איש_ספר כתב:ב. לא אתפק מלהעיר לר' עמיחי על שרבוב השואה לכאן. דבר זה מלמד לצערי על הטמעות (בלתי מודעת?) של טיעוני הכפירה הנשמעים בכל שנה ושנה ביום השואה ע"י המנהיגים כאן, ותוכנם כי הלקח החשוב שיש להפיק מן השואה הוא: כי לעולם לא נסמוך אלא על עצמינו, ואילו היתה מדינת ישראל וכו'.
א"צ להאריך בדברים כמה טיעון זה, התולה את השמדת רוב מנין ובנין של עם ישראל, בשל אזלת יד אנוש, הוא כנגד דברי התורה, היפך דברי חכמינו. וכאשר חרבו בתי מקדשנו וגלינו מארצינו, לא תלו חז"ל את הדברים בחולשת השלטון היהודי כאן או בשל כשלון ההתקוממות, אלא חפשנו דרכינו וחקורה!
אוצר החכמה כתב:כפי שציינתי לעיל הרמב"ם מדגיש וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה, אולי להדגיש כי גם שלטון החשמונאים באחרית ימיהם שכבר
לא היו נאמנים לדרך ישראל גם הוא עניין לשמוח בו.
אבל למה באמת?
איש_ספר כתב:אוצר החכמה כתב:כפי שציינתי לעיל הרמב"ם מדגיש וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה, אולי להדגיש כי גם שלטון החשמונאים באחרית ימיהם שכבר
לא היו נאמנים לדרך ישראל גם הוא עניין לשמוח בו.
אבל למה באמת?
כידוע דעת הרמב"ם (דלא כהרמב"ן) דגם למלכי ישראל יש דין מלך, אבל כמדומה שלומר שלגולדה מאיר למשל היה דין מלך ישראל, צריך לפלפל הרבה בסגנון הרב שרקי. וממילא מה ענין כל זה לכאן (ולא באתי לבאר מה השמחה במלכות ישראל שאינם הולכים בדרך התורה, אלא להדגיש החילוק, שלפי"ז לכאורה אינו ענין לכאן).
ישראל הר כסף כתב:מצו"ב תגובתו של הרב זלמן נחמיה גולדברג למאמר "החברה הדתית בישראל" כאשר מישהו שם טען דברים דומים לחוברת זו "שבעקבות דרך זו נשארו רבים באירופה ונפלו קרבנות לטבח הנוראי". ראה את התשובה המצו"ב.
תיקו כתב:משנתו הטהורה של האור שמח היתה שסר פחד השבועות מאז ועידת סאן רמו, ולא אעלה על בדל מקלדתי את דברי הבלע של רבך על זה.
יראי ה' האמיתיים לא מתפללים על יהודים שיפלו. [חוץ מידידי אחמינז'אד ושותפיהם של עמלק].
ועתה, יאמרו נא החרדים, ולא ידעתי אם יוכלו באיזה פעם לתרץ עצמם לפני בי"ד של מעלה על מניעתם מליקח חלק בתנועת בנין הארץ, ולא נתנו אוזן קשבת לקול קריאתם של צדיקי הדור הנ"ל... וממילא אם גם היראים והחרדים היו בעצה ובמפעל הזה, היה לארצינו הקדושה מראה ותואר אחר לגמרי במעלה של קדושה ממה שיש לה עתה... ועוד, אלו היה הבנין של הארץ עוד מלפנים בהשתתפות ובהסכמת כל כלל ישראל כבר היתה הארץ מבונה ומשוכללת להתקבץ בתוכה חלק גדול מיושבי הגלות, וחלק גדול מאחינו בני ישראל שנהרגו בימינו בעוה"ר היו ניצולין ע"י שהיו כבר בארץ ישראל. ועתה, מי מקבל האחריות בשביל אותו דם כשר שנשפך בימינו בעוה"ר. וכמדומה לי שכל אלו המנהיגים שהיו מונעין את ישראל מלילך ולהשתתף עם הבונים לא יוכלו לכפר את ידיהם ולומר: "ידינו לא שפכו את הדם הזה"
מאיר חכמים כתב:לא רציתי בכלל להיכנס ולהגיב באשכול זה, שהתועלת בפולמוסים מעין אלו מועטה, כידוע. אבל היות שראיתי מספר אי דיוקים רק אבוא להעיר עליהם.
לא ידוע לי על טענה שיצאה מבית המדרש הדת"ל כאילו בגלל העוון שלא עלו לארץ והתנגדו לציונות - באה השואה. הטענה היא אחרת, שאילו היו עולים, היו נהרגים פחות בגזרה האיומה. טענה זו נשמעה לראשונה בעיצומם של ימי החושך הנורא מתוך בית המדרש של חסידי הונגריה הקנאים, על ידי הקדוש, הגאון הצדיק הרב ישכר שלמה טייכטל זצוק"ל הי"ד.
טענתו היא, שבתחילת ההתעוררות ליישוב הארץ, שכידוע תחילתה הייתה על ידי רבנים צדיקים (הוא מביא בהקשר זה את ר' הלל מקאלמיא), לא שמעו בקולם. באותה תקופה (תקופת התורכים) לא הייתה שום מגבלה על העלייה, והוא טוען שגם הייתה הזדמנות לקנות הרבה קרקעות בזול בעקבות מצבו הכלכלי הקשה של השולטן. היות שהדברים חשובים אעתיק מעט מזעיר מאריכות דבריו הנוקבים:ועתה, יאמרו נא החרדים, ולא ידעתי אם יוכלו באיזה פעם לתרץ עצמם לפני בי"ד של מעלה על מניעתם מליקח חלק בתנועת בנין הארץ, ולא נתנו אוזן קשבת לקול קריאתם של צדיקי הדור הנ"ל... וממילא אם גם היראים והחרדים היו בעצה ובמפעל הזה, היה לארצינו הקדושה מראה ותואר אחר לגמרי במעלה של קדושה ממה שיש לה עתה... ועוד, אלו היה הבנין של הארץ עוד מלפנים בהשתתפות ובהסכמת כל כלל ישראל כבר היתה הארץ מבונה ומשוכללת להתקבץ בתוכה חלק גדול מיושבי הגלות, וחלק גדול מאחינו בני ישראל שנהרגו בימינו בעוה"ר היו ניצולין ע"י שהיו כבר בארץ ישראל. ועתה, מי מקבל האחריות בשביל אותו דם כשר שנשפך בימינו בעוה"ר. וכמדומה לי שכל אלו המנהיגים שהיו מונעין את ישראל מלילך ולהשתתף עם הבונים לא יוכלו לכפר את ידיהם ולומר: "ידינו לא שפכו את הדם הזה"
[כלומר שתי טענות על ההצלה: א. אלו שהיו עולים קודם השואה היו ניצולים. ב. אם הייתה כבר א"י בנויה הייתה יכולה לקלוט יהודים במהלך השואה (הוא לא זכה לראות בהקמת המדינה, אך בוודאי היה אומר שאילו עמ"י כולו היה מתגייס לבניין הארץ הייתה קמה המדינה קודם לכן ומצילה במהלך השואה יהודים רבים]
ישראל הר כסף כתב:כבר הובאה כאן דעתו של ר' מאיר שמחה שמאז הצהרת בלפור בהסכמת האומות אין כאן מרידה באומות.
ישראל הר כסף כתב:כבר הובאה כאן דעתו של ר' מאיר שמחה שמאז הצהרת בלפור בהסכמת האומות אין כאן מרידה באומות.
אדג כתב:באינצ' תלמודית בערך ישוב א"י, הובאו כל הדעות בעניין זה. ולכמה מהראשונים ישוב הארץ הוא בבניית בית ושדה ועיבודה. האם מכיר כת"ר מגדולי ישראל שקיימו זאת?
איני לועג חלילה לאותם המוסרים נפשם על יישוב הארץ, ובוודאי שזכות גדולה היא, וכידוע שהתירו חז"ל כתיבת שטר (ע"י אמירה לנכרי, כמובן) בשבת משום יישוב הארץ. אך איני חושב שנפסקה הלכה כהרמב"ן שמצות עשה היא על כאו"א, אלא מצוה היא על המלך (או בי"ד הגדול, צריך לעיין בל' הרמב"ם ועוד) לכבוש הארץ.
הרוצה לזכות - יזכה בזכות גדולה ונפלאה זו, וכמבואר בדברי חז"ל שכל השרוי בא"י ותפילין בזרועו וכו' הרי הוא בן עוה"ב ועוד מארז"ל למאות רבות במעלת ישיבת א"י, ולמותר להאריך. אך מצות עשה - כ"ה דעת הרמב"ן. אמת. זו ההלכה? איני יודע.
אראל כתב:כבר ביקשתי, ואכפול בקשתי
איפוא נמצא דבריו של האור שמח בענין השלש שבועות? בספריו או זה מאמר בע"פ או בכתב?
זלמניו כתב:ומן הראוי להזכיר שמרן הגראי"ה קוק זצ"ל פסק להרב רביקוב [הסנדלר הקדוש] כי מצוות יישוב ארץ ישראל היא גם בתל אביב ולאו דווקא בכפר אוריה בין המרצחים הישמעאלים, שם סבר להתיישב.
גאולה בקרוב כתב:המעיין בדברי קודשו של רבנו הרמב"ן במ"ע ד, רואה:
א. שמצוה זו כוללת ארבעה חלקים: כיבוש הארץ, שליטה בה (לא לזולתנו מן האומות), ישובה (לא לשממה) וישיבתה (על חלק זה מתייחס הרמב"ן בחצי השני של דבריו). מדינת ישראל עושה את החלקים הראשונים,
גאולה בקרוב כתב:ולחלקים השניים היא מאד מסייעת. בזמן שלטון הטורקים או הבריטים לא כל אחד היה יכול לעלות לארץ, ולא בכל מקום להתיישב (נכון, לא שכחתי שלצערנו הרב ביו"ש גם היום לא בכל מקום אפשר להתיישב, אנא נישא חרפתנו).
גאולה בקרוב כתב:ודאי שהלכה כרמב"ן:
א. לא מצאנו חולק להדיא בראשונים! [חוץ משיטת רבינו חיים הכהן בתוס' כתובות קי, שהוא מתייחס רק לגבי ישיבת הארץ, החלק הרביעי ברמב"ן, וכבר כתב בשו"ת מהרי"ט להוכיח שתלמיד טועה כתבו]
ב. גם הרמב"ם לא חלק על מצות הישיבה בארץ, ואדרבה בהלכות מלכים מאריך בזה, אלא שלא מנאה במנין המצוות.
גאולה בקרוב כתב:ג. פתחי תשובה (אה"ע סי' עה ס"ק ו) בשם שותי"ם שמבואר בכל ראשונים ואחרונים שהלכה כרמב"ן.
גאולה בקרוב כתב:ד. יש ספר נפלא "נחלת יעקב" של הרב יעקב זיסברג מקדומים (צויין גם אצל המגיב הקודם) שם מרכז את כל הדיון ההלכתי בנושא זה, בעיון ובבקיאות.
אדג כתב:זלמניו כתב:ומן הראוי להזכיר שמרן הגראי"ה קוק זצ"ל פסק להרב רביקוב [הסנדלר הקדוש] כי מצוות יישוב ארץ ישראל היא גם בתל אביב ולאו דווקא בכפר אוריה בין המרצחים הישמעאלים, שם סבר להתיישב.
אמירה די חצופה, לענ"ד, כשהיא באה כביקורת למי שמוסר נפשו ונפש משפחתו למען היושבים שאננים (יחסית...) בבני-ברק, ירושלים אלעד וביתר-עלית. הן אמת שחובה אין לגור שם, אבל להוקיר טובה למי שמוכן הלא צריך?!
הבן הרביעי כתב:למה, אפשר שיהיה שם הצבא בלבד, ומה ההיתר כלל להושיב שם נשים ולידים.
אדג כתב:זלמניו כתב:ומן הראוי להזכיר שמרן הגראי"ה קוק זצ"ל פסק להרב רביקוב [הסנדלר הקדוש] כי מצוות יישוב ארץ ישראל היא גם בתל אביב ולאו דווקא בכפר אוריה בין המרצחים הישמעאלים, שם סבר להתיישב.
אמירה די חצופה, לענ"ד, כשהיא באה כביקורת למי שמוסר נפשו ונפש משפחתו למען היושבים שאננים (יחסית...) בבני-ברק, ירושלים אלעד וביתר-עלית. הן אמת שחובה אין לגור שם, אבל להוקיר טובה למי שמוכן הלא צריך?!
זלמניו כתב:אדג כתב:זלמניו כתב:ומן הראוי להזכיר שמרן הגראי"ה קוק זצ"ל פסק להרב רביקוב [הסנדלר הקדוש] כי מצוות יישוב ארץ ישראל היא גם בתל אביב ולאו דווקא בכפר אוריה בין המרצחים הישמעאלים, שם סבר להתיישב.
אמירה די חצופה, לענ"ד, כשהיא באה כביקורת למי שמוסר נפשו ונפש משפחתו למען היושבים שאננים (יחסית...) בבני-ברק, ירושלים אלעד וביתר-עלית. הן אמת שחובה אין לגור שם, אבל להוקיר טובה למי שמוכן הלא צריך?!
יעלה כב' על קברו של הראי"ה וימסור מחאתו, וכן יודיע לציבור המתנחלים ש"רבינו סר מן הדרך".
קול אומר קרא כתב:כל אחד נהיה פה מוישה גרויס לתת הערכות מקצועיות וכו'. אם יש התנחלויות שתורמות משהו לבטחון ישראל, הם רק אלו היושבות על גבול הקו הירוק והמרחיקות את 'החזית' פנימה. (וגם זה לא היתר ברור אם יש צד איסור בישבה במקום סכנה שכזה). ההתנחלויות שהם מובלעות (כמו רוב ההתנחלויות בגדה) לא תורמות שום דבר, ורק מסבכות את העניינים. בדוחק אפשר לטעון שאילולי ההתנחלויות צה"ל היה יוצא משם וממילא היתה אחיזתו מתרופפת וכו'. אבל לומר שהם מגינים על יושבי הערים זהו סתם דמגוגיה זולה וחסרת כיסוי. ובכלל האשכול הזה הולך ומתרחק מדיון תורני טהור.
אדג כתב:כל בר דעת מבין, שאילו לא היו מתישבים בשטחי יהודה ושומרון יהודים, החיים שם במס"נ (עיי' ערך משפחת פוגל הי"ד ועוד אלפים) יום-יומית, הרי כל יהודה ושומרון היתה נראת כמו שעזה נראת כיום. ואז גם קריית טלז-סטון הייתה נראת כמו שנראית היום איתמר.
אמירה שמצות ישוב א"י היא בת"א כמו בכפר אוריה לאדם שחי במקום כזה, ושבזכותו ובזכות אנשים כמותו ירושלים, תל אביב וב"ב לא מופגזות השכם והערב כמו שדרות כיום או גוש קטיף בעבר - היא אמירה חצופה לענ"ד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים