לא ידעתי שהראי"ה קוק היה בחיים אחרי מלחמת ששת הימים...אלי כהן כתב:אז איך נולדה בימינו המחלוקת לגבי איסור כניסה להר הבית? היא נולדה רק אחרי שה"רבנות הראשית לישראל" גזרה (אחרי מלחמת ששת הימים) איסור גורף על הכניסה להר הבית
מרן המשגיח כתב:לא ידעתי שהראי"ה קוק היה בחיים אחרי מלחמת ששת הימים...אלי כהן כתב:אז איך נולדה בימינו המחלוקת לגבי איסור כניסה להר הבית? היא נולדה רק אחרי שה"רבנות הראשית לישראל" גזרה (אחרי מלחמת ששת הימים) איסור גורף על הכניסה להר הבית
אב בבינה כתב:לא ברור לנו את גבולות החיל, ולכן ספק דאו' יש.
אב בבינה כתב:האיסור כניסה לכל שטח הר הבית אסור לבעל קרי
אב בבינה כתב:אפילו אם יטבול דעת הכפתור ופרח (שגר בירושלים והעיד שכ''ה המנהג) צריך הערב שמש.
אב בבינה כתב:כתב המג''א סי' תר''ו ס''ק ח' לענין הטבילה של ער''ה וערב יוה''כ שאפי' אם טבל לפני ערב ר''ה ויוה''כ שחוששים שראה מים עכורים. ואם חוששים לזה בטבילה כגון הנ''ל כ''ש לענין כניסה בהר הבית.
אב בבינה כתב:יש הרבה להאריך בזה
אב בבינה כתב:אמנם עי' היטב בתשובות אלו ויראה דברים ברורים.
אב בבינה כתב:וגם חתמו גדולי הדור לאסור הכניסה וכתבו שהפורץ גדר גו'.
אב בבינה כתב:וגם השר משה מנטיפיר עלה להר הבית, ורבני ירושלים רצה לנדותו, ורק אחרי שהודה בבכיות שלא ידע על איסורו הסכימו שלא לנדותו
קולו זימר עריצים כתב:אם היתה כאן מחלוקת פוסקים הינו נושאים ונותנים בזה כדת.
קולו זימר עריצים כתב:אמנם אחרי שכל מורי הוראה מובהקים שבדור שמהם תצא תורה בכל שטחי ההלכה מעגונות החמורות וגירות ועד הכרעות בין דין לדין, כולם פה אחד אסרו באיסור חמור ואף שידוע להם היטיב שיש שו"ע ונו"כ ורמב"ם וכו' וכו' הרי שאין משוא פנים בדבר.
הכהן כתב:
מה? אם הרבנות פוסקת על מישהי שהיא עגונה אז א"א לנוע ממנה להתחתן אם היא אומרת שלדעתה בעלה מת?אלי כהן כתב:הכהן כתב:
תודה רבה על המאמר המצורף.
המשותף לכל הטענות המועלות במאמר המצורף - הוא - הטענה, שעדין יש ספק במציאות היכן החיל והעזרה. אבל ספק במציאות, הוא תמיד רק של מי שיש לו ספק, לא של מי שיש לו ודאות! והרי לא יעלה על הדעת, שמי שיש לו ספק במציאות, יכפה את ספיקו על מי שאין לו ספק. משל אל מה הדבר דומה? למי שינסה לטעון, שלמרות הכרעתיהם של האדמור מראזין ושל הרב הרצוג, עדין יש ספק במציאות מהו חילזון התכלת. האם זה ישכנע את האדמו"ר מרוזין, או את הרב הרצוג, אשר להם אין ספק? לא ישכנע. כשלמישהו יש ספק במציאות, אז שימנע את עצמו מן הספק, אבל לא מצופה ממנו שימנע גם את האחרים אשר להם אין ספק.
אב בבינה כתב:אלי-
אני מסכים לך בהחלט שמעיקר הדין להלכה ולא למעשה, הדבר לכאו' מותר אם נתקיים כל התנאים הנצרכים
כל כוונתי הוא שיש הרבה פרטים ותנאים שלא מקפידים עליהם אלו שנוהגים היתור בעצמם, וכל דבריך בראש האשכול הוא לדון בשיטת רד''ל.
אבל ידוע שהעולים ההרה לא עולים מיד אחרי הטבילה והערב שמש {ולמיטב ידיעתי אי אפשר ליהודי לעלות אלא בשעות הבוקר}, ואם בחלה בחו''ל חוששים למים עכורים כ''ש בהר הבית. ולא עוד אלא מטעם סיבה זו כתב הכפתור ופרח שנהגו העם שלא לעלות כלל.
וגם לענין גבולי החיל אה''נ יש מקומות שפשוט שאין ספק בהם, אמנם הרבה מהעולים לא חוששים לפרט זה כלל (שהרבה מהם סמכו עצמם על הראב''ד).
ולכן למעשה באופן פרקטי יש הרבה טעמים שלא לעלות.
אלכסנדר וימפן כתב:מה? אם הרבנות פוסקת על מישהי שהיא עגונה אז א"א לנוע ממנה להתחתן אם היא אומרת שלדעתה בעלה מת?
לשיטתו נצטרך אף לומר שסתם טרח רבי יהודה הנשיא לכתוב את מסכת זבים, שתהא להלכה ולא למעשה
אוצר החכמה כתב:לשיטתו נצטרך אף לומר שסתם טרח רבי יהודה הנשיא לכתוב את מסכת זבים, שתהא להלכה ולא למעשה
מה הכוונה במשפט זה? הלא וודאי כשנהגו טומאה וטהרה היו בקיאים בדיני מים עכורים ובכל ההלכות הנוגעות למסכת זבים. כל הטענה היא שהיום כיוון שלא נוהגים טומאה וטהרה בכלל ואין מורגלים בהלכות אלו החמירו תמיד דלמא ראה ולאו אדעתיה.
אוצר החכמה כתב:לשיטתו נצטרך אף לומר שסתם טרח רבי יהודה הנשיא לכתוב את מסכת זבים, שתהא להלכה ולא למעשה
מה הכוונה במשפט זה? הלא וודאי כשנהגו טומאה וטהרה היו בקיאים בדיני מים עכורים ובכל ההלכות הנוגעות למסכת זבים. כל הטענה היא שהיום כיוון שלא נוהגים טומאה וטהרה בכלל ואין מורגלים בהלכות אלו החמירו תמיד דלמא ראה ולאו אדעתיה.
אוצר החכמה כתב:אבל הרי הסברתי. שכל החומרא היא כשלא נוהגים הלכות טומאה וטהרה ולא בקיאים בדינים אלו. יבא משיח ולדעת תוספות משה ואהרן יהיו עמנו, ואפילו אם לא כדעת התוספות אליהו הנביא ומשיח צדקנו יהיו עמנו וילמדונו תורה והלכות טומאה וטהרה כראוי ואז וודאי יעמדו על עיקר הדין.
לשיטתך, שהמשיח ילמד אותנו דיני מים עכורים, א"כ: בין העולם הזה לימות המשיח - יש לא רק שיעבוד מלכויות - אלא גם משה ואהרן (לשיטת התוס') ומשיח שילמדנו תורה.
עליה להר הבית
הרב נחום אליעזר רבינוביץ'
שאלה: האם ניתן לעלות להר הבית כיום?
תשובה: בענין זה הדברים ידועים וכבר דשו בהם רבים, ונעיר בקצרה.
דברי הרמב"ם ברורים (הלכות בית הבחירה ז,טו):
"ומותר להכניס המת עצמו להר הבית ואין צריך לומר טמא מת שהוא נכנס לשם".
ברם ישנן טומאות אחרות שבגללן אסור לעלות להר הבית גם מחוץ לעזרה כפי שמפורש ברמב"ם שם:
"הר הבית מקודש...שאין זבין וזבות ונדות ויולדות נכנסין לשם".
וראה הלכות בית הבחירה (ח,ז):
"אירע קרי באחד מהן, הולך במסיבה שתחת הקרקע, שהמחילות הפתוחות להר הבית לא נתקדשו, וטובל, וחוזר...".
והוא ע"פ פסחים (סז,ב):
"דאמר רבי יוחנן: מחילות לא נתקדשו, ובעל קרי משתלח חוץ לשתי מחנות".
נמצאת השאלה יש בה שני סעיפים:
א) האם ניתן להיטהר מאותן הטומאות המונעות כניסה להר הבית?
ב) האם ניתן לברר היכן הוא שטח הר הבית שבוודאי אינו חלק מן החיל והעזרות?
והנה באשר לשאלה הראשונה, אפילו אם נחוש להחמיר בכל הספיקות - דהיינו שמא הוא טמא בזיבה גדולה, ואין טבול יום נכנס להר הבית, ואין להכניס כלים טמאים להר הבית ועוד - הרי ניתן לספור ז', ויטבול במעין מים חיים המטהר מטומאת זיבה, ויזהר מקרי, וימתין להערב שמש ויעלה למחר, וליתר שאת יטבול גם ביום לפני הכניסה, וגם יטביל בגדיו וכליו מראש כך שלא יכניס דבר טמא בטומאות האסורות בהר הבית. אמנם כמובן, עדיין ישאר טמא מת וספק מחוסר כיפורים, אבל זה אינו מעכב להיכנס להר הבית כנ"ל. ברם למעשה, מי שלא ראה זוב ממש, אינו חושש לזיבה אלא הולכין אחר הרוב, שרוב בני האדם אינם זבים. וצריך להיטהר רק מטומאת קרי בלבד ולכך מספיקה טבילה במקוה, ואין צריך מים חיים. לפיכך: צריך לטבול במקוה קודם כניסה להר הבית, ויזהר שלא יישן אחר הטבילה משום חשש שמא יראה קרי.
אשר לשאלה השניה, ישנה מחלוקת בין החכמים על גבולות החיל והעזרות, אבל לכל הדעות ברור שאם אדם הולך בתוך החומות צמוד ממש לחומות העכשוויות, אין ספק שאינו נכנס לשטח החיל והעזרות. ואפילו יתכן שישנם שם שטחים שאינם קדושים אפילו בקדושת הר הבית בלבד, וראה מאמרו של ידידי הרה"ג יצחק שילת שליט"א (תחומין ז, עמ' 512-489).
כבר קבע הרמב"ם בהלכות בית הבחירה (ז, א-ד):
"מצות עשה ליראה מן המקדש שנאמר ומקדשי תיראו...ואיזו היא יראתו? שלא יכנס אדם להר הבית במקלו או במנעל שברגליו...או באבק שעל רגליו...ואין צריך לומר שאסור לרוק בכל הר הבית...ולא יכנס לו אלא לדבר מצוה...יוצאין מן המקדש כמו שפוסע אחר תפלה לאחוריו, כל זה ליראה מן המקדש".
לכאורה יש כאן כפילות שלא לצורך: פתח תחילה "ואיזו היא יראתו?", ופתח שוב "כל זה ליראה מן המקדש". ברם לכאורה היה מקום לחשוב שמצוות יראה אע"פ שהיא מצוות עשה מתקיימת בשב ואל תעשה. כלומר, מי שאינו מתקרב למקדש כלל ואינו נמצא בסביבתו ודאי שאינו פורץ שום גדר ובכך קיים מצוה זו. אבל אין לפרש כך. מצות יראה היא מצווה חיובית המתקיימת בקום ועשה (וכעניין מצוות יראה לגבי הורים וכן לגבי השי"ת). כלומר, רק מי שנתקרב למקום המקדש ונכנס עד למקום שמותר להיכנס ונזהר שלא לפרוץ הגבולות ומקפיד על ההלכות המוזכרות במצוות 'יראה' – כגון: מסיר נעליו לפני הכניסה, חוזר לאחוריו ביציאתו והוא הדין למי שטובל לקראת עלייתו. בכך מקיים את מצוות העשה של יראה.
וכתב שם (הלכות ה-ו):
"לא יקל אדם את ראשו כנגד שער מזרחי של עזרה...מפני שהוא מכוון כנגד קדש הקדשים וכל הנכנס לעזרה יהלך בנחת במקום שמותר לו להיכנס לשם, ויראה עצמו שהוא עומד לפני האדון ה' שאמר 'והיו עיני ולבי שם כל הימים', ומהלך באימה ויראה ופחד ורעדה שנאמר 'בבית -להים נהלך ברגש'. ואסור לכל אדם לישב בכל העזרה...אף על פי שהמקדש היום חרב בעוונותינו חייב אדם במוראו כמו שהיה נוהג בו בבנינו לא יכנס אלא למקום שמותר להיכנס שם, ולא ישב בעזרה, ולא יקל ראשו כנגד המזרח...שאף על פי שחרב בקדושתו עומד".
ולהלן שם (הלכה יא) הוא מסביר:
"ומפתח הר הבית עד פתח העזרה שהוא שער נקנור כמחנה לוייה, ומפתח העזרה ולפנים מחנה שכינה".
אמנם בודאי התפילה בהר הבית שהוא שער השמים היא מצוה גדולה, ומקרא מלא דיבר הכתוב (מלכים א ח, לג-לד):
"ושבו אליך והודו את שמך והתפללו והתחננו אליך בבית הזה ואתה תשמע השמים".
אלא לא כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול, ואם ח"ו תהא תפילתו מן השפה ולחוץ וכמצות אנשים מלומדה ר"ל, מי יערוב לו שלא על כך נאמר 'מי בקש זאת מידכם רמוס חצרי?' לפיכך, יזהר אדם מאוד מאוד, ולפענ"ד זאת היא אחת הסיבות שכמה גדולים נמנעו מלהורות היתר לעלות, ואף נמנעו בעצמם לעלות מפני הפחד והיראה כי מה נורא המקום הזה. ברם, כזאת מצאנו גם במצוות כיבוד ויראה להורים. מצינו בגמרא (קידושין לא,א): "אמר ר' יוחנן, אשרי מי שלא חמאן" (=אשרי מי שלא ראה אותם) פירש רש"י שם: "שאי אפשר לקיים כבודם ככל הצורך והוא נענש עליהם". ברם הגמרא שם מסבירה מיד: "ר' יוחנן כי עברתו אימו - מת אביו; ילדתו - מתה אמו". כלומר, אדם שנתיתם מאביו ואמו ר"ל מתנחם בטיעון הזה שלכל הפחות לא יכשל בעבירה על מצוות כיבודם ויראתם, שהרי הוא מופקע ממצוה זו. אבל אוי לו לבן אדם כזה. כך אנו בגלותנו נתרחקנו מארצנו וממקדשנו ולא יכולנו לעלות ולעמוד לפני ה', התנחמנו בכך שהופקענו ממצוה יקרה זו - אלא שבכך על כל פנים ניצלנו מלהכשל בעבירה על המצוה.
אולם אין ספק שרק מי שנכנס להר הבית והוא מודע כי הוא עומד לפני מחנה שכינה, מסוגל להרגיש את יראת הרוממות שנצטוינו עליה 'מקדשי תיראו'.
וכה הם דברי רבינו הגדול בספר המצוות (עשה כא):
"הצווי שנצטוינו ליראה את הבית הזה הנזכר מאד מאד, עד שנקבע לו בלבנו מקום היראה וההערצה, וזו היא מוראת המקדש והוא אמרו יתעלה 'ומקדשי תיראו' ".
וגם שם הוא חוזר על כך: "וזה חובה לעולם אפילו בזמננו זה שהוא חרב". וכבר הובא לעיל שבכל הזהירויות הנמנות, האדם מקיים מצוה זו.
הרי מבואר כי כאשר אדם נכנס להר ונוהג בזהירות הראויה ופורש ממקום שצריך לפרוש - אז מקיים בכך מצוות יראה, אבל אם אינו בא לשם כלל אין זה אלא כמתעלם ממצוות מורא מקדש ואין בכך לא יראה ולא כבוד. וכבר הורה לנו במשלו הנפלא (מורה ג, נא): "מי שהגיע עד כדי שנכנס לרחבת החצר ונמצא עם המלך במקום אחד והוא חצר המלך...", אשרי מי שהגיע למדרגה זו. ומאידך, אין הוא משבח את "הפונים לחצר המלך להכנס אליו אלא שלא ראו כלל חצר המלך...הם עמי הארץ העוסקים במצוות".
אמנם יש להקפיד על ההלכות הנדרשות לעולים להר הבית, ובוודאי שמי שעולה יש לו ללמוד אותן, ואלו הן העיקריות:
א) טבילה והקפדה מדיני חציצה - הואיל ובטומאת קרי אסור לשהות בהר הבית - לפיכך, חייב לטבול במקווה מי שרוצה לעלות להר הבית כדי להיטהר מטומאה זו. לזאת צריך טבילה וטבילה דווקא, ולא תועיל שפיכת ט' קבין שנהגו לתפילה. וצריך להקפיד שלא תהיה בגופו שום חציצה ולפני טבילתו יברך, ואל יטבול אלא פעם אחת בלבד טבילת כל גופו כראוי.
ב) העליה במנעלי בד - בענין מנעלים כבר נתבאר שנעלי בד דינם כגרביים ולא כמנעל ובכך גם אין אבק ברגליו.
ג) מורא מקדש בעת הליכתו - כגון אי הפנית הראש, חוזר לאחוריו ביציאתו.
ד) כבר כתבתי בספרי שו"ת שיח נחום (סי' לח) שמי שעולה להר הבית במקומות המותרים ודאי צריך לקרוע, אך אין צורך לקרוע פעמיים על הכותל ועל הר הבית, ויאמר הפסוק ישעיה סד,ט-י: 'בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבתינו היה לשרפת אש וכל מחמדינו היה לחרבה'. הכל כמבואר בהלכות תעניות ה,טז. וישפוך שיחו לפני ה'.
לסיכום:
לפענ"ד העובדה שיהודים רבים אינם עולים למקום המקדש מעודדת את אויבינו לחשוב שכבר נתיאשנו ח"ו ממנו, וגם המנהיגות החלשה שלנו סבורה שלא אכפת לאף אחד אם ח"ו יוותרו על מקום מקדשנו. לפיכך, יש להוסיף בהעלאת המודעות לחורבן בית מקדשנו במעשים, וצריך לעלות להר הבית ולהלך היכן שמותר, מתוך הקפדה הן בעת הכנות ההלכתיות לעליה, והן בעת ההליכה בהר הבית ושמירת מורא מקדש ובכך נקיים מצות עשה 'ומקדשי תיראו'. בחסדי ד' זכינו לראות בבנין ירושלים, אולם עומדים אנו כחסרי אונים מול ההר השומם והשכינה שלא זזה משם מבודדת כי אין הבנים פוקדים את חצרות ה'.
והמשורר ה-להי קורא לנו: 'בואו שעריו בתודה חצרותיו בתהלה'.
מה שנכון נכון כתב:יש שכתבו שאכן אנו בחשש זבין, ראה במנח"י ה,א אות ו. [וע"ש עוד מצד דגזרו על ע"ה שיהיו כזבין, ועיין עוד ע"ז באבן ישראל ט,קסג].
ויש להעיר מחלת חו"ל. [אמנם התם הוא דרבנן].
איש רגיל כתב:סתם שאלה: אלו העולים, סופרים ז' נקיים קודם הטבילה?
חזור אל “וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים