מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היכי דמי חילול השם?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דודי צח
הודעות: 727
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

היכי דמי חילול השם?

הודעהעל ידי דודי צח » ש' אוגוסט 29, 2020 10:39 pm

כך ראיתי השבוע (פרשת כי תצא תש"פ) בגליון "נר לשולחן השבת":

הגאון רבי יחזקאל סרנא שהה בבית חולים בשווייץ לרגל ניתוח. בעת שבאו לבקרו, הסתפק ספק מעניין: האם מותר להם להתווכח בלימוד לפני הגויים עובדי ומבקרי בית החולים, שהרי להם הדבר נראה משונה, סערת הרוחות, צורת הדיבור... האם צריך להשגיח בזה או לא, האם יש בזה חילול ה'.
המבקרים הביאו ראיה מרבינו גרשום שביאר את הוראתו של יוסף לאחיו "אל תרגזו בדרך" - המצרים הרואים אותכם חולקים ומתווכחים בדבר הלכה, יחשבו שאתם רבים אחד עם השני, ויתרגזו - 'מה אתם משתוללים בארצנו...'
(מן השמועה)
*
כמובא בכתביו - 'אם ראוי לנהל ברכבת משא ומתן בדברי תורה, שאופן הדיבור הוא מוזר לגויים והם תמהים על כך' (דליות יחזקאל ה' עמ' רע"ז)


ויורשה לתמוה, וכי המלבוש השחור והסגור שלנו החרדים לדבר ה', בימי הקיץ הלוהטים, אינו נראה מוזר אצל הגויים?

וכי מה שאנו עומדים בתפילה, לפעמים בשדה תעופה, לפעמים במטוס, לפעמים במרפסות הקורונה, אינו נראה מוזר אצל הגויים?

זקנם המדובלל של כמה ממאורינו וגדולינו? פיאותיהם מכל הסוגים?

השביסים של נשותינו? הצמות של בנותינו?

צורת החתונות וכל המסתעף

ועוד ועוד.

האם זה נבוא לחוש לחילול ה', בעצם ההליכה שלנו בחוקות התורה, בשיח ובדיבור ככל שיהיה, ובמסגרת ותבנית הדתית והערכית שלנו.

אתמהה.

ועיינתי ברבינו גרשום בפנים (תענית י:) שכתב וזה לשונו: שהרואה אתכם שאתם חולקים בדבר הלכה סבור נלחמים אתם, ומתרגזים עליכם, עכ"ל.
דבריו אכן מחודשים לעומת פירושי שאר ראשונים, אבל עדיין אינו מדבר על העניין של 'מסתכלים מוזר', על סרך 'חילול השם'. מרהיטות דבריו משמע שהוא מדבר כי עצם עשיית הרעש והמלחמה פשוט תרגיז אותם. וזה כמובן ייתכן שאין 'להרגיז'. אבל מדוע יעלה על הדעת, שיש להתייפות לפני הגויים בצורת השיח שלנו. סתם כדי מפני שהגויים 'תמהים על כך'. זה לא נמצא לו שום מקור.
וצע"ג.
נערך לאחרונה על ידי דודי צח ב א' אוגוסט 30, 2020 12:17 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: היכי דמי חילול השם?

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוגוסט 29, 2020 11:15 pm

כנראה הכוונה היא שההתנצחות הקולנית בתוך המקום עצמו ובקרבת מקום למאושפזים אחרים בולטת במיוחד.

וה"ה ברכבת, כשיושבים בספסלים סמוכים ממש.

דבי אליהו
הודעות: 105
הצטרף: ג' יוני 23, 2020 1:01 am

Re: היכי דמי חילול השם?

הודעהעל ידי דבי אליהו » ש' אוגוסט 29, 2020 11:56 pm

דודי צח כתב:אבל מדוע יעלה על הדעת, שיש להתייפות לפני הגויים בצורת השיח שלנו. סתם כדי מפני שהגויים 'תמהים על כך'. זה לא נמצא לו שום מקור.
וצע"ג.

שו"ע יו"ד הלכות אבילות סי' שפו
אבל חייב בעטיפת הראש, דהיינו שיכסה ראשו בטלית או בסודר ויחזיר קצתו על פיו ועל ראש החוטם; והני מילי שצריך עטיפה, בכל היום. אבל כשבאין מנחמים אצלו, מגלה ראשו לכבודם. הגה: וי"א שאין נוהגין במדינות אלו בעטיפה

ש"ך
וי"א שאין נוהגין כו'. מפני שמביא לידי שחוק גדול מן העובדי כוכבים ועבדים ושפחות שבינינו

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: היכי דמי חילול השם?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » א' אוגוסט 30, 2020 7:18 pm

כך גם עולה מדברי המדרש על פי ביאורו של ר' יעקב קמנצקי:
קבצים מצורפים
ר' יעקב קמנצקי.jpg
ר' יעקב קמנצקי.jpg (574.13 KiB) נצפה 1739 פעמים

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: היכי דמי חילול השם?

הודעהעל ידי תוכן » ג' ספטמבר 01, 2020 6:44 pm

שאלתי מו"ר ר' אברהם גורביץ אם ראוי להסתובב באנגליה כיהודי חרדי, או שעלי להסוות את זה, כדי שלא יסתכלו עלי כמוזר. והוא ענה לי, שאם המוסלמים יכולים להסתובב בבגדיהם גם ליהודי חרדי מותר.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: היכי דמי חילול השם?

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' ספטמבר 01, 2020 7:31 pm



חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים