מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דעת תורה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

דעת תורה

הודעהעל ידי זיז שדי » ה' נובמבר 23, 2023 10:26 pm

מובטחני שנידון זה נידון בכמה מקומות בפורום אך לקראת עבודה על ספר חדש שיצא לאור אי"ה אבקש כמה שיותר מראה מקומות בנידון. בעיקר מ"מ ממאתיים שנה האחרונות.
בעיקר בשאלות עד היכן מגיע הדין של לשמוע לדברי חכמים? האם רק בפסקי תורה או גם בשאר עניינים?
מה מגדיר אדם לגדול? מי הם הגדולים?
גדר יכול להכריע במחלוקת? יודע להיכן הדין נוטה?
מי המציא ראשון את המושג "דעת תורה" לעניני השקפה?
האם יש פסק בהשקפה?
נא לכתוב רק מראה מקומות הלכתיות כמה שאפשר.

כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ה' נובמבר 23, 2023 10:33 pm


מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' נובמבר 23, 2023 11:41 pm

חפץ חיים על התורה עמ' ל ב'מעשי למלך'
אור אלחנן תשנ"ח עמ' קכא (מ'הפרדס' א (ו) תרצ"ז) עמ' 9; מובא גם בספר הכנסיה הגדולה עמ' 70)
מכתב בענין הקהלות בגרמניא של הגרח"ע (ספר הזכרון לרב יחיאל מיכל וינברג עמ' יב)
מכתב מאליהו א, עמ' 75.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' נובמבר 28, 2023 12:49 pm

ותו לא מידי? האם אין אפילו מראה מקום הלכתי אחד?

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי יבנה » ג' נובמבר 28, 2023 2:43 pm

זיז שדי כתב:ותו לא מידי? האם אין אפילו מראה מקום הלכתי אחד?

עיקרו כתולדותיו, מה תולדותיו אין להם מקור, אף עיקרו אין לו מקור.
הרי זה גופו הענין, ללכת אחרי האדם הסמכותי ולא אחרי הראיות ומקורות שבדבר.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' נובמבר 28, 2023 3:35 pm

זיז שדי כתב:עד היכן מגיע הדין של לשמוע לדברי חכמים? האם רק בפסקי תורה או גם בשאר עניינים?

viewtopic.php?t=16025

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 28, 2023 8:29 pm

יבנה כתב:הרי זה גופו הענין, ללכת אחרי האדם הסמכותי ולא אחרי הראיות ומקורות שבדבר.

אבל האדם הסמכותי צריך לשאוב את סמכותו מהיכן שהוא.

מקובל להביא בהקשר זה את החינוך:
ספר החינוך מצוה תצה
ובכלל המצוה גם כן לשמוע ולעשות בכל זמן וזמן כמצות השופט, כלומר החכם הגדול אשר יהיה בינינו בזמננו, וכמו שדרשו זכרונם לברכה [ראש השנה כ"ה ע"ב] ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, יפתח בדורו כשמואל בדורו, כלומר שמצוה עלינו לשמוע בקול יפתח בדורו כמו לשמואל בדורו.
ועובר על זה ואינו שומע לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה בכל אשר יורו מבטל עשה זה. וענשו גדול מאד שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו, ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת.

אמנם אע"פ שהחינוך אומר "לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה", ממקומו הוא למד שאין כוונתו לענייני השקפה ו'דעת תורה' כמקובל היום, אלא להלכה, שכן זה הנושא של מצווה תצ"ה.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי יבנה » ג' נובמבר 28, 2023 10:08 pm

האדם הסמכותי מתקבל מצד הרגש, כגון איך שנראה או מתנהג והכריזמה שלו וכדומה. ובדור השני גם את זה לא צריך. וכבר אמרו סמכויות לא מקבלים, סמכויות נוטלים.

דברי החינוך ידועים ומחודשים והם דעת יחיד, ובכל זאת אף לדבריו מדובר רק על איש א׳ הגדול ביותר בחכמת התורה שבאותו דור, ובענייני הלכה.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' נובמבר 28, 2023 10:16 pm

עקביה כתב:
יבנה כתב:הרי זה גופו הענין, ללכת אחרי האדם הסמכותי ולא אחרי הראיות ומקורות שבדבר.

אבל האדם הסמכותי צריך לשאוב את סמכותו מהיכן שהוא.

מקובל להביא בהקשר זה את החינוך:
ספר החינוך מצוה תצה
ובכלל המצוה גם כן לשמוע ולעשות בכל זמן וזמן כמצות השופט, כלומר החכם הגדול אשר יהיה בינינו בזמננו, וכמו שדרשו זכרונם לברכה [ראש השנה כ"ה ע"ב] ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, יפתח בדורו כשמואל בדורו, כלומר שמצוה עלינו לשמוע בקול יפתח בדורו כמו לשמואל בדורו.
ועובר על זה ואינו שומע לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה בכל אשר יורו מבטל עשה זה. וענשו גדול מאד שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו, ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת.

אמנם אע"פ שהחינוך אומר "לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה", ממקומו הוא למד שאין כוונתו לענייני השקפה ו'דעת תורה' כמקובל היום, אלא להלכה, שכן זה הנושא של מצווה תצ"ה.

בדווקא ביקשתי מדורות האחרונים, פשוט לפלא הוא בעיני שאין תשובה הלכתית על זה מאחד מחכמי התורה, הרי בכל יום למשך כ50 שנים יוצא 'קול קורא' ו'דעת תורה ' "ועשית ככל אשר יורוך" למה לא נשאל אחד מגדולי פוסקי הדור למה ועל מה מבוסס החיוב הזה? ואם כן למה אין על זה תשובה ממרן בעל שבט הלוי? או הגר"ע יוסף זצ"ל שכתבו אלפי תשובות על כל מקצועות התורה, ואולי ממרן הגרמ"פ, הגריש"א, ועוד אלפי פוסקים שכתבו שו"ת על כל מקצועות התורה? האם יש אפילו תשובה הלכתית מבוססת על ראיות תוכניות? ואם לא, אדעה.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' נובמבר 28, 2023 10:18 pm

מעט דבש כתב:חפץ חיים על התורה עמ' ל ב'מעשי למלך'
אור אלחנן תשנ"ח עמ' קכא (מ'הפרדס' א (ו) תרצ"ז) עמ' 9; מובא גם בספר הכנסיה הגדולה עמ' 70)
מכתב בענין הקהלות בגרמניא של הגרח"ע (ספר הזכרון לרב יחיאל מיכל וינברג עמ' יב)
מכתב מאליהו א, עמ' 75.

היכן אפשר לקבל צילום מאור אלחנן שהבאת? וכן מכתב הגרח"ע? ספרים אלו אינם מצויים אצלי.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 29, 2023 8:46 am

זיז שדי כתב:בדווקא ביקשתי מדורות האחרונים, פשוט לפלא הוא בעיני שאין תשובה הלכתית על זה מאחד מחכמי התורה, הרי בכל יום למשך כ50 שנים יוצא 'קול קורא' ו'דעת תורה ' "ועשית ככל אשר יורוך" למה לא נשאל אחד מגדולי פוסקי הדור למה ועל מה מבוסס החיוב הזה? ואם כן למה אין על זה תשובה ממרן בעל שבט הלוי? או הגר"ע יוסף זצ"ל שכתבו אלפי תשובות על כל מקצועות התורה, ואולי ממרן הגרמ"פ, הגריש"א, ועוד אלפי פוסקים שכתבו שו"ת על כל מקצועות התורה? האם יש אפילו תשובה הלכתית מבוססת על ראיות תוכניות? ואם לא, אדעה.

כנראה קשה לערוך תשובה הלכתית על נושא שעיקרו - הרצון הטוב של הבריות.
החזו"א באיגרתו הידועה (אגרות חזו"א ח"ג צב) מדבר על כך ש"השיטה לעשות את התורה לחלקים שונים, הוראה באיסור והיתר חלק אחד והוראה בשוק החיים חלק שני, להיות נכנעים להוראות חכמי הדור בחלק הראשון ולהשאיר לחופש בחירתם בחלק השני, היא השיטה הישנה של המינים בירידת היהדות באשכנז" וכו'. עיי"ש.
ונראה מדבריו שסבר שזהו דבר פשוט שאינו צריך לפנים.
כאן (https://olamot.net/shiurim/%D7%95%D7%A2 ... %95%D7%9A/) יש שיעור על הנושא, ואפשר להוריד משם דף מקורות (בו מובאת גם חלק מהאיגרת הנ"ל).

בשנת תשע"ג, כאשר ציבור גדול יצא וטען לעצמאות בנושא זה, יצאו כנגדו באופן החריף ביותר שהיה מעולם, מאחר ואלה אושיות החברה החרדית, ומרתק לקרוא את כתבי הפולמוס שכתב הצד המותקף, זה שהיה אמון עד לא מכבר על חובת "ועשית ככל אשר יורוך" במובנה המודרני, וכעת השיל מעליו את אותה מחויבות. הכותבים הם ת"ח מעמיקים, והבירורים שלהם בסוגיית "דבר אחד לדור" והמסתעף, מאלפים.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' נובמבר 29, 2023 8:50 am

כנראה שרק פילוגים יכולים להצמיח מתוכנו חיבורים/בירורים כאלה. [מטעם הברור].
כך גם בפילוג בגור, אא"ט הצד המותקף כתב כו"כ קונטרסים בבירור הסוגיות האלה [חלקן נוגע לפן ה"חסידי" של העניין, ואינו שייך לנידו"ד].
וכן הקטע הידוע ממכתב הגרד"ל הידוע משנת תשמ"ט.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' נובמבר 29, 2023 10:01 am

עקביה כתב:מקובל להביא בהקשר זה את החינוך:
ספר החינוך מצוה תצה
ובכלל המצוה גם כן לשמוע ולעשות בכל זמן וזמן כמצות השופט, כלומר החכם הגדול אשר יהיה בינינו בזמננו, וכמו שדרשו זכרונם לברכה [ראש השנה כ"ה ע"ב] ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, יפתח בדורו כשמואל בדורו, כלומר שמצוה עלינו לשמוע בקול יפתח בדורו כמו לשמואל בדורו.
ועובר על זה ואינו שומע לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה בכל אשר יורו מבטל עשה זה. וענשו גדול מאד שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו, ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת.

אמנם אע"פ שהחינוך אומר "לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה", ממקומו הוא למד שאין כוונתו לענייני השקפה ו'דעת תורה' כמקובל היום, אלא להלכה, שכן זה הנושא של מצווה תצ"ה.

viewtopic.php?p=210743#p210743
viewtopic.php?p=143278#p143278
viewtopic.php?p=230589#p230589
viewtopic.php?p=302156#p302156
viewtopic.php?p=284087#p284087
viewtopic.php?p=649432#p649432
viewtopic.php?p=500964#p500964
viewtopic.php?p=149767#p149767
viewtopic.php?p=54056#p54056

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' נובמבר 29, 2023 10:39 am

צופה_ומביט כתב:כנראה שרק פילוגים יכולים להצמיח מתוכנו חיבורים/בירורים כאלה. [מטעם הברור].
כך גם בפילוג בגור, אא"ט הצד המותקף כתב כו"כ קונטרסים בבירור הסוגיות האלה [חלקן נוגע לפן ה"חסידי" של העניין, ואינו שייך לנידו"ד]

קונטרס 'שופטים ושוטרים תתן לך' (על הצד של גור); ותגובה לקונטרס - 'במקום שיש חילול השם'.

לאחר התלבטות - מצ"ב; ואבקש מאד להתמקד רק בנושא התורני שבזה.
קבצים מצורפים
שופטים_ושוטרים.pdf
(5.43 MiB) הורד 159 פעמים
דיון על קונטרס שופטים ושוטרים.pdf
(763.59 KiB) הורד 111 פעמים

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' נובמבר 29, 2023 10:36 pm

אז נראה שהמראה מקום היחיד הוא ספר החינוך ואין שום פוסק אחר שהביא את זה למעשה.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' נובמבר 29, 2023 11:04 pm

זיז שדי כתב:אז נראה שהמראה מקום היחיד הוא ספר החינוך ואין שום פוסק אחר שהביא את זה למעשה.

viewtopic.php?p=230589#p230589

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' דצמבר 01, 2023 6:26 am

זיז שדי כתב:בעיקר בשאלות עד היכן מגיע הדין של לשמוע לדברי חכמים? האם רק בפסקי תורה או גם בשאר עניינים?
.

לענ"ד אם מעלים את השאילות ראוי לחדד קצת כדי להבין במה מדובר.
מה הכוונה "האם רק בפסקי תורה או גם בשאר ענינים?"
האם הכוונה לעצות במילי דעלמא, כמו באיזה מניות להשקיע?
או שמא הכוונה להוראות בעניני בחירות וכדומה, בדברים שיכולים להשפיע על מצב העמדת הדת על תלה?

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' דצמבר 01, 2023 7:08 am

בעיקר כוונתי לעניני 'השקפה' או הנהגת הבית וכדו'
הרבה פעמים יגידו בפירוש שאין כך הדין אבל 'דעת תורה' כך היא. וצ"ב מה זה ה'דעת תורה' ואם יש לי חיוב לציית לזה

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ש' דצמבר 02, 2023 6:16 pm

זיז שדי כתב:בעיקר כוונתי לעניני 'השקפה' או הנהגת הבית וכדו'
הרבה פעמים יגידו בפירוש שאין כך הדין אבל 'דעת תורה' כך היא. וצ"ב מה זה ה'דעת תורה' ואם יש לי חיוב לציית לזה

תודה על הבירור.
עדיין יש מקום לענ"ד לחדד מה הכוונה "השקפה." ומה הכוונה ב"לציית" להשקפה.
האם מדובר על דברים מעשיים כגון בחירות וכדומה?
או במה להאמין?

כמו כן בעניני הנהגת הבית (לא ברור לי מה בדיוק הכוונה), הרי ברור שיש דברים שלא נמצא להם איסורים אבל אנשים מעצמם לא יעשו כי מובן מאליו שזה לא הדבר הנכון.
אז האם השאילה כשיש לי ויכוח עם חכם פלוני האם מתאים לעשות דבר פלוני, האם עלי לבטל דעתי?

שוב, לענ"ד כדי לדון בדברים האלה צריך לדעת בדיוק מה הנידון.

השעיר החיי
הודעות: 580
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' דצמבר 03, 2023 12:13 pm


זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי זיז שדי » א' דצמבר 03, 2023 3:25 pm

דורשי יחודך כתב:
זיז שדי כתב:בעיקר כוונתי לעניני 'השקפה' או הנהגת הבית וכדו'
הרבה פעמים יגידו בפירוש שאין כך הדין אבל 'דעת תורה' כך היא. וצ"ב מה זה ה'דעת תורה' ואם יש לי חיוב לציית לזה

תודה על הבירור.
עדיין יש מקום לענ"ד לחדד מה הכוונה "השקפה." ומה הכוונה ב"לציית" להשקפה.
האם מדובר על דברים מעשיים כגון בחירות וכדומה?
או במה להאמין?

כמו כן בעניני הנהגת הבית (לא ברור לי מה בדיוק הכוונה), הרי ברור שיש דברים שלא נמצא להם איסורים אבל אנשים מעצמם לא יעשו כי מובן מאליו שזה לא הדבר הנכון.
אז האם השאילה כשיש לי ויכוח עם חכם פלוני האם מתאים לעשות דבר פלוני, האם עלי לבטל דעתי?

שוב, לענ"ד כדי לדון בדברים האלה צריך לדעת בדיוק מה הנידון.

אשמח לשמוע חוו"ד חברי הפורום לכל אחד מהנידונים שהזכרת, אך שוב אבקש חוו"ד מבוססת על מקורות ורעיונות הלכתיים בצירוף כמה שאפשר ממ"מ הלכתיים.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דעת תורה

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 04, 2023 12:44 am

השעיר החיי כתב:
אוצר החכמה_ילד שעשועים - סולובייציק, אהרן בן משה הלוי_327_337.pdf

להבא כדאי לכתוב שזה באנגלית.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים