ישא ברכה כתב:בעז"ה
א.
עברתי על הקונטרס הנ"ל הוא בהחלט מקיף ומביא המון מידע בעניני השבועות שהיא סוגיא עמומה.
המבוכה היא ברורה ביותר.. מחד השבועה לא מוזכרת ברי"ף/רמב"ם/טור/שו"ע, [כל התרוצים למינהם הם דחוקים, ובמיוחד כלפי הרי"ף והרמב"ם שכל הלכה שהם שמיטו צ"ת], וכן כמעט לא מוזכר בספרות ההלכה על אלפי הספרים שבה [כמובן שלא שמענו אינו ראיה, אבל התעלמות בכזה היקף מעורר סימן שאלה. הספרים שיובאו בהמשך הם מעטים ביחס].
מאידך זה מוזכר בכמה וכמה ספרים נכבדים, ריב"ש, רשב"ש, כפתור ופרח, מגילת אסתר, פאת השולחן, [וכן בכמה מקומות שיל"ד על המשמעות שלהם, כמו איגרת תימן, כתבי הארבננאל, מהר"ל, ועוד].
ב.
וכעת לדברי הרב עקביה.
בפשטות כל האיסור [אם אכן ישנו] הוא כלפי ציבור ולא כלפי יחיד, [וכן מבואר בכמה מהספרים שהביאו את השבועה], דהיינו שהאיסור הוא להקים שלטון יהודי בא"י [שזהו התאגדות ציבורית].
בזמנינו יש כבר שלטון יהודי, יש מקום לדון האם כל אחד שמצטרף לישוב כאן, היות והוא מצטרף לגוף השלטוני, ומסייע בממון [חרדי] או במעשה [חרד"ל/דת"ל], א"כ הוא מחזק את השלטון היהודי, וממילא הוא בכלל השבועה, או שמא היות והמדינה קיימת גם בלעדיו והתרומה האישית של כל אחד היא מזערית, אין בזה איסור.
ג.
בהנחה שישנו איסור, איך נדע שהגיע הזמן של עד שתחפץ?
לכאורה האפשרות היא או ע"י חכמים שידרשו מדבר הבורא מתי רצון הבורא שנשוב לארצינו. או ע"י נביא שהבורא התגלה אליו ויאמר לו הגיע זמן גאולתכם.
א"כ יש לתמוה, הרמב"ם בהל' מלכים כותב 'ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי. ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים וכו'.
ולכאורה, איך יוכל אדם לעשות כן הלוא יש שבועה אוסרת על כיבוש א"י, ומי אמר שהגיע הזמן של סיום השבועה. [וזה לכאורה ראיה נוספת שהרמב"ם לא סבר מאיסור השבועה].
ישא ברכה כתב:א. הרב קו ירוק, אם אני מבין כוונתך הינה, שכל האיסור הוא דוקא כאשר אין הדבר נעשה ע"י מלך שבא לכבוש אלא ציבור שבא לכבוש בלי אחד שהוא ראש להם, אבל אם יש אחד שהוא ראש להם אין איסור כי יש מקום שזו צורת הגאולה העתידה שבכך יגאל הבורא את עמו. [כעי"ז עלה בדעתי, אבל הדעת נוטה וכן מקובלנו ממרן החזו"א שאין דרכו של הרמב"ם לסתום הלכות נכבדות ברמיזות דקות, והלוא מגמת ספרו שתהא תורה שבע"פ ידועה לכל]. וגם עצם הדברים אין בהם הרבה טעם, ובמיוחד שהם מאבדים את המשמעות המעשית כי הצורה הנורמלית שיש מישהו בראש בדר"כ.
אחרון התלמידים כתב:קו ירוק כתב:אחרון התלמידים כתב:וכמובן שהרב קו ירוק יישב כל ראשון או אחרון שלא אמר כשיטתו, מדברי הרמב"ם שכלל לא פסק דבר זה ביד החזקה, דרך מהרח"ו בשם האר"י הקדוש שלא נוהג באלף השישי (ומי שכותב אחרת בדברי המהרח"ו זה 'זיוף גמור' ומה שהרב החיד"א כן כתב אחרת זה לא משנה) ועד דברי תלמידי הגר"א שכתבו לגבי בית הכנסת החורבה - זה נמצא שם היום כמדומני ליד פתח בית הכנסת- שזו אתחלתא דגאולה. רק שלא ייראה שיש הו"א ח"ו וח"ו ששבועות אלו לא להלכה, כי הרי זה ממש כפירה בכל התורה כולה והרבה יותר גרוע מע"ז ממש וכו' וכו' ואין כלל מה להאריך בדברים הברורים לכל גדולי ישראל מכל העדות והחוגים...
מגוחך לשער בשמי - מה איישב או לא איישב.
המסתמן מפה ומעוד מקומות, כי ה'בעיה' שלך עם דברי, זו האג'נדה שלך, ולא רב כזה או אחר.
תמיד תחפש ציטוטים ו'דיוקים' מרבנים שיסייעו לרצון האישי שלך, או של הקבוצה עליה אתה נמנה. וזוהי הנקודה.
ב"ה
עיין כאן, האם לא צדקתי בטענתי, שת"ח עצום וצדיק שחושב אחרת מיד מאבד הוא תואר גדול בתורה ואפילו אינו רב. ומצוה להשפיל כבודו עד עפר, ומקיים 'מצוה גדולה' של ביזוי ת"ח שנכנס בהם ציונות...
viewtopic.php?f=55&t=30888&p=406768&hilit=%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9B%D7%98%D7%9C#p406668
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?180560&
https://www.otzar.org/wotzar/getimg.asp ... 00-0-1-512
אם הויכוח הוא אישי, אומר אני מלכתחילה שכבודו צודק לחלוטין, ואני הטועה.
לא הבאתי 'רב כזה או אחר', אלא שרפי קודש רבינו החיד"א שכך הבין בדברי המהרח"ו בשם הרב הקדוש האלוקי נורא רבינו האר"י ז"ל (שאף אחד מאיתנו לא מפקפק ח"ו ר"ל) שהשבועות בטלות באלף השישי כפשוטו ממש. ומי ספין למחות.
אמנם נכון צודק כבודו שאין זכות לכתוב דברים בשמו, אבל כתבתי דברים שאלו שהלכו בשיטה זו כתבו, ואתה אוחז כשיטתם.
אינני משתייך לחוג המזרחי ח"ו, רואה אני את מרן החזו"א כשאר החרדים לדבר ה' כאיש הגדול במעלה המנהיג ישראל בכל תחום שהוא, והוא ז"ל לא כתב ולא רמז בענין הג"ש אלא להיפך.
קו ירוק כתב:כמדומה שלא ראוי לדון פה בבעייתיות של הנידון שהעלית פה. מישהו מהרבנים היראים לא נד בראשו על הדברים שהתהפכו אצלו מרוב צרות?
קו ירוק כתב:אמנם לעצם דברי הרמב"ם, עי' בתומים ס"א ססק"ב שכתב דקיי"ל וקיבלו רוב מחברים דאליהו יבא קודם משיח, וינבא עליו (ולא כהרמב"ם), וא"כ בכה"ג שוב ל"ש שבועה שלא יעלו כחומה דמאת השם יהיה. ומעשה דר"ע ובן כוזיבא, צ"ל דקיי"ל שלא הסכימו חכמי דורו עם ר"ע, וטעה ר"ע בדבר משנה, וכדאמרו (ירו' תענית פ"ד ה"ה, ומדרש איכא פר' ב אות ד ד"ה בלע); 'ר' עקיבה כד הוה חמי בר כוזבה הוה אמר דין הוא מלכא משיחא, א"ל ר' יוחנן בן תורתא עקיבה יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא יבא'. וסבירא להו דמדאליהו לא בא אינו משיח. וא"כ לדעתם גם היה אסור לו להלחם כחומה. (וראה גם במשך חכמה איכה, עה"פ על הר ציון ששמם (בסוף הספר), דמשמע ממנו שטעה רבי עקיבא בדבר משנה, ולא הסכימו עמו חכמי דורו).
קו ירוק כתב:האשכול הזה הינו ספיציפי, וגם נכבד.. ראוי להשאיר את הבלאגן שלא קשור לפה, למקום אחר
אוצר החכמה כתב:קו ירוק כתב:אמנם לעצם דברי הרמב"ם, עי' בתומים ס"א ססק"ב שכתב דקיי"ל וקיבלו רוב מחברים דאליהו יבא קודם משיח, וינבא עליו (ולא כהרמב"ם), וא"כ בכה"ג שוב ל"ש שבועה שלא יעלו כחומה דמאת השם יהיה. ומעשה דר"ע ובן כוזיבא, צ"ל דקיי"ל שלא הסכימו חכמי דורו עם ר"ע, וטעה ר"ע בדבר משנה, וכדאמרו (ירו' תענית פ"ד ה"ה, ומדרש איכא פר' ב אות ד ד"ה בלע); 'ר' עקיבה כד הוה חמי בר כוזבה הוה אמר דין הוא מלכא משיחא, א"ל ר' יוחנן בן תורתא עקיבה יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא יבא'. וסבירא להו דמדאליהו לא בא אינו משיח. וא"כ לדעתם גם היה אסור לו להלחם כחומה. (וראה גם במשך חכמה איכה, עה"פ על הר ציון ששמם (בסוף הספר), דמשמע ממנו שטעה רבי עקיבא בדבר משנה, ולא הסכימו עמו חכמי דורו).
צ"ע לי על דברי התומים הלא בגמרא בסנהדרין מבואר כך:
בר כוזיבא מלך תרתין שנין ופלגא, אמר להו לרבנן, אנא משיח, אמרו ליה, במשיח כתיב 'דמורח ודאין', נחזי אנן אי מורח ודאין, כיון דחזיוהו דלא מורח ודאין קטלוהו.
ולמה לא אמרו לו שבלי שיבא אליהו קודם אינו משיח?
אולי אפשר לדחוק שס"ל שרבנן דהכא הוא בשיטת ר"ע אבל זה דוחק מבואר.
זיל בתר רובא כתב:מה שמוכיח שוב שהטענה הכי חזקה כאן הוא יעקב אבינו הלך עם כיפה
אחרון התלמידים כתב:אבל זה כבר משעשע שכל מי שהזכיר את האיסור כוונתו לכיבוש בפועל, וכל מי שכתב שהותר כוונתו לתפילה... ומלבד זאת גם אלו שדברו על תפילה, משהו קצת מוזר כאן... אם השבועה על התפילה השבועה לא קיימת באלף השישי ואם השבועה על מעשה בפועל היא קיימת לעולם? מה זה? חלק מהשבועה הותרה וחלקה לא? בקיצור כל מה שקשור לציונים הוא איסור ומה שלא הותר.
דבר נוסף כנראה לשיטת הקנאי המעניין הנ"ל מש"כ הרמב"ם בפ"ג הלכות מגילה, שהחשמונאים העמידו 'מלך' זה לא דווקא...
בקיצור נקוט את הכלל שכתבו חבריי ואנכי הקטן: המסקנה ברורה מראש ח"ו לחשוב אחרת, ומה שלא מסתדר, מכווצים פה דוחקים שם, בסוף הכל יסתדר אל תדאגו.
השבעתי אתכם וגו'. לחוט המשולש של השבעה זאת כבר ניתנו טעם לכ"א במקומו, וחזרה השכינה להשביע את מרכבת דבריאה הדום רגליה בנות ירושלים, שאולי יעלה על לב אהבתם בראותם עוצם וחוזק אהבתה לגבי בעלה אחר שכבר הבטיחה ברוב טוב הצפון לצדיקים עין לא ראתה, לעורר ע"י שירתם כי דרכה בכל לעורר את לב אהבה קודם זמנו זה שזכינו בעקבי משיחא, לזה שנה ושלש ופרט לה שישבו על משמרתם בשב ואל תעשה, משא"כ בזמנינו זה שמוטל עלינו לשלש דמעותינו על לחיינו השמת לבך לעת קץ כל הקיצין, הנה לא ינום עם סגולה ונאספו שמה כל העדרים צדיקים ילכו בה כל ירא חרד את דבר ה', ויקבצו יחד בתפילה מיוחדת פעמים שלש ערב בוקר וצהרים ובהקמת חצות [שהוא ענין] רבא ויקירא כי אז גילוי האורות העצומות שעת רצון עת לצעוק ועת לענות.
קו ירוק כתב:רבותינו שהיו צריכים להתייחס לזה, התייחסו לזה, אם זה הגרא"ו הי"ד, ואם זה הרב שך זצ"ל, ואחרים.
קו ירוק כתב:אבל א"ז קושיא דהא בן כוזיבא מלך היה (לקח מלוכה בעצמו), שנלחם ברומיים ויכול היה בכוחו לכבוש, וגם טבע מטבעות ומרד ברומיים, ולא יכלו לו,
לעולם יהיה אדם כתב:קו ירוק כתב:רבותינו שהיו צריכים להתייחס לזה, התייחסו לזה, אם זה הגרא"ו הי"ד, ואם זה הרב שך זצ"ל, ואחרים.
ר' אלחנן וסרמן בנאומו בכנסיה הגדולה בשנת תרצ"ז, דיבר נגד הקמת מדינה בארץ ישראל אבל לא אמר מילה על ג' שבועות (אם מה שנדס מנאומו מדויק, לא הייתי שם). לא שלא סבר שיש איסור בג' שבועות, אבל כנראה לא סבר שיש קשר להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.
(מה בכלל הקשר, הרי זה היה בתמיכת הבריטים והאו"ם?)
גם הרב שך, התנגד רק לצעדים לאומיים שאין להם תמיכה בקרב מדינות ידידותיות למדינת ישראל.קו ירוק כתב:אבל א"ז קושיא דהא בן כוזיבא מלך היה (לקח מלוכה בעצמו), שנלחם ברומיים ויכול היה בכוחו לכבוש, וגם טבע מטבעות ומרד ברומיים, ולא יכלו לו,
דומה לתיאור של הציונים.
אוצר החכמה כתב:קו ירוק
לא ברור לי מה אתה עונה על השאלה הפשוטה ששאל אותך אחרון התלמידים. מהרח"ו כותב שלשבועות האלו יש גבול בזמן. איפה מצאת שהאריז"ל אמר אחרת? עד שאתה דן שמהרח"ו לא חלק עליו.
פירוש הדברים, כי הנה היתה השבועה הגדולה לאלהים שלא יעוררו את הגאולה עד שאותה האהבה תהיה בחפץ ורצון טוב כמ"ש עד שתחפץ. וכבר אמרו רז"ל כי זמן השבועה היא עד אלף שנים. כמ"ש בברייתא דר' ישמעאל בפרקי היכלות ע"פ [ד]דניאל וז"ל ואיתיהבון בידיה עד עידן ועידנין ופלג עידן, ואיך הראהו הקב"ה ליעקב אבינו שר עולם והוא שרו של בבל ע' עוקין וכו' ע"ש. וכן הזוהר פ' וירא (קי"ז ע"א) וז"ל; אמר ר' יוסי כל דא אריכו זמנא יתיר מכמה דאוקמוה חבריא דאיהו יומא חד גלותא דכנסת ישראל ולא יתיר דכתיב נתנני שוממה כל היום דוה.
לעולם יהיה אדם כתב:לאומנות היא דבר רע. לא הייתה אידאולוגיה - או סיבה כלשהי - שהביאה לאובדן חיי אדם רבים כמו הלאומנות, לפחות במאות השנים האחרונות.
גנות את הלאומנות, למה לי קרא סברא הוא.
קו ירוק כתב:אוצר החכמה כתב:קו ירוק
לא ברור לי מה אתה עונה על השאלה הפשוטה ששאל אותך אחרון התלמידים. מהרח"ו כותב שלשבועות האלו יש גבול בזמן. איפה מצאת שהאריז"ל אמר אחרת? עד שאתה דן שמהרח"ו לא חלק עליו.
אני מניח שאנו מדברים על דברי מהרח"ו אלו:פירוש הדברים, כי הנה היתה השבועה הגדולה לאלהים שלא יעוררו את הגאולה עד שאותה האהבה תהיה בחפץ ורצון טוב כמ"ש עד שתחפץ. וכבר אמרו רז"ל כי זמן השבועה היא עד אלף שנים. כמ"ש בברייתא דר' ישמעאל בפרקי היכלות ע"פ [ד]דניאל וז"ל ואיתיהבון בידיה עד עידן ועידנין ופלג עידן, ואיך הראהו הקב"ה ליעקב אבינו שר עולם והוא שרו של בבל ע' עוקין וכו' ע"ש. וכן הזוהר פ' וירא (קי"ז ע"א) וז"ל; אמר ר' יוסי כל דא אריכו זמנא יתיר מכמה דאוקמוה חבריא דאיהו יומא חד גלותא דכנסת ישראל ולא יתיר דכתיב נתנני שוממה כל היום דוה.
וגם שם לא תמצא מעבר להתעוררות, ואם כי רק רמז, אבל האר"י האריך לבאר בשה"ש,
וכמו שכבר הגבתי פה: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 79#p458578 בפיסקה 5.
קו ירוק כתב:1. אכן העלייה הגדולה לא"י בנסיבות ההם כבר לא היה לה קשר לג' שבועות. אבל כן נגד הקמת מדינה מחמת ג' שבועות, וכמו שכתבתי בתגובתי הקודמת פה. ראה בקובץ מאמרים.
קו ירוק כתב:2. גם הרב שך התנגד לחידושים בלבד,
קו ירוק כתב:3. בן כוזיבא לקח מלוכה והיה בכוחו על אויביו והביסם מבלי שתהיה להם היכולת להתנגד לו, ורק חטאו הוא שגרם לו שנפל. הוא לא היה בריון כדוגמת שמעון בר גיורא ואחרים, אלא הצטער בצער השמד שלא למול וכו', ומה שאמרת שהציוניים דומים לו. מלבד שאין בכחם ממש, רק בריבוי עשרות אלפי הרוגים וזה לא נגמר, זה רחוק מרחק שמים וארץ ממטרת הציוניים ופעלם.
קו ירוק כתב:לעולם יהיה אדם כתב:לאומנות היא דבר רע. לא הייתה אידאולוגיה - או סיבה כלשהי - שהביאה לאובדן חיי אדם רבים כמו הלאומנות, לפחות במאות השנים האחרונות.
גנות את הלאומנות, למה לי קרא סברא הוא.
מדוע, הרי לאומיות היא מלכות ישראל, ולמה לא?
אותם פעולות שעושים פה הציוניים עשה גם בן דינאי, ראה ביופוס ב יב ד. ועליו אמרו שעבר אשבועה.
אוצר החכמה כתב:קו ירוק כתב:אוצר החכמה כתב:קו ירוק
לא ברור לי מה אתה עונה על השאלה הפשוטה ששאל אותך אחרון התלמידים. מהרח"ו כותב שלשבועות האלו יש גבול בזמן. איפה מצאת שהאריז"ל אמר אחרת? עד שאתה דן שמהרח"ו לא חלק עליו.
אני מניח שאנו מדברים על דברי מהרח"ו אלו:פירוש הדברים, כי הנה היתה השבועה הגדולה לאלהים שלא יעוררו את הגאולה עד שאותה האהבה תהיה בחפץ ורצון טוב כמ"ש עד שתחפץ. וכבר אמרו רז"ל כי זמן השבועה היא עד אלף שנים. כמ"ש בברייתא דר' ישמעאל בפרקי היכלות ע"פ [ד]דניאל וז"ל ואיתיהבון בידיה עד עידן ועידנין ופלג עידן, ואיך הראהו הקב"ה ליעקב אבינו שר עולם והוא שרו של בבל ע' עוקין וכו' ע"ש. וכן הזוהר פ' וירא (קי"ז ע"א) וז"ל; אמר ר' יוסי כל דא אריכו זמנא יתיר מכמה דאוקמוה חבריא דאיהו יומא חד גלותא דכנסת ישראל ולא יתיר דכתיב נתנני שוממה כל היום דוה.
וגם שם לא תמצא מעבר להתעוררות, ואם כי רק רמז, אבל האר"י האריך לבאר בשה"ש,
וכמו שכבר הגבתי פה: viewtopic.php?f=55&t=39824&p=458579#p458578 בפיסקה 5.
על זה דברתי ושאל אותך על זה אחרון התלמידים. ר' חיים ויטאל מדבר על איסור לימוד נסתר מכוח השבועה (זה הנושא שם) האריז"ל מדבר על להרבות בתחינה (כמו רש"י בידחקו את הקץ). מכל מקום הנימוק הוא שעבר זמן השבועות כי היו רק לאלף שנה. מאין אתה לוקח שלעניין השבועות שהם מדברים עליהם היה הגבלת זמן אבל לעניין השבועה שאתה מדבר עליה (שלא יעלו בחומה) לא היה הגבלת זמן הלא כולהו באותו עניין נאמרו. ומה מצאת באריז"ל יותר מבדברי מהרח"ו בנושא זה.
ייש"כ פשוט כדברי מר (רק צ"ל וזה הוא הג').אוצר החכמה כתב:מה שכתב האריז"ל לחוט המשולש וכולי במילה במקומו לא התכוון לרמוז לגמרא בכתובות (?) אלא למה שפירש הוא עצמו בשלוש הפעמים הקודמות שכתוב השבעתי וזה הוא הרביעי.
'השבעתי אתכם בנות ירושלים בצבאות או באילות השדה אם תעירו ואם תעוררו את האהבה'. אומרת אחר זכירתה את כל הגדולות, לרעותיה, השבעתי אתכם שלא תעירו אותי ולא תעוררו את מאהבי אל האהבה עד שתחפץ מעצמה, כי יהיה לי צער גדול ולמאהבי שיעשה זאת קודם העת. והענין, כמו שאמרו שלש שבועות השביע הקב"ה, שלא יקרבו את הקץ בענותם את ישראל, והנה יש שני מיני עינויים, א' שהעינוי גדול רק שנותנים לו ריוח בין כל עינוי ועינוי. וב' שאין העינוי גדול כל כך רק שהיא תכופה זה אחר זה, וכמו שנאמר מקוצר רוח ומעבודה קשה, כי תחילה קודם לקיטתן הקש היה העבודה קשה לבדה בחומר ובלבנים וכו', רק היה להם קצת חיות, ואחר כך אף שאין לקיטת תבן מלאכה כבידה, רק קוצר רוח הוא. ובגלל שני מיני עבודות הנ"ל כינה אותם בצבאות או באילות השדה, כי ידוע הוא החילוק שבין מרוצת צבי לאיל, כי הצבי קל במרוצה ואינו מתייגע מה שאין כן האיל שהוא מתייגע, כי האיל קופץ בפעם אחת למרחוק, שרגליו שוות, כמו שנאמר משוה רגלי כאילות. וזהו שאמר השבעתי אתכם וכו' בצבאות, רצה לומר, שאתם מתדמין בענין העינוי לצבאות שהוא העינוי השני כנ"ל, או באילות השדה, שאתם מתדמין נגד העינוי הראשון הנ"ל. אם תעירו כו'. ו'אם' הוא לשון שבועה בכל מקום, ואם תעירו הוא למטה, שיהיו מוכרחין לעשות תשובה, כמו שאמרו אני מעמיד להם [מלך שגזירותיו קשות] כהמן. ואם תעוררו הוא למעלה, לבקש שלא ידחקו את הקץ אלא עד שתחפוץ האהבה מעצמם, כמו שאמרו במדרש פרשת בחוקותי משל למלך שנשבע לזרוק על בנו אבן גדולה ואחר כך נתחרט ומפררו לחתיכות קטנות כדי לקיים השבועה.
אחרון התלמידים כתב: דרך אגב, חיפשתי ולא מצאתי, היכן דנו בדברי הגאון החיד"א בפורום?
אביגדור כתב:הוא לא אומר ג' פירושים אלא מסביר בכל מקום שבו נאמרה השבועה, מדוע נאמרה שם. (פעם נצרך לעוצם האהבה ופעם לגודל הצער, עיין עליו כ"א במקומו).
כאמור, הוא לא מפרש ביאור חדש בשבועה אלא כותב הסבר משלו ל"ג' שבועות הללו למה?" פשיטא שהוא לא בא לחלוק על הגמרא, ולכן את מה שהוא כותב על דחיקת הקץ מהרח"ו מעתיק על לימוד הנסתר וה"ה לעליה בחומה דמאי שנא?
בעניין דברי הגר"א באמת שאיני יודע מה אתה רוצה אבל אין נפק"מ כי אין לי מושג איך הגעת מהגר"א למהלך שלך באריז"ל, ומה שרמזת במילת "לעורר" לפענ"ד הדלה אין בזה כדי סמיכה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים