הודעהעל ידי אב בבינה » ד' נובמבר 08, 2017 1:55 pm
כל דבריך הם דלא כרש"י שכתב "תבנית דיוקנו".
וגם הגמ' בנידה שסנדל דומה לדג בכלל אינו ענין ואינו ראיה, כי בכל הראשונים וברוב הכת"י הגירסא הוא " סנדל דומה לסנדל דג של ים" והיינו לדג מסוים ששמו סנדל, וכן מבואר ברש"י שכתב דג יש ששמו סנדל.
וכן הגי' בתוספתא נדה פרק ד' הלכה ג', וכן אי' ג"כ בירושלמי פרק ג' הלכה ד'.
וכ"ה ברש"י ברכות ס. ד"ה שלא יהא סנדל - שלא תתעבר אשתו ולד אחר, ויהיה פוחת צורתו של ראשון, ודומה לדג של ים ששמו סנדל, הכי אמרינן במסכת נדה (דף כ"ה ב'): סנדל דומה לסנדל של ים, ומתחלתו ולד היה אלא שנרצף, משל לאדם שסטר את חבירו והחזיר צורתו לאחוריו.
וכ"ה בפסקי רי"ד בברכות שם - פי' שלא תתעבר אשתו וולד אחר ויהא פוחס צורתו של זה הראשון, ודומה לדג שלים ששמו סנדל. והכי אמרי' במסכת נידה, סנדל דומה לסנדל, דג של ים, מתחילתו ולד היה אלא שנרצם. משל לאדם שסטר את חבירו והחזיר צורתו לאחוריו [וכנ' שהוא העתק מרש"י].
ובפסקי הרי"ד בנדה כתב - תנו רבנן סנדל דומה לסנדל דג של ים, מתחילתו ולד הוא אלא שנרצף. פי' דג של ים שהוא רחב ודק וחד כלפי ראשו, ובלעז סויולא.
וכן מבואר בפסקי ריא"ז מסכת נדה פרק ג אות כב - ילדה תאומים והאחד מהן דומה הוא לסנדל של ים שאין לו צורה, אף על פי שהשלם הוא זכר, חוששין שמא סנדל הוא נקיבה וטמיאה עד י"ד.
וכ"ה בתורת הבית הארוך בית ז שער ו דף כז עמוד ב - וכדתניא סנדל דומה לסנדל דג של ים מתחילתו ולד היה אלא שנרצף. וכן בתורת הבית הקצר בית ז שער ו דף כח עמוד ב - הוא שקראו חכמים סנדל שדומה לסנדל של ים"
וכן גרס הערוך בערך רצם ע"פ כת"י ודפוס ישנים, וז"ל - ובפרק המפלת בגמ' המפלת סנדל, ת"ר סנדל דומה לסנדל דג של ים ולד הוא מתחילתו כו'. אך בדפוס הרגיל של הערוך שבשו דברי הערוך כדרכם וכתבו רק ת"ר סנדל דומה לדג של ים.
והכוונה בדג הסנדל הוא דג רחב, וגם כל גופו דק flat)), וגם חד כלפי ראשו. וזה תואם יותר לתיאור ולד שנתמעך, שהוא דק על פני כולו. והפסקי הרי"ד כ' שהוא סויולא בלעז, וכנ' שהוא דג sole שהוא דג דק (flat fish) [סוליתאים או דגי משה רבנו], וגם שמו sole תואם לשם "סנדל" ודו"ק, וגם דמיונו לסנדל של רגל מובן יותר לפ"ז.
והנה תמונתו
-
קבצים מצורפים
-
- Bothus_mancus_Réunion.jpg (1.22 MiB) נצפה 2074 פעמים