הסקרן_הקטן כתב:בכל מקרה הוא עונה תשובות עקרוניות הרלוונטיות לדיון בן זמננו
מלבב כתב:יש אומרים שהרב אלישיב לא רצה להיכנס לנושא כיון שזה יגרום עומס כספי לציבור.
זקני דרום כתב:מלבב כתב:יש אומרים שהרב אלישיב לא רצה להיכנס לנושא כיון שזה יגרום עומס כספי לציבור.
קרה לך משהו?
זה נאמר על שמן זית בחנוכייה או על צביעת שני צדדי רצועות התפילין שזה חומרא בעלמא
אבל בדאו'?
מלבב כתב:זקני דרום כתב:מלבב כתב:יש אומרים שהרב אלישיב לא רצה להיכנס לנושא כיון שזה יגרום עומס כספי לציבור.
קרה לך משהו?
זה נאמר על שמן זית בחנוכייה או על צביעת שני צדדי רצועות התפילין שזה חומרא בעלמא
אבל בדאו'?
הרי ברור שהוא לא נכנס חזק לנושא, אחרת היו יודעים, אז הוא סבר שכל זמן שהוא לא בירר אין חיוב, ואין חיוב לברר, רק הטעם שהוא לא רצה לברר זה בגלל שאם כולם ילכו עם תכלת המחיר ירגיע שחקים.
זקני דרום כתב:מלבב כתב:זקני דרום כתב:מלבב כתב:יש אומרים שהרב אלישיב לא רצה להיכנס לנושא כיון שזה יגרום עומס כספי לציבור.
קרה לך משהו?
זה נאמר על שמן זית בחנוכייה או על צביעת שני צדדי רצועות התפילין שזה חומרא בעלמא
אבל בדאו'?
הרי ברור שהוא לא נכנס חזק לנושא, אחרת היו יודעים, אז הוא סבר שכל זמן שהוא לא בירר אין חיוב, ואין חיוב לברר, רק הטעם שהוא לא רצה לברר זה בגלל שאם כולם ילכו עם תכלת המחיר ירגיע שחקים.
פונקט פארקערט כשכולם יילכו זה ממש זול ויהיה תחרות בין כמה חברות
וחבל על הזמן אלו פשוט דברי שטות. ותו לא מידי.
מלבב כתב:זקני דרום כתב:מלבב כתב:זקני דרום כתב:מלבב כתב:יש אומרים שהרב אלישיב לא רצה להיכנס לנושא כיון שזה יגרום עומס כספי לציבור.
קרה לך משהו?
זה נאמר על שמן זית בחנוכייה או על צביעת שני צדדי רצועות התפילין שזה חומרא בעלמא
אבל בדאו'?
הרי ברור שהוא לא נכנס חזק לנושא, אחרת היו יודעים, אז הוא סבר שכל זמן שהוא לא בירר אין חיוב, ואין חיוב לברר, רק הטעם שהוא לא רצה לברר זה בגלל שאם כולם ילכו עם תכלת המחיר ירגיע שחקים.
פונקט פארקערט כשכולם יילכו זה ממש זול ויהיה תחרות בין כמה חברות
וחבל על הזמן אלו פשוט דברי שטות. ותו לא מידי.
מעניין, אני חשבתי שכשביקוש למוצר עולה פי אלף המחיר שלו עולה, ואתה אומר שזה דוקא סיבה למחיר לרדת, מעניין מאוד.
אנא עבדא כתב:בגליון "דברי שי"ח" (ממקורבי הגר"ח קניבסקי שליט"א) המוגדל לחג הסוכות, מעתיק (ערך "תכלת" עמוד 12) מכתב שכתב הגרח"ק למחבר הספר לולאות תכלת:
לכבוד המחבר שיחי'. כל רבותי לא החזיקו מזה, וכבר אמרו במד"ר (במדב"ר פי"ז ס"ה) שהתכלת נגנז, ורמב"ם פ"א מציצית ה"ט - העושה לבן בלא תכלת וכו', וזה הוא מנהגינו, וכבר השיב מו"ח שליט"א (הגרי"ש אלישיב זצ"ל) תשובה על זה שאין לחוש לזה וכו' וגם בלאו הכי אי אפשר לנו לעשות דבר חדש בלא מסורת" וכו'.
עוד מביא שם שנשאל הגרח"ק:
שאלה: האם יש מקום להחמיר למה שיש אומרים שמצאו את התכלת, דהא אף אם אינו כדבריהם, לא יהא זה אלא לבן.
תשובה: אין בדבריהם ממש, שחז"ל אמרו שהתכלת נגנז, ואי אפשר להמציא דינים חדשים בהשערות בעלמא בלי קבלה מאבותינו.
וברשימות רבינו שליט"א בשם החזון איש כתב: בענין תכלת שחידשו בזמן האחרון אמר לשואל אחד שטען אם לא יועיל לא יזיק - שבעירו היה אחד שלבש משקפים בלי זכוכית ואמר שאם לא יועיל לא יזיק.
ולאחד השיב: קח דם שור ותצבע [את הציצית].
אנא עבדא כתב:הספר 'לולאות תכלת' הוא רק על ה"תכלת" הראדזיני?
כשהגרח"ק דוחה את כל המחדשים עד עצם היום הזה שחז"ל אמרו שהתכלת נגנז, ואין לנו מסורת בזה, הוא מתייחס רק ל"תכלת" הראדזיני?
כשהוא משיב ואומר לכל הטוענים "אם לא יועיל לא יזיק" שאין שום הבדל וכי אפשר לקחת גם דם שור ולצבוע בו, הוא מתכוון רק ל"תכלת" הראדזיני?
תם מה הוא אומר כתב:עי' אוה"ח בפ' ציצית.
וכל דבר צריך מסורת, צאי לך בעקבי הצאן.
במיוחד בדבר שנשתכח מישראל דורות.
אנא עבדא כתב:ולאחד השיב: קח דם שור ותצבע [את הציצית].
הורודנאי כתב:האם מישהו יודע היכן המקורות שצריך מסורת לתכלת?
תם מה הוא אומר כתב:עי' אוה"ח בפ' ציצית.
וכל דבר צריך מסורת, צאי לך בעקבי הצאן.
במיוחד בדבר שנשתכח מישראל דורות.
מלבב כתב:תם מה הוא אומר כתב:עי' אוה"ח בפ' ציצית.
וכל דבר צריך מסורת, צאי לך בעקבי הצאן.
במיוחד בדבר שנשתכח מישראל דורות.
וללכת בארבע כנפות בלי תכלת בזמן שיש תכלת לא צריך מסורת?
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:למה כל הרבנים החשובים שהולכים היום עם פתיל תכלת מורקס לא יהוו משקל בעניין המסורת?
אני שנים מחפש את ההגדרה המדוייקת לעניין.. אשמח לשמוע.
הרי כשר' חיים אומר לאנשים לעזוב הכל ולעלות לארץ לא שמענו שאנשים רצו לקיים את מצוות המסורת..
תם מה הוא אומר כתב:מלבב כתב:תם מה הוא אומר כתב:עי' אוה"ח בפ' ציצית.
וכל דבר צריך מסורת, צאי לך בעקבי הצאן.
במיוחד בדבר שנשתכח מישראל דורות.
וללכת בארבע כנפות בלי תכלת בזמן שיש תכלת לא צריך מסורת?
מש"כ לעיל מאוה"ח, טעות בידי. יע"ש שלא כתב אלא שהתכלת לא תהיה בכל הדורות. וטל"ח.
הרי לשיטתך - גם בזמנם היה תכלת. רק שנעבך, הם לא ידעו. לא היה להם את החוקרים שיש היום.. אם כך יוצא, שאכן כן, יש לי מסורת ללכת בלי תכלת אף על פי שיש תכלת..
וחוץ מזה, יש לי מסורת ממרנן השבט הלוי והגרי"ש אלישיב והמשנה הלכות והציץ אליעזר ומרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א ועוד ועוד..
כל זה שצריך שזה יהיה "תכלת" בכדי שאני יצטרך מסורת ללכת בלי התכלת הזו..
הורודנאי כתב:תם מה הוא אומר כתב:עי' אוה"ח בפ' ציצית.
וכל דבר צריך מסורת, צאי לך בעקבי הצאן.
במיוחד בדבר שנשתכח מישראל דורות.
לא מצאתי זאת באוה"ח ואשמח עם כבודו יראה לי בבירור.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים