מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דעת הרס"ג והרמב"ם בגוון התכלת

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

דעת הרס"ג והרמב"ם בגוון התכלת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 07, 2024 11:08 am

מתנצל שלא צירפתי לאשכול קיים, פשוט לא יודע היכן אפילו להתחיל לחפש כאן בתוך הים הגדול.
לכן מניחו כאן, ואשמח להפניות באם כבר נכב"ב כמסתבר, ואז אוכל לצרף שם או למחוק.


בפיה"מ לברכות פ"א (משנה ב בדפוסים, משנה ד בחלוקת הרמב"ם) כתב הרמב"ם שתכלת הוא "שם נופל על הצמר אלאזרק", וביאר הרב קאפח שהכוונה לגוון כחול כהה מאד.
והלום ראיתי [בספר היקר אוצר מגילת אסתר] בפירוש רבי תנחום הירושלמי לאסתר א, ו שתכלת הוא "אסמאנג'ון", וכתבו בהערה שם שהוא תרגום רס"ג בכל מקום למילת תכלת, והביאו מנוה שלום (שמות כה, ד) שהכוונה לגוון השמים [וזה שורש התיבה: סמא = שמים]. וכן כתבו להלן שם ח, טו, שגם שם תרגם רבי תנחום "אסמאנג'ון" וכתבו בהערה שהוא כתפסיר רס"ג בכל דוכתי לתכלת, והיא מילה פרסית המורכבת מ'אסמא' וגון' שפירושן צבע השמים.

שוב ראיתי כעת במאמרה של הדסה שי בספונות כא עמוד 227 שרבי תנחום פירש את צבע אבן התרשיש שהוא אלאזרק - ושהוא כצבע השמים:
ממולאים בתרשיש (שה"ש ה, יד) מרצעה באליאקות אלאזרק ואסמי בה אלסמא לכונה ירי ען אלבעד אזרק, וכדלך אלבחר איצא אסמי תרשיש לזרקתה [משובצים באליאקות אלאזרק, ונקראו בו השמים מפני שהם נראים מרחוק תכולים, וכן הים נקרא גם הוא תרשיש בשל צבעו הכחול]. וכן כתב גם בפירושו ליונה (א, ג): ואצל תרשיש מוצועא לליאקות אלאזרק תרשיש שהם וישפה (שמות לט, יד) ונקל מנה ללבחר לשבהה בה פי זרקה לונה ען בעד... וקד יקאל אנה אסתעיר הדא אלאסם ללסמא למעני זרקתהא ללבעד איצא [ובעיקרו תרשיש הוא שם אליאקות אלאזרק תרשיש שהם וישפה, והועבר ממנה לים מפני שהוא דומה לו בצבעו התכול מרחוק... ויש אומרים שהשם הזה נשאל לשמים במובן היותו אף הוא תכול מרחוק].


אשמח להרחבה בעניין וכיו"ב מהיודעים.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ה' פברואר 08, 2024 1:16 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2171
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: מחלוקת הרס"ג והרמב"ם בגוון התכלת

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' פברואר 07, 2024 2:13 pm

גם הרמב"ם עצמו כותב שצבע התכלת כעין הרקיע, ראה פ"ב מהל' ציצית.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דעת הרס"ג והרמב"ם בגוון התכלת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 07, 2024 5:21 pm

נכון, וגם בפ"א ה"ב.
וגם כתב שם בפ"ב שהוא כפתוך שבכוחל, וראה ביד פשוטה שם שהביא מהרמב"ם פיהמ"ש נגעים א, ב שפתוך היינו מעורב מלובן ומעוד צבע. וא"כ צבע התכלת אינו כחול כהה אלא צבע כחול ממוצע, כפתוך שבכוחל, כחול עצמו שעורב בלבן.
[וכחול עצמו הוא כהה קרוב לשחור, עיי"ש מחולין מז, ב, ובפירוש הרב קאפח למשנה תורה שם הביא ממו"נ א, עג ההקדמה השישית שאצלנו התכלות הכהה ביותר מזוהה עם השחרות].
סוף דבר שא"כ צ"ע מה שכתב הרב קאפח בפיה"מ בביאור אלאזרק [שהוא שם התכלת] שהוא גוון כחול כהה מאד.


נ.ב.
לאור הנ"ל שיניתי כעת את הכותרת מ"מחלוקת" ל"דעת".

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: דעת הרס"ג והרמב"ם בגוון התכלת

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' מרץ 20, 2024 2:26 pm

בערבית שבימינו אזרק משתמש לכל צבע כחול ותכלת בשווה

הוגה ומעיין
הודעות: 1994
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: דעת הרס"ג והרמב"ם בגוון התכלת

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ד' מרץ 20, 2024 6:11 pm

מארי קאפח כתב בעצמו בהערה לאמו"ד עמ' ריא הע' 70: "זרקא" כולל שלשה גוונים, כחול, תכול, וסגול... ויתכן שהייתי צריך לתרגם "תכול" בעקבות הרמב״ם שכך תרגם במשנה ברכות פ״א מ״ה תכלת "אזרק".

בתפסיר רס"ג לאסתר, עה"פ ומרדכי יצא וכו', תרגם ג"כ כדרכו - אסמאנג'ון, ובתפסירי תימן המסירה אזרק, וכפי שהערתי שם: ונוסח התפסירים 'ואזרק', וכתב בנוה שלום שהוא כעין הרקיע. וכן תרגם ריב"ת בספר השרשים (שורש רשש) 'יאקות אזרק' – אבן יקרה וזכה נוטה לעין התכלת.


חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים