גביר כתב:אולי משום שאדמורי בעלזא וצאנז כיהנו גם ברבנות
יעקל כתב:כידוע,תלמידי הרב ח"ס התקרבו לחסידות, ובעיקר נמשכו ונסעו להרה"ק מצאנז (שיחסית די קרובה להונגריה), ומביניהם :
גם מוזר שאדמור"י בית בעלזא וצאנז משכו את הרבנים האלה יותר מאשר האדמור"ים ההונגרים (שכיניהם) מבית סיגעט, קאלוב, קערעסטיר, ספינקא...
שומר כתב: וגם הדברי חיים [היה מתנגד לחסידות], עד שהתקרב ע"י חתנו העמק שאלה שלקחו לחוזה מלובלין.
בריה נמוכה כתב:יעקל כתב:כידוע,תלמידי הרב ח"ס התקרבו לחסידות, ובעיקר נמשכו ונסעו להרה"ק מצאנז (שיחסית די קרובה להונגריה), ומביניהם :
גם מוזר שאדמור"י בית בעלזא וצאנז משכו את הרבנים האלה יותר מאשר האדמור"ים ההונגרים (שכיניהם) מבית סיגעט, קאלוב, קערעסטיר, ספינקא...
אדמו"רי בעלז היו נערצים הרבה יותר מאדמור"י סיגעט וכו'
ואף אדמור"י סיגעט וכו' נסעו לצאנז ובעלזא
ולגבי רוזין הרי ידוע מהמחלוקת הגדולה של הרה"ק מצאנז וכו'
תרשישי כתב:מן הנכון להוסיף:
הג"ר יצחק ווייס הי"ד מווערבוי - היה מחסידי מונקאטש וספינקא ועוד.
שומר כתב:כמדומני שטעיתי . הישמח משה התקרב עי חתנו לחוזה לא הדברי חיים
יעקל כתב: משה חייב להודות שתורות אלו מלאות רגשי קודש של "אהבה ויראה ודביקות" כלשונך. רבי משה סופר אינו בכלל מעוניין כחביריו של תחילת המאה 19 (הכוה"ק, הנצי"ב, המלבי"ם, התורה תמימה, הרש"ר הירש ) להסביר את מקראי הקודש על דרך הפשט וכפשוטו של מקרא, אלא מתמקד לפרשם על דרך הדרוש, הרמז והסוד. אין לך רגשי קודש גדולים מאלו...!
2. אומרים שתורות דומות נמצאות בקדושת לוי.
יעקל כתב:ר' יצחק ווייס הנ"ל הוא מח"ס אבני בית היוצר ?
בריה נמוכה כתב:זה שזה בדרך דרוש ורמז ופלפול וכו' עדיין לא אומר שעיקר תוכנם ומהותם מתבטא לחנך ולהדריך את תלמידיו ברגשי קודש של דביקות ואהבה ויראה ואדרבה השוה את תורות הקדושת לוי ומאור ושמש התניא לספרי הח"ס,
גם ספרי ר יהונתן איבשיץ ועוד רבים זה ע"ד דרוש ולא על פשט וכי משום זה נגדירו כחסיד.
יעקל כתב:
אני חושב שהתשובה מונחת בזה שהיהודי הרוסי/הליטאי היה שונה במהותו מהיהודי ההונגרי...
יעקל כתב:בריה נמוכה כתב:זה שזה בדרך דרוש ורמז ופלפול וכו' עדיין לא אומר שעיקר תוכנם ומהותם מתבטא לחנך ולהדריך את תלמידיו ברגשי קודש של דביקות ואהבה ויראה ואדרבה השוה את תורות הקדושת לוי ומאור ושמש התניא לספרי הח"ס,
גם ספרי ר יהונתן איבשיץ ועוד רבים זה ע"ד דרוש ולא על פשט וכי משום זה נגדירו כחסיד.
שומע
אבל חייב להיות איזו קורבה או איזה מכנה משותף עם תנועת החסידות באסכולת הרב ח"ס כדי שכמה מצאצאיו והרבה מתלמידיו ותלמידי תלמידיו יצטרפו לשורותיה.
זו הנקודה שאני מנסה לעמוד עליה.
ישנם הטוענים שהעובדה שהרבה מרבני הונגריה הצטרפו לחסידות מוסברת ע"י כך שהיא לא התמודדה עם התנגדות אליה ברמות שהיו לה בליטא וברוסיה הלבנה.
לי תירוץ כזה לא מספיק : הצלחתה של תופעה חברתית מסויימת אינה תלויה או כרוכה ברמות ההתנגדות או אי ההתנגדות שהיא מתמודדת איתן, אלא במתן מענה ו/או בסיפוק צרכים מסויימים. אלו הם ? אני לא יודע...
אני חושב שהתשובה מונחת בזה שהיהודי הרוסי/הליטאי היה שונה במהותו מהיהודי ההונגרי...
בריה נמוכה כתב:אולי לטעמך האישי יש תענוג בלימוד אסוקי שמעתא אך כיום עיקר התענוג של בעלי העיון הוא העמקה בסוגיות הש"ס והראשונים לברר ולנתח את עומק הגדרות הדינים וכו' וכדרך ר' חיים וכו'
יעקל כתב:בכל זאת, באיזה ספר מר' חיים סופר רואים את הדרך הנ"ל הכי הרבה ?
יעקל כתב:לפי דבריך, היו מצפים לראות שהמון העם ההונגרי ייסחף לחסידות עם תוכנה המלהיב והמרגש, ושהרבנים ייסחפו לעולם הישיבות הליטאיות, והמציאות מוכיחה כמעט את ההפוך...אני לא שמעתי על כ"כ הרבה משפחות רבניות הונגריות שהצטרפו לשורותיו של עולם הישיבות הליטאי ... (אני בעצמי שמעתי על משפחות הרבנים עהרענטרייא, ראזענבוים, קרויס כולן רק באנגליה)
יעקל כתב:אדמור"י אלכסנדר (במיוחד בעל "ישמח ישראל") וגור בפולין הקונגרסאית שלא כיהנו ברבנות משכו המון רבנים וגדולי תורה
תרשישי כתב:בריה נמוכה כתב:אולי לטעמך האישי יש תענוג בלימוד אסוקי שמעתא אך כיום עיקר התענוג של בעלי העיון הוא העמקה בסוגיות הש"ס והראשונים לברר ולנתח את עומק הגדרות הדינים וכו' וכדרך ר' חיים וכו'
אין המדרש עיקר אלא המעשה
יעקל כתב:מישהו שמע על רבני הונגריה שנסעו אל הרה"ק מזידיטשוב וקאמארנא ?
א סופר כתב:יש להוסיף, שכתב סופר עצמו שלח תלמידיו להרב מצאנז לשבתים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 80 אורחים