עמוד 1 מתוך 3
האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 6:07 pm
על ידי למען עמי
שמעתי מבני נ"י, שהנושא צף בישיבה בשנים האחרונות בפרט בשבועות אלו של פרשת שלח, ומדברים אצלו בוועד שכבר עשרות רבות לובשים בצנעא לאחר שבררו את הנושא, מבדיקה שעשיתי, מדובר בין מאה למאתיים בחורים [אני מבין שלובשים בצנעא, למעט יחידים שלובשים בגלוי].
אינני יודע מה קורה מתחת לפני השטח בישיבות אחרות [הנני עד אמנם ליחידים פה ושם], אבל דבר זה מאוד מתאים לישיבה לענ"ד, הרוח של העצמאות הרוחנית - תבדוק, תחשוב, תעיין. ובדבר זה, כנראה הישיבה לא השתנתה, וכמו לפני למעלה מעשרים שנה כאשר הייתי בישיבה, כך היום.
אולי זה נובע גם מחוסר החשיבות ל'מה יאמרו', מה שאכן היה קיים פעם בישיבה.
גילוי נאות: הכותב השתכנע בעניין התכלת וכבר מטיל תכלת בטליתו כבר כמה חודשים.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 6:16 pm
על ידי חד ברנש
למען עמי כתב:גילוי נאות: הכותב השתכנע בעניין התכלת וכבר מטיל תכלת בטליתו כבר כמה חודשים.
לא היה ספק בכך.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 6:49 pm
על ידי למען עמי
חד ברנש כתב:למען עמי כתב:גילוי נאות: הכותב השתכנע בעניין התכלת וכבר מטיל תכלת בטליתו כבר כמה חודשים.
לא היה ספק בכך.
יפה, הצלחת להסיט את הדיון!
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 7:01 pm
על ידי ידידיה
לא יודע מדוע, אך תיאור הסיטואציה שמאות בני הישיבה מסתירים את כנף פתיל תכלת שלהם, הזכיר לי את המעשה דלהלן:
viewtopic.php?t=9795#p89847
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 7:21 pm
על ידי מהתלמידים
למען עמי כתב:אבל דבר זה מאוד מתאים לישיבה לענ"ד,
אכן כך, רבים רבים בישיבת חברון לובשים תכלת ורבים מהם למדו הנושא כדבעי בחורים כשרוניים יראי שמים שעושים לש"ש ובשביל שלא לעורר סתם, אינם הולכים בגלוי, אבל דעתם מובעת בגלוי, היו שיעורים שנמסרו בגבעת מרדכי לבני הישיבה ושמה סערו הרוחות עד ליבון הלכה.
אבל כל זה טוב בדבר זה שיש לו סימוכין מגדולי ישראל, כשלמדתי את הנושא ראיתי שאמנם רבים מהם אינם הולכים בעצמם עם תכלת, אבל לא מונעים בדבריהם מאלו שלמדו ללכת.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 7:59 pm
על ידי גיזונטע קאפ
לי זה נראה תוצאה של רוח העקבתא דמשיחא דחוצפא יסגי, במקום שהיוזמות יתחילו מגדולי הדור, הם מתחילים מבחורים צעירים, אף אחד לא שואל את עצמו למה אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת, ודווקא הוא בחור בן עשרים שלא מסוגל להכיל מל"מ אחד מתחילתו לסופו הוא זה שמבין שצריך ללכת עם תכלת.
לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת,
אין זאת אלא רוח החוצפא יסגי.
יש כאן עוד נקודה נוספת הסיבה שלא הולכים עם תכלת לדעתי קשורה לשו"ע החמישי, עניינים של מסורת וכיוצ"ב, לא למסגרת ההלכה הסטנדרטית, (זו אגב הסיבה שבזן מסויים של אנשים התכלת רווחת).
בחורים צעירים נעדרים את כל זאת,
וכל זה כמובן בלי להכנס לגופה של הסוגיא, ולא לגופם של אנשים, ולא באתי להכליל וכו' וכו', רק להעלות נקודה, בלי לקבוע מסמורות
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 8:09 pm
על ידי ידידיה
קשה לי להבין מה הכוונה עצמאות רוחנית לעניין התכלת.
רבים כיום הרי הולכים כך,.
והעניין עצמו הרי הוא "מקלי הבישול" דהיינו מלהיב מאד מצווה כוללנית מדאורייתא, שכל אחד חוזר עליה פעמיים ביום לפחות, .
וגם להשתכנע על המציאות לא מי יודע מה קשה, שהרי אין לנו בעל דין שיטען ודאי אין זו תכלת.
מעולם לא עלה על דעתי שאוהדי ראדזין ובניהם שהולכים בתכלת , מוכיחים עצמאות בכך, ולמה למען ה , באחרים שנפל להם שיכנוע על מין צבע פלוני, זה מצריך עצמאות.
אולי אולי הכותב התרשם כך מחמת האסוסיאציות לאדרת אליהו שהתכלת מעלה בדעתו.
וכידוע זו תכונת התכלת, זה דומה לזה, וזה לזה, וכך נזכרים.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 8:36 pm
על ידי למען עמי
גיזונטע קאפ כתב:לי זה נראה תוצאה של רוח העקבתא דמשיחא דחוצפא יסגי, במקום שהיוזמות יתחילו מגדולי הדור, הם מתחילים מבחורים צעירים, אף אחד לא שואל את עצמו למה אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת, ודווקא הוא בחור בן עשרים שלא מסוגל להכיל מל"מ אחד מתחילתו לסופו הוא זה שמבין שצריך ללכת עם תכלת.
לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת,
אין זאת אלא רוח החוצפא יסגי.
יש כאן עוד נקודה נוספת הסיבה שלא הולכים עם תכלת לדעתי קשורה לשו"ע החמישי, עניינים של מסורת וכיוצ"ב, לא למסגרת ההלכה הסטנדרטית, (זו אגב הסיבה שבזן מסויים של אנשים התכלת רווחת).
בחורים צעירים נעדרים את כל זאת,
וכל זה כמובן בלי להכנס לגופה של הסוגיא, ולא לגופם של אנשים, ולא באתי להכליל וכו' וכו', רק להעלות נקודה, בלי לקבוע מסמורות
את ה'העתק הדבק' של דבריך, ניתן לשמוע מכל מתנגד...
אם להסביר יותר: בישיבת חברון לא מחנכים לגישה שלך!
תרשה לי לנחש שאינך משם [אחר כל הכבוד הדרוש].
ולהתייחסות לדבריך ש"אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת". - אתה ממש טועה! אני שוחחתי עם כמה מגדולי הדור שעונים להגדרה שלך...
אבל אנא, למה כ"כ פיתול ארוך "אף אחד מ
גדולי ישראל הפוסקים ה
מקובלים ש
בית ישראל נמשך אחריהם". הוי, כמה שזה 'סגנון'.
ולמה שכתבת "לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת" - מדובר על ביטול עשה דאורייתא! ומאידך קיום מצוה ששקולה כנגד כל התורה, מה שלא מצאנו כמעט בשום מצוה [מזכרוני מצאנו כן רק ב - תורה, שבת, מילה, ארץ ישראל, צדקה, ציצית. וכן ע"ז כאילו עבר על כל התורה כולה]. וכן דיש בו עניין של "וזכרתם".
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 9:05 pm
על ידי גיזונטע קאפ
למען עמי כתב:גיזונטע קאפ כתב:לי זה נראה תוצאה של רוח העקבתא דמשיחא דחוצפא יסגי, במקום שהיוזמות יתחילו מגדולי הדור, הם מתחילים מבחורים צעירים, אף אחד לא שואל את עצמו למה אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת, ודווקא הוא בחור בן עשרים שלא מסוגל להכיל מל"מ אחד מתחילתו לסופו הוא זה שמבין שצריך ללכת עם תכלת.
לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת,
אין זאת אלא רוח החוצפא יסגי.
יש כאן עוד נקודה נוספת הסיבה שלא הולכים עם תכלת לדעתי קשורה לשו"ע החמישי, עניינים של מסורת וכיוצ"ב, לא למסגרת ההלכה הסטנדרטית, (זו אגב הסיבה שבזן מסויים של אנשים התכלת רווחת).
בחורים צעירים נעדרים את כל זאת,
וכל זה כמובן בלי להכנס לגופה של הסוגיא, ולא לגופם של אנשים, ולא באתי להכליל וכו' וכו', רק להעלות נקודה, בלי לקבוע מסמורות
את ה'העתק הדבק' של דבריך, ניתן לשמוע מכל מתנגד...
אם להסביר יותר: בישיבת חברון לא מחנכים לגישה שלך!
תרשה לי לנחש שאינך משם [אחר כל הכבוד הדרוש].
ולהתייחסות לדבריך ש"אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת". - אתה ממש טועה! אני שוחחתי עם כמה מגדולי הדור שעונים להגדרה שלך...
אבל אנא, למה כ"כ פיתול ארוך "אף אחד מ
גדולי ישראל הפוסקים ה
מקובלים ש
בית ישראל נמשך אחריהם". הוי, כמה שזה 'סגנון'.
ולמה שכתבת "לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת" - מדובר על ביטול עשה דאורייתא! ומאידך קיום מצוה ששקולה כנגד כל התורה, מה שלא מצאנו כמעט בשום מצוה [מזכרוני מצאנו כן רק ב - תורה, שבת, מילה, ארץ ישראל, צדקה, ציצית. וכן ע"ז כאילו עבר על כל התורה כולה]. וכן דיש בו עניין של "וזכרתם".
לידיעתך אנחנו כבר דור שישי בישיבת חברון
יש בחורים שמבטלים ק"ש ולא זהירים בהלכות שבת וכיוצ"ב וגם מדברים לה"ר, וזה קודם לתכלת, עם כל מה שכתבת, גם מבחינת החומר, וגם מבחינת זה שאין בזה פקפוק, ולגבי הסגנון, נכון כתבתי בסגנון הזה כדי שלא תמצא לי איזה פוסק וגאון שכן הולך, אבל למעשה, ולא יעזור לך כלום, הפוסקים המקובלים לא הולכים, עם כל מה שאתה טוען שאמרו לך בסתר, ועם כל הוזכרתם שכתבת,
אף בחור לא גאון כרב אליישיב וכרב ואזנר ור ניסים, ולא ירא שמים כמוהם,
ואפילו הרב שטיינמן שהחמיר על שיטות דחויות מאוד, לא הלך עם תכלת
האדמו"ר מבעלזא אמר לאיזה קבוצה שניסו לגרור אותו להתנגד למישהו, הוא חכם מכם, זקן מכם, ופרומר מכם.
ואידך זיל גמור.
ולא באתי להתווכח כאן עם תכלתניקעס מובהקים כמוך, רק העלתי את השקפתי לציבור
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 9:13 pm
על ידי קראקובער
גיזונטע קאפ כתב:יש כאן עוד נקודה נוספת הסיבה שלא הולכים עם תכלת לדעתי קשורה לשו"ע החמישי, עניינים של מסורת וכיוצ"ב, לא למסגרת ההלכה הסטנדרטית, (זו אגב הסיבה שבזן מסויים של אנשים התכלת רווחת).
הבנתי, תפילין של רב אלישיב, בריסקער מצות ושיעור חזון איש, מסורת במיטבו...
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 10:14 pm
על ידי החושב
גיזונטע קאפ כתב:לי זה נראה תוצאה של רוח העקבתא דמשיחא דחוצפא יסגי, במקום שהיוזמות יתחילו מגדולי הדור, הם מתחילים מבחורים צעירים, אף אחד לא שואל את עצמו למה אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת, ודווקא הוא בחור בן עשרים שלא מסוגל להכיל מל"מ אחד מתחילתו לסופו הוא זה שמבין שצריך ללכת עם תכלת.
לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת,
אין זאת אלא רוח החוצפא יסגי.
הגדרת יפה את הגישה שבאת לייצג.
עולות לי כמה חקירות בעניין זה. החקירות הן בניתוח המציאות, ולא בשאלות מה נכון ומה לא.
א. האם זה לא דבר טבעי שיש חלקים שמרנים בכל חברה ויש חלקים שמקדמים שינויים?
ב. האם זה לא טבעי שחלוקה כזו קיימת גם בקרב היהדות הנאמנה?
ג. האם זה לא טבעי שגדולי הדור יהיו שייכים דווקא לחלק השמרני? (אם מפאת גילם ואם מפאת סיבות נוספות)
ד. האם לא יתכן שהחלוקה הזו - הוא מצב בריא? הצעירים מנסים לשנות, זקני הדור עוצרים אותם. וכך רק השינויים החיוניים והנורמליים ביותר ייצאו לפועל (באופן טבעי, מן הסתם רק אחוז קטן מאוד מאוד מהיוזמות הן יוזמות מבורכות)
ה. האם גם בלי שרה שנירר זקני הדור היו הוגים את הרעיון המחודש של 'בית יעקב', ומה שזה התגלגל על ידה זה בסך הכל מקרה?
ו. האם חוצפא יסגא זה בהכרח התפתחות רעה ופסולה ביסודה ובמהותה?
האם זה לא חלק (שלילי אמנם) משינוי התפיסה המחשבתית המבורך? פעם מי שנולד כפרי פשוט ידע שהוא ימות ככזה, ובמקרה הטוב יהיה לו פי שתיים יותר פרות מאשר לאבא שלו. המחשבה לעבור לעיר לפתוח עסק לא עולה במוחו. היום כמעט כל אחד מרגיש את שוויון הזדמנויות. אם הוא יכול, אז למה אני לא?כאמור, לא התכוונתי להביע דעה מה טוב ומה רע, ולא התכוונתי להסיק שום מסקנא. אלא לנתח את המציאות הקיימת בלבד.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 10:26 pm
על ידי לענין
לא הבנתי מה כל הפלפול המיותר כאן
א. יש לישיבה ראש ישיבה, ולאורו נלך.
ב. אציין להודעה שכתבתי מקדם באשכול 'לכבוד פרשת שלח חלק מקונטרס ייחודי ומענין בנושא התכלת' (אינני יודע לעשות קישור)
'הייתי שם השבוע (הכוונה בחברון. לענין) - והסתכלתי חזק חזק - לא ראיתי אפילו אחד עם תכלת!'
אני מודה לרב היקר 'למען עמי' שפשט לנו את הספק.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 10:43 pm
על ידי ש. ספראי
והנה עוד אייטם יחצני ממולח מבית היוצר של חובבי התכלת.
חברון עם מאה לובשי תכלת, בחורים מוכשרים וגאוניים.
כעת אנחנו נגיב לכאן ולכאן. אבל זה ממש לא משנה.
הנה זכינו ונפתח לו עוד אשכול של חובבי התכלת. רק תאייתו את השם נכון.
חבל שהמועמדים לראשי העיריות לא שוכרים את יחצני התכלת. הם מוצלחים מאד בתחום העלאת השמרים מחבית השמן. בכל עידן ועידן.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:24 pm
על ידי גיזונטע קאפ
החושב כתב:גיזונטע קאפ כתב:לי זה נראה תוצאה של רוח העקבתא דמשיחא דחוצפא יסגי, במקום שהיוזמות יתחילו מגדולי הדור, הם מתחילים מבחורים צעירים, אף אחד לא שואל את עצמו למה אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת, ודווקא הוא בחור בן עשרים שלא מסוגל להכיל מל"מ אחד מתחילתו לסופו הוא זה שמבין שצריך ללכת עם תכלת.
לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת,
אין זאת אלא רוח החוצפא יסגי.
הגדרת יפה את הגישה שבאת לייצג.
עולות לי כמה חקירות בעניין זה. החקירות הן בניתוח המציאות, ולא בשאלות מה נכון ומה לא.
א. האם זה לא דבר טבעי שיש חלקים שמרנים בכל חברה ויש חלקים שמקדמים שינויים?
ב. האם זה לא טבעי שחלוקה כזו קיימת גם בקרב היהדות הנאמנה?
ג. האם זה לא טבעי שגדולי הדור יהיו שייכים דווקא לחלק השמרני? (אם מפאת גילם ואם מפאת סיבות נוספות)
ד. האם לא יתכן שהחלוקה הזו - הוא מצב בריא? הצעירים מנסים לשנות, זקני הדור עוצרים אותם. וכך רק השינויים החיוניים והנורמליים ביותר ייצאו לפועל (באופן טבעי, מן הסתם רק אחוז קטן מאוד מאוד מהיוזמות הן יוזמות מבורכות)
ה. האם גם בלי שרה שנירר זקני הדור היו הוגים את הרעיון המחודש של 'בית יעקב', ומה שזה התגלגל על ידה זה בסך הכל מקרה?
ו. האם חוצפא יסגא זה בהכרח התפתחות רעה ופסולה ביסודה ובמהותה?
האם זה לא חלק (שלילי אמנם) משינוי התפיסה המחשבתית המבורך? פעם מי שנולד כפרי פשוט ידע שהוא ימות ככזה, ובמקרה הטוב יהיה לו פי שתיים יותר פרות מאשר לאבא שלו. המחשבה לעבור לעיר לפתוח עסק לא עולה במוחו. היום כמעט כל אחד מרגיש את שוויון הזדמנויות. אם הוא יכול, אז למה אני לא?כאמור, לא התכוונתי להביע דעה מה טוב ומה רע, ולא התכוונתי להסיק שום מסקנא. אלא לנתח את המציאות הקיימת בלבד.
הנושא של שרה שנירר לא נוגע לזה, היא חשבה על רעיון, וגדולי ישראל תמכו.
בנושא של התכלת זה כבר עלה לפני למעלה ממאה שנה, ומאז ועד היום לא התקבל, החל מהבית הלוי, וכלה בפוסקי הדור האחרון, ולכן בחור שחושב שהוא יכריע ואפילו לעצמו זו טיפשות ועזות
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:34 pm
על ידי שייף נפיק
ממש כדברי הרב גזונטע קאפ שמעתי ממורי ורבי שליט"א מזקני ראשי הישיבות בדורינו שהנושא קשור יותר ויותר לחוצפא יסגי, ותלה את זה בהלוך ילך בציבור בבחירות וכו'. ואכמ"ל..
אינני כותב את שמו כי אמר לי מפורש יוצא שלא לכתוב דבר בשמו ברבים בלי ידיעתו, על כן אסתפק בכינוי זה.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:44 pm
על ידי כשרות
לענין כתב:לא הבנתי מה כל הפלפול המיותר כאן
א. יש לישיבה ראש ישיבה, ולאורו נלך.
שמעתי שמועה על אחד מראשי הישיבה שהולך עם תכלת...
איני יודע אם נאמנה השמועה
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:47 pm
על ידי לענין
כמובן תמיד אפשר לחזור לאותו נושא, וכל אחד כאן שולף ממשנתו הידועה משאר האשכולות התכולים (גם אם זה לא תמיד חכם, אך המקלדת זריזה מהמח)
פתחו כאן נושא ממוקד וספיציפי, מי שיש לו מה להוסיף, שיוסיף.
דנים כאן על דבר שאמור לעניין את כולנו - תומכים ומתנגדים כאחד.
כידוע לכל, מי שהיה פעם בסמינר של ערכים, והתפעל והתרגש מזה, גם אם בסופו של דבר זה לא השפיע עליו מאומה, אך מכל מקום כאשר בנו ירצה לחזור בתשובה, ההתנגדות שלו תהיה חלשה בהרבה, מאשר מי שלא עבר את החויה הנ"ל.
סליחה על הדוגמא, אבל זה ממש ממחיש.
ולענייננו. כידוע הבחורים של היום הם האברכים של המחר.
האם נכון לומר, שבדור של פעם (עשר, חמש עשרה שנה) הרייד על תכלת והמסתעף בכלל לא היה נושא בעולם הישיבות, מה שגרם לכך שגם כאשר נחשפו לכך האברכים בגיל מבוגר יותר, הם הגיבו בתנועה של ביטול, ואילו היום מדברים על זה בעולם הישיבות כדבר שיש לו שני צדדים (שקולים, או לא), מה שיגרום לכך שבעולם האברכים של עוד עשר שנים תתפוס התכלת מקום של כבוד בשיחם של בני בית המדרש?
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:50 pm
על ידי לענין
כשרות כתב:לענין כתב:לא הבנתי מה כל הפלפול המיותר כאן
א. יש לישיבה ראש ישיבה, ולאורו נלך.
שמעתי שמועה על אחד מראשי הישיבה שהולך עם תכלת...
איני יודע אם נאמנה השמועה
נכב"ב
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:54 pm
על ידי גיזונטע קאפ
לענין כתב:כמובן תמיד אפשר לחזור לאותו נושא, וכל אחד כאן שולף ממשנתו הידועה משאר האשכולות התכולים (גם אם זה לא תמיד חכם, אך המקלדת זריזה מהמח)
פתחו כאן נושא ממוקד וספיציפי, מי שיש לו מה להוסיף, שיוסיף.
דנים כאן על דבר שאמור לעניין את כולנו - תומכים ומתנגדים כאחד.
כידוע לכל, מי שהיה פעם בסמינר של ערכים, והתפעל והתרגש מזה, גם אם בסופו של דבר זה לא השפיע עליו מאומה, אך מכל מקום כאשר בנו ירצה לחזור בתשובה, ההתנגדות שלו תהיה חלשה בהרבה, מאשר מי שלא עבר את החויה הנ"ל.
סליחה על הדוגמא, אבל זה ממש ממחיש.
ולענייננו. כידוע הבחורים של היום הם האברכים של המחר.
האם נכון לומר, שבדור של פעם (עשר, חמש עשרה שנה) הרייד על תכלת והמסתעף בכלל לא היה נושא בעולם הישיבות, מה שגרם לכך שגם כאשר נחשפו לכך האברכים בגיל מבוגר יותר, הם הגיבו בתנועה של ביטול, ואילו היום מדברים על זה בעולם הישיבות כדבר שיש לו שני צדדים (שקולים, או לא), מה שיגרום לכך שבעולם האברכים של עוד עשר שנים תתפוס התכלת מקום של כבוד בשיחם של בני בית המדרש?
פותח האשכול הוסיף לשבח את המגמה של בדיקת הדברים ברוח עצמאית וכיוצ"ב, וע"ז באה תגובתי, וכמו שכתבתי בעצמי שאיני נכנס לגוף הנדון
ולגבי מה שכתבת, איני יודע אם זה נכון המציאות הזו שבחורים הולכים עם תכלת, אבל אם זה נכון, זה יהפוך לנורמה בהמשך כדבריך.
ובפרט לשיטתי שהמגמה הזו שייכת לחוצפא יסגא, אז זה באמת ילך ויגבר
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:54 pm
על ידי ידידיה
לענין כתב:כשרות כתב:לענין כתב:לא הבנתי מה כל הפלפול המיותר כאן
א. יש לישיבה ראש ישיבה, ולאורו נלך.
שמעתי שמועה על אחד מראשי הישיבה שהולך עם תכלת...
איני יודע אם נאמנה השמועה
נכב"ב
יהיה תמוה מאד אם רה"י הגר"ש כץ לא יטיל תכלת , הרי הןא מבית רדזינאי חשוב.
אמנם לא התכלת הזו היא המלהיבה את התכלתיים דזמנינו.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:57 pm
על ידי גיזונטע קאפ
כשרות כתב:לענין כתב:לא הבנתי מה כל הפלפול המיותר כאן
א. יש לישיבה ראש ישיבה, ולאורו נלך.
שמעתי שמועה על אחד מראשי הישיבה שהולך עם תכלת...
איני יודע אם נאמנה השמועה
אין היום כמעט ראש ישיבה שדעתו בנושא תשפיע על תלמידיו, בפרט לא בישיבת חברון.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:58 pm
על ידי לענין
הוה עובדא בהגר"ש שליט"א שהשתתף כסנדק בברית שעשה אחד מתלמידיו. הסבא שם הוא ראדזינער חסיד, וכשניגש הגר"ש לסנדקאות, שלף הסבא את טליתו והגישה לו. ראש הישיבה התרגש מאד.
לנו הוא סיפר (לשאלתנו, מפני מה...), שכאשר הוא היה ילד קטן עדיין לא צבעו כאן בארץ חסידי ראדזין, מפני שזה השתכח בשואה, ואילו אחר כך כשחידשו שוב את הצביעה (על פי מה שהתגלה במכתבו של האדמו"ר אל הגרי"א הרצוג), הראש ישיבה כבר היה גדול, ואז כבר לא היה בקטע להתחיל...
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:59 pm
על ידי לענין
גיזונטע קאפ כתב:כשרות כתב:לענין כתב:לא הבנתי מה כל הפלפול המיותר כאן
א. יש לישיבה ראש ישיבה, ולאורו נלך.
שמעתי שמועה על אחד מראשי הישיבה שהולך עם תכלת...
איני יודע אם נאמנה השמועה
אין היום כמעט ראש ישיבה שדעתו בנושא תשפיע על תלמידיו, בפרט לא בישיבת חברון.
ממש לא!
תחשוב על בחור שמתלבט, והוא רואה שהראש ישיבה בצד שלו!!! למה שזה לא ישפיע? (צא מנקודת הנחה, שהבחור המתלבט הנ"ל הוא לא החברונער הקלאסי שעולה במוחך, כולל כל מה שזה כולל).
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 12:12 am
על ידי גיזונטע קאפ
לענין כתב:[אין היום כמעט ראש ישיבה שדעתו בנושא תשפיע על תלמידיו, בפרט לא בישיבת חברון.
ממש לא!
תחשוב על בחור שמתלבט, והוא רואה שהראש ישיבה בצד שלו!!! למה שזה לא ישפיע? (צא מנקודת הנחה, שהבחור המתלבט הנ"ל הוא לא החברונער הקלאסי שעולה במוחך, כולל כל מה שזה כולל).[/quote]
זה יועיל לבחור שרוצה ללכת אלא שיש לו חששות בדבר, וזה סוג של תנא דמסייע בגיל המאוד מסויים הזה, וזה לא מצד שהתלמיד מקבל את הכרעת רבו בזה, לזו כוונתי הייתה.
בדור הקודם אם הגרמש"ש או הגר"ה זקס או הגרש"א וכיוצ"ב היו הולכים עם תכלת היה לזה השפעה על תלמידיהם, לזה התכוונתי.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 1:43 pm
על ידי עושה חיל
למען עמי כתב:שמעתי מבני נ"י, שהנושא צף בישיבה בשנים האחרונות בפרט בשבועות אלו של פרשת שלח, ומדברים אצלו בוועד שכבר עשרות רבות לובשים בצנעא לאחר שבררו את הנושא, מבדיקה שעשיתי, מדובר בין מאה למאתיים בחורים [אני מבין שלובשים בצנעא, למעט יחידים שלובשים בגלוי].
הסוגיא עוררה סערה בשבועות האחרונים. יש אכן קבוצה גדולה (מהצעירים ומהמבוגרים) שמלבה את הרעש כל שנה. לפני שבועיים ארגנו שיעור נגד מהרב הול שליט"א ואחר כך הביאו את הרב טופורוביץ שיענה ויסביר את דעתו. תחלס' העניין כנראה נכנס חזק בישיבת חברון (אני חושב שיותר קרוב למאה מאשר למאתיים) בל"נ אנסה להעלות לפורום את התמונות של המודעות שנתלו בעד/נגד (אולי אצליח להשיג מחבר שקשור לעסק את הקבצים בפי די אף)
אגב אורחא יש אגדה בישיבה על בחור שקבע פגישה עם בחורה. ובפגישה, אבי הבחורה שאל אותו אם זה נכון שבחברון הולכים לאחרונה עם
חולצות תכלת והאם הוא שייך לזה...
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 2:01 pm
על ידי בן מיכאל
לענין כתב:הוה עובדא בהגר"ש שליט"א שהשתתף כסנדק בברית שעשה אחד מתלמידיו. הסבא שם הוא ראדזינער חסיד, וכשניגש הגר"ש לסנדקאות, שלף הסבא את טליתו והגישה לו. ראש הישיבה התרגש מאד.
לנו הוא סיפר (לשאלתנו, מפני מה...), שכאשר הוא היה ילד קטן עדיין לא צבעו כאן בארץ חסידי ראדזין, מפני שזה השתכח בשואה, ואילו אחר כך כשחידשו שוב את הצביעה (על פי מה שהתגלה במכתבו של האדמו"ר אל הגרי"א הרצוג), הראש ישיבה כבר היה גדול, ואז כבר לא היה בקטע להתחיל...
מי זה הגר"ש?
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 2:12 pm
על ידי פרנקל תאומים
גם אני מתרשם שהטאבו שהיה סביב הנושא נשבר. אם בעבר היתה התכלת נחלתם של אנשי הרב זילברמן, ברסלב, חרד"ל וכדו', הרי שהיום התופעה התחילה לחדור גם אל ה'מיינסטרים'.
אגב, ידוע לי מהיכרות אישית שאפי' בישיבת תפרח התופעה קיימת (אם כי יתכן שבאופן זניח בלבד).
דומני שהגרמ"מ קארפ שליט"א העיד שמרנא הגריש"א זי"ע אמר לו שאם הוא למד את הנושא והעלה לחיוב, הרי שעליו להטיל את התכלת, האין זאת?
נ"ב:
בכל אופן, הלוואי שרק אלו יהיו הבעיות שלנו..
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 2:45 pm
על ידי שכן טוב
כבוד הרב @למען אחי אם היית שומע שעשרות/מאות בחורים מישיבת חברון בעצמאות המחשבתית שכל כך פיארת אותה בדקו את הנושא של תחיית המתים או ביאת המשיח או זאת התורה לא תהיה מוחלפת וכדו' מעיקרי האמונה והחליטו שלא צריך להאמין בהכל גם אז היית מפאר את העצמאות המחשבתית שכ''כ מאפיינת את ישיבת חברון?
אני בכלל לא נכנס לעצם הענין וברור שיש רבים וטובים שאכן חושבים שצריך ללכת עם תכלת בפרט שזה גם מצוה מאוד חדשנית ומרעננת בשונותה, אבל כמו שכבר כתבו למעלה ממני יש מסורת לרוב גדולי הדורות שלא הלכו עם תכלת ואלו שכן הלכו והורו לתלמידיהם ללכת כך אכן כך צריך להיות, אבל לא להפוך את זה לאיזה ענין של 'בדקו את הסוגיה' 'הקיפו את כל הענין' כי אם כן אין לדבר סוף שכל בחור צעיר שלמד 5-6 מסכתות לכל היותר יודע להכריע בענין שמסור לאנשים שמילאו כרסם בש''ס ופוסקים ולגדולי הדור.
בתור אחד שבן משפחתו הקרוב למד בזאת הישיבה ו היום מסופקני אם הוא מאמין לכה''פ בעיקר האמונה הראשון, שלא לדבר על כל הנ"ל, ללא ספק זו תוצאה של גאווה וחוסר כפיפות לאנשים חכמים מוכשרים נבונים תלמידי חכמים בעלי תריסים במשנה ובגמרא בעלי מידות ויראת שמים טהורה קצת יותר מהם, וזה 'הפתיחות המחשבתית' שגברת עליה.
אני מצטער על התגובה אבל הדבר בוער מדם ליבי ואע''פ שאני חדש בפורום זה לא יכולתי להתאפק
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 2:54 pm
על ידי פרנקל תאומים
ידיד חביב, לא כ"כ מובן מה אתה רוצה, וכי הרב למען אחי (גם הוא חדש, לפחות בזהות הנוכחית, תרגיש בנוח) מדבר על עצמאות נגד ההלכה?
הוא מכווין לעצמאות בעניינים הלכתיים או פרא-הלכתיים שיתכן שההתנגדות אליהם היא בעיקרה חברתית ולא מהותית.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 3:03 pm
על ידי שכן טוב
כוונתי היתה לומר שאם מתירים את הרסן בעצמאות הלכתית אין לדבר סוף וסופו של דבר העצמאות מגיעה גם לדברים של עיקרי האמונה
כשהתורה ציוותה עלינו בהעמדת הסנהדרין ובית דין הגדול, את זה גופא היא באה למנוע (כדברי הראשונים והמפרשים שם הרמב''ן ו החינוך ועוד) שלא כל אחד יעשה ככל העולה על רוחו אף בנושאים הלכתיים כי המדרון מאוד חלקלק בענין מזה, ובפרט בעיקרי האמונה שלא תמיד מתיישבים לכאורה עם מה שהשכל האנושי הפשוט החומרי והמגושם יכול לקלוט, גם אצל שבתאי צבי הכל התחיל בשלילה של חלק ממצוות התורה ואחריו עדי אובד שר''י גם העיקרי האמונה
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 3:19 pm
על ידי אוצר החכמה
לי דווקא נראה להיפך שאם מתירים את הרסן בצורך לבחון כל דבר אם הוא ע"פ תורה מגיעים בסוף לעיקרי האמונה וראיה לדבר שבתי צבי שמחמת שנמשכו אחרי הגדולים שתמכו בו היתה אחריתם עדי אובד.
וראיה לדבר עניין הסנהדרין שלא אמרה תורה קבל דעת רבך או מי שחכם ממך אלא אדם צריך לעלות לירושלים ולהציע טענותיו בפני הבי"ד הגדול ורק להם משפט הבכורה.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 3:40 pm
על ידי שכן טוב
מה שכתב הרב@פרנקל תאומים 'דברים ההתנגדות אליהם היא חברתית ולא הלכתית במהותה' איזה התנגדות חברתית יכולה להיות למצוא כ''כ גדולה כמו תכלת? אתמהה
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 5:40 pm
על ידי גימפעל
בן מיכאל כתב:לענין כתב:הוה עובדא בהגר"ש שליט"א שהשתתף כסנדק בברית שעשה אחד מתלמידיו. הסבא שם הוא ראדזינער חסיד, וכשניגש הגר"ש לסנדקאות, שלף הסבא את טליתו והגישה לו. ראש הישיבה התרגש מאד.
לנו הוא סיפר (לשאלתנו, מפני מה...), שכאשר הוא היה ילד קטן עדיין לא צבעו כאן בארץ חסידי ראדזין, מפני שזה השתכח בשואה, ואילו אחר כך כשחידשו שוב את הצביעה (על פי מה שהתגלה במכתבו של האדמו"ר אל הגרי"א הרצוג), הראש ישיבה כבר היה גדול, ואז כבר לא היה בקטע להתחיל...
מי זה הגר"ש?
אם הית קורא את ההודעות הקדומות היית מבין שמדובר בראש ישיבת חברון הגאון ר' שלמה כ"ץ שליט"א.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 5:46 pm
על ידי קראקובער
הטיעון הכי משכנע שצריך ללבוש תכלת..
viewtopic.php?t=27699#p283661
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 6:25 pm
על ידי למען עמי
שוב אני רואה שלא הבינוני,
איני בא וטוען שה'עצמאות המחשבתית' שחינכו בישיבה, היא סתירה לכל עיקרי 'מסירת התורה' או בעיטה בדרך ארץ ובחירה בגאווה סרוחה, ח"ו.
איני אלא מורה על חינוך לגישה בוחנת, לגישה של התמודדות עם האמת והשקר.
איני מבין מה הפחד הגדול שאנשים יחשבו?
אני מבטיח לכם: התוצאות יהיו בד"כ טובות - האנשים יהיו יותר עובדי ה'.
רק בתנאי שלא ירמו את עצמם שאז באמת זה מסוכן.
מי שמפחד שבחור בן עשרים יתחיל לחשוב, לענ"ד יש לו בעיה באמונה... [ממה יש לפחד?? הא, כנראה אתה לא כ"כ בטוח שהצדק באמונתך...]
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 7:35 pm
על ידי ידידיה
נראה שיש כאן מי שסבר שבישיבה הנל "מחנכים לעצמאות מחשבתית" היינו שכל הנכנס בשערי הישיבה יחשוב ויסיק לפי שכלו בין בלימוד ובין בהלכה למעשה.
אני לא יודע, אפשר ובזמנינו אכן זו הדרך שם.
אבל בודאות אני יודע שאין זו דרכה של הישיבה מימים ימימה.
במו אוזני שמעתי מהמשגיח ר' מאיר זצ"ל (בבואו להגדיר מדוע באמת לרביים של חסידים יש כח ברכה) ש'אצל החסידים כל אחד בא לרבי ומוסר לו את ראשו, (ועל כן הרבי מקבל כח של כל הציבור שלו) אבל אצלנו באים לרבי שילמד אותי איך לחשוב כראוי עם ראשי שלי"
דהיינו שנות הישיבה באו ליישר את המחשבה בבינה ובהשכל בשכל התורה כפי שקיבלנו איש מפי איש ממשה רבנו בסיני.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 7:59 pm
על ידי גנזך
גימפעל כתב:בן מיכאל כתב:לענין כתב:הוה עובדא בהגר"ש שליט"א שהשתתף כסנדק בברית שעשה אחד מתלמידיו. הסבא שם הוא ראדזינער חסיד, וכשניגש הגר"ש לסנדקאות, שלף הסבא את טליתו והגישה לו. ראש הישיבה התרגש מאד.
לנו הוא סיפר (לשאלתנו, מפני מה...), שכאשר הוא היה ילד קטן עדיין לא צבעו כאן בארץ חסידי ראדזין, מפני שזה השתכח בשואה, ואילו אחר כך כשחידשו שוב את הצביעה (על פי מה שהתגלה במכתבו של האדמו"ר אל הגרי"א הרצוג), הראש ישיבה כבר היה גדול, ואז כבר לא היה בקטע להתחיל...
מי זה הגר"ש?
אם הית קורא את ההודעות הקדומות היית מבין שמדובר בראש ישיבת חברון הגאון ר' שלמה כ"ץ שליט"א.
אני שמעתי שאומרים כן על הגרמ"מ פרבשטיין שליט"א
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 8:23 pm
על ידי ישא ברכה
בעז"ה
פעם שמעתי בשם ר' שמואל אוירבעך שהתכלת זה מסוג הדברים שיעלו מלמטה ללמעלה.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 8:34 pm
על ידי שומע ומשמיע
דווקא אותי זה הפתיע כששמעתי, הרבה יותר היה מסתדר לי על פוניבזרס דעתניים.
כנראה שזה מראה שהנושא הפך מנושא רדיקלי לנושא 'מעניין' שאת זה החברונרס אוהבים.
נ.ב. על הגרמ"מ פרבשטיין זה קלא דלא פסיק כבר שנים וכנראה שזה נכון.
Re: האם החברונערס הם אלו שיכניסו את התכלת לעולם הישיבות
פורסם: ג' יוני 19, 2018 8:39 pm
על ידי ידידיה
שומע ומשמיע כתב:דווקא אותי זה הפתיע כששמעתי, הרבה יותר היה מסתדר לי על פוניבזרס דעתניים.
כנראה שזה מראה שהנושא הפך מנושא רדיקלי לנושא 'מעניין' שאת זה החברונרס אוהבים.
נ.ב. על הגרמ"מ פרבשטיין זה קלא דלא פסיק כבר שנים וכנראה שזה נכון.
השמועה הנ"ל הובאה גם כאן
viewtopic.php?t=22045&start=80#p222092אם זה נכון, שוב לפנינו חיבור מעניין בין התכלת ללאומיות למדינת אתחלתא דגאולה ולציבור הקרוב לדלי"ם.
בעבר היו מגדירים את חרדים שקרובים ללאומיים "לבנים"
וכך הוגדר אז הגאון רמ"מ שליט"א.
באמת מעניין פעם לבדוק מניין הקשר בין התכלת והלאומיות.