עמוד 1 מתוך 1

שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ד' מאי 19, 2021 7:10 pm
על ידי בברכה המשולשת
תחילה, קישור לערך במכלול
https://www.hamichlol.org.il/%D7%A9%D7% ... 7%95%D7%AA

ועכשיו, לגוף העניין-
בעולמנו זה, הבלתי שלם ובלתי מושלם (יעויין דרך ה' ודעת תבונות וכו'), אין החלטה או דרך פעולה שיש בה רק תועלת, ללא עלות וללא נזקים.
לפיכך, כל החלטה מושכלת מחייבת את שקלול התועלת המצופה מדרך הפעולה המוצעת אל מול הנזקים האפשריים ואל מול העלות של דרך פעולה זו והשלכותיה.
שקלול כזה מצריך בחינה אמתית ובלתי תלויה של סיכויי ההצלחה וסיכוני הנזק.

נטל ההחלטה והאחריות עליה מוטל על כל יהודי, ואין לו דרך להימלט מאחריות זו. גם הסתמכות על מומחים או על הרשויות היא החלטה, אלא שמדובר בהחלטה למסור את השקלול לאדם אחר או לאנשים אחרים. אולם, האחריות על עצם ההחלטה למסור את האחריות למישהו אחר מוטלת אך ורק על מי שמחליט לעשות כן, ולא על אף אדם אחר.
(ודוק, ייתכן שעבור אנשים רבים זו אכן החלטה מושכלת, מפני שאין להם את הכלים לשקלל את כל האמור, והם מעדיפים לסמוך על מי שהם סבורים שיש לו כלים כאלה.) וברור שהחלטה זו אינה מחייבת שיהודי אחר גם יחליט כך.

דברים אלו אמורים גם בשאלות של פיקוח נפש. כל יהודי ירא שמים חרד לחייו ולחיי כל יהודי, ויודע על חשיבות עניין פיקוח נפש בהלכה (מלבד בנושאים הלכתיים בהם אין לשקול שיקולי פקו"נ, דהיינו גדרי קידוש השם בהלכה). אולם, האחריות איך לשקלל את הנתונים, כאמור, כדי לשמור על נפשות ישראל שלא יבואו לידי סכנה ח"ו, באה לידי יישום ממשי בצורות שונות ולעיתים מנוגדות, בהתאם לשקלול הנתונים האמור.

לפיכך, אין הצדקה להאשים את מי שפועל בצורה מושכלת על-פי הידוע לו כדי להציל חיי יהודים או לא לסכנם (בהתאם לעניין) בזלזול בחשיבות עניין פקו"נ, כאשר אדרבה, הוא פועל לפי שקלול נתונים ותמורות מושכל, כאמור.
(כמובן, שאין הדברים אמורים במי שלא משקלל כאמור, אלא פועל בזלזול)


כתבתי דברים דומים בספרי וגם באתרא קדישא הדין, בחלק מאשכולות הקורונה. לא רציתי לחזור על הדברים, כדי שלא לצער יהודים יקרים. אולם, לאור דברים שכתבו לאחרונה חלק מחשובי חו"ר אתרא קדישא הדין שליט"א, שיש בהם (לענ"ד) האשמה מוטעית (תוך כוונות נעלות ונאצלות של הצלת חיי ישראל), החלטתי כן לכתוב זאת שוב, ובצורה ברורה.
(חשבתי לכתוב את הדברים באחד מהאשכולות על האסון במירון או באשכול על האסונות וכו', או לחלופין באחד מהאשכולות על האזעקות והשלכותיהן, אך נלענ"ד שכדאי שזה יהיה באשכול נפרד)

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ה' מאי 20, 2021 3:43 pm
על ידי מענה איש
הדברים קצת מופשטים.

אבל בכל אופן לא בכל מצב יש הכרח לבחור
יש הרבה פעמים שאפשר לבחור בשוא''ת וד''ל.

נניח שרופא קובע שע''פ ממצאים שהוא רואה יש צורך בהפסקת הריון
כי נניח הולד שיצא יסבול כל החיים (ולא ניכנס האם זה סיבה)
וכמובן שבפועל ההחלטה מסורה לבני הזוג לטוב ולמוטב
בפניהם עומדת כמה דרכי פעולה

א) להתעלם ולבחור בשוא''ת (בסיוע מאמרי חז''ל תומכים).
ב) להתייעץ עם רופא מומחה נוסף
ג) להתייעץ עם רב
ד) לקבל ברכה מרב
ולקבל החלטה
והם החליטו שלא להפסיק
לא חשוב מה קרה בסוף (כי זה לא הנושא)
באיזה דרך היית אומר שהם פעלו בצורה מושכלת???

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ה' מאי 20, 2021 4:08 pm
על ידי בברכה המשולשת
א-ג (ד זה על גבי. ברכה זה תמיד חשוב ונפלא אבל צריך ברכה למשהו)

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ה' מאי 20, 2021 6:55 pm
על ידי שש ושמח
לא ברור מה אתה רוצה. הדבר פשוט שלא בכל איבוד נפשות יש מי שאפשר להאשימו, ברור שגם לנהג רכב שנהג כראוי יכולה לקרות תאונה וגם אצל רופא מומחה שהשתדל ככל יכולתו יתכן שהחולה ימות. מ"מ הגיוני מאד שאם קורה תאונה ורואים שהנהג נסע בפראות מאשימים אותו. [וה"ה בנידו"ד]. ח"ו אם לא היה כך.

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ה' מאי 20, 2021 9:08 pm
על ידי בברכה המשולשת
אני רציתי להסביר דבר שהיה פשוט לי, ולצערי נראה לי שהוא לא פשוט כל כך לאחרים-
כאשר אדם מקבל החלטה מושכלת בענייני פקו"נ א"א להאשים אותו שהוא מזלזל בפקו"נ רק כי הוא לא פועל כפי שסבור מישהו אחר.

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ה' מאי 20, 2021 9:16 pm
על ידי שש ושמח
אף אחד לא חולק על העקרון,
ובכל זאת, יש לי אפשרות לקבל החלטה מושכלת ולקבוע שלמרות שפלוני טוען שהוא קיבל החלטה מושכלת, באמת אין זו אלא פשיעה המוסווה כהחלטה מושכלת.

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ה' מאי 20, 2021 10:08 pm
על ידי בברכה המשולשת
נכון מאוד.
השאלה היא על מה מתבססת ההחלטה שלי שפלוני נהג בפשיעה.
עצם העובדה שפלוני נהג שלא כרצוני או כרצון מומחה המקובל עלי או כרצון הרשויות איננו מצדיק קביעה כזאת.

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ה' מאי 20, 2021 10:56 pm
על ידי לעולם יהיה אדם
בברכה המשולשת כתב:נכון מאוד.
השאלה היא על מה מתבססת ההחלטה שלי שפלוני נהג בפשיעה.
עצם העובדה שפלוני נהג שלא כרצוני או כרצון מומחה המקובל עלי או כרצון הרשויות איננו מצדיק קביעה כזאת.

לפי זה אדם גם יכול לרצוח ולומר שהוא קיבל החלטה מושכלת שכך ראוי לנהוג.
ברור שצריך להיות לו הסבר המניח את הדעת, ואם אדם נהג באופן שלפי מומחים זוהי רשלנות, הוא לא יכול לטעון שלדעתו הוא נהג נכון.
הוא יכול כמובן להתווכח, ולומר שאותם מומחים אינם באמת מומחים, והוא מומחה גדול מהם. אבל ישנם דרכי חשיבה מקובלות וסבירות, וכאשר אדם טוען טענה בלתי סבירה לא שומעים לו.

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ה' מאי 20, 2021 11:55 pm
על ידי מענה איש
בברכה המשולשת כתב:אני רציתי להסביר דבר שהיה פשוט לי, ולצערי נראה לי שהוא לא פשוט כל כך לאחרים-
כאשר אדם מקבל החלטה מושכלת בענייני פקו"נ א"א להאשים אותו שהוא מזלזל בפקו"נ רק כי הוא לא פועל כפי שסבור מישהו אחר.

נניח שאדם נכנס לצומת בחושבו שהוא יספיק את הירוק (כמובן באופן שהוא מודע לכך שהרמזור עשוי להתחלף תיכף) והוא לוקח סיכון מסוים ב95 אחוז מהמקרים זה מצליח אך יש מקרים שהערכת הנהג שגויה והוא עושה תאונה
אז מה תגיד
מבחינה סטטיסטית הוא צדק בשיקול הדעת
או שהפעלת שיקול דעת מחייבת אותך לא להיכנס למצב כזה וכיון שנכנסת פעלת שלא בשיקול דעת
סביר להניח שרוב האסונות מתרחשים כשנכנסים לתחום האפור של ספק פיקוח נפש.

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ו' מאי 21, 2021 8:55 am
על ידי בברכה המשולשת
לעולם יהיה אדם כתב:
בברכה המשולשת כתב:נכון מאוד.
השאלה היא על מה מתבססת ההחלטה שלי שפלוני נהג בפשיעה.
עצם העובדה שפלוני נהג שלא כרצוני או כרצון מומחה המקובל עלי או כרצון הרשויות איננו מצדיק קביעה כזאת.

לפי זה אדם גם יכול לרצוח ולומר שהוא קיבל החלטה מושכלת שכך ראוי לנהוג.
ברור שצריך להיות לו הסבר המניח את הדעת, ואם אדם נהג באופן שלפי מומחים זוהי רשלנות, הוא לא יכול לטעון שלדעתו הוא נהג נכון.
הוא יכול כמובן להתווכח, ולומר שאותם מומחים אינם באמת מומחים, והוא מומחה גדול מהם. אבל ישנם דרכי חשיבה מקובלות וסבירות, וכאשר אדם טוען טענה בלתי סבירה לא שומעים לו.


ומהיכן המקור לדברי כתר"ה ש"דרכי חשיבה מקובלות וסבירות" עניינן ציות לדברי מומחים מסויימים?
או שמשמעותו כיבוי השכל הישר של האדם, כשמדובר במי שהוא אכן בר הכי?

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ו' מאי 21, 2021 8:57 am
על ידי בברכה המשולשת
מענה איש כתב:
בברכה המשולשת כתב:אני רציתי להסביר דבר שהיה פשוט לי, ולצערי נראה לי שהוא לא פשוט כל כך לאחרים-
כאשר אדם מקבל החלטה מושכלת בענייני פקו"נ א"א להאשים אותו שהוא מזלזל בפקו"נ רק כי הוא לא פועל כפי שסבור מישהו אחר.

נניח שאדם נכנס לצומת בחושבו שהוא יספיק את הירוק (כמובן באופן שהוא מודע לכך שהרמזור עשוי להתחלף תיכף) והוא לוקח סיכון מסוים ב95 אחוז מהמקרים זה מצליח אך יש מקרים שהערכת הנהג שגויה והוא עושה תאונה
אז מה תגיד
מבחינה סטטיסטית הוא צדק בשיקול הדעת
או שהפעלת שיקול דעת מחייבת אותך לא להיכנס למצב כזה וכיון שנכנסת פעלת שלא בשיקול דעת
סביר להניח שרוב האסונות מתרחשים כשנכנסים לתחום האפור של ספק פיקוח נפש.


סיכון של 5% הוא סיכון שאין היתר ליטול בענייני פקו"נ.
אבל כמובן שאני מדבר (כפי שכתבתי במפורש) על מצב שבו יש שיקולי פקו"נ לכל החלופות, במישרין או בעקיפין קרובים.

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ו' מאי 21, 2021 10:16 am
על ידי פלוריש
בפת"ש מובא שאם אשה ביטלה מאכל איסור לאחר שהתייעצה עם חברתה (ולא עם רב), זה נחשב שביטלה במזיד והמאכל אסור, ולא שביטלה בשוגג.
הרי לנו שיש כללים עם מי להתייעץ

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ו' מאי 21, 2021 10:36 am
על ידי לעולם יהיה אדם
בברכה המשולשת כתב:מהיכן המקור לדברי כתר"ה ש"דרכי חשיבה מקובלות וסבירות" עניינן ציות לדברי מומחים מסויימים?
או שמשמעותו כיבוי השכל הישר של האדם, כשמדובר במי שהוא אכן בר הכי?

למה לי קרא סברא הוא.
גם אתה מסייג את הדברים "כשמדובר במי שהוא אכן בר הכי"
ומי יקבע האם האדם בר הכי הוא לא? הגדולים שבאסונות, והנוראות שבעוולות נעשו על ידי אנשים שבגאוותם אמרו שהם "בר הכי". ותמיד כמובן אמרו שעשו בחירה מושכלת.
אנשי מקצוע הם אלו שבדרך כלל רואים בהם "בר הכי", ואם מישהו חולק עליהם ידו על התחתונה.

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ו' מאי 21, 2021 10:46 am
על ידי בברכה המשולשת
פלוריש כתב:בפת"ש מובא שאם אשה ביטלה מאכל איסור לאחר שהתייעצה עם חברתה (ולא עם רב), זה נחשב שביטלה במזיד והמאכל אסור, ולא שביטלה בשוגג.
הרי לנו שיש כללים עם מי להתייעץ


בהלכה, אכן כן.
בענייני מציאות, יעויין בספרי בהרחבה (והועלה יותר מפעם אחת באתרא קדישא הדען)

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ו' מאי 21, 2021 10:48 am
על ידי בברכה המשולשת
לעולם יהיה אדם כתב:
בברכה המשולשת כתב:מהיכן המקור לדברי כתר"ה ש"דרכי חשיבה מקובלות וסבירות" עניינן ציות לדברי מומחים מסויימים?
או שמשמעותו כיבוי השכל הישר של האדם, כשמדובר במי שהוא אכן בר הכי?

למה לי קרא סברא הוא.
גם אתה מסייג את הדברים "כשמדובר במי שהוא אכן בר הכי"
ומי יקבע האם האדם בר הכי הוא לא? הגדולים שבאסונות, והנוראות שבעוולות נעשו על ידי אנשים שבגאוותם אמרו שהם "בר הכי". ותמיד כמובן אמרו שעשו בחירה מושכלת.
אנשי מקצוע הם אלו שבדרך כלל רואים בהם "בר הכי", ואם מישהו חולק עליהם ידו על התחתונה.


לא כ"כ הבנתי את כוונת כתר"ה.
דבריי אמורים במי שהוא בר הכי, ואם הוא איננו כזה אז ישא עוונו.
אבל זה לא נקבע לפי כללי תעודות, רישוי וכו'
(יעויין בספרי)

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ו' מאי 21, 2021 10:54 am
על ידי לעולם יהיה אדם
בברכה המשולשת כתב:
לעולם יהיה אדם כתב:
בברכה המשולשת כתב:מהיכן המקור לדברי כתר"ה ש"דרכי חשיבה מקובלות וסבירות" עניינן ציות לדברי מומחים מסויימים?
או שמשמעותו כיבוי השכל הישר של האדם, כשמדובר במי שהוא אכן בר הכי?

למה לי קרא סברא הוא.
גם אתה מסייג את הדברים "כשמדובר במי שהוא אכן בר הכי"
ומי יקבע האם האדם בר הכי הוא לא? הגדולים שבאסונות, והנוראות שבעוולות נעשו על ידי אנשים שבגאוותם אמרו שהם "בר הכי". ותמיד כמובן אמרו שעשו בחירה מושכלת.
אנשי מקצוע הם אלו שבדרך כלל רואים בהם "בר הכי", ואם מישהו חולק עליהם ידו על התחתונה.


לא כ"כ הבנתי את כוונת כתר"ה.
דבריי אמורים במי שהוא בר הכי, ואם הוא איננו כזה אז ישא עוונו.
אבל זה לא נקבע לפי כללי תעודות, רישוי וכו'
(יעויין בספרי)

בוודאי שמי שהוא בר הכי יכול לעשות על פי דעתו.
אבל כיצד יפסקו בית דין האם האדם שלפניהם הינו בר הכי?
נניח שאדם קיבל על עצמו לשמור על רכוש או בית, לאחר זמן הבית נשדד. בעל הבית אומר שהשומר פשע, והשומר אומר שהוא עשה שיקול דעת ושמירתו הייתה מותאמת לרמת האיום באותו מקום ובאותו זמן.
כל גורמי המקצוע אומרים שהצדק עם בעל הבית אבל השומר אומר שהוא "בר הכי" ולא צריך להתחשב בדעת המומחים.

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ו' מאי 21, 2021 11:37 am
על ידי דרומי
לפעמים בדיון מופשט מבזבזים את הזמן על הגדרות סרק.

לכן אולי אביא כאן דילמה אמיתית שהיתה לכמה וכמה בימים האחרונים:

משפחה שגרה באשדוד או באשקלון, עם ילדים קטנים ותינוקות, קיבלו הזמנה לבוא ולהתארח במקום פחות מותקף.

אם המשפחה סירבה לנסוע, פשוט בגלל אותם דקות ספורות של היציאה מהבית וההתארגנות בתוך המכונית, שמא חלילה בדיוק באותם רגעים תהיה אזעקה ולילדים תהיה טראומה רצינית...

האם אפשר להכריע בספק כזה באופן ברור?

ואגב יש להעיר מזה שבהלכה מוצאים אנו לפעמים הנחייה מפורשת לעשות כפי הנראה באותו רגע בלי להתלבט יותר מידי, וז"ל הרמב"ם בסוף הל' נחלות:

"מי שהיה בידו שכר של יתומים, אם יניחו כאן עד שימכר שמא יחמיץ, ואם יוליכו לשוק שמא יארעו אונס בדרך - הרי זה עושה בו כדרך שהוא עושה בשלו וכן כל כיוצא בזה".

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ו' מאי 21, 2021 12:40 pm
על ידי בברכה המשולשת
לעולם יהיה אדם כתב: בוודאי שמי שהוא בר הכי יכול לעשות על פי דעתו.
אבל כיצד יפסקו בית דין האם האדם שלפניהם הינו בר הכי?
נניח שאדם קיבל על עצמו לשמור על רכוש או בית, לאחר זמן הבית נשדד. בעל הבית אומר שהשומר פשע, והשומר אומר שהוא עשה שיקול דעת ושמירתו הייתה מותאמת לרמת האיום באותו מקום ובאותו זמן.
כל גורמי המקצוע אומרים שהצדק עם בעל הבית אבל השומר אומר שהוא "בר הכי" ולא צריך להתחשב בדעת המומחים.


יש בזה הבדל, כי בדיני שומרים הולכים אחר המנהג, וממילא השומר מחוייב לשמור לפי המקובל.
ואגב, היכן מצא כתר"ה שיש דבר כזה "כל גורמי המקצוע", שמחייב את בית הדין?

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ו' מאי 21, 2021 12:53 pm
על ידי סגי נהור
לפני שדנים על שיקול הדעת כדאי לוודא שבוחן המציאות תקין.
מי שמחליט לאכול תאנים כתרופה לסרטן במקום לפנות לטיפול רפואי, הבעיה שלו היא לא בשיקול הדעת אלא בהכרת המציאות.
[טוב שהדיון נשאר מופשט, שאם לא כן יש דעות שיש חשש סכנה בעצם הצגתן, וזכורה לטוב שיטתו של הרב אוצה"ח שלא לאפשר הבעת דעות כאלו בפורום זה].

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: ו' מאי 21, 2021 12:54 pm
על ידי לעולם יהיה אדם
בברכה המשולשת כתב:
לעולם יהיה אדם כתב: בוודאי שמי שהוא בר הכי יכול לעשות על פי דעתו.
אבל כיצד יפסקו בית דין האם האדם שלפניהם הינו בר הכי?
נניח שאדם קיבל על עצמו לשמור על רכוש או בית, לאחר זמן הבית נשדד. בעל הבית אומר שהשומר פשע, והשומר אומר שהוא עשה שיקול דעת ושמירתו הייתה מותאמת לרמת האיום באותו מקום ובאותו זמן.
כל גורמי המקצוע אומרים שהצדק עם בעל הבית אבל השומר אומר שהוא "בר הכי" ולא צריך להתחשב בדעת המומחים.


יש בזה הבדל, כי בדיני שומרים הולכים אחר המנהג, וממילא השומר מחוייב לשמור לפי המקובל.
ואגב, היכן מצא כתר"ה שיש דבר כזה "כל גורמי המקצוע", שמחייב את בית הדין?

אז תמצא דוגמה אחרת שבה הוא לא היה צריך לנהוג לפי המקובל אלא לפי השיקול הנכון.
אני לא אמרתי שגורמי המקצוע מחייבים בית דין, אני תיארתי מקרה ושאלתי אותך אייך לדעתך בית דין צריכים לפסוק במקרה כזה.

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: א' מאי 23, 2021 7:50 am
על ידי בברכה המשולשת
לעולם יהיה אדם כתב:
בברכה המשולשת כתב:
לעולם יהיה אדם כתב: בוודאי שמי שהוא בר הכי יכול לעשות על פי דעתו.
אבל כיצד יפסקו בית דין האם האדם שלפניהם הינו בר הכי?
נניח שאדם קיבל על עצמו לשמור על רכוש או בית, לאחר זמן הבית נשדד. בעל הבית אומר שהשומר פשע, והשומר אומר שהוא עשה שיקול דעת ושמירתו הייתה מותאמת לרמת האיום באותו מקום ובאותו זמן.
כל גורמי המקצוע אומרים שהצדק עם בעל הבית אבל השומר אומר שהוא "בר הכי" ולא צריך להתחשב בדעת המומחים.


יש בזה הבדל, כי בדיני שומרים הולכים אחר המנהג, וממילא השומר מחוייב לשמור לפי המקובל.
ואגב, היכן מצא כתר"ה שיש דבר כזה "כל גורמי המקצוע", שמחייב את בית הדין?

אז תמצא דוגמה אחרת שבה הוא לא היה צריך לנהוג לפי המקובל אלא לפי השיקול הנכון.
אני לא אמרתי שגורמי המקצוע מחייבים בית דין, אני תיארתי מקרה ושאלתי אותך אייך לדעתך בית דין צריכים לפסוק במקרה כזה.


א. דוגמאות מספר, מעט מרבות (ובבקשה נא לא להיכנס לדיונים הפרטניים, כדי שהאשכול לא יינעל):
1) תמהיל השקעות (בהנחה שמדובר בהשקעות כשרות בשתי החלופות)- סולידי עם תשואה נמוכה אך סיכון מועט מצד אחד אל מול מסלול עם תשואה גבוהה יותר וסיכון גבוה יותר.
2) בנייה על-פי התקן (כשלא נוגע לבטיחות, כי זה נדון בהמשך)- כאשר העלות גבוהה באופן משמעותי וכך צריך להיכנס לחובות או לוותר על התוכנית או לבנות פחות וכו'.
3) רטלין- יעילות מול תופעות לוואי ומול התמכרות.
4) תרופות פסיכיאטריות- יעילות מול נזק מתמשך.
5) זריקת אנטי-טטנוס (הזכרתי את זה באשכול אחר)- יעילות מול שאלת הצורך ותופעות לוואי.
6) רואקטון- יעילות מול תופעות לוואי.

ב. במקרה שהעלתם (והיו לנו מקרה דומה בבית הדין) בית הדין צריך לבדוק מה המנהג בפועל בשוק הרלוונטי, לא מה אומרים המומחים ולא מה שיקול הדעת האישי של הצדדים, אא"כ התנו משהו במפורש, כמובן.

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: א' מאי 23, 2021 10:02 am
על ידי לעולם יהיה אדם
בברכה המשולשת כתב:א. דוגמאות מספר,

כוונתך בדוגמאות אלו למצב שאדם נשכר כדי לנהל את המצב?
[כלומר, בדוגמה הראשונה, אדם קיבל כסף מחברו כדי להשקיע אותו ולא סיכמו ביניהם איזו השקעה. וכן בכולן]
כל הדוגמאות עוסקות במקרים שצריכים להיות נידונים לגופם, ואי אשר לקבוע כללים אחידים, ובמקרים אלו אתה צודק שבדרך כלל אי אפשר לומר לאדם שהחליט החלטה לא סבירה, אא"כ התרשל.

בברכה המשולשת כתב:ב.

אם דעת המומחים להחמיר ומנהג העולם להקל, אני מסכים שמנהג העולם גובר על דעת המומחים. ישנה תופעה מאוד רווחת של אנשי מקצוע שנותנים חוות דעת מחמירה מידי, בכוונה, כדי שלא לקחת אחריות. ולכן מנהג העולם משקף טוב יותר את ההחלטה הסבירה.
אבל מה יעשה בית הדין כאשר המקרה הפוך, העולם נוהג חומרה, בעוד גורמי מקצוע אומרים שזהו חשש שנובע מאי-ידיעה ובאמת אפשר להקל?
או כאשר אין אפשרות לדעת את מנהג העולם (המקרה מאוד מאוד ייחודי)?

Re: שקלול תמורות- אין דבר מושלם בעולם

פורסם: א' מאי 23, 2021 5:53 pm
על ידי בברכה המשולשת
לעולם יהיה אדם כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. דוגמאות מספר,

כוונתך בדוגמאות אלו למצב שאדם נשכר כדי לנהל את המצב?
[כלומר, בדוגמה הראשונה, אדם קיבל כסף מחברו כדי להשקיע אותו ולא סיכמו ביניהם איזו השקעה. וכן בכולן]
כל הדוגמאות עוסקות במקרים שצריכים להיות נידונים לגופם, ואי אשר לקבוע כללים אחידים, ובמקרים אלו אתה צודק שבדרך כלל אי אפשר לומר לאדם שהחליט החלטה לא סבירה, אא"כ התרשל.

בברכה המשולשת כתב:ב.

אם דעת המומחים להחמיר ומנהג העולם להקל, אני מסכים שמנהג העולם גובר על דעת המומחים. ישנה תופעה מאוד רווחת של אנשי מקצוע שנותנים חוות דעת מחמירה מידי, בכוונה, כדי שלא לקחת אחריות. ולכן מנהג העולם משקף טוב יותר את ההחלטה הסבירה.
אבל מה יעשה בית הדין כאשר המקרה הפוך, העולם נוהג חומרה, בעוד גורמי מקצוע אומרים שזהו חשש שנובע מאי-ידיעה ובאמת אפשר להקל?
או כאשר אין אפשרות לדעת את מנהג העולם (המקרה מאוד מאוד ייחודי)?


א. אמת, אבל התכוונתי באותה מידה למקרים הנוגעים לאדם עצמו ולמשפחתו.
ב. לענ"ד בשני המקרים הללו בית הדין אמור להפעיל את שיקול דעתו מה נכון.