לענין כתב:לא אבא לפתוח הענין שהאריכו בו גדולים ממני, רק זאת אעירה,
היות ופשטות דברי חז''ל בדוכתי טובא 'חוט של תכלת' מטים לומר שאי''ז אלא חוט א', אם כהרמב''ם ואם כהראב''ד, וגם הגר''א כ' ע''ז 'וכן עיקר', וגם המנהג בפועל כן הוא (והגם שנתייסד מכח הנהוגים כהגר''א מ''מ בפועל נוהגים כן רוב מוחלט של ההולכים בתכלת. ואני מצרף גם את הנוהגים כהרמב''ם, היות ובהא לא פליגי הרמב''ם והראב''ד ש'חוט של תכלת' אי אפשר לפרשו על שנים), ממילא סגי בהכי לומר שמי שלא בירר זה עדיין, ולא קרא קונ' רימוני תכלת, שהוא אכן יצירה מפוארת, אי''ז לפני עור על מה שאינו מטיל תכלת.
לי זה מזכיר את מח' הגאונים ור''ת שאע''פ שרוב מנין ובנין של הראשונים פשיטא להו כר''ת, וכן פסק בפשיטות השו''ע, מ''מ פשטות דברי חז''ל יחד עם הכרעת הגר''א ומנהג העולם קבעו דבר ברור - ואם כי אנן מחמירים כר''ת והשו''ע בכל מילי, אך הכא שחומרתו היא קולתו, לכאורה, א''א לנהוג כחומרי שניהם.
חדא, עדיין לא הבנתי כוונתך לענין סוגית לפנ"ע. הלא מי שברור מהו ההכרעה במנין החוטים, האם מותר לו למכור למי שה לא ברור לו??
הלא זה אותו שאלה אם מי שחושש שיש תכלת מותר למכור טלית של לבן. שכשם שאם ברור לי מהו התכלת אולי אסור להכשיל אחרים שלא יודעים מה זה תכלת, הוא הדין אם ברור לי כמה חוטים הם מתכלת יהיה אסור לי להכשיל למי שלא יודע.
ולעצם הספק של מנין החוטים, הנני חוזר על מה שכתב רב מנין, והוא שעל אף שמי שהגיע לזה ולמד כל הענין אולי עליו לעשות כמו שיצא מן הסוגיא, אבל מי שלא למד מעולם את הענין, פשוט שיעשה כהכרעת השו"ע והמשנ"ב ורוב רבותינו הראשונים, ולא מוטל עליו לחפש מהו פשטות לשון חז"ל.
ובענין דעת הגר"א על אף שכתב וכן עיקר על הראב"ד, על דעת התוס' כתב בביאורו לשו"ע סי' יב "וכן מוכח על הסוגיא" לשון חריף יותר.
ולא נראה לי שאפשר לומר שיש מנהג בזה, רוב הציבור בכלל לא בולכים בתכלת, ובין הולכי התכלת הרבה עושים כהרמב"ם ותוס', ולכאו' בזה שייך דברי המבי"ט [בענין קדשות שביעית בפירות נכרים] באבקת רוכל ריש סי' כ"ג וז"ל:
כי המנהג לא היה פשוט בא"י זה אומר בכה וזה אומר בכה ורובם לא היו מוציאין מעשרות וכמו שבהלכה רופפת נלך אחר המנהג כן במנהג רופף נלך אחר ההלכה ובהיותי מחפש על ההלכ' מצאתי ראיות .....
ובענין זמן בין השמשות, ערבא ערבא צריך, ובזה גופא יש להאריך טובא. אבל ראיתי שבאשכול על חמה בראשי אילנות כבודו מכיר ספר "יום ולילה של תורה", א"כ ידוע לך שבכלל לא פשוט הבנת העולם בדעת ר"ת, ואי אפשר לקבוע ראיה מזה.