יתכן שכבר נשפך דיו כמים בעניין, אבל היות ואינני בקי בזה, אמרתי אולי אעלה את הנושא כאן.
הרמב"ן בפרשת מסעי (במדבר לג נג) כתב:
והורשתם את הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אתה:
על דעתי זו מצות עשה היא יצוה אותם שישבו בארץ ויירשו אותה כי הוא נתנה להם ולא ימאסו בנחלת ה'.
ואלו יעלה על דעתם ללכת ולכבוש ארץ שנער או ארץ אשור וזולתן ולהתישב שם יעברו על מצות ה'.
ומה שהפליגו רבותינו (כתובות קי) במצות הישיבה בארץ ישראל, ושאסור לצאת ממנה, וידונו כמורדת האשה שאינה רוצה לעלות עם בעלה לארץ ישראל, וכן האיש, בכאן נצטווינו במצוה הזו, כי הכתוב הזה היא מצות עשה, ויחזיר המצוה הזו במקומות רבים באו ורשו את הארץ (דברים א ח).
אבל רש"י פירש והורשתם את הארץ, והורשתם אותה מיושביה, אז וישבתם בה תוכלו להתקיים בה, ואם לאו לא תוכלו להתקיים בה. ומה שפירשנו הוא העיקר.
ומדבריו נראה שגם בזמן הזה אסור להעלות על הדעת לכבוש ארץ אחר מארץ ישראל, וזה מצות עשה.
האם עצם הרצון להקים מדינה באוגנדה, וכן היו מקומות אחרים שחשבו לעשות כדבר הזה בהיסטוריה (ואולי בלי כבישה, רק בשטחים שהיה ברשותם, ואין זה נכלל בדברי רבינו) יהיה כלולים באיסור לדעת הרמב"ן?
כאמור, יתכן והזכירו את העניין לרוב, ואני איש בער לא ידע, אבל אשמח אם ישכילו אותי בזה.