בברכה המשולשת כתב:ב. "המדינה" אינה יכולה לעשות פשעים (בדיוק כשם שעיר אינה יכולה לעשות פשעים), רק אנשים פרטיים יכולים- תוך שימוש במנגנוני המדינה. המסקנה מכך היא שצריך שאנשים ירא"ש ינהלו את מנגנוני המדינה.
ג. ממילא דעתי (כפי שקבלתי מרבותי) אינה "שהמצוה הגדולה להקים מדינה דוחה את האיסורים והעוולות שייעשו ע"י המדינה" אלא שהמצוה הגדולה לקים מדינה אינה נדחית מפני איסורים ועוולות שיעשו אנשים המשתמשים במנגנוני המדינה ושכלפי זה יש למחות, להילחם ולהיאבק.
ד. ממילא גם השאלה (החביבה...) שבסוף דברי כתר"ה אינה מובנת. לא "המדינה" תעשה כל זאת אלא מנגנוני השלטון (הזמניים), ונגדם ודאי מצוה להיאבק על כל אחת מהעוולות שמנה כתר"ה בין בתחילת דבריו ובין בסופם.
להרב בברכה המשולשת.
חשבתי הרבה על מה שכתבת, וכל שהעמקתי בדבריך הבנתים פחות.
לדבריך יש כעין 'צווי דינים', יש את המדינה ויש את מוסדות השלטון המשתמשים בכוחה של המדינה. ואין לייחס את מעשיהם הרעים למדינה, שהרי המדינה אינה עושה כלום.
אך לדבריך תמוה מאד מדוע יש מצוה להקים מדינה, הלא תכלית הקמתה היתה שלטון יהודי בארץ ישראל, ואילו לדבריך המדינה אינה שולטת, אלא יש שמשתמשים בכוחה של המדינה בכדי לשלוט. ואם נייחס את השלטון אל המדינה, מחמת שהוא נעשה בכוחה, א"כ נצטרך לייחס אליה גם את העוולות והפשעים שנעשים בכוחה של המדינה. והק"ל.