עמוד 1 מתוך 1

קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ג' יוני 11, 2019 10:24 pm
על ידי יוצא פוניבז'
הודיעוני שנתפרסם היום בעיתון על צאתה לאור של מהדורה רביעית מהקונטרס "בין תכלת ללבן", המביא את דברי החזו"א והגרי"ז הגרח"ק והגרנ"ק בטעם ההימנעות מלבישת התכלת שנמצאה בדור האחרון.
האם מישהו יכול להעלותו?
(לפי מספר המהדורות כנראה שיש עדיין מה לחדש בזה, מאד מעניין).

לגוף הדברים, על דעת החזו"א אנחנו יודעים שאמר כי אם יש צל צילו של ספק אם זהו התכלת, יש ללובשו.
וגם דעת החולקים עליו ידועה, אם החוט שני שכתב שצריך חזון איש בשביל להכריע על הזיהוי ועל שאר ההלכות הקשורות לכך. ואם הגרח"ק מטעמים שנדפסו כבר בדעת נוטה.
א"כ באמת מעניין מה עוד חידש בחוברת הנ"ל.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 12:12 am
על ידי בתבונה
יוצא פוניבז' כתב:המביא את דברי החזו"א והגרי"ז ... בטעם ההימנעות מלבישת התכלת שנמצאה בדור האחרון.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 12:21 am
על ידי בתבונה
למרבה הצער: יש מי מנהל שכנראה נכנע למתנגדי התכלת, ונעל את הפורום מפני הציבור שחלילה לא ילמדו וילבשו תכלת.
וכעת כבר פחות טעם יש לכתוב

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 7:03 am
על ידי ומלאה הארץ דעה את ה
למה אתה חושב שהפורום נעול?

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 9:40 am
על ידי מלבב
מישהו סיפר לי ששמע ממישהו שהיה אצל רבי חיים קנייבסקי עם תכלת, ורבי חיים שיבח אותו על זה שהוא לובש תכלת, אז שאל אותו למה לא כולם לובשים תכלת, אז רבי חיים אמר לו שזה דבר שאין רוב הציבור יכול לעמוד בזה, אז הוא שאל את רבי חיים אז למה הרב לא לובש תכלת, אז רבי חיים ענה לו מי אמר לך שאני לא לובש תכלת, אז הוא אמר לרבי חיים אם הרב היה לובש הייתי יודע, אז רבי חיים אמר לו הרי אתה רואה שאתה לא יודע.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 12:02 pm
על ידי עקביה
זה הקונטרס. הבוקר קיבלתיו.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 1:08 pm
על ידי מלבב
עקביה כתב:זה הקונטרס. הבוקר קיבלתיו.

אין בו כמעט שום חידושים, רק לועס מחדש את כל הטענות הישנות.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 6:59 pm
על ידי אב בבינה
נו, חשבתי שלפחות יהיה איזה חידושים, והתאכזבתי. מצאתי רק ליקוטים ומראה מקומות, כמו "ועי' שם שגם הרב פלוני כתב שיש כאן בעיה..." או "שמעתי שהרב אלמוני אמר...", ועל זה הדרך, מבלי להכנס לעצם הסוגיא והטענות כלל. הוא אפילו לא מביא המהרי"ל על זה שאפשר למצוא החלזון. רק הכל מסורה והשקפה הטהורה. כנראה שיש ירידת הדורות אצל מתנגדי תכלת.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 9:48 pm
על ידי מלבב
אב בבינה כתב:נו, חשבתי שלפחות יהיה איזה חידושים, והתאכזבתי. מצאתי רק ליקוטים ומראה מקומות, כמו "ועי' שם שגם הרב פלוני כתב שיש כאן בעיה..." או "שמעתי שהרב אלמוני אמר...", ועל זה הדרך, מבלי להכנס לעצם הסוגיא והטענות כלל. הוא אפילו לא מביא המהרי"ל על זה שאפשר למצוא החלזון. רק הכל מסורה והשקפה הטהורה. כנראה שיש ירידת הדורות אצל מתנגדי תכלת.

בכל זאת אי אפשר לזלזל אם יש שמועה שרב פלוני אמר ששמע שגדולי הדור שמעו את הטיעונים בעד התכלת ואעפ״כ לא שמו תכלת, הרי יש כאן חובה לשמוע בקול של גדולי הדור, וח״ו למרוד בהם, עדיף לעבור על ספק עשה של תכלת ולאו של בל תגרע מלמרוד בגדולי הדור שזה הרס יסוד כל התורה כולה.

ובפרט שכל עניין התכלת בנוי אך ורק על דברי חוקרים אפיקורסים טפשים, האם נפלנו על השכל? עליהם נבנה הלכות? ופשוט שגם השלטי גבורים והחוות יאיר כתבו זאת כסיפור בעלמא ובוודאי ובוודאי לא התכוונו ח״ו הלכה למעשה, וכי יעלה על הדעת שהם יפסקו הלכות ע״פ ספרי חקירה והיסטוריה? ממתי בונים הלכות ע״פ ספרים חיצונים?

ובפרט שיצאו כ״כ הרבה ספרים וקונטריסים חלקם מגדולי הפוסקים שכתבו תילי תילים של המו8 המון ראיות נגד התכלת, אז גם אם רק עשר אחוז מהם נכון זה כבר סותר את כל הבניין.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 10:15 pm
על ידי עמקן
אין לי זמן להוסיף ויכוח שאין לו קץ בענין תכלת להנושאים שלי. אבל לא יכולתי להבליג מהחד צדדיות של תומכי התכלת. גם הקונטרסים בעד תכלת אין להם הרבה חידושים וכולם ממחזרים אותן הטענות שכבר נכבתו כבר כמה פעמים. וגם הם מביאים שמועות לא מבוססות על רבנים וגדולים התומכים בתכלת בסתר. אבל כשזה בא מצד הנגד התעוררו שיש בזה בעיה.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 11:08 pm
על ידי אחרון התלמידים
מלבב כתב:
אב בבינה כתב:נו, חשבתי שלפחות יהיה איזה חידושים, והתאכזבתי. מצאתי רק ליקוטים ומראה מקומות, כמו "ועי' שם שגם הרב פלוני כתב שיש כאן בעיה..." או "שמעתי שהרב אלמוני אמר...", ועל זה הדרך, מבלי להכנס לעצם הסוגיא והטענות כלל. הוא אפילו לא מביא המהרי"ל על זה שאפשר למצוא החלזון. רק הכל מסורה והשקפה הטהורה. כנראה שיש ירידת הדורות אצל מתנגדי תכלת.

ובפרט שכל עניין התכלת בנוי אך ורק על דברי חוקרים אפיקורסים טפשים, האם נפלנו על השכל? עליהם נבנה הלכות? ופשוט שגם השלטי גבורים והחוות יאיר כתבו זאת כסיפור בעלמא ובוודאי ובוודאי לא התכוונו ח״ו הלכה למעשה, וכי יעלה על הדעת שהם יפסקו הלכות ע״פ ספרי חקירה והיסטוריה? ממתי בונים הלכות ע״פ ספרים חיצונים?

ב"ה
כבר אמר הרב נדל ששוללי התכלת נחלקים ל-3 קבוצות.
א. אינם יודעים את העובדות. ב. אינם יודעים לקרוא עובדות. ג. לא אומרים את האמת.
בעל הקונטרס הנ"ל שייך באופן ברור לקבוצה ג' וכדאי שיעשה תשובה וה' הטוב יכפר בעדו.
מי שכותב כדבריך שייך לקבוצה א
לעצם הענין כבר כתבו בזה די.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 11:24 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מי שאומר שהגרי"ז התנגד לתכלת האק"ק הוא מקבוצה ד': חסר דעת לחלוטין.

אגב, מה הייתה דעת הגר"א בשאלת חשמל בשבת - זה בונה או מוליד?

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 11:28 pm
על ידי אחרון התלמידים
אפרקסתא דעניא כתב:מי שאומר שהגרי"ז התנגד לתכלת האק"ק הוא מקבוצה ד': חסר דעת לחלוטין.

אגב, מה הייתה דעת הגר"א בשאלת חשמל בשבת - זה בונה או מוליד?

ב"ה
מאוד קשה לעקור שקרים, ובפרט שהם כל כך מרובים כבקונטרס הנ"ל, אבל סופה של האמת, אמת-תורתינו הקדושה לנצח.
ישנם הרוצים לקיים את דבר ה', וישנם הרוצים להצדיק את עצמם ולא לשנות מהרגלם, וכל הסבר הם תירוצי כזב מרמה.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 11:29 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אחת השטויות שם:

ומה שמצינו שהיה לאמוראים תכלת, צ"ל שמהחורבן ואילך
התחיל להתמעט [ואולי השתמשו רק במה שנשאר ולא הביאו
עוד חלזונות]
עד שנתבטל לגמרי וכמש"כ הגר"מ שטרנבוך להלן.


ונראה שהכותב לא עיין אפילו בגמרא במנחות...

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ד' יוני 12, 2019 11:37 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
עוד:

יש מעירים שהרי אלו שלא הולכים עם תכלת ודאי שעוברים
בבל תגרע, יש לדחות ןלחלק שאלו שלא מטילין כלל לפחות
עוברים על בל תגרע בשוא"ת, ומשא"כ אלו שכן מטילין תכלת
עוברים על בל תגרע בקום ועשה, וכמבואר במשנה בזבחים פ.
שזה יותר גרוע עיי"ש.


והמעיין בסוגיה שם יראה שאין לזה שום מקור, ולא הבין הכותב את דברי ר' יהושע.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ה' יוני 13, 2019 12:39 am
על ידי אב בבינה
אפרקסתא דעניא כתב:מי שאומר שהגרי"ז התנגד לתכלת האק"ק הוא מקבוצה ד': חסר דעת לחלוטין.

אגב, מה הייתה דעת הגר"א בשאלת חשמל בשבת - זה בונה או מוליד?

זה לא טענה. אם דעת הגרי"ז שצריכים מסורת, וודאי שהוא גם יתנגד לתכלת הזה.

Re: קונטרס "בין תכלת ללבן"

פורסם: ה' יוני 13, 2019 4:32 am
על ידי בתבונה
אחרון התלמידים כתב:ב"ה
כבר אמר הרב נדל ששוללי התכלת נחלקים ל-3 קבוצות.
א. אינם יודעים את העובדות. ב. אינם יודעים לקרוא עובדות. ג. לא אומרים את האמת.
בעל הקונטרס הנ"ל שייך באופן ברור לקבוצה ג' וכדאי שיעשה תשובה וה' הטוב יכפר בעדו.
מי שכותב כדבריך שייך לקבוצה א
לעצם הענין כבר כתבו בזה די.

1. מה הכוונה בחז"ל לטהר את השרץ בק"נ טעמים האם רק עם אמת או גם עם שקר?
2. אם היה קונטרס שמטהר את השרץ בק"נ טעמים, האם זה היה מקל על מי שעבר איסורים על סמך זה?
3. האם ברגע ששטויות נכתבות בקונטרס הם מקבלים מעמד חשוב יותר שדורש יחס מכובד יותר?