קו ירוק כתב:סלע חשוף זה לא אותנטיות למבנה בית המקדש והעזרות, זה לא סוד שהר הבית היה משופע גם לפני המדידות, כדפירש"י רש"י בפסחים שהיה משופע והרוח מנקה, ולכן אין הה"ב עשוי להתכבד בכל יום
פלוריש כתב:קו ירוק כתב:סלע חשוף זה לא אותנטיות למבנה בית המקדש והעזרות, זה לא סוד שהר הבית היה משופע גם לפני המדידות, כדפירש"י רש"י בפסחים שהיה משופע והרוח מנקה, ולכן אין הה"ב עשוי להתכבד בכל יום
א. סלע חשוף מעיד על גובה ההר באותה נקודה, ושלא יכול להיות שהחיל ירד מעבר לגובה אותו סלע.
ב. איך באמת אתה מבין את רש"י? תמיד תמהתי כיצד יכול להיות שהמקדש היה משופע עד כדי כך שהמטבעות לא היו נעצרים בעת נפילתם.
זה בדיוק מה שטענתי.קו ירוק כתב:קשה להמשיך ולהתווכח. דבר אחד ברור והזכירוני שכתבתי זאת במק"א בפורום:
הר הבית היה 250,000 אמות מרובעות ולא אמה אחת יותר. זה ירושלמי מפורש ומביא אותו הגר"א על הגליון בפ"ב ממידות.
אדרבא, הארך נא בראיות. עדיין לא שמעתי אפילו אחת.קו ירוק כתב:הר הבית כולל מחנה לויה שבתוכו היה מחנה שכינה. לא אאריך כאן בראיות שמחנה שכינה כלול בתוך מחנה לויה (כמו חצר המשכן), ולא שהוא שטח נפרד ממנו.
אלו דברי נביאות...קו ירוק כתב:לפ"ז על כרחינו, במתחם המוכר המוקף חומה עתיקה מזמן הבית, היו תוספות עתיקות שאינם מן המקדש, מתוך מה שנראה לעינינו שהחומות המזרחית והמערבית סוגרות על שטח גדול יותר מ-500 אמה של הר הבית.
מהיכי תיתי?קו ירוק כתב:'הפיברוקים' שאתה מדבר עליהם הם יסודי ההלכה. ואילו ההמצאה שהיה הר הבית גדול מחוץ לשטח המקדש (והחיל) הינו נגד ההלכה.
וכשדברינו אלו נתמכים הן מההלכה והן מעדות ראיה של יוספוס פלביאוס, (והן מכך שהיו שם ב' שערים גדולים, עם גשרים, שאינן נמנים במשנה), איך אפשר בכלל להתווכח על זה, אתמהה. אלו אקסיומות.
'קושיות' כמו למה לא נזכר שטח התוספת, אינן אפילו שאלות. וכי חז"ל מתארים גרמושקה של ירושלים בזמן הבית? חז"ל מיירו במקדש ולא בתוספות שאינן מעניינם.
מה שכתבת שהמקדש משפע ויורד לצד מערב. במטותא, תבדוק בעצמך. לפי המסורה שלנו שכיפת הסלע בראש ההר, הרי שלא היו מעלות כלל בשערים המערביים של העזרה והחיל.
המשנה לא צווחת. וכמו שאתה בעצמך טוען שמדובר באמות רבועות ולא בשטח מרובע...קו ירוק כתב: [ובשביל זה טרחתי והכנתי מפה נדירה לעיל שרב הטוב הצפון בה, רק צריך להתבונן. והרי המקדש עצמו (האוטם) היה גבוה 6 אמות מרצפת העזרה העליונה].
ומש"כ שאין בעיה שההר אינו ריבוע, הרי המשנה צווחת ואומרת חמש מאות אמה על חמש מאות אמה, ואתה אומר שאין בעיה? אלא התשובה היא הגר"א שאין הכוונה בדוקא לתק"א על תק"א אלא ל-250,000 אמות מרובעות.
מסברא? זה יפה כל עוד אין זה מתנגש עם המציאות...קו ירוק כתב:קושיותי על דבריך (בחלקן כבר הזכרתי לעיל, אני מצרפן);
מן ההלכה:
א. הגר"א בשם הירו' כ' שתחום הר הבית היה כחצר המשכן (X50 = 'בחמישים') - ואם ילפינן לה מינה, מסברא ששניהם כוללים את המקדש/משכן.
במשנה לא כתוב ריבוע, (גם מלבן נקרא מרובע בהיותו בעל ארבע צלעות וגם טרפז)קו ירוק כתב:
ב. לדבריך אין הה"ב כריבוע אפילו לא בקירוב, אלא מלבן ארוך (1X2), ממילא לשון המשנה תק"א על תק"א אינו נכון. (תינח לפי הגר"א, ניישב המציאות שאמנם זה לא שווה צלעות, אבל עדיין מרובע). כמו שלא יפול על חצר המשכן תיאור של מרובע ע"ד על ע"ד אמות (בית סאתיים) שהרי הוא מלבן באורך מאה על חמישים.
הרי ברור שהשטח העליון נפרד מהשטח התחתון אפילו אם מבחינה הלכתית דינו יהיה שווה לחלק מהתחתון הרי במציאות הוא חלק נפרד מהתחתון ולכן יש טעם להזכיר את החלק התחתון בפנ"ע, (שוחחתי גם עם אנשי נדל"ן על איך יתארו בית שיש לו חצר שמקיפה אותו מארבעת צדדיו? ואמרו לי שיאמרו את מידתו הכללית במ"ר)קו ירוק כתב:ג. מידות הרמה גדולות הרבה יותר מקל"ה על קל"ה אמה. והרי כל מה שמחוץ לעזרה הוא מחנה לויה (הר הבית) מדאורייתא, וא"כ אפי' לדבריך איך יתכן לחדש ולומר שחלק מהר הבית הינו שטח שמחוץ לחשבון תק"א על תק"א של הר הבית וחלק לא, ומאיזה סיבה יקבעו את כל הרמה בעל צורת הטרפז המשונה הזה כשטח שלא יכלל בהר הבית? ה"ז מרפסן איגרי ממש.
אה"נ, הדגשתי כל הזמן שיש לנו שלושה כתלים כי ברור וגם ציינתי קודם ששטח החראם לצד צפון הוגדל ע"י הערבים, וממילא החשבון מצטמצם יותר.קו ירוק כתב:ד. לדבריך, שטח הר הבית 'המחודש', יהיה 350,000 אמות מרובעות, כאשר חז"ל אומרים ששטחו היה 250,000 אמות מרובעות. [הנה החשבון: שטח חרם א-שריף שלדבריך כולו הר הבית, כ-144,000 מ"ר. שטח הרמה הוא בערך 23,870 מ"ר. כלומר השטח שמחוץ לרמה הוא בערך 120,130 מ"ר. אם שיעור האמה הוא 58 ס"מ יהיה שיעור השטח שמתחת לרמה בערך 350,000 אמות מרובעות, ולא 250,000. ואם בשיעור הקטן אז הרבה יותר].
בעיני יש הבדל ברור בין צורת התיאור, אתא יכול לומר שאינו כלום, אבל לי זה נראה משמעותי.קו ירוק כתב:ה. אין שום הבדל או קושי בתיאור המשנה בין מידות הר הבית למידות העזרות: העזרה קל"ה על קל"ה אמה, והה"ב ת"ק על ת"ק אמה. 'רובו מן הדרום' זה תיאור פנימי, ולא מוכרח שתצוין מידה. ואף בעזרה לא נזכר כמה היו המידות שבין חומת העזרה והמקדש. א"כ לשון המשנה לא סייעתא ולא פירכא לכלום.
נו נו אין כאן פירכא אלא העדפה אישית של הישן והמוכר...קו ירוק כתב:ו. לומר שקיימת תוספת משני צידי הר הבית, אינו מהווה בעיה כלשהיא - לא מסברא ולא מההלכה. מאידך לחדש שהר הבית הוא שטח יותר גדול, אלא שמרכזו לא נכלל בשטח ההר, זה דבר שבהחלט חייבת המשנה לומר אותו. שהרי בפשוטו למה להעלות על הדעת חידוש גדול שכזה. ובעיני זה יותר חשוב מאשר ההוכחות ממידות השטח שמכריחים את דברי, כי סברא ישרה עדיפא.
פלאוויוס לא נכנס לשאלה אם זה מקודש או לא...קו ירוק כתב:
מן המציאות:
ז. יוספוס מספר כמסל"ת שהורדוס הוסיף מחוץ לשטחו של הה"ב. לדעתך זה לא מחייב, נדמה לו..
עניתי על זה קודם.קו ירוק כתב:ח. המפה שעליה ביססת את 'שיטתך' סותרת את יישובך שלך, שהרי חומת מבצר אנטוניה היתה דבוקה לחומת העזרה הצפונית, כעדות יוספוס, והיתה הרבה מדרום לחומת הה"ב הצפונית - אותה אתה מציע. וא"כ גם לשיטתך אין 'שלישי לו מן הצפון', אלא מן המערב. (מבצר אנטוניה, ידוע היכן מקומו). האם גם זה רק נדמה ליוספוס, שהיה כהן והיה בהר הבית?
מה עניין שמיטה אצל הר סיני?קו ירוק כתב:ט. הורדוס הוסיף בקיר המערבי לכיוון צפון, חומה שנסוגה מקו היושר של הכותל המערבי (היכן שהתחילה מצודת אנטוניה) וזה כבר ברור לא שייך להה"ב. א"כ מה קשה לך שהוא הוסיף גם בדרום, ולמה לדעתך המשנה צריכה לציין את זה.
הסכמתי ואף ציינתי בעצמי את הקושיה הזאת, ואפילו הכי זה לא נראה לי כ"כ קשה.קו ירוק כתב:י. השערים הגדולים במזרח-דרום ובמערב-דרום, הקיימים לעינינו, לא יכולים להיכלל בהר הבית כפי דברי המשנה. בהכרח אזור זה הוא תוספת שאיננה מהר הבית, אף שהורדוס הקיף גם אותו באותה חומה ממזרח וממערב, כאשר חידש את המקדש.
דווקא בצד הצפוני הקו הרבה יותר מתאים לקו הסלע, ומ"מ השאלה למה עשו כך ולא אחרת אינה קושיא.קו ירוק כתב:יא. לדבריך, למה עשו חיל (את הרמה) בצורת טרפז מוזר שכזה, לעומת כל המקדש שהיה סימטרי. תינח הר הבית שיש לו מגבלות של תואי השטח הטבעי, אבל בתוכו מדוע לעשות דבר מוזר? אף אם זה היה צורת סלע ההר ראוי היה ליישרו, ק"ו שזו אינה רמה טבעית (תלמד היטב את המציאות ותיעזר במפה שהבאתי).
אשר177 כתב: לפי זה אפשר לומר שה ת"ק על ת"ק אמה שהמשנה מדברת עליהן זה לא ריבוע של 500*500 אמה אלא שטח של חמשת אלפים אמות מרובעות שמקיף את הרמה המוגבהת רובו מן הדרום, והשני לו מן המזרח, והשלישי לו מן הצפון, ומיעוטו מן המערב.
לא מדדתי את השטח אבל מקופיא נראה לי שזה מתאים פחות או יותר לשטח המפלס התחתון ללא שטח הרמה המוגבהת.
קו ירוק כתב:פלוריש כתב:קו ירוק כתב:סלע חשוף זה לא אותנטיות למבנה בית המקדש והעזרות, זה לא סוד שהר הבית היה משופע גם לפני המדידות, כדפירש"י רש"י בפסחים שהיה משופע והרוח מנקה, ולכן אין הה"ב עשוי להתכבד בכל יום
א. סלע חשוף מעיד על גובה ההר באותה נקודה, ושלא יכול להיות שהחיל ירד מעבר לגובה אותו סלע.
ב. איך באמת אתה מבין את רש"י? תמיד תמהתי כיצד יכול להיות שהמקדש היה משופע עד כדי כך שהמטבעות לא היו נעצרים בעת נפילתם.
א. אך סלע חשוף לא אומר שאלו מידות החיל אלא יתכן והחיל מצומצם יותר וזהו משטח הר הבית. וכמובן מעלות החל היו ליד עזרת נשים וככל שהולכים למערב נתמעטו המעלות כי ההר גבוה, או שבכלל לא היו מעלות בחלק מהשערים המערביים של העזרה.
ב. מסתמא לא כל שטח הה"ב היה מעלות מעלות, אלא משופע ומרוצף בשיש.
אמר רבי יוסה אם אין יודע לכוין את הרוחות צא ולמד מן התקופה ממקום שהחמה זורחת באחד בתקופת תמוז עד מקום שהיא זורחת באחד בתקופת טבת אלו פני מזרח ממקום שהחמה שוקעת באחד בתקופת טבת עד מקום שהיא שוקעת באחד בתקופת תמוז אלו פני המערב והשאר צפון ודרום הדא הוא דכתיב [קהלת א ו] הולך אל דרום וסובב אל צפון הולך אל דרום ביום וסובב אל צפון בלילה. סובב סובב הולך הרוח ועל סביבותיו שב הרוח אלו פני המזרח והמערב. ניחא בשילה ובבית העולמים דמר ר' אחא בשם שמואל בר רב יצחק כמה יגעו נביאים הראשונים לעשות שער המזרחי שתהא החמה מצמצמת בו באחד בתקופת טבת ובאחד בתקופת תמוז.
פלוריש כתב:קו ירוק כתב:פלוריש כתב:קו ירוק כתב:סלע חשוף זה לא אותנטיות למבנה בית המקדש והעזרות, זה לא סוד שהר הבית היה משופע גם לפני המדידות, כדפירש"י רש"י בפסחים שהיה משופע והרוח מנקה, ולכן אין הה"ב עשוי להתכבד בכל יום
א. סלע חשוף מעיד על גובה ההר באותה נקודה, ושלא יכול להיות שהחיל ירד מעבר לגובה אותו סלע.
ב. איך באמת אתה מבין את רש"י? תמיד תמהתי כיצד יכול להיות שהמקדש היה משופע עד כדי כך שהמטבעות לא היו נעצרים בעת נפילתם.
א. אך סלע חשוף לא אומר שאלו מידות החיל אלא יתכן והחיל מצומצם יותר וזהו משטח הר הבית. וכמובן מעלות החל היו ליד עזרת נשים וככל שהולכים למערב נתמעטו המעלות כי ההר גבוה, או שבכלל לא היו מעלות בחלק מהשערים המערביים של העזרה.
ב. מסתמא לא כל שטח הה"ב היה מעלות מעלות, אלא משופע ומרוצף בשיש.
א. אתה צודק.
ב. לא הבנתי איך אמורים ללכת ברצפה כזאת.
קו ירוק כתב:ר' מאשיל גלבשטיין הביא בספרו משכנות לאביר יעקב שהוכיח להגריל"ד מירו' סו"פ כיצד צולין, שחומת הה"ב נכלל בתוך השטח משום שהיה צריך לא לקדש חלל השער. ואילו היא מחוץ לשער בל"א אינה מתקדשת. והסכים עמו הגריל"ד.
ועכ"פ מהכ"ת שלסטוים יהיה דין שונה משאר הר הבית. ועוד שלהרמב"ם כל הר הבית היה מקורה, ואף שזה צ"ע, אבל לא בזה תהיה נקודת מחלוקת.
חזור אל “וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים