הודעהעל ידי אמר אברהם » א' ספטמבר 15, 2024 8:21 am
יש לי הרגשה כאילו מחייבי האק"ק, סוברים שצריכים להצדיק מנהג.
והנה כשכלל ישראל נהגו באיזה ענין הגם שאינו מוכרח שכן צריך להתנהג, ולפעמים אפי' נראה שאסור לנהוג כן, מ"מ מצינו בדברי הפוסקים שטרחו להצדיק המנהג בכל מה שיכולים, הגם שלפעמים ההצדקה דחוק, ואם לא היה מנהג בזה, והיו שואלין האם לנהוג כן, לא היו אומרים לנהוג כן, אך מ"מ כיון שכבר נהגו בזה, טרחו להצדיק המנהג.
וכענין זה ראינו בענין התכלת
כמדומה שאין אחד שהיה לובש ציצית צבוע בהאק"ק משום דברי הגמ' בלחוד שאדרבה בפשטות הגמ' מבואר שאינו תכלת, וכן פשוט שאף אחד לא היה מחייב ללובשו רק משום שלעת עתה לא מצינו חלזון אחר שצובע תחלת, וטענת החוקרים שלא מסתבר שהחלזון הוכחד, היא כמובן אם אין יתכן שהיה סיבה לגנזו, אך אחר שכבר ידענו מכתבי רח"ו (ובאמת פשוט שאין שום מצוה שמן השמים יסובבו שלא יקיימי אותה אלפי שנים, משום סיבה טכנית) שאין ענין בזה בזמן הזה, פשוט שאכן מסתבר מאוד שהחלזון לא ימצא עד ביאת משיחנו במהרה בימינו, והגם שאולי גם זה אינו מוכרח, מ"מ עכ"פ בוודאי שאין ראיה מאי הימצאות חלזון אחר.
והסיבה למה "המדקדקים במצוות" אכן לבשו בציצית הצבועים, (איני מדבר מאלו שיש להם סיבות אחרות להיות להם תכלת, ולא משום שהם פוחדים מאי קיום מצות עשה), היא בעיקר משום שסברו שיש הכרח גמור מכתבי הגוים שהאק"ק היא החלזון שצבעו בו תכלת, ואחר שגם ראיה זו הופרך לאחרונה, וגם אם עדיין יכולים לומר שהיא היא החלזון מ"מ הרי ראיה ברורה בוודאי שאינו.
וכמדומה שאם המחייבי ההאק"ק היו אומרים בתחלה שהגם שמפשטות הגמ' מסתבר שאינו החלזון, וכן אין ראיה מכתבי הגוים, מ"מ היות והיא היא החלזון היחיד הצובע תכלת, צריכים ללבשו, לכאורה אף אחד לא היה לובשו.
אלא, שאחר שכבר לבשו הציצית הצבועים משך כמה שנים, ועשו תעמולה רבה בזה, מתרצים המנהג, ויש תירוצים על כל הבעיות, וכשמקשים כיצד צבעו בזה תכלת בזמן הגמ' יש על זה כמה תירוצים, וכן על שאר כל הקושיות, וכאילו יש עובדא שהיא היא החלזון, וצריכים רק לתרץ הקושיות שיש על זה.