בן עליה כתב:אחרי שכל הפוסקים פסקו שאין לומר הלל ביום זה, וכן אין לעשות מסיבות, וכש"כ שאסור להתגלח ולהסתפר לכבוד יום זה
ישיבה מאן דהו כתב:שאלה מסדר שני: אם אחד מתפלל במקום שאומרים בו הלל, מותר לו שלא לומר משום לא תתגודדו?
ישיבה מאן דהו כתב:שאלה מסדר שני: אם אחד מתפלל במקום שאומרים בו הלל, מותר לו שלא לומר משום לא תתגודדו?
שלא מצאו שלא אומרים תחנון ביום זה
בן עליה כתב:כחובב חזנות, רציתי לשאול את התלמידי חכמים היושבים כאן, האם מותר לי להשתתף בתפילות ה"חג", אחרי שכל הפוסקים פסקו שאין לומר הלל ביום זה, וכן אין לעשות מסיבות, וכש"כ שאסור להתגלח ולהסתפר לכבוד יום זה, והשאלה היא, האם בהשתתפותי בתפילה, אע"פ שאינני אומר את ההלל, אלא רק נמצא ונהנה מהחזנות, אולי יש בכך איסור חילול ה'?
ישיבע בוחער כתב:בן עליה כתב:כחובב חזנות, רציתי לשאול את התלמידי חכמים היושבים כאן, האם מותר לי להשתתף בתפילות ה"חג", אחרי שכל הפוסקים פסקו שאין לומר הלל ביום זה, וכן אין לעשות מסיבות, וכש"כ שאסור להתגלח ולהסתפר לכבוד יום זה, והשאלה היא, האם בהשתתפותי בתפילה, אע"פ שאינני אומר את ההלל, אלא רק נמצא ונהנה מהחזנות, אולי יש בכך איסור חילול ה'?
מיהם אלה הפוסקים?
אוצר החכמה כתב:שלא מצאו שלא אומרים תחנון ביום זה
לא מצאו שלא אומרים תחנון אבל מצאו שאומרים הלל?
חיים כתב:ישיבע בוחער כתב:בן עליה כתב:כחובב חזנות, רציתי לשאול את התלמידי חכמים היושבים כאן, האם מותר לי להשתתף בתפילות ה"חג", אחרי שכל הפוסקים פסקו שאין לומר הלל ביום זה, וכן אין לעשות מסיבות, וכש"כ שאסור להתגלח ולהסתפר לכבוד יום זה, והשאלה היא, האם בהשתתפותי בתפילה, אע"פ שאינני אומר את ההלל, אלא רק נמצא ונהנה מהחזנות, אולי יש בכך איסור חילול ה'?
מיהם אלה הפוסקים?
אם אני לא טועה, רבי דוד יונגרייז זצ"ל חבר בד"ץ העדה החרדית לא היה אומר הלל ביום העצמאות.
זה לעת עתה.
לייטנר כתב:אוי לפורום שמרשה למי שמוציא שם רע על תלמידי חכמים גדולים שהקפידו לומר הלל ביום העצמאות. כדוגמא אזכיר את הרב זוין.
אקוה שבכך יצאתי ידי חובת מחאה על ביזיון ת"ח.
אדג כתב:לכל לראש:
כידוע לכל, שהנני חבדני"ק, וממילא ברורה דעתי שאמירת הלל ביום זה, חוץ מכך שזו ברכה לבטלה וכו', הרי זה גם נגד עיקרי היהדות ממש ואכ"מ.
אבל לגופו של דבר:
למ"ד שמדינת ישראל היא אכן 'אתחלתא דגאולה', וכמו שמסתבר לומר מסברא שכלית ומכמה מדרשי חז"ל, הרי הסברא לומר הלל ביום זה היא לכאו' חזקה מאוד. וכ"כ ר"מ ראטה ב'קול מבשר' ח"א סכ"א.
ובשו"ת יבי"א (ח"ו סמ"א-מ"ב) הסיק להלכה לקוראו בלא ברכה, אחר סיום סדר התפלה.
עכ"פ, לבוא ולומר שזהו איסור ממש, למאן דס"ל הכי, קצת גוזמא. ובוודאי שאם בידו לשכנעם בדברי שלום ואמת לקיים עליהם כמו שפסקו רוב מנין ובנין גאוני הדורות, כמו שנזכרו לעיל, זיע"א ושליט"א, הרי ודאי שתבוא עליו ברכה (ולא על ההלל...), אך לאסור אפילו לשבת ולהסתכל בכה"ג - דומני שזו חומרא שאין לה יסוד.
בן עליה כתב:כחובב חזנות, רציתי לשאול את התלמידי חכמים היושבים כאן, האם מותר לי להשתתף בתפילות ה"חג", אחרי שכל הפוסקים פסקו שאין לומר הלל ביום זה, וכן אין לעשות מסיבות, וכש"כ שאסור להתגלח ולהסתפר לכבוד יום זה, והשאלה היא, האם בהשתתפותי בתפילה, אע"פ שאינני אומר את ההלל, אלא רק נמצא ונהנה מהחזנות, אולי יש בכך איסור חילול ה'?
רב פעלים כתב:בן עליה כתב:כחובב חזנות, רציתי לשאול את התלמידי חכמים היושבים כאן, האם מותר לי להשתתף בתפילות ה"חג", אחרי שכל הפוסקים פסקו שאין לומר הלל ביום זה, וכן אין לעשות מסיבות, וכש"כ שאסור להתגלח ולהסתפר לכבוד יום זה, והשאלה היא, האם בהשתתפותי בתפילה, אע"פ שאינני אומר את ההלל, אלא רק נמצא ונהנה מהחזנות, אולי יש בכך איסור חילול ה'?
אין זה נכון כלל, אא"כ לדעתך, רק בין מתנגדי הרעיון הציוני, יכולים להיות פוסקים לתלמידי חכמים בכלל.
כבר הובאו הגר"מ ראטה זצ"ל (אף פסק לומר הלל בברכה) והגרמ"צ אליהו זצ"ל שתמכו במדינה כאתחלתא דגאולה ומרן הגר"ע יוסף שליט"א שאינו מקבל את האתחלתא דגאולה {וכך פסק באתר מורשת בנו הגר"א יוסף שליט"א בדברים המשקפים בוודאי את דעת אביו: "אסור לברך על ההלל ביום העצמאות. וטוב לומר הלל לאחר עלינו לשבח, ויאמר הלל שלם (ללא ברכה כמובן). ומי שאומר לאחר החזרה אין לגעור בו."} וכן פסקו לומר הלל (ללא ברכה) מרנן הגרבצ"ח עוזיאל, הגריא"ה הרצוג, הגרצ"פ פרנק, הגר"ר כץ, הגר"ע הדאיה, הגר"י הדס, ועוד מגדולי ישראל שתמכו בהשקפה דתית-לאומית ולאחר הקמת המדינה באמירת הלל ביום העצמאות וכן ביום שחרור ירושלים לאחר מלחמת ששת הימים, ואין כאן המקום להאריך בזה.
אחשדרפנטובסקי כתב:אני התפללתי במוצאי יום העצמאות אצל המזרוחניקעס, ופתאום כמה רגעים אחר שהתחילה תפילת שמונה עשרה, מישהו שם הכריז "אתה חוננתנו". זה אמת לאמיתה ולא בתורת בדיחה. (כמובן שההוא אמר כן מתוך בלבול).
אחשדרפנטובסקי כתב:אני לא יודע אם זו בדיחה ידועה, אם הזקן ההוא שאמר אתה חוננתנו התכוון לבדח את האנשים, הרי זה חמור עוד יותר להפסיק ולהכריז כך באמצע שמונה עשרה. אולי אצל המזרוחניקעס מותר?
לייטנר כתב:אחשדרפנטובסקי כתב:אני לא יודע אם זו בדיחה ידועה, אם הזקן ההוא שאמר אתה חוננתנו התכוון לבדח את האנשים, הרי זה חמור עוד יותר להפסיק ולהכריז כך באמצע שמונה עשרה. אולי אצל המזרוחניקעס מותר?
באמצע התפילה?!
צביב כתב:רב פעלים כתב:בן עליה כתב:כחובב חזנות, רציתי לשאול את התלמידי חכמים היושבים כאן, האם מותר לי להשתתף בתפילות ה"חג", אחרי שכל הפוסקים פסקו שאין לומר הלל ביום זה, וכן אין לעשות מסיבות, וכש"כ שאסור להתגלח ולהסתפר לכבוד יום זה, והשאלה היא, האם בהשתתפותי בתפילה, אע"פ שאינני אומר את ההלל, אלא רק נמצא ונהנה מהחזנות, אולי יש בכך איסור חילול ה'?
אין זה נכון כלל, אא"כ לדעתך, רק בין מתנגדי הרעיון הציוני, יכולים להיות פוסקים לתלמידי חכמים בכלל.
כבר הובאו הגר"מ ראטה זצ"ל (אף פסק לומר הלל בברכה) והגרמ"צ אליהו זצ"ל שתמכו במדינה כאתחלתא דגאולה ומרן הגר"ע יוסף שליט"א שאינו מקבל את האתחלתא דגאולה {וכך פסק באתר מורשת בנו הגר"א יוסף שליט"א בדברים המשקפים בוודאי את דעת אביו: "אסור לברך על ההלל ביום העצמאות. וטוב לומר הלל לאחר עלינו לשבח, ויאמר הלל שלם (ללא ברכה כמובן). ומי שאומר לאחר החזרה אין לגעור בו."} וכן פסקו לומר הלל (ללא ברכה) מרנן הגרבצ"ח עוזיאל, הגריא"ה הרצוג, הגרצ"פ פרנק, הגר"ר כץ, הגר"ע הדאיה, הגר"י הדס, ועוד מגדולי ישראל שתמכו בהשקפה דתית-לאומית ולאחר הקמת המדינה באמירת הלל ביום העצמאות וכן ביום שחרור ירושלים לאחר מלחמת ששת הימים, ואין כאן המקום להאריך בזה.
כאן נמנו כעשרה רבנים
וחתם אין כאן המקום להאריך בזה
ובקשתי
היכן מצינו שכתבו כן
הן הביא מקורות רק לאחד או שניים
בברכה המשולשת כתב:לייטנר כתב:אוי לפורום שמרשה למי שמוציא שם רע על תלמידי חכמים גדולים שהקפידו לומר הלל ביום העצמאות. כדוגמא אזכיר את הרב זוין.
אקוה שבכך יצאתי ידי חובת מחאה על ביזיון ת"ח.
גם אני הקטן מצטרף למחאה.
והא שלא מחיתי עד כה, הרי זה מדין כשם שמצוה...
אבל השתא שכבר מחה הרב לייטנר שליט"א, אני מצטרף למחאה.
שבטיישראל כתב:
ועל זאת כבר אמרו "הרוצה לשקר ירחיק עדותו" ...
שחר כתב:בברכה המשולשת כתב:לייטנר כתב:אוי לפורום שמרשה למי שמוציא שם רע על תלמידי חכמים גדולים שהקפידו לומר הלל ביום העצמאות. כדוגמא אזכיר את הרב זוין.
אקוה שבכך יצאתי ידי חובת מחאה על ביזיון ת"ח.
גם אני הקטן מצטרף למחאה.
והא שלא מחיתי עד כה, הרי זה מדין כשם שמצוה...
אבל השתא שכבר מחה הרב לייטנר שליט"א, אני מצטרף למחאה.
מאמרו של חובב הנ"ל חזק ביותר
ועל התגובות של ה"מחאה" הנ"ל ניתן רק להניד בראש, נאבעך...
שחר כתב:מצו"ב
הרב 'אוצר החכמה' כתב:אם אתה סובר שזו מחלוקת ככל המחלוקות ולדידהו שרי וראוי לעשות כן כפי דעתם, אז אני מבין את הדיון; אבל אם אתה סובר, כפי שאני מניח, שהדבר איסור גמור והם טועים במעשיהם לגמרי איני מבין איך עולה בדעתך להשתתף בזה להנאתך ולהחזיק ידיהם?
שבטיישראל כתב:צביב כתב:רב פעלים כתב:כבר הובאו הגר"מ ראטה זצ"ל (אף פסק לומר הלל בברכה) והגרמ"צ אליהו זצ"ל שתמכו במדינה כאתחלתא דגאולה ומרן הגר"ע יוסף שליט"א שאינו מקבל את האתחלתא דגאולה {וכך פסק באתר מורשת בנו הגר"א יוסף שליט"א בדברים המשקפים בוודאי את דעת אביו: "אסור לברך על ההלל ביום העצמאות. וטוב לומר הלל לאחר עלינו לשבח, ויאמר הלל שלם (ללא ברכה כמובן). ומי שאומר לאחר החזרה אין לגעור בו."} וכן פסקו לומר הלל (ללא ברכה) מרנן הגרבצ"ח עוזיאל, הגריא"ה הרצוג, הגרצ"פ פרנק, הגר"ר כץ, הגר"ע הדאיה, הגר"י הדס, ועוד מגדולי ישראל שתמכו בהשקפה דתית-לאומית ולאחר הקמת המדינה באמירת הלל ביום העצמאות וכן ביום שחרור ירושלים לאחר מלחמת ששת הימים, ואין כאן המקום להאריך בזה.
כאן נמנו כעשרה רבנים. וחתם אין כאן המקום להאריך בזה.
ובקשתי - היכן מצינו שכתבו כן? הן הביא מקורות רק לאחד או שניים!
ועל זאת כבר אמרו "הרוצה לשקר ירחיק עדותו"...
ש.י.ר. כתב:ועכשיו, גם הרב פרנק והרב עובדי' יוסף שכיהנו ברבנות אצל משרד הרבנות שע"י המדינה, הורו בכתב (איני זוכר המיקום, תעיינו באוצר החכמה) שאסור לשנות כלום ביום זה.
שחר כתב:מאמרו של חובב הנ"ל חזק ביותר. ועל התגובות של ה"מחאה" הנ"ל ניתן רק להניד בראש, נאבעך...
אדג כתב:לכל לראש:
כידוע לכל, שהנני חבדני"ק, וממילא ברורה דעתי שאמירת הלל ביום זה, חוץ מכך שזו ברכה לבטלה וכו', הרי זה גם נגד עיקרי היהדות ממש ואכ"מ.
אבל לגופו של דבר:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים