עמוד 1 מתוך 1
נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ג' נובמבר 10, 2020 7:30 pm
על ידי אבני גזית
אופנת העולם היום לגלח את כל פיאות הראש לחלוטין ולהותיר את שערות הראש למעלה.
המבוגרים יותר, במיוחד אלה שסובלים מקרחת, מגלחים את כל הראש, מכל קצוות הכדור כגלגל של חרסינה.
האופנה הזו נמצאת גם אצל יהודים שמתפללים שלוש תפילות ביום. ונפוצה בקרב פשוטי ה'עמך' מאוד. כיתות תיכון שלמות, כולם מגלחים פיאות לחלוטין כל כמה ימים. אתה מדבר איתם שזה איסור תורה והדברים לא מתיישבים על לבם.
האם יש מקום למצוא להם פתח להיתר כל שהוא, כאשר מגלחים את כל הראש כולו כמו הלויים?
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ג' נובמבר 10, 2020 7:40 pm
על ידי עזריאל ברגר
זוהי מחלוקת תנאים, והרמב"ם פוסק שזה אסור מדאורייתא.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ג' נובמבר 10, 2020 8:47 pm
על ידי תלמיד-חכמים
ברור שאין בזה מקום להיתר. השאלה היא באמת כיצד ניתן להשפיע עליהם בעניין זה. ולמה אין ידיעת האיסור הזה נפוצה כ"כ, עד שמתרגלים ואח"כ כבר קשה לשנות...
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 7:06 am
על ידי אוהב ציון
אבני גזית כתב:אופנת העולם היום לגלח את כל פיאות הראש לחלוטין ולהותיר את שערות הראש למעלה.
המבוגרים יותר, במיוחד אלה שסובלים מקרחת, מגלחים את כל הראש, מכל קצוות הכדור כגלגל של חרסינה.
האופנה הזו נמצאת גם אצל יהודים שמתפללים שלוש תפילות ביום. ונפוצה בקרב פשוטי ה'עמך' מאוד. כיתות תיכון שלמות, כולם מגלחים פיאות לחלוטין כל כמה ימים. אתה מדבר איתם שזה איסור תורה והדברים לא מתיישבים על לבם.
האם יש מקום למצוא להם פתח להיתר כל שהוא, כאשר מגלחים את כל הראש כולו כמו הלויים?
בס"ד
קצת בלבלת אותי... יש גם לצערנו בני נוער שמחללים שבת גם דתלשי"ם, אולי אפשר למצוא להם 'היתר', הרי אם תאמר להם שזה אסור זה לא יתיישב על ליבם.
נכון, שנראה שיש כאלו מהנושרים שמגדירים את עצמם עדיין כדתיים, ונראה שאינם יודעים שהדבר אסור. אולי תודיע להם ושכרך רב מהשמים.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 7:49 am
על ידי שמש
אבני גזית כתב:אופנת העולם היום לגלח את כל פיאות הראש לחלוטין ולהותיר את שערות הראש למעלה.
המבוגרים יותר, במיוחד אלה שסובלים מקרחת, מגלחים את כל הראש, מכל קצוות הכדור כגלגל של חרסינה.
האופנה הזו נמצאת גם אצל יהודים שמתפללים שלוש תפילות ביום. ונפוצה בקרב פשוטי ה'עמך' מאוד. כיתות תיכון שלמות, כולם מגלחים פיאות לחלוטין כל כמה ימים. אתה מדבר איתם שזה איסור תורה והדברים לא מתיישבים על לבם.
האם יש מקום למצוא להם פתח להיתר כל שהוא, כאשר מגלחים את כל הראש כולו כמו הלויים?
שו''ע סימן קפא סעיף ג:
אינו חייב אלא בתער. ויש אוסרים במספרים כעין תער, ויש לחוש לדבריהם.
ולמעשה זו מחלוקת הרמב''ם שמתיר גילוח פאות הרא''ש במכ''ע והרא''ש שאוסר, סביר להניח שהנ''ל מגלחים במכונה ולכן יש ודאי פתח להיתר כדעת הרמב''ם (אך כמובן שלכתחילה יש להורות לחוש לאוסרים למרות שמעיקר הדין אפשר שגם כאן העיקר ככלל שסתם ויש הלכה כסתם).
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 9:00 am
על ידי אבני גזית
אוהב ציון כתב:בס"ד
קצת בלבלת אותי... יש גם לצערנו בני נוער שמחללים שבת גם דתלשי"ם, אולי אפשר למצוא להם 'היתר', הרי אם תאמר להם שזה אסור זה לא יתיישב על ליבם.
נכון, שנראה שיש כאלו מהנושרים שמגדירים את עצמם עדיין כדתיים, ונראה שאינם יודעים שהדבר אסור. אולי תודיע להם ושכרך רב מהשמים.
מחללי השבת יודעים מהשבת.
מגלחי הפיאות בכלל לא מודעים לאיסור. אתה יכול לראות סבא אבא ונכד באים לתפילה, שלוש תפילות, ולכולם קרחת זיפית. הם מניחים תפילין ושומרים שבת, כהבנתם בכל אופן.
זה הנורמל ברוב תרבות העולם המערבי, ואין להם בעיה להידמות להם.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 10:02 am
על ידי גביר
בעבר ראיתי במקומות שונים [בתי כנסת, מוסדות חינוך וכיו"ב] פלקטים שבהם הוסבר האיסור עם ציור לדוגמא.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 4:01 am
על ידי סליחות
אבני גזית כתב:אופנת העולם היום לגלח את כל פיאות הראש לחלוטין ולהותיר את שערות הראש למעלה.
המבוגרים יותר, במיוחד אלה שסובלים מקרחת, מגלחים את כל הראש, מכל קצוות הכדור כגלגל של חרסינה.
האופנה הזו נמצאת גם אצל יהודים שמתפללים שלוש תפילות ביום. ונפוצה בקרב פשוטי ה'עמך' מאוד. כיתות תיכון שלמות, כולם מגלחים פיאות לחלוטין כל כמה ימים. אתה מדבר איתם שזה איסור תורה והדברים לא מתיישבים על לבם.
האם יש מקום למצוא להם פתח להיתר כל שהוא, כאשר מגלחים את כל הראש כולו כמו הלויים?
במה דברים אמורים?
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 10:01 am
על ידי לבי במערב
'קרחת 0' על־פני כל הראש, כולל הפדחת.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 10:23 am
על ידי תוכן
יש על זה אשכול כבר, יבואו המלנקקים וילנקקו.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 10:50 am
על ידי בוצינא
החפץ חיים (בה"ל רנ"א ד"ה אפילו מספר ישראל) כתב: "ובעונותינו הרבים מצוי שמעבירין את הפאות עד סמוך לבשרן ממש ואין משיירין כלל, ויש בזה חשש דאורייתא, והיה להם לשייר עכ"פ קצת מן המקצת",
מדבריו נראה שאם על כל פנים משיירים קצת מן המקצת, יש צד שאין בכך איסור כלל.
בין פוסקי זמנינו יש מספר שיטות עד כמה ניתן להקל, יש אומרים 5 מ"מ, י"א 4 מ"מ, י"א 3.5 מ"מ, י"א 3 מ"מ (וראיתי מי שאומר 2.5 מ"מ), וידוע שהגרי"ש אלישיב זצ"ל הורה להקל במקום הצורך כשיטה של 3 מ"מ. ולכן אף שנכון להחמיר ולהזהר מאד באיסור בל תקיף, מכל מקום במקום צורך יש להקל כשיטה זו.
אז אולי אפשר לומר להם את הקולא הזו, שמא יספיק להם זיפים של 3 מ"מ.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ש' נובמבר 14, 2020 11:01 pm
על ידי גביר
זכור לטוב הספר מורדוך ז"ל משעריים, שנמנע מלהקיף פאה ומלגלח בתער, והרבנות אף פרסמה מודעות שקראו לתושבי העיר לחזקו ולהסתפר אצלו דווקא.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ש' נובמבר 14, 2020 11:11 pm
על ידי שלמה112
בוצינא כתב:החפץ חיים (בה"ל רנ"א ד"ה אפילו מספר ישראל) כתב: "ובעונותינו הרבים מצוי שמעבירין את הפאות עד סמוך לבשרן ממש ואין משיירין כלל, ויש בזה חשש דאורייתא, והיה להם לשייר עכ"פ קצת מן המקצת",
מדבריו נראה שאם על כל פנים משיירים קצת מן המקצת, יש צד שאין בכך איסור כלל.
בין פוסקי זמנינו יש מספר שיטות עד כמה ניתן להקל, יש אומרים 5 מ"מ, י"א 4 מ"מ, י"א 3.5 מ"מ, י"א 3 מ"מ (וראיתי מי שאומר 2.5 מ"מ), וידוע שהגרי"ש אלישיב זצ"ל הורה להקל במקום הצורך כשיטה של 3 מ"מ. ולכן אף שנכון להחמיר ולהזהר מאד באיסור בל תקיף, מכל מקום במקום צורך יש להקל כשיטה זו.
אז אולי אפשר לומר להם את הקולא הזו, שמא יספיק להם זיפים של 3 מ"מ.
האם אפשר להזכיר מי הם הסוברים מה (5 מ"מ, 4 מ"מ וכו'), והמקור. תודה מראש
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: א' נובמבר 15, 2020 12:39 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: א' נובמבר 15, 2020 3:33 pm
על ידי בוצינא
שלמה112 כתב:האם אפשר להזכיר מי הם הסוברים מה (5 מ"מ, 4 מ"מ וכו'), והמקור. תודה מראש
ראה בספר לשכנו תדרשו ח"א עמ' שא שכתב ששיעור כדי לכוף הוא 5 מ"מ
וראה בספר קדושת ישראל - מחפוד, (פ"ד ה"ח) שהביא שיטות המקילות יותר עד 3 מ"מ
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 1:47 am
על ידי שלמה112
תודה רבה
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 10:51 am
על ידי אבני גזית
בוצינא כתב:שלמה112 כתב:האם אפשר להזכיר מי הם הסוברים מה (5 מ"מ, 4 מ"מ וכו'), והמקור. תודה מראש
ראה בספר לשכנו תדרשו ח"א עמ' שא שכתב ששיעור כדי לכוף הוא 5 מ"מ
וראה בספר קדושת ישראל - מחפוד, (פ"ד ה"ח) שהביא שיטות המקילות יותר עד 3 מ"מ
במסרק של מכונת תספורת, האם מידה 3 מורה 3 מ"מ?
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 11:04 am
על ידי עזריאל ברגר
אבני גזית כתב:במסרק של מכונת תספורת, האם מידה 3 מורה 3 מ"מ?
שמעתי שלא כל המכונות שוות.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 4:25 pm
על ידי בוצינא
אבני גזית כתב:במסרק של מכונת תספורת, האם מידה 3 מורה 3 מ"מ?
במכונה אצלי (כמדומני שכן הוא ברוב המכונות) כל מידה 3 מ"מ
כלומר, מספר 1 היינו 3 מ"מ, ומספר 2 היינו 6 מ"מ וכן הלאה
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 7:13 pm
על ידי שלמה112
אבני גזית כתב:בוצינא כתב:שלמה112 כתב:האם אפשר להזכיר מי הם הסוברים מה (5 מ"מ, 4 מ"מ וכו'), והמקור. תודה מראש
ראה בספר לשכנו תדרשו ח"א עמ' שא שכתב ששיעור כדי לכוף הוא 5 מ"מ
וראה בספר קדושת ישראל - מחפוד, (פ"ד ה"ח) שהביא שיטות המקילות יותר עד 3 מ"מ
במסרק של מכונת תספורת, האם מידה 3 מורה 3 מ"מ?
לא, בדרך כלל זה הרבה יותר. כדלקמן:
- Annotation 2020-11-17 171118.png (29.73 KiB) נצפה 2575 פעמים
הרי דמספר שלש (במכונת הנ"ל) הוא 10מ"מ. (ושאר המכונות הוא פחות יותר שוה),
ואם תכתוב לי שם המכונה שלך, אולי אוכל לבדוק ולהשיב.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 10:16 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
אבני גזית כתב:אופנת העולם היום לגלח את כל פיאות הראש לחלוטין ולהותיר את שערות הראש למעלה.
המבוגרים יותר, במיוחד אלה שסובלים מקרחת, מגלחים את כל הראש, מכל קצוות הכדור כגלגל של חרסינה.
האופנה הזו נמצאת גם אצל יהודים שמתפללים שלוש תפילות ביום. ונפוצה בקרב פשוטי ה'עמך' מאוד. כיתות תיכון שלמות, כולם מגלחים פיאות לחלוטין כל כמה ימים. אתה מדבר איתם שזה איסור תורה והדברים לא מתיישבים על לבם.
האם יש מקום למצוא להם פתח להיתר כל שהוא, כאשר מגלחים את כל הראש כולו כמו הלויים?
יואל שילה באשכול 'מכונות גילוח בהלכה' כתב:תמיהה רבתי שנתקלתי בה כעת
תוס' בשבועות ב' כתבו שיש לאסור מספרים כעין תער בגילוח פאות הראש.
נראה שרעק"א הבין מדבריהם שהגדרת הדברים היא שכל מספרים שמותירות פחות מכדי לכוף ראשו לעיקרו - נחשב שמשחיתות, והן אסורות בגילוח פאות הראש [ומסתבר שזה המקור המרכזי למה שפשט בציבור להשאיר שיעור זה].
ואני לא מצא ידי ורגלי, הרי בתוספתא כתוב שבפאות הראש אסור תער, וממילא מספרים מותרות, וכ"פ הרמב"ם והשו"ע.
תוס' מכריחים בחשבון סוגייתי שגם מספרים כעין תער הם בכלל, וכן הביא השו"ע שיש מחמירים.
אבל הני מילי כשהם מספרים כעין תער, ולא במספרים שמשאירות שארית של חצי סנטימטר.
הרי אם פחות מכדי לכוף ראשו לעיקרו נחשב השחתה - הרי לא מצאנו ידינו ורגלינו, שהרי לאחר הגזיזה במספרים הרי אין בשיער שיעור 'כדי נטילת הזוג'.
ושיעור זה הרי הוא קטן יותר מכדי לכוף ראשו לעיקרו [רמב"ם, ובכוונת רש"י שכתב ששיעור כדי נטילת הזוג הוא שיעור גדול יותר - ביארו שהוא גדול רק מקריצת הצפורן, או שכוונתו למספרים שלא חותכות היטב ויש להשאיר בשיער גם שיעור כדי אחיזתן באצבעות - כדי שיוכלו לחתוך במספרים הלא חדות אלו].
והרי הגדרת מספרים בגמ' היא שאינן משחיתות.
ונמצא שמספרים שמקצרות את השיער לפחות מהשיעור הקטן יותר עדיין לא משחיתות, וכיצד ניתן לדון את השיעור הגדול יותר כמושחת?
לדברי נמצא שבגילוח פאות הראש מותר לקצר את השערות, ובלבד שיהא שיעור שניכרות השערות, וכ"כ הבה"ל ועוד פוסקים, ולא זכיתי להבין את המצריכים שיעור כדי לכוף ראשו לעיקרו.
אינני כעת בסוגי' אך רשום לי מפעם שצריך לברר למה פוסק"ז מורים כולם להחמיר כפסק הרעק"א שצריך להשאיר כדי לכוף ראשו לעיקרו, בזמן שהחפץ חיים פסק בפירוש שמספיק שיהא שיעור שניכרות השערות, והאיסור הוא כשמגלח סמוך לבשר ולא משייר כלום, וכתב כן בביה"ל (סי' רנא סעי' ב ד"ה אפי'), בליקוטי הלכות בנזיר, ובחיבורו על הגילוח. וכבר כ"כ בחכמת אדם (כלל פט סעי' טז) ובקיצשו"ע (קע, א).
וכן צריך להבין את דברי הרעק"א מנין שיעור כדי לכוף בפיאות הראש? דאם נלמד מנזיר ששם הרמב"ם (נזיר ה, יא) פסק את השיעור של כדי לכוף, הרי תוס' בנזיר (לט. ד"ה נזיר, מ. ד"ה ובתער) כ' הגדר בכעין תער 'שעוקר השיער ומשחיתו מעיקרו' וא"כ מספיק שיהא שיעור שניכרות השערות, ואם נאמר סברא שהרמב"ם כתב זאת בנזיר אבל ה"ה להקפת הראש, יקשה שזה לתפוס שתי חומרות סותרות שהרי להרמב"ם אין איסור של מספריים כעין תער רק שהשו"ע הביא להחמיר, ומנין לנו להחמיר את מספרים כעין תער בד בבד עם חומרת כדי לכוף..
כתבתי מקופיא ויל"ע בכ"ז, ולציין מ"מ מדוייקים, מ"מ אם נכונים הדברים יש בכך לימוד זכות על אותם המגלחים פיאותיהם צמוד ביותר.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 11:53 pm
על ידי לבי במערב
יוֹסֵפֶר כתב:אם נכונים הדברים יש בכך לימוד זכות על אותם המגלחים פיאותיהם צמוד ביותר.
אך כאן מיירי במי שאינם משיירים שערות כלל, אף לא 'זֵכֶר לפאה'.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ד' נובמבר 18, 2020 12:27 am
על ידי יוֹסֵפֶר
לבי במערב כתב:יוֹסֵפֶר כתב:אם נכונים הדברים יש בכך לימוד זכות על אותם המגלחים פיאותיהם צמוד ביותר.
אך כאן מיירי במי שאינם משיירים שערות כלל, אף לא 'זֵכֶר לפאה'.
אם אכן המציאות שמגלחים ממש ב0 אז אה"נ, אבל אם מעט יותר מ0 כבר נכנסנו לסוגי'.
אבני גזית כתב:מגלחי הפיאות בכלל לא מודעים לאיסור. אתה יכול לראות סבא אבא ונכד באים לתפילה, שלוש תפילות, ולכולם קרחת זיפית. הם מניחים תפילין ושומרים שבת, כהבנתם בכל אופן.
זה הנורמל ברוב תרבות העולם המערבי, ואין להם בעיה להידמות להם.
ואס איז דאס 'קרחת זיפית'? לכא' לא מקפידים ב0 כמו לחי של תינוק, לא?
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ד' נובמבר 18, 2020 1:01 am
על ידי לבי במערב
כמדומני שאין כת"ר מכיר המציאות.
Re: נוער דתי המגלח צדעיו לחלוטין
פורסם: ש' אוקטובר 26, 2024 8:38 pm
על ידי גביר
שלט על מספרה בשכונת בית ישראל, תשרי ה'תשפ"ה.
- img_20241021_152810.jpg (97.93 KiB) נצפה 360 פעמים