עמוד 1 מתוך 1
אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: ו' פברואר 10, 2023 3:50 pm
על ידי המשורר
בעקבות רעידת האדמה ובמיוחד שאנו קרובים אל החלל עלו מאליהם דברי חז''ל הידועים שהקב''ה מביא פורענות וכו' עבור ישראל.
וכן צוטט בכותרת הראשית של העיתון דברי התעוררות מרבינו ר''י פונביז' שליט''א בענין זה
באופן שאפשר להבין שהקב''ה הרג כעשרים אלף איש נשים וטף רק כדי שאנחנו נתחזק במוסר ויראת שמים. וכמובן דבר זה קשה לשמעו.
אלא מאי יאמרו הרי זה חז''ל מפורש גם אם לא נעים לך לשמוע. ואם כן היו הדברים וכך הם דברי חז''ל ודאי שהם אמת ודבריהם אמת וכו' וא''צ לאמרו. אמנם ודאי שאין זה פירושם של דברי חז''ל כפי שיוכח כל מי שיראה דבריהם בפנים בכמה וכמה צורות במדרשים.
ותורף הדברים וכ''ה ברש''י פרשת וארא לגבי המכות של פרעה שכתב שם וז''ל: 'גלוי וידוע לפני שאין נחת רוח באומות עובדי עבודה זרה לתת לה שלם לשוב טוב לי שיתקשה לבו למען הרבות וכו' וכו' וכן היא מדתו של הקב''ה מביא פורענות על האומות עובדי ע''ז כדי שישמעו ישראל ויקחו מוסר שנאמר וכו'
למדנו וכ''ה בכמה אופנים בדברי חז''ל שאותם אומות ודאי מגיע להם עונש מצד עצמם שהם עובד ע''ז או שאר חטאים כמו אצל פרעה אלא שהיה יכול להיות חשבון אחר לוותר להם [ובמדרש אחר שאין זה כבודו של הקב'ה להתעסק באומות שפלות ואינם פוגעות בכבודו כביכול] ובכל אופן מביא עליהם פורעוות משום התועלת שיש בזה ללמוד מוסר.
והמשל בזה למלך שחטא נגדו אדם בזוי מאד ומצדו היה יכול לוותר ולמחול לו אלא שלמעשה אם יוותר יביא קלקול אצל אחרים שכן צריכים לכבדו ולכן מענישו וזהו ענין זה.
וא''כ פורענותם של הגוים ודאי מחמת חשבונו של עולם ויש דין יש דיין וקל אמונה ואין עול. אלא שבתוך כל זה יש החשבון של תראי תקחי מוסר והוא באופן שהקב''ה מביא עליהם את עונשם ולכן הכותרת הגדולה היתה קצת שלא במקומה לענ''ד.
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: ש' פברואר 11, 2023 7:38 pm
על ידי שילה צבי
רבותי רגילים בניסוח של דברים בסגנון כזה:
"אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל"- כמובן יש הרבה חשבונות לקב"ה, אך חז"ל אומרים שישראל היחידם שיש להם את היכולת להטות אוזן ולשמוע את דבר ה' שמופיע באירועים כאלה (וממילא גודל האחריות עלינו להתנהל בהתאם מבחינת ההקשבה לדבר ה' וכו').
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: ש' פברואר 11, 2023 8:04 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
ולפי דברי המהר"ל בחדושי אגדות יבמות סג ודברי רבי אלחנן (ב"דוגמאות" סי' ה אות ה) יש ליישב את "הכותרת המוקשה"...
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: ש' פברואר 11, 2023 10:16 pm
על ידי עקביה
שילה צבי כתב:רבותי רגילים בניסוח של דברים בסגנון כזה:
"אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל"- כמובן יש הרבה חשבונות לקב"ה, אך חז"ל אומרים שישראל היחידם שיש להם את היכולת להטות אוזן ולשמוע את דבר ה' שמופיע באירועים כאלה (וממילא גודל האחריות עלינו להתנהל בהתאם מבחינת ההקשבה לדבר ה' וכו').
כאן (
viewtopic.php?f=51&t=60197#p767969) הובא דבר כזה בשם הח"ח.
האשכול ההוא בכללו עוסק בנושא הקשור לזה.
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: ש' פברואר 11, 2023 10:30 pm
על ידי עקביה
המשורר כתב:וא''כ פורענותם של הגוים ודאי מחמת חשבונו של עולם ויש דין יש דיין וקל אמונה ואין עול. אלא שבתוך כל זה יש החשבון של תראי תקחי מוסר והוא באופן שהקב''ה מביא עליהם את עונשם.
נראים דבריך.
מכון חכמי ליטא, במקורות שהזכרת כתוב להפך?
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: ש' פברואר 11, 2023 10:47 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
עקביה כתב:מכון חכמי ליטא, במקורות שהזכרת כתוב להפך?
כן תוכל לעיין לבד מן הסתם ישגם מקורות הפוכים אבל יתכן שהכותרת ס"ל כצד הזה
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: ש' פברואר 11, 2023 10:58 pm
על ידי מן הדרום
מומלץ לראות את דברי ר"נ קמינצקי אחרי הצונאמי
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: ש' פברואר 11, 2023 11:26 pm
על ידי עקביה
מכון חכמי ליטא כתב:עקביה כתב:מכון חכמי ליטא, במקורות שהזכרת כתוב להפך?
כן תוכל לעיין לבד מן הסתם ישגם מקורות הפוכים אבל יתכן שהכותרת ס"ל כצד הזה
קובץ הערות.pdf
מהרל.pdf
ייש"כ!
מעניין מה היה המהר"ל אומר על השואה. לא שמעתי על יהודי אחד שחזר בתשובה בעקבותיה, אבל הרבה מאד יהודים איבדו את אמונתם בזכותה.
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: ש' פברואר 11, 2023 11:27 pm
על ידי עקביה
מן הדרום כתב:מומלץ לראות את דברי ר"נ קמינצקי אחרי הצונאמי
ייש"כ!
מים קרים לנפש עייפה.
אגב, סדר העמודים שם הפוך.
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: א' פברואר 12, 2023 12:56 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
דברי המשגיח הגר"ד סגל שליט"א אתמול בשיחתו.
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: א' פברואר 12, 2023 1:47 pm
על ידי צופה_ומביט
"אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל" אולי יש להשוותו ל"אין אשה מתה אלא לבעלה".
כמובן שהיא מתה לכל מכריה וקרוביה, וילדיה בעיקר, אבל את עיקר חסרונה ומי שמרגיש את עיקר הכאב מחסרונה הוא בעלה.
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: א' פברואר 12, 2023 4:41 pm
על ידי כדכד
עקביה כתב:מכון חכמי ליטא כתב:עקביה כתב:מכון חכמי ליטא, במקורות שהזכרת כתוב להפך?
כן תוכל לעיין לבד מן הסתם ישגם מקורות הפוכים אבל יתכן שהכותרת ס"ל כצד הזה
קובץ הערות.pdf
מהרל.pdf
מעניין מה היה המהר"ל אומר על השואה. לא שמעתי על יהודי אחד שחזר בתשובה בעקבותיה, אבל הרבה מאד יהודים איבדו את אמונתם בזכותה.
אני חושב שאני כן שמעתי (על יהודי שחזר בתשובה אך כמובן ש"אבל הרבה מאד".. זה נכון)
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: א' פברואר 12, 2023 11:10 pm
על ידי המשורר
מכון חכמי ליטא כתב:עקביה כתב:מכון חכמי ליטא, במקורות שהזכרת כתוב להפך?
כן תוכל לעיין לבד מן הסתם ישגם מקורות הפוכים אבל יתכן שהכותרת ס"ל כצד הזה
קובץ הערות.pdf
מהרל.pdf
במחילה מכבוד מכון חכמי ליטא
בדברי הקובה''ע להדיא שלא כדבריך ואדרבה כדברינו שהרי כתב שם שפורענות הכוונה לאפוקי מעונש מוחלט שמכלה את החוטאים, אלא פורע מעט מעט [והיינו שמפרש פורענות מלשון פרעון מעט מעט ע''ש] ולזה פירש דברי חז''ל מפני מה באה פורענות על אומות העולם דהיינו מדוע הקב''ה מעניש אותם באופן של פורענות והרי לא מגיע להם שיאריך להם כמו שעושה לישראל. ולזה ענו חז''ל כדי שיראו ישראל ויקחו מוסר. הרי להדיא שודאי ודאי מגיע עונש עבור החטאים וכל הנדון הוא רק באיזה אופן הקב''ה מעניש אותם.
לגבי דברי המהר''ל אע''פ שתחילת דבריו לכאורה כדבריכם שאין הפורענות באה על חטא. אמנם למעמיק בדבריו אין זו כוונתו וכדי להסבירו יארכו הדברים ואכ''מ.
Re: אמרתי אך תראי תקחי מוסר בענין פורענות על הגוים
פורסם: א' פברואר 12, 2023 11:17 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
המשורר כתב:לגבי דברי המהר''ל אע''פ שתחילת דבריו לכאורה כדבריכם שאין הפורענות באה על חטא. אמנם למעמיק בדבריו אין זו כוונתו וכדי להסבירו יארכו הדברים ואכ''מ.
אז זה מספיק בשביל ליישב שהכותרת שהיה "קצת שלא במקומה" סבר כהלכאורה ולא סבר כההעמקה והאריכות וב"ה הכל על מקומו יבא ב"שלום"