רון כתב:לכבוד הרה"ג לייטנר שליט"א
ראשית חן חן על הערתך, ותמיד אני נהנה ממה שאתה כותב בבהירות.
אך לגופו של ענין, האם כשהיית רואה בית נשרף היית צועק "אש אש" וקורא בקול ניחר או שהיית מדבר בנ ח ת ל א ט ומתוך מתינות? הרי לא יאומן מה שקורה כאן, בשם התורה באים לסכן אותך ואותי ואת שאר אחב"י, בשם משיחיות הזויה! שבינה לבין התורה אין כלום! רק כל אחד שיודע לקרא בלי ניקוד ברמב"ם כבר נהיה מאן דאמר!
אם היו דברי נשמעים כשהיו נאמרים בנחת, ניחא. למה לקיים "הרם כשופר קולך" אם אפשר בנחת. אבל כשמדובר באנשים שעושים את הרמב"ם כגרזן לחפור בו בורות ריקים, וכל מגמתם היא להראות כמו אותו "דל גאה" שהם בעה"ב על הר הבית, ואם תדבר בנחת יעזור משהו? יש שם מישהו שבכלל מעניין אותו מה התורה הקדושה עצמה אומרת?
אם נשאל אותם האם הסכם השלום עם מצרים היה הסכם טוב, כפי שכבר הורה זקן רבינו בעל האבי עזרי זלה"ה, יביאו לך כל מיני ציטוטים החל בסימן שכט' וכלה ..... ואם ח"ו היו דבריהם נשמעים מי יודע כמה דם יהודי היה נשפך בגללם! ברוך ד' שלא השבית לנו גואל רבותינו ראשי הישיבות זצ"ל ויבלח"א.
אך איך שלא יהיה תודה שוב על הערתך הנכונה כשלעצמה, ובאמת אין דרכי לבא בסופה וסערה, ובודאי שבדרך כלל דברי חכמים בנחת נשמעים. ודי בזה.
רון כתב:א. האם סברא שהיום שאני מספיקה
ב. האם יש מי מגדולי ישראל שכך סובר
רון כתב:א. האם כשהיה חשש מכשול בעבר, ובמצב הנוכחי אין סברא לחשוש האם מדין חזקה קמייתא חייבים להמשיך ולחשוש?
ב. האם צריך שגדולי ישראל יבררו זאת ויודיעו פומבית שכיום אין חשש מכשול?
א. האם כשהיה חשש מכשול יש להמשיך ולחשוש מדין חזקה קמייתאגם אם במצב הנוכחי אין סברא לחשוש?
ב. האם צריך שגדולי ישראל יבררו זאת ויודיעו רשמית שכיום אין חשש מכשול?
ע. התשבי כתב:בתבונה דיבר על הרבי מלובביץ כדוגמא רחוקה, אבל האמת היא שרון באשכול סמוך כבר הדגים דמגוגיה כזאתרון כתב:לכבוד הרה"ג לייטנר שליט"א
ראשית חן חן על הערתך, ותמיד אני נהנה ממה שאתה כותב בבהירות.
אך לגופו של ענין, האם כשהיית רואה בית נשרף היית צועק "אש אש" וקורא בקול ניחר או שהיית מדבר בנ ח ת ל א ט ומתוך מתינות? הרי לא יאומן מה שקורה כאן, בשם התורה באים לסכן אותך ואותי ואת שאר אחב"י, בשם משיחיות הזויה! שבינה לבין התורה אין כלום! רק כל אחד שיודע לקרא בלי ניקוד ברמב"ם כבר נהיה מאן דאמר!
אם היו דברי נשמעים כשהיו נאמרים בנחת, ניחא. למה לקיים "הרם כשופר קולך" אם אפשר בנחת. אבל כשמדובר באנשים שעושים את הרמב"ם כגרזן לחפור בו בורות ריקים, וכל מגמתם היא להראות כמו אותו "דל גאה" שהם בעה"ב על הר הבית, ואם תדבר בנחת יעזור משהו? יש שם מישהו שבכלל מעניין אותו מה התורה הקדושה עצמה אומרת?
אם נשאל אותם האם הסכם השלום עם מצרים היה הסכם טוב, כפי שכבר הורה זקן רבינו בעל האבי עזרי זלה"ה, יביאו לך כל מיני ציטוטים החל בסימן שכט' וכלה ..... ואם ח"ו היו דבריהם נשמעים מי יודע כמה דם יהודי היה נשפך בגללם! ברוך ד' שלא השבית לנו גואל רבותינו ראשי הישיבות זצ"ל ויבלח"א.
אך איך שלא יהיה תודה שוב על הערתך הנכונה כשלעצמה, ובאמת אין דרכי לבא בסופה וסערה, ובודאי שבדרך כלל דברי חכמים בנחת נשמעים. ודי בזה.
מה שבאשכול כאן הוא חוזר וטוען שהעלאת שאלות על גדולי ישראל היא לא פחות מאפיקורסות וזלזול בדעת תורה, לא מפריע לו לבטל במחי יד את דעותיהם של גדולי ישראל אחרים שמשום מה לא מוצאים חן בעיניו, ואז לא רק שמותר ומצוה לשאול ולפרוך, אלא שהוא עוד אוסר על אותם גדולי ישראל להשמיע דעה המנוגדת לדעתו! רח"ל מהאי דעתא!
משה נטע כתב:נדמה קצת שצריכים לשנות שם האשכול ל'עליה להר הבית ודמגוגיה'...
מה גם שהרבה דברים חוזרים על עצמם הרבה פעמים כאן.
סגי נהור כתב:מן הסתם לא נעלמה ממך העובדה המבדחת, ש'רון' ו'קו ירוק' הם שני ניקים של אדם אחד (שמפעם לפעם גם מחמיאים זה לזה...)
סגי נהור כתב:מן הסתם לא נעלמה ממך העובדה המבדחת, ש'רון' ו'קו ירוק' הם שני ניקים של אדם אחד (שמפעם לפעם גם מחמיאים זה לזה...)
משה נטע כתב:סגי נהור כתב:מן הסתם לא נעלמה ממך העובדה המבדחת, ש'רון' ו'קו ירוק' הם שני ניקים של אדם אחד (שמפעם לפעם גם מחמיאים זה לזה...)
טענה זו מופרכת מעיקרא, מכמה ראיות ברחבי הפורום.
ובכלל בטוחני שזה נוגד את חוקי הפורום לומר חשד כזה בפומבי.
ועל כגון דא אמרו חז"ל "כל הפוסל במומו פוסל" ודו"ק...
ומצד שעשה על פי הוראה נמי לא מיקרי שוגג, כיון דלא שאל לבעל הוראה מפורסם שיהא ראוי לסמוך עליו דהכי כתב מהר"ם בתשובת מיימוני להלכות אישות בד"ה נפל למים שאין להם סוף וכו'. וז"ל דברי חכמים מקוימי' דאם נשאת בלא התרת חכם דתצא או משמתינן ליה עד שיוציאה ואין לחוש שמא אחד מקרוביה יתירנה לינשא דחכם מורה הוראה בעינן כרב נחמן ורב שילא בדורם שיהא כדאי לסמוך על הוראתו וכו' עכ"ל. הרי מבואר שצריך לשאול דוקא לגדול הדור. אבל זה לא שאל אלא ללמדן היודע ספר, אבל לא נהירין ליה שבילין דהוראה. אף על פי שהוא מוסמך, מה זו סמיכה, הכל יודעים שאין דינים הללו מסורים לכל כשאר דיני איסור והיתר - בשר בחלב, ונותן טעם לפגם, וכיוצא בזה.
נעמן כתב:ומו"ר אבי, ועוד תלמידים רבים, היו שואלים את הגרש"ז שאלות בענייני העליה, הטהרה ועשיית הכלים לבניין המקדש, וקצת היו לשחוק בעיניו, אבל ממש לא דחפם בשתי ידיו, והיה עונה להם כהלכה...
והגר"ש אוירבך גם הוא לא מתייחס אליהם כעוברי דת, אלא כזונחים עיקר ותופסים טפל.
(וזו התשובה לכל תמיהותיו של הרב 'אוצר החכמה' בהודעה שמעלי).
אוצר החכמה כתב:
א. מי זה הגרא"ד (הגרא"ד אוירבך רבה של טבריה?). ומה הכוונה לא רע בעיניו של הגרא"ד?.
ב. מה הכוונה שרבים מהחכמים האוסרים לא מתייחסים לזה ככרת? רק איסור כרת יש להמנע מלעשותו ואיסור אחר לא?
ג. אם כבר שאלתם את הגרשז"א מדוע לא שאלתם אותו את השאלה הפשוטה האם מבתורה.עלות להר או לא? והאם זה לא בבחינת כל המיקל לו יגיד לו?
ד. אתה מציע שראוי לבדוק אם האיסור עדיין במלא תוקפו. אדרבה תבדוק. למה הרעיון שדבר צריך להבדק כבר מתיר אותו?.
מעט דבש כתב:אבל האמת היא, שההסתמכות היא בעיקר על עצמם, ועל דעתם.
נעמן כתב:לדעתי ולדעת אבי שיחי' מצווה רבה לעלות ולהראות בהר, והחששות המסוימים אינם עומדים בכלל למול מעלת המצווה (וכמו שנבטל מצוות פרו ורבו מחשש נדה),
אמנם, היה אם רוב ככל החכמים היו אוחזים עניין זה לאיסור חמור ובכרת ודאי, בהחלט צריך היה לחשוש לדעתם,
משא"כ כשהרוב כאן אינו מוחלט, כשהעניין אינו חמור כ"כ בעיני רוב החכמים החולקים, שוב מחוייבים אנו לקיים העולה בעיונינו...
אינני בדווקא תלמיד של - הרבנים גורן, ליאור, שלוש, רבינוביץ', טנדלר, ברנד, טל, שילת, גינזבורג, ועוד ועוד,
אני השתכנעתי (למעשה גם חונכתי), לחשיבות העליה, ובכך שהחששות אינם מספיקים כלל בכדי לבטל עניין זה, וע"כ אני מחזיק בעניין, ודעת הרבנים דלעיל מראה לי שאינני מחוץ לתושב"ע, ויש מקום למסקנה זו...
הדרינן לשמעתין למקורות עצמם, ובזה סבירא לי כדעת החולקים.
אוצר החכמה כתב:
אני באופן אישי לא חושב שאם הרבנים אסרו עניין מסויים אין מה לדון בו באופן עקרוני כי זו דרכה של תורה שאפשר לדון.
אבל באופן מעשי אני לא מבין מה יש כאן הרבה לדון. כנראה שיש מקומות בהר הבית שידוע שטמא מת יכול להכנס בהם. ומסתבר שלטומאת זיבה אין לחשוש או יש פתרון בטבילה. כל (או כמעט כל) הרבנים חשבו שאעפ"כ החששות הכרוכים בעלייה ובמה שעלול להסתובב ממנה חשובים מספיק כדי לאסור את העלייה. אתה (ומספר רבנים) חושבים שלא מה יש לדון יותר בעניין?.
אוצר החכמה כתב:הנקודה היחידה שאני רואה שהעלית כנושא תורני ולא ידעתי שדנים עליה היא האם מותר בזמה"ז להכנס לפנים מן החיל? למה שיהיה מותר ומה הראיות לכך?
אוצר החכמה כתב: אולי שייך לפורום פוליטיקה ומסתמא גם זה לא שכן אף אחד לא יכול לדעת.
[/size]
מעט דבש כתב:סהרב מאזוז (שהרב אי"ס העיד שם שזו אפילו לא בדיחה).]
בתבונה כתב:מכל השטויות בתגובה זו אתיחס לזו...
שו"ת רדב"ז חלק ב סימן תרצא
הנכנס לראות מהפתח אשר לצד מערב צריך לשער שיהיה בינו לבין הכיפה יותר מאחד עשר אמה שכך היה בין כותל מערבי של העזרה לכותל ההיכל
יושב ירושלים כתב:בישורון קובץ לב פורסמה לראשונה תשובה של בעל ה'תבואות הארץ' בעניין הנ"ל ולא ראיתי שציינו אליה כאן ואני מצרפה למטה.
כמובן שבהקדמה כותב המהדיר שאין בדברים שום היתר לעלות ח"ו והנידון הוא רק על השערים, אך כל מי שקורא את תוכן התשובה מבין שמבחינתו אין שום הבדל, וכל מקום שמוכח [לפי הנתונים שהכיר] שאינו בעזרה מותר בכניסה [ותמוה שאינו מתייחס כלל לדיני בע"ק ושאר דינים, וזכורני שמצינו עוד מקורות שהתעלמו מכך], וירא הקורא הישר וישפוט.
בתבונה כתב:ראשית כל הנושאים נידונו בהרחבה
הרדב"ז שהיה גדול הדור לא כתב בלי ספק וכתב הלכות על סבירות מסויימת שהייתה לו.
הוסבר והוכח שהרדב"ז כפי שכתב במפורש שבדבריו על הכותל המערבי כוונתו על כותל המערבי של ההיכל כמו שנקרא בלשון חז"ל ולא על כותל הר הבית שכיום נהוג לקרוא לו הכותל המערבי, לדוגמא הוא כותב שמותר להיכנס בפתח כותל הר הבית המערבי ולהיכנס עד 11 אמות מכותל הכיפהשו"ת רדב"ז חלק ב סימן תרצא
הנכנס לראות מהפתח אשר לצד מערב צריך לשער שיהיה בינו לבין הכיפה יותר מאחד עשר אמה שכך היה בין כותל מערבי של העזרה לכותל ההיכל
ואם כותל המערבי היה העזרה אז פנימה לכותל המערבי זה כבר מחנה שכינה
אם הכותל המערבי היה כותל העזרה זה היה הרבה פחות הגיוני לומר שאבן השתייה היא אבן השתייה.
ההוכחות הטופגרפיות היצוקות בסלע (תרתי משמע) ולא נותנות אפשרות אחרת חוץ מהמקובל במסורת והם דוקא כשברור לנו שהם כותלי הר הבית
הוכחות הרב קורן ושאר החוקרים נידונו בהרחבה לא מדובר על כך שזה נראה ישן הוא רק מצטט לך דוגמה שהכפתור ופרח הסתמך על סוג הוכחות של ממצאים בשטח.
בכל מקרה כל הממצאים בהר הבית מצולמים ותוכל לראות אותם בעצמך ניתן לרכוש אותם גם באתר של לין ריטמאייר
בתבונה כתב:יושב ירושלים כתב:בישורון קובץ לב פורסמה לראשונה תשובה של בעל ה'תבואות הארץ' בעניין הנ"ל ולא ראיתי שציינו אליה כאן ואני מצרפה למטה.
כמובן שבהקדמה כותב המהדיר שאין בדברים שום היתר לעלות ח"ו והנידון הוא רק על השערים, אך כל מי שקורא את תוכן התשובה מבין שמבחינתו אין שום הבדל, וכל מקום שמוכח [לפי הנתונים שהכיר] שאינו בעזרה מותר בכניסה [ותמוה שאינו מתייחס כלל לדיני בע"ק ושאר דינים, וזכורני שמצינו עוד מקורות שהתעלמו מכך], וירא הקורא הישר וישפוט.
תשובה מעניינת.
המהדיר נכדו מסלף את המסקנה הברורה מחשש מהלכות ההשקפה המודרנית שאוסרת טמא מת במחנה לוויה
קו ירוק כתב:לכתוב על התקנה שהסכימו עליה גדולי עולם וכל הרבנים מכל העדות והחוגים (דבר נדיר לחלוטין כשעצמו - כי גם לחוגים ציוניים אז, היה די יראת שמים..) שזו "הלכה של השקפה מודרנית" מזכה, לדעתי, את כותבה בתואר עושה מעשה "עמלק" ו"אשר קרך". ועוד באיצטלה דקדושה ה"י. ואיך לא חש לדברי קדשנו "ופרץ גדר ישכנו נחש"?
קו ירוק כתב:בתבונה כתב:יושב ירושלים כתב:בישורון קובץ לב פורסמה לראשונה תשובה של בעל ה'תבואות הארץ' בעניין הנ"ל ולא ראיתי שציינו אליה כאן ואני מצרפה למטה.
כמובן שבהקדמה כותב המהדיר שאין בדברים שום היתר לעלות ח"ו והנידון הוא רק על השערים, אך כל מי שקורא את תוכן התשובה מבין שמבחינתו אין שום הבדל, וכל מקום שמוכח [לפי הנתונים שהכיר] שאינו בעזרה מותר בכניסה [ותמוה שאינו מתייחס כלל לדיני בע"ק ושאר דינים, וזכורני שמצינו עוד מקורות שהתעלמו מכך], וירא הקורא הישר וישפוט.
תשובה מעניינת.
המהדיר נכדו מסלף את המסקנה הברורה מחשש מהלכות ההשקפה המודרנית שאוסרת טמא מת במחנה לוויה
אמת שדברי רבי יהוסף שוורץ, סבים על הר הבית ולא דוקא על השערים, כאשר הוא מציין שגם שער המערביים רחוק לכה"פ 70 אמות מבנין הקודש. ואמת שנכדו שליט"א טעה בדבר מחמת שנראה לו שזו תקנה מימות עולם ולא מהדור האחרון. אבל שניהם צודקים גם הסב זצ"ל וגם הנכד. כי כיום א"א לפרסם תשובה שכזו מבלי לציין שבדור האחרון הרבנים גדרו מילתא שלא להיכנס להר הבית מחמת תקלות היכולות להיגרם מכך. אבל לפני 150 שנה לא תקנו כך.
המהדיר כתב:בזה"ז שכולנו טמאי מתים זהו איסור גמור להיכנס להר הבית.
נקדש את שמך בעולם כתב:קו ירוק כתב:
כיום יש גדולי תורה (לדוגמא הרב דב ליאור שליט"א, שכמדומני שמוסכם שהוא ירא שמיים) שמורים שלא רק שאין איסור אלא יש גם מצוה רבה בכך,
חזור אל “וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים