הרואה כתב:אציין שלא עברתי בצורה יסודית לא על כל הקונטרסים החדשים ולא על כל ההודעות פה.
ממה שהבנתי הרב כשתילי זיתים וחבריו טוענים כי בעת העתיקה צבעו ביון וברומא בעיקר או רק גוון סגול מחלזון המורקס, ועל כן לדבריהם אין משם ראיה לחלזון שממנו צובעים תכלת שצריך להיות בצבע כחול.
לכאורה גם אם דבריהם נכונים זה לא משנה את התמונה המלאה, מכיוון שהרי אין חילזון אחר שגם אפשר לצבוע ממנו תכלת וגם נמצא בכמויות בבתי צביעה בחפירות ארכאולוגיות.
ואם כן נניח שבאותם שנים בממלכות יון עד הצלבנים היו צובעים בדם החלזון הזה רק בצבע סגול, למה הנפקא מינה?
פספסתי משהו?
(בכוונה פתחתי אשכול חדש כי כל הקודמים כבר נזדהמו בוויכוחים אין סופיים על איזה גוון פליניוס דיבר).
הרואה כתב:בקיצור טענות ישנות ונדושות, החידוש פה לגבי ביאור המילים של פליניוס לא קשור לגוף הטענות המחודשות.
כלומר הטענה שזה סגול נטענה כבר לפני שנים עקב שמצאו בעיקר אריגים סגולים בדם החלזון, והטענה שאינו קונכיה כבר נטען בעבר שהוא תולעת ושהוא דג ועוד.
הרואה כתב:לכאורה גם אם דבריהם נכונים זה לא משנה את התמונה המלאה, מכיוון שהרי אין חילזון אחר שגם אפשר לצבוע ממנו תכלת וגם נמצא בכמויות בבתי צביעה בחפירות ארכאולוגיות.
ואם כן נניח שבאותם שנים בממלכות יון עד הצלבנים היו צובעים בדם החלזון הזה רק בצבע סגול, למה הנפקא מינה?
פספסתי משהו?
הרואה כתב:כתבתי שזה היחיד מתוך הצובעים תכלת שנמצאו ממנו הרבה קונכיות.
הרואה כתב:למעשה שוב לא הבנתי מה האפשרות הריאלית האחרת.
הרי כו"ע מודו שמהחלזון הזה צבעו בגדים
וכו"ע מודו שאפשר להוציא ממנו צבע זהה לקלא אילן
הרואה כתב:איזו עוד אפשרות ריאלית יש? שזה דווקא החד קוצים שממנו כמעט בלתי אפשרי להוציא תכלת? ואפילו אם כן אולי אין הכי נמי מדובר על שני חלזונות דומים ולמה לחשוב שדווקא אחד מהם יהיה כשר?
או שמדובר על תולעת או דג שממנו צבעו וזה נמחק מכל הספרים ומכל אתרי הארכאולוגיה בדרך פלאית?
הדברים מרפסן איגרי.
כלומר גם אם נפלה חצי ראיה מתוך מכלול שלם התמונה לא השתנתה.
ראיתי בזמנו את לבוש הארון וחותם של זהב ואת כל הקונטרסים והפולמוסים שהיו עד לפני כ10 שנים, אני לרגע לא חשבתי שהכל מבוסס על פלניוס, וזה קצת 'טיעון איש קש' להציג כך את הדברים.
כשתילי זיתים כתב:הרואה כתב:, שלא אפשר בדרך טבעי להוציא כחול (אם לא על ידי חימום הבגד, מה שכמובן לא עשו בעבר).
הרואה כתב:כאמור צביעת כחול מהחד קוצים מוטלת בספק ומה שברור זה שכן צבעו איתו ארגמן
גם לא מצאו בכלל באותם כמויות
מי אמר שבעבר לא חיממו את הבגד? ולמה זה 'כמובן'? ואולי גם היתה שיטה נוספת באמצעות סממנים שאולי השתכחה?
.
...
גם זה לא ברור, כמדומה לא מצאו אפילו בגד אחד שנצבע רק עם האח"ק.הרואה כתב:כאמור צביעת כחול מהחד קוצים מוטלת בספק ומה שברור זה שכן צבעו איתו ארגמן
מאי נפק"מ מצאו מליוניםהרואה כתב:גם לא מצאו בכלל באותם כמויות
כמו שמובא בקונטרס חש"א מזיידרמן וקורן, אין שום סברא שהיו משחיתים בידים צבע יקר כמו פורפורא, להופכו לצבע זול (יחסית) קלא אילן. ואם היהודים דוקא היו מחמים הבגד, היינו מוצאים רמז לזה בחז"ל. דיברתי עם אחד מגדולי תומכי התכלת, וגם הוא הסכים שלא מסתבר כלל שהיו מחמים הבגד.הרואה כתב:מי אמר שבעבר לא חיממו את הבגד? ולמה זה 'כמובן'?
ואולי לאהרואה כתב:ואולי גם היתה שיטה נוספת באמצעות סממנים שאולי השתכחה?
הרואה כתב:אעבור בהזדמנות על חותם של אמת התכוונתי קודם לשאול על מסגרת הדברים ותודה שענית על שאלותי.
באופן כללי בדים כמעט ולא משתמרים בארכאולוגיה כך שזה לא פלא שכמעט ולא מצאו בדים צבועים. השאלה שלי לא על בדים אלא על שברי קונכיות ושאריות צבע בכלים וכו' שזה כן מצאו בכמויות ענקיות ובמקומות רבים, ודווקא מחלזונות הארגמוניים ולא מאיזשהו חילזון / דג / תולעת / אחרים (שיכולים לצבוע תכלת).
אני לא בקי במחקר אני מנסה להבין מתוך העובדות המפורסמות והמוסכמות איך להתייחס לסוגיא, האם באמת יש כאן ערעור משמעותי על זיהוי התכלת? או כמו שאני מבין כרגע יש נידון על האק"ק לאיזה גוון היה יותר משמש ביון ורומא האם לכחול או לסגול, אבל זה לא משנה כלום את התמונה.
הראיה מכך שחז"ל דיברו רק על קלא אילן ולא על האק"ק - בהנחה שאכן לא היו צובעים בדמו תכלת אינה אכן ראיה, אבל זה רק חלק קטן מהתמונה...
כשתילי זיתים כתב:כמו שמובא בקונטרס חש"א מזיידרמן וקורן, אין שום סברא שהיו משחיתים בידים צבע יקר כמו פורפורא, להופכו לצבע זול (יחסית) קלא אילן. ואם היהודים דוקא היו מחמים הבגד, היינו מוצאים רמז לזה בחז"ל. דיברתי עם אחד מגדולי תומכי התכלת, וגם הוא הסכים שלא מסתבר כלל שהיו מחמים הבגד.הרואה כתב:מי אמר שבעבר לא חיממו את הבגד? ולמה זה 'כמובן'?ואולי לאהרואה כתב:ואולי גם היתה שיטה נוספת באמצעות סממנים שאולי השתכחה?
הרואה כתב:כשתילי זיתים כתב:כמו שמובא בקונטרס חש"א מזיידרמן וקורן, אין שום סברא שהיו משחיתים בידים צבע יקר כמו פורפורא, להופכו לצבע זול (יחסית) קלא אילן. ואם היהודים דוקא היו מחמים הבגד, היינו מוצאים רמז לזה בחז"ל. דיברתי עם אחד מגדולי תומכי התכלת, וגם הוא הסכים שלא מסתבר כלל שהיו מחמים הבגד.הרואה כתב:מי אמר שבעבר לא חיממו את הבגד? ולמה זה 'כמובן'?ואולי לאהרואה כתב:ואולי גם היתה שיטה נוספת באמצעות סממנים שאולי השתכחה?
לכאורה אם אומרים שסגול היה גוון יקר יותר מכחול שאפשר להפיק גם מקלא אילן - אדרבה, זה מתרץ את הטענה שמהאק"ק צבעו רק סגול, אבל לא אומר שמי שרצה לצבוע תכלת למצוה לא יעשה כך.
כלומר זה מתרץ את הקושיא מהעובדה שלא נמצאו כמעט אריגים כחולים מדם החילזון! כי היחידים כמעט שיבזבזו חלזונות כל כך יקרים בשביל לצבוע גוון כחול אלו רק האנשים שצריכים שצבע הכחול יופק דווקא מחלזון = דווקא למצוה.
כתוב בראשונים שהיו סממנים, לכאורה כיום אפשר לצבוע בלי סממנים, אולי התירוץ שהסממנים נועדו לעשות פעולה כימית כלשהי שהופכת את זה מכחול לסגול.
מלבב כתב:כל דבריכם הם לפי ההנחה המוזרה שתכלת מחילזון היה רק לציצית והגויים השתמשו בקלא אילן, שזה לא מסתבר כלל.
מלבב כתב:כל דבריכם הם לפי ההנחה המוזרה שתכלת מחילזון היה רק לציצית והגויים השתמשו בקלא אילן, שזה לא מסתבר כלל.
מלבב כתב:א. נראה לך שכל תכלת וארגמן שבתנ"ך, התכלת מקלא אילן?
ב. א"כ למה לא השתמשו בקלא אילן לסגול ע"י ערבוב, למה בזבזו כסף לאק"ק.
ג. בגמרא עירובין מבואר שהיו משתמשים בתכלת גם לבגדים.
ד. הרי מצאו כמה אריגים כחולים מפורפורא, ופשוט שעל כל אריג שמצאו יש אלפים שלא מצאו.
כשתילי זיתים כתב:כמו שמובא בקונטרס חש"א מזיידרמן וקורן, אין שום סברא שהיו משחיתים בידים צבע יקר כמו פורפורא, להופכו לצבע זול (יחסית) קלא אילן. ואם היהודים דוקא היו מחמים הבגד, היינו מוצאים רמז לזה בחז"ל.
בינה להבין כתב:כשתילי זיתים כתב:כמו שמובא בקונטרס חש"א מזיידרמן וקורן, אין שום סברא שהיו משחיתים בידים צבע יקר כמו פורפורא, להופכו לצבע זול (יחסית) קלא אילן. ואם היהודים דוקא היו מחמים הבגד, היינו מוצאים רמז לזה בחז"ל.
ומה יעשה מי שזקוק לצבע קלא אילן ואין בידו קלא אילן? האם לא יתכן שהיו מקומות שהקלא אילן לא היה בנמצא והשתמשו בתכלת [ע'י חימום]?
עכ''פ כתב:מלבב כתב:א. נראה לך שכל תכלת וארגמן שבתנ"ך, התכלת מקלא אילן?
ב. א"כ למה לא השתמשו בקלא אילן לסגול ע"י ערבוב, למה בזבזו כסף לאק"ק.
ג. בגמרא עירובין מבואר שהיו משתמשים בתכלת גם לבגדים.
ד. הרי מצאו כמה אריגים כחולים מפורפורא, ופשוט שעל כל אריג שמצאו יש אלפים שלא מצאו.
א. מה הקשר לתנ"ך? בתנ"ך זה מחלזון. מה הקשר לזמן ותקופת פליניוס (כמבואר בקונטרס. כן, זה חכמה גדולה להתעלם)
ב. סגול מן הצמחים היה יורד, כמש"כ פליניוס (שאתה הבאת באשכול השכן)
ג. קושיא טובה למה השתמשו עם חלזון לבגדים ולא בקלא אילן. ויש ליישב.
ד. לא כמה אלא אחת בהיר מאד שנצבע בצביעה שניה, שוב התעלמות כדרכך מדברי הקונטרס
כשתילי זיתים כתב:מלבב כתב:כל דבריכם הם לפי ההנחה המוזרה שתכלת מחילזון היה רק לציצית והגויים השתמשו בקלא אילן, שזה לא מסתבר כלל.
כל דבריכם לפי ההנחה שאם שמים מילים בפי אחרים הם חייבים לענות לך על מה שהם לא אמרו
מלבב כתב:לא כתבת שזה אפשרי שרק היהודים צבעו כחול מהאק"ק ולא הגויים?
מלבב כתב:עכ''פ כתב:מלבב כתב:א. נראה לך שכל תכלת וארגמן שבתנ"ך, התכלת מקלא אילן?
ב. א"כ למה לא השתמשו בקלא אילן לסגול ע"י ערבוב, למה בזבזו כסף לאק"ק.
ג. בגמרא עירובין מבואר שהיו משתמשים בתכלת גם לבגדים.
ד. הרי מצאו כמה אריגים כחולים מפורפורא, ופשוט שעל כל אריג שמצאו יש אלפים שלא מצאו.
א. מה הקשר לתנ"ך? בתנ"ך זה מחלזון. מה הקשר לזמן ותקופת פליניוס (כמבואר בקונטרס. כן, זה חכמה גדולה להתעלם)
ב. סגול מן הצמחים היה יורד, כמש"כ פליניוס (שאתה הבאת באשכול השכן)
ג. קושיא טובה למה השתמשו עם חלזון לבגדים ולא בקלא אילן. ויש ליישב.
ד. לא כמה אלא אחת בהיר מאד שנצבע בצביעה שניה, שוב התעלמות כדרכך מדברי הקונטרס
א. לא התיחסתי לקונטרס אלא למה שכתב מחשבה אחת
ב. לא דיברתי על הצמחים אלא על חלזונות הצובעים אדום
ג. לא שאלתי למה השתמשו, אלא הבאתי ראיה שהשתמשו ביקר ולא בזול בניגוד לטענת מחשבה אחת שטען שלא סביר שישתמשו ביקר בזמן שיש משהו כמעט זהה בזול.
ד. גם זה שהוסיפו טיפה אדום שכמעט אין נראה לעין יש סוגי קלא אילן שגם עושים צבע כזה, וגם עם קלא אילן שלגמרי כחול אפשר להוסיף טיפה מחילזון כנ"ל.
ולמ"ד צביעה שניה כשרה היה שני חלזונות אחד כשר ואחד פסול?
עכ''פ כתב:א. בקיצור, אתה לא יודע כלום בענייני צביעה מאק"ק בעבר, אז אני לא צריך להשיב להשערה המוזרה שלך.
ב. הרמב"ם לא כותב שקלא אילן דוהה (הרי לא עובר ע"י צפון), הוא כותב שתכלת עומדת ביופיה, ומקורו (כמש"כ בכס"מ) הוא מגמ' דבדיקות.
ג. הראיה שלך מזה שהשתמשו לפעמים עם צבע הנשאר ביורה ולפעמים יצא כחול, שאז בע"כ הוא כשר לציצית, נשגב מבינתי.
ד. לדעתך תכלת נעשית ע"י חימום הבגד? או במי ים? (אם יש לך מקורות על מי ים, נוכל לדון על זה, עדיף באשכול חדש)
מלבב כתב:א. להגיד ששניהם דוהים או שניהם לא דוהים באותה מידה, ואעפ"כ את זה ערבבו וזה לא, זה יותר גרוע מהשערה מוזרה.
מלבב כתב:ז"ל הרמב"ם "והתכלת האמורה בציצית צריך שתהיה צביעתה צביעה ידועה שעומדת ביופיה ולא תשתנה וכל שלא נצבע באותה צביעה פסול לציצית אע"פ שהוא כעין הרקיע כגון שצבעו באסטיס או בשחור או בשאר המשחירין הרי זה פסול לציצית", אם אתה לא רואה בדברי הרמב"ם שקלא אילן אינו עומד ביפיה אז יש לך בעיה בהבנת הנקרא, בגמרא רק כתוב שזה לא יורד לגמרי אבל לא כתוב שאינו משתנה כלל.
מלבב כתב:ג. לא אמרתי שזה ראיה גמורה, רק דוחק ולא סביר שלפי ההו"א ולפי המ"ד שצביעה שניה כשרה יהיה עוד חילזון שצובעים בו תכלת שהוא פסול, יותר מסתבר שיש רק חילזון אחד שצובעים בו תכלת או שכל החלזונות שאפשר לצבוע בהם כשרים, ולכו"ע לא פסול רק שלא מן החילזון, ואם נאמר שיש רק חילזון אחד בע"כ שידעו לצבוע בו כחול גם בצביעה ראשונה.
מלבב כתב:אז בע"כ שידעו לעשות זאת בדרכים אחרות או שגם סגול הנוטה לכחול בכלל תכלת הוא כמו שכתב הרב הירש
מלבב כתב:אבל אני כשלעצמי לא רואה למה לא סביר שחיממו את הבגד
מלבב כתב:לגבי מי ים, כךצכותב זוהר עמר
ואגב זהר עמר כותב שבצביעה טבעית זה יוצא כמעט כחול בלי חשיפה לשמש מאשר צביעה כימיקלית, וכיון שידעינן שיש חלזונות יותר נוטים לכחול בוודאי לפעמים יוצא כחול לגמרי, לכן הכל על מקומו יבוא בשלום בלי דוחק.
מלבב כתב:שים לב כמה דוחקים יש בדבריכם
א. חילזון התכלת נעלם דווקא בזמן שהפחיתו בשימושו בהרבה אחר שהיה מצוי אלף שנה ומבוקש ביותר.
מלבב כתב:ב. לא היה לו קונכיה בניגוד לכל שאר חלזןנות הצובעים ובניגוד לפשטות שחילזון בעל קונכיה הוא, או נעלם בדרך פלא.
מלבב כתב:ג. משני מוצרים יקרים מפורסמים תכלת וארגמן, נשתנה בזמן הרומאים לשני סוגי ארגמן קונכיליה ופורפורא, והתכלת לא מוזכר אע"פ שבגמרא מבואר שעדיין השתמשו בו לבגדים.
מלבב כתב:ד. אע"פ שעינינו רואות כמה דרכים לצבוע תכלת מאק"ק הדבר היה כה נדיר בזמם עד שחז"ל לא ראו צורך להזהיר מפני זה, ואפילו כתבו בסתמא שרק שלא מן החילזון פסול.
מלבב כתב:ה. אע"פ שקלא אילן ואק"ק זהות לגמרי לעניין דהייה, בזה השתמשו בערבוב ובזה לא.
עכ''פ כתב:מלבב כתב:שים לב כמה דוחקים יש בדבריכם
א. חילזון התכלת נעלם דווקא בזמן שהפחיתו בשימושו בהרבה אחר שהיה מצוי אלף שנה ומבוקש ביותר.
שומע, זה קשיא אויף א מעשה
מחשבה אחת כתב:עכ''פ כתב:מלבב כתב:שים לב כמה דוחקים יש בדבריכם
א. חילזון התכלת נעלם דווקא בזמן שהפחיתו בשימושו בהרבה אחר שהיה מצוי אלף שנה ומבוקש ביותר.
שומע, זה קשיא אויף א מעשה
פשוט כדברי חז"ל, שחלזון התכלת נעלם ולכן הפחיתו בשימושו. לא הפוך.
מחשבה אחת כתב:עכ''פ כתב:מלבב כתב:שים לב כמה דוחקים יש בדבריכם
א. חילזון התכלת נעלם דווקא בזמן שהפחיתו בשימושו בהרבה אחר שהיה מצוי אלף שנה ומבוקש ביותר.
שומע, זה קשיא אויף א מעשה
פשוט כדברי חז"ל, שחלזון התכלת נעלם ולכן הפחיתו בשימושו. לא הפוך.
עכ''פ כתב:מלבב כתב:א. להגיד ששניהם דוהים או שניהם לא דוהים באותה מידה, ואעפ"כ את זה ערבבו וזה לא, זה יותר גרוע מהשערה מוזרה.
לא ברור מה כוונתך את זה ערבבו, מי ערבב מה?מלבב כתב:ז"ל הרמב"ם "והתכלת האמורה בציצית צריך שתהיה צביעתה צביעה ידועה שעומדת ביופיה ולא תשתנה וכל שלא נצבע באותה צביעה פסול לציצית אע"פ שהוא כעין הרקיע כגון שצבעו באסטיס או בשחור או בשאר המשחירין הרי זה פסול לציצית", אם אתה לא רואה בדברי הרמב"ם שקלא אילן אינו עומד ביפיה אז יש לך בעיה בהבנת הנקרא, בגמרא רק כתוב שזה לא יורד לגמרי אבל לא כתוב שאינו משתנה כלל.
אינו יורד בכביסות כפי שכתבת שזה ממש המצאה, והיה צבע יציב. ומש"כ שמשתנה כוונתו בבדיקות, שהרי משם מקורו. אם אתה רוצה תוכל לקרוא שמות על הכס"מ.מלבב כתב:ג. לא אמרתי שזה ראיה גמורה, רק דוחק ולא סביר שלפי ההו"א ולפי המ"ד שצביעה שניה כשרה יהיה עוד חילזון שצובעים בו תכלת שהוא פסול, יותר מסתבר שיש רק חילזון אחד שצובעים בו תכלת או שכל החלזונות שאפשר לצבוע בהם כשרים, ולכו"ע לא פסול רק שלא מן החילזון, ואם נאמר שיש רק חילזון אחד בע"כ שידעו לצבוע בו כחול גם בצביעה ראשונה.
זה שלפעמים יצא כחול בצביעה שניה אינו הופך להיות "חלזון שצובעים בה תכלת", וזה פשוט.מלבב כתב:אז בע"כ שידעו לעשות זאת בדרכים אחרות או שגם סגול הנוטה לכחול בכלל תכלת הוא כמו שכתב הרב הירש
זה כבר תירוצים. אבל ראיה אין כאן. ועדיין אני ממתין למקור דברי הרב הירש.מלבב כתב:אבל אני כשלעצמי לא רואה למה לא סביר שחיממו את הבגד
כי זה מקלקל צבע יקר, וכבר כתבנו זה אלף פעמים והוא פשוט.מלבב כתב:לגבי מי ים, כךצכותב זוהר עמר
ואגב זהר עמר כותב שבצביעה טבעית זה יוצא כמעט כחול בלי חשיפה לשמש מאשר צביעה כימיקלית, וכיון שידעינן שיש חלזונות יותר נוטים לכחול בוודאי לפעמים יוצא כחול לגמרי, לכן הכל על מקומו יבוא בשלום בלי דוחק.
אז יש לך תירוץ. אבל אתה צריך לחקור אם זה מתאים לגמ' בסממנין וכו' ואם עובד בכל אק"ק, אבל שוב, ראיה אין כאן.מלבב כתב:שים לב כמה דוחקים יש בדבריכם
א. חילזון התכלת נעלם דווקא בזמן שהפחיתו בשימושו בהרבה אחר שהיה מצוי אלף שנה ומבוקש ביותר.
שומע, זה קשיא אויף א מעשהמלבב כתב:ב. לא היה לו קונכיה בניגוד לכל שאר חלזןנות הצובעים ובניגוד לפשטות שחילזון בעל קונכיה הוא, או נעלם בדרך פלא.
מנין לך שזה הפשטות נגד כמה (או כל?) ראשונים? ואין בזה דוחק אם הוא מין שונה עם קונכיה שאינו מתקיים אלפי שנים.מלבב כתב:ג. משני מוצרים יקרים מפורסמים תכלת וארגמן, נשתנה בזמן הרומאים לשני סוגי ארגמן קונכיליה ופורפורא, והתכלת לא מוזכר אע"פ שבגמרא מבואר שעדיין השתמשו בו לבגדים.
דמוגגיה. הכל חלומות, כמבואר בקונטרס.מלבב כתב:ד. אע"פ שעינינו רואות כמה דרכים לצבוע תכלת מאק"ק הדבר היה כה נדיר בזמם עד שחז"ל לא ראו צורך להזהיר מפני זה, ואפילו כתבו בסתמא שרק שלא מן החילזון פסול.
כן, כי השתמשו בזה רק לסגול, ולא "החכימו" לקלקלו. זה דבר פשוט.מלבב כתב:ה. אע"פ שקלא אילן ואק"ק זהות לגמרי לעניין דהייה, בזה השתמשו בערבוב ובזה לא.
לא יודע מה אתה מתכוין לומר וכנ"ל.
עכ''פ כתב:א. כל האריכות בענין קלא אילן וכחול מאק"ק לא רלוונטי, מכיון שאין אנחנו יודעים איך לעשות הבדיקות, ולכן לומר שאחד ירד ואחד לא הוא השערה בלבד, ועד עתה אין שום חוקר רציני שיכול להסביר בדיקות הגמ' בין תכלת מאק"ק וקלא אילן, כפי שכותב ר' מנדל זינגר (וכבר נתבאר היטב טיבם של "מחקרים" של תומכי הזהוי).
מה שאהבתי הוא ההיקש הגאונית שאם פליניוס כותב במקו"א על אינדיגו (אגב שם לא מדבר על צביעת בגדים אלא צבעי קיר, אבל מי בכלל טורח לבדוק דברים כאלו) הרי גם כאן מדובר באינדיגו! הפלא ופלא...
ב. אק"ק עם אח"ק זה לעשות מיני סגול, לא שייך לעשות גוונים אלו עם קלא אילן (זה כבר פעם שלישית או רביעית שאתה חוזר על אותה טעות בסיסית)
ג. הרמב"ם לא כותב שדוהה בכביסה. גם לטענתך שקלא אילן עובר יותר מתכלת בלי הבדיקות, אפ"ה אין אנו יודעים עד כמה זה דוהה כדי לומר שהיה כדאי לבזבז הון רב עליו. והמציאות מכחיש דבריך, שהרי קלא אילן הוא יציב מאד כמש"כ הרדב"ז וכנ"ל. ולמה השתמשו אומה"ע בו בזמן תנ"ך אין לנו ידיעה, יתכן שבזמנם אכן קלא אילן היה עובר כנ"ל.
אגב, האם תכלת מאק"ק לעולם אינו דוהה כלל?
ד. ממ"נ כמה בגדים מצאו עם כחול מאק"ק? 1 או 2, לעומת הרבה הרבה יותר מסגול. כך שזה קושיא עליך ג"כ
מלבב כתב:א. מי דיבר על בדיקות, הבאתי עדות שזה דוהה בלי בדיקות, וכן משמע מהרמב"ם ורבי תנחום הירושלמי, הרדב"ז אומר שאינו יורד בכביסה אבל אינו אומר שאינו דוהה כלל, וגם שאין להשוות ביניהם כלל, לכן לא נכון מה שאתה טוען כל הזמן שאין סיבה לקלקל את צבע היקר כשיש קלא אילן, והתכלת היה חשוב ויקר יותר מהארגמן כי בכל התנ"ך כתוב תכלת לפני ארגמן, וזה גם תשובה לשאלתך למה נשאר יותר אריגים סגולים מכחולים, וגם לפי הרש"ר שסגול גם בכלל תכלת לא קשה כלל.
ב. לערב כחול עם אדום ולא יצא סגול זה רק מכשף יודע לעשות.
ג. הרמבם כותב שאינו צבע המתקיים בלי שינוי, ככה לא מדברים על דבר שמשתנה אך ורק ע"י מתכון חזק ומיוחד ומסובך.
עובדא שהוציאו על זה הון רב יותר מעל ארגמן כנ"ל שתכלת יותר יקר מארגמן, א"כ אין סיבה שלא ישתמשו גם באק"ק ע"י אחד מהטכניקות הפשוטות שיש, שהרי לא בכל מקום ובכל זמן מצוי התכלת, והרי פליניוס כותב שהאק"ק לא דוהה בכביסה וכן מוכרח מזה שלא השתמשו בקלא אילן במקום אק"ק בעירוב עם חד קוצים כנ"ל, וכן בימינו הציצית צבוע האק״ק אינו דוהה.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים