מלח הארץ כתב:משולש כתב:כרגע יש לי בראש לפחות שלושה רבנים אוסרים ששלשתם הביאו את ה"ראיה" שהרמב"ם עלה להר הבית והם דוחים אותה מכל וכל.
לא ידוע לי על רב שכתב תשובה מנומקת לאסור ולא הזכיר את הרמב"ם הזה.
פשוט מגוחך לקרוא לזה 'ראיה', הרי הרמב"ם מספר על עצמו שעלה בירושלים לבית הגדול והנורא, והרי זו עדות ברורה מפי בעל הדבר, ואתה קורא לזה 'ראיה' כאילו היה איזה דיוק של אור שמח ברמב"ם???
שוב ראיתי מה שכתב אלי כהן שהאוסרים סוברים שאין הכוונה להר הבית, ולא נותר לי אלא לגחך [כנראה נתכוון הרמב"ם לבית כנסת החורבה...]
משולש כתב:כיון שלדעתי הויכוח נגמר, אני אחזור שוב ואבהיר את מה שהבהרתי קודם:
הגרע"י כתב כמה פעמים בספריו שאסור להכנס לכל השטח הנקרא היום הר הבית. ובסרטון הנפוץ הוא בסך הכל חוזר על זה בצורה ברורה שאינה משתמעת לשני פנים.
אבל אתה מכניס לו בפה בדיוק הפוך ממה שהוא אמר.
משולש כתב:מלח הארץ כתב:משולש כתב:כרגע יש לי בראש לפחות שלושה רבנים אוסרים ששלשתם הביאו את ה"ראיה" שהרמב"ם עלה להר הבית והם דוחים אותה מכל וכל.
לא ידוע לי על רב שכתב תשובה מנומקת לאסור ולא הזכיר את הרמב"ם הזה.
פשוט מגוחך לקרוא לזה 'ראיה', הרי הרמב"ם מספר על עצמו שעלה בירושלים לבית הגדול והנורא, והרי זו עדות ברורה מפי בעל הדבר, ואתה קורא לזה 'ראיה' כאילו היה איזה דיוק של אור שמח ברמב"ם???
שוב ראיתי מה שכתב אלי כהן שהאוסרים סוברים שאין הכוונה להר הבית, ולא נותר לי אלא לגחך [כנראה נתכוון הרמב"ם לבית כנסת החורבה...]
על מי אתה מגחך? על גדולי הפוסקים בדורנו. האם אתה זוכר משפט אחד מתוך כל ספרי הרמב"ם בעל פה??? (אפילו את הציטוט שהבאת כאן ציטטת בצורה משובשת) ואתה כבר נהיית "מייבין" ברמב"ם, ומתחיל להסביר לגרע"י למה הוא לא הבין את דברי הרמב"ם......
מה שנכון נכון כתב:בכלל לא מובן הנ"מ לדידן מהאגרת, כי איננו יודעים להיכן בדיוק נכנס הרמב"ם, ועד כמה היו גבולות המקום ברורים בימיו.
אלי כהן כתב: הטענה (המועלית ע"י פוסקים רבים זצוק"ל ושליט"א), שהרמב"ם זצוק"ל אסר כליל את הכניסה להר הבית.
משולש כתב:אלי כהן כתב: הטענה (המועלית ע"י פוסקים רבים זצוק"ל ושליט"א), שהרמב"ם זצוק"ל אסר כליל את הכניסה להר הבית.
תוכל לציין פוסק אחד לדוגמא שהעלה את הטענה הזו?
ואם לא קשה לך לציין גם פוסק אחד שאמר ש"אחרי החורבן יש מניעה לדעת את הגבולות".
משולש כתב:כן.
משולש כתב:בקיצור, אתה יכול להיות בדחן (או בדרן) מקצועי...
מה שנכון נכון כתב:ישנן עדויות על מנהג להתפלל במקום המקדש מתקופה הסמוכה לחרבנו, ואח"כ נבנה שם ביה"כ שחרב רק כמה עשרות שנים לפני הרמב"ם. ועל כן סביר בהחלט שהרמב"ם לא סמך ולא הוצרך לשום מדידות והשערות, אלא שעדיין היה המקום שעמד בו ביה"כ ניכר, ועל מקום זה היתה מסורת מזמן החרבן וכנ"ל. [כמובן יתכנו עוד אופנים לומר שבזמן הרמב"ם היו השרידים ניכרים יותר מבימינו].
וראה כאן.
"מה שאין כן בימינו" - מה? האמנם - שבימינו - אין רבנים המעידים (כמו הראשונים) שאפשר לדעת? והרי יש עשרות כאלה אשר (קטנם עבה ממותניי, ואשר) את חלקם ציינתי בהודעתי הראשונה שפתחה את האשכול! או שמא כוונתך, שבימינו כבר אי אפשר לדעת? ובכן, זה מצריך ראייה - שבימינו כבר אי אפשר לדעת; וכבר הבהרתי לאורך האשכול הזה, שראייה כזו - לא תיתכן לעולם - עקרונית: אמנם יש דברים, אשר לגביהם אפשר להוכיח - שניתן לדעתם; ואולם, אין שום דבר - אשר פעם ידעו אותו - ואשר אחר כך כבר התאפשר להוכיח שלא ניתן לדעת אותו. לכל היותר יתכן דבר שבו מחמירים - גם אם חושבים שיודעים אותו (נניח כי לא רוצים לעבור על חומרא הנזכרת בש"ס או בש"ע וכדומה), אבל זה - לא כי לא יודעים - אלא כי מחמירים. כאמור מדובר כאן במשהו עקרוני, שממש לא קשור לסוגיית העליה להר הבית. אתן לעיקרון הזה דוגמה קיצונית: נניח, שלפני אלפי שנים, ידע מישהו מהו אורך זנבה של השממית הראשונה שאי פעם טיפסה בהיכלו של שלמה המלך. אם כך, אז לעולם ועד לא יהיה ניתן להוכיח שכיום כבר לא נוכל לדעת מהו אורך זנבה של השממית הנ"ל. אמנם בזה אינני מנסה לרמוז שבימינו כן ניתן לדעת, אני רק טוען שאי אפשר להוכיח שבימינו כבר אי אפשר לדעת. כאמור, זה עניין עקרוני.מה שנכון נכון כתב:משא"כ בימינו.
משולש כתב:אני בהחלט חושב שהדיון על רמת מקצועיותך כבדרן תניב יותר תועלת מאשר שיח החרשים שהתנהל כאן עד עכשיו.
משולש כתב:כל חכמינו בכל הדורות מהתנאים האמוראים הגאונים ראשונים ואחרונים, כולם התבטאו (על עשרות עניינים, כל אחד בסגנונו) שבזמנם איננו בקיאים בעניין פלוני או אלמוני ולכן הוא נאסר מספק. מדוע לא טענו נגדם שזה עגל עם שני ראשים???
משולש כתב:פסקי רי"ד (בשיטת הקדמונים) מסכת חולין דף צג עמוד ב
ואין אנו מתירין את ישראל לחלוט, שאין הכל בקיאים בחליטה, ומתייראים אנו שלא יבואו לידי אכילת דם:
איך אתה יכול לאסור על כולם לחלוט? הרי לא שמעת את דעת המתירים???
אוצר החכמה כתב:מעבר לכל הויכוח הזה.
האם יש ספר או חיבור שמציג את עמדות המתירים וראיותיהם?
האם יש ספר או חיבור שמבאר את דעות האוסרים ביחס לטענות המתירים?
אם נוהגים כהרמב"ם באמת משום שכך הוא מנהגם או משום שבר סמכא שעליהם הם סומכים בעניני הלכה פסק בזה כהרמב"ם אתה צודק. אבל אם הם רצו לעלות להר הבית ומצאו "פתרון" ל"בעיה הלכתי" ע"י אחיזת שיטת הרמב"ם י"ל שחלילה לנהוג כך.אלי כהן כתב:המורם מן האמור: שחלילה לומר שהטובלים העולים להר הבית (כדעת הרמב"ם בהלכות בית הבחירה ז טו ובהלכות ביאת מקדש ג ד) אינם נוהגים כהלכה, דמאי שנא מלומר חלילה שבני תימן החולטים (כדעת הרמב"ם מאכלות אסורות ו יב) אינם נוהגים כהלכה. והמזהיר והנזהר מלהיכשל בעוון הוצאת שם רע, ירבה שלומם כנהר.
משולש כתב:אוצר החכמה כתב:מעבר לכל הויכוח הזה.
האם יש ספר או חיבור שמציג את עמדות המתירים וראיותיהם?
האם יש ספר או חיבור שמבאר את דעות האוסרים ביחס לטענות המתירים?
זה לא התפקיד של אלי כאן בפורום. התפקיד שלו הוא רק באופן הרעיוני אילו היו עשרות רבנים מתירים, ואילו היו להם סברות שהאוסרים לא ידעו, ואילו הגרי"ש לא קרא את מאמרי הגרמ"א על פרשת השבוע, ואילו ליחמור היו רגלים ולעגל היו ראשים, וכו' וכו'.
אוצר החכמה כתב:האם יש ספר או חיבור שמציג את עמדות המתירים וראיותיהם?
חובב_ספרים כתב:אם נוהגים כהרמב"ם באמת משום שכך הוא מנהגם או משום שבר סמכא שעליהם הם סומכים בעניני הלכה פסק בזה כהרמב"ם אתה צודק. אבל הם רצו לעלות להר הבית ומצאו "פתרון" ל"בעיה הלכתי" ע"י אחיזת שיטת הרמב"ם י"ל שחלילה לנהוג כך.אלי כהן כתב:המורם מן האמור: שחלילה לומר שהטובלים העולים להר הבית (כדעת הרמב"ם בהלכות בית הבחירה ז טו ובהלכות ביאת מקדש ג ד) אינם נוהגים כהלכה, דמאי שנא מלומר חלילה שבני תימן החולטים (כדעת הרמב"ם מאכלות אסורות ו יב) אינם נוהגים כהלכה. והמזהיר והנזהר מלהיכשל בעוון הוצאת שם רע, ירבה שלומם כנהר.
משולש כתב:מסכים לדחייתך על הראיה האחרונה.
ואיך מתירים לעלות תוך הכשלת אנשי הביטחון והשוטרים שבוודאי לא טובלים כלל?
מה שנכון נכון כתב:התימנים מחמירים לחלוט אחר מליחה, ולא מקילים להסתמך על חליטה לבד.
משולש כתב:
זה הסטייפלר כתב ללעוג על "ראש המתירים" בדורנו. אשר גם אתה אימצת את דרך ההוכחות שלו.אלי כהן כתב:משולש כתב:
מעניין איך היו מגיבים כל הפוסקים זצוק"ל ושליט"א, כגון המאירי זצוק"ל, והרדב"ז זצוק"ל, והגר"מ מאזוז זצוק"ל, ועוד עשרות פוסקים זצוק"ל ושליט"א שהתירו לעלות להר הבית (אחרי שעושים שאלת חכם לבירור המקומות שמחוץ למחנה שכינה), אילו קראו את תגובתו של הרב משולש שליט"א.
אלי כהן כתב:משולש כתב:מסכים לדחייתך על הראיה האחרונה.
ואיך מתירים לעלות תוך הכשלת אנשי הביטחון והשוטרים שבוודאי לא טובלים כלל?
אילו העולה להר הבית היה מבקש מכוחות הביטחון ללוות אותו, היה מקום לשאלתך.
כמו, שאילו - המתפללים בירושלים בשבת בבתי-כנסת (במקום שיתפללו בבית) - היו מבקשים מכוחות הביטחון לתגבר כוחות בשבת כדי שיגנו על המתפללים בבשבת בירושלים בבתי הכנסת, אז היה מקום להתפלא על אותם מתפללים.
משולש כתב:זה הסטייפלר כתב ללעוג על "ראש המתירים" בדורנו. אשר גם אתה אימצת את דרך ההוכחות שלו.אלי כהן כתב:משולש כתב:
מעניין איך היו מגיבים כל הפוסקים זצוק"ל ושליט"א, כגון המאירי זצוק"ל, והרדב"ז זצוק"ל, והגר"מ מאזוז שליט"א, ועוד עשרות פוסקים זצוק"ל ושליט"א שהתירו לעלות להר הבית (אחרי שעושים שאלת חכם לבירור המקומות שמחוץ לחיל), אילו קראו את תגובתו של הרב משולש שליט"א.
משולש כתב:אלי כהן כתב:משולש כתב:מסכים לדחייתך על הראיה האחרונה.
ואיך מתירים לעלות תוך הכשלת אנשי הביטחון והשוטרים שבוודאי לא טובלים כלל?
אילו העולה להר הבית היה מבקש מכוחות הביטחון ללוות אותו, היה מקום לשאלתך.
כמו, שאילו - המתפללים בירושלים בשבת בבתי-כנסת (במקום שיתפללו בבית) - היו מבקשים מכוחות הביטחון לתגבר כוחות בשבת כדי שיגנו על המתפללים בבשבת בירושלים בבתי הכנסת, אז היה מקום להתפלא על אותם מתפללים.
זה לא משנה אם הוא מבקש או לא. עלייתו להר תגרום בבירור להכשלת אנשי הביטחון באיסור כרת.
ואינו דומה למחלל שבת עבור פיקוח נפש ששם זה מותר. משא"כ כאן אין פיקוח נפש אם השוטרים יטבלו לפני שיכנסו.
אלי כהן כתב:
בשבת מותר רק פיקוח נפש, והרי - כשבעיצומו של יום השבת מקפיצים שוטר חילוני מתל אביב לירושלים - זה מכשיל אותו לעשות עוד המון פעולות שאינן כרוכות בפיקוח נפש (למשל לפתוח רדיו תוך כדי הנסיעה מתל אביב לירושלים וכדומה), ואף על פי כן - אף פוסק לא העלה על דעתו לומר לירושלמים "תישארו בשבת בבית" - כי אף פוסק לא אמר לשוטרים "תחללו שבת גם שלא לצורך פיקוח נפש".
כך גם לגבי העלייה להר הבית: אף אחד מהעולים לא אמר לשוטרים "תלוו אותנו מבלי לטבול" (ואפילו לא אמרו לשוטרים "תלוו אותנו נקודה").
אלי כהן כתב:משולש כתב:זה הסטייפלר כתב ללעוג על "ראש המתירים" בדורנו. אשר גם אתה אימצת את דרך ההוכחות שלו.
א. אין שחר לדברים שייחסת לי. הסטייפלר זצוק"ל לעג למי שרצה לפסוק דין על סמך עדות של "גנבים מפורסמים...שאכלו בליל יום הכיפורים" וכו'. האם אתה רוצה לרמוז, שכל אותם פוסקים זצוק"ל ושליט"א (כגון המאירי זצוק"ל, או הרדב"ז זצוק"ל, או הגר"מ מאזוז שליט"א, וכו') - שעליהם נסמך כל מי שעולה להר הבית, הם ח"ו גנבים מפורסמים האוכלים בליל יום הכיפורים?
ב. על כל פנים, כל מה שייחסת לי, או לאותם פוסקים זצוק"ל ושליט"א, זו שוב ירידה לגופו של אדם במקום לרדת לגופו של עניין.
חזור אל “וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים