עכ''פ כתב:ומלאה הארץ דעה את ה כתב:1. החוקרים סוברים שזה מקור התכלת.
החוקרים סבורים שתכלת זה סגול. ובעולמם אכן אין מקום לחשוש שהיה עוד מין שנכחד, אבל אצלינו בודאי שיש, שהרי כתוב שהתכלת נגנז וכ"פ הגר"א, ואינו תואם לסימני חז"ל במנחות מד, ובפשטות תכלת הוא כחול ולא סגולומלאה הארץ דעה את ה כתב:4. אין סיבה אובייקטיבית שדוקא ישראל יצבעו בתכלת והגויים לא.
מלבד שליוונים ורומאים לא היה כחול צבע חשוב, ויש מומחים הטוענים שהיה צבע נבזה ושנאוי בעיניהםומלאה הארץ דעה את ה כתב:6. חלזון האק"ק יש בו ברום ואינדיגו, הברום אינו יציב ואינדיגו יציב, ויש כמה אפשרויות שבקלות הברום יצא והאינדיגו יישאר.
לא יודע מה הכוונה 'כמה אפשריות', המציאות מוכיחה שבצביעה טבעית מפיקים רק סגול ולא כחולומלאה הארץ דעה את ה כתב:7. לאחרונה נמצא חלזון האק"ק בתוניס ורק אינדיגו בלבד.
הכוונה רק כחול? מקור בבקשהומלאה הארץ דעה את ה כתב:9. באזור צור נמצאו 2 ערמות ענקיות של קונכיות אחד של האק"ק ואחד של אח"ק , ההנחה שמשום הבדל הצביעה.
אכן יש הרבה גוונים של סגול, עיין בהרחבה כתבי הגויםומלאה הארץ דעה את ה כתב:מי שסובר שייתכן - אדרבה. אבל סיכוי זהה לחלזון בים, מלבד הפורפורא.
לא מובן למה כ"כ פשוט לך שהחלזון הוא ממיני הארגמון ולא מבריה שנכחד, הרי במדרש איתא שנגנז התכלת וכ"פ הגר"א בביאורו. וביד רמ"ה כתב שהחלזון אינו ממיני מה שקוראים 'חלזון' בערבית, היינו שאינו ממיני הארגמון. אז נכון שיש מעט סברא נגד זה, אבל הוכחה אין כאן כלל
כשתילי זיתים כתב:הנידון הוא אם יש ראיה לזה, וכמובן רק להגיד שכן דעת חוקר פלוני לא מעלה או מוריד לגוף השאלה, כל זמן שלא תביא למה הם סוברים ככה.
וכשתעיין בזה תראה, שהחוקרים לא ס"ל שקרוב לוודאי שזה התכלת, והתכלת הוא כחול. מאוד מאוד רחוק להגיד כך. או שנאמר שהתכלת הוא סגול, או נאמר שהאק"ק לאו דוקא (וכן כותב פתיל תכלת מפורש).
אבל כותבי הקונטרסים מתארים כאילו רק זה התכלת, והתכלת הוא כחול, וזה דבר שלא מוסכם כלל וכלל, ורחוק מאוד מן השכל והמדע
כשתילי זיתים כתב:וכדאי לקרוא תשובת הגרי"ש בענין תכלת, ותבין בדיוק כוונת הגמרא "חכם עדיף מנביא"
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:כשתילי זיתים כתב:וכדאי לקרוא תשובת הגרי"ש בענין תכלת, ותבין בדיוק כוונת הגמרא "חכם עדיף מנביא"
כמה גדולים דברי חכמים, המהרי"ל שכתב: (שו"ת מהרי"ל החדשות סימן ה) וסברא הוא דשמא יחזור דבר לקילקולו שיהא תכלת מצוי, כ"ש למאי דכתב סמ"ג דאותו דג חלזון הוא בים המלח וכתב סימנין, בקל היה לעשות תכלת עכ"ל. וכ"כ החמדת שלמה ועוד אחרונים.
הנה סיכום של הגילויים החדשים של אחה"ת, שכל מי שלא מסכים איתו פשוט "לא יכול לקרות המפה".
התכלת היה בשימוש רב אצל הגוים בזמן הרומאים (וזה מוכח מהשערות על גבי השערות על גבי עוד השערות) וא"כ בעל כרחך שגם מוזכר בספריהם, ואף שזה מוסכם אצל החוקרים שהם דוקא לא מזכירים שצבעו כחול, בעל כרחך כל החוקרים טועים. ואף שבאמת אין זכר לזה, יש לעשות תרגומים חדשים, שונים ומשונים, כדי למצוא איזה רמז קל וקלוש בספרי הגוים שצבעו בזה כחול. וזה שהתרגומים החדשים מופרכים מעשרות מקומות, ונגד כל מי שאוחז אפילו במשהו בעניינים, אין שום בעיה עם זה, שרוב קוראי הקונטרסים הם בני א"י, שאינם יכולים לבדוק בעצמם ולהבין שהכל דמיונות וחלומות.
וזהו כבר הראיה השנייה של אחה"ת, אחר שהביא ראיה הראשונה של הקונכיות, כנגד הגמרא שחילזון דומה לדג.
אדרבה, בבקשה להביא עוד ראיות, שכולם יבינו עד היכן הדברים מגיעים.
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:ביקשו מקור, הבאתי מקור.
כשתילי זיתים כתב:טוב, אסביר. קראתי כל דבריך, ולא ראיתי אפילו מילה אחת לענין, שזה אפילו ראיה קצת, שכדאי להתייחס. למשל, הבאת שקורן סובר שזה התכלת, כבר הבאתי דבריו עשרות פעמים, מה אתה מחדש?
אז הבנתי כוונתך: אתה רוצה "להוכיח" שהתכלת היה בשימוש רב אצל הגויים בזמן הגמרא. אז מה? מאי נפק"מ? הבנתי, שכוונתך להמשיך, שא"כ למה אין זכר לכך מספרי הגוים מתקופה ההוא? אז הלכתי ישר אל הראיה, בלי לבזבז זמן על הפקקים.ומלאה הארץ דעה את ה כתב:ביקשו מקור, הבאתי מקור.
מקור למה? אני לא מבין.
כשתילי זיתים כתב:במכתב מטפורוביץ הוא כותב שהאק"ק מטוניס צובע כחול עם נטייה קלה לסגול, אני משער שזה בערך כמו הכחול כהה/סגול של קורן. בין כך ובין כך אין נפק"מ, וכי השתמשו חז"ל רק עם חלזונות מתוניס?
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:
כשתילי זיתים כתב:ומלאה הארץ דעה את ה כתב:
עוד רב שזכיתם להטעות, אשריכם
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:כשתילי זיתים כתב:ומלאה הארץ דעה את ה כתב:
עוד רב שזכיתם להטעות, אשריכם
לך אליו עם הטענות שלך. בכבוד!
כשתילי זיתים כתב:אין לי מושג מה אתה רוצה עם צפון ודרום.
החילזון של תוניס, אני לא ראיתי תמונה. ממה שטופורוביץ מתאר, זה משמע שהוא כמו הכחול כהה/סגול של קורן. זה שכתבת שיש בה רק אינדיגו, מסתבר שזה לא נכון, בטח יש בה הרבה מונוברומו ודיברומו, אולי יש קצת יותר אינדיגו מזה של קורן.
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:כשתילי זיתים כתב:אין לי מושג מה אתה רוצה עם צפון ודרום.
החילזון של תוניס, אני לא ראיתי תמונה. ממה שטופורוביץ מתאר, זה משמע שהוא כמו הכחול כהה/סגול של קורן. זה שכתבת שיש בה רק אינדיגו, מסתבר שזה לא נכון, בטח יש בה הרבה מונוברומו ודיברומו, אולי יש קצת יותר אינדיגו מזה של קורן.
האם טענות מסוג כזה אמורים לענות?
Thus it is possible to produce both purple and blue dyes from the same snail. The ancients knew this
also. See Vitruvius De Architectura (ed. H.L. Jones), Loeb Classical Library, Cambridge London 1930
Book VII, c. VII-XIV, p113-129. “For it does not yield the same color everywhere, but it is modified
naturally by the course of the sun. As we proceed between the north and south it becomes a leaden
blue"...
In my article I refuted efforts by P’til to demonstrate that murex snails were used to dye blue in antiquity. Dr. Sterman has not responded to my refutations, but instead offers another possibility. Vitruvius writes that depending on the location, murex purple could come out one of four different shades: black, red, blue and violet.28 From the context it is clear that he is speaking of shades of purple, and is not suggesting that murex was used to dye blue or black. This is consistent with modern writings citing this work, as well as with Rabbi Herzog’s understanding of Vitruvius’ remarks.29 Rabbi Herzog also demonstrates that Vitruvius was not speaking about murex trunculus, but of other murex snails.30 Additionally, according to Vitruvius, the shade of purple associated with Tyre and Israel is red, not blue.
https://en.wiktionary.org/wiki/lividuslīvidus (feminine līvida, neuter līvidum, superlative līvidissimus, adverb līvidē); first/second-declension adjective
(color) leaden, bluish, blue
כשתילי זיתים כתב:[ומלאה הארץ דעה את ה כתב:כשתילי זיתים כתב:אין לי מושג מה אתה רוצה עם צפון ודרום.
החילזון של תוניס, אני לא ראיתי תמונה. ממה שטופורוביץ מתאר, זה משמע שהוא כמו הכחול כהה/סגול של קורן. זה שכתבת שיש בה רק אינדיגו, מסתבר שזה לא נכון, בטח יש בה הרבה מונוברומו ודיברומו, אולי יש קצת יותר אינדיגו מזה של קורן.
האם טענות מסוג כזה אמורים לענות?
כמובן שלא, אם אין לך מה לענות.
עוד שאלות בשבילך: עשו בדיקת hplc? מה בדיוק האחוזים של IND, DBI, MBI? כמה מהם בדקו? יש תמונה של הצביעה, או החומט בעצמו? האיך בדיוק עשו הצביעה? וכו' וכו', צריכים עוד הרבה פרטים, עד שנדע מה לדון בה.
כשתילי זיתים כתב:אז לדעת באמונתו יש אק"ק שצובע שחור.
חדשות
כשתילי זיתים כתב:ומלאה הארץ דעה את ה כתב:כשתילי זיתים כתב:ומלאה הארץ דעה את ה כתב:
עוד רב שזכיתם להטעות, אשריכם
לך אליו עם הטענות שלך. בכבוד!
במקום להסביר לרבנים התמימים הענין, אני מסביר לאלו ששכנעו הרבנים, את הטעות שלהם, וממילא הם ילכו להרבנים ויסביר להם טעותם.
וכבר שכנעתי כמה מהתומכים הגדולים שאי אפשר שהתכלת הוא כחול על ידי פוטו-דיברומונציה. (ולזכותם, הם הודו על האמת).
עדיין צריך ביאור אם אפשר לצבוע כחול כהה/סגול באופן טבעי, והדבר עדיין בבדיקה.
?ב. מזה שויטרוביוס כתב שחור, וכל אחד מבין שזה סוג של סגול,
ונתנו ידידים כתב:כבוד הרב ומלאה שליט"א
אני אישית לא לובש תכלת ולא נראה לי שאלבש עד שיבוא משיח גם אם תוכיח במאה אחוזים שהמורקס הוא התכלת או משהו אחר כי כך קיבלתי לא לזוז מהמסורת ואכהמ"ל, ועכ"פ כל קריאתי הוא לידיעת האמת ואיני צד בעניין.
למשל לדעת המתנגדים כל הדיון על לשונות חז"ל תלוי ברמת ההוכחה בעצם המורקס ואם רמת ההוכחה מתמעטת אז הטענה מסימני חז"ל מתרבה כך שאחד קשור לחבירו. וכהנה עוד הרבה, ולכן אתה מלאה את עצמך יבקש שוב ושוב לדון על דבר בנפרד, ובפרט שכבר דנו על הכל פה בעבר וכולם קראו את זה ורק רוצים לראות אם יתחדש משהו.
בנוגע להחלזון שבטוניס, נראה לי שאתה לא מבין את דברי הרב כשתילי, הטענה היא כך, עיקר הראיה על התכלת מהאק"ק הוא מזה שלא נמצא קונכיות אחרות פה בארץ, אמנם אם נטעון שמהחלזון שנמצא לא הוציאו תכלת. אז זה לא יעזור שיש חלזון בטוניס שכן הוציאו ממנו תכלת שהרי ודאי לא הלכו לטוניס לקחת את זה, ולכן צריך לומר א משתים או שבעבר היה גם החילזון ההיא פה בארץ או שהיה מין ימי אחרת ושניהם לא מצאו קונכיות ממנו, אז מה הרוחת בזה שהבאת חלזון מטוניס הרי אין ממנו קונכיית בארץ, ואם אתה טוען שהוציאו תכלת מהאקק שנמצא בארץ תוכל להגיד ככה בלי להביא מסמכים מטוניס ואיך שלא יהיה לא הרווחנו כלום בזה שמצאנו בטוניס.
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:
מוכח שהרומאים צבעו מאק"ק כחול ורק כחול, א"כ צ"ל שידעו שיש שתיים?
וכבר שכנעתי כמה מהתומכים הגדולים שאי אפשר שהתכלת הוא כחול על ידי פוטו-דיברומונציה. (ולזכותם, הם הודו על האמת).
כשתילי זיתים כתב:ובלא"ה, אני לא קנאי במלחמת מצוה לשכנע כל אחד בעולם שאוכל לדבר איתם, כמו התומכים שהולכים סביב העולם אל כל רב תמים שיש כדי לשכנע אותם על כל הדמיונות שחלמו לעצמם, ועל החילזון שמצאו טמון אצל שבע פרות הרקות שדופות קדים של חלום פרעה.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים