עמוד 1 מתוך 4
מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ד' יולי 28, 2021 8:00 pm
על ידי יאיר1
פורסם בבסוד שיח.
ה אברך צדיק, הקפיד בכל ימי חג הסוכות לישון בסוכה. כאשר נולדו
לו ילדים, ואשתו בקשה שילון בבית בכדי לסייע לה בלילה, אמר לה:
תחשבי שאני נמצא במילואים. תלמדי להסתדר לבדך! כעסתי מאוד
על אותו אברך. הטיפול בתינוק אינו חובת האשה. האב חייב לטפל
בבנו, כאמור בשו"ע אבן העזר סימן פ"ב. ואם אין לו אב, יכולה האם
עקרונית למסור את הילד לטיפול לקהל. האב אינו יכול לצאת
"למילואים" עצמיים, ולפטור את עצמו מגידול הילדים. אם ברצונו
לישון בסוכה, יואיל לשכור על חשבונו מטפלת קבועה. הוא לא יעשה
זאת, כי אינו משתכר. להטיל על אשתו את העומס בקימה לבדה
בלילות, בגלל מצות סוכה המוטלת עליו – זו צדקות יתר על חשבון
אחרים! מעבר לכך יש גם ענין של מצטער פטור מן הסוכה ושל
משמשי חולה. הוא בודאי פטור, ואם הוא רוצה להחמיר על עצמו – לא
על חשבון אשתו. צדקות יתר, מביאה לרשעות יתר!
א. לא הבנתי את הציון לאבן העזר, שם לכאורה איירי בגרושה.
ב. האשה מחוייבת במלאכות לבעלה להניק עד גיל 2, האם זה לא כולל טיפול בילד?
ג. בכלל אין חובת האשה לטפל בילדים?
ד. טיפול בילד חשיב שימוש חולה? האם ייפטר גם מן התפילה ומן התפילין?
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ד' יולי 28, 2021 9:08 pm
על ידי יהודי רגיל
סתם הערה,
הכותרת שנתת לא מתאימה עם אף אחת מהשאלות שהעלת
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 2:24 am
על ידי ש. ספראי
ב. המקור בסוכה לסוכה גבוהה מעשרים היא מהלני המלכה שטיפלה בילדיה, וכבר דנו שם איפה היה האבא.
ג. גדרי מצטער ובפרט חולים ומשמשיהם בסוכה שונים מיתר ההלכות. זה דין מיוחד הנאמר בסוכה, השייך לגדר 'דירה'. ועי' בספרי דבר למועד בדעת הגר"ש אוירבך זצ"ל שהורה לאברך שאשתו מפחדת לישון לבדה בבית כשהוא בסוכה למטה, לישון בבית, עי"ש הנושא ומקורותיו.
מאמרו של הרב דיכובסקי בבסוד שיח נוטף ... נגד האברכים המחמירים, והגבתי לדבריו בחלק אחר במאמרו זה, בענין גן החיות בת"א, שלדעתו עדיף שיישלמו על כניסה כדי למנוע חילול שבת
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 2:31 am
על ידי אור עולם
אפשר להעלות כאן את המאמרים הנ"ל?
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 1:48 pm
על ידי יאיר1
ש. ספראי כתב:ב. המקור בסוכה לסוכה גבוהה מעשרים היא מהלני המלכה שטיפלה בילדיה, וכבר דנו שם איפה היה האבא.
ג. גדרי מצטער ובפרט חולים ומשמשיהם בסוכה שונים מיתר ההלכות. זה דין מיוחד הנאמר בסוכה, השייך לגדר 'דירה'. ועי' בספרי דבר למועד בדעת הגר"ש אוירבך זצ"ל שהורה לאברך שאשתו מפחדת לישון לבדה בבית כשהוא בסוכה למטה, לישון בבית, עי"ש הנושא ומקורותיו.
מאמרו של הרב דיכובסקי בבסוד שיח נוטף ... נגד האברכים המחמירים, והגבתי לדבריו בחלק אחר במאמרו זה, בענין גן החיות בת"א, שלדעתו עדיף שיישלמו על כניסה כדי למנוע חילול שבת
אילו היה לי את הספר שלך הייתי יכול לעיין בו.
אני מבין את הביקורת שיש לך על דברי הרב דיכובסקי והוא ת"ח מופלג. אמנם הוא הקצין, ואני מבין את תחושת ה'נוטף' שכתבת. אבל לענ"ד יש מקום לאזן את הסחף, ולהבין שבכל חומרא צריך לשקול את כלל הציווים ולא להיסחף לצד אחד.
והדוגמא מהוצאות על ארבעת המינים, אמנם אינה כה מוצלחת, אבל מבטאת משהו.
הוא לא המציא את הביקורת הזו, והיא צריכה להאמר, אבל בכמה דוגמאות קשה להסכים.
המקרה של סוכה, קיצוני בעיניי, ומסקרן אותי אם יש לו מקורות שיסברו את הדעת.
לגבי אשה מפחדת. זה קצת קשור להיתר לא לישון בסוכה, לדברי הרמ"א [תרלט ב] וּמַה שֶּׁנּוֹהֲגִין לְהָקֵל עַכְשָׁו בְּשֵׁנָה, שֶׁאֵין יְשֵׁנִים בַּסֻּכָּה רַק הַמְדַקְדְּקִין בְּמִצְוֹת, יֵשׁ אוֹמְרִים מִשּׁוּם צִנָּה, דְּיֵשׁ צַעַר לִישַׁן בִּמְקוֹמוֹת הַקָּרִים (מָרְדְּכַי פ' הַיָּשֵׁן); וְלִי נִרְאֶה מִשּׁוּם דְּמִצְוַת סֻכָּה אִישׁ וּבֵיתוֹ, אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ כְּדֶרֶךְ שֶׁהוּא דָּר כָּל הַשָּׁנָה, וּבְמָקוֹם שֶׁלֹּא יוּכַל לִישַׁן עִם אִשְׁתּוֹ, שֶׁאֵין לוֹ סֻכָּה (ו) מְיֻחֶדֶת, פָּטוּר; וְטוֹב לְהַחְמִיר וְלִהְיוֹת שָׁם עִם אִשְׁתּוֹ כְּמוֹ שֶׁהוּא דָּר כָּל הַשָּׁנָה, אִם אֶפְשָׁר לִהְיוֹת לוֹ סֻכָּה מְיֻחֶדֶת
[אגב, אהבתי את התגובה שהביאו שם מהרב קטן]
ואגב, ייש"כ על המקור של טיפול בילדים. על אף שאפשר ליישב בדרכים נוספות
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 1:52 pm
על ידי יאיר1
אור עולם כתב:אפשר להעלות כאן את המאמרים הנ"ל?
כוונתך למה שפוסם בבסוד שיח. אעלה כאן. אם כוונתך לשאר נמתין לרב ספראי.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 2:31 pm
על ידי שומע ומשמיע
יאיר1 כתב:ד. טיפול בילד חשיב שימוש חולה? האם ייפטר גם מן התפילה ומן התפילין?
א. ילידם קטנים הם חולים ובודאי שהעוסק בהם פטור מתפילה [כמובן שחייב לתכנן מראש שיוכל].
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 2:46 pm
על ידי מלבב
יאיר1 כתב:א. לא הבנתי את הציון לאבן העזר, שם לכאורה איירי בגרושה.
ב. האשה מחוייבת במלאכות לבעלה להניק עד גיל 2, האם זה לא כולל טיפול בילד?
ג. בכלל אין חובת האשה לטפל בילדים?
ד. טיפול בילד חשיב שימוש חולה? האם ייפטר גם מן התפילה ומן התפילין?
א. ב. ג. למה שיהיה הבדל בין גרושה לנשואהה, איפה כתוב שאשה מחוייבת לבעלה לטפל בילדים?
ד. מי שלא יכול להסתדר לבד למה הוא שונה מחולה.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 4:16 pm
על ידי שש ושמח
מאמרו של הרב דיכובסקי מלא בהבלים. למשל:
פשוט שכל אדם מכריע בשאלות הלכתיות לפי דרגתו הרוחנית, ולכן יש מצבים שגם אם האשה היא מוגדרת שותו"מ מ"מ סביר שתקל לעצמה בעניני מראות וכדו', וראוי שהבעל יכריע בעצמו, [גם אין בזה כל פגיעה, כמדומני שהרבה נוהגים כך גם כשהאשה צדקנית מאד].
---
אין שום חסרון בכך שאברך מחמיר יותר מאשתו בטלטול למשל, גם אם הדבר דורש ממנה טרחה מסויימת, אם הדבר בהסכמתה. בד"כ אברך שעוסק בתורה כל היום הוא בדרגה גבוהה יותר מאשתו ולכן ראוי שיחמיר יותר.
---
כפי שהעירו מסתבר שאשה משועבדת לבעלה לטיפול בילדים. מלבד זאת גם אם האשה אינה חייבת, בודאי מוטל על הבעל לנסות להשיג את הסכמתה, ואם באמת רצונו בזה בד"כ היא תסכים. אני בטוח שאם האשה היתה מנסה למנוע מבעלה לצאת לנסיעת עסקים חשובה ה' דיכובסקי לא היה מצדיק אותה, משום מה לגבי סוכה הוא מתייחס אחרת.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 11:26 pm
על ידי יאיר1
שומע ומשמיע כתב:יאיר1 כתב:ד. טיפול בילד חשיב שימוש חולה? האם ייפטר גם מן התפילה ומן התפילין?
א. ילידם קטנים הם חולים ובודאי שהעוסק בהם פטור מתפילה [כמובן שחייב לתכנן מראש שיוכל].
האמת שאתה צודק. אבל מה שכתבת בסוגריים נראה לי שזה ענין עיקרי.
אין רשות לאדם לבנות את חייו בצורה שייפטר.
דאם כך בטלה צורת שמירת המצוות הרצויה. כנלענ"ד.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 11:35 pm
על ידי יאיר1
מלבב כתב:יאיר1 כתב:א. לא הבנתי את הציון לאבן העזר, שם לכאורה איירי בגרושה.
ב. האשה מחוייבת במלאכות לבעלה להניק עד גיל 2, האם זה לא כולל טיפול בילד?
ג. בכלל אין חובת האשה לטפל בילדים?
ד. טיפול בילד חשיב שימוש חולה? האם ייפטר גם מן התפילה ומן התפילין?
א. ב. ג. למה שיהיה הבדל בין גרושה לנשואהה, איפה כתוב שאשה מחוייבת לבעלה לטפל בילדים?
ד. מי שלא יכול להסתדר לבד למה הוא שונה מחולה.
ההבדל בין גרושה מפורש לגבי חיוב הנקה.
תלמוד בבלי מסכת כתובות פרק ה - אף על פי [דף נד עמוד ב]
ומניקה את בנה. לימא, מתניתין דלא כבית שמאי; דתניא: נדרה שלא להניק את בנה, בש"א: שומטת דד מפיו, בה"א: כופה ומניקתו,
נתגרשה - אינו כופה, ואם היה מכירה - נותן לה שכרה וכופה ומניקתו, מפני הסכנה!
חיוב אשה להניק את בנה.
תלמוד בבלי מסכת כתובות פרק ה - אף על פי [דף נד עמוד ב]
ואלו מלאכות שהאשה עושה לבעלה: טוחנת, ואופה, ומכבסת, מבשלת, ומניקה את בנה,
לגבי טיפול בילדים, הצגתי שאלה. לטעמי, אפשר להקיש מחיוב הנקה לטיפול בילדים קטנים.
אך אינו מוכרח, ולכך חיפשתי מקור, שהביא ספראי
ד. לגבי זה הגבתי קודם לכן לשומע ומשמיע
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 11:43 pm
על ידי יאיר1
שש ושמח כתב:מאמרו של ה' דיכובסקי מלא בהבלים. למשל:
פשוט שכל אדם מכריע בשאלות הלכתיות לפי דרגתו הרוחנית, ולכן יש מצבים שגם אם האשה היא מוגדרת שותו"מ מ"מ סביר שתקל לעצמה בעניני מראות וכדו', וראוי שהבעל יכריע בעצמו, [גם אין בזה כל פגיעה, כמדומני שהרבה נוהגים כך גם כשהאשה צדקנית מאד].
---
אין שום חסרון בכך שאברך מחמיר יותר מאשתו בטלטול למשל, גם אם הדבר דורש ממנה טרחה מסויימת, אם הדבר בהסכמתה. בד"כ אברך שעוסק בתורה כל היום הוא בדרגה גבוהה יותר מאשתו ולכן ראוי שיחמיר יותר.
---
כפי שהעירו מסתבר שאשה משועבדת לבעלה לטיפול בילדים. מלבד זאת גם אם האשה אינה חייבת, בודאי מוטל על הבעל לנסות להשיג את הסכמתה, ואם באמת רצונו בזה בד"כ היא תסכים. אני בטוח שאם האשה היתה מנסה למנוע מבעלה לצאת לנסיעת עסקים חשובה ה' דיכובסקי לא היה מצדיק אותה, משום מה לגבי סוכה הוא מתייחס אחרת.
קשה לקרא ביטוי הבלים על אדם כערכו. על אף שאולי הוא חובש כיפה מסוג שונה ממך וממני.לגופו של ענין. יש צדק בדבריך, על אף שהוא הרבה יותר צודק במקרה הנידון. יש בזה הרבה מאד מאד!! השפלה פגיעה והתנשאות. וזה ממש ממש לא מתאים. כמובן שתלוי איך זה מוגש...
אם הדבר בהסכמתה, השאלה מהי הסכמה. אשה כרגיל לא תסרב, אבל פעמים רבות הדבר נראה מאד מאד מאד מעוות!!
על המסתבר שלך, אני מחפש מקור, על אף שאני מסכים איתך.
אך מפני מה אתה דן לכף חובה את הרב?? והלא אדם כשר הוא, לכל הפחות הרבה יותר מרובא דאינשי. אינני מכירך כך שלא אוכל לומר שהוא כשר יותר ממך.
המלצה - תערוך את ההודעה שלך
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 11:45 pm
על ידי אור עולם
כמדומה שהרב דיכובסקי לובש כיפה שחורה.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 11:57 pm
על ידי לבי במערב
יאיר1 כתב:והלא אדם כשר הוא
זאת דעת כת"ר לאחר קריאת תוכן המכתב שהפיץ הרש"ד עם פרישתו?
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ה' יולי 29, 2021 11:58 pm
על ידי יאיר1
לבי במערב כתב:יאיר1 כתב:והלא אדם כשר הוא
זאת דעת כת"ר לאחר קריאת תוכן המכתב שהפיץ הרש"ד עם פרישתו?
אינני יודע מי זה הרש"ד ולא מה פורסם.
אבל אם רצונך לחכימני בענין זה הבה נעשה זאת בהודעה פרטית. על מנת לא להלאות את הקוראים בדברים לא רלוונטים, וגם מצד כבוד האדם וחירותו
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 12:50 am
על ידי לבי במערב
יאיר1 כתב:הבה נעשה זאת בהודעה פרטית
בוצע בס"ד.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 1:28 am
על ידי לבי במערב
עוד רגע אדבר:
המפרשים (רש"י, אבן עזרא, ספורנו ועוד) מתקשים בפירוש שני הפסוקים הללו: מדוע לא ראוי להיות צדיק הרבה, ולמה לא נאמר כי כל המרבה בצדקות הרי זה משובח? בנוסף: אל תרשע הרבה – משמעותו, שרק הרבה לא תרשע, אבל מעט, אפשר. היתכן?
נראה לי, כי הפסוקים יכולים להתפרש כפשוטם. "עודף צדקות" מסוכן, כמו "עודף רשעות". יתר על כן, עודף צדקות עלול להביא לעודף רשעות.
הפסקא הזו, בעצם, 'מצפינה' בתוכה מחלוקת גלוי' על רבותינו מפרשי המקרא המקובלים! (מלבד דרז"ל עה"פ - כמובא בפרש"י).
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 1:34 am
על ידי לבי במערב
כך לפחות יהיה סיכוי לנער הזה להגיע אי פעם למצב של שמירת מצוות, וכך יהיה סיכוי לנער הזה ולמשפחתו.
ואכן, היו מקרים לא מעטים של נערים שגדלו והביאו את ילדיהם לחגוג בר מצוה בבית הכנסת.
זוהי רמת שמירת המצוות המצופה לדידו?...
[מלבד זאת יל"ד מהי הסיבה ההלכתית למנוע מהם מלעלות לתורה, לדידו ש(מסתמא) ס"ל דתינוקות שנשבו הם].
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 1:41 am
על ידי לבי במערב
[ואגב, מכרנו 'הקי"ק' אכן השיבו שם כמדתו].
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 1:57 am
על ידי הצב''י
במקור חיים (לבעל חוות יאיר) מבואר אכן שטיפול בילדים נחשב כעוסק במצוה. [דומני באמת בהל' סוכה, אין הספר כעת תח"י], ומסיים דבריו 'וטוב בנשים', דהיינו שודאי יש להעדיף שהנשים יטפלו בהם.
ולגוף הענין, בודאי שצדקו דברי המעירים, שהכל תלוי ביחס של בני הבית למצוות, וכגון אם האשה ישנה והבעל יפסיד זמן תפילה או מנין אם ישמור על תינוקו, שלכאו' אינו מחויב, אך דומני שנשים רבות יתרעמו על בעליהן אם לא יעוררום עבור זה, ואדרבה ישמחו להתעורר ולהשתתף במצות התפילה של בעליהן.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 2:49 am
על ידי פרנקל תאומים
שש ושמח כתב:מאמרו של ה' דיכובסקי מלא בהבלים. למשל:
א) פשוט שכל אדם מכריע בשאלות הלכתיות לפי דרגתו הרוחנית, ולכן יש מצבים שגם אם האשה היא מוגדרת שותו"מ מ"מ סביר שתקל לעצמה בעניני מראות וכדו', וראוי שהבעל יכריע בעצמו, [גם אין בזה כל פגיעה, כמדומני שהרבה נוהגים כך גם כשהאשה צדקנית מאד].
---
ב) אין שום חסרון בכך שאברך מחמיר יותר מאשתו בטלטול למשל, גם אם הדבר דורש ממנה טרחה מסויימת, אם הדבר בהסכמתה. בד"כ אברך שעוסק בתורה כל היום הוא בדרגה גבוהה יותר מאשתו ולכן ראוי שיחמיר יותר.
---
ג) כפי שהעירו מסתבר שאשה משועבדת לבעלה לטיפול בילדים. מלבד זאת גם אם האשה אינה חייבת, בודאי מוטל על הבעל לנסות להשיג את הסכמתה, ואם באמת רצונו בזה בד"כ היא תסכים. אני בטוח שאם האשה היתה מנסה למנוע מבעלה לצאת לנסיעת עסקים חשובה ה' דיכובסקי לא היה מצדיק אותה, משום מה לגבי סוכה הוא מתייחס אחרת.
לא "ה' דיכובסקי" כ''א הרב דיכובסקי (ליתר דיוק- הגר''ש דיכובסקי שליט''א). אם כבר- "ה' שש ושמח".
ולא דבריו של הגר''ש דיכובסקי מלאים ''בהבלים'', כ''א דבריו של ה' שש ושמח.
א) ההלכה הפסוקה והברורה היא שאשה נאמנת בכגון דא, וילפינן לה מ''וספרה לה''. בדיוק כפי שכתב הגר''ש דיכובסקי ופשיטא כדבריו. וגם אם נאמר שמותר להחמיר ולחוש שגם הבעל יראה את הבדיקות (וכך בעצמי נהגתי עד הנה בדר''כ ובלי נדר), מיהא הא פשיטא שאם האשה היא "מקפידה על כל ההלכות ובפרט בדברים שבינו לבינה'' (כמו שכתב הגר''ש דיכובסקי שמדובר במקרה עליו נשאל), והיא רוצה שבעלה יסמוך עליה ולא ידרוש שתראה לו את הבדיקות. פשיטא שבפשיטא שבפשיטא כדבריו של הגר''ש דיכובסקי שהיא נאמנת ובעלה צריך להניח לה.
ב) יש הרבה חיסרון בכך ונטל''פ. ממ''נ, אם הוא סבור שקרוב לעיקר הדין שאין לטלטל, ובכן הושוו איש לאישה לכל מילי דשבת ויואיל ללמד גם את אשתו שתימנע מלטלטל (וכך אני הק' נוהג: היכן שאני אינני מטלטל, אני מורה גם לבני ביתי שימנעו מלטלטל, גם אם זה כרוך באי נוחות). ואם הוא חומרא בעלמא, אזי ישאל אותה אם היא מעוניינת להחמיר אם לאו, ובכל מקרה ימנע מלהחמיר בכך בסיטואציות שזה מפיל עליה את כל הטירחא (הורדת העגלה במדריגות או החזקת ילד קטן על הידיים וכיו''ב). הפיתרון המשונה הזה של ''להיות בלי ולהרגיש עם'', דהיינו ''אני לא מטלטל חס ושלום'' אבל מה החכמה הגדולה שאינך מטלטל כשיש לך גוי של שבת/שפחה צמודה שפותרת עבורך את הבעיה ומטלטלת בשבילך את כל מה שצריך. כשאתה נוסע לשבת לנופש אתה בכלל לא מוטרד ממצב העירוב שם ומהשאלה של מי שאינו מודה בעירוב שגרים שם, הרי בכל מקרה "הגויה/שפחה של שבת" שלך תטלטל את העגלה עם התינוק כשתצאו לטייל.. איזה פיתרון נפלא!
ג) הגר''ש דיכובסקי מדבר איתך עם סעיף מפורש בשו''ע ואתה בא אליו עם ''מסתבר'' ועם אוקימתות בדעתו ש''אני בטוח שאם היה מדובר בנסיעת עסקים'' וכו'. העיקר ''ה' דיכובסקי'' ו''מלא בהבלים''. אתה משהו!
ד) התורה שקיבלנו בסיני מצווה עלינו לנהוג כבוד בת''ח, גם אם משהו שהם כתבו או אמרו לא מצא חן בעינינו. אם אתה מבזה ת''ח ומתחצף אליו ברבים אזי הבעיה היא אצלך ולא אצלו. הגר''ש דיכובסקי קוטנו עבה ממתניך וגם ממתניי, (ואגב, הוא יהודי חרדי, חברונע'ר גזעי של הדור הקודם, חינך את ילדיו בחינוך החרדי, והם ת''ח יהודים חרדים בעלי משפחות חרדיות מובהקות. אחד מבניו- אברך ת''ח מופלג נלב''ע בקיו''ש בשנים האחרונות).
ובשלמא אם היו לך טענות אמיתיות כנגד דבריו.. אבל להתקיף אותו בזלזול בוטה כשכל מה שיש באמתחתך זה ההערות הקלושות לגמרי שכתבת, שאינך צודק באף אחת מהן, והצדק עימו בעליל. נו באמת.
חזור בך בן אדם.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 4:00 am
על ידי אליסף
יאיר1 כתב:לבי במערב כתב:יאיר1 כתב:והלא אדם כשר הוא
זאת דעת כת"ר לאחר קריאת תוכן המכתב שהפיץ הרש"ד עם פרישתו?
אינני יודע מי זה הרש"ד ולא מה פורסם.
אבל אם רצונך לחכימני בענין זה הבה נעשה זאת בהודעה פרטית. על מנת לא להלאות את הקוראים בדברים לא רלוונטים, וגם מצד כבוד האדם וחירותו
רלבנטי מאד.
נא להעלות את המכתב הנ"ל.
בתודה מראש.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 4:15 am
על ידי לבי במערב
אליסף כתב:נא להעלות את המכתב הנ"ל.
מצוי באוצה"ח, אך בכ"ז אצרפנו לכאן אף כקובץ:
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 4:15 am
על ידי לבי במערב
פרנקל תאומים כתב:סעיף מפורש בשו''ע
יאיר1 כתב:ההבדל בין גרושה [לנשואה] מפורש לגבי חיוב הנקה.
לגבי טלטול - הכל (כמובן) תלוי במה שהוא אדם, אך בד"כ גם בזה מעדיפות הנשים עצמן שלא יחמירו עליהן בכה"ג... (כולל טלטול העגלה וכו'). וד"ב.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 8:31 am
על ידי יאיר1
לבי במערב כתב:פרנקל תאומים כתב:סעיף מפורש בשו''ע
יאיר1 כתב:ההבדל בין גרושה [לנשואה] מפורש לגבי חיוב הנקה.
לגבי טלטול - הכל (כמובן) תלוי במה שהוא אדם, אך בד"כ גם בזה מעדיפות הנשים עצמן שלא יחמירו עליהן בכה"ג... (כולל טלטול העגלה וכו'). וד"ב.
באתי להחזיק דבריך.
המציאות היא שהנוהגים כעין פרנקל תאומים, אם אינן מהמחמירות... מתרעמות עוד יותר ובשמחה תטרחנה כך וכך טרחות, לבל יוגבלו בזה.
וגם הטענה שיש לי גוי של שבת, טענה לא כל כך לענין.
מלבד מה שבמקרים רבים, המוטיבציה לצאת איננה של הבעל, וכך היא משרתת עצמה ולא אותו. ואכמ"ל - או שנעביר לאשכול שלום בית.
והאמת היא - נקיי הדעת הדמוקרטים שאינם מחמירים על נשותיהן, אף אינם מבקשים מהן ואף מילדיהם שיטלטלו לצורכם.
זאת ועוד, שכיח שיש עירוב טוב, שניתן לסמוך עליו והבעל מחמיר, כאמור, כיון ששכיח שהבעל יותר בענין מתוך הבנה ואכמ"ל. כך שאיננה גויה..
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 9:59 am
על ידי תוכן
יש להניח שעיקר כוונת ר"ש דיכובסקי שהבעל חייב לעזור לאשה, נניח מבחינת גמילות חסדים, וחיוב זה גובר על חובת שינה בסוכה. אבל כדי לתמוך בדבריו הביא טענות שאינן מכריחות, אבל אין זה מגרע מעיקר כוונתו. ועכשיו עיקר הדיון צריך לנסוב סביב השאלה הזאת, מה חשוב ממה, שינה בסוכה או עזרה לאשה.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 10:08 am
על ידי יאיר1
לבי במערב כתב:יאיר1 כתב:והלא אדם כשר הוא
זאת דעת כת"ר לאחר קריאת תוכן המכתב שהפיץ הרש"ד עם פרישתו?
ועתה אחר שקראתי.
התשובה היא כן.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 10:33 am
על ידי דרומי
איני מכיר את הרב הנידון כאן, וכמעט לא שמעתי עליו.
אולם אני מרגיש חובה להצטרף למחאה על כבוד תלמידי חכמים, וככל הידוע לי גם תלמיד חכם שהוא 'מיקל' חובה לכבדו.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 11:35 am
על ידי שש ושמח
פרנקל תאומים כתב:א) ההלכה הפסוקה והברורה היא שאשה נאמנת בכגון דא, וילפינן לה מ''וספרה לה''. בדיוק כפי שכתב הגר''ש דיכובסקי ופשיטא כדבריו. וגם אם נאמר שמותר להחמיר ולחוש שגם הבעל יראה את הבדיקות (וכך בעצמי נהגתי עד הנה בדר''כ ובלי נדר), מיהא הא פשיטא שאם האשה היא "מקפידה על כל ההלכות ובפרט בדברים שבינו לבינה'' (כמו שכתב הגר''ש דיכובסקי שמדובר במקרה עליו נשאל), והיא רוצה שבעלה יסמוך עליה ולא ידרוש שתראה לו את הבדיקות. פשיטא שבפשיטא שבפשיטא כדבריו של הגר''ש דיכובסקי שהיא נאמנת ובעלה צריך להניח לה.
עד אחד נאמן באיסורין הוא להעיד על עובדה ברורה. בנידו"ד הנידון על הכרעה במראות, וכל אחד יודע שאם האשה "אינה צדקת כמותו" ברור שגם רמת ההחמרה שלה לא תהיה כמותו. כשם שלא תאכל ממטבחו של מי שרמת היר"ש שלו פחותה משלך כך אין לבעל לסמוך על אשתו במקרה שרמת היר"ש שלה פחותה משלו.
כשם שכל אחד מבין שבעל לא אמור לתת לאשתו לנהל את השקעותיו הכספיות אם היא פחות מבינה בזה ממנו כך אמורים להבין שמותר לו לדקדק בהלכות השייכות אליו.
ב) יש הרבה חיסרון בכך ונטל''פ. ממ''נ, אם הוא סבור שקרוב לעיקר הדין שאין לטלטל, ובכן הושוו איש לאישה לכל מילי דשבת ויואיל ללמד גם את אשתו שתימנע מלטלטל (וכך אני הק' נוהג: היכן שאני אינני מטלטל, אני מורה גם לבני ביתי שימנעו מלטלטל, גם אם זה כרוך באי נוחות). ואם הוא חומרא בעלמא, אזי ישאל אותה אם היא מעוניינת להחמיר אם לאו, ובכל מקרה ימנע מלהחמיר בכך בסיטואציות שזה מפיל עליה את כל הטירחא (הורדת העגלה במדריגות או החזקת ילד קטן על הידיים וכיו''ב). הפיתרון המשונה הזה של ''להיות בלי ולהרגיש עם'', דהיינו ''אני לא מטלטל חס ושלום'' אבל מה החכמה הגדולה שאינך מטלטל כשיש לך גוי של שבת/שפחה צמודה שפותרת עבורך את הבעיה ומטלטלת בשבילך את כל מה שצריך. כשאתה נוסע לשבת לנופש אתה בכלל לא מוטרד ממצב העירוב שם ומהשאלה של מי שאינו מודה בעירוב שגרים שם, הרי בכל מקרה "הגויה/שפחה של שבת" שלך תטלטל את העגלה עם התינוק כשתצאו לטייל.. איזה פיתרון נפלא!
איזו דמגוגיה. כו"ע מודו שאם הבעל לא מפסיד כלום מהחומרה והוא כופה אותה על אשתו זה לא ראוי. וכו"ע מודו [או אמורים להודות] שאם זה גורם אי נוחות גם לבעל, והאשה שמחה לעשות את רצונו בזה, אין בזה שום פסול. אני חושב שהרוב שייכים לסוג השני. מכל מקום, ההכללה שכל מי שמחמיר לו ולא לאשתו עושה שלא כדין חוטאת לאמת, ויש לתהות על מניעיה.
ג) הגר''ש דיכובסקי מדבר איתך עם סעיף מפורש בשו''ע ואתה בא אליו עם ''מסתבר'' ...
מוזר לך שמשתמשים בסברא, נכון?
הבאת השו"ע לנידו"ד היא הוצאתו מהקשרו. שם הנידון בגרושה שאינה מחוייבת לבעלה דבר. כאן הנידון בנשואה שחייבת לעשות מלאכות לבעלה. אפשר לטעון שטיפול בילדים אינו נכלל במלאכות שהאשה עושה לבעלה, אבל זה לא קשור לשו"ע, וזה גם לא נכון, ברור שלפחות חצי מטירחת טיפול הילדים מוטלת על האשה, ובודאי שביכלתו לומר לה שהוא יטפל בהם בזמן אחר.
וגם בלא"ה, כיון שאשה נורמלית תתרצה לבעלה אם יבקש ממנה בודאי הוא חייב לבקש ממנה.
ד) התורה שקיבלנו בסיני מצווה עלינו לנהוג כבוד בת''ח, גם אם משהו שהם כתבו או אמרו לא מצא חן בעינינו. אם אתה מבזה ת''ח ומתחצף אליו ברבים אזי הבעיה היא אצלך ולא אצלו. ...
לא ביזיתי אותו, ואני גם לא מכירו ואיני יודע אם מותר לבזותו, כתבתי כינוי מקוצר וכל אחד יפענחו כאוות נפשו.
באופן כללי אני חושב שלא פחות מהאיסור לבזות ת"ח אסור גם לכבד כת"ח מי שאינו ראוי לזה [כמובן שידיעות רבות אינם הקריטריון היחיד לת"ח].
בכל אופן, להתגולל על רוב כשרי ישראל שנוהגים שהבעל ישן בסוכה ואשתו מטפלת בילדים, ועל ציבור של אברכים מדקדקים במצוות,
[ואני משער שהמאמר לא התפרסם בבמה המיועדת לאברכים...] ואח"כ לזעוק על ביזוי כבוד התורה, קצת מגוחך.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 12:05 pm
על ידי עליך עיננו
פתחי תשובה סי' קפז' :
[ועי' בתשו' ח"ס סימן קמ"ט שנסתפק באשת חבר שמצאה בעד הבדיקה כעין מראה אדמדם ושאלה לחכם וטיהר אי שרי לבעלה להחמיר ע"ע דלא גרע מבהמה שהורה בה חכם (לעיל ס"ס קט"ז) או דילמא לאו כל כמיניה להפקיע שעבודו לאשתו. והאריך בזה ומסיק דודאי רשאי להחמיר ע"ע כיון שכן דרכן של פרושים ואף דבשעת נשואין לא היה עדיין מתנהג בפרישות מ"מ אמרינן רגיל הוא זה שעתיד להיות פרוש וחסיד וזקני ת"ח כל זמן שמזקינין וכו' וכשם שאמרו אשרי לנשותיהן של אלדד ומידד שזכו לנבואה. הוא הדין כל מדרגות מעלות עבודת השם שמחה היא לאשתו ואף אם צווחת אמרינן השתא היא דאיתרעי ומעולם לא נשתעבד לה ע"ש ועיין מה שכתבתי בפ"ח לאה"ע סי' ע"ו ס"ה]:
ואין כל חילוק לכא' בין אם כבר שאלה לחכם והתיר או שבעלה לא רוצה לסמוך על ראייתה משום חומרה .
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 1:17 pm
על ידי בן ראובן
יש הרבה צדק בדבריו של הרב דיכובסקי, אולם תמיהני על הוראתו בענין גן החיות. הוא מבקש למעשה שהעירייה תשכור עובדים לחלל שבת (ולו בדרבנן) כדי שאחרים לא יחללו, וכאן נכנסנו לשאלת חטא כדי שיזכה חברך.
האם היה מורה לעובד עירייה שומר תומ"צ לבוא לעבודה בשבת ולאסוף תשלום מהמבקרים?
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 2:40 pm
על ידי משוש דורים
קראתי כמה מאמרים של ה' דיכובסקי, גם שמעתי אותו נושא דברים באירוע מסויים, מכל דבריו מריח ריח חזק של....
אני מבין למה הגריש"א התנגד כ"כ למינויו כרב ראשי.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 2:57 pm
על ידי אליסף
מה זה 'בסוד שיח'?
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 3:02 pm
על ידי שש ושמח
בן ראובן כתב:תמיהני על הוראתו בענין גן החיות. הוא מבקש למעשה שהעירייה תשכור עובדים לחלל שבת (ולו בדרבנן) כדי שאחרים לא יחללו, וכאן נכנסנו לשאלת חטא כדי שיזכה חברך.
האם היה מורה לעובד עירייה שומר תומ"צ לבוא לעבודה בשבת ולאסוף תשלום מהמבקרים?
בזה דווקא אני חושב שהצדק עמו. אני מתאר לעצמי שהעירייה לכשעצמה היתה מעדיפה לפתוח את הגן בשבת כבחול, אלא שמפעילים עליה לחצים בשם ההלכה להמנע בכך, והם נענים ללחצים בכך שלפחות מפסיקים לגבות כסף.
אם כן, אם ע"י הלחץ הפוליטי יוצא שמתרבה חילול שבת, צריך להפסיק את ההתנגדות וכך העירייה תנהג מעצמה כדרכה ויתמעטו חילולי שבת.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 3:34 pm
על ידי יאיר1
לשש ושמח ולעליך עיננו.
השאלה הפותחת בענין נדה.
איירי באשה שלא מעוניינת לשתף את בעלה!
מרגישה בזה מושפלת.
הרב 'ניצל' ת'הזדמנות להתגולל על כל מיני מחמירים שמחמירים חומרות שיש בהן קולות בבין אדם לחבירו. שהדברים משתנים ממקרה למקרה.
אבל כלפי שאלת הפתיחה, אולי שיעבודו של הבעל אינו אוסר עליו להחמיר.
אך שיעבודה של האשה, אינו מחייב אותה לשתף.
ובעיקר, אם אשה מלינה על השפלה, כנראה שמשפילים אותה. אך בלי שאני מכיר איך הדברים מתנהלים בבתים אחרים, אני משער שהבעל משותף בזה.
פשוט, העובדה היא שעם מראות מגיעים הגברים ולא הנשים... כרגיל
מי שאינו משותף, יש טעם לזה.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 6:08 pm
על ידי עליך עיננו
יאיר1 כתב:לשש ושמח ולעליך עיננו.
השאלה הפותחת בענין נדה.
איירי באשה שלא מעוניינת לשתף את בעלה!
מרגישה בזה מושפלת.
הרב 'ניצל' ת'הזדמנות להתגולל על כל מיני מחמירים שמחמירים חומרות שיש בהן קולות בבין אדם לחבירו. שהדברים משתנים ממקרה למקרה.
אבל כלפי שאלת הפתיחה, אולי שיעבודו של הבעל אינו אוסר עליו להחמיר.
אך שיעבודה של האשה, אינו מחייב אותה לשתף.
ובעיקר, אם אשה מלינה על השפלה, כנראה שמשפילים אותה. אך בלי שאני מכיר איך הדברים מתנהלים בבתים אחרים, אני משער שהבעל משותף בזה.
פשוט, העובדה היא שעם מראות מגיעים הגברים ולא הנשים... כרגיל
מי שאינו משותף, יש טעם לזה.
לאו דוקא, אני מכיר מקרה שאשה שמעה מחברתה שיש רב פלוני שמיקל מאד בעניני מראות..ומאז ממש מלחמה בבית שהיא רוצה שילך לשאול דוקא את הרב הזה..
האם יש כאן השפלה? האם הבעל מחויב לשמוע לה ?
לפי דברי החת"ס הנ"ל פשוט שלא!
ואם האשה החליטה מאז לא להראות יותר לבעלה מראות אלא ללכת בעצמה לאותו רב מיקל האם היא עושה כהוגן? נראה שלא.(וודאי ראוי להגיע להסכמה בין הצדדים והרבה פעמים זה רק סימן ולא סיבה וד"ל)
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ו' יולי 30, 2021 6:32 pm
על ידי לבי במערב
דרומי כתב:גם תלמיד חכם שהוא 'מיקל'
לא זהו הנדון, אחר מחכ"ת.
שש ושמח כתב:ע"י הלחץ הפוליטי
כדאי לקרוא את ה'שאלה' שנית.
ראש־העיר (
שאינו שותומ"צ) חש כי זו פגיעה בסטטוס־קוו העירוני, והרב המכובד בא ו
אמר לו: (לא שתפעל כדרכך ולא אכפת לן, אלא ש)
ע"פ הלכה עדיף שתחלל ש"ק בפרהסיא!...
אם זה אינו בגדר 'בזיון התורה' - איני יודע מה יכלל בכך. ומסיימין בטוב.
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ש' יולי 31, 2021 8:58 pm
על ידי אור עולם
האם כל האשכול הנ"ל לא הפך לעיסוק ב'חכם חי' בניגוד למקובל באתרא קדישא הדין?
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ש' יולי 31, 2021 9:35 pm
על ידי יאיר1
עליך עיננו כתב:יאיר1 כתב:לשש ושמח ולעליך עיננו.
השאלה הפותחת בענין נדה.
איירי באשה שלא מעוניינת לשתף את בעלה!
מרגישה בזה מושפלת.
הרב 'ניצל' ת'הזדמנות להתגולל על כל מיני מחמירים שמחמירים חומרות שיש בהן קולות בבין אדם לחבירו. שהדברים משתנים ממקרה למקרה.
אבל כלפי שאלת הפתיחה, אולי שיעבודו של הבעל אינו אוסר עליו להחמיר.
אך שיעבודה של האשה, אינו מחייב אותה לשתף.
ובעיקר, אם אשה מלינה על השפלה, כנראה שמשפילים אותה. אך בלי שאני מכיר איך הדברים מתנהלים בבתים אחרים, אני משער שהבעל משותף בזה.
פשוט, העובדה היא שעם מראות מגיעים הגברים ולא הנשים... כרגיל
מי שאינו משותף, יש טעם לזה.
לאו דוקא, אני מכיר מקרה שאשה שמעה מחברתה שיש רב פלוני שמיקל מאד בעניני מראות..ומאז ממש מלחמה בבית שהיא רוצה שילך לשאול דוקא את הרב הזה..
האם יש כאן השפלה? האם הבעל מחויב לשמוע לה ?
לפי דברי החת"ס הנ"ל פשוט שלא!
ואם האשה החליטה מאז לא להראות יותר לבעלה מראות אלא ללכת בעצמה לאותו רב מיקל האם היא עושה כהוגן? נראה שלא.(וודאי ראוי להגיע להסכמה בין הצדדים והרבה פעמים זה רק סימן ולא סיבה וד"ל)
אנחנו לא מתווכחים, אף שאולי אתה מציג את זה כך.
זה מאד תלוי בסיטואציה. ואם זה לא יגיע בהסכמה או בויתור אז במה יהיה הסכמה? ואכן ד"ל
Re: מצטער בסוכה לדעת הרב דיכובסקי
פורסם: ש' יולי 31, 2021 11:15 pm
על ידי שש ושמח
לבי במערב כתב:שש ושמח כתב:ע"י הלחץ הפוליטי
כדאי לקרוא את ה'שאלה' שנית.
ראש־העיר (
שאינו שותומ"צ) חש כי זו פגיעה בסטטוס־קוו העירוני, והרב המכובד בא ו
אמר לו: (לא שתפעל כדרכך ולא אכפת לן, אלא ש)
ע"פ הלכה עדיף שתחלל ש"ק בפרהסיא!...
אם זה אינו בגדר 'בזיון התורה' - איני יודע מה יכלל בכך. ומסיימין בטוב.
לא אני ולא אתה יודעים מה בדיוק היה שם. אבל מ"מ גם אם כדבריך שראש העיר עושה מעצמו כדי לכבד את היהדות, פשוט שיש ללמדו שכבוד היהדות הוא בכך שיגבו כסף בכניסה ויתמעט חילול שבת. [אלא שהרב ש. ספראי טען באשכול המקביל
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 56#p720836 שיש בזה משום "מתן גושפנקא", ולי נראה שאין לחוש לגושפנקא דעיריית ת"א].
[בזיון התורה הוא להתגולל על מקיימי מצות סוכה ומדקדקי איסור הוצאה בשבת, ועוד דברים שאין כאן מקומם]