יאיר1 כתב:אני קורא את הדברים הללו, ושואל את עצמי מה אתה רוצה?
ישנו ממצא שמה לעשות הארכיאולוגים מצאו.
ישנן שיטות פשוטות לבדיקת גיל של חומר.
מצאו שהחומר הזה בן מליוני שנים.
מצאו מאובן, זו עובדה, אפשר להתכווח?!
אז יש מאובן של חיה שאינה קיימת, ישנם אלפי מאובנים של חיות בהתפתחויות שונות.
אפשר להגיד שהעולם נברא בגיל 15 מליארד שנה. אפשר אבל זה הגיוני...
אפשר להגיד שהמאובנים הללו אינם אלא שרידים של בריות שונות שהאמוראים בנו בספר יצירה, אפשר, אבל זה סביר?!
אפשר להגיד שהדרך שהמדע קובע גיל של מאובן זה לא נכון, אבל זה עומד בכל אמות המידה הפיזיקאיות שעליהם מושתת עולמנו שניתנים להוכחה, אפשר להניד ראש, אבל מה האמת?!
ישנן שכבות קרקע, שבכל אחת סוג אחר של מאובנים, אלו מימצאים שלא ניתן להכחיש.
אני יכול להמשיך עוד ועוד, אני בכוונה מדבר על תיאוריה ידועה, שמחזיקה מעמד שנים רבות.
נו אז העולם בן מליארד שנה, ונברא בהתפתחות איטית....
הגדיל לעשות בספר בראשית ברא, שנכתב על ידי פיזיקאי ידוע שם, איש דתי שאני מכירו פרופ' נתן אביעזר. הוא מנסה לחבר יחד את מעשה בראשית והתאוריה המדעית. אולי, זה לא נשמע שזה כך היה, אני מביא את זה כאן רק כדי שתבינו שזו תאוריה שפרופ' ידוע שם ואדם דתי שמשתדל ליישב את הדברים נאלץ להמציא תאוריה יפה מאד, אבל עדיין אינו פוסל אותה.
אז שלא תשארו כאן עם הרהורי כפירה. אני אסיים, המדע הוא דבר מאד מאד מאד משוער, והנה לנו דוגמא של תיאוריה חזקה שמחזיקה שנים רבות, שאינה נכונה בודאות גמורה.
אני לא יכול להעלות כאן את כל ההתרשמויות של אנשי מדע מהמדע בעצמו, אנו נאלצים לסמוך עליו כי הוא מוביל את העולם להרבה התקדמויות טכנולוגיות, [ואולי גם להידרדרות מוסרית, אך זה לא הנושא].
כנראה שהאמת שהבורא הרבה יותר חכם מכל ברואיו, וממילא איננו מסוגלים להבין את העולם, אך הוא בחסדו נתן לנו כלים ודרכים לחקור ולגלות, כדי שנבין מעט את עומק הבריאה נתפעל ממנה, נודה לו על כך. אולי לדור קטן אמונה זה גם יעזור להבין שיש בורא, כיון שבריאה כל כך מתוחכמת לא ניתנת ליצירה או היווצרות.
הבעיה שכל מי שלא מכיר את עולם המדע, זה או שהוא כופר בכל או מודה בכל כאמת, ולא מבין שהפער בן מימצא ארכיאולוגי לבין המסקנות המובלות בעקבותיו יש תהום שלא ניתן לעבור.
כן, מצאו מימצא, ואנו לא יודעים מה עשו איתו, קושיא יפה, מסקנה סבירה, אבל היא רק בגדר ה ש ע ר ה !!!! שיכולה להיות נכונה ויכולה לא! בדיוק כמו תיאוריית ההתפתחות וגיל העולם.
זה טבעו של המדע, מי שלא עוסק בזה מתקשה להבין, בדיוק כפי שמי שלא עוסק בגמרא, מתקשה להבין את טיב ודרך ההכרעות ההלכתיות, זה לא דבר שאפשר להסביר למי שלא בתחום. הוא הדין והוא הטעם כלפי מדע.
אני רק יוסיף משל מעניין שרץ אצל הפיזיקאים.
נגשו לפרופ' לפיזיקה ושאלו אותו, יש מוט ברזל באורך ארבע מטר, תקוע בים שתים בתוך המים ושתים בחוץ, חציו חלודה וחציו לא, מדוע? הפרופ' הסביר שברור מה שבחוץ מקבל חמצן ומחליד ומה שבפנים לא. אמרו, לא, פרופ', מה שבפנים חלוד, אז הוא השיב אהה ברור בפנים יש מים ומלח וכו.... הסיפור ממשיך ואני יעצור כאן.
זה מה שמלמדים באקדמיה פיזיקאים צעירים, מלמדים אותם מראש שהפיזיקה שהיא מדע שנבדק במציאות הגשמית, אינו אלא השערות!!! כולל ההנחות הכי הכי ותיקות ומוכחות....
היחס למדע כמובן משתנה, מחקרים צעירים שווים 0, ומחקרים ותיקים שוים קצת יותר, ואולי הרבה יותר, ישנו דבר שנבדק במשך שנים רבות בפקולטות רבות בכל העולם, הוא שווה יותר, אבל עדיין הוא השערה...
עם כל הכבוד, כמות המחקר שנעשה בענין התכלת לא מתקרב בכלל להגדרה, של מחקר ותיק הנחקר ומנוסה בפקולטות רבות. כך שהוא עדיין נחשב כתגלית אריכאולוגית שאו שהיא נכונה או שלא.
להתייחס אליה כודאי או כדבר שקרוב לודאי, זה פשוט דבר לא מדעי!!!
[בלי להתייחס לדברי החזו"א שאמרו לו לא יועיל לא יזיק, והשיב שאפשר ללבוש משקפיים עגולות כיון שאם לא יועיל לא יזיק.... לא מקיימים מצוות על בסיס השערות!!! אמנם עתה יש פוסקים שאומרים שמי שרוצה יכול ללבוש, אבל מכאן ועד להטיל דופי בנמנעים, או להגדירם כמתעקשים אל מול המציאות.... זה פשוט לא נכון לא חכם ולא מדעי]
אני יחתום
עם הרבה כבוד לכותבים ולאלו שעוסקים בזה מתוך תשוקה אמיתית לקיים מצוה יקרה בשלמות.
עם הרבה בוז לאלו שעוסקים בזה, כיון שצריכים חידושים ומשעמם להם בעבודת ה'.
עם בקשה להישאר רגועים, ולנסות להבין את הדברים. בנושא המדעי, שיהיה ברור שמי שמתכווח עם זה פשוט מכריז שהוא לא מבין בתחום, ואף לא מכיר אותו! אני לא מבין בכלל אבל מכיר דיי הצורך.
שבת שלום וחג שמח.
יאיר
מבקש לדעת כתב:והנה עובדות:
נמצאו מספר רב מאוד של ארגמון קהה קוצים (מורקס) בארץ הקודש בעיקר סמוך לחופים. זה נמצא וזו עובדה. עתה נחשוב לבד ללא המדען והארכיאולוג: מאיזו תקופה זו? 200 שנה? לא ייתכן, ברור שהייינו יודעים זאת, לפני 500-1000 שנה גם לא ייתכן! לא היה כאן יישוב כה גדול עד כדי תעשיית מורקס כזו אדירה. ההגיון הפשוט מבין שמדבור שלכל הפחות 1600 שנה ויותר. ועל כך אין ויכוח.
נחשוב הלאה: לשם מה נאספו כל כך הרבה, ייתכן לבנין, ייתכן למאכל, וייתכן לצבע. לא ידוע לנו שישנה אפשרות רביעית, ונניח שישנה אפשרות רביעית שאיננו ידועים עליה. אם זה לבנין, יחתכו את המורקס? בוודאי שלא. לשם מה? אם לאכול את הפנים, הוצאת החי מתוכו צריכה להיעשות בצד מסוים של המורקס. ובכן: ברוב מוחלט (ואולי הכל אינני יודע ואינו נפק"מ), רואים שהחלק של הבלוטה שמשם מוצאים את הצבע - שבור.
נחשוב בהגיון בריא (ללא שמא ושמא), לשם מה שברו את החלק ההוא, אם אין צריכים את הצבע? לשם תחביב? התעמלות לאצבעות? (הטענות שרואים אצל מתנגדי התכלת זו יכולה להיות אפשרות ריאלית מבחינתם - הרי אין לך הוכחה שלא). מה עניו של המדע כאן? זוהי לא תאורי' מדעית! זו מציאות פשוטה ש-מה לעשות- הארכיאולוגים גילוה! הלאה: כתבי יוונים עתיקים מתארים את הליך הצביעה, ואת חילזון הפורפורא ואת הצבעים שאפשר להפיק מאותה הפורפורא. וזה הולם את מה שאנו רואים כיום. זו גם השערה מדעית?
והרי אפשר לצבוע על ידי זה תכלת, ואף הרומאי פליניוס כתב: "הצורים מכרו את ארגי הפורפור שלהם נגד משקל כסף, הם הוציאו מהחלזון ארבעה עשר מיני גוונים של צבע, אשר הודרגו משחור דיו הנוצץ עד הסגול והאדום, וביניהם עד הורד הבהיר הכחלחל הנוצץ... על ידי ערבוב חומר הצבע והעמדתו בשמש היו מקבלים כל מיני גוונים, ע"כ".
מבקש לדעת כתב:כאן מתחילים התירוצים שמא ושמא: מי אמר שהתרגום של פליניוס של המילה יקינתא הוא תכלת, ומה שכל המתרגמים כך סבורים אינו אלא השערה, ופעמים רבת תרגמו לא נכון.
אבל ההעמדה בשמש היא גם לא נכונה? אז מה קרה, השמש שלהם לא הביא את הצבע לתכלת? רק השמש שלנו? ייתכן שמתנגדי התכלת יאמרו: הרי השתנו הטבעים הרי ראינו בהרבה דברים שהטבע השתנה! ולמה לומר דווקא לגבי תכלת שהטבע נשאר אותו הדבר?
יאיר1 כתב:לאוצר החכמה.
אני לא מבין את דבריך.
אני בא לתת יחס להחלטה מדעית. ואני מביא דוגמא מהחלטה שודאי אינה נכונה.
יש הרבה ממצאים שסותרים את הידיעה שהעולם נברא לפני פחות מששת אלפים שנה. אני לא יודע מה דובר בזה, אבל זו פשוט טעות להוותווכח עם זה, זה מה שהכללים של המדע אומרים, ולמרות שזה בודאי לא נכון.
הסיבה שאינני מקבל את גיל העולם זו כי יש לי ידיעה ברורה אחרת.
הסיבה שאני לא מקבל את התכלת כאמת, היא כיון שהכלים שעל ידיהם הגיעו אל המסקנה הזו, הוכחו כלא מדוייקים.
הדברים המסתברים אינם נדחים, אלא מתקבלים כספק, אולי זה כך, ואולי לא, כפי שיש להתייחס לדבר שהוכח בכלים לא מדוייקים.
תמיד הדרך להבין דבר שאין לנו מידע עליו, היא דרך דבר שיש לנו מידע עליו.
הרי אם היה לך ברור שבעוד שנים יגלו דברים חדשים, אז לא היית סומך על ההנחה עתה, והרי יתכן ויתגלו, אז יתכן וזה לא נכון.
יתכן וגם לא יתגלו ואע"פ כן זה לא נכון....
ואני רוצה לחזור על זה, אנשי מדע מתייחסים ביותר ספקנות להנחותיהם, ממה שכאן טוענים בתכלת.
אלא שבשיח המדעי מוכרחים להתייחס למה שעתה נראה אמת, אבל בשיח סלוני עם המדענים הם יודו שזה רק אולי, הם ייאמרו שקשה להתכוכח על זה, אבל באותה נשימה ימנו לך עשרות מקרים שהם עצמם אמרו כך, ושינו את דעתם...
נכון, הרבה דברים היינו בטוחים על דבר מסוים ואחר כך התברר שלמעשה היה סיפור די נדיר ולא מה שחשבנו. לכן מה? לכן לא נוכל להגיע לשום מסקנה מתבקשת? הרי זו טענה הזוי' שאין שני לה! כלומר: מחר נמצא תפילין עם שקית כפי שמייצרים כיום, ונגיע למסקנה המתבקשת שאדם בן ימינו הניח את התפילין, יבא "הראלי" ויאמר: מי אמר שהתפילין מתקופה זו אולי מתקופה קדומה? ואם תשאל הרי פעם לא היו כאלו שקיות? נכון שאיננו יודעים אך אולי יש מציאות שאיננו יודעים על קיומה? טענה נפלאה, אך למה קוראים לזה מדעי? תקרא לזה אין הגיון בשום דבר ואי אפשר להסיק כלום כי אולי יש מציאות שאיננו חיודעים על קיומה.יאיר1 כתב:ואני שב וטוען שזה שאין לי הסבר אחר, אינו מוכיח את צדקת סברתו, כפי שמוכח באלף ואחד מחקרים וממצאים. אם אספיק אוכל לפתוח כאן אשכול שיביא עשרות מחקרים וממצאים שהונחו הנחות מוצקות על גביהן והתבררו לאחר מכן שלא נכונות.
נמצא שהממצא וההנחות והשכל הישר, זה יפה, אבל לטעון הפוך זה לא לעקם את השכל אלא להיות ריאלי!!!
יאיר1 כתב:עוד הערה.
למיטב ידיעתי, ותקנו אותי אם אני טועה, לא מדובר על מימצא מאד מוכח, כלומר נמצאו קונכיות של ארגמון, בחלק מהמקרים, לא בכולם, הם נמצאו באתרי צביעה, הם נמצאו גם לא באתרי צביעה, מענין למה הם היו שם.
נמצאו גם שיברי כלים הצבועים בצבעו, אך לא נמצאו פתילי תכלת צבועים בו. ציטוט:
דווקא למדתי את הענין לעומק, כיון שהיה אדם ששאל לדעתי, [לא חקרתי בעצמי אלא על סמך הקונטרסים הכתובים].
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים