לארץ ולדרים כתב:האם אפשר ויש עניין לבנות את בית המקדש בלי שיקריבו בו קרבנות
במקום אחר הובא בשם הגריש"א:
בהערות על חולין דף נ. הוא מתייחס ל'יקירי ירושלים' (כלשון הספר שם) שמקפידים לברוח ממנה בערב פסח כדי לא להיכנס לאונס של ביטול עשה שיש בו כרת. והוא אומר שלדעתו זה מיותר כי בזמנינו כולם פטורים מלהקריב ואי"ז רק אונס! והוא מבאר ביאור מחודש ומעניין - שאין חיוב להקריב אלא כשיש מזבח, ובנין המזבח הוא חלק מחיוב בנין הבית, ולכן אין מצוה לבנות מזבח כל עוד אין חיוב לבנות את כל הבית.
ומה לגבי החיוב של בנין הבית? בזה הוא מסתמך על החינוך (צה) שהחיוב הוא רק כשיש שם רוב ישראל. וכן אין חיוב לפני שהעמידו מלך. ואף ש"מקריבין אע"פ שאין בית" - הוא נוקט שזה רק מצוה קיומית למי שרוצה. ואף שהאחרונים הקשו על החינוך שהרי בבית שני בנו בלי רוב ישראל - תירץ הגריש"א שבאמת לא היו חייבים אלא שפשוט רצו לבנות. וכשרוצים ובונים זה נחשב ביהמ"ק אף שאין מצוה חיובית.
עד כאן בשמו.