ש. ספראי כתב:הגרח"ק נשאל שאלה ומשיב על מה שנשאל כדרך כל המשיבים בכל הדורות. ן....
דורשי יחודך כתב:ש. ספראי כתב:הגרח"ק נשאל שאלה ומשיב על מה שנשאל כדרך כל המשיבים בכל הדורות. ן....
אני לא מכיר את התופעה מקרוב אבל יש כאן קושי.
אדם שנשאל שאילה בדבר שסביר להניח כרוך בתנאים ופרטים רבים, אמור להגיב "אני לא יכול לענות על שאילתך בלי לדעת את הפרטים."
לכן אני לא מבין מה שכתבת "כדרך כל המשיבים בכל הדורות" - היכן ראינו משיב שישיב על שאילה סבוכה בלי לדעת את הפרטים?
רופא מנתח שיעצרו אותו ברחוב וישאלו אותו שאילה - אם הוא בעל אחריות הוא יגיב "בלי לדעת את הפרטים זוהי עוולה שאני אשיב לך."
אני לא מקשה על הגרח"ק, אלא על מה שכותבים כאן.
עקביה כתב:ויש ליישב בדוחק שהם רואים בשואלים טרדנים המבטלים את זמנם, וכל רצונם הוא להתפטר מהם כמה שיותר מהר.
דורשי יחודך כתב:לפי המסופר ישנה התייחסות של הגרח"ק עצמו לנושא.
אחד מה"מקורבים" שם מספר ששאל אותו פעם מדוע עונה תשובות שונות על אותה שאילה לאנשים שונים.
לפי דבריו הגרח"ק השיב "כפי מה שנותנים בפי מן השמים אני עונה."
הרואה כתב:אני מקווה מאד שלא יחרגו פה מהכללים וידברו על חכמים החיים איתנו לאוי"ט.
אספר סיפור ספציפי שקשור אלי, אבל שמעתי עשרות סיפורים דומים, ויש כאן תופעה רחבה שמצריכה בירור.
קרובת משפחתי חשה ברע ושלחה את שמה למרן הגרח"ק שיתפלל עליה.
הוא ראה את שמה העברי המודרני שאינו שם בתנ"ך ואמר שאין כזה שם.
היא החליטה להחליף שם, על אף שזה הרגיז מ א ד את הוריה והסיפור גרם לחילול ה' בקרב חלק מבני המשפחה שאינם חרדים.
לטענתה לר' חיים יש רוח הקודש וברור שהוא הורה לה לשנות את השם, ועל אף שזה ירגיז את הוריה ככה התורה אומרת לעשות.
אין לי ספק שאם ר' חיים היה שומע את כל הסיפור היה מורה לה להשאר עם שמה הישן ולכל היותר להוסיף שם.
יש לי כאן 2 שאלות:
א. האם אין כאן איבוד פרופורציות משמעותי ביהדות, ביטול כיבוד אב ואם בצורה חמורה מול משהו שזה מקסימום עצת חכם?
ב. מה עושים נגד זה?
נ. ב. אשמח לשמוע באישי אם יש כאן מישהו שיכול (או להמליץ על מישהו) לשאול את ר' חיים ולהציג את שני הצדדים לכל הפחות בכמה מילים.
דורשי יחודך כתב:לפי המסופר ישנה התייחסות של הגרח"ק עצמו לנושא.
אחד מה"מקורבים" שם מספר ששאל אותו פעם מדוע עונה תשובות שונות על אותה שאילה לאנשים שונים.
לפי דבריו הגרח"ק השיב "כפי מה שנותנים בפי מן השמים אני עונה."
ש. ספראי כתב:בדידי הוי כמה עובדות שכשאמרתי למרן שליט"א בנושא החלפת שמות, שיהיה בזה עגמת נפש למשפחה, הורה שאם כך- יחליפו לשם אחר שנוח להם בו.
ברור שהדבר יצא מכל פורפורציה ואנשים שואלים רק פעם אחת ומקבלים תשובה, במקום להוסיף פרטים ולהסביר שכך וכך וכך וכך.
קרה לי פעמים רבות שקיבלתי תשובה, וכשהוספתי פרטים נוספים- התשובה השתנתה.
הגרח"ק נשאל שאלה ומשיב על מה שנשאל כדרך כל המשיבים בכל הדורות. מי שלא מציג את השאלה נכון או מחסיר פרטים- עושה עוול לעצמו או לסובבים אותו.
מי שסבור שיציג חצי שאלה ויקבל תשובה מושלמת, כי להגרח"ק הרי יש רוח הקודש. נו שוין.... משוגעים תמיד היו...
זה שאנשים מטומטמים מציגים לו שאלות מטומטמות, זה כבר שלושים שנה לפחות.
זה שהגרח"ק הוא גדול סבלני הדור- זה כבר ידוע תשעים שנה....
אגב, גם נכדיו ניחונו בכח הסבלנות, לקבל כל יום מאות שאלות מכל קצוות הארץ ולהעבירם אליו באדיקות שלא ע"מ לקבל פרס. זה יפה. זה תורשתי. הם הרי נינים של ר' אריה לוין....
הקישון33 כתב:נו שוין?! הרבה מתייעצים איתו בנושא של חיים ומוות למרות שהוא לא רופא ואין לו ידיעות ברפואה מעבר לסוגיות בגיטין ולמה שואלים אותו אם לא חושבים שיש לו רוח הקודש?!
מקדש מלך כתב:הרואה כתב:אני מקווה מאד שלא יחרגו פה מהכללים וידברו על חכמים החיים איתנו לאוי"ט.
אספר סיפור ספציפי שקשור אלי, אבל שמעתי עשרות סיפורים דומים, ויש כאן תופעה רחבה שמצריכה בירור.
קרובת משפחתי חשה ברע ושלחה את שמה למרן הגרח"ק שיתפלל עליה.
הוא ראה את שמה העברי המודרני שאינו שם בתנ"ך ואמר שאין כזה שם.
היא החליטה להחליף שם, על אף שזה הרגיז מ א ד את הוריה והסיפור גרם לחילול ה' בקרב חלק מבני המשפחה שאינם חרדים.
לטענתה לר' חיים יש רוח הקודש וברור שהוא הורה לה לשנות את השם, ועל אף שזה ירגיז את הוריה ככה התורה אומרת לעשות.
אין לי ספק שאם ר' חיים היה שומע את כל הסיפור היה מורה לה להשאר עם שמה הישן ולכל היותר להוסיף שם.
יש לי כאן 2 שאלות:
א. האם אין כאן איבוד פרופורציות משמעותי ביהדות, ביטול כיבוד אב ואם בצורה חמורה מול משהו שזה מקסימום עצת חכם?
ב. מה עושים נגד זה?
נ. ב. אשמח לשמוע באישי אם יש כאן מישהו שיכול (או להמליץ על מישהו) לשאול את ר' חיים ולהציג את שני הצדדים לכל הפחות בכמה מילים.
לא ברור בכלל שמדובר על ביטול כיבוד אב ואם מול עצת חכם.
אין לי מושג בדיוק, אבל בהנחה שרבי חיים רואה בשמות מודרניים בעיה עקרונית שצריך להילחם בה (נניח). אם כן, שינוי שם כזה על פי עצתו היא בכלל עבודת ה', ואין לאב ואם זכות להתערב בכך.
נכון שמבחינה פרקטית בדרך כלל ההמלצה תהיה להסתדר עם ההורים ולא לצערם, וזאת ממכלול שיקולים, אבל הצגה העקרונית של הדברים כ"עצת חכם" מול "מצות כיבוד אב ואם" אינה מדויקת לענ"ד.
אגב, כמדומה שהגרח"ק סבור שתשובותיו הם ברוח הקודש (במובן שאינו יכול לענותם בשכל אלא במעין "את אשר ישים ה' בפי"). קראתי בעבר, אולי בפורום ואולי במקום אחר, שהוא רומז על כך ברמז עבה באחד מספריו, ולאחר שהספר נדפס הוא חלה, ואמר אחד החכמים שלא היה צריך להודיע על עצמו דבר כזה. מישהו יכול להעלות את הסיפור המדובר?
הרואה כתב:מה זאת אומרת דעת הגרח"ק שיש להחליף שמות מסוימים?
הוא סובר שלהלכה אסור להקרא בשמות אלו?
הוא סובר שזה יכול לעשות מזל רע לנקראים בהם?
הוא סובר שזה שם שאינו ראוי מסיבה אחרת?
הוא סובר שחינוכית זה לא טוב לקרוא בשמות מודרניים?
כל עוד שזה לא טיעון הלכתי או חינוכי ברמה של עת לעשות לה' - לכאורה ברור שזה לא דוחה כיבוד אב ואם.
יושב סתר כתב:מה שפלא בעיני הוא שעל פניו נראה שהוא דבק דווקא בשמות מהתנ"ך וזה הרעיון של הספר של יברוב. אלא שמי שקצת ישים לב יגלה שלהגר"ח עצמו קוראים..... שמריהו וחיים, שתי שמות ללא מקור, וזה עוד קטן על שמות אחיותיו --- יוספה [???] ואהובה.
אני לא מבין איזה מקום יש לחלק בין יענטא לשירה, שניהם חדשים, אחד מלפני 300 שנה ואחד מלפני 30 שנה.
לייטנר כתב:יושב סתר כתב:מה שפלא בעיני הוא שעל פניו נראה שהוא דבק דווקא בשמות מהתנ"ך וזה הרעיון של הספר של יברוב. אלא שמי שקצת ישים לב יגלה שלהגר"ח עצמו קוראים..... שמריהו וחיים, שתי שמות ללא מקור, וזה עוד קטן על שמות אחיותיו --- יוספה [???] ואהובה.
אני לא מבין איזה מקום יש לחלק בין יענטא לשירה, שניהם חדשים, אחד מלפני 300 שנה ואחד מלפני 30 שנה.
כבר כתבו על כך כאן כמה פעמים.
לגבי השם 'שמריהו' שכתבת שזה שם שאין לו מקור בתנ"ך, במחילה, עיין דברי הימים א יב ה (וכן, עזרא י כב ולא, ובדברי הימים ב יא יט).
אהרן תאומים כתב:ונזכרתי בסיפור לפני 25 שנה בערך בזוויעל בני ברק, אבי הגבאי
נוטר הכרמים כתב:אהרן תאומים כתב:ונזכרתי בסיפור לפני 25 שנה בערך בזוויעל בני ברק, אבי הגבאי
אוי, איזה 'שטיבל' מיוחד זה היה בימים ההם,
הביקתה ברח' חגי.
איזה אנשים מיוחדים, תמיד צפוף ועמוס, ומעולם לא אמר אדם צר לי המקום.
ר' יענק'ל צוקר, ר' שמואל ברונר, ר' אברום פישר, אבא שלך, ר' נפתלי מנדלסון, ועוד
להיכנס שם בשלש סעודות היתה חויה מוזיקלית, ולא רק.
שילוב מדהים של קולות ואוירה טובה.
והיה יחדשהו של צוקר, תפילת טל של יוסל'ה בפיו של ברונר, ועוד כהנה וכהנה.
המרא דאתרא הגאון הגדול ר' דוד גולדמן שליט"א, לרפו"ש
מתנהג בשפלות מדהימה, אך בקי בכולא תלמודא.
יושב סתר כתב:מה שפלא בעיני הוא שעל פניו נראה שהוא דבק דווקא בשמות מהתנ"ך וזה הרעיון של הספר של יברוב. אלא שמי שקצת ישים לב יגלה שלהגר"ח עצמו קוראים..... שמריהו וחיים, שתי שמות ללא מקור, וזה עוד קטן על שמות אחיותיו --- יוספה [???] ואהובה.
אני לא מבין איזה מקום יש לחלק בין יענטא לשירה, שניהם חדשים, אחד מלפני 300 שנה ואחד מלפני 30 שנה.
יושב סתר כתב:[סיפר לי הג"ר אליהו דיסקין שלפני 35 שנה הוא נכח כשא' שאל את הרב אלישיב על שמות של מחותנים שהיו קצת שוים והגרי"ש השיב שזה נראה לו בסדר, אמר לו הלה ששאל את הגר"ח ע"ז ואמר לו "אתה מסתכן בנפשך", הגרי"ש פער פיו בתדהמה, הרהר מעט ואמר "כבר הורה זקן".]
עקביה כתב:יושב סתר כתב:[סיפר לי הג"ר אליהו דיסקין שלפני 35 שנה הוא נכח כשא' שאל את הרב אלישיב על שמות של מחותנים שהיו קצת שוים והגרי"ש השיב שזה נראה לו בסדר, אמר לו הלה ששאל את הגר"ח ע"ז ואמר לו "אתה מסתכן בנפשך", הגרי"ש פער פיו בתדהמה, הרהר מעט ואמר "כבר הורה זקן".]
כדי להתרשם מסיפור כזה באופן אליו כיוון המספר נדרשת מנה גדושה של אמונה מסוג מסוים. דא עקא שלא כל אדם ניחן באותה אמונה, ולכן עלול להיות שהסיפור יגרור תוצאות אחרות, שלא עלו על דעת המספר.
אני כותב את הדברים כהמלצה שלא לספר סיפורים כאלה בפורום כללי, בו קוראים וכותבים אנשים שונים בעלי דעות שונות.
הרואה כתב:מה זאת אומרת דעת הגרח"ק שיש להחליף שמות מסוימים?
הוא סובר שלהלכה אסור להקרא בשמות אלו?
הוא סובר שזה יכול לעשות מזל רע לנקראים בהם?
הוא סובר שזה שם שאינו ראוי מסיבה אחרת?
הוא סובר שחינוכית זה לא טוב לקרוא בשמות מודרניים?
כל עוד שזה לא טיעון הלכתי או חינוכי ברמה של עת לעשות לה' - לכאורה ברור שזה לא דוחה כיבוד אב ואם.
יושב סתר כתב:עקביה כתב:יושב סתר כתב:[סיפר לי הג"ר אליהו דיסקין שלפני 35 שנה הוא נכח כשא' שאל את הרב אלישיב על שמות של מחותנים שהיו קצת שוים והגרי"ש השיב שזה נראה לו בסדר, אמר לו הלה ששאל את הגר"ח ע"ז ואמר לו "אתה מסתכן בנפשך", הגרי"ש פער פיו בתדהמה, הרהר מעט ואמר "כבר הורה זקן".]
כדי להתרשם מסיפור כזה באופן אליו כיוון המספר נדרשת מנה גדושה של אמונה מסוג מסוים. דא עקא שלא כל אדם ניחן באותה אמונה, ולכן עלול להיות שהסיפור יגרור תוצאות אחרות, שלא עלו על דעת המספר.
אני כותב את הדברים כהמלצה שלא לספר סיפורים כאלה בפורום כללי, בו קוראים וכותבים אנשים שונים בעלי דעות שונות.
אינני יודע למה ירמזון מילותיך, את הסיפור הזה שמעתי באזניי מאדם מהימן ביותר ששמו הגר"א דיסקין שראה בעיניו ושמע באזניו. אתה יכול פשוט לפנות ולשאול אותו.
אין לי שום כוונות לשכנע אף אחד בשום אמונה, מעבר להעברת הסיפור כפי שהוא, אלו הדברים ששמעתי מילה במילה.
תשתדל להיות הגון.יושב סתר כתב:מה יגחכו? שהוא לא היה? שיגחכו. נאמן עלי הגר"א דיסקין מקורבו של הגרי"ש עשרות שנים יותר מאלף חסרי ב' שערות מגחכים.
פרשנות לדברים לא נכתבה כאן כלל.
הקישון33 כתב:אוי לי אם אומר אוי לי אם לא אומר, אם כבר מדברים סיפורים לא מעט אנשים [וזה מידיעה ברורה] הגיעו לגן עדן מוקדם בגלל שהתייעצו אתו בניגוד לדעת הרופאים (הם מבלבלים את המח וכו') הגרי"ש מאד התנגד לזה ושמעתי את זה מכלי ראשון (תירוצים מסוג שממילא נגזר עליהם מיתה וכדומה תספר לסבתא שלך) ולמרות הגידופים שאקבל על זה, (במיוחד מאנשי החצר פה) אם זה יציל יהודי אחד והיה זה שכרי.
נוטר הכרמים כתב:תשתדל להיות הגון.יושב סתר כתב:מה יגחכו? שהוא לא היה? שיגחכו. נאמן עלי הגר"א דיסקין מקורבו של הגרי"ש עשרות שנים יותר מאלף חסרי ב' שערות מגחכים.
פרשנות לדברים לא נכתבה כאן כלל.
הרב דיסקין נאמן שהגרי"ש הגיב 'כבר הורה זקן', השאלה היא באיזו מנגינה, וזו כבר פרשנות של הרב דיסקין.
יושב סתר כתב:מה יגחכו? שהוא לא היה? שיגחכו. נאמן עלי הגר"א דיסקין מקורבו של הגרי"ש עשרות שנים יותר מאלף חסרי ב' שערות מגחכים.
פרשנות לדברים לא נכתבה כאן כלל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 144 אורחים