נקדש את שמך בעולם כתב:מעט דבש כתב:נקדש את שמך בעולם כתב:הגלות מורכבת מאוסף פרטים שיוצרים מכלול המכונה גלות, חלק מן הפרטים נוגעים לאי יכולתנו לקיים את מצוות ויעודי התורה בשלמות, עם התאפשרות קיומם הרי שיש כאן תהליך גאולה, הרי ישוב הארץ ובנין בית המקדש הם גם כן מצוות עשה ואעפ"כ ברמב"ם זה מופיע כאחד מתפקידי הגואל, א"כ התומכים בחתירה לקיום המצוות שלא היה ניתן לקיימם בגולה, הרי שהם תומכים בהשתדלות לגאולה.
אם כן למה צריך להרחיק לחזון איש?
כל מי שעלה לארץ הקודש, הוא תומך בהשתדלות לגאולה.
ובשביל מה כל העלון? אפשר לסכם בקיצור: כל גדולי ישראל שעלו לארץ ישראל תומכים בשיטת העלון...
לא כל הרבנים שעלו לארץ סבורים כך, למשל ההולכים בשיטת סאטמר סבורים שאסור לעשות פעולות לקירוב הגאולה, (במאמר ג' שבועות הוא מאריך בכך).
ואכן אה"נ רוב גדול"י נקטו בגישה זו, ואחת ממטרות העלון זה להדגיש עובדה זו.
אמנם היו רבנים שנקטו אחרת, ולדוגמא ציינתי את הרש"ר הירש.
(העתקתי מויקיפדיה)
"עם זאת, הרש"ר התנגד נחרצות לראשוני חיבת ציון ולרעיון החדש של הלאומיות היהודית כמטרה לגאולת העם, אף בצביונה הדתי. וסבר שהגאולה תלויה בשיבת עם ישראל בתשובה, ולא בהשתדלות מעשית. בספרו חורב כתב:
הננו מחויבים: גם בארצות מושבנו בגולה להתאבל על חרבן ארצנו ולצפות ולקוות, כי ישיב ה׳ את שבות עמו ויקבץ את נדחי ישראל בעת רצון מלפניו, אבל בידיעה נכונה, כי כל אלה יבואו בעתם ובזמנם ורק באופן אם ישראל ימלא את מלואי חובותיו עפ׳י התורה והמצוה, אף החובה ההיא תאסור עלינו ע״י איזה אמצעי חיצוני, להוציא בחזקה לפועל את ההתאחדות הכללית ע״י קנין הארץ.
– חורב, מערכת המצוות, פרק כה - חובות המדינה והאזרח
במכתב לרב צבי הירש קלישר מראשוני חובבי ציון, הוא מתנגד לכך במפורש, ואינו רואה בכך שום מצווה, והוא מסתמך על מסורת ישראל העתיקה:
להרב צבי הירש קלישר, אב"ד טהורן ... דעתי קצרה מהכיר את הטוב והאמת אשר יפרחו כפי דעתו הרמה מהשתדלותו בעניין ישוב א"י, ואת אשר לבבו למצוה וגם חובה גדולה יחשוב, לקט שכלי לא כן ידומה. ואני בעניי אשר אין לי עסק בנסתרות אין טוב לי כי אם להחזיק בדרך הכבושה מאבותינו קדמונינו נ"ע, אשר לא שמו לנגד עינינו כי אם להיות חרדים בכל מאמצי כחנו לתקן דרכנו בדרך התורה לפני אלוקינו ולהרים מכשול מקרבנו, ולצפות לגאולה בכל יום אם בקולו נשמע. ומעולם לא שמו על שכמנו דרך הגאולה על ידי חיזוק ותיקון אדמת קדש, כי אם על ידי חיזוק ותיקון לבבנו ומעשנו לתושיה.
– שו"ת שמש מרפא, אגרות ומכתבים י"ב"
תכלת בציצית כתב:בתוכן בין השאר:
ראיון עם הרב יוסף קמינצקי עם סיפורים פיקנטים על אבי רבי נתן קמינצקי.
כתבה נפלאה על הר"י שווארץ.
ראיון עם ח"כ משה שמעון רוט מיהדו"ת.
ווידער כתב:בעלון של חודש אלול הופיע מאמר של הרב שמואל קרלינסקי, "הלכות דיבת הארץ", שם פירט הכותב לקט הלכות בעניין אמירת לשון הרע על ארץ ישראל. ונפשי בשאלתי: האם אמנם יש בזה איסור מדאורייתא/מדרבנן, או גדר וסייג למצווה או איסור אחר, ובכלל האם ישנה התייחסות הלכתית לאיסור זה - או רק בספרי דרוש על חטא המרגלים וכדו'.
בברכה המשולשת כתב:ח"י במרחשוון התשפ"ד
ג"ל שנים להירצחו עקד"ה של הקדוש הגרמ"ד כהנא זצוק"ל הי"ד
דרומי כתב:פעם דיברתי עם ידידי על איזה יהודי כריזמטי שלדרשותיו נוהרים המונים, ותהה הידיד באוזניי האם באמת אפשר להגדירו כ'גאון' או כל תואר דומה - שהרי עיקר מעלתו היא בצורת הדיבור ולא בידיעות מפליגות וכו'.
נעניתי ואמרתי לו, שהמרצה הנ"ל הוא בהחלט 'גאון' - גאון בתורת הנאום! וכי מילתא זוטרתא היא.
אם כנים דבריי... הרי גם ר' מאיר כהנא הי"ד ניחון ב'גאונות' להבין מהר מה שרוב הציבור הבינו לאט.
פרנקל תאומים כתב:מאה אחוז, השאלה היא האם זו היא הגאונות אליה התכווין ידידינו הגאון ר' בברכה הכהן שליט''א, או שמא הוא התכווין לגאונות בש''ס ובפוסקים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים