יאיר כתב:http://www.tekhelet.org/
אוצר החכמה כתב:יאיר כתב:http://www.tekhelet.org/
הסתכלתי שם,
שאלו שם שאם אין הבדל כימי בין קלא אילן לחילזון של מחדשי התכלת א"כ איך יש בגמרא דרך להבחין ביניהם.
לא הבנתי מתוך תשובתו של המשיב אם יש לו תשובה ברורה בזה שאכן יש הבחנה או לא (התשובה שייצרני הקלא אילן היו פחות מומחים מייצרני התכלת נראית דחוקה למדי).
תולעת ספרים07 כתב:בכל אופן מידי ספק לא יצא וכבר האריך בזה הח"ס הנו"ב [וכמובן הרבינו בחיי שעליו סובבו האחרונים לדון בזה]. מה שנקרא שאין זה גלאט כשר.
אליחי כתב:תולעת ספרים07 כתב:בכל אופן מידי ספק לא יצא וכבר האריך בזה הח"ס הנו"ב [וכמובן הרבינו בחיי שעליו סובבו האחרונים לדון בזה]. מה שנקרא שאין זה גלאט כשר.
דעת רבינו בחיי קשה מאוד, שהרי ישנה תולעת שני. ומה שתירץ רבינו בחיי שאי"ז יוצא ממנו, אלא הוא מצואתו, כבר כתב הרמב"ם לא כך, וכבר התברר כן. והח"ס והנוב"י האריכו נגדו.
לא ברור אם לשרץ המים מועיל כלל סימני טהרה. לא סנפיר וקשקשת ולא מפריס פרסה ומעלה גרה.
תולעת יש עוד כמה יצורים שמתנגדים שהתכלת תהא מתולעת, ראה מאמר רדוד ומטופש נגד תוה"ק!!! מאמר הנותן חיזוק לאמונה בתושבע"פ. http://www.karaim.net/DATA/Download/General/Tzizit.pdf צרפתי קובץ למי שאין גישה.
ובעניין צורת החלזון הרי מפורש בכמה מקומות שהוא כתולעת ושהוא שרץ ובבכורות לז. מוכח שהוא דומה לנחש. וודאי ברייתו דומה לדג הכוונה המרקם של בשרו ועורו, או המין שאליו הוא משתייך. {ודלא כגרסת השטמ"ק ברש"י}. ולא נראה ששיך להביא מזה ראיות מהראשונים שודאי לא ראו החלזון. ולא פירשו דבריהם מקבלה אלא מסברא. ואם היו רואים חילזון שיש ראיות שהוא חלזון היו מפרשים אחרת בדברי הגמרא. ועי' בקה"י החדשים סי' קיט שכ' שראיה ממחקר חזקה אפילו נגד ראשונים.
לדעתי עיקר הנידון צריך להתחיל מנין לנו שתכלת האמור בתורה הוא מחלזון. וחז"ל לא אמרו על זה שזה הלכה למשה מסיני
אוצר החכמה כתב:לא הפסד גדול למי שלא יכול להכנס, סתם קשקוש של קראים
אפרקסתא דעניא כתב:אוצר החכמה כתב:לא הפסד גדול למי שלא יכול להכנס, סתם קשקוש של קראים
הכי אהבתי את ה"חכמה" הבאה שלהם:
"האם מתקבל שכדי לבחון את טיב הצבע שהופק מדם החילזון יש לטעום ממנו?! אבל הרי כתוב "וכל דם לא תאכלו"
אכן, כשמתרגלים לפרש לפי פשט המקרא, גם "טעימה" שבגמרא מתפרשת בהתאם...
אפרקסתא דעניא כתב:
מהו החלזון של התכלת?
בפרקי דרבי אליעזר ובראבי"ה בשם הירושלמי: תכלת הוא פורפריא/פורפירין. גם בערוך כתב שתכלת הוא פורפורא, וכן כתב החוות יאיר במקור חיים וכן כתבו מוסף הערוך, שלטי הגיבורים, תועפות רא"ם על היראים, ר' דוד זיצנהיים ועוד. גם צבע ארגמן שבתורה תרגמו השבעים ועוד תרגומים יווניים פורפורא, וכ"כ יוספוס ופילון האלכסנדרוני.
[u]החלזון הנקרא "מורקס טרונקולוס", ובעברית "ארגמון קהה קוצים" (בהמשך: אק"ק), נקרא בל' היוונים פורפורא, עם שני חלזונות דומים שמהם מפיקים צבע ארגמן. גם צבע הארגמן היוצא מהם נקרא כך בלשונם.
גם התפארת ישראל בהקדמה למועד מביא מחוקר גרמני, שהתכלת, המתורגמת תמיד פורפורין, היא אק"ק, שבכל שפות לע"ז נקרא פורפורא. למרות זאת הוא דוחה את דבריו, אך ורק משום שהצבע שהצליחו להפיק מהאק"ק היה סגול ולא כחול. בימינו הוברר, בחסדי שמים, שחשיפה לאור השמש או לאדי מים רותחים הופכת את הסגול לתכלת. אין כל ספק שהצביעה פעם הייתה רק תחת כיפת השמים, משום הסרחון הנורא שיש במלאכה זו, ולכן תמיד תנובת האק"ק הייתה תכלת ולא סגול. כמו כן, השזירה של החוטים חייבה אידויָם במים כמה דקות, וגם משום כך לא ניתן היה לשמור על גוון סגול בציצית, כי האידוי הפך אותה לכחול של תכלת.
אכן, מכל החלזונות בים רק משפחת הארגמונים מתאימה לצביעה, ומהם האק"ק המתאים ביותר לתכלת.
בתרגומים העתיקים ליוונית (עקילס ועוד) מתרגמים פעמים רבות תכלת - יאקינטוס. כך גם נקרא בגד הצבוע בצבע תכלת בלשונות העמים. באזהרת יוסטיניאנוס נגד השימוש בתכלת מפורש שצבע זה בא מהאק"ק.
ניתן אף להוכיח מפורשות שאין צורך במסורת לדברים שסימניהם מבוארים בתורה, ממה שפסקו הפוסקים שא"צ מסורת לדגים וניתן לבדוק לבד כל דג ואם יש בו סימני טהרה הוא כשר, ורק דברים שסימניהן ניתנו על ידי חז"ל או פוסקים צריך מסורת כעופות, סימני ביצים ואתרוגים. הטעם: סימנים מן התורה הם גורמי הדין, וככל שנמצאים הרי זה עצם קיום הדין, אך סימנים דרבנן הם רק סימן לבירור הדבר, ותמיד ייתכן שיתגלה דבר שמתאים בסימנים אך לא מתאים להלכה (כתרנגולתא דאגמא). החת"ס אף רצה להתיר כל אתרוג שקליפתו עבה מטעם זה, שבכך מתקיים עצו ופריו שוה, ולבסוף דחה שאם הוא מורכב הרי חסר בסימן "הדר", דלימון אינו עץ "הדר", ומ"מ חזינן דלא חייש מלסמוך על סימנין שהוגדרו בתורה.
ולפ"ז הרי סימני התכלת מהתורה הם: 1. הצבע עצמו, והוא ידוע לנו מהדמיון המוחלט לקלא אילן. זה בדיוק אותו חומר כימי - אינדיגוטין, אלא זה מן הצומח וזה מן החי. 2. שיבוא מהחילזון ולא מן הצומח, והרי האק"ק הוא חלזון.
איסתרא בלגינא כתב:פורפור בפשטות הינו שם צבע התכלת בלועזית - ובדומה לזה היום באנגלית - סגול הוא PURPLE (ואף שמבחינה היסטורית ברור שמקור השם לצבע הוא מן החילזון, עדיין מכיון שקוראים כך גם לצבע אין הכרח שמילה פורפור לא מתייחסת לגוון). והנ"מ, לפחות בדברי החוו"י ושאר ראשונים שהבאת, דאל"כ מנא להו לראשונים שם זה כי לא מסתבר שהיה להם מסורת על חילזון שכלל לא הכירו שהרי בתקופתם לא צבעו כלל בחילזון זה וע"כ שכוונתם לגוון.
אפרקסתא דעניא כתב:איסתרא בלגינא כתב:פורפור בפשטות הינו שם צבע התכלת בלועזית - ובדומה לזה היום באנגלית - סגול הוא PURPLE (ואף שמבחינה היסטורית ברור שמקור השם לצבע הוא מן החילזון, עדיין מכיון שקוראים כך גם לצבע אין הכרח שמילה פורפור לא מתייחסת לגוון). והנ"מ, לפחות בדברי החוו"י ושאר ראשונים שהבאת, דאל"כ מנא להו לראשונים שם זה כי לא מסתבר שהיה להם מסורת על חילזון שכלל לא הכירו שהרי בתקופתם לא צבעו כלל בחילזון זה וע"כ שכוונתם לגוון.
אולי כדאי לראות במקורות הדברים לפני שמעלים השערות יפות כל כך?!
ובכן:
כתב ה"חוות יאיר" במקור חיים (סי' יח סק"ג) וז"ל "בחידושים כתבתי דדם חלזון שבו צובעין תכלת אינו בלו"א רק צבע פורפר שנעשה מדם דג שנקרא הדג פורפר".
וכן היעב"ץ במטפחת ספרים (פ"ד) הביא את דברי חכמי אוה"ע על הפורפור"א כדבר הברור שהוא חילזון התכלת. וכ"כ הג"ר דוד זינצהיים (מנחת עני, עמ' קי"א) "וכ"כ המספרים שהוא חומט ונקרא פורפור מושעל." וכבר קדם להם, החכם הר"ר אברהם רופא בספרו "שלטי הגיבורים" (פרק עט) "...רמש הים שנקרא פורפור"א והוא חלזון שצובעין בו התכלת".
יאיר כתב:http://www.tekhelet.org/
תולעת ספרים07 כתב:
...
וגם איך יתכן שהרב אליהו טבגר מייצר תכלת מהשבלול הנ"ל בשם "ארגמון" בזמן שגם הרב הרצוג ז"ל פוסל אותו.
...
לאור כל זאת: שאי אפשר להשיג היום אלא תכלת המופק משבלול "ארגמון" בניגוד לדעתו של הרב הרצוג ז"ל ובניגוד לדעתו של האדמו"ר מראדזין ז"ל נראה שאין כל עניין לחפש אחר התכלת ואין כאן אפילו לא צל של ספק.
החכימו אותי אם טעיתי.
ואבקש מראש את סליחתם של בעלי מפעל התכלת.
אוצר החכמה כתב:א. לכאורה כוונת המקור חיים היא שהצבע הוא סגול ולא כחול, שלא בדומה לקלא אילן האינדיגו.
ב. גם המקור חיים וגם היעבץ לא כיוונו דבריהם הלכה למעשה לעניין השימוש בתכלת כך שלכל היותר יש כאן קצת תמיכה לטענה הזאת, ומצד שני אכן יקשה למה לא חשבו שכיוון שהתכלת ידוע להם ראוי להשתמש בו.
ג. לפי הבנת היעבץ הזהר מכחיש את הזיהוי הזה.
ד. מה שכתב איסתרא בלגינא על עניין הסימנים הוא פשוט וברור.
אפרקסתא דעניא כתב:תולעת ספרים07 כתב:
...
וגם איך יתכן שהרב אליהו טבגר מייצר תכלת מהשבלול הנ"ל בשם "ארגמון" בזמן שגם הרב הרצוג ז"ל פוסל אותו.
...
לאור כל זאת: שאי אפשר להשיג היום אלא תכלת המופק משבלול "ארגמון" בניגוד לדעתו של הרב הרצוג ז"ל ובניגוד לדעתו של האדמו"ר מראדזין ז"ל נראה שאין כל עניין לחפש אחר התכלת ואין כאן אפילו לא צל של ספק.
החכימו אותי אם טעיתי.
ואבקש מראש את סליחתם של בעלי מפעל התכלת.
אוח אוח!
הרבה טיעונים קראתי כנגד התכלת, אבל כולם לא התקרבו לרמתם הגבוהה של טיעונים אלו! פשוט אין מה לענות!!
לאור כל זאת: ממחר אני חוזר ללבן!!!
תולעת ספרים07 כתב:
לא חידשת כלום.
מחקרים אלו וכל הספרים הללו ידעו גם ידעו גם האדמו"ר מראדזין זי"ע וגם הרב הרצוג ז"ל ואף על פי כן קבעו שהתכלת מקורו ממקום אחר.
הדבר ברור כשמש שלא על פי רבנים חשובים אלו ראשי עמותת פתיל תכלת ישק דבר ישראל.
בפרט מה שמקומם במאמרים שלהם שדוחים לדברי האר"י ז"ל שכתב שנגנז התכלת בטענה שאנו נמצאים כבר בזמן הגאולה!!!
מכח המדינה שזה אתחלתא דגאולה.
וכל הוספה למותר.!!!
אפרקסתא דעניא כתב:
בימינו הוברר, בחסדי שמים, שחשיפה לאור השמש או לאדי מים רותחים הופכת את הסגול לתכלת. אין כל ספק שהצביעה פעם הייתה רק תחת כיפת השמים, משום הסרחון הנורא שיש במלאכה זו, ולכן תמיד תנובת האק"ק הייתה תכלת ולא סגול. כמו כן, השזירה של החוטים חייבה אידויָם במים כמה דקות, וגם משום כך לא ניתן היה לשמור על גוון סגול בציצית, כי האידוי הפך אותה לכחול של תכלת.
מקורות הסיכום:
1. הרב אליהו טבגר, מאמר התכלת.
2. הרב יהונתן וינגורט, בין תכלת ללבן.
3. הרב שבתי רפפורט, סימנים, מסורת וזיהוי התכלת.
4. הרב שמואל אריאל, התכלת וחידושה.
5. ד"ר ישראל זיידרמן, הגילוי מחדש של חלזון התכלת בימינו.
6. הרב עמיחי טופורוביץ, מכתב פרטי בענין התכלת.
7. ללא שם, קרסי זהב.
8. הרב יצחק ברנד, חוט תכלת.
במאמרים אלו מפורטים הדברים בהרחבה, עם מ"מ מדויקים לדברי חז"ל, הראשונים והאחרונים, ולהבדיל חכמי או"ה.
א. אכן זו כוונתו, וזה רק מראה את המסורת הברורה שהייתה לו על חלזון הפורפורא. עקב חוסר היכולת לצבוע בזמנו בתכלת אלא בסגול, הוא שינה את המקובל בעם ישראל שהתכלת היא בלוי והחליט שהיא פורפר. כיום צובעים בחלזון זה בצבע הימעל בלוי, כמסורת עם ישראל לדורותיו.
אוצר החכמה כתב:א. אכן זו כוונתו, וזה רק מראה את המסורת הברורה שהייתה לו על חלזון הפורפורא. עקב חוסר היכולת לצבוע בזמנו בתכלת אלא בסגול, הוא שינה את המקובל בעם ישראל שהתכלת היא בלוי והחליט שהיא פורפר. כיום צובעים בחלזון זה בצבע הימעל בלוי, כמסורת עם ישראל לדורותיו.
לי לא נראה כן שזה מראה על מסורת ברורה. המקור חיים מעיר את זה לעניין הזמן של להבדיל בין תכלת ללבן (ובכלל לא לעניין הטלת התכלת) וע"ז הא מעיר שזה אינו בלוי אלא פורפול כמו שמשמע מכתבי הגויים.
אוצר החכמה כתב:עד כמה שידוע לי הראדזינערס עדיין עושים תכלת מדג הדיו.
תולעת ספרים07 כתב:[
לחידוש כזה של חשיפה לשמש חיכנו יותר מאלף שנה?
מה אתה סח???!!!
דרך אגב: לא מצאתי בשום מקום התייחסות לדברי רש"י בחולין הנ"ל ושם להדיא מבואר בדבריו שהצבע האוטומאטי המתקבל מדם החילזון הוא תכלת [כחול] ללא כל פטנטים של חשיפה לשמש וכו' - מה גם שכל החוקרים אשר הובאו בידי ראשי העמותה מודים שמחילוזון זה ניתן לעשות את כל סוגי הצבעים - כך שאין כל טעם לדברי הגמ' ורש"י שם בחולין מדוע בחר הקב"ה דווקא בחילזון זה.
אשמח מאוד אם מאן דהוא יטרח לפרש את דברי הגמ' ורש"י שם לדעתם של רבנים חשובים אלו.
בכנות ובהבנה.
תולעת ספרים07 כתב:והשנית: מדברי רש"י חולין פ"ט עמוד א' ד"ה שהתכלת דומה לים וז"ל: "...ומראית דמו דומה לים.." הרי להדיא בדברי רש"י שבצביעה רגילה ללא כל תהליך חשיפה לשמש וכדו' הוא מוציא צבע תכלת, ואם המדובר בשבלול "ארגמון" הרי הצבע היוצא ממנו באופן טבעי הוא סגול ולא תכלת.
וקשה מאוד לפרש בדעת רש"י ומראית דמו דומה לים ...שלאחר חשיפתו לשמש [בזמן מסוים של התהליך] הוא דומה לים.
תולעת ספרים07 כתב:מדוע אמרה תורה לקחת תכלת (כלומר, צמר צבוע בחילזון) והרי החילזון זה שבו משתמשים במפעל העמותה בחוכה לעשות את כל הצבעים..
אליחי כתב: וכ"מ להדיא מסוגיא דיומא שם. וטעמא דמילתא דהסיבה דבעינן זהב או עץ ארז קיימת בשאר העצים, וכן הוא בחלזונות דהם מאותו משפחה, ואם יש בב' מינים מהם תכלת, אי"ז במקרה אלא סיבה א' לשניהם וע"כ דזה אותו תכלת, הלכך תרווייהו כשרים, שו"ר דכ"כ חכ"א בשם הגרח"ק שליט"א דכל מיני חלזונות כשרים לתכלת.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים