וזה יהיה לכם גבול ים - מחלוקת בינלאומית ודעת התורה.
וגבול ים והיה לכם הים הגדול וגבול, זה יהיה לכם גבול ים
(במדבר לד, ו).
הגבול הדרומי –לעומת הגבול המערבי. והעימות שעליו התקוטטו בפונדקי הנמל שברוטרדם ובשפך התמזה.
א.
הסיבה למיעוט הדיונים בעניין הגבול המערבי – מכיון שכמעט לא התעוררו שאלות לגביו. אולם הגבול המערבי בתנך ובחזל שימשו רבות את המשפטנים הנוכריים בבואם לפתור סכסוכי גבול ימיים.
.
לרוב המפרשים בחומש הפשט הוא כפי הגמרא שכולל את הים והאיים שמול א"י [גודל השטח-תלוי במחלוקת חכמים ור יהודה]. אולם האבע כאן הלך לפי פשוטו של מקרא שכתב "והיה הים הגדול-והוא הגבול בעצמו ". דהיינו חוף הים הוא הגבול .
.
ואכן לפי כמעט כל הסוגיות בשס ופוסקים מתקיימים דיונים על חקלאות האדמה וגידוליה וגם לגבי בעלי חיים =מעשר בהמה [ובכור בהמה] ,אבל אין דיון על חובת מצוות התלויות בארץ (בארץ –ולא בים) בים\ספינות \איים\ דגה .[חקלאות ימית לגידול דגים בכלובים - היא היום דבר נפוץ מאוד ].
ב.
אבל אנו כן פוגשים במשניות חלה ושביעית ובגמרא גיטין הן לגבי מצוות חלה \מעשר\ שביעית .והן לגבי חובת אמירת : לפני נכתב ונחתם" מה הוא גבולה של א"י במערב: החוף או בתוך הים.
.
גיטין ז עב
"המביא גט בספינה כמביא בא"י ותניא אידך כמביא בחו"ל א"ר ירמיה לא קשיא הא ר' יהודה הא רבנן .
דתנן עפר חו"ל הבא בספינה לארץ חייב במעשר ובשביעית א"ר יהודה אימתי בזמן שהספינה גוששת אבל אין הספינה גוששת פטור
.
גמרא ח עא
אלא כי פליגי בים הגדול דתניא איזהו ארץ ואיזהו חוצה לארץ כל ששופע ויורד מטורי אמנון ולפנים ארץ ישראל מטורי אמנון ולחוץ חוצה לארץ הנסין שבים רואין אותן כאילו חוט מתוח עליהם מטורי אמנון עד נחל מצרים מן החוט ולפנים א"י מן החוט ולחוץ חו"ל
.
רבי יהודה אומר כל שכנגד ארץ ישראל הרי הוא כא"י שנאמר (במדבר לד, ו) וגבול ים והיה לכם הים הגדול וגבול זה יהיה לכם גבול ים והנסין שבצדדין רואין אותן כאילו חוט מתוח עליהן מקפלוריא ועד ים אוקיינוס ומנחל מצרים ועד ים אוקיינוס מן החוט ולפנים א"י מן החוט ולחוץ חו"ל
.
והנה גם ברשי במקום אחד מוצאים אנו לכאורה דעה כדברי האבע.
רשי גיטין עא
כי פליגי בים הגדול - שהוא תחום מערבו של ארץ ישראל ופליגי תנאי איכא למאן דאמר שפת הים הוא גבול וים גופיה לאו א"י הוא ואיכא למאן דאמר ים גופיה מארץ ישראל:
אבל לרוב הדעות וגם להלכה ברמבם נפסק שמושכין חוט מטורי אמנום ועד נחל מצרים: מן החוט ולפנים, ארץ ישראל; מן החוט ולחוץ, חוצה לארץ.
ג.
בעולם העבר התגוששו שתי תפיסות לגבי הגבול הימי :האחת, שהים כולו נתון לריבונותה של מעצמה יבשתית והכוח הצבאי הוא הקובע.; והשנייה, שהים הוא רשות הרבים וחסר ריבונות.
.
.
הוגו גרוטיוס מול סלדן, ו מָרֶה ליבֶּרוּם כנגד מָרֶה קְלָאוּסוּם.
בקטטה בין ציי הסוחר האנגלי וההולנדי על זכויות שיט בים הפתוח. ההולנדים, שייצג אותם המדינאי והמשפטן הדגול הוגו גרוטיוס [1583-1645], תבעו "ים חופשי", חופשי מגבולות וזכויות קניין. ואילו אנגליה, המעצמה הימית המתחרה, ביקשה "ים סגור" שמותווים בו גבולות טריטוריאליים.
.
סלדן נחלץ לפעולה מטעם האינטרס האנגלי ובמצוות מלכו צ'רלס הראשון. כך נכתבו שני חיבורי מופת בתולדות המשפט הבינלאומי, מָרֶה ליבֶּרוּם [Mare Liberum] ("הים החופשי"; 1609) של גרוטיוס אשר טען - בהסתמך, בין השאר, על התנך - שגבולות ימיים הם דמיון גרידא ועל כן אינם קבילים;
.
ואילו סלדן השיב לגרוטיוס בספר פולמוס בשם מָרֶה קְלָאוּסוּם [Mare Clausum] ("הים הסגור"; 1635), שדווקא התנ"ך והתלמוד, בהתוותם בדייקנות נחרצת את גבולות ארץ ישראל ואת הגבולות בין נחלות השבטים, וכללו גם גבולות ימיים, שכמוהם היו כבר לישראל הקדומה, והם שרירים וקיימים חרף היותם - פרי דמיון משפטי. (פ' עוז-זלצברגר, "שורשים יהודיים של הרפובליקה המודרנית", )
.
ד.
השפעת חזל על המשפט הבינלאומי
מעניין שאין כאן רק הסתמכות על פסוקים ידועים מן התנך, [הנוכרים לומדים תנך -ולא חזל] אלא הסתמכותו על חזל (ובפרט על הברייתא המובאת בגטין ח ע"א ועל כמה מקומות אחרים בתוספתא), בעניין הגבולות ההלכתיים של ארץ ישראל בים.
.
יש לציין שהרב הראשי לישראל לשעבר, הרב י' הרצוג, השמיע ביקורת חריפה על יצירתו של סלדן בכללותה, בעיקר בשל אי-הדיוקים שבה בנוסף לעוד סיבות.
.
ש, רוזן במאמרו מציין שהברייתא ודיני התורה [המשפט העברי] שהזכרנו לעיל שימשו אפוא אסמכתא מרכזית בביסוס טענתו של סלדן, בפרט לעניין קביעת הגבול הימי.
.
וכך נכנסו דברי הברייתא לחשיבה האירופאית הכללית ושיחקו בה תפקיד מסוים במחלוקת המפורסמת שהתחוללה במאה הי"ז בסוגיית מצבם המשפטי של הימים.
הנכתב - מבוסס ברובו על מאמרו של ש,רוזן "וזה יהיה לכם גבול ים".
נ,ב
. .הוויכוחים המתלהמים בין ישראל ללבנון לגבי הבעלות על אוצרות הגז בים התיכון גם הם קשורים לוויכוח הזה.