קו ירוק כתב:יותר נכון לקרא שם אשכול זה ותוכנו
'פקפוק על התכלת - דמגוגיה או בורות'
דרופתקי דאורייתא כתב:הכותב ישמח לקבל תגובות והערות לגופו של ענין.
דרופתקי דאורייתא כתב:הכותב ישמח לקבל תגובות והערות לגופו של ענין.
קו ירוק כתב:אני מניח שמע"כ אינו בענין אפילו לא 'מלמעלה', ולכן זה נראה לך 'די משכנע' ..
מאדם הכותב מאמר הנוגע בחכמות ובמדע נדרשת לפחות תבונה מינימלית שצריך להכיר נושאים כאלו לרחבם.
אין שם ולו מילה אחת ישרה. ואתה מבקש שנמנה לך כי רוכלא. השורש מעוות המבט מעוות, כל השאר זה פועל יוצא
ישא ברכה כתב:רפרפתי מלמעלה,
כלומר בסופו של דבר זיהוי התכלת, מוביל לנקודה פחות נעימה עבור הלומד התורני, ובה צריך להניח שרבותינו הראשונים טעו, מחמת שלא הכירו את המציאות על בוריה.
אני באופן אישי סבור שאין בעיה לומר כך, ואכן מסתבר מאד לומר כך. אבל אני יכול להבין שהרבה מאד תלמידי חכמים לא יקבלו הנחה כזו בשום פנים ואופן.
קו ירוק כתב:אני מניח שמע"כ אינו בענין אפילו לא 'מלמעלה', ולכן זה נראה לך 'די משכנע' ..
מאדם הכותב מאמר הנוגע בחכמות ובמדע נדרשת לפחות תבונה מינימלית שצריך להכיר נושאים כאלו לרחבם.
אין שם ולו מילה אחת ישרה. ואתה מבקש שנמנה לך כי רוכלא. השורש מעוות המבט מעוות, כל השאר זה פועל יוצא.
ובמטותא למה העלית את זה בשתי טורי וורד מעייפים?
בן מיכאל כתב:'התרגשתי' מאד מראיית הכותב מדברי חז"ל שאמרו כי אנו עדיפים עליהם ועל כן אין לחוש לדברי אנשי המדע.
יש לברר אם הוא גם מהכת שאינן מתחסנים, ואינן מאמינים בכימותרפיה, ורק מאמינים בקאנביס וכו'? - אם כן, הרי שאין צורך להשיב על דבריו..., ואם לא, עליו להשיב לנו מאי שנא.
יוצא פוניבז' כתב: אלא להיפך, שלא לזלזל בשום מצוה, לא במצות ונשמרתם ולא במצות ציצית!
יוצא פוניבז' כתב:בן מיכאל כתב:'התרגשתי' מאד מראיית הכותב מדברי חז"ל שאמרו כי אנו עדיפים עליהם ועל כן אין לחוש לדברי אנשי המדע.
יש לברר אם הוא גם מהכת שאינן מתחסנים, ואינן מאמינים בכימותרפיה, ורק מאמינים בקאנביס וכו'? - אם כן, הרי שאין צורך להשיב על דבריו..., ואם לא, עליו להשיב לנו מאי שנא.
טענתך הובאה בהרחבה בדברים שפרסמתי היום באשכול מיוחד, שמשום מה הוא נמחק, אולי היו כאלו שבאמת חשבו שכוונת הכותב שלא ללבוש מסיכות... אני מעלה זאת שוב, כקובץ מצורף, תוך הבהרה ברורה שהכותב לא בא לזלזל בכי הוא זה במצות ונשמרתם, אלא להיפך, שלא לזלזל בשום מצוה, לא במצות ונשמרתם ולא במצות ציצית!
ישא ברכה כתב:רפרפתי מלמעלה,
והאמת שהמחבר הזה כמו מחברים רבים ממתנגדי התכלת, נוגעים בנקודה שלדעתי היא אחת הסיבות שאנשים נמנעים מלקבל את חידוש התכלת.
וזאת, כי מחד הסברא ההגיונית יחד עם העדות ההיסטורית והארכיאולגית אכן מאמתים כמעט במאה אחוז שאק"ק הוא התכלת שהניחו אבותינו.
אבל כל סימני הגמרא לא מתאמים לאק"ק. הפיתרון הפשוט לזה הוא להניח שהגמרא איננה מתכוונת לתת סימני זיהוי אלא מאפיינים כלליים מדוע התכלת הינו דבר יקר וקשה לצידה וכו (מה שמאד מסתבר בפני עצמו, ומדברי הגמרא שם). אבל הרמב"ם הרי וודאי לא הבין כך את הגמרא, וכן עוד ראשונים. [היו שהרחיקו לכת ואף נאלצו לומר שגם האמוראים לא הכירו את החילזון ואופיו על בוריו, אבל נניח לזה כעת..]
כלומר בסופו של דבר זיהוי התכלת, מוביל לנקודה פחות נעימה עבור הלומד התורני, ובה צריך להניח שרבותינו הראשונים טעו, מחמת שלא הכירו את המציאות על בוריה.
אני באופן אישי סבור שאין בעיה לומר כך, ואכן מסתבר מאד לומר כך. אבל אני יכול להבין שהרבה מאד תלמידי חכמים לא יקבלו הנחה כזו בשום פנים ואופן.
לענין כתב:מה דעתכם על הקטע הזה?
[מתוך הקובץ הנ"ל].
'במה שטוענים שאפי' אם הוא רק ספק, הרי הוא ספק דאו' ולחומרא. כבר האריכו בזה האחרונים כתשובה לד' האדמו"ר מראדזין. אמנם היום י"ל עוד סברא דלא שייך ספק דאו' דהא איכא ב' אסכולות (לפחות) הטוענות שהם מצאו את החלזון האמיתי, זה אומר אני מצאתיה וזה אומר אני מצאתיה, וא"כ לא שייך לומר שמספק נטיל תכלת, דהא לא ידעינן איזה מהם להטיל מספק. [ומה שטוענים כל העת דהדיונון של ראדזין כבר הוכח שאינו מוציא צבע אלא כחול פרוסי. הבאנו לעיל ד' הרב הרצוג שהוא הביא טענה זו, ואחרי כמה שנים כ' דהוכח לו בבירור שאינה נכונה. ע"ש'.
אוהב ציון כתב:בס"דישא ברכה כתב:רפרפתי מלמעלה,
והאמת שהמחבר הזה כמו מחברים רבים ממתנגדי התכלת, נוגעים בנקודה שלדעתי היא אחת הסיבות שאנשים נמנעים מלקבל את חידוש התכלת.
וזאת, כי מחד הסברא ההגיונית יחד עם העדות ההיסטורית והארכיאולגית אכן מאמתים כמעט במאה אחוז שאק"ק הוא התכלת שהניחו אבותינו.
אבל כל סימני הגמרא לא מתאמים לאק"ק. הפיתרון הפשוט לזה הוא להניח שהגמרא איננה מתכוונת לתת סימני זיהוי אלא מאפיינים כלליים מדוע התכלת הינו דבר יקר וקשה לצידה וכו (מה שמאד מסתבר בפני עצמו, ומדברי הגמרא שם). אבל הרמב"ם הרי וודאי לא הבין כך את הגמרא, וכן עוד ראשונים. [היו שהרחיקו לכת ואף נאלצו לומר שגם האמוראים לא הכירו את החילזון ואופיו על בוריו, אבל נניח לזה כעת..]
כלומר בסופו של דבר זיהוי התכלת, מוביל לנקודה פחות נעימה עבור הלומד התורני, ובה צריך להניח שרבותינו הראשונים טעו, מחמת שלא הכירו את המציאות על בוריה.
אני באופן אישי סבור שאין בעיה לומר כך, ואכן מסתבר מאד לומר כך. אבל אני יכול להבין שהרבה מאד תלמידי חכמים לא יקבלו הנחה כזו בשום פנים ואופן.
לא נכון! חד ופשוט.
לא נכון שסימני חז"ל והראשונים לא מתאימים לאק"ק! מתאימים ומתאימים. וכבר נכתב על כך רבות. ואינו מן הראוי שכל פעם צריכים שוב לענות על אותן הטענות הלעוסות שכביבול 'כולם מודים' בהם.
אותם יקרים שחקרו היטב את התכלת והגיעו למסקנה שהוא זה, כבר כבתו ושנו ושילשו תגובות על כל מפקפק. ואינו מן הראוי לבקש מהם לעשות זאת שוב בשביל כל קשקשן שרוצה לעוות כמו שכתב הרב קו ירוק.
רצונך לדעת? אנא פנה לחיבורים שהתחברו עד היום ושם תמצא מענה על כל שאילותיך.
ישא ברכה כתב:קראתי הרבה חומר על התכלת בעד ונגד. בסך הכל אני משוכנע שמסתבר מאד שזו אכן התכלת שלבשו אבותינו.
אבל חד משמעי זה לא מסתדר עם כל הסימנים שכתובים בגמרא, והראשונים חשבו שאלו סימני זיהוי.
הפיתרון של מצדדי חידוש התכלת על כך הוא שהסימנים אינם סימני זיהוי, וזה בהחלט מקובל עלי, ואני חושב שזה נכון, אבל אין תשובה יותר טובה לדבר, וזה בהחלט לא כל כך נעים שהרבה ראשונים טעו בדבר, למרות שאפשר להבין מדוע קרתה הטעות, והאמת אהובה מכל.
בכל אופן, הגישה הזו יש הרבה שקשה להם מאד לקבל אותה, ולכן הם יתקשו לקבל את ענין התכלת.
זה הכל
יוצא פוניבז' כתב:טענתך הובאה בהרחבה בדברים שפרסמתי היום באשכול מיוחד, שמשום מה הוא נמחק, אולי היו כאלו שבאמת חשבו שכוונת הכותב שלא ללבוש מסיכות... אני מעלה זאת שוב, כקובץ מצורף, תוך הבהרה ברורה שהכותב לא בא לזלזל בכי הוא זה במצות ונשמרתם, אלא להיפך, שלא לזלזל בשום מצוה, לא במצות ונשמרתם ולא במצות ציצית!
יוצא פוניבז' כתב:בן מיכאל כתב:'התרגשתי' מאד מראיית הכותב מדברי חז"ל שאמרו כי אנו עדיפים עליהם ועל כן אין לחוש לדברי אנשי המדע.
יש לברר אם הוא גם מהכת שאינן מתחסנים, ואינן מאמינים בכימותרפיה, ורק מאמינים בקאנביס וכו'? - אם כן, הרי שאין צורך להשיב על דבריו..., ואם לא, עליו להשיב לנו מאי שנא.
טענתך הובאה בהרחבה בדברים שפרסמתי היום באשכול מיוחד, שמשום מה הוא נמחק, אולי היו כאלו שבאמת חשבו שכוונת הכותב שלא ללבוש מסיכות... אני מעלה זאת שוב, כקובץ מצורף, תוך הבהרה ברורה שהכותב לא בא לזלזל בכי הוא זה במצות ונשמרתם, אלא להיפך, שלא לזלזל בשום מצוה, לא במצות ונשמרתם ולא במצות ציצית!
שייף נפיק כתב:ולא מסיבת ''מסורת הדורות''.
ישא ברכה כתב:אוהב ציון כתב:בס"דישא ברכה כתב:רפרפתי מלמעלה,
והאמת שהמחבר הזה כמו מחברים רבים ממתנגדי התכלת, נוגעים בנקודה שלדעתי היא אחת הסיבות שאנשים נמנעים מלקבל את חידוש התכלת.
וזאת, כי מחד הסברא ההגיונית יחד עם העדות ההיסטורית והארכיאולגית אכן מאמתים כמעט במאה אחוז שאק"ק הוא התכלת שהניחו אבותינו.
אבל כל סימני הגמרא לא מתאמים לאק"ק. הפיתרון הפשוט לזה הוא להניח שהגמרא איננה מתכוונת לתת סימני זיהוי אלא מאפיינים כלליים מדוע התכלת הינו דבר יקר וקשה לצידה וכו (מה שמאד מסתבר בפני עצמו, ומדברי הגמרא שם). אבל הרמב"ם הרי וודאי לא הבין כך את הגמרא, וכן עוד ראשונים. [היו שהרחיקו לכת ואף נאלצו לומר שגם האמוראים לא הכירו את החילזון ואופיו על בוריו, אבל נניח לזה כעת..]
כלומר בסופו של דבר זיהוי התכלת, מוביל לנקודה פחות נעימה עבור הלומד התורני, ובה צריך להניח שרבותינו הראשונים טעו, מחמת שלא הכירו את המציאות על בוריה.
אני באופן אישי סבור שאין בעיה לומר כך, ואכן מסתבר מאד לומר כך. אבל אני יכול להבין שהרבה מאד תלמידי חכמים לא יקבלו הנחה כזו בשום פנים ואופן.
לא נכון! חד ופשוט.
לא נכון שסימני חז"ל והראשונים לא מתאימים לאק"ק! מתאימים ומתאימים. וכבר נכתב על כך רבות. ואינו מן הראוי שכל פעם צריכים שוב לענות על אותן הטענות הלעוסות שכביבול 'כולם מודים' בהם.
אותם יקרים שחקרו היטב את התכלת והגיעו למסקנה שהוא זה, כבר כבתו ושנו ושילשו תגובות על כל מפקפק. ואינו מן הראוי לבקש מהם לעשות זאת שוב בשביל כל קשקשן שרוצה לעוות כמו שכתב הרב קו ירוק.
רצונך לדעת? אנא פנה לחיבורים שהתחברו עד היום ושם תמצא מענה על כל שאילותיך.
קראתי הרבה חומר על התכלת בעד ונגד. בסך הכל אני משוכנע שמסתבר מאד שזו אכן התכלת שלבשו אבותינו.
אבל חד משמעי זה לא מסתדר עם כל הסימנים שכתובים בגמרא, והראשונים חשבו שאלו סימני זיהוי.
הפיתרון של מצדדי חידוש התכלת על כך הוא שהסימנים אינם סימני זיהוי, וזה בהחלט מקובל עלי, ואני חושב שזה נכון, אבל אין תשובה יותר טובה לדבר, וזה בהחלט לא כל כך נעים שהרבה ראשונים טעו בדבר, למרות שאפשר להבין מדוע קרתה הטעות, והאמת אהובה מכל.
בכל אופן, הגישה הזו יש הרבה שקשה להם מאד לקבל אותה, ולכן הם יתקשו לקבל את ענין התכלת.
זה הכל
שייף נפיק כתב:יוצא פוניבז' כתב:בן מיכאל כתב:'התרגשתי' מאד מראיית הכותב מדברי חז"ל שאמרו כי אנו עדיפים עליהם ועל כן אין לחוש לדברי אנשי המדע.
יש לברר אם הוא גם מהכת שאינן מתחסנים, ואינן מאמינים בכימותרפיה, ורק מאמינים בקאנביס וכו'? - אם כן, הרי שאין צורך להשיב על דבריו..., ואם לא, עליו להשיב לנו מאי שנא.
טענתך הובאה בהרחבה בדברים שפרסמתי היום באשכול מיוחד, שמשום מה הוא נמחק, אולי היו כאלו שבאמת חשבו שכוונת הכותב שלא ללבוש מסיכות... אני מעלה זאת שוב, כקובץ מצורף, תוך הבהרה ברורה שהכותב לא בא לזלזל בכי הוא זה במצות ונשמרתם, אלא להיפך, שלא לזלזל בשום מצוה, לא במצות ונשמרתם ולא במצות ציצית!
המאמר המצורף הוא בהחלט דמגוגיה - ואפילו זולה. החליט מי שהחליט לדבר בשם התורה וגדוליה שכל הסיבה שאיננו הולכים עם תכלת היא משום שזה חידוש מסורת. לענ''ד ולא רק לענ''ד זה זילותא רבתא בגדולי גדולי הדור שזרתם עבה מכל מתנינו גם יחד. מרנן הגרי''ש, הגראי''ל, ויבלח''א הגרח''ק, אוחזים שלא, ולא מסיבת ''מסורת הדורות''.
סיפר לי הגה''צ ר' שלמה ברויאר שהיה יהודי של''ע חלה במחלה הנוראה. כחלק מחיפש הסגולות הלך אל מי שהלך ואמר לו לשים תכלת וירפא. כשהגיעו הדברים לאוזני הגראי''ל אמר; חוצפה! יש כאן את הגרי''ש והגרח''ק שאומרים שלא ללכת, מה פתאום הוא מחליט נגדם.
הם אוחזים שלא, הם גדולים הרבה הרבה יותר מכל כותבי המאמרים ועלוני התכלת השנתיים לכבודה של פרשת שלח, גם יחד.
האם הם מקילים במצוה דאורייתא? גם הגרי''ש וגם הגרח''ק כתבו מכתבים מפורשים מה דעתם, ומה פתאום מתעלמים מזה?
נכתבו כאן אשכולות ארוכים יכלה הזמן והם לא יכלו, ולא באתי להכנס לדיון לגופם של טענות, אבל קשה לשתוק על התזה הזו שעושה את גדולי דורינו לטפשים.
ויה''ר שנזכה בקרוב למצוות התכלת באמת ולקיום רצון ה' באמת.
קו ירוק כתב:ת"ח שחושבים שנימוקים אלו לא פוטרים
קו ירוק כתב:זו הטענה או הבעיה היחידה בענין. והיא צודקת. אף שיש יחידים אפילו ת"ח שחושבים שנימוקים אלו לא פוטרים.
אגב זהו תוכן מכתבו של הרב שפרן לפני כמה שנים.
שייף נפיק כתב:את מכתבו של הגרי''ש קראת? בריש קובץ תשובות חלק א'. והגרח''ק ראיתי בעיני מכתב. וכעת אינו תח''י.
הם פשוט לא אחזו שזה התכלת.
ישא ברכה כתב:רפרפתי מלמעלה,
והאמת שהמחבר הזה כמו מחברים רבים ממתנגדי התכלת, נוגעים בנקודה שלדעתי היא אחת הסיבות שאנשים נמנעים מלקבל את חידוש התכלת.
וזאת, כי מחד הסברא ההגיונית יחד עם העדות ההיסטורית והארכיאולגית אכן מאמתים כמעט במאה אחוז שאק"ק הוא התכלת שהניחו אבותינו.
אבל כל סימני הגמרא לא מתאמים לאק"ק. הפיתרון הפשוט לזה הוא להניח שהגמרא איננה מתכוונת לתת סימני זיהוי אלא מאפיינים כלליים מדוע התכלת הינו דבר יקר וקשה לצידה וכו (מה שמאד מסתבר בפני עצמו, ומדברי הגמרא שם). אבל הרמב"ם הרי וודאי לא הבין כך את הגמרא, וכן עוד ראשונים. [היו שהרחיקו לכת ואף נאלצו לומר שגם האמוראים לא הכירו את החילזון ואופיו על בוריו, אבל נניח לזה כעת..]
כלומר בסופו של דבר זיהוי התכלת, מוביל לנקודה פחות נעימה עבור הלומד התורני, ובה צריך להניח שרבותינו הראשונים טעו, מחמת שלא הכירו את המציאות על בוריה.
אני באופן אישי סבור שאין בעיה לומר כך, ואכן מסתבר מאד לומר כך. אבל אני יכול להבין שהרבה מאד תלמידי חכמים לא יקבלו הנחה כזו בשום פנים ואופן.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים