מעט דבש כתב:בתשובתו הוא בא להציע 'דעת תורה' נגדית, ובסיכומו של דבר הוא מונה את אלו:
ג. רבנים שכן הביעו דעתם בגלוי: הרב לייב מינצברג (דבריו מובאים בעלון 'קדושת ציון' גליון 5).
איתן כתב:מעניין שיש אח לר' מאיר הי"ד- הרב נחמן כהנא, מחבר "מי מנוחות" על מסכתות תלמוד שונות.
בינוני כתב:מעט דבש כתב:בתשובתו הוא בא להציע 'דעת תורה' נגדית, ובסיכומו של דבר הוא מונה את אלו:
ג. רבנים שכן הביעו דעתם בגלוי: הרב לייב מינצברג (דבריו מובאים בעלון 'קדושת ציון' גליון 5).
לא קראתי את דבריו של הגר"ל, אבל מצחיק לזהות אותו עם רבנים המסכימים לחבורת קדושת ציון וכדו', הגר"ל הוא אדם שמדבר וחי רעיונות בלבד, בכל הנוגע לעולם המעשה וכ"ש לתוכניות מעשיות הוא רחוק מזה כמטחווי קשת, שמעתי אותו מאות פעמים, והוא בהחלט מפרשן את מה שהיה כהארת פנים של הקב"ה [שהציונים מנצלים אותה לרעה], אך מעולם לא אמר מה עושים עם זה בהמשך. אפילו במלחמת העולם הליטאית הוא מפחד ומרתת בכל דבר שמא יתפרשו דבריו (בקרב תלמידיו) לעניין מעשה.
בינוני כתב:מעט דבש כתב:בתשובתו הוא בא להציע 'דעת תורה' נגדית, ובסיכומו של דבר הוא מונה את אלו:
ג. רבנים שכן הביעו דעתם בגלוי: הרב לייב מינצברג (דבריו מובאים בעלון 'קדושת ציון' גליון 5).
לא קראתי את דבריו של הגר"ל, אבל מצחיק לזהות אותו עם רבנים המסכימים לחבורת קדושת ציון וכדו', הגר"ל הוא אדם שמדבר וחי רעיונות בלבד, בכל הנוגע לעולם המעשה וכ"ש לתוכניות מעשיות הוא רחוק מזה כמטחווי קשת, שמעתי אותו מאות פעמים, והוא בהחלט מפרשן את מה שהיה כהארת פנים של הקב"ה [שהציונים מנצלים אותה לרעה], אך מעולם לא אמר מה עושים עם זה בהמשך. אפילו במלחמת העולם הליטאית הוא מפחד ומרתת בכל דבר שמא יתפרשו דבריו (בקרב תלמידיו) לעניין מעשה.
כנראה שלא.אפרקסתא דעניא כתב:איתן כתב:מעניין שיש אח לר' מאיר הי"ד- הרב נחמן כהנא, מחבר "מי מנוחות" על מסכתות תלמוד שונות.
האם הם צאצאים של הג"ר נחמן כהנא מסיגעט, בנו של קונטרס הספקות (ואחיינו של הקצוה"ח)?
מעט דבש כתב:א. ברמה הרעיונית - להחדיר שהקמת המדינה, והמצב שהמוני בני ישראל נמצאים באר"י, הוא חלק מתהליך חיובי של הגאולה [ושלא כדברי החזו"א והגרי"ז, וכפי שהגדיר זאת הקה"י בקצרה (קריינא דאגרתא ח"א עמ' רב), שעברנו מגלות אחת, לגלות אחרת מרה יותר].
בינוני כתב:
האם אי אפשר בשום אופן לחלק בין המדינה לבין התקבצות עם ישראל באר"י ופריחת עולם התורה?
כל מה שהבאת הם על מדינת הציונים, ומהכרותי עם הגר"ל אני משער שהוא מסכים עם אותם משפטים.
מה שהגר"ל רואה כהארת פנים הוא מה שהבאת לעיל משמו, והוא התקבצות העם באר"י, פריחת עולם התורה, והתמעטות שעבוד העמים.
בינוני כתב:מה שהגר"ל רואה כהארת פנים הוא מה שהבאת לעיל משמו, והוא התקבצות העם באר"י, פריחת עולם התורה, והתמעטות שעבוד העמים.
כל אלו לא קשורים למדינת הציונים אלא למרותה (בכל המדינות הדמוקרטיות יש פחות גזירות על החרדים)
בינוני כתב:ג. נסתרות דרכי ה', ואין לנו להרהר למה הייתה רצונו ית' שההטבה הנ"ל תבוא (גם) ע"י כופרים פוחזים וריקים מנאצי שם ה', ולמה חלק מטובה זו עצמה הפך להיות כולו שחור. הקב"ה החליט שהטובה תבוא ע"י רעים, ולכפויי טובה נהיה אם נהפוך את הטובה לרעה. הרעה נשארת רעה והטובה נשארת טובה.
בינוני כתב:(אני מפחד שאני מדבר מדי הרבה בשם הגר"ל, אז אבהיר שמה שאכתוב כאן הוא על דעתי בלבד.)
א. מאז השואה ועד היום היו תקופות יותר טובות עבור יראי ה' והיו תקופות גרועות מאוד. אחת מאותן תקופות קשות הייתה ללא ספק תקופת עליית יהודי תימן - תקופה שחורה בתולדות השיבה האחרונה לאר"י, ובאותה תקופה ספציפית פשוט שא"א למצוא שום קרן אורה, ויש רק להצטער שאותם תמימים עלו לארה"ק.
ב. לאחר שיש לנו פרספקטיבה של כשבעים שנה שבהן אנו רואים את ארץ הקודש מאירה פניה ליושביה היהודים ששבו אליה מכל עבר, קול התורה הק' נשמע בה בעוז והתורה רק הולכת מתרבה ומשגשגת, מותר לנו לראות בתקופה הזו בכללותה את הארת הפנים של היושב במרומים שמביא לנו טובה זו.
ג. נסתרות דרכי ה', ואין לנו להרהר למה הייתה רצונו ית' שההטבה הנ"ל תבוא (גם) ע"י כופרים פוחזים וריקים מנאצי שם ה', ולמה חלק מטובה זו עצמה הפך להיות כולו שחור. הקב"ה החליט שהטובה תבוא ע"י רעים, ולכפויי טובה נהיה אם נהפוך את הטובה לרעה. הרעה נשארת רעה והטובה נשארת טובה.
ד. אם היו שואלים אותי: אולי היה עדיף לא לקבל לא את הרעה שהביאו הציונים ולא את הטובה שנגרמה על ידם? איני יודע! אבל לאחר שכך גילגלה ההשגחה, אני רואה את הרעה ומנסה להתבדל ממנה בכל כוחי, ואני רואה גם את הטובה ואני מברך ע"כ להקב"ה.
מעט דבש כתב:1. כל דבריך אינם אלא לגבי ההתייחסות לטובות שהשפיע עלינו הקב"ה, שהמצב כעת ב"ה הוא טוב מאשר מה שהיה עד לתקופתנו.
2. וכמעט כל דבריך מתאימים גם ליושבים בארה"ב, או בארצות אירופה.
3. אבל 'קדושת ציון' הולכים רחוק יותר - הם טוענים שכבר יצאנו מהגלות.
ואם תאמר, מאי נפק"מ איך להגדיר - יש ויש נפק"מ. ראה לעיל.
קו ירוק כתב:מוישי כתב:עצם חיבור האשכול על קדושת ציון עם האשכול על מאיר כהנא והכותרת הכוללת שניהם יחדיו, היא בדיוק ההיפך מכוונת העלון קדושת ציון, הבאים להציג דרכם ושיטתם כ חרדים.
ובלי להיכנס לגופים של דברים, יפה עשה א"ס שגילה כונתם האמיתית
לדעתי לא עשה יפה הרב אי"ש ספר, כי זה שיכתוב מאולץ, ופוגע באושיות הפורום.
כלומר אפשר לתת בידי הקוראים לשפוט, להעיר ולבקר באופן אישי, את דעתם על 'קדושת ציון', או על 'מאיר כהנא' מבלי לאלץ טכנית את הקוראים שהאשכול הוא בעצם אותו אשכול.
איתן כתב:מעניין שיש אח לר' מאיר הי"ד- הרב נחמן כהנא, מחבר "מי מנוחות" על מסכתות תלמוד שונות.
משולש כתב:איתן כתב:מעניין שיש אח לר' מאיר הי"ד- הרב נחמן כהנא, מחבר "מי מנוחות" על מסכתות תלמוד שונות.
ועל זה אמרו בדרך הלצה שהם שני אחים: אחד 'מי מנוחות' ואחד 'מי מריבות'...
(לא שהרב נחמן כזה שמאלני, הוא גר ברובע המוסלמי כמדומני ושייך לישיבת עטרת כהנים).
שלמה בן חיים כתב:הלגיטימי הזה שכתבת זו הבעיה הגדולה ביותר במה שכתבת. ותו לא מידי. כדאי לך להתחיל ללמוד קצת מהר"ל ותבין איך להביט על מדרשי חז"ל.
מעט דבש כתב:קו ירוק כתב:מוישי כתב:עצם חיבור האשכול על קדושת ציון עם האשכול על מאיר כהנא והכותרת הכוללת שניהם יחדיו, היא בדיוק ההיפך מכוונת העלון קדושת ציון, הבאים להציג דרכם ושיטתם כ חרדים.
ובלי להיכנס לגופים של דברים, יפה עשה א"ס שגילה כונתם האמיתית
לדעתי לא היה יפה הרב אי"ש ספר, כי זה שיכתוב מאולץ, ופוגע באושיות הפורום.
כלומר אפשר לתת בידי הקוראים לשפוט, להעיק ולבקר באופן אישי, את דעתם על 'קדושת ציון', או על 'מאיר כהנא' מבלי לאלץ טכנית את הקוראים שהאשכול הוא בעצם אותו אשכול.
יש כאן באשכול גם כאלו המזוהים עם הארגון 'קדושת ציון', ובינתיים לא שמענו מהם התנגדות להגדרת דעותיהם כדעות כהנא.
גם בכתבה שפורסמה עליהם והובאה כאן באשכול, הוגדרו בכותרת ובכתבה עצמה "כהנא עם קנייטש", וגם לכך לא שמענו התנגדות.
אבל לשם מה כל הדיון? אולי מישהו יאמר עם איזו דעה (מדעותיו המוכרות בציבור) של כהנא הם לא מזדהים?
אמר רבי אבין הלוי: כל הדוחק את השעה - שעה דוחקתו, וכל הנדחה מפני השעה - שעה נדחת מפניו
מעט דבש כתב:אגב, בראיון עם ר' רפאל ספייער (בן 30, ממייסדי ארגון 'קדושת ציון'; הראיון מוזכר כאן; והרב 'איתן' ציין בסוף הודעתו שאפשר לקבל את ההסרטה ממנו בפרטי), כשנשאל מדעותיו של הרב שך, בתשובתו הוא בא להציע 'דעת תורה' נגדית, ובסיכומו של דבר הוא מונה את אלו:
א. זו מסורת של תלמידי הגר"א כבר 300 שנה (ראה כאן).
ב. יש רבנים רבים המזוהים עם דעות הארגון, אך חוששים להביע זאת בגלוי, שלא יתוייגו במקום לא נכון.
ג. רבנים שכן הביעו דעתם בגלוי: הרב לייב מינצברג (דבריו מובאים בעלון 'קדושת ציון' גליון 5).
ד. הרב מאיר מאזוז. (הוא מציין שבין הרבנים הספרדים יש יותר המביעים דעתם בגלוי, אך לא ציין שמות).
לייטנר כתב:משולש כתב:איתן כתב:מעניין שיש אח לר' מאיר הי"ד- הרב נחמן כהנא, מחבר "מי מנוחות" על מסכתות תלמוד שונות.
ועל זה אמרו בדרך הלצה שהם שני אחים: אחד 'מי מנוחות' ואחד 'מי מריבות'...
(לא שהרב נחמן כזה שמאלני, הוא גר ברובע המוסלמי כמדומני ושייך לישיבת עטרת כהנים).
דומני שההלצה יוחסה לאביהם.
לא כל כך הבנתי את היחס: מנוחות-שמאל, מריבה-ימין, אבל דומני שהרב נחמן כהנא עסק בעבר בזיהוי צורת האריגה של בגדי הכהונה.
בינוני כתב:מעט דבש כתב:1. כל דבריך אינם אלא לגבי ההתייחסות לטובות שהשפיע עלינו הקב"ה, שהמצב כעת ב"ה הוא טוב מאשר מה שהיה עד לתקופתנו.
2. וכמעט כל דבריך מתאימים גם ליושבים בארה"ב, או בארצות אירופה.
3. אבל 'קדושת ציון' הולכים רחוק יותר - הם טוענים שכבר יצאנו מהגלות.
ואם תאמר, מאי נפק"מ איך להגדיר - יש ויש נפק"מ. ראה לעיל.
1. נכון, ולזה קורא הגר"ל "הארת פנים".
2. גם נכון, חוץ מזה שהם לא בארץ הקודש.
בינוני כתב:א. מאז השואה ועד היום היו תקופות יותר טובות עבור יראי ה' והיו תקופות גרועות מאוד. אחת מאותן תקופות קשות הייתה ללא ספק תקופת עליית יהודי תימן - תקופה שחורה בתולדות השיבה האחרונה לאר"י, ובאותה תקופה ספציפית פשוט שא"א למצוא שום קרן אורה, ויש רק להצטער שאותם תמימים עלו לארה"ק.
מעל בימת הכנסת
הצעת סיעת כך להביע אי אמון לממשלה בשל סירובה להקים וועדת חקירה בנוגע להיעלמותם של ילדי תימן א' תמוז תשמ"ו (8.7.86)
הצעת סיעת כך להביע אי אמון לממשלה בשל סירובה להקים וועדת חקירה בנוגע להיעלמותם של ילדי תימן
א' תמוז תשמ"ו (8.7.86)
אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, "ויקרע יעקב שמלתיו וישם שק במתניו ויתאבל על בנו ימים רבים. ויקמו כל בניו וכל בנתיו לנחמו, וימאן להתנחם. ויאמר, כי ארד אל בני אבל שאלה, ויבך אתו אביו".
יעקב אבינו מתאבל על בנו יוסף בחושבו כי חיה רעה אכלתהו. איזו תמונה עגומה של אבא החושב שבנו היקר מת, שחיה רעה אכלתהו. כי הרי באים האחים, האחים של יוסף, אותם אחים שהשליכו את אחיהם לתוך הבור, שמכרו אותו לזרים, ומביאים את כותנתו המגואלת בדם כהוכחה, כביכול, שהוא אכן נטרף על-ידי חיה רעה. והאבא הזקן כורע תחת המחשבה הנוראה ומתאבל על בנו המת כביכול, וימאן להתנחם. וכל הזמן יוסף עודנו חי.
יהודי שנגנב, שנמכר לזרים על-ידי אחיו. הפשע הזה הונצח לדורות בפיוט של יום הכיפורים "אלה אזכרה". כאשר הקיסר הרומאי פונה לחכמי ישראל ואומר, "איה אבותיכם אשר אחיהם מכרוהו לאורחת ישמעאלים סחרוהו, ובעד נעליים נתנוהו, ואתם, קבלו דין שמים עליכם".
חברי הכנסת, איה אבות האומה אשר את אחיהם ילדי תימן מכרו, ואתם קבלו דין שמים עליכם? אני מדבר על מאות ילדי תימן, ילדיהם של יהודים תמימים וחלשים אשר עלו ארצה בקום המדינה ונגנבו על-ידי אחיהם שהשתלטו אז במדינת מפא"י והשמאלנים מכרום ונתנום לזרים ללא בושה, בבוז מופגן ובגזענות מחרידה. אני מדבר על ילדים יהודים שנגנבו מהוריהם כאשר אחיהם המשתלטים על מוסדות המדינה משקרים לאבות ולאמהות מסכנים, כאשר מסמכים ממשלתיים זויפו כדי לכסות את הערווה, לחפות על הפשע המזעזע. משקרים להורים מסכנים ואומרים להם, ילדיכם מתו, חיה רעה אכלתהו, והרי הם הם החיות הרעות.
חברי הכנסת, אם תורתנו הקדושה מבכה על יעקב אחד ועל בן אחד - יוסף, מה נאמר ומה נדבר ומה נצטדק כאשר מאות ילדי תימן נגנבו בזדון ועד היום הם נעדרים, כאשר אבות ואמהות ממאנים להתנחם. בימים מטורפים אלה, כאשר יפי הנפש של השמאל החולני, ההומניסטים, הליברלים, משכימים כל בוקר לפתח כותל היללות ודורשים ועדה, ועדה, ועדת חקירה על השב"כ, ועדה שתוציא לאור את האמת על שתי חתיכות נבלות, מחבלים; איפה נשמעים קולותיהם של אותם יפי נפש על מאות ילדים יהודים? איפה השריד משרידי הערב רב? איפה החיה הטורפת ממפ"ם? איפה שולי משולי הנשים הרחמניות של ר"צ? איפה קולותיהם וזעמם של השמאלנים בקריאה: ועדת חקירה, לחשוף את האמת - לאן נעלמו מאות ילדי תימן?
שמא נדמו קולותיהם משום שהסוחרים בנפשות יהודיות היו מאנשיהם, עצם מעצמותם, שמאלנים כשמאלנותם? שמא נשתקו קולותיהם משום שעוד לא היתה בארץ גזענות כזאת, גזענות של השמאלנים הנאורים, ההומניסטים - כלפי עדות המזרח, הספרדים? וכי יעלה על דעתו של מישהו שהיו עושים מעשים דומים לילדים של אבות ואמהות מפולניה, מהונגריה, מהמערב, מאירופה?
חברי הכנסת, את אחי אנוכי מבקש, דורש, תובע; את אחי, ילדי תימן. אני דורש ועדת חקירה ממלכתית שתחקור, שתבדוק, שתאשים, שתגלה את ערוותם של אותם מפלגות, מוסדות ואנשים המתיימרים לייצג את הציונות השפויה, המתקדמת, הפרוגרסיבית, הנאורה, מול "כוחות החושך של הדתיים, החרדים והלאומנים".
חברי הכנסת, הפרשה המחרידה של ילדי תימן הנעדרים היא רק חלק קטן משערורייה ושואה רוחנית שהתרחשה בארץ כאשר קמה מדינת ישראל. ההיסטוריה עוד תרשום לפניה את האמת שוברת הלבבות, שמה שהמוסלמים לא השכילו לעשות לנו במשך אלף שנים, הצליח הממסד הציוני-החילוני במדינת היהודים לעשות בפחות מ-30 שנה.
מאות אלפי יהודים שעלו ארצה מארצות ערב, עשירים בערכים ובמסורת, יהודים וציונים, נהפכו למרוששים רוחנית כתוצאה ממדיניות מכוונת של שמאלני הממשלה, ממשלת מפא"י-מפ"ם של המדינה החדשה.
ביום הכרזת העצמאות היו בארץ 600000 יהודים בקושי. המדינה נזקקה ליהודים. היהודים עלו ארצה, אבל לא מאמריקה ולא מאנגליה ולא מצרפת ולא מהמערב. עלו ארצה ברובם יהודים מיהדות המזרח, ממרוקו, מאלג'יריה, מתוניס, מלוב, ממצרים, מסוריה, מעירק, מפרס, מתימן; יהודים שהונעו על-ידי ציונות שלא נזקקה להרצל כדי לזכות בלגיטימיות. זוהי הציונות שקדמה לסוציאליסטים ב-800,1 שנה, הציונות של "ותחזינה עינינו בשובך לציון". במאות אלפיהם הם שבו לציון, מתוך אמונה תמימה, שבואם לארץ-ישראל פירושו בואם למדינה יהודית.
המנהיגים השמאלנים הבינו בבירור את הסכנה שהעולים הספרדים האלה מהווים למדינה, מדינת ההתייוונות הגויית שהם רצו לבנות. יהודי המזרח ייצגו את כל העומד בסתירה לשאיפותיהם של "המתקדמים". הם היו דתיים. השמאלנים שאפו לביסוס חברה חילונית, "מודרנית", לא "פרימיטיבית". העולים ציפו לחוקים שחיו תחתם בגלות.
רעיון זה היה מאוס על המנהיגים של מפא"י ומפ"ם. עולים אלה היו איום של ממש על המשך שלטונה הפוליטי של תנועת העבודה. הנה גוש כזה של אזרחים מגיע. בעד מי יצביעו? זו היתה השאלה - בעד מי יצביעו? הם יצאו למסע מכוון ומזעזע להשמיד רוחנית את יהדות עדות המזרח בשימוש ברוטלי של כוח וכפייה ממלכתית.
חובה עלינו לזכור ולא לשכוח את מעשי התרמית האכזריים של עליית הנוער, שהביאה עשרות אלפי צעירים יהודים מעדות המזרח לארץ-ישראל. כמעט כולם היו דתיים. משפחותיהם שוכנעו שהם יימסרו לאווירה של שמירת מצוות. במקום זה הם נשלחו למוסדות אנטי-דתיים, לקיבוצים של השומר הצעיר המרקסיסטיים, שם חוסלה במהרה הנפש היהודית בת אלפיים שנה.
הפרשה העצובה מכול היתה השמדתם הרוחנית של אלפי ילדי תימן, כולם דתיים, שהגיעו ארצה בתמימות עם פיאותיהם-סימניהם ושבתותיהם, והופרדו במהירה משתיהן. הם רוכזו במעברות, שם היו נתונים פיסית לשליטתם של פקידים שמאלנים - מפא"י, מפ"ם.
במעברות היו חיי העולים נתונים לביקורת קפדנית מצד פקידים אלה, שמנעו כמעט כל מגע בין העולים לבין נציגיהן של הקבוצות הדתיות והלאומיות. ואם ניסו הללו להיכנס למחנות, הם הוטרדו, הושמעו כלפיהם איומים, והם אפילו הושמו במעצר. השמאלנים הפאשיסטים, האנטי-דתיים, גייסו שוטרים, גיוס של ממש, לאכוף את בידודם של יהודי המזרח.
כלי הנשק העיקרי ברצח הרוחני הזה היה התעסוקה. אדם ביקש עבודה, שאלו אותו: אתה חבר בהסתדרות, יש לך פנקס אדום? אין פנקס אדום - אין עבודה. שאלו אותו: איפה לומד הבן? באיזה בית-ספר - דתי? אם בבית-ספר דתי - אין עבודה. תעביר אותו לבית-הספר של ההסתדרות. רצח, רצח. שואה.
חבר הכנסת וייס דיבר קודם על השואה הפיסית, שלקחה מהעם הזה 6 מיליונים מבניו ובנותיו. היא זכתה לאזכרה שנתית במדינה - יום הזיכרון לשואה ולגבורה.
לא כן השואה הרוחנית שהתרחשה דווקא במדינת ישראל על-ידי יהודים שנתנו את נשמותיהם של אחים ואחיות. חובה עלינו לנסות לכפר על הפשע הזה על-ידי קביעת יום מיוחד בשנה שייקרא "יום הזיכרון לשואה הרוחנית".
אך בנוסף על זה עלינו להבטיח מייד לתקן את הפשע השני של השמאלנים: חטיפת ילדי תימן, גנבתם. הממשלה חייבת להקים מייד ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את כל הפרשה המכוערת הזאת. היא חייבת, לאלתר, להפעיל מחלקה או בנק לבדיקת רקמות ובדיקות דם של הורים וילדיהם, כביכול, שירצו להיבדק כדי לאפשר כעת איחוד משפחות.
מכיוון שעד עכשיו סירבה הממשלה בתוקף להקים ועדה כזאת, ואף לפתוח את הפרשה, אני מציע אי-אמון לממשלה. תודה רבה.
מעל בימת הכנסת
נאום בעת הצעה לסדר היום על המצב של יהודי תימן חשון תשמ"ה (20.11.84)
נאום בעת הצעה לסדר היום על המצב של יהודי תימן
חשון תשמ"ה (20.11.84)
מאיר כהנא (תנועת כך):
---------------------
גברתי היושב-ראש, כנסת נכבדה, אני מציע להוריד את ההצעות האלו מפני שהעיקר חסר מן הספר. במקום זה אני מציע להוסיף משהו אחר.
מי אינו כואב את כאבם של אחינו ואחיותינו בסוריה ובתימן? למי לא נשבר הלב כאשר הוא שומע על המתרחש שם? אבל אני, מכל מקום, חייב להפגין התנגדות להצעות האלו משתי סיבות. האחת - יש בידי עיתון מערב שבת של השבוע שעבר ובו ריאיון עם חכם תימני, הרב יחיא אלשיך, שללא ספק מרגיש את כאבם של היהודים בתימן. וכך אומר הרב החכם: "אני לא יודע אם היה כדאי להעלות את יהודי תימן".
מאיר כהנא (תנועת כך):
---------------------
המפ"מניקים שם, חבר הכנסת המפ"מניק שם, אומר שלא צריך להתייחס אלי. ובכן, אני אתייחס אל הנושא.
בידי העתק מהדוח הממלכתי משנת 1950 על כפייה דתית. לא כפייה דתית של היום, של אנשי ר"צ - שאחד מהם כבר רץ החוצה מהאולם - אלא ה"גנוסידה", ההרס הרוחני של עדה שלמה, יהודי תימן. אני רוצה לצטט ציטוט אחד, רק אחד, מהדוח הזה, מתוך עדות שנתן הרב מפוניבז', הרב כהנמן. הוא מספר כי שמע ילדים הלומדים במוסד שלו אומרים בברכת המזון: "הרחמן ינקום נקמתנו, הרחמן יעניש את צפורה". לא ידע הרב מה המקום ל"הרחמן" הזה ותמה, אולי זה מנהג תימני. רק לאחר מכן התברר לו, שהכוונה היא לצפורה המדריכה מ"השומר הצעיר" - של צבן - שגזזה את הפיאות של הילדים האלה, את הסימנים שלהם, וכפתה עליהם לא שמירת שבת כי אם חילול שבת.
שמענו פה שליהודים בתימן נותר רק הסידור. חוששני, שכאשר הם יעלו ארצה -
ייקחו מהם גם את זה. משום כך אני אומר, שבלי הצעה עם תנאי שכל ילד ושכל יהודי בתימן - - -
מאיר כהן-אבידב (הליכוד):
------------------------
מוטב יהודי בלי פיאות כאן מיהודי עם פיאות שם.
מאיר כהנא (תנועת כך):
---------------------
אני לא כל כך בטוח, אדוני, אם ה"דיסק-ג'וקי" התימני הזה עדיף על הילד שישב בצנעא ולמד תורה מאבא שלו או מסבא שלו. ה"דיסק-ג'וקי" הזה - לא על זה חלמנו.
משום כך אני אומר: אני ציוני בדיוק כמו כל אחד אחר כאן. גם עליתי ארצה. אבל אני לא מוכן לראות שוב מה שראיתי בכלא רמלה. אני ישבתי שם וראיתי שם יהודים מתימן שהם רוצחים. כמה רוצחים יהודים היו בתימן, כמה אנסים וכמה שודדים? כמה היו? מי בכלל שמע על זה?
אין ספק שאני בעד עשיית כל המאמצים להביא את היהודים האלה ארצה. אבל בתנאי, שכאשר הם יגיעו לכאן, תהיה בשדה-התעופה משלחת של רבנים, שידאגו לכך שכל תימני המגיע לכאן ייקלט במוסד דתי. ואם לא - אני שותף לספק הזה, אני לא יודע אם כדאי היה להעלות את יהודי תימן.
מעט דבש כתב:עד עתה עסקנו ב'רשות' לדעתנו, ו'חובה' לדעתכם.
אך אתם כבר עליתם למדרגה נוספת. הנכם מעוניינים לעסוק אף בדברים שאנו טוענים שהם אסורים בתכלית.
לדעתכם, כיון שהמלכות כיום ביד ישראל, הרי:
מחובתנו להלחם בערבים ולסלקם מן הארץ, ולהודיע זאת לכל ללא פחד ומורא (גליון 3; גליון 16 - בהלכות); שחרור מקום המקדש מידי הערלים הישמעאלים הינו מפתח גם לנושא הגשמים שיעמוד על תיקונו (גליון 15); שלטון שלא נותן לבנות את בית המקדש, ודאי יש להתאבל עליו (גליון 9).
"מי יתן ונזכה לחזות בחקיקת 'חוק הפעמונים', אשר יאסור על קיומן של הכנסיות הארורות בארץ הקודש, אשר ודאי מהוות עבודה זרה, אותה צווינו לשבר ולנתץ... כמובן שממשלת ישראל החילונית, אשר כבוד שמים וקיום ההלכה אינם מהווים עבורה כל גורם - לא תעלה על הדעת לחוקק את אותו חוק מתבקש... הם לא יסכנו את 'מעמדנו הבינלאומי' עבור קיום דבר ה'.
אותם אנשים רואים הכל דרך משקפיים של "ריאליות" ו"יחסי כחות בינלאומיים".
אולם עלינו יראי ה', מוטלת החובה להיות ערוכים ליום בו השלטון בארץ יהיה בידינו, ואז לחוקק את אותם חוקים הכרחיים, למורת רוחם של אנשי ה"ריאליה" וה"פרקטיקה" שאינם יודעים את ה'" (גליון 16).
אמרו לנו אחינו: זו מנין לכם?
דל מהכא ג' שבועות; דל מהכא 'דחיקת הקץ' - מה עם פיקוח נפש?
האם באמת חובת השמדת הכנסיות היא 'יהרג ואל יעבור'? האם חובת בנין בית המקדש היא 'יהרג ואל יעבור'? למה לא להתייחס לזה ריאלית? אם המצב הריאלי הוא שזה יביא ודאי לפיקו"נ, וכי לא נמנע מכך?
הרי הסכמתם (גליון 14 עמ' 2) שסילוק נכרים הדרים ביננו אינו אלא בלאו של 'לא תחנם'; וכי לאו זה הוא ב'יהרג ואל יעבור'?
ושמא הנכם סבורים שכל זה הוא מדין מלחמה וכיבוש הארץ, ובמלחמה אין דין פיקו"נ, כדברי המנ"ח (תכה; תרד). [וראה בקובץ המצורף כאן].
בין כך ובין כך, חידוש גדול זה ודאי צריך 'דעת תורה' עליו, וזה לא ראינו בעלון.
קו ירוק כתב:אוצר החכמה כתב:קטע זו כדוגמא קלאסית מעיד על השיבוש העמוק.
לכל יהודי יר"ש, יש שאיפה שמי שגר בארץ יתנהל על פי תורה בכל מאי דאפשר, בין בציבור בין ביחיד. ושאיפה כזו קיימת אצל כל יהודי בכל מקום בעולם.
האם זה קשור משהו לגאולה ?
ומה ההזייה הזו בהתערותא דלתתא בקיום אורח חיים ע"פ התורה דוקא בארץ ישראל - למלאה הארץ דעה את השם בבנין הבית והשבת לב אבות על בנים.
ההתערותא דלתתא היחידה שאנו מכירים מרבותינו היא התפילה על בנין הבית, ועבודת השם כל מאי דאפשר, בכל מקום שיהודי קיים
השיבוש העמוק!!!
הלא גם אתה מודה שאת מה שהם מציעים לעשות ראוי מאד לעשות, אז הם טוענים שיש בזה גם עניין סגולי שאם יראה הקב"ה שאנו משתדלים להתנהג באופן הראוי מבחינת הדינים והמשפטים יתקיים בנו ואשיבה שופטייך כבראשונה. מה "השיבוש העמוק" בזה. בדור שבו תלמידי חכמים מתעסקים בכל מיני סגולות שאין להם שום מקור ויסוד מי שאומר דבר כזה זה שיבוש עמוק?
אם אינך מקבל שיש יותר מעלה בקיום המצוות בארץ ישראל על פני חו"ל יערב לך. אבל מי שסובר כמו הרמב"ן שכותב את זה בפירוש נמצא בעמדה טובה משלך.
הבנתי.
כלומר לדעתך אפשר ורצוי להתחיל במלחמת אחים עם החילוניים לכפותם להנהגה ציבורית בדרך התורה, ע"מ שהקב"ה יראה שאנו חפצים בכך, בא"י שהיא תכלית קיום המצוות גם שאינן תלויות בארץ, ובזה נזרז את הגאולה. (הרי מה שאנו נאלצים, לצערינו, לנהל ברשויות ובכל מקום לפי חוקים חילוניים, זה משום הכפיה חילונית לכך, כידוע).
ומי שאינו מחזיק כך, הנהו חולק על הרמב"ן ועמדתו נחותה..
אצטט שוב על מה נסובה תגובתי הראשונה:הנה עינינו נשואות לצמיחת קרן דוד
והעמדת מלכות אמת ממלכת כהנים ע"י גוי
קדוש. אמנם יש מקום בזה גם לאתערותא
דלתתא, ומה טוב ומה נעים אם היה חפץ ה' בידינו
מצליח, לכונן שלטון התורה בפועל בהעמדת
רשויות בעלות סמכות כמו המועצות המקומיות
בערי יראי ה', בקביעת משפטם בכפיפות לחוקי
השו"ע בכל פרטיהם, הן בדיני שכנים ושותפים
והן בדיני טונ"ט ומו"מ או רבית, ולהעמידם תחת
סמכות תורת ה' ע"פ עצת החכמים כמבואר בגמ'
)ב"ב ט. ובשו"ע חו"מ רל"א, כ"ח(. ומלבד שאנו מחויבים
בזה מדיני חו"מ ומדיני יו"ד, עוד יש בזה מעין
תחילת חזרתה של ממלכת כהנים לתיקונה,
וכמה קידוש שמו ית' יש בזה "אשר ישמעון את
כל החקים האלה ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי
הגדול הזה" )דברים ד', ו'(. וכמה חילול ה' בהפכו,
כאשר לא עלתה אף ביד יראי ה' ושומרי התורה
להעמיד מערכת חיי הכלל שלהם אלא בחציבת
בורות נשברים תחת חוקי חיים. ולמעלה מזו אם
היה בידינו הרשות והיכולת להעמדת שוטרים
סמוכים לשופטי משפטי אמת לסעדם, להחזיק
מעשיהם ולאמץ זרוע צדק. ונזכה לגאולה שלמה
בב"א בהעמדת השלטון המדיני בתיקון שלם,
ממלכת כהנים וגוי קדוש.
מוישי כתב:לאחרונה מאן דהו צירף אותי לקבוצת מייל שם פרסם מאמר הבהרה בענין העליה להר הבית, (הובא ע"י הר' איתן לעיל), ומאז אינני מפסיק לקבל הודעות. תגובה, הדבר נעשה לעוד רבים כמוני ללא הסכמתם ובניגוד לרצונם, האם ישנם מחו"ר דםה שגם נעשה להם כן, ידוע למישהו מיהו אותו פסח הלפרין הלזה, ומהי כתובת האימייל שלו, על מנת שיסירני לאלתר.
איתן כתב:מוישי כתב:לאחרונה מאן דהו צירף אותי לקבוצת מייל שם פרסם מאמר הבהרה בענין העליה להר הבית, (הובא ע"י הר' איתן לעיל), ומאז אינני מפסיק לקבל הודעות. תגובה, הדבר נעשה לעוד רבים כמוני ללא הסכמתם ובניגוד לרצונם, האם ישנם מחו"ר דםה שגם נעשה להם כן, ידוע למישהו מיהו אותו פסח הלפרין הלזה, ומהי כתובת האימייל שלו, על מנת שיסירני לאלתר.
פסח הלפרין הוא ידיד נפשי, חברותא האהובה שלי לשעבר.
בטעות במקום לשלוח את ההודעה לרשימת התפוצה (כנראה של אגודת "קדושת ציון") בעותקים מוסתרים, כך שכל אחד רואה שההודעה נשלחה רק אליו, ותו לא, הוא שלח בעותקים גלויים, כך שכל אחד רואה את כל האנשים שנשלחה אליהם ההודעה. אנשים התחילו להתכתב ולענות לכל התפוצה בבת אחת. כך שזה זיהם תיבת דואר של הרבה אנשים (כולל את זו שלי). חברי היקר פסח ניסה לעצור את זה, וביקש שיפסיקו לשלוח את התשובות לכל הרשימה, אך ללא הועיל. גם אנשים אחרים ביקשו, ולא עזר. הדבר יצא מכלל שליטה. מי שיכול לעצור את זה עכשיו - זה רק האנשים ששולחים את ההודעות. עם הזמן הכל אמור לרדת בהדרגה.
אז לפעם הבאה: אנשים צריכים לשלוח את ההודעות לרשימה גדולה רק בעותקים מוסתרים (Bcc) ולא גלויים (Cс).
נ.ב. יכול להיות, שאף קיבלתי יותר מיילים מאשר משתתפים אחרים. כי כנראה בגלל ההגבלה על שליחת דואר המוני רשימת התפוצה מפוצלץ לפחות לשתי רשימות קטנות. בגלל טעות כלשהי אני מנוי על שניהם, לכן אני תמיד מקבל דואר כפול. אינני יודע, האם האנשים ששלחו תגובות לכולם שייכים רק לרשימה אחת או לא. אם לא - קיבלתי יותר מיילים מרוב האנשים, כי קיבלתי משתי הקבוצות גם יחד.
אוצר החכמה כתב:איתן כתב:מוישי כתב:לאחרונה מאן דהו צירף אותי לקבוצת מייל שם פרסם מאמר הבהרה בענין העליה להר הבית, (הובא ע"י הר' איתן לעיל), ומאז אינני מפסיק לקבל הודעות. תגובה, הדבר נעשה לעוד רבים כמוני ללא הסכמתם ובניגוד לרצונם, האם ישנם מחו"ר דםה שגם נעשה להם כן, ידוע למישהו מיהו אותו פסח הלפרין הלזה, ומהי כתובת האימייל שלו, על מנת שיסירני לאלתר.
פסח הלפרין הוא ידיד נפשי, חברותא האהוב שלי לשעבר.
בטעות במקום לשלוח את ההודעה לרשימת התפוצה (כנראה של אגודת "קדושת ציון") בעותקים מוסתרים, כך שכל אחד רואה שההודעה נשלחה רק אליו, ותו לא, הוא שלח בעותקים גלויים, כך שכל אחד רואה את כל האנשים שנשלחה אליהם ההודעה. אנשים התחילו להתכתב ולענות לכל התפוצה בבת אחת. כך שזה זיהם תיבת דואר של הרבה אנשים (כולל את זו שלי). חברי היקר פסח ניסה לעצור את זה, וביקש שיפסיקו לשלוח את התשובות לכל הרשימה, אך ללא הועיל. גם אנשים אחרים ביקשו, ולא עזר. הדבר יצא מכלל שליטה. מי שיכול לעצור את זה עכשיו - זה רק האנשים ששולחים את ההודעות. עם הזמן הכל אמור לרדת בהדרגה.
אז לפעם הבאה: אנשים צריכים לשלוח את ההודעות לרשימה גדולה רק בעותקים מוסתרים (Bcc) ולא גלויים (Cс).
נ.ב. יכול להיות, שאף קיבלתי יותר מיילים מאשר משתתפים אחרים. כי כנראה בגלל ההגבלה על שליחת דואר המוני רשימת התפוצה מפוצלץ לפחות לשתי רשימות קטנות. בגלל טעות כלשהי אני מנוי על שניהם, לכן אני תמיד מקבל דואר כפול. אינני יודע, האם האנשים ששלחו תגובות לכולם שייכים רק לרשימה אחת או לא. אם לא - קיבלתי יותר מיילים מרוב האנשים, כי קיבלתי משתי הקבוצות גם יחד.
הרב מוישי
לא הבנתי את הבעייה תגדיר את המייל הזה כספאם ושלום על ישראל.
פרנקל תאומים כתב:"זכורני כי בשניו האחרונות של אבא, הזמינוני אלופי וורשא לדבר ע"ד התייחסות אבא ז"ל אל הבחירות של הקהילה, ובתוך הדברים והויכוחים העירו אותי ע"ד עמידת אבא מנגד לציונות, וחשבו כי בכוחי להשפיע על אבי ז"ל ולקרבו אל הציונים הדתיים, ועניתי להם כי כגבוה שמים מארץ כן גבוה אמונתו מאמונתנו בדבר הבטחות ה', יש לנו שט"ח ישן על הקב"ה מכמה אלפים שנה, וכמו בכל שט"ח ישן, מאושר בעל השטר אם משיג בעדו אף חלק עשירי מסכום הכתוב. כן אנחנו שמחים אנו בבניין איזה עשרות כפרים שזכינו, ומשאת נפשנו הוא להתכונן בעתיד עכ"פ כאחת הממלכות השפלות כבולגריה או כאלבניה.
לא כן מר אבא, אצלו השט"ח הישן בתוקפו, לא ינוכה ממנו אפילו פחות מפרוטה, ואם ה' הבטיח ביד עבדיו הנביאים(זכריה ח'): 'ובאו עמים רבים וגויים עצומים לבקש את ה' צבקות בירושלים ולחלות את פני ה' ', ויאמר עוד 'כה אמר ה' צבקות בימים ההמה אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות הגויים, והחזיקו בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם כי שמענו אלוקים עמכם', וכמו זה נבאו כל הנביאים, לא יפול צרור ארץ מכל הבטחותיו, וכמו שאנו אומרים בברכת הפטרה 'ודבר אחד מדבריך אחור לא ישוב ריקם', ואיך ילך ביחד עמנו".
(מתוך "קיצור תולדות חייו" של רבינו החפץ חיים נ"ע מאת בנו בכורו הג"ר אריה לייב פופקא זצ"ל [עמ' ס"ח], בספר "מכתבי חפץ חיים", "כל כתבי חפץ חיים השלם" חלק ג').
איתן כתב:נ.ב. יש סוגים שונים של מדינת ההלכה. גם הר המור, גם הרב כהנא, וגם הרב ברויאר רוצים מדינת ההלכה, אך בנוסחים שונים.
פרנקל תאומים כתב:איתן כתב:נ.ב. יש סוגים שונים של מדינת ההלכה. גם הר המור, גם הרב כהנא, וגם הרב ברויאר רוצים מדינת ההלכה, אך בנוסחים שונים.
התוכל להגדיר את חילוקי הנוסחים?
בברכה המשולשת כתב:פרנקל תאומים כתב:איתן כתב:נ.ב. יש סוגים שונים של מדינת ההלכה. גם הר המור, גם הרב כהנא, וגם הרב ברויאר רוצים מדינת ההלכה, אך בנוסחים שונים.
התוכל להגדיר את חילוקי הנוסחים?
כמדומני שחילוקי הנוסח הם בעיקר בהגדרת הרצון והדרך ולא בהגדרת היעד
פרנקל תאומים כתב: כמדומני שחילוקי הנוסח הם בעיקר בהגדרת הרצון והדרך ולא בהגדרת היעד
פרנקל תאומים כתב:איתן כתב:נ.ב. יש סוגים שונים של מדינת ההלכה. גם הר המור, גם הרב כהנא, וגם הרב ברויאר רוצים מדינת ההלכה, אך בנוסחים שונים.
התוכל להגדיר את חילוקי הנוסחים?
מוישי כתב:עצם חיבור האשכול על קדושת ציון עם האשכול על מאיר כהנא והכותרת הכוללת שניהם יחדיו, היא בדיוק ההיפך מכוונת העלון קדושת ציון, הבאים להציג דרכם ושיטתם כ חרדים.
ובלי להיכנס לגופים של דברים, יפה עשה א"ס שגילה כונתם האמיתית
רון כתב:כתבו למעלה בזה הלשון
"אבל הנה כמה שאלות למחשבה:
אם חלק מתלמידי הרב כהנא יגיע לשלטון, הם ללא ספק יקימו סנהדרין, יתחילו להוציא להורג מחללי שבת, יבנו בית המקדש, יתחילו להקריב קורבנות וכו' האם זה מה שיקרה אם יהיה פה שלטון של תלמידי הרב טאו במדינה? נראה לי שלא".
מעניין את מי ימנו לסנהדרין תלמידי מאיר כהנא?
מן הסתם את איתמר ב"ג, ואת מיכאל ב"א, ועוד אנשים מרתקים. סנהדרין מעניין ללא ספק.
הרי את גדולי ישראל הם לא ימנו, כי הם הרי חולקים עליהם מכל וכל, נו באמת יהיה מעניין אז.....
לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם:
נ.ב. מיכאל בן ארי הוא אדם אינטליגנטי וחכם
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים