מקדש מלך כתב:לגבי תולדות אהרן, זוהי שאלה מענינת.
כבר הובהר שהאחריות מתחלקת. העובדה שהציבור יורק ומגדף את המשטרה עושה את התפקיד לקשה יותר לכפוי טובה יותר, לא פוטרת אותם מאחריות. ברור לכולם שאם ח"ו יקרה אסון במצעד הדגלים המשטרה אחראית לכך, אע"פ שהציבור שם לא אוהב את המשטרה יותר.מקדש מלך כתב:לגבי המשטרה. היא תמיד אשמה, אכן. אבל האם אפשר להפיל את כל האחריות על גוף שפשוט נמאס לו ממלחמות חסרות תוחלת מול ציבור שמתעב אותו, ומבחינתו הוא אינו אלא הגוי הרע (שלא לומר "הנאצי")?
מקדש מלך כתב:אותם שכרו בורות, אשמים.
ואם לא היו כורים? אז היה מתאים לחצי רבבה ולא לשלושת אלפים. מי בדיוק אמור להכין שטח לשני רבבות, ועוד שנתיים ארבעה רבבות (אם לא האסון)?
מקדש מלך כתב:ואין צורך להזכיר את המובן מאליו, שהאנרכיה היא מוחלטת.
חוק ומשטר וממשלה חילוניים הס מלהזכיר, ואילו סמכות תורנית על אחת וכמה וכמה.
אין זכות לאף אדם לכוף את הבנתו הדתית על רעהו, וכל החפץ בונה במה לעצמו ומי יאמר לו מה תעשה.
חסל סדר מרא דאתרא, או "שלטון המרנים".
סתם לידע כללי: במתחם קיימות ארבע יציאות, כדרישת כב"ה. שלא כטענה שנתפרסמה.איש_ספר כתב:נשמח לשמוע טענה לזכות.
. . בישום דו"ח מכבי אש למתחם תו"א.
לבי במערב כתב:סתם לידע כללי: במתחם קיימות ארבע יציאות, כדרישת כב"ה. שלא כטענה שנתפרסמה.איש_ספר כתב:נשמח לשמוע טענה לזכות.
. . בישום דו"ח מכבי אש למתחם תו"א.
דרומי כתב:איני מתמצא בנושא הזה בכלל ואפילו לא ראיתי שום סרטון ממקום האירוע.... אולם לכאורה כיון של"ג בעומר הוא רק פעם בשנה, ובפרט ששנת תשפ"ב הבעל"ט אמורה להיות מעוברת, הרי באמת זה פחות דחוף לקבל החלטות, ולא דמי למחדלים בנושאים אחרים שיש להם השלכה מעשית דחופה (כגון אולמי שמחה וכו' שעובדים במלוא המרץ ברוב ימות השנה, ירבו אירועי שמחה בישראל אכי"ר).
תוכן כתב:אותה סיבה שנדחפו ונהרגו בהלויות ר' דוד סולובייצ'יק ור' יצחק שיינר ועוד הרבה, אותה סיבה נדחפו ונהרגו במירון, רק שאצל אחד התוצאות היו מיידיות, ואצל השני לקח שבועיים עד שמתו. הצד השוה שבהם שהציבור החרדי הוא ציבור פרימיטיבי לטוב ולמוטב. והרבה יש להאריך בזה מכל מיני כיוונים, אבל מה התועלת בזה? מי יקשיב? למי איכפת? למה לא היה כמעט בית כנסת אחד שארגן הספדים על הרוגי מירון? למה לא היה שום התעוררות לתשובה אחרי הקורונה? למה אין שום הודאה פומבית לה' על זה שיצאנו מהקורונה במידה זו או אחרת? למה אנחנו לא אומרים תודה? כי אנחנו פרימיטיבים? למה לא איכפת לנו כשאנשים מתים וכשמשפחות נהרסות? כי אנחנו כמו נמלים שבמות אחד, האחרים קצת מצטערים וממשיכים הלאה לעיסוקם? מעם חכם ונבון הפכנו לעם פרימיטיבי, שבא לידי ביטוי באלף ואחד אופנים, לטוב ולמוטב. עצוב מאד מאד, אבל זה מה יש.
תוכן כתב:אותה סיבה שנדחפו ונהרגו בהלויות ר' דוד סולובייצ'יק ור' יצחק שיינר ועוד הרבה, אותה סיבה נדחפו ונהרגו במירון, רק שאצל אחד התוצאות היו מיידיות, ואצל השני לקח שבועיים עד שמתו. הצד השוה שבהם שהציבור החרדי הוא ציבור פרימיטיבי לטוב ולמוטב. והרבה יש להאריך בזה מכל מיני כיוונים, אבל מה התועלת בזה? מי יקשיב? למי איכפת? למה לא היה כמעט בית כנסת אחד שארגן הספדים על הרוגי מירון? למה לא היה שום התעוררות לתשובה אחרי הקורונה? למה אין שום הודאה פומבית לה' על זה שיצאנו מהקורונה במידה זו או אחרת? למה אנחנו לא אומרים תודה? כי אנחנו פרימיטיבים? למה לא איכפת לנו כשאנשים מתים וכשמשפחות נהרסות? כי אנחנו כמו נמלים שבמות אחד, האחרים קצת מצטערים וממשיכים הלאה לעיסוקם? מעם חכם ונבון הפכנו לעם פרימיטיבי, שבא לידי ביטוי באלף ואחד אופנים, לטוב ולמוטב. עצוב מאד מאד, אבל זה מה יש.
יתכן שיש צדק בדברים. ובכ"ז זה לא מסיר את האחריות מהגורמים שהזכרתי ועוד.ארזי ביתר כתב:מירון הינה מחדל מתמשך רב שנים. האחריות על המחדל רובצת בעיקרה על כתפי מדינת ישראל שלא אזרה עוז להיכנס למירון ולקחת את המושכות לידיהם בכל מחיר.
פעם היה כותב כאן הרב ברזילי. בין שאר המעלות שהתאפיינה כתיבתו היתה השליטה במספרים...כאשר מי מהכותבים היה זורק הצהרות מעין אלו, הוא היה יודע לתת את המידע הנכון, כמה באמת המדינה משקיע מידי שנה, כמה היא משקיעה אחת לכמה שנים (למשל בסלילת דרך מהדרין או הכשרת מתחם זה או אחר) וכמה היא מרוויחה מהמיסים של העולים. בהעדרו, אתה יכול לזרוק הצהרות ככל העולה על רוחך, אין איש שיוכל לשלול או לקיים...ארזי ביתר כתב:ואגב, המדינה מרוויחה עשרות מליוני שקלים מידי שנה מההילולא. בשנים כתיקונן, מגיעים ארצה (עשרות) אלפי יהודים אמידים ועשירים מארה"ב ומשאר מדינות הים, אשר רק המיסים המגיעים מרכישותיהם הגדולות כתרבות ארה"ב, מעשירים את קופת המדינה פי כמה וכמה מהסכומים שהמדינה 'משקיעה' במירון מידי שנה בשנה.
ארזי ביתר כתב:מירון הינה מחדל מתמשך רב שנים. האחריות על המחדל רובצת בעיקרה על כתפי מדינת ישראל שלא אזרה עוז להיכנס למירון ולקחת את המושכות לידיהם בכל מחיר.
רק לשם דוגמא. שטחו של הר מירון [מהכניסה ליישוב ועד לאחר מתחמי ההדלקה של תולדות אהרן/אברהם יצחק, ללא אזור הכפר] משתרע על פני כ-80 דונמים. שטחה של ישיבת בני עקיבא הצמוד לציון, משתרע על פני קרוב ל-40 דונמים!
לו יהי, שהמדינה לא הצליחה בבג"ץ להפקיע את מבנה הציון עצמו מידי ההקדשות, בשל טענת בג"ץ שההקדשות מחזיקים ב'קושאנים' וכדו'. האם להפקיע את השטח של ישיבת בני עקיבא, ולהקצות להם שטח אחר ביישוב סמוך, גם לא היה עולה ביד המדינה?
וב-40 דונמים אלו, היה -ועדיין!- אפשר להקים 'אצטדיון' ענק, בן כ-40/50 אלף מקומות, ובו יערכו כבסרט נע כל ההדלקות. ומלבד זאת המדינה יכולה לאסור מכל וכל הקמת אוהלי ענק להסעדת העולים מירונה ולמקומות לימוד, ולהעביר את כולם ללא יוצא מן הכלל אל אזור החניונים שממול הכניסה ליישוב.
חה"כ גפני כבר תקף לפני שנים את גאוות המדינה ב-15 מיליון השקלים שהיא מעבירה לטובת ההילולא, בעוד על פי כל הגיון היה צריך להעביר פי 10 או פי 20, ולהכשיר אחת ולתמיד את האזור לקיום ההילולא בצורה נכונה והגיונית.
אין מקום להיכנס לדיון, אם רבי פלוני אמור לעשות הדלקה במירון, או אם יש מקום להורות היתר לעלות למקום סכנה. יש מקום לעורר בכל דרך אפשרית, שהמדינה תעשה את המוטל עליה ותכשיר את מירון לעליה הענקית ביומא דהילולא, ולמעמדי ההדלקה בהם משתתפים רבבות מישראל.
ואגב, המדינה מרוויחה עשרות מליוני שקלים מידי שנה מההילולא. בשנים כתיקונן, מגיעים ארצה (עשרות) אלפי יהודים אמידים ועשירים מארה"ב ומשאר מדינות הים, אשר רק המיסים המגיעים מרכישותיהם הגדולות כתרבות ארה"ב, מעשירים את קופת המדינה פי כמה וכמה מהסכומים שהמדינה 'משקיעה' במירון מידי שנה בשנה.
וכן, המדינה צריכה להשקיע גם בהר מירון, וגם בהרחבה משמעותית של הדרכים המובילות אליו ובהכשרת חניוני ענק לתחבורה ציבורית ופרטית.
יהודי רגיל כתב:ולענין חובת המשטרה
האם מישהו מיכם היה במירון בערב ההילולא בשעות הבוקר והצהרים?
אז לידיעתכם, המשטרה הקימה מחסומים [נפלאים!] בתוך עזרת הנשים כדי שהעסק יעבוד בסרט נע, ומה הם קיבלו? אבנים וביצים וקריאות נאצים, וכל קוי הקודש נזעקו על חילול הקודש
זו פשוט בושה וחרפה עוד לבא בטענות אל השוטרים שלא עשו מספיק, וכי נותנים להם בכלל לפעול?
ארזי ביתר כתב:ואגב, המדינה מרוויחה עשרות מליוני שקלים מידי שנה מההילולא. בשנים כתיקונן, מגיעים ארצה (עשרות) אלפי יהודים אמידים ועשירים מארה"ב ומשאר מדינות הים, אשר רק המיסים המגיעים מרכישותיהם הגדולות כתרבות ארה"ב, מעשירים את קופת המדינה פי כמה וכמה מהסכומים שהמדינה 'משקיעה' במירון מידי שנה בשנה.
איש ספר כתב:פעם היה כותב כאן הרב ברזילי. בין שאר המעלות שהתאפיינה כתיבתו היתה השליטה במספרים...כאשר מי מהכותבים היה זורק הצהרות מעין אלו, הוא היה יודע לתת את המידע הנכון, כמה באמת המדינה משקיע מידי שנה, כמה היא משקיעה אחת לכמה שנים (למשל בסלילת דרך מהדרין או הכשרת מתחם זה או אחר) וכמה היא מרוויחה מהמיסים של העולים. בהעדרו, אתה יכול לזרוק הצהרות ככל העולה על רוחך, אין איש שיוכל לשלול או לקיים...
לפי מה שהתפרסם התמיכה הממשלתית השנתית במירון היא עשרות מיליוני ש"ח בשנה (בעיקר ישירות, דרך המרכז הארצי למקומות הקדושים, אבל גם בכסף המועבר ישירות להקדשות דרך "ועדת החמשה", שלא ברור אם ניתן לדעת מה עושים בו).
הנה למשל פרסום מגלובס אתמול: 34 מיליון בשנת 2019, פי ארבעה מכל המקומות הקדושים האחרים ביחד (כולל רחבת הכותל, למשל). כמובן, זה לא לוקח בחשבון את התמיכה הכללית בתשתיות היישוב מירון וסביבותיו שאינני יודע להעריך. רק לשם ההשוואה, באתר מצדה יש יותר ממיליון מבקרים בשנה, כמעט כולם תיירים. ההשקעה הממשלתית באתר נמוכה משמעותית מההשקעה במירון (בתקופת השיפוץ המסיבי של האתר, 1990-2000 הושקעו שם בערך 20 מיליון ש"ח בשנה, ומאז הסתיים השיפוץ הרבה הרבה פחות). מצד שני האתר מכניס, באופן ישיר, עשרות מיליוני שקלים מדמי כניסה.
כלל ההכנסה מתיירות היא עשרים ומשהו מיליארד ש"ח לשנה, שמתחלקים על כארבעה-חמשה מיליון תיירים, כלומר באופן גס כל תייר מוציא בארץ חמשת אלפים ש"ח בממוצע. כמה מזה מגיע למדינה? במקרה הטוב, כשכל ההוצאות מדווחות כחוק, משהו כמו אלף עד אלפיים ש"ח לתייר (תלוי במדרגות המס של נותני השירותים).
כמה תיירים מגיעים מחו"ל במיוחד לאירועי מירון? אולי כמה אלפים בשנה. האם השקעה ממשלתית גבוהה יותר באתר "תחזיר את עצמה" בהגדלת מספר התיירים? מסופקני. גם ביחס למצב הקיים אין התיירות הנכנסת הסיבה שהמדינה משתתפת באחזקת האתר במירון, אלא התפיסה שזהו שירות לאזרחים הרבים הפוקדים את האתר.
להוצאות הישירות הנ"ל יש להוסיף את הוצאות השיטור הנדרשות, ואת ההוצאות המושתות על המועצה המקומית והיישוב, שאינני יודע להעריך אותן. ראש המועצה טוען שמדובר ב-7 מיליון ש"ח בשנה מתקציב המועצה.
קו ירוק כתב:אישית לא השתתפתי מעולם בחגיגות אלו זו, אבל יכול אני לשער מה יקרה אם תהיה הגבלה על החגיגה הזו, שמשנה לשנה נהפכת כיסודי היהדות, וכמובן איש מהמשתתפים בעבר
איש_ספר כתב:יש הרבה מה לכתוב בעניין זה, אך כשם שמצוה וכו'. חוקר חרוץ, יוכל לשרטט את התהליך בו הפכה ההילולה וההדלקה מאירוע שמח וחגיגי, למעמד שאין שום חג דתי המשתווה לו. האש שהיתה אמצעי לשמחה ולכבוד, הפכה לפולחן דתי זר ומנוכר. אבל כאמור, חבל להשחית הדיבור ללא תועלת. ובכ"ז פרט קטן, יש לשער שהאיסור שהטיל הדבר"י מסאטמר על חסידיו לבקר במקומות הקדושים המסורתיים, העלה את מירון לדרגות שלא היו ידועות מקודם. בעבר כל יהודי שהיה עולה לארץ, משאת נפשו וחיי רוחו היה לפקוד את מערת המכפלה, קבר רחל, כותל המערבי. אלו היו המקומות הנחשקים ביותר, שכל טורח וכל סכנה לא הרפו את ידי העולים. מה יש כהיום הזה לחסיד סאטמר (או לכל אחד מבני הישוב הישן הכרוך אחר הדבר"י) הבא לארץ לחפש כאן? שום דבר מלבד מירון. יש לשער שדיין גרמא לחריפות הנוסחאות. לא בדקתי, לא השוותי, אני כותב רק תחושות לב, וכך יש להתייחס לדברים.קו ירוק כתב:אישית לא השתתפתי מעולם בחגיגות אלו זו, אבל יכול אני לשער מה יקרה אם תהיה הגבלה על החגיגה הזו, שמשנה לשנה נהפכת כיסודי היהדות, וכמובן איש מהמשתתפים בעבר
איש_ספר כתב:תוכן כתב:אותה סיבה שנדחפו ונהרגו בהלויות ר' דוד סולובייצ'יק ור' יצחק שיינר ועוד הרבה, אותה סיבה נדחפו ונהרגו במירון, רק שאצל אחד התוצאות היו מיידיות, ואצל השני לקח שבועיים עד שמתו. הצד השוה שבהם שהציבור החרדי הוא ציבור פרימיטיבי לטוב ולמוטב. והרבה יש להאריך בזה מכל מיני כיוונים, אבל מה התועלת בזה? מי יקשיב? למי איכפת? למה לא היה כמעט בית כנסת אחד שארגן הספדים על הרוגי מירון? למה לא היה שום התעוררות לתשובה אחרי הקורונה? למה אין שום הודאה פומבית לה' על זה שיצאנו מהקורונה במידה זו או אחרת? למה אנחנו לא אומרים תודה? כי אנחנו פרימיטיבים? למה לא איכפת לנו כשאנשים מתים וכשמשפחות נהרסות? כי אנחנו כמו נמלים שבמות אחד, האחרים קצת מצטערים וממשיכים הלאה לעיסוקם? מעם חכם ונבון הפכנו לעם פרימיטיבי, שבא לידי ביטוי באלף ואחד אופנים, לטוב ולמוטב. עצוב מאד מאד, אבל זה מה יש.
אתה מוציא ש"ר על ציבור שלם, וזה בלתי נסלח. (מלבד שזה מעמיד אותך באור מגוחך).
הציבור שלנו לא אכפת לו כשאנשים מתים וכשמשפחות נהרסות?
יש לך מושג כמה אנשים חוסכים מפיתם וחותמים הו"ק למשפחות שהם לא מכירים כלל? יש לזה אח ורע בציבור אחר? אנחנו אדישים למות אחר? הבל הבלים! ואין לי כח להאריך יותר, רק להצטער שניצלת את הבימה שפתחתי להטיל רפש שכזה.
איש_ספר כתב:קו ירוק כתב:אישית לא השתתפתי מעולם בחגיגות אלו זו, אבל יכול אני לשער מה יקרה אם תהיה הגבלה על החגיגה הזו, שמשנה לשנה נהפכת כיסודי היהדות, וכמובן איש מהמשתתפים בעבר
יש הרבה מה לכתוב בעניין זה, אך כשם שמצוה וכו'. חוקר חרוץ, יוכל לשרטט את התהליך בו הפכה ההילולה וההדלקה מאירוע שמח וחגיגי, למעמד שאין שום חג דתי המשתווה לו. האש שהיתה אמצעי לשמחה ולכבוד, הפכה לפולחן דתי זר ומנוכר. אבל כאמור, חבל להשחית הדיבור ללא תועלת. ובכ"ז פרט קטן, יש לשער שהאיסור שהטיל הדבר"י מסאטמר על חסידיו לבקר במקומות הקדושים המסורתיים, העלה את מירון לדרגות שלא היו ידועות מקודם. בעבר כל יהודי שהיה עולה לארץ, משאת נפשו וחיי רוחו היה לפקוד את מערת המכפלה, קבר רחל, כותל המערבי. אלו היו המקומות הנחשקים ביותר, שכל טורח וכל סכנה לא הרפו את ידי העולים. מה יש כהיום הזה לחסיד סאטמר (או לכל אחד מבני הישוב הישן הכרוך אחר הדבר"י) הבא לארץ לחפש כאן? שום דבר מלבד מירון. יש לשער שדיין גרמא לחריפות הנוסחאות. לא בדקתי, לא השוותי, אני כותב רק תחושות לב, וכך יש להתייחס לדברים.
איש_ספר כתב:
יש לשער שהאיסור שהטיל הדבר"י מסאטמר על חסידיו לבקר במקומות הקדושים המסורתיים, העלה את מירון לדרגות שלא היו ידועות מקודם. בעבר כל יהודי שהיה עולה לארץ, משאת נפשו וחיי רוחו היה לפקוד את מערת המכפלה, קבר רחל, כותל המערבי. אלו היו המקומות הנחשקים ביותר, שכל טורח וכל סכנה לא הרפו את ידי העולים. מה יש כהיום הזה לחסיד סאטמר (או לכל אחד מבני הישוב הישן הכרוך אחר הדבר"י) הבא לארץ לחפש כאן? שום דבר מלבד מירון. יש לשער שדיין גרמא לחריפות הנוסחאות. לא בדקתי, לא השוותי, אני כותב רק תחושות לב, וכך יש להתייחס לדברים.
פלגינן כתב:בהקשר לזה קיבלתי, איני יודע מי הכותב:
דרך אכזריות - לעילוי נשמת הרוגי מירון
בעקבות האסון הנורא שבו קיפדו את חייהם 45 אנשים יקרים בהילולת רשב"י במירון, שמעתי כמה וכמה פעמים שמצטטים את דברי הרמב"ם בספר משנה תורה (הלכות תעניות א,א-ג):
"מִצְוַת עֲשֵׂה מִן הַתּוֹרָה לִזְעֹק וּלְהָרִיעַ בַּחֲצוֹצְרוֹת עַל כָּל צָרָה שֶׁתָּבוֹא עַל הַצִּבּוּר. שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר י,ט) "עַל הַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצֹצְרוֹת". כְּלוֹמַר כָּל דָּבָר שֶׁיָּצֵר לָכֶם כְּגוֹן בַּצֹּרֶת וְדֶבֶר וְאַרְבֶּה וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן זַעֲקוּ עֲלֵיהֶן וְהָרִיעוּ: וְדָבָר זֶה מִדַּרְכֵי הַתְּשׁוּבָה הוּא. שֶׁבִּזְמַן שֶׁתָּבוֹא צָרָה וְיִזְעֲקוּ עָלֶיהָ וְיָרִיעוּ יֵדְעוּ הַכּל שֶׁבִּגְלַל מַעֲשֵׂיהֶם הָרָעִים הוּרַע לָהֶן כַּכָּתוּב (ירמיה ה,כה) "עֲוֹנוֹתֵיכֶם הִטּוּ" וְגוֹ'. וְזֶה הוּא שֶׁיִּגְרֹם לָהֶם לְהָסִיר הַצָּרָה מֵעֲלֵיהֶם: אֲבָל אִם לֹא יִזְעֲקוּ וְלֹא יָרִיעוּ אֶלָּא יֹאמְרוּ דָּבָר זֶה מִמִּנְהַג הָעוֹלָם אֵרַע לָנוּ וְצָרָה זוֹ נִקְרָה נִקְרֵית. הֲרֵי זוֹ דֶּרֶךְ אַכְזָרִיּוּת וְגוֹרֶמֶת לָהֶם לְהִדַּבֵּק בְּמַעֲשֵׂיהֶם הָרָעִים. וְתוֹסִיף הַצָּרָה צָרוֹת אֲחֵרוֹת. הוּא שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה (ויקרא כו כז) "וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי בְּקֶרִי" (ויקרא כו כח) "וְהָלַכְתִּי גַּם אֲנִי עִמָּכֶם בַּחֲמַת קֶרִי". כְּלוֹמַר כְּשֶׁאָבִיא עֲלֵיכֶם צָרָה כְּדֵי שֶׁתָּשׁוּבוּ אִם תֹּאמְרוּ שֶׁהִיא קֶרִי אוֹסִיף לָכֶם חֲמַת אוֹתוֹ קֶרִי:
בעקבות זאת, טען ח"כ יצחק פינדרוס שהדבר הנכון כעת הוא לחזור בתשובה ולא לחפש אשמים, ורבנים שונים קראו לציבור להתחזק בעניינים של יראת שמיים."
אולם לצערי הרב, נראה שהשתכחו מכל אותם אנשים יקרים דברים אחרים של הרמב"ם בספרו מורה נבוכים (חלק ג,יב), ואעתיק כאן את חלקם:
"ורוב הרעות שיארעו באישיו הן מחמתם, כלומר: מחמת אחדי האדם החסרים. וממגרעותינו אנו צועקים ומשוועים, ומרעות שאנו עושים אותה בעצמנו בבחירתנו אנו מצטערים ומיחסים את זה לה', יתעלה מכך, כמו שביאר בספרו ואמר "שיחת לו לא בניו מומם" וגו', וביאר שלמה את זה ואמר "אוולת אדם תסלף דרכו ועל ה' יזעף לבו"."
אם נחבר את דברי הרמב"ם בהלכות תענית לדבריו במורה נבוכים, נבין שהתענית והזעקה והתשובה נועדו לצרות שבאו לאדם או לציבור בידי שמים, בעוד שצרות שבאו בידי אדם דורשים פעולות שונות לחלוטין. ועל כן כשם שבדברים שבידי שמים מי שאיננו פועל למניעתן הוא אכזרי, כך בדברים שבידי אדם מי שאיננו פועל למניעתם הוא אכזרי.
האסון במירון איננו גזירה משמים, והוא באופן ברור תולדה של רשלנות של בני אדם, שגרמו לאסון נורא כל כך. והדרך למנוע אסונות כאלו בעתיד, היא בלמידה מעמיקה של כל הכשלים. האחראים לכך, צריכים לחזור בתשובה, לבקש סליחה, ולעשות הכל שדברים כאלו לא יישנו.
לכאורה כן הוא להדיא בגמ' תענית כ: ובטוש"ע תקעו דדווקא על מפולת של בית בריא מתענים אבל אם נפלו בתים רעועים או עומדים על הנהר אין מתענים על זה.
מי שמייחס את האסון במירון לקב"ה, ונמנע בשל כך מהפקת הלקחים הנדרשים, הולך בלי ספק בדרך שהרמב"ם קורא לה אכזרית, ועובר על דברי שלמה המלך החכם מכל אדם "אִוֶּלֶת אָדָם תְּסַלֵּף דַּרְכּוֹ וְעַל ה' יִזְעַף לִבּוֹ".
קרית מלך כתב:הנהירה למירון איננה טבעית
תוכן כתב:אותה סיבה שנדחפו ונהרגו בהלויות ר' דוד סולובייצ'יק ור' יצחק שיינר ועוד הרבה, אותה סיבה נדחפו ונהרגו במירון, רק שאצל אחד התוצאות היו מיידיות, ואצל השני לקח שבועיים עד שמתו. הצד השוה שבהם שהציבור החרדי הוא ציבור פרימיטיבי לטוב ולמוטב. והרבה יש להאריך בזה מכל מיני כיוונים, אבל מה התועלת בזה? מי יקשיב? למי איכפת? למה לא היה כמעט בית כנסת אחד שארגן הספדים על הרוגי מירון? למה לא היה שום התעוררות לתשובה אחרי הקורונה? למה אין שום הודאה פומבית לה' על זה שיצאנו מהקורונה במידה זו או אחרת? למה אנחנו לא אומרים תודה? כי אנחנו פרימיטיבים? למה לא איכפת לנו כשאנשים מתים וכשמשפחות נהרסות? כי אנחנו כמו נמלים שבמות אחד, האחרים קצת מצטערים וממשיכים הלאה לעיסוקם? מעם חכם ונבון הפכנו לעם פרימיטיבי, שבא לידי ביטוי באלף ואחד אופנים, לטוב ולמוטב. עצוב מאד מאד, אבל זה מה יש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים