ שכיון שהגיעה לידינו יש בזה כבר סימנים לגאולה". (ח"ז עמ' צה). "ואף עתה רק אנו שולטים בארץ ישראל ,וכל הדורות באו אומות העולם ולא הצליחו להתיישב בה, ורק כלל ישראל נוחלים אותה ,וכל זה מפני ההבטחה שהבטיח השי"ת לישראל". (ח"ז עמ' קי)
קו ירוק כתב:מחאה רבתא.
היות והינך תולה דעותיך המשובשות בדברי קדוש השם מרנא המשגיח רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל,
הנני לטרוח ולחזור ולכתוב דברים פשוטים:
למה אתה מוציא דברים מהקשרם - כדרך כל הנאחזים בקש והבל לדעותיהם המשובשות?
אני דנתי באשכול בענינו של יום כ"ח אייר כחגיגה לאומנית של אגודת קדושת (חילול) ציון,
ואתה מצטט מפי רבי יחזקאל לוינשטיין את מה שאמר כבר החפץ חיים על הצהרת בלפור שהיא 'פקידה', ואת העובדה ש'נדחי ישראל יכנס' לפני הגלות -
והכוונה לבני תורה ויראי השם, והישיבות ובתי המדרש השוקקים חיים ונבנים שכונות בשבילם, ואילו החילוניים/חולניים אין להשם חפץ בהם עד שיחזרו בתשובה.
(ואמנם היתה הארה גם להחילוניים במושבות מאז, אבל לסוף הם קלקלו כמו שאמר הח"ח שהיתה פקידה אבל הוא חושש שהחופשיים יקלקלו).
מה הקשר בין דבריו למה שהלאומיים רואים את כ"ח אייר כיום חשוב עבורם..
איה הוא רבי משה שיינפלד זצ"ל שיקום מקברו ויתן מנה אפיים לכל הסוטים מנתיב הזהב של רבותינו מצוקי ארץ.
ונכון ששם האשכול שונה ל: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד (אף שאינני מסכים עם התערבות חד צדדית ממנהלי הפורום)
אבל זה לא אומר שזו במה ל'לאומניים'. גם פה כח התורה וההנהגה המסורה צריכים להיות חוט השדרה.
קו ירוק כתב:אולי הגיע הזמן ששומרי הדת כבר יכונו בשם אחר, אולי מחנה היראים.. אולי משהו אחר. 'חרדים' זה כבר לא מושג של 'חרדה לדבר השם', אלא מילה מרוקנת מתוכנה שמבטאת קבוצה חברתית בעלת פולקלור כזה או אחר, מעוותת במידה זו או אחרת, שמיסודה היתה נעלה ועתה לוחכת את העפר - תרתי משמע..
קו ירוק כתב:ארשום כמה הגיגי לב הנגזרים מהבעיתיות הנראית לענינו.
רוח היא באנוש, ודברי תורה תמיד תמיד צריכים חיזוק, ודור דור ותהפוכותיו, עד ש'אפס עצור ועזוב' וגודרים מילתא מחדש, כך היא ההיסטוריה של עם ישראל, ולזה אנו מיחלים לגאולה השלמה שמלאה הארץ דעה את ה'.
ובמה הדברים אמורים? ההשכלה, ולאחריה הציונות עשו שמות בעם ישראל. ראו ה'חרדים אל דברו', והתכנסו אל עצמם - ונקראו פה בשם היקר 'החרדים', לאמר: החרדים לדבר השם, להבדיל בינם ובין הדתיים, לאמר: אנשים שומרי דת או למחצה לשליש ולרביע, בתוספת הלאומניות שכרסמה בהם בכל פה, (וכדברי הקדוש רבי אלחנן זצ"ל שהלאומיות היא גשר חד סיטרי - וכפי שעינינו הרואות, כבר הרבה שנים).
וכאמור, רוח היא באנוש, ויש ירידה מתמשכת, עד ש'החרדים' נהפך למטבע חברתי שחוק, שנתח גדול ממנו מתרוקן מתוכנו.. וזה כולל את המושג הזוועתי (גם אם הוא לא נקרא כך רישמית) 'חרדי לאומי'. ולאידך אנפי, כמו המתקדמים (דוגמת הזוג ה'משכילי-חרדי' ב. ופ. כהן, ועוד רבים ה"י) למיניהם.
אולי הגיע הזמן ששומרי הדת כבר יכונו בשם אחר, אולי מחנה היראים.. אולי משהו אחר. 'חרדים' זה כבר לא מושג של 'חרדה לדבר השם', אלא מילה מרוקנת מתוכנה שמבטאת קבוצות חברתיות בעלת פולקלור כזה או אחר, מעוותות במידה זו או אחרת, שמיסודה היתה נעלה ועתה לוחכת את העפר - תרתי משמע..
קו ירוק כתב:פעם היה קשה לי לצייר מה זה אותם אנשים שרבינו יונה מגדיר אותם כאנשי ארבע כיתות, שאחד מהם הוא מכת הלצים שאינם רואים פני שכינה
נוטר הכרמים כתב:אינני מבין את כל הפולמוס כאן. 'חרדי' אינו תואר אישי למישהו, כמו גם 'חסיד' או 'בן תורה'. 'חרדים' זוהי הגדרה רבת שנים לציבור מסוים שקו האופי הבולט ביותר שלו, מעבר לשמירת תורה ומצוות בשלימות, היא ההתבדלות משאינם שומרי תורה ומצוות, וההתבדלות מוחלטת מתרבותם. מי שאינו מתבדל לגמרי מן החברה החילונית ותרבותה (כמו למשל, ספרות; עיתונות; צבא; וכל כיוצ"ב) אינו עונה להגדרת 'חרדי'. ומכאן שברוב המקרים חרד"ל / חרד"ק וכד' הינם מושאלים ואינם מדויקים כלל.
התרשמותי מהגליונות קדושת ציון וכל השיח הכלול בהם, שאף כי מבחינת קיום תורה ומצוות המסר הוא חרדי לגמרי, מבחינת ההתבדלות מן הציונות שהיא חלק עיקרי בתרבות החילונית הרוח אינה חרדית כלל, גם לאחר הנסיון לבדל את אהבת הארץ וכו' מן הציונות החילונית, עדיין הרבה מוטיבים זהים, ואכמ"ל.
נוטר הכרמים כתב:אינני מבין את כל הפולמוס כאן. 'חרדי' אינו תואר אישי למישהו, כמו גם 'חסיד' או 'בן תורה'. 'חרדים' זוהי הגדרה רבת שנים לציבור מסוים שקו האופי הבולט ביותר שלו, מעבר לשמירת תורה ומצוות בשלימות, היא ההתבדלות משאינם שומרי תורה ומצוות, וההתבדלות מוחלטת מתרבותם. מי שאינו מתבדל לגמרי מן החברה החילונית ותרבותה (כמו למשל, ספרות; עיתונות; צבא; וכל כיוצ"ב) אינו עונה להגדרת 'חרדי'. ומכאן שברוב המקרים חרד"ל / חרד"ק וכד' הינם מושאלים ואינם מדויקים כלל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים