מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מכתב מהגרי"מ טיקוצינסקי נגד המקלים בקדושת הר הבית

על המתפרצים לעלות בהר ה' ומסיגים גבול שגבלו ראשונים
כלבאשבוע
הודעות: 454
הצטרף: ה' יוני 10, 2010 5:24 pm

מכתב מהגרי"מ טיקוצינסקי נגד המקלים בקדושת הר הבית

הודעהעל ידי כלבאשבוע » ו' מרץ 29, 2019 2:59 pm

מכתב שפרסם הגאון רבי יחיאל מיכל טוקוצינסקי.
עיתון הארץ ט שבט תרפ"ח.

במכתב הוא מוחה נגד רב אחד שחיבר ספר בשם "דלתי לבנון" שבו הוא רצה להקל בקדושת הר הבית ולהגיד שזה רק איסור דרבנן.
והוא מעיד שמרן הרב קוק אסר על המחבר להדפיס את הספר אך הוא לא הקשיב לו.

גם כיום ישנם רבנים יחידים שרוצים לשנות סדרי עולם ובסברות נפסדות מחשבים עצמם למבינים בדבר שאין להם השגה בו ואפילו אינם מתייעצים עם גדולים וחכמים.

כל אלו העולים להר ומדמיינים שזהו איסור חדש "אנטי ציוני" או "השקפתי" גרידא, כדאי שילמדו את ההלכות הרלוונטיות.
קבצים מצורפים
IMG_20190328_043901_593.jpg
IMG_20190328_043901_593.jpg (127.09 KiB) נצפה 4815 פעמים

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מכתב מהגרי"מ טיקוצינסקי נגד המקלים בקדושת הר הבית

הודעהעל ידי בתבונה » א' מרץ 31, 2019 2:16 am

כלבאשבוע כתב:מכתב שפרסם הגאון רבי יחיאל מיכל טוקוצינסקי.
עיתון הארץ ט שבט תרפ"ח.

במכתב הוא מוחה נגד רב אחד שחיבר ספר בשם "דלתי לבנון" שבו הוא רצה להקל בקדושת הר הבית ולהגיד שזה רק איסור דרבנן.
והוא מעיד שמרן הרב קוק אסר על המחבר להדפיס את הספר אך הוא לא הקשיב לו.

גם כיום ישנם רבנים יחידים שרוצים לשנות סדרי עולם ובסברות נפסדות מחשבים עצמם למבינים בדבר שאין להם השגה בו ואפילו אינם מתייעצים עם גדולים וחכמים.

כל אלו העולים להר ומדמיינים שזהו איסור חדש "אנטי ציוני" או "השקפתי" גרידא, כדאי שילמדו את ההלכות הרלוונטיות.

הגאון רבי יחיאל מיכל טוקוצינסקי כתב בעצמו בעד בניית בית כנסת בתוך הר הבית
הצעת עיר הקדש לבית כנסת בהר הבית.png
הצעת עיר הקדש לבית כנסת בהר הבית.png (12.33 KiB) נצפה 4787 פעמים

ובספרו עיר הקודש והמקדש חלק ד אות ב עמ' לט (41) הוא כותב על הסיבה שנמנעו מעלייה להר הבית,
"ומה שנזהרין בזה גם גברים שטבלו לטומאת קרי זהו מחשש זבות שאין בקיאין בזה, ומדובר ע"ז להלן פ"ז."
ושם בפ"ז חולק שלא צריך לחשוש לזיבה כלל.
http://www.teachittome.com/seforim2/sef ... dash_4.pdf
גברים לא נכנסו להר הבית מחשש זבות ובעצמו חולק על זה לקמן.png
גברים לא נכנסו להר הבית מחשש זבות ובעצמו חולק על זה לקמן.png (28.77 KiB) נצפה 4787 פעמים
לגבי חשש זיבה עיר הקדש חלק ד פרק ז 1.png
לגבי חשש זיבה עיר הקדש חלק ד פרק ז 1.png (13.83 KiB) נצפה 4787 פעמים
לגבי חשש זיבה עיר הקדש חלק ד פרק ז.png
לגבי חשש זיבה עיר הקדש חלק ד פרק ז.png (33.04 KiB) נצפה 4787 פעמים

[ ראייתו מגוי שמותר בהר הבית אף שהוא כזב תמוהה, שגוי לא מטמא בזיבה אלא תיקנו מדרבנן שהוא כזב גם בלי שראה, ועוד שאינו מחשש זיבה (שבת י"ז)אלא שהם אמרו שהוא כזב והם אמרו שמותר לגוי להיכנס למחנה לוויה, (אף שהמהרש"א מעלה צד שמעיקרא גזרו רק על גוי זב, חידוש לומר שגוי זב, שונה בטומאתו מגוי אחר אלא שכך היתה התקנה, כמו טומאת ע"ה כזב שדינו חלוק מזב ואינו כזב אלא לקצת ענינים וכדברי תוס')
אמנם הא דלא חיישינן לזיבה, כתבו המאירי והחזו"א (איני זוכר כעת), וכן מוכח משבעה דרכים בודקים את הזב ששאם ישנם תולים בהם שאינו זיבה, והם דברים רחוקים למשל מאכל מרובה שמדובר בדבר רחוק מאוד שיגרום לקרי באבר מת, ומזה שתולים בהם מוכח ששכיח יותר שאחר אכילה מרובה יהיה קרי באבר מת מאשר זיבה ששכיחה פחות, וכן שאר הבדיקות]

כלבאשבוע כתב:גם כיום ישנם רבנים יחידים שרוצים לשנות סדרי עולם ובסברות נפסדות מחשבים עצמם למבינים בדבר שאין להם השגה בו ואפילו אינם מתייעצים עם גדולים וחכמים.
כל אלו העולים להר ומדמיינים שזהו איסור חדש "אנטי ציוני" או "השקפתי" גרידא, כדאי שילמדו את ההלכות הרלוונטיות.

הבאת ראיה מצויינת שלא מדובר במשהו הלכתי שהרי הוא עצמו כותב שמותר לעלות להר הבית ואף כותב לעושת בית כנסת בהר הבית, גם ההכף החיים שחי בירושלים באותה תקופה פוסק בספרו כף החיים שמותר לעלות להר הבית.
1. במכתב הנ"ל מדובר על ספר שערי דלתי הלבנון שסובר שקדושה ראשונה לא קדשה לעתיד לבוא ומתיר להיכנס גם בטומאה ואפילו לעזרה,
https://il.bidspirit.com/ui/lotPage/sou ... oo?lang=he
2. כמו בתשכ"ז היה צורך במגדר מילתא, אף שכפי שראינו הגאון רבי יחיאל מיכל טוקוצינסקי גם תמך בבניית בית כנסת בהר הבית ובעלייה להר הבית, שונה עלייה מפוקחת מעלייה של בודדים שעלולים להיכשל בפרט כשהגבולות לא היו ברורים, וכשיש חשש לכניסה בטומאה, בפרט שכאמור בסעיף 1 הרב הנ"ל סבר שקדושה ראשונה לא קדשה לעתיד לבוא ואין איסור טומאת מקדש כלל ואפילו לעזרה. אמנם בימינו העלייה מפוקחת והעולים עולים כהלכה, וככל שמתגברת העלייה כהלכה נעלמת הכניסה באיסור ובטומאה והכניסה למחנה שכינה ולחיל.
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב ב' אפריל 01, 2019 12:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מכתב מהגרי"מ טיקוצינסקי נגד המקלים בקדושת הר הבית

הודעהעל ידי בתבונה » א' מרץ 31, 2019 2:46 am

כלבאשבוע כתב:כל אלו העולים להר ומדמיינים שזהו איסור חדש "אנטי ציוני" או "השקפתי" גרידא, כדאי שילמדו את ההלכות הרלוונטיות.

מקור "האיסור" הם דברי דרך הקדש למהר"ח אלפנדרי,
ולענין מעשה אף שהוכחנו מסתם מתני' שמותר ליכנס בהר הבית כשיטבול (בלי מים חיים) וכן כראה מסתמיות הפוסקים וכן כתב הרב מהרימ"ט ז"ל....
דרך הקדש הרב אלפנדרי 1.jpg
דרך הקדש הרב אלפנדרי 1.jpg (371.57 KiB) נצפה 4784 פעמים
דרך הקדש הרב אלפנדרי 2.jpg
דרך הקדש הרב אלפנדרי 2.jpg (190.15 KiB) נצפה 4781 פעמים

https://tablet.otzar.org/he/book/book.p ... pagenum=11

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מכתב מהגרי"מ טיקוצינסקי נגד המקלים בקדושת הר הבית

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ד' אפריל 10, 2019 11:03 pm

בתבונה כתב:
אמנם הא דלא חיישינן לזיבה, כתבו המאירי והחזו"א (איני זוכר כעת), וכן מוכח משבעה דרכים בודקים את הזב ששאם ישנם תולים בהם שאינו זיבה, והם דברים רחוקים למשל מאכל מרובה שמדובר בדבר רחוק מאוד שיגרום לקרי באבר מת, ומזה שתולים בהם מוכח ששכיח יותר שאחר אכילה מרובה יהיה קרי באבר מת מאשר זיבה ששכיחה פחות, וכן שאר הבדיקות]

המאירי כתב כן בביאור הגמ' בנדה [יג:] דכהן שוטה מטבילין אותו ומכילין אותו תרומה ובלבד שלא יישן, וכתב המאירי שלזיבה אין חוששין, אלא שבפסחים מו. כתב לגבי חלת חו"ל דאין מאכילין אותה לגדול כלל דחיישינן לזיבה [וצ"ב דהא אף קטן בן יומו מטמא בזיבה ואולי ס"ל דבקטן הוא פחות מצוי וצ"ע], והא דבכהן שוטה לא חששו דא"כ אין לו תקנה כל ימיו, ומ"מ בודאי גם הוא ס"ל דאינו אלא תקנה דרבנן, ואין לך אלא מה שתקנו לחשוש, דהא ע"ה אינו מטמא בהיסט [ומותר בהר הבית], אלא דמעלה עשו בדבר, וס"ל להמאירי דחששו אף לתרומה [חוץ מכהן שוטה], אבל להר הבית לא מצינו שתקנו, ובעיקר הדבר להלכה לא קיי"ל כהמאירי בזה כמבו' בשו"ע [או"ח תנז,ב].

החזו"א הוא ביו"ד קיט (סט) סקי"ג; מצו"ב:
חזו''א - אין לחוש לזיבה.JPG
חזו''א - אין לחוש לזיבה.JPG (50.54 KiB) נצפה 4734 פעמים


ובעיקר נושא האשכול: המכתב הנ"ל, וכן תשובתו המפורסמת של הראי"ה, רק מוכיחים את הנתון הפשוט, שבאותה תקופה לא התקיים שום דיון על עליה בטהרה למחנה לויה בלבד, והמתירים רצו להתיר כדעת הראב"ד להכנס למקום המקדש בטומאה, ועל זה יצא הקצף, והדברים פשוטים וידועים ליודעי קורות העתים.


חזור אל “וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים