מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי הרואה » ג' פברואר 13, 2024 1:03 pm

אציין שלא עברתי בצורה יסודית לא על כל הקונטרסים החדשים ולא על כל ההודעות פה.
ממה שהבנתי הרב כשתילי זיתים וחבריו טוענים כי בעת העתיקה צבעו ביון וברומא בעיקר או רק גוון סגול מחלזון המורקס, ועל כן לדבריהם אין משם ראיה לחלזון שממנו צובעים תכלת שצריך להיות בצבע כחול.
לכאורה גם אם דבריהם נכונים זה לא משנה את התמונה המלאה, מכיוון שהרי אין חילזון אחר שגם אפשר לצבוע ממנו תכלת וגם נמצא בכמויות בבתי צביעה בחפירות ארכאולוגיות.
ואם כן נניח שבאותם שנים בממלכות יון עד הצלבנים היו צובעים בדם החלזון הזה רק בצבע סגול, למה הנפקא מינה?
פספסתי משהו?
(בכוונה פתחתי אשכול חדש כי כל הקודמים כבר נזדהמו בוויכוחים אין סופיים על איזה גוון פליניוס דיבר).

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ג' פברואר 13, 2024 2:13 pm

הנפק"מ היא שלפי זה יש לצבוע תכלת בגוון סגול, כפי שגם משמע מרש"י.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ג' פברואר 13, 2024 5:04 pm

הרואה כתב:אציין שלא עברתי בצורה יסודית לא על כל הקונטרסים החדשים ולא על כל ההודעות פה.
ממה שהבנתי הרב כשתילי זיתים וחבריו טוענים כי בעת העתיקה צבעו ביון וברומא בעיקר או רק גוון סגול מחלזון המורקס, ועל כן לדבריהם אין משם ראיה לחלזון שממנו צובעים תכלת שצריך להיות בצבע כחול.
לכאורה גם אם דבריהם נכונים זה לא משנה את התמונה המלאה, מכיוון שהרי אין חילזון אחר שגם אפשר לצבוע ממנו תכלת וגם נמצא בכמויות בבתי צביעה בחפירות ארכאולוגיות.
ואם כן נניח שבאותם שנים בממלכות יון עד הצלבנים היו צובעים בדם החלזון הזה רק בצבע סגול, למה הנפקא מינה?
פספסתי משהו?
(בכוונה פתחתי אשכול חדש כי כל הקודמים כבר נזדהמו בוויכוחים אין סופיים על איזה גוון פליניוס דיבר).

הם טוענים שחילזון התכלת הוא תולעת כמו שכתבו כמה ראשונים, ומדייקים שלשון תולעת משמע בלי קונכיה, ולכן לא נשאר זכר ממנו בבתי הצביעה, והחילזון עצמו נעלם בדרך פלא דווקא בזמן שהפסיקו להשתמש בו.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי הרואה » ג' פברואר 13, 2024 5:24 pm

בקיצור טענות ישנות ונדושות, החידוש פה לגבי ביאור המילים של פליניוס לא קשור לגוף הטענות המחודשות.
כלומר הטענה שזה סגול נטענה כבר לפני שנים עקב שמצאו בעיקר אריגים סגולים בדם החלזון, והטענה שאינו קונכיה כבר נטען בעבר שהוא תולעת ושהוא דג ועוד.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ג' פברואר 13, 2024 8:42 pm

הרואה כתב:בקיצור טענות ישנות ונדושות, החידוש פה לגבי ביאור המילים של פליניוס לא קשור לגוף הטענות המחודשות.
כלומר הטענה שזה סגול נטענה כבר לפני שנים עקב שמצאו בעיקר אריגים סגולים בדם החלזון, והטענה שאינו קונכיה כבר נטען בעבר שהוא תולעת ושהוא דג ועוד.

אחר שטענו שזה סגול יצא הקונטרס חותם של זהב להוכיח בכמה ראיות שכן מדובר על כחול, ועל זה בעיקר בא הקונטרס להפריך כל הראיות האלו.

כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ד' פברואר 14, 2024 1:42 am

הרואה כתב:לכאורה גם אם דבריהם נכונים זה לא משנה את התמונה המלאה, מכיוון שהרי אין חילזון אחר שגם אפשר לצבוע ממנו תכלת וגם נמצא בכמויות בבתי צביעה בחפירות ארכאולוגיות.
ואם כן נניח שבאותם שנים בממלכות יון עד הצלבנים היו צובעים בדם החלזון הזה רק בצבע סגול, למה הנפקא מינה?
פספסתי משהו?

הנפק"מ פשוטה, שאם אין ראיה שהשתמשו בה לכחול, א"כ נפלה כל הבנין שעליהם הוכיחו כל הקונטרסים שזה התכלת, מלבוש הארון לחותם של זהב וכו' וכו', שזהו עיקר הראיה שלהם, למה חז"ל לא הזכירו זה והזכירו רק קלא אילן, וכמו שנתבאר היטב בהקדמה לחותם של אמת.
כמובן עדיין אפשר לדון שזה התכלת מסיבות אחרות, מכיון שלא מצינו אחרת א"כ מסתברא שזהו, ואם לדעתך זה ראיה מספקת, לחיי. כמדומני רוב לובשי התכלת לא היו לובשים מתחילה רק על סמך זו, משום הכלל "לא ראינו-אינה ראיה" ובלע"ז absence of evidence is not evidence of absence.
אגב, מה שכתבת שזה היחיד שצובע תכלת, הובא בקונטרס חש"א מפרופסור קורן שאינו נכון ואפשר לצבוע כחול גם משאר מיני ארגמון, (זהר עמר הצליח לצבוע טורקיז מהארגמון חד קוצים).

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי הרואה » ד' פברואר 14, 2024 3:17 am

כתבתי שזה היחיד מתוך הצובעים תכלת שנמצאו ממנו הרבה קונכיות.
למעשה שוב לא הבנתי מה האפשרות הריאלית האחרת.
הרי כו"ע מודו שמהחלזון הזה צבעו בגדים
וכו"ע מודו שאפשר להוציא ממנו צבע זהה לקלא אילן
וכו"ע מודו שהוא נמצא בים התיכון ושהיה ניצוד באזור בעבר
איזו עוד אפשרות ריאלית יש? שזה דווקא החד קוצים שממנו כמעט בלתי אפשרי להוציא תכלת? ואפילו אם כן אולי אין הכי נמי מדובר על שני חלזונות דומים ולמה לחשוב שדווקא אחד מהם יהיה כשר?
או שמדובר על תולעת או דג שממנו צבעו וזה נמחק מכל הספרים ומכל אתרי הארכאולוגיה בדרך פלאית?
הדברים מרפסן איגרי.
כלומר גם אם נפלה חצי ראיה מתוך מכלול שלם התמונה לא השתנתה.
ראיתי בזמנו את לבוש הארון וחותם של זהב ואת כל הקונטרסים והפולמוסים שהיו עד לפני כ10 שנים, אני לרגע לא חשבתי שהכל מבוסס על פלניוס, וזה קצת 'טיעון איש קש' להציג כך את הדברים.

כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ד' פברואר 14, 2024 4:10 am

הרואה כתב:כתבתי שזה היחיד מתוך הצובעים תכלת שנמצאו ממנו הרבה קונכיות.

לא נכון כלל,מצאו המון קונכיות מאח"ק ומאא"ה
הרואה כתב:למעשה שוב לא הבנתי מה האפשרות הריאלית האחרת.
הרי כו"ע מודו שמהחלזון הזה צבעו בגדים
וכו"ע מודו שאפשר להוציא ממנו צבע זהה לקלא אילן

ראה בקונטרס חש"א מדברי קורן וזיידרמן, שלא אפשר בדרך טבעי להוציא כחול (אם לא על ידי חימום הבגד, מה שכמובן לא עשו בעבר)
הרואה כתב:איזו עוד אפשרות ריאלית יש? שזה דווקא החד קוצים שממנו כמעט בלתי אפשרי להוציא תכלת? ואפילו אם כן אולי אין הכי נמי מדובר על שני חלזונות דומים ולמה לחשוב שדווקא אחד מהם יהיה כשר?
או שמדובר על תולעת או דג שממנו צבעו וזה נמחק מכל הספרים ומכל אתרי הארכאולוגיה בדרך פלאית?
הדברים מרפסן איגרי.
כלומר גם אם נפלה חצי ראיה מתוך מכלול שלם התמונה לא השתנתה.
ראיתי בזמנו את לבוש הארון וחותם של זהב ואת כל הקונטרסים והפולמוסים שהיו עד לפני כ10 שנים, אני לרגע לא חשבתי שהכל מבוסס על פלניוס, וזה קצת 'טיעון איש קש' להציג כך את הדברים.

ראה בקונטרס הנ"ל חש"א שמתייחס לכל זה. עכ"פ המושג "נמחק מכל הספרים" נובע מאי-הבנה בתחום ההיסטוריה, שכמעט אין שום ספרים שמדברים על ענייני צביעה בכלל, חוץ מפליניוס, שהוא בסוף בית שני, והוא לא מזכיר צביעת כחול בכלל. כמו"כ הטענה ש"נמחק מאתרי ארכיאולוגיה" אינו מובן, הרי לית מאן דפליג שמצאו מקסימום 2 בגדים שצבוע כחול, ומה הפלא אם לא מצאו אף אחד? (גם בלי להיכנס לזה שאפשר תיאורטית שהבגד שמצאו בואדי מורבעאת אינה מהאק"ק אלא מחילזון אחר).
בקיצור הכל בנוי על השערות קלושות, ואין שום ראיה לזה. אבל כנ"ל, אם מישהו משוכנע בלא"ה שזה התכלת, לחיי.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ד' פברואר 14, 2024 12:15 pm

כשתילי זיתים כתב:
הרואה כתב:, שלא אפשר בדרך טבעי להוציא כחול (אם לא על ידי חימום הבגד, מה שכמובן לא עשו בעבר).

זאת מנין

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי הרואה » ד' פברואר 14, 2024 12:51 pm

כאמור צביעת כחול מהחד קוצים מוטלת בספק ומה שברור זה שכן צבעו איתו ארגמן
גם לא מצאו בכלל באותם כמויות
מי אמר שבעבר לא חיממו את הבגד? ולמה זה 'כמובן'? ואולי גם היתה שיטה נוספת באמצעות סממנים שאולי השתכחה?
אעבור בהזדמנות על חותם של אמת התכוונתי קודם לשאול על מסגרת הדברים ותודה שענית על שאלותי.
באופן כללי בדים כמעט ולא משתמרים בארכאולוגיה כך שזה לא פלא שכמעט ולא מצאו בדים צבועים. השאלה שלי לא על בדים אלא על שברי קונכיות ושאריות צבע בכלים וכו' שזה כן מצאו בכמויות ענקיות ובמקומות רבים, ודווקא מחלזונות הארגמוניים ולא מאיזשהו חילזון / דג / תולעת / אחרים (שיכולים לצבוע תכלת).
אני לא בקי במחקר אני מנסה להבין מתוך העובדות המפורסמות והמוסכמות איך להתייחס לסוגיא, האם באמת יש כאן ערעור משמעותי על זיהוי התכלת? או כמו שאני מבין כרגע יש נידון על האק"ק לאיזה גוון היה יותר משמש ביון ורומא האם לכחול או לסגול, אבל זה לא משנה כלום את התמונה.
הראיה מכך שחז"ל דיברו רק על קלא אילן ולא על האק"ק - בהנחה שאכן לא היו צובעים בדמו תכלת אינה אכן ראיה, אבל זה רק חלק קטן מהתמונה...

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ד' פברואר 14, 2024 2:07 pm

הרואה כתב:כאמור צביעת כחול מהחד קוצים מוטלת בספק ומה שברור זה שכן צבעו איתו ארגמן
גם לא מצאו בכלל באותם כמויות
מי אמר שבעבר לא חיממו את הבגד? ולמה זה 'כמובן'? ואולי גם היתה שיטה נוספת באמצעות סממנים שאולי השתכחה?
.
...

יש עוד אופנים לצבוע כחול, ע"י מים חמים, מי ים, חלזונות שמפיקים רק כחול, להגיד שכל האופנים נעלמו מאומני הצביעה אלף שנה זה בלתי אפשרי.

כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ד' פברואר 14, 2024 5:11 pm

הרואה כתב:כאמור צביעת כחול מהחד קוצים מוטלת בספק ומה שברור זה שכן צבעו איתו ארגמן
גם זה לא ברור, כמדומה לא מצאו אפילו בגד אחד שנצבע רק עם האח"ק.
הרואה כתב:גם לא מצאו בכלל באותם כמויות
מאי נפק"מ מצאו מליונים
הרואה כתב:מי אמר שבעבר לא חיממו את הבגד? ולמה זה 'כמובן'?
כמו שמובא בקונטרס חש"א מזיידרמן וקורן, אין שום סברא שהיו משחיתים בידים צבע יקר כמו פורפורא, להופכו לצבע זול (יחסית) קלא אילן. ואם היהודים דוקא היו מחמים הבגד, היינו מוצאים רמז לזה בחז"ל. דיברתי עם אחד מגדולי תומכי התכלת, וגם הוא הסכים שלא מסתבר כלל שהיו מחמים הבגד.
הרואה כתב:ואולי גם היתה שיטה נוספת באמצעות סממנים שאולי השתכחה?
ואולי לא
הרואה כתב:אעבור בהזדמנות על חותם של אמת התכוונתי קודם לשאול על מסגרת הדברים ותודה שענית על שאלותי.
באופן כללי בדים כמעט ולא משתמרים בארכאולוגיה כך שזה לא פלא שכמעט ולא מצאו בדים צבועים. השאלה שלי לא על בדים אלא על שברי קונכיות ושאריות צבע בכלים וכו' שזה כן מצאו בכמויות ענקיות ובמקומות רבים, ודווקא מחלזונות הארגמוניים ולא מאיזשהו חילזון / דג / תולעת / אחרים (שיכולים לצבוע תכלת).
אני לא בקי במחקר אני מנסה להבין מתוך העובדות המפורסמות והמוסכמות איך להתייחס לסוגיא, האם באמת יש כאן ערעור משמעותי על זיהוי התכלת? או כמו שאני מבין כרגע יש נידון על האק"ק לאיזה גוון היה יותר משמש ביון ורומא האם לכחול או לסגול, אבל זה לא משנה כלום את התמונה.
הראיה מכך שחז"ל דיברו רק על קלא אילן ולא על האק"ק - בהנחה שאכן לא היו צובעים בדמו תכלת אינה אכן ראיה, אבל זה רק חלק קטן מהתמונה...

אכן אתה צודק, אין כאן ערעור על האק"ק כחילזון התכלת, (עכ"פ בצבע סגול), מה שיש כאן הוא רק הטבת חלום של קונטרסי התכלת, שחשבו שהאק"ק מוזכר באלף מקומות כצבע כחול. הראיה של הקונכיות עדיין הוא ראיה, אם נניח שחילזון התכלת הוא אכן חומט, והיה לה נרתיק קשה, והיו צובעין בכמויות גדולות, במקום שהארכיאולוגים כבר גילו.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי הרואה » ד' פברואר 14, 2024 7:59 pm

כשתילי זיתים כתב:
הרואה כתב:מי אמר שבעבר לא חיממו את הבגד? ולמה זה 'כמובן'?
כמו שמובא בקונטרס חש"א מזיידרמן וקורן, אין שום סברא שהיו משחיתים בידים צבע יקר כמו פורפורא, להופכו לצבע זול (יחסית) קלא אילן. ואם היהודים דוקא היו מחמים הבגד, היינו מוצאים רמז לזה בחז"ל. דיברתי עם אחד מגדולי תומכי התכלת, וגם הוא הסכים שלא מסתבר כלל שהיו מחמים הבגד.
הרואה כתב:ואולי גם היתה שיטה נוספת באמצעות סממנים שאולי השתכחה?
ואולי לא

לכאורה אם אומרים שסגול היה גוון יקר יותר מכחול שאפשר להפיק גם מקלא אילן - אדרבה, זה מתרץ את הטענה שמהאק"ק צבעו רק סגול, אבל לא אומר שמי שרצה לצבוע תכלת למצוה לא יעשה כך.
כלומר זה מתרץ את הקושיא מהעובדה שלא נמצאו כמעט אריגים כחולים מדם החילזון! כי היחידים כמעט שיבזבזו חלזונות כל כך יקרים בשביל לצבוע גוון כחול אלו רק האנשים שצריכים שצבע הכחול יופק דווקא מחלזון = דווקא למצוה.
כתוב בראשונים שהיו סממנים, לכאורה כיום אפשר לצבוע בלי סממנים, אולי התירוץ שהסממנים נועדו לעשות פעולה כימית כלשהי שהופכת את זה מכחול לסגול.

כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ד' פברואר 14, 2024 10:29 pm

הרואה כתב:
כשתילי זיתים כתב:
הרואה כתב:מי אמר שבעבר לא חיממו את הבגד? ולמה זה 'כמובן'?
כמו שמובא בקונטרס חש"א מזיידרמן וקורן, אין שום סברא שהיו משחיתים בידים צבע יקר כמו פורפורא, להופכו לצבע זול (יחסית) קלא אילן. ואם היהודים דוקא היו מחמים הבגד, היינו מוצאים רמז לזה בחז"ל. דיברתי עם אחד מגדולי תומכי התכלת, וגם הוא הסכים שלא מסתבר כלל שהיו מחמים הבגד.
הרואה כתב:ואולי גם היתה שיטה נוספת באמצעות סממנים שאולי השתכחה?
ואולי לא

לכאורה אם אומרים שסגול היה גוון יקר יותר מכחול שאפשר להפיק גם מקלא אילן - אדרבה, זה מתרץ את הטענה שמהאק"ק צבעו רק סגול, אבל לא אומר שמי שרצה לצבוע תכלת למצוה לא יעשה כך.
כלומר זה מתרץ את הקושיא מהעובדה שלא נמצאו כמעט אריגים כחולים מדם החילזון! כי היחידים כמעט שיבזבזו חלזונות כל כך יקרים בשביל לצבוע גוון כחול אלו רק האנשים שצריכים שצבע הכחול יופק דווקא מחלזון = דווקא למצוה.
כתוב בראשונים שהיו סממנים, לכאורה כיום אפשר לצבוע בלי סממנים, אולי התירוץ שהסממנים נועדו לעשות פעולה כימית כלשהי שהופכת את זה מכחול לסגול.

אז כנראה כוונתך לתרץ קושיא על האק"ק, אם לא נמצא זכר שצבעו כחול, האיך יתכן שאכן עשו כן? (אשר אגב, בחש"א לא הקשה קושיא זו.) ועל זה כת"ר מתרץ, שרק היהודים עשו כן, עם איזה סממנים לא ידועים, לכן לא נמצא זכר בכתבי האומות, וגם (כמעט) לא בארכיאולוגיה.
ואה"נ, הכל אפשר, (וכמובן עד שימצאו איזה סממנים שיכולים לעשות כן זה עדיין אפשרות רחוקה). אבל כמש"כ למעלה, הקונטרס לא בא להפריך האק"ק כחילזון התכלת, רק להפריך הראיה שזהו חלזון התכלת, ותל"מ.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ד' פברואר 14, 2024 10:49 pm

כל דבריכם הם לפי ההנחה המוזרה שתכלת מחילזון היה רק לציצית והגויים השתמשו בקלא אילן, שזה לא מסתבר כלל.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ד' פברואר 14, 2024 10:51 pm

מלבב כתב:כל דבריכם הם לפי ההנחה המוזרה שתכלת מחילזון היה רק לציצית והגויים השתמשו בקלא אילן, שזה לא מסתבר כלל.

לא מסתבר שהגויים יעדיפו מוצר בעל איכות כמעט זהה במחיר זול משמעותית?

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ד' פברואר 14, 2024 11:18 pm

א. נראה לך שכל תכלת וארגמן שבתנ"ך, התכלת מקלא אילן?
ב. א"כ למה לא השתמשו בקלא אילן לסגול ע"י ערבוב, למה בזבזו כסף לאק"ק.
ג. בגמרא עירובין מבואר שהיו משתמשים בתכלת גם לבגדים.
ד. הרי מצאו כמה אריגים כחולים מפורפורא, ופשוט שעל כל אריג שמצאו יש אלפים שלא מצאו.

כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ד' פברואר 14, 2024 11:38 pm

מלבב כתב:כל דבריכם הם לפי ההנחה המוזרה שתכלת מחילזון היה רק לציצית והגויים השתמשו בקלא אילן, שזה לא מסתבר כלל.

כל דבריכם לפי ההנחה שאם שמים מילים בפי אחרים הם חייבים לענות לך על מה שהם לא אמרו

עכ''פ
הודעות: 237
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי עכ''פ » ד' פברואר 14, 2024 11:42 pm

מלבב כתב:א. נראה לך שכל תכלת וארגמן שבתנ"ך, התכלת מקלא אילן?
ב. א"כ למה לא השתמשו בקלא אילן לסגול ע"י ערבוב, למה בזבזו כסף לאק"ק.
ג. בגמרא עירובין מבואר שהיו משתמשים בתכלת גם לבגדים.
ד. הרי מצאו כמה אריגים כחולים מפורפורא, ופשוט שעל כל אריג שמצאו יש אלפים שלא מצאו.

א. מה הקשר לתנ"ך? בתנ"ך זה מחלזון. מה הקשר לזמן ותקופת פליניוס (כמבואר בקונטרס. כן, זה חכמה גדולה להתעלם)
ב. סגול מן הצמחים היה יורד, כמש"כ פליניוס (שאתה הבאת באשכול השכן)
ג. קושיא טובה למה השתמשו עם חלזון לבגדים ולא בקלא אילן. ויש ליישב.
ד. לא כמה אלא אחת בהיר מאד שנצבע בצביעה שניה, שוב התעלמות כדרכך מדברי הקונטרס

בינה להבין
הודעות: 194
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי בינה להבין » ה' פברואר 15, 2024 2:40 am

כשתילי זיתים כתב:כמו שמובא בקונטרס חש"א מזיידרמן וקורן, אין שום סברא שהיו משחיתים בידים צבע יקר כמו פורפורא, להופכו לצבע זול (יחסית) קלא אילן. ואם היהודים דוקא היו מחמים הבגד, היינו מוצאים רמז לזה בחז"ל.

ומה יעשה מי שזקוק לצבע קלא אילן ואין בידו קלא אילן? האם לא יתכן שהיו מקומות שהקלא אילן לא היה בנמצא והשתמשו בתכלת [ע'י חימום]?

כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ה' פברואר 15, 2024 3:53 am

בינה להבין כתב:
כשתילי זיתים כתב:כמו שמובא בקונטרס חש"א מזיידרמן וקורן, אין שום סברא שהיו משחיתים בידים צבע יקר כמו פורפורא, להופכו לצבע זול (יחסית) קלא אילן. ואם היהודים דוקא היו מחמים הבגד, היינו מוצאים רמז לזה בחז"ל.

ומה יעשה מי שזקוק לצבע קלא אילן ואין בידו קלא אילן? האם לא יתכן שהיו מקומות שהקלא אילן לא היה בנמצא והשתמשו בתכלת [ע'י חימום]?

כמש"כ כמה פעמים, לא באתי להפריך כל השערה מוזרה שבעולם, הנקודה הוא שאין שום ראיה מזה שחז"ל לא הזכירוהו, שהרי לא מוזכר שהיו משתמשים בה לכחול, ותל"מ.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ה' פברואר 15, 2024 9:12 am

עכ''פ כתב:
מלבב כתב:א. נראה לך שכל תכלת וארגמן שבתנ"ך, התכלת מקלא אילן?
ב. א"כ למה לא השתמשו בקלא אילן לסגול ע"י ערבוב, למה בזבזו כסף לאק"ק.
ג. בגמרא עירובין מבואר שהיו משתמשים בתכלת גם לבגדים.
ד. הרי מצאו כמה אריגים כחולים מפורפורא, ופשוט שעל כל אריג שמצאו יש אלפים שלא מצאו.

א. מה הקשר לתנ"ך? בתנ"ך זה מחלזון. מה הקשר לזמן ותקופת פליניוס (כמבואר בקונטרס. כן, זה חכמה גדולה להתעלם)
ב. סגול מן הצמחים היה יורד, כמש"כ פליניוס (שאתה הבאת באשכול השכן)
ג. קושיא טובה למה השתמשו עם חלזון לבגדים ולא בקלא אילן. ויש ליישב.
ד. לא כמה אלא אחת בהיר מאד שנצבע בצביעה שניה, שוב התעלמות כדרכך מדברי הקונטרס

א. לא התיחסתי לקונטרס אלא למה שכתב מחשבה אחת
ב. לא דיברתי על הצמחים אלא על חלזונות הצובעים אדום
ג. לא שאלתי למה השתמשו, אלא הבאתי ראיה שהשתמשו ביקר ולא בזול בניגוד לטענת מחשבה אחת שטען שלא סביר שישתמשו ביקר בזמן שיש משהו כמעט זהה בזול.
ד. גם זה שהוסיפו טיפה אדום שכמעט אין נראה לעין יש סוגי קלא אילן שגם עושים צבע כזה, וגם עם קלא אילן שלגמרי כחול אפשר להוסיף טיפה מחילזון כנ"ל.
ולמ"ד צביעה שניה כשרה היה שני חלזונות אחד כשר ואחד פסול?

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ה' פברואר 15, 2024 2:10 pm

כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:כל דבריכם הם לפי ההנחה המוזרה שתכלת מחילזון היה רק לציצית והגויים השתמשו בקלא אילן, שזה לא מסתבר כלל.

כל דבריכם לפי ההנחה שאם שמים מילים בפי אחרים הם חייבים לענות לך על מה שהם לא אמרו

לא כתבת שזה אפשרי שרק היהודים צבעו כחול מהאק"ק ולא הגויים?

כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ה' פברואר 15, 2024 3:49 pm

מלבב כתב:לא כתבת שזה אפשרי שרק היהודים צבעו כחול מהאק"ק ולא הגויים?

בבקשה לקרוא מה שכתבת במקום לפטפט שלא לענין

עכ''פ
הודעות: 237
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי עכ''פ » ו' פברואר 16, 2024 4:28 am

מלבב כתב:
עכ''פ כתב:
מלבב כתב:א. נראה לך שכל תכלת וארגמן שבתנ"ך, התכלת מקלא אילן?
ב. א"כ למה לא השתמשו בקלא אילן לסגול ע"י ערבוב, למה בזבזו כסף לאק"ק.
ג. בגמרא עירובין מבואר שהיו משתמשים בתכלת גם לבגדים.
ד. הרי מצאו כמה אריגים כחולים מפורפורא, ופשוט שעל כל אריג שמצאו יש אלפים שלא מצאו.

א. מה הקשר לתנ"ך? בתנ"ך זה מחלזון. מה הקשר לזמן ותקופת פליניוס (כמבואר בקונטרס. כן, זה חכמה גדולה להתעלם)
ב. סגול מן הצמחים היה יורד, כמש"כ פליניוס (שאתה הבאת באשכול השכן)
ג. קושיא טובה למה השתמשו עם חלזון לבגדים ולא בקלא אילן. ויש ליישב.
ד. לא כמה אלא אחת בהיר מאד שנצבע בצביעה שניה, שוב התעלמות כדרכך מדברי הקונטרס

א. לא התיחסתי לקונטרס אלא למה שכתב מחשבה אחת
ב. לא דיברתי על הצמחים אלא על חלזונות הצובעים אדום
ג. לא שאלתי למה השתמשו, אלא הבאתי ראיה שהשתמשו ביקר ולא בזול בניגוד לטענת מחשבה אחת שטען שלא סביר שישתמשו ביקר בזמן שיש משהו כמעט זהה בזול.
ד. גם זה שהוסיפו טיפה אדום שכמעט אין נראה לעין יש סוגי קלא אילן שגם עושים צבע כזה, וגם עם קלא אילן שלגמרי כחול אפשר להוסיף טיפה מחילזון כנ"ל.
ולמ"ד צביעה שניה כשרה היה שני חלזונות אחד כשר ואחד פסול?

א. ג. לא הבנתי אותך. מחשבה אחת אמר סברא ברורה: אם יש להשיג אותו דבר בזול אין שום טעם והגיון לעשותו ביוקר! למה אתה משגע אותו?

אכן יש ב' קושיות גדולות:
1. למה בזמן התנ"ך הגוים השתמשו בחלזון ולא בקלא אילן
2. למה בזמן הגמ' היהודים השתמשו בחלזון ולא בקלא אילן

זה סתם קושיא בלי קשר לסוגיית האק"ק (לפיה התימה יותר גדולה שהרי כימית הם שווים)
תירוצים אפשריים:
1. י"ל ע"פ הרדב"ז שבזמן התנ"ך לא ידעו לצבוע צבע יציב עם קלא אילן (לא יודע אם ניתן להוכיח כן או לא היסטורית). וכל זמן שאנו לא יודעים מה החלזון האמיתי, לא נדע מה העדיפות
2. בזמן הגמ' א"א לומר כן שהרי מפורש שלא עבר אפי' בצפון, וכן היום אינו עובר, וצ"ל שהשתמשו עם שיירי היורה וכו'

וצ"ע. אבל להפך הסברא ממש"כ מחשבה אחת הוא טפשית.

ב. אני מציע לך לקרוא הפרקים של פליניוס. הם רצו גווונים מדוייקים אז שלא היה אפשר להפיק עם קלא אילן (אני גם לא בטוח שאין מקרים שאכן עשו ערבוב)

ד. לשיטתך הם צבעו רק עם צביעה שניה? באמת.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ו' פברואר 16, 2024 12:09 pm

דבריך לא סבירים כלל כי אין סיבה להגיד שבקלא אילן מעורב עם דם חילזון פחות אפשר לדייק בצבע מאשר בדם של שני חלזונות, ועוד פליניוס כותב שצבע האק"ק לא דוהה, ובזמן הגמרא עדיין השתמשו בתכלת מחילזון מוכח שהקלא אילן כן היה דוהה וכמו שכתב הרמבם, בע"כ שיש איזה סיבה שזה דוהה וזה לא, ואע"פ שהם דומים מאוד אינם דומים לגמרי.
וגם האריג מוכיח שהשתמשו לפעמים באק"ק לכחול אע"פ שהיה להם קלא אילן הזול, ולא הבנתי שאלך האם נראה לי שצבעו בצביעה שניה, הרי עובדה שצבעו, אתה הוא זה שרוצה לעשות אוקימתא שצבעו בצביעה שניה, לא אני, אני אומר שצבעו בחימום או במי ים או
איזה טכניקה אחרת, אק אמרתי שגם לשיטתך שצבעו בצביעה שניה יהיה קשה למ"ד שצביעה שניה שנמצא שיש שתי חלזונות לתכלת אחד כשר ואחד פסול, בע"כ שזהו החילזון היחיד וצבעו בו בצביעה ראשונה, וגם שניה למ"ד שכשר.

עכ''פ
הודעות: 237
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי עכ''פ » ו' פברואר 16, 2024 11:35 pm

א. בקיצור, אתה לא יודע כלום בענייני צביעה מאק"ק בעבר, אז אני לא צריך להשיב להשערה המוזרה שלך.
ב. הרמב"ם לא כותב שקלא אילן דוהה (הרי לא עובר ע"י צפון), הוא כותב שתכלת עומדת ביופיה, ומקורו (כמש"כ בכס"מ) הוא מגמ' דבדיקות.
ג. הראיה שלך מזה שהשתמשו לפעמים עם צבע הנשאר ביורה ולפעמים יצא כחול, שאז בע"כ הוא כשר לציצית, נשגב מבינתי.
ד. לדעתך תכלת נעשית ע"י חימום הבגד? או במי ים? (אם יש לך מקורות על מי ים, נוכל לדון על זה, עדיף באשכול חדש)

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ש' פברואר 17, 2024 8:53 pm

עכ''פ כתב:א. בקיצור, אתה לא יודע כלום בענייני צביעה מאק"ק בעבר, אז אני לא צריך להשיב להשערה המוזרה שלך.
ב. הרמב"ם לא כותב שקלא אילן דוהה (הרי לא עובר ע"י צפון), הוא כותב שתכלת עומדת ביופיה, ומקורו (כמש"כ בכס"מ) הוא מגמ' דבדיקות.
ג. הראיה שלך מזה שהשתמשו לפעמים עם צבע הנשאר ביורה ולפעמים יצא כחול, שאז בע"כ הוא כשר לציצית, נשגב מבינתי.
ד. לדעתך תכלת נעשית ע"י חימום הבגד? או במי ים? (אם יש לך מקורות על מי ים, נוכל לדון על זה, עדיף באשכול חדש)

א. להגיד ששניהם דוהים או שניהם לא דוהים באותה מידה, ואעפ"כ את זה ערבבו וזה לא, זה יותר גרוע מהשערה מוזרה.
ב. ז"ל הרמב"ם "והתכלת האמורה בציצית צריך שתהיה צביעתה צביעה ידועה שעומדת ביופיה ולא תשתנה וכל שלא נצבע באותה צביעה פסול לציצית אע"פ שהוא כעין הרקיע כגון שצבעו באסטיס או בשחור או בשאר המשחירין הרי זה פסול לציצית", אם אתה לא רואה בדברי הרמב"ם שקלא אילן אינו עומד ביפיה אז יש לך בעיה בהבנת הנקרא, בגמרא רק כתוב שזה לא יורד לגמרי אבל לא כתוב שאינו משתנה כלל.
ג. לא אמרתי שזה ראיה גמורה, רק דוחק ולא סביר שלפי ההו"א ולפי המ"ד שצביעה שניה כשרה יהיה עוד חילזון שצובעים בו תכלת שהוא פסול, יותר מסתבר שיש רק חילזון אחד שצובעים בו תכלת או שכל החלזונות שאפשר לצבוע בהם כשרים, ולכו"ע לא פסול רק שלא מן החילזון, ואם נאמר שיש רק חילזון אחד בע"כ שידעו לצבוע בו כחול גם בצביעה ראשונה.
ד. שוב, כנ"ל, אם אפשר לצבוע ע"י חימום והוא פסול נמצא שיש חילזון הצובע תכלת שפסול שזה לא סביר ונסתר מן התוספתא, ואם נפשך לומר שלא היו צובעים בחימום הבגד, אז בע"כ שידעו לעשות זאת בדרכים אחרות או שגם סגול הנוטה לכחול בכלל תכלת הוא כמו שכתב הרב הירש, וכן מסתבר שהרי בזמנם שמות הצבעים היו יותר רחבים עד שצהוב ירוק וכחול נקראו בשם אחד, וכן כחול ושחור, כמו שלא מופרך לומר שסגול הנוטה לאדום בכלל ארגמן אע"פ שבכל מקום כתוב שארגמן הוא אדום, אבל אני כשלעצמי לא רואה למה לא סביר שחיממו את הבגד.

לגבי מי ים, כךצכותב זוהר עמר
ואגב זהר עמר כותב שבצביעה טבעית זה יוצא כמעט כחול בלי חשיפה לשמש מאשר צביעה כימיקלית, וכיון שידעינן שיש חלזונות יותר נוטים לכחול בוודאי לפעמים יוצא כחול לגמרי, לכן הכל על מקומו יבוא בשלום בלי דוחק.

שים לב כמה דוחקים יש בדבריכם
א. חילזון התכלת נעלם דווקא בזמן שהפחיתו בשימושו בהרבה אחר שהיה מצוי אלף שנה ומבוקש ביותר.
ב. לא היה לו קונכיה בניגוד לכל שאר חלזןנות הצובעים ובניגוד לפשטות שחילזון בעל קונכיה הוא, או נעלם בדרך פלא.
ג. משני מוצרים יקרים מפורסמים תכלת וארגמן, נשתנה בזמן הרומאים לשני סוגי ארגמן קונכיליה ופורפורא, והתכלת לא מוזכר אע"פ שבגמרא מבואר שעדיין השתמשו בו לבגדים.
ד. אע"פ שעינינו רואות כמה דרכים לצבוע תכלת מאק"ק הדבר היה כה נדיר בזמם עד שחז"ל לא ראו צורך להזהיר מפני זה, ואפילו כתבו בסתמא שרק שלא מן החילזון פסול.
ה. אע"פ שקלא אילן ואק"ק זהות לגמרי לעניין דהייה, בזה השתמשו בערבוב ובזה לא.

עכ''פ
הודעות: 237
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי עכ''פ » א' פברואר 18, 2024 2:27 am

מלבב כתב:א. להגיד ששניהם דוהים או שניהם לא דוהים באותה מידה, ואעפ"כ את זה ערבבו וזה לא, זה יותר גרוע מהשערה מוזרה.

לא ברור מה כוונתך את זה ערבבו, מי ערבב מה?
מלבב כתב:ז"ל הרמב"ם "והתכלת האמורה בציצית צריך שתהיה צביעתה צביעה ידועה שעומדת ביופיה ולא תשתנה וכל שלא נצבע באותה צביעה פסול לציצית אע"פ שהוא כעין הרקיע כגון שצבעו באסטיס או בשחור או בשאר המשחירין הרי זה פסול לציצית", אם אתה לא רואה בדברי הרמב"ם שקלא אילן אינו עומד ביפיה אז יש לך בעיה בהבנת הנקרא, בגמרא רק כתוב שזה לא יורד לגמרי אבל לא כתוב שאינו משתנה כלל.

אינו יורד בכביסות כפי שכתבת שזה ממש המצאה, והיה צבע יציב. ומש"כ שמשתנה כוונתו בבדיקות, שהרי משם מקורו. אם אתה רוצה תוכל לקרוא שמות על הכס"מ.
מלבב כתב:ג. לא אמרתי שזה ראיה גמורה, רק דוחק ולא סביר שלפי ההו"א ולפי המ"ד שצביעה שניה כשרה יהיה עוד חילזון שצובעים בו תכלת שהוא פסול, יותר מסתבר שיש רק חילזון אחד שצובעים בו תכלת או שכל החלזונות שאפשר לצבוע בהם כשרים, ולכו"ע לא פסול רק שלא מן החילזון, ואם נאמר שיש רק חילזון אחד בע"כ שידעו לצבוע בו כחול גם בצביעה ראשונה.

זה שלפעמים יצא כחול בצביעה שניה אינו הופך להיות "חלזון שצובעים בה תכלת", וזה פשוט.
מלבב כתב:אז בע"כ שידעו לעשות זאת בדרכים אחרות או שגם סגול הנוטה לכחול בכלל תכלת הוא כמו שכתב הרב הירש

זה כבר תירוצים. אבל ראיה אין כאן. ועדיין אני ממתין למקור דברי הרב הירש.
מלבב כתב:אבל אני כשלעצמי לא רואה למה לא סביר שחיממו את הבגד

כי זה מקלקל צבע יקר, וכבר כתבנו זה אלף פעמים והוא פשוט.
מלבב כתב:לגבי מי ים, כךצכותב זוהר עמר
ואגב זהר עמר כותב שבצביעה טבעית זה יוצא כמעט כחול בלי חשיפה לשמש מאשר צביעה כימיקלית, וכיון שידעינן שיש חלזונות יותר נוטים לכחול בוודאי לפעמים יוצא כחול לגמרי, לכן הכל על מקומו יבוא בשלום בלי דוחק.

אז יש לך תירוץ. אבל אתה צריך לחקור אם זה מתאים לגמ' בסממנין וכו' ואם עובד בכל אק"ק, אבל שוב, ראיה אין כאן.
מלבב כתב:שים לב כמה דוחקים יש בדבריכם
א. חילזון התכלת נעלם דווקא בזמן שהפחיתו בשימושו בהרבה אחר שהיה מצוי אלף שנה ומבוקש ביותר.

שומע, זה קשיא אויף א מעשה
מלבב כתב:ב. לא היה לו קונכיה בניגוד לכל שאר חלזןנות הצובעים ובניגוד לפשטות שחילזון בעל קונכיה הוא, או נעלם בדרך פלא.

מנין לך שזה הפשטות נגד כמה (או כל?) ראשונים? ואין בזה דוחק אם הוא מין שונה עם קונכיה שאינו מתקיים אלפי שנים.
מלבב כתב:ג. משני מוצרים יקרים מפורסמים תכלת וארגמן, נשתנה בזמן הרומאים לשני סוגי ארגמן קונכיליה ופורפורא, והתכלת לא מוזכר אע"פ שבגמרא מבואר שעדיין השתמשו בו לבגדים.

דמוגגיה. הכל חלומות, כמבואר בקונטרס.
מלבב כתב:ד. אע"פ שעינינו רואות כמה דרכים לצבוע תכלת מאק"ק הדבר היה כה נדיר בזמם עד שחז"ל לא ראו צורך להזהיר מפני זה, ואפילו כתבו בסתמא שרק שלא מן החילזון פסול.

כן, כי השתמשו בזה רק לסגול, ולא "החכימו" לקלקלו. זה דבר פשוט.
מלבב כתב:ה. אע"פ שקלא אילן ואק"ק זהות לגמרי לעניין דהייה, בזה השתמשו בערבוב ובזה לא.

לא יודע מה אתה מתכוין לומר וכנ"ל.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מחשבה אחת » א' פברואר 18, 2024 2:55 am

עכ''פ כתב:
מלבב כתב:שים לב כמה דוחקים יש בדבריכם
א. חילזון התכלת נעלם דווקא בזמן שהפחיתו בשימושו בהרבה אחר שהיה מצוי אלף שנה ומבוקש ביותר.

שומע, זה קשיא אויף א מעשה

פשוט כדברי חז"ל, שחלזון התכלת נעלם ולכן הפחיתו בשימושו. לא הפוך.

עכ''פ
הודעות: 237
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי עכ''פ » א' פברואר 18, 2024 6:31 am

מחשבה אחת כתב:
עכ''פ כתב:
מלבב כתב:שים לב כמה דוחקים יש בדבריכם
א. חילזון התכלת נעלם דווקא בזמן שהפחיתו בשימושו בהרבה אחר שהיה מצוי אלף שנה ומבוקש ביותר.

שומע, זה קשיא אויף א מעשה

פשוט כדברי חז"ל, שחלזון התכלת נעלם ולכן הפחיתו בשימושו. לא הפוך.

קושייתו הוא שבזמן הרומאים כבר לא היה החלזון בשימוש אצלם, ולא היה מבוקש כבר (כפי שנתבאר בקונטרס), וא"כ כיון שלא היו הרבה צדים אותו לא היה לו להיכחד דוקא בתקופה זה. על זה אמרתי שזה קשיא אויף א מעשה.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » א' פברואר 18, 2024 9:44 am

מחשבה אחת כתב:
עכ''פ כתב:
מלבב כתב:שים לב כמה דוחקים יש בדבריכם
א. חילזון התכלת נעלם דווקא בזמן שהפחיתו בשימושו בהרבה אחר שהיה מצוי אלף שנה ומבוקש ביותר.

שומע, זה קשיא אויף א מעשה

פשוט כדברי חז"ל, שחלזון התכלת נעלם ולכן הפחיתו בשימושו. לא הפוך.

לא כתוב בחז"ל שנעלם, רק שנשתכח כמו שכבתו הרדב"ז והעץ יוסף והמהרי"ל והחמדת שלמה.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ג' פברואר 20, 2024 2:16 pm

עכ''פ כתב:
מלבב כתב:א. להגיד ששניהם דוהים או שניהם לא דוהים באותה מידה, ואעפ"כ את זה ערבבו וזה לא, זה יותר גרוע מהשערה מוזרה.

לא ברור מה כוונתך את זה ערבבו, מי ערבב מה?
מלבב כתב:ז"ל הרמב"ם "והתכלת האמורה בציצית צריך שתהיה צביעתה צביעה ידועה שעומדת ביופיה ולא תשתנה וכל שלא נצבע באותה צביעה פסול לציצית אע"פ שהוא כעין הרקיע כגון שצבעו באסטיס או בשחור או בשאר המשחירין הרי זה פסול לציצית", אם אתה לא רואה בדברי הרמב"ם שקלא אילן אינו עומד ביפיה אז יש לך בעיה בהבנת הנקרא, בגמרא רק כתוב שזה לא יורד לגמרי אבל לא כתוב שאינו משתנה כלל.

אינו יורד בכביסות כפי שכתבת שזה ממש המצאה, והיה צבע יציב. ומש"כ שמשתנה כוונתו בבדיקות, שהרי משם מקורו. אם אתה רוצה תוכל לקרוא שמות על הכס"מ.
מלבב כתב:ג. לא אמרתי שזה ראיה גמורה, רק דוחק ולא סביר שלפי ההו"א ולפי המ"ד שצביעה שניה כשרה יהיה עוד חילזון שצובעים בו תכלת שהוא פסול, יותר מסתבר שיש רק חילזון אחד שצובעים בו תכלת או שכל החלזונות שאפשר לצבוע בהם כשרים, ולכו"ע לא פסול רק שלא מן החילזון, ואם נאמר שיש רק חילזון אחד בע"כ שידעו לצבוע בו כחול גם בצביעה ראשונה.

זה שלפעמים יצא כחול בצביעה שניה אינו הופך להיות "חלזון שצובעים בה תכלת", וזה פשוט.
מלבב כתב:אז בע"כ שידעו לעשות זאת בדרכים אחרות או שגם סגול הנוטה לכחול בכלל תכלת הוא כמו שכתב הרב הירש

זה כבר תירוצים. אבל ראיה אין כאן. ועדיין אני ממתין למקור דברי הרב הירש.
מלבב כתב:אבל אני כשלעצמי לא רואה למה לא סביר שחיממו את הבגד

כי זה מקלקל צבע יקר, וכבר כתבנו זה אלף פעמים והוא פשוט.
מלבב כתב:לגבי מי ים, כךצכותב זוהר עמר
ואגב זהר עמר כותב שבצביעה טבעית זה יוצא כמעט כחול בלי חשיפה לשמש מאשר צביעה כימיקלית, וכיון שידעינן שיש חלזונות יותר נוטים לכחול בוודאי לפעמים יוצא כחול לגמרי, לכן הכל על מקומו יבוא בשלום בלי דוחק.

אז יש לך תירוץ. אבל אתה צריך לחקור אם זה מתאים לגמ' בסממנין וכו' ואם עובד בכל אק"ק, אבל שוב, ראיה אין כאן.
מלבב כתב:שים לב כמה דוחקים יש בדבריכם
א. חילזון התכלת נעלם דווקא בזמן שהפחיתו בשימושו בהרבה אחר שהיה מצוי אלף שנה ומבוקש ביותר.

שומע, זה קשיא אויף א מעשה
מלבב כתב:ב. לא היה לו קונכיה בניגוד לכל שאר חלזןנות הצובעים ובניגוד לפשטות שחילזון בעל קונכיה הוא, או נעלם בדרך פלא.

מנין לך שזה הפשטות נגד כמה (או כל?) ראשונים? ואין בזה דוחק אם הוא מין שונה עם קונכיה שאינו מתקיים אלפי שנים.
מלבב כתב:ג. משני מוצרים יקרים מפורסמים תכלת וארגמן, נשתנה בזמן הרומאים לשני סוגי ארגמן קונכיליה ופורפורא, והתכלת לא מוזכר אע"פ שבגמרא מבואר שעדיין השתמשו בו לבגדים.

דמוגגיה. הכל חלומות, כמבואר בקונטרס.
מלבב כתב:ד. אע"פ שעינינו רואות כמה דרכים לצבוע תכלת מאק"ק הדבר היה כה נדיר בזמם עד שחז"ל לא ראו צורך להזהיר מפני זה, ואפילו כתבו בסתמא שרק שלא מן החילזון פסול.

כן, כי השתמשו בזה רק לסגול, ולא "החכימו" לקלקלו. זה דבר פשוט.
מלבב כתב:ה. אע"פ שקלא אילן ואק"ק זהות לגמרי לעניין דהייה, בזה השתמשו בערבוב ובזה לא.

לא יודע מה אתה מתכוין לומר וכנ"ל.

יש לך טעות חמורה, אתה יוצא מתוך הנחה שהאק"ק והקלא אילן זה אותו חומר, זה ממש רחוק מלהיות ככה.

הנה מה שכותב משה שלמה שיינמן בקונטרס פתרון בעית התכלת:

"יש להעיר שרבים מהדגמים של אינדיגו ואיסטיס שקבלתי מיהודית ספראי, השתנו מיופים במשך הזמן ]בלי שום בדיקה[,
חלק הפכו לבנים לגמרי והרבה נהפכו לצבע ירוק ככרתי. עכ"ל

וזה מה שכתב לי יהודי חשוב שחקר את הנושא הרבה:

"תרכובת הכימית של דם הפורפורא - מין הג' שדמו שחור כדיו - הוא בערך: 50% 'אינדיגוטין' Indigotin (C16H10N2O2) - הוא צבען הכחול; 35% 'מונו-ברומו-אינדיגוטין' 6’Mono-Bromo-Indigotin (C16H10N2O2Br1), [היינו 'אינדיגוטין' המורכב עם יחידה (אטום - Atom) אחת ('מונו' פירושו 'אחת') של 'ברום' - המעניק לו גוון האדום] - הוא צבען כחול מעורב באדום; 8% 'די-ברומו-אידיגוטין' 6’6Di-Bromo-Indigotin (C16H10N2O2Br2) [היינו 'אינדיגוטין' המורכב עם שתי יחידות ('די' פירושו 'שתי') של 'ברום'] - הוא צבען אדום; 4% 'אינדירובין' Indirubin - הוא צבען אדום, 3% 'מונו-ברומו-אינדירובין' 6’Mono-Bromo-Indirubin - הוא צבען אדום.

צמח האינדיגו (קלא אילן) מכיל בערך: 76% 'אינדיגוטין' Indigotin (C16H10N2O2) - הוא צבען הכחול; 24% 'אינדירובין' Indirubin - הוא צבען אדום; 0% של 'ברומן' Bromine - בכל אופן שהוא. צמח האיסטיס מכיל בערך: 58% 'אינדיגוטין' Indigotin (C16H10N2O2) - הוא צבען הכחול; 42% 'אינדירובין' Indirubin - הוא צבען אדום; 0% של 'ברומן' Bromine - בכל אופן שהוא.

הרי בשלשתם יש הרבה צבען כחול השווים לגמרי אהדדי גם באופן כימי הנקרא 'אינדיגוטין' - וא"א להכיר ביניהם, וגם יש בהם צבען אדום - של 'אינדירובין' או של 'ברומן'. וכיון שהצבענים של הכחול והאדום מעורבים אהדדי ובריכוז גבוה, הם שחורים כ'דיו' לח - שהוא ג"כ ריכוז גבוה של כחול ואדום.

אמנם אחר התהליך של מלאכת הצביעה, בשלשתם הצבען האדום - האינדירובין והברומן - מתבטלים רובו או יותר - ע"י הרתיחה, ונשארים הם עם הצבען הכחול ה'אינדיגוטין' - הצובע כחול. (ויש אופני צביעה שלא ע"י רתיחה - בין בדם הפורפורא ובין בהאינדיגו והאיסטיס - המניחים את האינדירובין והברומן בקיומם, ואז יתכן לקבל מהם צבע סגול, אלא שקשה לקבל כן צבע סגול עמיד, וכן אין זה אופן הצביעה המתואר בחז"ל ש'מרתחינן ליה', ואכן מצינו בחכמי אוה"ע (ראה פליניוס ב'תולדות הטבע' ספר ט פרק סב) שאת צבע הסגול צבעו דוקא ע"י עירוב ב' הדמים של ב' מיני פורפורות הנ"ל - דם הארגמן ודם התכלת - אהדדי, והארכנו בזה במקו"א).

ולפי כל זה מובן עכשיו, למה התכלת עומדת ביפיה ומשא"כ הקלא אילן אינה עומדת ביפיה - אע"פ ששניהם הם אותו צבע הכחול - 'אינדיגוטין'. והוא משום שהרי שניהם הם מ'צבעני יורה', שחוזק הצבע הוא ממה שהצבע חדר תוך הסיב במצב חיזור (-בלתי חמצן), וכפי טיבת החיזור כן הוא טיבת החידור תוך הסיב, וממילא מתחזק הצבע בחוזק תוך הסיב

והרי החוקרים גילו שה'אינדירובין' הנמצא ביורת הצביעה מקשה על החיזור, וזה יגרום שלא יחדור הצבע טוב טוב תוך הסיבים, וממילא לא יעמוד ביפיו. ונמצא שהקלא אילן שיש לו הרבה 'אינדירובין' כנ"ל, אין החיזור שלו כל כך טוב כמו התכלת שכמעט שאין לו 'אינדירובין'. (ראה: Art Craft Natural Dyeing, Traditional Recipes Modern Use, J. N. Liles, 1990, pg. 56: "אינדירובין מתחזר ביתר איטיות מאינדיגוטין, לכך אינדיגו שיש לו כמות גדולה של אינדירובין, מתקשה יותר לעבור את תהליך החיזור").

[וזהו גם סיבת הדבר למה האיסטיס - למרות הדמיון שלו אל האינדיגו - אינו חזק כהאינדיגו, בגלל שיש לו הרבה מאוד 'אינדירובין' כמעט פי שנים משל האינדיגו. וע"כ מובן למה זייפו את התכלת החזקה דוקא ממנו. (ואכן חילקם חז"ל - זה בשם 'קלא אילן' וזה בשם 'אסטיס', וכן לא מצינו שיפרשו על 'קלא אילן' שהוא 'אסטיס' דמתניתין, ועל 'אסטיס' שיפרשו שהוא 'קלא אילן' דתוספתא וגמרא)].

עוד גילו שחלק גדול של ה'ברומן' - המורכב עם חלק מן ה'אינדיגוטין' (MBI) המעניק לו גוון אדום כנ"ל, לא נתבטל לגמרי ביורת הצביעה, ועדיין קיים הוא, אלא הבישול שביורת הצביעה משנה את גודל מדתו הגורם שלא יעניק עוד גוון אדום, ויתכן שזה (MBI) חודר תוך הסיב ביותר חוזק. (ראה באריכות: Chemistry of 6-Monobrominated Indigo MBI - Hiroko Ajiki, 2014, Part III). [וכבר בכתבי אוה"ע מובא החילוק בחוזק הצבע בין הפורפורא לקלא אילן - למרות הדמיון ביניהם, ראה פליניוס הזקן בספרו 'חקר הטבע', (ספר כב, ג): "...גאול שמעבר לאלפים יכולה לצבוע צבעי הצורי והקונכיליא (צבע התכלת מחלזון הפורפורא [כנ"ל הערה 41]) - וכל הגוונים - מצמחים, (וע"ש בספר לה פרק כו שמזכיר שם את צבע האינדיגו ‘Indico’ הבא מארץ הודו ‘India’ - שהוא שני בחשיבתו להפורפורא). וזה בלי לחפש במצולות את המורקס (Murex) ולהציע את עצמו כמאכל למפלצי הים - בבהילותו לחטוף את שללו ולחקור הקרקעית שלא נגע בה עוגן, רק כדי למצוא חן בעיני אחרים. שם, בעמידה על היבשה הם יכולים לקצור את הצבע כמו שקוצרים את התבואה. אולם, יש חסרון בצבעים אלו שהם מתדהים בכביסה; בלי פגם זה, לוקסוס היה יכול להיות מקושט בצבעים המבהיקים ביותר, ובודאי בלי הסתכנות לחיי אדם"]." ע"כ

אם הקלא אילן לא היה דוהה לא היו מוציאים הון תועפות לתכלת, ולא היו מערבבים אק"ק עם חד קוצים כמו שכותב פליניוס, רק היו שמים קצת פחות קלא אילן עם קצת יותר חד קוצים.

גם מה שניסית לדחוק ברמב"ם הוא דוחק גדול עד בלתי אפשרי, כי לפי דבריך הקלא אילן לא דוהה כלל רק עם מתכון מאוד מסובך ומורכב, וזה בכלל לא פשטות לשון הרמב"ם, גם רבי תנחום הירושלמי כותב שהתכלת הוא הצבע היחיד שמתקיים הרבה זמן, ומה שהכס"מ הביא מקור לדברי הרמב"ם מהבדיקות, פשוט שאין כוונתו שסה הדרך היחיד שמשתנה, רק זה הוכחה שזה לא נתפס מאה אחוז חזק בצמר, ולכן זה לפעמים יכול לדהות בניגוד לתכלת שאפילו חומר חזק לא משנה אותו שינוי עצמי שלא אפשר לתקן אותו.

גם שתי האריגים הכחולים שמצאו וזה שלא מצאו אפילו אריג אחד שנצבע מחילזון אחר הוא הוכחה חזקה, כי לא יעלה על הדעת שדווקא מה שעשו לעתים רחוקות ישרוד ומה שעשו במשך אלף שנה הרבה לא ישרוד כלום,

עכ''פ
הודעות: 237
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי עכ''פ » ד' פברואר 21, 2024 4:15 pm

א. כל האריכות בענין קלא אילן וכחול מאק"ק לא רלוונטי, מכיון שאין אנחנו יודעים איך לעשות הבדיקות, ולכן לומר שאחד ירד ואחד לא הוא השערה בלבד, ועד עתה אין שום חוקר רציני שיכול להסביר בדיקות הגמ' בין תכלת מאק"ק וקלא אילן, כפי שכותב ר' מנדל זינגר (וכבר נתבאר היטב טיבם של "מחקרים" של תומכי הזהוי).

מה שאהבתי הוא ההיקש הגאונית שאם פליניוס כותב במקו"א על אינדיגו (אגב שם לא מדבר על צביעת בגדים אלא צבעי קיר, אבל מי בכלל טורח לבדוק דברים כאלו) הרי גם כאן מדובר באינדיגו! הפלא ופלא...

ב. אק"ק עם אח"ק זה לעשות מיני סגול, לא שייך לעשות גוונים אלו עם קלא אילן (זה כבר פעם שלישית או רביעית שאתה חוזר על אותה טעות בסיסית)

ג. הרמב"ם לא כותב שדוהה בכביסה. גם לטענתך שקלא אילן עובר יותר מתכלת בלי הבדיקות, אפ"ה אין אנו יודעים עד כמה זה דוהה כדי לומר שהיה כדאי לבזבז הון רב עליו. והמציאות מכחיש דבריך, שהרי קלא אילן הוא יציב מאד כמש"כ הרדב"ז וכנ"ל. ולמה השתמשו אומה"ע בו בזמן תנ"ך אין לנו ידיעה, יתכן שבזמנם אכן קלא אילן היה עובר כנ"ל.

אגב, האם תכלת מאק"ק לעולם אינו דוהה כלל?

ד. ממ"נ כמה בגדים מצאו עם כחול מאק"ק? 1 או 2, לעומת הרבה הרבה יותר מסגול. כך שזה קושיא עליך ג"כ

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי מלבב » ד' פברואר 21, 2024 9:29 pm

עכ''פ כתב:א. כל האריכות בענין קלא אילן וכחול מאק"ק לא רלוונטי, מכיון שאין אנחנו יודעים איך לעשות הבדיקות, ולכן לומר שאחד ירד ואחד לא הוא השערה בלבד, ועד עתה אין שום חוקר רציני שיכול להסביר בדיקות הגמ' בין תכלת מאק"ק וקלא אילן, כפי שכותב ר' מנדל זינגר (וכבר נתבאר היטב טיבם של "מחקרים" של תומכי הזהוי).

מה שאהבתי הוא ההיקש הגאונית שאם פליניוס כותב במקו"א על אינדיגו (אגב שם לא מדבר על צביעת בגדים אלא צבעי קיר, אבל מי בכלל טורח לבדוק דברים כאלו) הרי גם כאן מדובר באינדיגו! הפלא ופלא...

ב. אק"ק עם אח"ק זה לעשות מיני סגול, לא שייך לעשות גוונים אלו עם קלא אילן (זה כבר פעם שלישית או רביעית שאתה חוזר על אותה טעות בסיסית)

ג. הרמב"ם לא כותב שדוהה בכביסה. גם לטענתך שקלא אילן עובר יותר מתכלת בלי הבדיקות, אפ"ה אין אנו יודעים עד כמה זה דוהה כדי לומר שהיה כדאי לבזבז הון רב עליו. והמציאות מכחיש דבריך, שהרי קלא אילן הוא יציב מאד כמש"כ הרדב"ז וכנ"ל. ולמה השתמשו אומה"ע בו בזמן תנ"ך אין לנו ידיעה, יתכן שבזמנם אכן קלא אילן היה עובר כנ"ל.

אגב, האם תכלת מאק"ק לעולם אינו דוהה כלל?

ד. ממ"נ כמה בגדים מצאו עם כחול מאק"ק? 1 או 2, לעומת הרבה הרבה יותר מסגול. כך שזה קושיא עליך ג"כ

א. מי דיבר על בדיקות, הבאתי עדות שזה דוהה בלי בדיקות, וכן משמע מהרמב"ם ורבי תנחום הירושלמי, הרדב"ז אומר שאינו יורד בכביסה אבל אינו אומר שאינו דוהה כלל, וגם שאין להשוות ביניהם כלל, לכן לא נכון מה שאתה טוען כל הזמן שאין סיבה לקלקל את צבע היקר כשיש קלא אילן, והתכלת היה חשוב ויקר יותר מהארגמן כי בכל התנ"ך כתוב תכלת לפני ארגמן, וזה גם תשובה לשאלתך למה נשאר יותר אריגים סגולים מכחולים, וגם לפי הרש"ר שסגול גם בכלל תכלת לא קשה כלל.

ב. לערב כחול עם אדום ולא יצא סגול זה רק מכשף יודע לעשות.

ג. הרמבם כותב שאינו צבע המתקיים בלי שינוי, ככה לא מדברים על דבר שמשתנה אך ורק ע"י מתכון חזק ומיוחד ומסובך.

עובדא שהוציאו על זה הון רב יותר מעל ארגמן כנ"ל שתכלת יותר יקר מארגמן, א"כ אין סיבה שלא ישתמשו גם באק"ק ע"י אחד מהטכניקות הפשוטות שיש, שהרי לא בכל מקום ובכל זמן מצוי התכלת, והרי פליניוס כותב שהאק"ק לא דוהה בכביסה וכן מוכרח מזה שלא השתמשו בקלא אילן במקום אק"ק בעירוב עם חד קוצים כנ"ל, וכן בימינו הציצית צבוע האק״ק אינו דוהה.

עכ''פ
הודעות: 237
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: נסיון לסכם ראיות לתכלת מלבד פיליניוס ושות'

הודעהעל ידי עכ''פ » ד' פברואר 21, 2024 11:27 pm

מלבב כתב:א. מי דיבר על בדיקות, הבאתי עדות שזה דוהה בלי בדיקות, וכן משמע מהרמב"ם ורבי תנחום הירושלמי, הרדב"ז אומר שאינו יורד בכביסה אבל אינו אומר שאינו דוהה כלל, וגם שאין להשוות ביניהם כלל, לכן לא נכון מה שאתה טוען כל הזמן שאין סיבה לקלקל את צבע היקר כשיש קלא אילן, והתכלת היה חשוב ויקר יותר מהארגמן כי בכל התנ"ך כתוב תכלת לפני ארגמן, וזה גם תשובה לשאלתך למה נשאר יותר אריגים סגולים מכחולים, וגם לפי הרש"ר שסגול גם בכלל תכלת לא קשה כלל.

ב. לערב כחול עם אדום ולא יצא סגול זה רק מכשף יודע לעשות.

ג. הרמבם כותב שאינו צבע המתקיים בלי שינוי, ככה לא מדברים על דבר שמשתנה אך ורק ע"י מתכון חזק ומיוחד ומסובך.

עובדא שהוציאו על זה הון רב יותר מעל ארגמן כנ"ל שתכלת יותר יקר מארגמן, א"כ אין סיבה שלא ישתמשו גם באק"ק ע"י אחד מהטכניקות הפשוטות שיש, שהרי לא בכל מקום ובכל זמן מצוי התכלת, והרי פליניוס כותב שהאק"ק לא דוהה בכביסה וכן מוכרח מזה שלא השתמשו בקלא אילן במקום אק"ק בעירוב עם חד קוצים כנ"ל, וכן בימינו הציצית צבוע האק״ק אינו דוהה.

א. אם מצא איזה קלא אילן שירד זה כלום, עד שיעשו בדיקה פשוטה: לצבוע חוט של קלא אילן וחוט של תכלת אק"ק באותו דרך צביעה ממש, ולראות אם אחד דוהה ואחד לא. אחרת זה כמובן השערות בלבד. זכור לי שמועות שתכלת אק"ק ג"כ יורד במשך הזמן ובתנאים מסויימים.

וכיון שמקבלים אותו תוצאה מתכלת אק"ק וקלא אילן, אין שום סיבה לאומה"ע להשתמש עם אק"ק.

ומה שכתבת שתכלת יותר יקר מארגמן, ומפני זה נשאר רק ארגמן, נשגב מבינתי.

ב. אמרתי שכחול ואדום אינו סגול? או אולי שאין לך מושג כלל בצביעת סגול בימים ההם, עד שאינך מבין עד כמה דבריך מטופשים. הם הקפידו מאד על הגוון המדוייק, ועם קלא אילן ואח"ק לא יצא הגוון הרצוי. פשוט לכל מי שקורא פליניוס פעם ברפרוף (מומלץ לך).

ג. שומע, אבל כבר עניתי לך על זה.

ד. במקומות שלא היה חלזון שבע"כ השתמשו עם אק"ק לכחול, זה תיאוריה יפה מאד.


חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים