לייבעדיג יענקל כתב:לפני כמה דקות הופיעה אותה הודעה מאת הניק החדש זיז שדי. מיד לאחמ"כ חזר בו הכותב ומחק את הודעתו, ואז זכה באמונתו באותה סברה. מעניין מאוד.
כשתילי זיתים כתב:הנה תמונה מהאריג שבמצדה, מה שקורן קורא סגול-כחול, ובדיקת הhplc מתאים לחלק מהאק"ק.
עמוס התקועי כתב:כשתילי זיתים כתב:הנה תמונה מהאריג שבמצדה, מה שקורן קורא סגול-כחול, ובדיקת הhplc מתאים לחלק מהאק"ק.
זה "מתאים" לחלק מאק"ק.
מה זה אומר?
אתה חושב שזה מאק"ק או שגם זה ממין "הנדיר" הלא ידוע?
רק מנסה להבין עמדתך.
כשתילי זיתים כתב:הנה תמונה מהאריג שבמצדה, מה שקורן קורא סגול-כחול, ובדיקת הhplc מתאים לחלק מהאק"ק.
רוב אלו שנבדקו בא"י צובעים סגול-אדום, ולא סגול-כחול, וכמש"כ קורן. מצו"ב גם חלק מקונטרס של רב אריה לבנון שמדבר על זה.
כשתילי זיתים כתב:יתכן שזה מיקרי כחול, מבחינה מדעית זה כחול-סגול שיש בה 47% MBI. זה לא דמי מאה אחוז לקלא אילן, וזה לא מה שמוכרים היום. מה שעושים היום זה אינדיגו לבד, מה שאפשר לעשות בדיוק לכל מיני המורקס בעולם.
אם ירצו לצבוע טבעית כזו, זה שאלה אחרת, ונוכל לדון על זה בשמחה.
קצת מהבעיות עם תיאוריית קורן
1. זה לא דמי לקלא אילן, ואפשר להבחין בלי בדיקה. (קורן טוען שהוסיפו תולעת שני)
2. זה דוחק שרק חלק מהם הם תכלת, והשאר ארגמן, והיה להם איזה דרך להבחין שלא ידועה לנו.
3. ובפרט, שבים התיכון רובם אינם מסוג זו.
4. וכמובן גם אין שום הסבר מדעי לבדיקת הגמרא (אם לא שנגיד שהוסיפו תולעת שני, וזה האיפרד חזותיה). וכבר הארכתי בכל זה במקום אחר כאן.
ורק לחזור על מה שכבר כתבתי, אם רק זה הוא התכלת כדברי קורן, אין שום סברא שיוצאים עם מה שעושים היום ממין אחר שצובע רק סגול-אדום. וגם ממין זו לא מסתבר כלל שיוצאים אם זה לא בדיוק אותו צבע, שמסירים כל הברום.
עמוס התקועי כתב:אדרבה אין שום טעם לומר שצריכים גוון מדוייק של כחול (או סגול-כחול לדעת קורן), ברור שהצבעים שהיו מפיקים בעבר לא היו מדוייקים כמו שהם היום, ואין שום סיבה לחשוב שההגוון של התכלת שלבש ישראלי מצידון היה שוה בדיוק לתכלת של ישראלי מעיר אחרת, רק שהיו כולם גוונים שונים של כחול, וזה מספיק. ויותר מזה כותב קורן שבתכלת של האומות עירבו בו צבע אדום מצמחים (madder), הוא מעתיק נוסח תבליט בבלי עתיק שמפרט הרכיבים שממנו עושים תכלת. הוי אומר שלדעת קורן התכלת של האומות היו כחול-סגול נוטה לאדמימות, והתכלת של התורה, שלא עירבו בו צמחים, כחול-סגול בלא נטייה לאדמימות, וצ"ע.
גם מבחינת המין החלזון, רבים סוברים שהקרטיריון היחידי הוא שיהיה מחלזון, ושגם חלזון ממקסיקו כשר לתכלת. אבל גם אם תחלוק ע"ז שצריך להיות דוקא ממין (species) ספציפי, לא מצינו מי שיסבור שצריך להיות דוקא מהsub-species של אותו החלזון שהפיקו ממנו התכלת בימי חז"ל, ומהיכי תיתי שזה יעכב בכלל. קורן מדבר אודות המיורקס טרונקיולוס ומחלק בין sub-species של הנ"ל, שיכולים להפיק מהם גוונים שונים של כחול-סגול עם הבדלים עדינים ביניהם. לא מסתבר כלל שזה יעכב במצות התכלת.
ונתנו ידידים כתב:תפסיק לדבר על מלחמת עבירה ועל המקדש עצמו וכל מיני קריאת שמות על אנשים, אנחנו באמצע ויכוח תורני ותנהל ויכוח כמו בישיבה בלי נגיעות ובלי שכנועים ובלי מטרות רק להוציא האמת על בוריו.
אם מי שלא לובש תכלת הוא בעל עבירה לדעתך אז רוב גדולי ישראל הם גם בעלי עבירה, ומה ההבדל בין הניקים פה שמתווכחים איתך ולא מוכנים לקבל את דבריך ואת מה שאתה מכתיב אותם לקבל, לבין הרב אלישיב שלא רצה להיכנס לזה יהיה הטעם מה שיהיה, שניהם חסרים ברצונם לעדות רצון הבורא, אלא מאי מותר לאנשים אחרים לחשוב שונה ממך.
אז תחזור לנהל ויכוח נורמלי רציני לשם חישוף האמת בלי קריאת שמות ובלי הכפשות, אין פה שני מחנות וכאילו החברים שלך הם ממחנה אחד והאחרים אינם ידידים, כולנו מחנה אחת שמחפשת את האמת, יש אנשים שמחזיקים בדעה כחת ויש שמחזיקים בדיעה אחרת, תכבד כל דיעה ויהיה שלום
כשתילי זיתים כתב:בין ומלאה התלמידים, התקועי, באמונתו, וזיז שדי, רמת הטיעונים של התומכים ממש הולכים וחזקים מיום ליום, קשה לי לרכז.
ועכשיו, סגור את החגורות, הנה עוד שיעור כללי מהזיז-
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:לייבעדיג יענקל כתב:לפני כמה דקות הופיעה אותה הודעה מאת הניק החדש זיז שדי. מיד לאחמ"כ חזר בו הכותב ומחק את הודעתו, ואז זכה באמונתו באותה סברה. מעניין מאוד.
מבדיקה פשוטה.... אתה הרי מתנגד וותיק כאן לתכלת.
אפשר לשאול מה התובנה שלך?
צבעו בחלזון האק"ק? לא צבעו? לא צבעו כחול? או שמא היו 2 שצבעו כחול כשר ופסול?
לשאול שאלות, ולהתעלם מהעובדות. זה לא אמת.
כשתילי זיתים כתב:הרב @קו ירוק, אחד מן המגיבים כאן חושב שתוניס הוא בגבול ארץ ישראל, משבט זבולון.
יש כזה שיטה?
כשתילי זיתים כתב:בין ומלאה התלמידים, התקועי, באמונתו, וזיז שדי, רמת הטיעונים של התומכים ממש הולכים וחזקים מיום ליום, קשה לי לרכז.
ועכשיו, סגור את החגורות, הנה עוד שיעור כללי מהזיז-
כשתילי זיתים כתב:הרב @קו ירוק, אחד מן המגיבים כאן חושב שתוניס הוא בגבול ארץ ישראל, משבט זבולון.
יש כזה שיטה?
כשתילי זיתים כתב:דיברתי עם אחד מראשי חבורת התכלת בלייקוואוד, והוא אמר לי שמה שמובא כאן כאילו הם צבעו בלייקוואוד מהחילזון בתוניס להד"ם, מעולם לא קיבלו בלייקוואוד החילזון מתוניס.
יש אברך במונסי שקיבל זה מתוניס, אבל לא ברור אם צבע בחושך או לא, והדבר עדיין בבדיקה.
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:כשתילי זיתים כתב:הרב @קו ירוק, אחד מן המגיבים כאן חושב שתוניס הוא בגבול ארץ ישראל, משבט זבולון.
יש כזה שיטה?
הרב קו ירוק אחד מן המגיבים כאן חושב שהרומאים לא צבעו בכחול, ובודאי לא מהאק"ק. והרומאים לא הכירו את תוניס- קרתגו יש כזה שיטה?כשתילי זיתים כתב:דיברתי עם אחד מראשי חבורת התכלת בלייקוואוד, והוא אמר לי שמה שמובא כאן כאילו הם צבעו בלייקוואוד מהחילזון בתוניס להד"ם, מעולם לא קיבלו בלייקוואוד החילזון מתוניס.
יש אברך במונסי שקיבל זה מתוניס, אבל לא ברור אם צבע בחושך או לא, והדבר עדיין בבדיקה.
שמעתי שהתמודדות עם שקר, באמירת אמת פעם אחר פעם...
לכבוד הרב.... שליט"א
מזה חודשים רבים אפ' אולי יותר משנה
שיש קבוצה של אברכים מליקווד שעומדים בקשר עם
תושב טוניס שחשקה נפשו להתעסק עם צביעה מחלזונות ובמיוחד מהאק"ק
נראה לי שאפשר לקבל מה"ליקוודים " את חליפת המי'לים שהיה להם עם הנ"ל
בזמנו ראיתי אחד מהמיי'לים שבו הוא כותב לגבי האק"ק שהוא הוטעה ע"י
חברי פתיל תכלת לחשוב שניתן לצבוע סגול מהאק"ק
מבחינתו הכוונה מנסיונו אפשר לצבוע עם זה רק כחול
בהמשך קיבלו בליקווד ממנו דם חלזון אק"ק וצבעו ממנו בלא חשיפה לאור UV
בכלל ! יש כמה דוגמאות של צביעה שהם עשו אפשר לקבל גם זאת במיי'ל ולהיווכח
הצביעה היוצאת היא כחול ועד מקסימום כחול עם נטיה קלה מאוד מאוד לסגול
וזאת בלא חשיפה לאור כלל .
יתירה מכך הדם עצמו המגיע מטוניס של האק"ק הוא עצמו כמו שהוא אמנם סגול
אך הרבה יותר קרוב לכחול מאשר האק"ק בצד השני של ים התיכון
לפני כמה חודשים בהיותי בארה"ב במונסי עשיתי בעצמי ניסוי אצל הרב מרדכי הוניג
שקיבל מטוניס כמות מוגבלת של דם זה הנ"ל (אגב א"א לקבל במשלוח ישיר מטוניס
לכאן בארץ ישראל)
והתוצאי שהייתי עד לה היא כנ"ל = צביעה באותו האופן ובמהירות שיא בלא חשיפה
ל UV כלל כאשר הצבע המתקבל הוא כחול עם נטיה קלה מאוד לסגול שצריך עין חדה
בכדי להבחין
ידגש כי מדובר באק"ק בלא פקפוק הוא נראה אותו הדבר ואינו תת מין נוסף
בכל הכבוד הראוי
יחזקאל משה הלוי
טופורוביץ
אביא שוב תמונה שצילמתי מפיסת הצמר שנצבע באק"ק התוניסאי. קיבלתי פיסת צמר זו, ממי שצבע.
תמונה נוספת קיבלתי מאחרים שנשלח אליהם ממונסי.
כן אביא את תמונת אריג שנמצא במצדה שזייפו את הצבע מול תמונה שצילמתי מחוברת שהחוקרים הוציאו.
באמונתו כתב:כידוע, לפי המסורת שבידינו, התכלת כחולה.
באמונתו כתב:כאן נוסף: גוון "גלאוקו", המפורש בפליניוס, שיוצא מן החילזון...
וכן הצילום מפרח "הליוטרופיום", מגווני הדיו מן החילזון, הנזכר בכתבי פליניוס, שבמקום אחר כתב בפירוש, שכחול הוא [= קאריליום].
מלבד צבע "ליבידוס" (סתמו ודאי כחול) שהזכיר ויטרוביוס, בין גוונים אשר יוצאים מן החילזון.
החוזר כתב:באמונתו כתב:כידוע, לפי המסורת שבידינו, התכלת כחולה.
מסורת שבידך היכן היא?
לדעת רש"י: "תכלת - ירוק הוא וקרוב לצבע כרתי שקורין פוריי"ש".
לדעת רבי עובדיה מברטנורא: "בין תכלת לכרתי - צבע התכלת קרוב לגוון של כרתי, כרישין שקורין פורוש בלע"ז".
באמונתו כתב:
נוסיף עוד, דעת החוקרים, אשר "סגול" - PURPLE, אינו מגווני היסוד כלל (Spectral color), אך תערובת של כחול עם אדום.
לדברי המדענים, מדובר בגוון "לא אמתי", אלא ערבוב גוונים בעלמא.
עובדה הזו בעצמה, הופכת אפשרות כאילו התכלת של מקרא "סגולה" היא - PURPLE, לדבר בלתי מסתבר, דחוק ורחוק.
עמוס התקועי כתב:ברמב"ן ועוד ראשונים מוזכר ש'תכלת' נקרא כך מפני שהוא 'תכלית' כל הגוונים. ואולי לזה אתה מתכוין, כלומר שהוא גוון יסודי,
באמונתו כתב:החוזר כתב:באמונתו כתב:כידוע, לפי המסורת שבידינו, התכלת כחולה.
מסורת שבידך היכן היא?
לדעת רש"י: "תכלת - ירוק הוא וקרוב לצבע כרתי שקורין פוריי"ש".
לדעת רבי עובדיה מברטנורא: "בין תכלת לכרתי - צבע התכלת קרוב לגוון של כרתי, כרישין שקורין פורוש בלע"ז".
זאת מסורת של כל עם ישראל מכל הדורות, כשהמפורש ביותר, זהו מאמר רבי מאיר: שהתכלת דומה לים - וים דומה לרקיע.
עשרות מקורות מכל התקופות, קדומים ומאוחרים, מדמים תכלת אל גוון השמים.
דבר ידוע בצבע ה"ירוק" שבקדמונים, אשר אין המכוּוָן תמיד כ"ירוק" שבשפתינו, והלשון "קרוב" לצבע כרתי, משם ראיה הפוכה, ואכן הדבר ידוע בכחול, שקרוב אל הירוק, שהרי כחול + צהוב = ירוק.
באמונתו כתב:באמונתו כתב:כאן נוסף: גוון "גלאוקו", המפורש בפליניוס, שיוצא מן החילזון...
וכן הצילום מפרח "הליוטרופיום", מגווני הדיו מן החילזון, הנזכר בכתבי פליניוס, שבמקום אחר כתב בפירוש, שכחול הוא [= קאריליום].
מלבד צבע "ליבידוס" (סתמו ודאי כחול) שהזכיר ויטרוביוס, בין גוונים אשר יוצאים מן החילזון.
טענה נוספת ופשוטה:
הרי הדבר מוסכם על דעת כל המומחים, אשר פליניוס, שרגיל לחלק צבעי החלזונות אל שתיים: פורפורא וקונכיליא, מתכוון לחלוקה הנודעת מכל המקורות הקדומים יותר (בתנ"ך, גם להבדיל בכתבי העמים מן התקופה המקראית), של "תכלת וארגמן".
הטענה העיקרית של המפקפקים, אשר קונכיליא = תכלת, שמתוארת אצלם, ר"ל בגוון סגול (בעוד הארגמן הוא אדמוני).
אמנם לאיש אין ספק, כי המדובר ב"תכלת וארגמן" הידועים, ע"ד הנ"ל.
אפשרות של שני גוונים של תכלת, דחוקה היא מאוד, כמובן.
נמצא שאם נאמין למסורת שלנו, הנה ודאי שהיא מלמדת, אשר כוונתם בתכלת, אל כחול.
אפשרות אחת נשארה, והיא להתכחש אל המסורת של כל הדורות (אף מימי התנאים ממש), בנוגע לגוון התכלת.
נוסיף עוד, דעת החוקרים, אשר "סגול" - PURPLE, אינו מגווני היסוד כלל (Spectral color), אך תערובת של כחול עם אדום.
לדברי המדענים, מדובר בגוון "לא אמתי", אלא ערבוב גוונים בעלמא.
עובדה הזו בעצמה, הופכת אפשרות כאילו התכלת של מקרא "סגולה" היא - PURPLE, לדבר בלתי מסתבר, דחוק ורחוק.
ונתנו ידידים כתב:באמונתו כתב:
הרי הדבר מוסכם על דעת כל המומחים, אשר פליניוס, שרגיל לחלק צבעי החלזונות אל שתיים: פורפורא וקונכיליא, מתכוון לחלוקה הנודעת מכל המקורות הקדומים יותר (בתנ"ך, גם להבדיל בכתבי העמים מן התקופה המקראית), של "תכלת וארגמן".
למה לאיש אין ספק ומכח מה היא בנוייה ההנחה הזו של החוקרים, האם על איזה ראיה מדעית או סברא בעלמא כי למה לא?
עמוס התקועי כתב:באמונתו כתב:נוסיף עוד, דעת החוקרים, אשר "סגול" - PURPLE, אינו מגווני היסוד כלל (Spectral color), אך תערובת של כחול עם אדום.
לדברי המדענים, מדובר בגוון "לא אמתי", אלא ערבוב גוונים בעלמא.
עובדה הזו בעצמה, הופכת אפשרות כאילו התכלת של מקרא "סגולה" היא - PURPLE, לדבר בלתי מסתבר, דחוק ורחוק.
לא הבנתי בכלל טענה זו. אכן סגול אינו גוון יסודי (primary color), ומתהווה ע"י עירבוב, בניגוד לאדום כחול וצהוב (שאינם מתהווים ע"י עירבוב), אבל זה לא אומר שסגול הוא לא גוון "אמיתי", כי כל גוון הנראה לעינים הוא בהכרח "אמיתי". ואם התכוונת לגוון יסודי, היכן נזכר שתכלת צריך להיות גוון יסודי?
אכן ברמב"ן ועוד ראשונים מוזכר ש'תכלת' נקרא כך מפני שהוא 'תכלית' כל הגוונים. ואולי לזה אתה מתכוין, כלומר שהוא גוון יסודי, ומזה ראיה שא"א להיות סגול. ומ"מ קשה לבנות יסוד ע"ז.
באמונתו כתב:עמוס התקועי כתב:באמונתו כתב:נוסיף עוד, דעת החוקרים, אשר "סגול" - PURPLE, אינו מגווני היסוד כלל (Spectral color), אך תערובת של כחול עם אדום.
לדברי המדענים, מדובר בגוון "לא אמתי", אלא ערבוב גוונים בעלמא.
עובדה הזו בעצמה, הופכת אפשרות כאילו התכלת של מקרא "סגולה" היא - PURPLE, לדבר בלתי מסתבר, דחוק ורחוק.
לא הבנתי בכלל טענה זו. אכן סגול אינו גוון יסודי (primary color), ומתהווה ע"י עירבוב, בניגוד לאדום כחול וצהוב (שאינם מתהווים ע"י עירבוב), אבל זה לא אומר שסגול הוא לא גוון "אמיתי", כי כל גוון הנראה לעינים הוא בהכרח "אמיתי". ואם התכוונת לגוון יסודי, היכן נזכר שתכלת צריך להיות גוון יסודי?
אכן ברמב"ן ועוד ראשונים מוזכר ש'תכלת' נקרא כך מפני שהוא 'תכלית' כל הגוונים. ואולי לזה אתה מתכוין, כלומר שהוא גוון יסודי, ומזה ראיה שא"א להיות סגול. ומ"מ קשה לבנות יסוד ע"ז.
מ"מ לעניינינו, הסברה היא, עפ"י כל הידוע לנו בתפיסת העולם העתיק = עולם המקרא, בין בני ישראל, בין התרבות של גויי הארץ שבאותה התקופה, והדברים מתועדים אף בחז"ל, גם להבדיל במקורות חיצוניים, דוגמת כתבי פילון האלכסנדרוני ועוד רבים, אשר רוב ככל מנהגיהם, מונחיהם ומושגיהם (בפרט בפולחן הדת), קשורים בעבותות אל הטבע, היקום, ומופעיו הרבים והשונים.
"תכלת דומה לים - וים לרקיע" וכו' המבוסס על לשון הכתוב: וַיִּרְא֕וּ אֵ֖ת אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְתַ֣חַת רַגְלָ֗יו כְּמַעֲשֵׂה֙ לִבְנַ֣ת הַסַּפִּ֔יר - וּכְעֶ֥צֶם הַשָּׁמַ֖יִם לָטֹֽהַר: משמש סגנון חשיבה המקיפה, ולא רק אצל צבעים.
מ"מ, אציין לד' דוגמאות "צבעוניות" אשר במקרא אחד: אִם־יִֽהְי֨וּ חֲטָאֵיכֶ֤ם - כַּשָּׁנִים֙, כַּשֶּׁ֣לֶג - יַלְבִּ֔ינוּ, אִם־יַאְדִּ֥ימוּ - כַתּוֹלָ֖ע, כַּצֶּ֥מֶר - יִהְיֽוּ: וכיו"ב: וַיִּרְא֨וּ מוֹאָ֥ב מִנֶּ֛גֶד אֶת־הַמַּ֖יִם אֲדֻמִּ֥ים - כַּדָּֽם: או: רֹאשׁ֖וֹ - כֶּ֣תֶם פָּ֑ז, קְוֻצּוֹתָיו֙ תַּלְתַּלִּ֔ים שְׁחֹר֖וֹת - כָּעוֹרֵֽב: או: וְהַמָּ֕ן - כִּזְרַע־גַּ֖ד ה֑וּא, וְעֵינ֖וֹ - כְּעֵ֥ין הַבְּדֹֽלַח: אלו דוגמאות מעטות מתוך רבים.
ממילא, רחוקה ודחוקה האפשרות, אשר כאן גזירת הכתוב חריגה, המחייבת דווקא להשתמש בגוון מלאכותי, מעובד ובלתי אורגני (מלבד כל הראיות אחרות כנ"ל).
עמוס התקועי כתב:באמונתו כתב:עמוס התקועי כתב:באמונתו כתב:נוסיף עוד, דעת החוקרים, אשר "סגול" - PURPLE, אינו מגווני היסוד כלל (Spectral color), אך תערובת של כחול עם אדום.
לדברי המדענים, מדובר בגוון "לא אמתי", אלא ערבוב גוונים בעלמא.
עובדה הזו בעצמה, הופכת אפשרות כאילו התכלת של מקרא "סגולה" היא - PURPLE, לדבר בלתי מסתבר, דחוק ורחוק.
לא הבנתי בכלל טענה זו. אכן סגול אינו גוון יסודי (primary color), ומתהווה ע"י עירבוב, בניגוד לאדום כחול וצהוב (שאינם מתהווים ע"י עירבוב), אבל זה לא אומר שסגול הוא לא גוון "אמיתי", כי כל גוון הנראה לעינים הוא בהכרח "אמיתי". ואם התכוונת לגוון יסודי, היכן נזכר שתכלת צריך להיות גוון יסודי?
אכן ברמב"ן ועוד ראשונים מוזכר ש'תכלת' נקרא כך מפני שהוא 'תכלית' כל הגוונים. ואולי לזה אתה מתכוין, כלומר שהוא גוון יסודי, ומזה ראיה שא"א להיות סגול. ומ"מ קשה לבנות יסוד ע"ז.
מ"מ לעניינינו, הסברה היא, עפ"י כל הידוע לנו בתפיסת העולם העתיק = עולם המקרא, בין בני ישראל, בין התרבות של גויי הארץ שבאותה התקופה, והדברים מתועדים אף בחז"ל, גם להבדיל במקורות חיצוניים, דוגמת כתבי פילון האלכסנדרוני ועוד רבים, אשר רוב ככל מנהגיהם, מונחיהם ומושגיהם (בפרט בפולחן הדת), קשורים בעבותות אל הטבע, היקום, ומופעיו הרבים והשונים.
"תכלת דומה לים - וים לרקיע" וכו' המבוסס על לשון הכתוב: וַיִּרְא֕וּ אֵ֖ת אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְתַ֣חַת רַגְלָ֗יו כְּמַעֲשֵׂה֙ לִבְנַ֣ת הַסַּפִּ֔יר - וּכְעֶ֥צֶם הַשָּׁמַ֖יִם לָטֹֽהַר: משמש סגנון חשיבה המקיפה, ולא רק אצל צבעים.
מ"מ, אציין לד' דוגמאות "צבעוניות" אשר במקרא אחד: אִם־יִֽהְי֨וּ חֲטָאֵיכֶ֤ם - כַּשָּׁנִים֙, כַּשֶּׁ֣לֶג - יַלְבִּ֔ינוּ, אִם־יַאְדִּ֥ימוּ - כַתּוֹלָ֖ע, כַּצֶּ֥מֶר - יִהְיֽוּ: וכיו"ב: וַיִּרְא֨וּ מוֹאָ֥ב מִנֶּ֛גֶד אֶת־הַמַּ֖יִם אֲדֻמִּ֥ים - כַּדָּֽם: או: רֹאשׁ֖וֹ - כֶּ֣תֶם פָּ֑ז, קְוֻצּוֹתָיו֙ תַּלְתַּלִּ֔ים שְׁחֹר֖וֹת - כָּעוֹרֵֽב: או: וְהַמָּ֕ן - כִּזְרַע־גַּ֖ד ה֑וּא, וְעֵינ֖וֹ - כְּעֵ֥ין הַבְּדֹֽלַח: אלו דוגמאות מעטות מתוך רבים.
ממילא, רחוקה ודחוקה האפשרות, אשר כאן גזירת הכתוב חריגה, המחייבת דווקא להשתמש בגוון מלאכותי, מעובד ובלתי אורגני (מלבד כל הראיות אחרות כנ"ל).
מעניין. רק יש לציין שלדעת קורן "ספיר" = lapis lazuli (אבן יקר בעולם העתיק). והגוון של הנ"ל לדעתו סגול-כחול, לא כחול טהור, ומה שאמרו במדרש שתכלת דומה לספיר, כלומר lapis lazuli, לא האבן שרגילים לקרוא ספיר (sapphire) היום, שהוא אכן כחול טהור (ומוכיח זה מלשון אכדית העתיקה, שהסימן לתכלת הוא lapis lazuli). עכ"פ לפי קורן גם הגוון הזה נמצא בטבע. וכן תמצא הגוון הזה ברקיע סמוך לשקיעה (סגול-כחול).
צופה_ומביט כתב:עמוס התקועי כתב:ברמב"ן ועוד ראשונים מוזכר ש'תכלת' נקרא כך מפני שהוא 'תכלית' כל הגוונים. ואולי לזה אתה מתכוין, כלומר שהוא גוון יסודי,
לא יתכן שזו כוונת הרמב"ן, שא"כ גם לאדום וצהוב היו צריכים לקרוא תכלת.
כמדומה שבדבריו גופא ביאר מה כוונתו, ואינו לפני כעת.
אבל הזכרון הוא בחוט התכלת שרומז למדה הכוללת הכל, שהיא בכל, והיא תכלית הכל. ולכן אמר: וזכרתם את כל (במדבר ט"ו:ל"ט) – שהיא מצות י"י. וזהו שאמרו (בבלי מנחות מ"ג:): מפני שהתכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, ורקיע דומה לכסא הכבוד וכו' והדמיון בשם גם הגוון תכלית המראות, כי ברחוקם יראו כולם בגוון ההוא, ולפיכך נקרא תכלת.
מקדש מלך כתב:הטענה שלפיס לזולי הוא אבן הספיר מופרכת מדברי חז"ל שהסנפירינון קשה יותר מברזל. ועל כרחך שהוא האבן ממשפחת הרובין (שנקראת כמדומה גם כיום ספיר באם הגוון שלה נוטה לתכלת), שאכן היתה החומר הקשה ביותר עד לגילוי הדיאמנט.
וכמובן שאין ממנה שום ראייה לצבע התכלת, שכן האבן הזו מופיעה בהרבה גוונים וגווני ביניים (ולא כפי שכתב אחד המגיבים שהאבן הזו היא כחול טהור. כי מדובר במשפחה שלמה, ותוספות זעירות של מינרלים משנים את הצבע שלה לכל מיני ווריאציות, והשמות שנותנים לה הם החלטות הסכמיות).
באמונתו כתב:מקדש מלך כתב:הטענה שלפיס לזולי הוא אבן הספיר מופרכת מדברי חז"ל שהסנפירינון קשה יותר מברזל. ועל כרחך שהוא האבן ממשפחת הרובין (שנקראת כמדומה גם כיום ספיר באם הגוון שלה נוטה לתכלת), שאכן היתה החומר הקשה ביותר עד לגילוי הדיאמנט.
וכמובן שאין ממנה שום ראייה לצבע התכלת, שכן האבן הזו מופיעה בהרבה גוונים וגווני ביניים (ולא כפי שכתב אחד המגיבים שהאבן הזו היא כחול טהור. כי מדובר במשפחה שלמה, ותוספות זעירות של מינרלים משנים את הצבע שלה לכל מיני ווריאציות, והשמות שנותנים לה הם החלטות הסכמיות).
אמנם לפי המומחים, תרגום אונקלוס סובר דווקא שהוא לפיס לזולי.
גם מבחינה היסטורית, אפשרות רחוקה היא, אשר בבית ראשון השתמשו באבן "ספיר", כפי המכונה היום, ראה לדוגמה המצורף פה:
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים