מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
פנת יקרת
הודעות: 97
הצטרף: ב' דצמבר 13, 2021 1:49 pm

Re: הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

הודעהעל ידי פנת יקרת » ה' יוני 23, 2022 12:59 pm

אלכסנדרוס כתב:
מלבב כתב:
אלכסנדרוס כתב:
מלבב כתב:אתה יכול להגיד סברות מכאן ועד אמריקה למה אין ראיה מהחוות יאיר והתוספתא והירושלמי ואני מכבד דעתך, אבל מי שנראה לו שכן יש ראיה מהם אל תאמר שהם בונים בעיקר על המחקר.

ראיה נחשבת כזו רק כאשר אין אפשרות להסביר את המקור אחרת. אם יש כאלה שנראה להם לפרש את המקור באופן אחד, ואחרים נראה להם שהמקור משמש באופן אחר, אין זו ראיה כל עיקר. זה הסבר אפשרי, אבל לא ראיה.

כך חושב שוטה גמור

מוטב לי להיקרא שוטה כל ימי, ולא להיעשות שעה אחת רשע לפני המקום. שלא יהיו אומרים, בשביל שררה חזר בו...

בוא נסכם הדבר בקצרה: מי שחושב שלא כמוני, הוא בעיניי 'שוטה גמור'...

צופה_ומביט
הודעות: 5833
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יוני 23, 2022 1:00 pm

רק שואל:

מה שונה זאת ממה שעשה הרמב"ן לגבי עופות טמאים שהכריע ואפילו שינה גרסה [אא"ט] בגלל בדיקה של עופות במציאות.

האם המתנגדים לתכלת המורקס מהסיבה הנ"ל מתנגדים ג"כ למבססי השיעורים הקטנים [גר"ח נאה ומטה] על בדיקת מידות ומשקלות קדומות במציאות. גם בזה התחיל כבר הרמב"ן, עם השקל שמצא וכו'.

פנת יקרת
הודעות: 97
הצטרף: ב' דצמבר 13, 2021 1:49 pm

Re: הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

הודעהעל ידי פנת יקרת » ה' יוני 23, 2022 1:09 pm

צופה_ומביט כתב:רק שואל:

מה שונה זאת ממה שעשה הרמב"ן לגבי עופות טמאים שהכריע ואפילו שינה גרסה [אא"ט] בגלל בדיקה של עופות במציאות.

האם המתנגדים לתכלת המורקס מהסיבה הנ"ל מתנגדים ג"כ למבססי השיעורים הקטנים [גר"ח נאה ומטה] על בדיקת מידות ומשקלות קדומות במציאות. גם בזה התחיל כבר הרמב"ן, עם השקל שמצא וכו'.
תאמר לי מה מצאת, אגיד לך אם לשנות בגלל המציאות או לא [קונכיות זה לא מציאה. אני ראיתי הרבה ברלך וקונכיות על שפת הים, אולי זה תכלת??

צופה_ומביט
הודעות: 5833
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יוני 23, 2022 1:10 pm

אם זו הרמה אני עוצר כאן.

חשבתי שיש כאן דיון עקרוני על השאלה כמה להסתמך על ממצאים בפרשנות המקורות.

כל טוב לך.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' יוני 23, 2022 1:40 pm

פנת יקרת כתב:
מלבב כתב:
פנת יקרת כתב:
מלבב כתב:אני גם לא מסכים עם כל דבריהם אבל מקצת דבריהם מספיק כדי להחליט בוודאות גמורה שזה החילזון הכשר לתכלת, והחולקים או שלא ראו כל הראיות ודחיית הקושיות או שמתעקשים סתם.
והעיקר שמה שטוענים המתנגדים שזה בעיקר בנוי על המחקר ומפני זה דוחקים בגמרא ובראשנים זהו שקר גמור והוצאת שם רע, הדברים בנויים בעיקר על החוות יאיר התוספתא והירושלמי והסימנים מחז"ל והראשונים, ואדרבה המתנגדים חולקים על החוות יאיר והשלטי גבורים בטענות קלושות ומפתחים תאוריות משונות ודחוקים מאוד כדי להעמיד דבריהם.

אין כוח לחזור עוד הפעם ועוד הפעם ועוד הפעם ועוד הפעם.
כבר אמרו כאן [ובפורומים מקבילים ובתדפיסים למיניהם] מיליון פעמים, שמהחוות יאיר אין ראיה כי א. הוא לא כתב דבריו להלכה למעשה, ב. הוא לא לבש תכלת מן הפורפר, ג. מקובל אצל הכול שצבע התכלת כחול בלויא וכן מפורש בחזקוני רד"ק במכלול ועוד, ולא פורפר שהוא נוטה לסגול, ד. אם החוות יאיר היה רואה את חלזון הפורפור בעיניו, הוא לא היה כותב מה שכתב, מאחר וזה אינו מתאים לסימני הגמרא והרמב"ם.
צריך לחזור עוד מיליון פעם, או שהעיקר שלכבוד מעלתו תמיד תהא שמורה המלה האחרונה, מבלי להתבלבל מעובדות ומטענות?
כנ"ל בירושלמי אינו לפנינו ואף אחד מהראשונים אינו מביאו [לבד מראבי"ה], ורגליים לדבר שאינו ירושלמי ממש אלא ספר מהגאונים שהשתמשו בו ונקרא ירושלמי, על כל פנים עד שלא תמצאנו יש לזה תוקף מחייב בערך כמו הירושלמי שמביא הר"י בן שועיב ומביאו רמ"א, שהאי מאן דדמיך בריש שתא דמיך מזליה, שלכל הותר חיישינן ליה, וזה משום שמדבר דיבורים מפורשים על כל פנים ומה אכפת לן למיחש בפרט דאמר איזה מילתא בטעמא ואפשר לקיימו. מה שאין כן כאן כבר נשפך בלי סוף דיו בנידון ומי שרוצה להתעקש וטוען ש"זה ירושלמי מפורש" השם יתברך ישלח לו רפואה שלמה במהרה.
מלבד זאת כל ינוקא יודע שעיקר האסמכתא כאן זה מהמדענים והארכיאולוגיה וגו' ולא מראבי"ה, אז תפסיקו לבלבל לנו בשכל כאלו הכול זה בגלל הירושלמי והחוות יאיר ושלטי גיבורים.
חוץ מזה נניח כדבריך, ירושלמי [שלא נמצא לפנינו], חוות יאיר [שלא ראה החילזון בעיניו אחרת היה לוקחו ועושה ממנו תכלת, ושלטי הגיבורים כנ"ל, מול סימני גמרא מפורשים, ודברי רמב"ם גלויים, דברי מי שומעים??

אתה יכול להגיד סברות מכאן ועד אמריקה למה אין ראיה מהחוות יאיר והתוספתא והירושלמי ואני מכבד דעתך, אבל מי שנראה לו שכן יש ראיה מהם אל תאמר שהם בונים בעיקר על המחקר.
עכשיו לגופו של עניין לא התכוונתי לירושלמי שמובא בראביה רק להירושלמי בכלאים שלפי הפירוש של מהר״א פולדא והשאלת דוד יוצא שכל תכלת מן החי כשר, ומן התוספתא יוצא שכל תכלת מחילזון כשר.

בקצור, אתם מתכוונים לומר שתורת כל איש בידו, וכל אחד יכול לקבוע אם זה ראיה או לא.. להתראות כשתחבר ארבע חלקי שולחן ערוך חדשים! [נס שבינתיים מתיימרים 'לפסוק' רק בעניין התכלת... [טוף, עוד מעט יגידו לי 'שסומכים' על הרבנים דהיום שקיבלו כביכול את התכלת, רק שכחו מי שכנע אותם לכך ואיך [כן, שיש עוד רבנים שקיבלו, ולאחרים שיש עוד רבנים... נו, בהצלחה אפוא בשאר חלקי השולחן ערוך ואלי גם הרמב"ם..]

אז מי לדעתך ראוי לקבוע מה זה ראיה ומה לא?

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ו' יוני 24, 2022 7:38 am

צופה_ומביט כתב:רק שואל:

מה שונה זאת ממה שעשה הרמב"ן לגבי עופות טמאים שהכריע ואפילו שינה גרסה [אא"ט] בגלל בדיקה של עופות במציאות.

האם המתנגדים לתכלת המורקס מהסיבה הנ"ל מתנגדים ג"כ למבססי השיעורים הקטנים [גר"ח נאה ומטה] על בדיקת מידות ומשקלות קדומות במציאות. גם בזה התחיל כבר הרמב"ן, עם השקל שמצא וכו'.


בוודאי שניתן וצריך לבדוק ולהתאים את ההלכה לאור המציאות. איש לא חלק על כך. אין מצווה להיות טיפשים ולעצום את העיניים בכוח.
למשל, מטבע הדראם היה ידוע מאז ומתמיד, והיתה על כך מסורת רציפה, ורק ערך משקלו "הלך לאיבוד", והבדיקה החדשה חוזרת ומעמידתו על ערכו האמיתי. כך גם הביצה, שהנו"ב חזר ובדק את השיעורים לפי מידת הביצה. אין זו הבאת ידע חיצוני, כי הביצה לא נשכחה מהמסורת, ולא הארכאולוגיה גילתה מה הכוונה ביצה או זית. היתה אולי הסתייעות בארכאולוגיה, אבל המושגים עצמם היו ידועים לגמרי ואינטואיטיביים. גם כשמוצאים גרעין זית ישן, כל יהודי עם מסורת יודע שזאת זית, והוא יכול לבחון את גודלו.
שונה בתכלית המצב בנוגע לתכלת, שהמושג עצמו היה חסר משמעות מבחינת המסורת. לא היה מושג מהי התכלת, ורק באמצעות הארכאולוגיה וההיסטוריה ניתן לשחזר אותו. סימני חז"ל הם משניים לגמרי במקרה הטוב. אין זו הסתייעות, אלא שכל יהבם של מטילי התכלת מושלכת על המקורות החיצוניים.

המגיב "עץ הזית" ביקש להכריח את סימני התכלת בגמרא בלשון הרמב"ם.
"עולה אחת לשבעים שנה" מקביל ל"בים המלח הוא מצוי"? איך? אדרבה רבים רצו להוציא מדברי הרמב"ם שלא הביא להלכה הא דעולה אחת לשבעים שנה. אך האמת שהרמב"ם כן הביאו, אלא שלא בפיסוק זמן קצוב אלא במושג הנדירות בלבד. והוא אומרו בסוף הפרק "והתכלת אינה מצויה בכל מקום ולא בכל זמן מפני הצבע שאמרנו" (כלומר מאחר שכשרה רק מן החלזון לכן אינה מצויה בכל מקום וזמן).
"ובדמו צובעין תכלת" מקביל ל"דמו שחור כדיו"? הוא באמת לא יודע ששחור כדיו היא תכלית השחרות וזה אינה כחול (ואכן במסכת חולין יש שני צבעים שונים במראה ובהלכתא ככוחלא וכדיותא). ואם שקשה היאך יצבע דם השחור את הצמר להיות תכלת/כחול, אך פשוט שכוונת הרמב"ם שיש איזה פרוצדורה שמשנים הצבע משחור לכחול. ומקור הרמב"ם שדמו שחור נעלם ממנו. אבל אף אם נימא שכל זה דוחק, הרי זה האמת, ואי אפשר בשום אופן לדחוק בדברי הרמב"ם פירוש זר שמהא דבדמו צובעין תכלת הוציא דמו שחור כדיו. (ואין צריך לפנים ש"בדמו צובעין תכלת" אינו סימן אלא מציאות/דין, כלומר מאחר שהחלזון הוא דבר מיוחד פלוני שעלייתו נדירה ורק זה כשר לתכלת, לפיכך דמיו של התכלת יקרים.)
וכעת לגוף הסימנים. אפילו על פי שני סימנים הראשונים לא היה איש עולה בדעתו שהכוונה להמורקס, מה גם בתוספות סימן הרמב"ם המובא גם בסמ"ג שדמו שחור כדיו.
ואגב דברי המלבב האחרונים פליאים מהראשונים, האם מצא בגמרא שאתרוג דומה ללב באיזה מושג הלכתי מציאותי? הרי זה הוזכר רק בזוה"ק כענין מוסרי ורעיוני. ומה הקשר לבין מה שהובא בגמרא לתאר דמותו, והובא בראשונים לאותה סיבה עצמה?
הדרן לדוכתא, בעלי המורקס משוכנעים בהבל, וגם שתו בשמים פיהם ולשונם תהלך בארץ בלשון מדברת גדולות. אין תועלת להתווכח אתם, כמו שאין תועלת להתווכח בהמאמין שהארץ שטוחה.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

הודעהעל ידי מלבב » ו' יוני 24, 2022 9:14 am

לסיכום כמה מגדולי אחרונים כתבו כדבר פשוט שהתכלת עשו מהפורפורא, הסימנים שזה התכלת הם רבים וחזקים מאוד, בתוספתא כתוב שאין כזה דבר תכלת מחילזון הפסול, גם בירושלמי לפי כמה מפרשים כתוב שאין תכלת מן החי הפסול, הקושיות על התכלת ניתן ליישב והרבה ת״ח חשובים מסכימים שהתירוצים אינם דוחקים, וגם מתנגדי התכלת חלקם מסכימים שניתן ליישב את הקושיות רק מתנגדים מטעמים אחרים, או מפני שלדעתם הראיות הם לא מאה אחוז, או מפני שלדעתם צריך מסורת ולא מספיק ראיות, או מפני שהגדולים לא קבלו את הדבר מבטלים דעתם מפני דעת הגדולים, או מפני שחוששים להנהיג חדשות, ויש שחששו משום צער בעלי חיים, וכהנה וכהנה טעמים שונים ומשונים, אבל מעטים המה שהתבוננו היטב בסוגיא וראו כל מה שנאמר ליישב את הקושיות, ודעתם שהקושיות הם חזקות והתירוצים הם דוחקים גדולים, וכמה דוחק יכול להיקרא דבר שבעיני הרוב גם המתנגדים לתכלת זה לא דוחק כלל או לא דוחק גדול.

אז כיון שהקושיות רובם לא מתחילות אחרי התבוננות, ומיעוטן אפשר לתרץ בלי דוחק גדול, ובתוספתא, ובירושלמי לפי דעת כמה מפרשים, יוצא שזה כשר לתכלת, אז לא דוחים הלכה מפורשת בתוספתא מפני קושיות באגדתא שאפשר לתרץ אותם לפחות בדוחק, וגם לא מסתבר שיש מחלוקת בין הבבלי לתוספתא והירושלמי איזה חילזון הוא חילזון התכלת, וגם אם נתעקש שהקושיות על המיורקס הם מדי חזקות מלדחות אותם, ונצטרך לדחוק שלתכלת לציצית לא השתמשו במיורקס משום איזה סיבה, ורק הגויים השתמשו בו, עכ״פ נצטרך לומר לפי התוספתא והירושלמי שגם זה כשר, וכיון שבבבלי לא מפורש להדיא שזה פסול איך אנו יכולים לפסלו.

ולגבי הרמב״ם כתב שדמו שחור כדיו, הנה זה ברור שהרמב״ם קורה לכחול שחור, א״כ יתכן שכוונת הרמב״ם שהוא כחול כהה כדיו היינו שהוא מאוד כהה, ובירושלמי סוטה פרק ב איתא שחול מעורב במים הוא שחור כדיו, ובוודאי חול אינו שחור כדיו רק חום כהה, בע״כ הכוונה לכהה כדיו, ועוד שהדיו שלנו שונה מהדיו של פעם ויתכן שכוונת הרמבם לדיו לח שלמעלה הוא יותר בהיר שחלק היותר שחור יורד למטה כמבואר בנדה דף כ, ויתכן שדיו במצב כזה היה צבעו סגול כהה כמו דם המיורקס, והיום עושים אותו בדרך שלא יתחלק השחור מהבהיר והסגול לכן זה תמיד נראה שחור לגמרי, וגם היום יש סוגי דיו שכשמדללים אותו נוטה לסגול, ובעבר עד לא מזמן היה שכיח סוגים של דיו שהשתמשו לסתם שהיה נוטה קצת לסגול כשהיה לח, רק אחר שיבש נעשה שחור לגמרי.

ועוד שרש״י כתב שדם החילזון הוא ירוק, וידוע שירוק כולל גם כחול, והחוות יאיר כותב שדמו סגול, ולא מסתבר שבא לחלוק על כל הראשונים, אבל לפי הנ״ל הכל מסתדר כמין חומר, שהוא גם שחור כדיו, גם כחול כהה עם נטייה לסגול.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

הודעהעל ידי מלבב » ו' יוני 24, 2022 9:19 am

אלכסנדרוס כתב:
צופה_ומביט כתב:רק שואל:
.
ואגב דברי המלבב האחרונים פליאים מהראשונים, האם מצא בגמרא שאתרוג דומה ללב באיזה מושג הלכתי מציאותי? הרי זה הוזכר רק בזוה"ק כענין מוסרי ורעיוני. ומה הקשר לבין מה שהובא בגמרא לתאר דמותו, והובא בראשונים לאותה סיבה עצמה?
הדרן לדוכתא, בעלי המורקס משוכנעים בהבל, וגם שתו בשמים פיהם ולשונם תהלך בארץ בלשון מדברת גדולות. אין תועלת להתווכח אתם, כמו שאין תועלת להתווכח בהמאמין שהארץ שטוחה.

מעניין מאוד שעניין הלכתי מובא בעיין יעקב ולא בהרי״ף והרא״ש

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

הודעהעל ידי עץ הזית » ו' יוני 24, 2022 2:43 pm

אלכסנדרוס כתב:המגיב "עץ הזית" ביקש להכריח את סימני התכלת בגמרא בלשון הרמב"ם.
"עולה אחת לשבעים שנה" מקביל ל"בים המלח הוא מצוי"? איך? אדרבה רבים רצו להוציא מדברי הרמב"ם שלא הביא להלכה הא דעולה אחת לשבעים שנה. אך האמת שהרמב"ם כן הביאו, אלא שלא בפיסוק זמן קצוב אלא במושג הנדירות בלבד. והוא אומרו בסוף הפרק "והתכלת אינה מצויה בכל מקום ולא בכל זמן מפני הצבע שאמרנו" (כלומר מאחר שכשרה רק מן החלזון לכן אינה מצויה בכל מקום וזמן).
"ובדמו צובעין תכלת" מקביל ל"דמו שחור כדיו"? הוא באמת לא יודע ששחור כדיו היא תכלית השחרות וזה אינה כחול (ואכן במסכת חולין יש שני צבעים שונים במראה ובהלכתא ככוחלא וכדיותא). ואם שקשה היאך יצבע דם השחור את הצמר להיות תכלת/כחול, אך פשוט שכוונת הרמב"ם שיש איזה פרוצדורה שמשנים הצבע משחור לכחול. ומקור הרמב"ם שדמו שחור נעלם ממנו. אבל אף אם נימא שכל זה דוחק, הרי זה האמת, ואי אפשר בשום אופן לדחוק בדברי הרמב"ם פירוש זר שמהא דבדמו צובעין תכלת הוציא דמו שחור כדיו. (ואין צריך לפנים ש"בדמו צובעין תכלת" אינו סימן אלא מציאות/דין, כלומר מאחר שהחלזון הוא דבר מיוחד פלוני שעלייתו נדירה ורק זה כשר לתכלת, לפיכך דמיו של התכלת יקרים.)
הוצאת את דברי מהקשרם וממילא ממשמעותם.
לא באתי להכריח את סימני התכלת בגמרא בלשון הרמב"ם, אלא כלפי שהביא מלכיאל גרינוולד בשם "איש חכם ונבון" שסימני הסמ"ג הם "סימני הגמרא כפי שנתפרשו ברמב"ם (כלומר כפשוטם בלי ההתחכמויות שמנסים לדחוק בדברי הגמרא האלו)" אז פירטתי את סימנים אלו זה מול זה באופן שיכול להיות שכך פירש הרמב"ם את סימני הגמרא. אבל באמת איני יודע אם אכן זו כוונת הרמב"ם או לא.
ואפרט את האופן שאפשר להבין שהרמב"ם פירש בגמרא:
"גופו דומה לים" - מכך שכתב הרמב"ם "דומה עינו לעין התכלת" נראה שהוא פירש שהדמיון הוא בצבע גופו של החלזון, וכיון שגם על התכלת עצמו כתוב שהוא דומה לים נמצא ששניהם דומים לים.
"וברייתו דומה לדג" - מכך שכתב הרמב"ם "והוא דג" נראה קצת שהוא הבין שכיון שמדובר בברייה החיה במים ודומה לדג אז נמצא שזהו ממש דג, אבל אין זה מוכרח כי איני יודע אם הרמב"ם הגדיר כדג דווקא את הדגים או את כל החיים במים, וגם לפי האופן השני נראה שאפשר להסביר את דבריו הללו כפירוש לגמרא - שסבר ש"ברייתו דומה לדג" היינו שהוא דומה לדג בכך שהוא חי במים וממילא אפשר גם להגדירו "והוא דג".
"ועולה אחד לשבעים שנה" - אם כוונת הרמב"ם בדבריו אלו להביא את סימני הגמרא אז מכך שהוא כתב "ובים המלח הוא מצוי" נראה שהוא פירש שנדיר מאד שהוא יוצא מהים, ולפיכך ציין את המקום שבו הוא מצוי - בתוך הים.
"ובדמו צובעין תכלת" - אם כוונת הרמב"ם בדבריו אלו להביא את סימני הגמרא אז מכך שהוא כתב "ודמו שחור כדיו" נראה שהוא סבר שבמציאות דם שצובעין ממנו תכלת אמור להיות שחור (ובתור סימן עדיף לציין את מראה הדם עצמו מאת התוצאה היוצאת ממנו ולפיכך שינה מלשון הגמרא), ובמציאות הדם הזה אכן שחור אחר שהוא מתייבש ולא ברור שזו כוונת הרמב"ם אבל גם אם זה דוחק זה דוחק ברמב"ם בלבד ולא בגמרא.
ועל זה שאלתי לזה שטען שסימני הרמב"ם הם סימני הגמרא כפשוטם בלי התחמקויות, והוסיף ואמר שמסימנים אלו אי אפשר להיע למורקס - איזה מסימני הגמרא אלו לפי פירוש המביא לסימני הרמב"ם (בין אם זה כמו שכתבתי ובין אם יש לו הסבר אחר כל שהוא) אינו מתאים למורקס?
(לפי הביאורים שכתבתי נראה לי שהדבר היחיד מסימנים הנ"ל שיכול להיות קשה על המורקס הוא "והוא דג" לפי האופן הראשון שכתבתי.)

משוש דורים
הודעות: 972
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

הודעהעל ידי משוש דורים » ב' יוני 27, 2022 12:44 am

אילולי דברי הרמב"ם היה מקום לומר שבגמ' לא כתוב צבעו דומה לים אלא גופו דומה לים, והיינו שחז"ל באו ליתן סימן בחלזון זה לאפוקי משאר חלזונות שצורתם עגולה כשבלול, הרי הפורפורא צורתו כגלי הים.
ובגוף הדברים, אם נבוא להוציא את זיהוי החלזון מתוך הגמ' (כפי שניסה לעשות הרבי מראדז'ין זצ"ל), לא היינו בוחרים בחלזון זה כלל, אכן המצדדים בחילזון הגיעו לזיהוי ע"פ המחקר, וניסו שלא יסתור לסימני הגמ', (גם מסתבר שחז"ל לא כתבו את הסימנים לצורך זיהוי), ואכן בחלק מהדברים הם משכנעים יותר ובחלק פחות.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הגרנ"מ רוזנברג על התכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 27, 2022 4:04 pm

בחלק הדברים שהם משכנעים מספיק לקבוע שזה חילזון התכלת בוודאות גמורה.


חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים