משולש כתב:לא היה לי זמן להתייחס לכל תגובתך הארוכה, רק כתבתי כמה תשובות על הטענות העיקריות שהיו בה:
א. בנוגע ל"מניעים" להרשעת הרצל: זה לא משהו שהתחיל היום. רוב גדולי ישראל כבר בזמן הרצל, התרחקו ממנו ואף ראו בו סכנה גדולה ליהדות, הח"ח אמר עליו פעם "לו היה בידי סכין הייתי דוקרו בלבו". (לא צריך למצוא מניעים נסתרים למי ששונא מתבולל אנטישמי כמוהו. השאלה היא על כאלו שכמותך שמגינים עליו בחירוף נפש ומשמיצים את מי שמדבר עליו סרה).
ב. מבחינתך, אם הוא ניסה להקים מדינה עם "זיקה ליהדות" (מה שנקרא אצלו יהדות - הגזע היהודי). זה נקרא כבר שחזר בתשובה (רק שעדיין לא נהיה צדיק גמור).
ג. המקור שהבאת אומר את מה שאמרתי כמעט בדיוק "לא תוכל לעשותו" - לא תצליח. וכשהבין שלא יצליח לנצר את כל היהודים, אז הלך לחפש פתרון אחר לאנטישמיות כנ"ל. (לא הבנתי מש"כ שכביכול "העלמתי" הסיבה לדבריו, וכי בגלל זה איני הגון וכו'. וכי כל דבר שאתה כותב בהודעה זו נחשב ש"העלמת" אותו בהודעה הקודמת??)
ד. עוד למדת עליו זכות שלדעתו להתחתן עם גויה זה לגיטימי כמו משה רבינו, אם כן מדוע לא תלמד זכות על כל המתבוללים שעשו כמו משה רבינו והתחתנו עם גויות עפרא לפומיה של הרצל. (ומה שאמרת שהוא לא מעודד נישואי תערובת, מה זה כל המכתב ההוא אם לא עידוד וחיזוק לנורדאו לרגל "נישואיו" עם הגויה?)
ה. אמרת ששלח את בנו ללמוד בפנימיה יהודית דתית זה באמת לא מסתדר, אבל לא עם הסיפור שלי אלא עם עמדותיו הידועות כפי שהבאתי אותן לעיל, ובפרט עם העובדה שציווה על המחנכות של ילדיו שיתפללו אתם את התפילות הנוצריות. ואשמח שתפנה אותי למקור.
ו. עוד סנגרת עליו שלא מל את בנו מכיון שנולד עוד בשעה שהיה אנטישמי לפני שהקים את הציונות.
אבל בנו מעיד "גם כשנעשה אבי מנהיגו של העם היהודי סירב בעצת מקורביו להביא אותי בברית האמונה ולמול אותי. הלא נעלם מכם שאבי הדליק בכל שנה ושנה את אילן המולד הנוצרי ולא חדל מזה אף בשנתו האחרונה. אבי ציווה על המחנכות שלנו שיתפללו עמנו בוקר וערב את התפילות הנוצריות".
בקצרה,
א. אפשר להתרחק ולראות סכנה בלי להמציא בדיות שלא היו ולא נבראו. אינני יודע מה המוטיבציה לשקר בנושא הזה, לא די לומר את האמת, שהיה מחלל שבת בפרהסיא, למשל?
ב. לא כתבתי "רק שעדיין לא נהיה צדיק גמור" אלא את ההפך הגמור מזה "ואף אחד לא טוען שבאחרית ימיו חזר להיות צדיק. רחוק מאד מזה. אבל לומר שאין כאן התקרבות ביחס למצבו בתחילת דרכו ולחינוך שהוא קיבל זו פשוט התעלמות מן העובדות, ולספר מעשיות על דברים שחזר בו מהם בפירוש, כאילו הם המייצגים את תפיסתו הציונית, זה קרוב מאד לשקר פשוט".
ג. כנראה לא הבטת במקור. ההפך הוא הנכון - הוא דווקא מזכיר שאת הבעיה הטכנית של סידור פגישה עם האפיפיור פתרו אח"כ, ונפגשו עמו בענין אחר (שלא נשא פרי). הוא מציין במפורש שמה ששינה את עמדתו היתה התוכחה שקבל, שנגעה אל לבו. ההשמטה שלך במקרה הזה משמעותית מאד, כמובן, ואם האמת חשובה לך בנושא הזה (אולי לא), לא ראוי לאחז דעת הבריות כך.
ד. ההבדל פשוט מאד - יש מי שמתחתן עם גויה כדי לצאת מכלל ישראל, ויש מי שמתחתן עם גויה ועדיין רואה בעצמו יהודי השייך לכלל ישראל (וחושב בטעות שגם היא "מתגיירת" בזה שהיא נישאת לו). שניהם רשעים, אבל אינו דומה זה לזה, וכ"ש שאין לראות בשני "מטיף להמרת דת". (אם כוונתך ב"עודד" נישואי תערובת לכתיבת מכתב למישהו אחרי שכבר התחתן עם גויה, שאלה יהיו העברות הכי חמורות שלו. בקיצור, אין לך שום בדל ראיה להשמצה שהוא עודד, כפשוטו, נישואי תערובת -- היינו פעל, כתב, או דיבר כדי לגרום ליהודי, שלא תכנן לעשות כן, להנשא לגויה).
ה. כבר כתבתי לך כמה פעמים, שאתה מערבב דברים שכלל לא היו, עם עמדות שהיו לו בתקופה אחת, ומזה מקיש ומקשה על מה שעשה או אמר בתקופה אחרת. כל מה שכתב ואמר בשנים האחרונות לחייו מעידים על רצון לזיקה למורשת היהודית, וכבר הפניתי אותך לכמה מקורות כאלה. בקשתו לשלוח את בנו לפנימיה דתית נזכרת בערך על משפחתו בויקיפדיה, וכשאמצא מקור ראשוני אשלח לך.
ו. הלא כתבתי במפורש את מה שאמרת - שגם לאחר מכן לא מל את בנו (אגב, מהיכן הציטוט של בנו?). לאידך גיסא אין להכחיש שהתקרב ליהדות לעומת מצבו הקודם.
---
אחר הדברים האלה - חוזרני לראשונות. אין ספק שהרצל החל את דרכו כיהודי מתבולל, שכמוהו היו רבים בדורו ובתקופתו. כשהפך לציוני, התקרב מעט בתפיסותיו ויצר זיקה מסויימת ל"מורשת הנושנה". גם אחרי זה היה רחוק מאד מלהיות צדיק, כמובן, אבל אינני רואה שום סיבה לראות בו רשע מיוחד מעבר לסתם יהודי מתבולל, בן למשפחה מתבוללת, כמוהו היו וישנם מיליונים. בניגוד לרובם, יש לומר לזכותו שפעל ועשה למען מה שראה כרווחתם של היהודים. אין בסיס להשמצות כאילו פעל להעביר יהודים על דתם, או להמיר את דתם, ואינני רואה סיבה לזייף את העובדות כדי ליצור מצג שוא בענין הזה.