הגרח"ק פירסם ע"ז מכתב בכת"י בכולל חזו"א, עם ציטוטים מחז"ל שהתכלת נגנזה ונעלמה ולא תתגלה עד בוא משיח.
שיר ורננים כתב:מכתבו של הגאון ר' יצחק אלחנן זצוק"ל:
אנכי כבר סייעתי הרבה בעניין התכלת כי כתבתי לק"ק זאמושטץ דיפעשע שהחיוב לקבור בתכלת מי שהלך בתכלת בחייו. וכפלתי וכתבתי להם הדברים במכתב מיוחד על הבי דואר ובזה הראיתי גילוי דעת מפורש שדעתי מסכמת לקיום המצוה. דאי לא אחזיק התכלת למצוה לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה. ורק אני בעצמי יש לי מונעים מבחוץ אשר לא אוכל לקיים המצוה, כי יודע אני שדעת הרבה מההולכים לרוח העת לא יהיה רוחם נוחה ממני בזהויביטו עלי בפנים נזעמים, ואם כי בדבר מצוה אין להתבייש ולירא מהמתלוצצין, אבל אנכי עוסק כעת בדבר מצוה הנוגע לפיקוח נפש כלל ישראל ולהפיק זממי מוכרח אני להראות פנים שוחקות ומסבירות לכל המפלגות, כדי שיהיו דברי נשמעים אצלם ולא יעמדו לשטן נגדי, ובענין זה שאני עוסק בו לא יעמוד נגדי אפילו חילול שבת וכ"ש ביטול מ"ע. עכ"ל הזהב.
גם זו לטובה כתב:שיר ורננים כתב:מכתבו של הגאון ר' יצחק אלחנן זצוק"ל:
אנכי כבר סייעתי הרבה בעניין התכלת כי כתבתי לק"ק זאמושטץ דיפעשע שהחיוב לקבור בתכלת מי שהלך בתכלת בחייו. וכפלתי וכתבתי להם הדברים במכתב מיוחד על הבי דואר ובזה הראיתי גילוי דעת מפורש שדעתי מסכמת לקיום המצוה. דאי לא אחזיק התכלת למצוה לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה. ורק אני בעצמי יש לי מונעים מבחוץ אשר לא אוכל לקיים המצוה, כי יודע אני שדעת הרבה מההולכים לרוח העת לא יהיה רוחם נוחה ממני בזהויביטו עלי בפנים נזעמים, ואם כי בדבר מצוה אין להתבייש ולירא מהמתלוצצין, אבל אנכי עוסק כעת בדבר מצוה הנוגע לפיקוח נפש כלל ישראל ולהפיק זממי מוכרח אני להראות פנים שוחקות ומסבירות לכל המפלגות, כדי שיהיו דברי נשמעים אצלם ולא יעמדו לשטן נגדי, ובענין זה שאני עוסק בו לא יעמוד נגדי אפילו חילול שבת וכ"ש ביטול מ"ע. עכ"ל הזהב.
לא מכתב, אלא דברים בע"פ שאמרו בשמו, מצדדי התכלת.
שיר ורננים כתב:[נאסר עלי הדיבור בפקודת הרופא למשך שבוע
גם זו לטובה כתב:שיר ורננים כתב:מכתבו של הגאון ר' יצחק אלחנן זצוק"ל:
אנכי כבר סייעתי הרבה בעניין התכלת כי כתבתי לק"ק זאמושטץ דיפעשע שהחיוב לקבור בתכלת מי שהלך בתכלת בחייו. וכפלתי וכתבתי להם הדברים במכתב מיוחד על הבי דואר ובזה הראיתי גילוי דעת מפורש שדעתי מסכמת לקיום המצוה. דאי לא אחזיק התכלת למצוה לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה. ורק אני בעצמי יש לי מונעים מבחוץ אשר לא אוכל לקיים המצוה, כי יודע אני שדעת הרבה מההולכים לרוח העת לא יהיה רוחם נוחה ממני בזהויביטו עלי בפנים נזעמים, ואם כי בדבר מצוה אין להתבייש ולירא מהמתלוצצין, אבל אנכי עוסק כעת בדבר מצוה הנוגע לפיקוח נפש כלל ישראל ולהפיק זממי מוכרח אני להראות פנים שוחקות ומסבירות לכל המפלגות, כדי שיהיו דברי נשמעים אצלם ולא יעמדו לשטן נגדי, ובענין זה שאני עוסק בו לא יעמוד נגדי אפילו חילול שבת וכ"ש ביטול מ"ע. עכ"ל הזהב.
לא מכתב, אלא דברים בע"פ שאמרו בשמו, מצדדי התכלת.
אריך כתב:גם זו לטובה כתב:שיר ורננים כתב:מכתבו של הגאון ר' יצחק אלחנן זצוק"ל:
אנכי כבר סייעתי הרבה בעניין התכלת כי כתבתי לק"ק זאמושטץ דיפעשע שהחיוב לקבור בתכלת מי שהלך בתכלת בחייו. וכפלתי וכתבתי להם הדברים במכתב מיוחד על הבי דואר ובזה הראיתי גילוי דעת מפורש שדעתי מסכמת לקיום המצוה. דאי לא אחזיק התכלת למצוה לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה. ורק אני בעצמי יש לי מונעים מבחוץ אשר לא אוכל לקיים המצוה, כי יודע אני שדעת הרבה מההולכים לרוח העת לא יהיה רוחם נוחה ממני בזהויביטו עלי בפנים נזעמים, ואם כי בדבר מצוה אין להתבייש ולירא מהמתלוצצין, אבל אנכי עוסק כעת בדבר מצוה הנוגע לפיקוח נפש כלל ישראל ולהפיק זממי מוכרח אני להראות פנים שוחקות ומסבירות לכל המפלגות, כדי שיהיו דברי נשמעים אצלם ולא יעמדו לשטן נגדי, ובענין זה שאני עוסק בו לא יעמוד נגדי אפילו חילול שבת וכ"ש ביטול מ"ע. עכ"ל הזהב.
לא מכתב, אלא דברים בע"פ שאמרו בשמו, מצדדי התכלת.
לא אדע המקור, אבל הלשון מורה בעליל שמדובר במכתב ולא בדברים בע"פ.
יוצא פוניבז' כתב:ש. ספראי כתב:תתחילו סוף סוף להביא את שמותיהם של מורי הצדק שכולנו שואלים שאלות בכל חלקי התורה ונשענים על פסקיהם.
באותה מידה אני מצפה לשמוע את שמותיהם של מורי הצדק שכולנו שואלים שאלות בכל חלקי התורה ונשענים על פסקיהם, שבדקו ענין זה לעומקו והכריעו שאין בתכלת זו כל ממש.
(ואינני מתכוון לאותם שסוברים שבלאו הכי פטורים מללבוש גם אם זו התכלת, כמו שסובר הרב שפרן, אלא לאותם שסבורים שאין זו התכלת).
לע"ע רצו"ב מכתב הרב בעלסקי זצ"ל, שהיה ללא ספק מגדולי הפוסקים בארה"ב, ועודד מאד את הענין:
נתן כתב:יוצא פוניבז' כתב:ש. ספראי כתב:תתחילו סוף סוף להביא את שמותיהם של מורי הצדק שכולנו שואלים שאלות בכל חלקי התורה ונשענים על פסקיהם.
באותה מידה אני מצפה לשמוע את שמותיהם של מורי הצדק שכולנו שואלים שאלות בכל חלקי התורה ונשענים על פסקיהם, שבדקו ענין זה לעומקו והכריעו שאין בתכלת זו כל ממש.
(ואינני מתכוון לאותם שסוברים שבלאו הכי פטורים מללבוש גם אם זו התכלת, כמו שסובר הרב שפרן, אלא לאותם שסבורים שאין זו התכלת).
לע"ע רצו"ב מכתב הרב בעלסקי זצ"ל, שהיה ללא ספק מגדולי הפוסקים בארה"ב, ועודד מאד את הענין:
עי' בקובץ בית אהרן וישראל גליון קכה עמוד קלה שהביא מישהו מכתב מהרה"ג ישראל בלסקי לחזק התכלת דהרדזינר (וממילא שלשיטתכם שאין בו ממש בודאי שאין כ"כ הרבה חוזק למכתב זה)
מה שנכון נכון כתב:יותר חשוב לברר איך נהג הר"י בלסקי למעשה.
לעומקו של דבר כתב:הערה, ואינני מתכווין למישהו מסויים כאן, כלל הכותבים כאן ת"ח ויר"ש כפי הניכר מבין ריסי דבריהם, ואף אם לא ביודעינו ומכירינו על כל אחד ואחד, ומשום כך וכו'.
שיר ורננים כתב:עונג שבת אמיתי!
למקרא שירתך הנשגבה עת אקרא למחרת את שירת עם עולם "עלי באר ענו לה"
בבחינת הנאמר בדרך ה' לרבינו הרמח"ל שבכל פרשה ישנו הגילוי השייך לאותו הזמן.
ובכשרונך עלי מקלדת
בשבח צבע התכלת .
תזכה לעטרת תפארת
לזרע ברך ה' בכל מדה נכונה מוכללת.
ולמלא חופן חכמה מבאר נכברת
בימה של של טבריא לשפתה של רקת.
ולהיות מלא במצוות כרימון
גם מהבא מדם חלזון.
יוצא פוניבז' כתב:דבר מעניין מאד ראיתי באחד הקונטרסים שהועלו כאן, שהטענה הראשונה שהוא מביא נגד הזיהוי (בשם קונטרס בתל"א), היא שמקום צביעת התכלת היה בלוז כמבואר בגמרא,
והנה בלוז לא מצאו שום זכר לחלזון!
ומוכרח מזה, שאין לחלזון קונכייה או שהיתה שימושית לדברים אחרים וכו'.
והנה אגב שיטפיה הבליע לנו שידוע לו היכן היא לוז, כן, אותה לוז שבארץ החיתים, היא לוז שבא סנחריב ולא בלבלה, נבוכדנצר ולא החריבה, ואף מלאך המוות אין לו רשות לעבור בה!
והוא כבר הספיק לבדוק שם, ומצא שאין שם שום זכר לחלזון!
אנא אולי ישתף אותנו במידע המעניין, היכן היא לוז, מה מצא שם ומה לא מצא שם.
יעקב כהן כתב:
אוהב ציון כתב:יעקב כהן כתב:
בס"ד
search.php?keywords=%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%94+%D7%9E%D7%9F+%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5&t=27751&sf=msgonly
ובאמת הרבה יש לכתוב על הקונטרס המועלה כאן שרוב מסקנותיו והשערותיו דברי הבל וחלק גדול מדבריו סותרים זה את זה.
וכאן עמד קנה והרוצה יראה בדרך אמת.
שיר ורננים כתב:אוהב ציון כתב:יעקב כהן כתב:
בס"ד
search.php?keywords=%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%94+%D7%9E%D7%9F+%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5&t=27751&sf=msgonly
ובאמת הרבה יש לכתוב על הקונטרס המועלה כאן שרוב מסקנותיו והשערותיו דברי הבל וחלק גדול מדבריו סותרים זה את זה.
וכאן עמד קנה והרוצה יראה בדרך אמת.
עברתי ברפרוף על חלק מדברי הקונטרס. ודווקא ניכר שאינו לקנטר. אך יכולני להמליץ מה שאמר לי ת"ח שבקיאין לו שבילי ימא דתלמודא שנכון שיש שאלות, אך התשובות חזקות יותר.
ה' הוא המלך כתב:מה רבה הבושה, שבמקום להודות על האמת בחילזון מנסים ל"לשכנע" בטענות שאין בהם ממש את כל הציבור להניח את המצווה, והר"ז בכלל מונע את הרבים מלעשות מצווה,
עת לעשות לה' הפרו תורתך, אשרי מי שילך עם תכלת בגלוי, ויהיה בכלל מקדשי ה'
שומע ומשמיע כתב:שמעתי שבישיבת חברון יש עשרות בחורים שלובשים תכלת [בצנעא, ובפרסהיא הם לובשים ט"ק שאולה]. האם אכן התופעה מתפשטת?
נ.ב. אני לא מביא את זה כחלק מהפולמוס אלא כעובדה מעניינת.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים