רבות דובר (וידובר) אודות המנעות מקיום מצות עשה של התכלת מטעמים 'השקפתיים', כאשר מחד גיסא היראי שמים צועקים וזועקים 'מצות עשה דאורייתא'! ומאידך הנהגת החכמים ניכרת בפירוש גמור שרוב מנין ובנין מהגדולי גדולים סירב להזקק לדבר.
ראה למשל כאן וכאן viewtopic.php?f=51&t=27699&hilit=%D7%A2%D7%A7%D7%99%D7%A8%D7%AA+%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%A0%D7%95
זה עתה ברוך ה' מצאתי מקור מפורש בדברי חד מן קמאי, מרבותינו הראשונים ז"ל, שגם כן הזכיר ענין זה של אי קיום מצות עשה - לשם שמים.
מה שמעניין הוא, שגם הבכור מסתמך על כך שזה לא מעכב את גוף המצוה - וכשם ששגור בפי הרבנים שנמנעו מלברר, 'תכלת אינה מעכבת את הלבן', ותמיד תמהתי בזה מה לנו שאינה מעכבת והלא מצות עשה גמורה היא, וכמי שלא יצק ולא בלל את המנחה דודאי ביטל עשה של תורה. וכאן אנו רואים כי חלק שאינו מעכב במצוה שייך בו את הענין הנ''ל.