חסידי מצרים והחסידות של הבעש"ט וממשיכי דרכו
פורסם: ג' אוגוסט 11, 2020 11:49 pm
ראיתי שנידון בפורום הספר מורה הפרישות ומדריך הפשיטות לרבי דוד הנגיד (כאן: viewtopic.php?f=7&t=5910&p=50729&hilit=חסיד+מצרים#p50729) ומתוך כך התעוררתי לברר, האם באמת ישנו קשר רעיוני בין דרכם של חסידי מצרים לבין החסידות של ימינו.
כמה עניינים דומים שמצאתי:
א. בספר הנ"ל מדובר אודות הניגונים, ומשמעות דבריו שיש לניגונים משמעות עצמית פנימית והם אינם רק כאמצעי להגיע לשמחה. שם כותב שהניגונים יוצאים לפי מה שהנשמה מרגישה וכו'.
ב. ענין ההתבודדות שנזכר בקישור לעיל.
ג. הפירוש הזהה למילה הזהרה-שענינה מלשון זוהר ואור, שמופיע גם בפירוש התורה לראב"ם וגם בכתבי חב"ד.
ד. גם בנוגע להשתחויות מרובות, בשו"ע הגר"ז סי' קיג התיר ג"כ ל"מי שנתלהב ליבו בתפילה" להשתחוות בעת אמירת שבחים ותחנונים.
ה. העובדה שחסידי מצרים הוזקקו להדגיש כל העת שאין להחסיר אפילו פסיק קטן ממצוות התורה, מראה שהיה חשש כזה אצלם, וכמו שהיה טענת המתנגדים על החסידות בראשיתה.
ו. ענין ה"דוק" (בערבית: טעם) שנזכר בספרי חסידי מצרים, והוא על ענינים שא"א להבינם אלא כאשר האדם חש זאת. ובחסידות של ימינו ג"כ יש כזאת לרוב.
ז. ראב"ם כותב שישנה "דרך תלמידי חכמים" וישנה "דרך החסידים" שהיא צורת עבודה אחרת לגמרי, ולדוגמא, אע"פ שת"ח צריך שיהיה מלבושו נאה ונקי, הרי שהחסיד אינו צריך לזה ויכול ללבוש שק וצמר וכו'.
יש אמנם דברים שאינם שווים בהם כלל וכלל, בראש ובראשונה שהחסידות מיוסדת על הקבלה, וכן ענין האדמורי"ם, ושהחסידות של ימינו הדגישה מאד את ענין אהבת ישראל, בעוד בחסידות מצרים נראה שהדגש היה יותר על עבודה בתוך הנפש פנימה.
אשמח לדעת אם כבר נידון הענין במקום כלשהו, ומה דעת חכמי הפורום בענין.
כמה עניינים דומים שמצאתי:
א. בספר הנ"ל מדובר אודות הניגונים, ומשמעות דבריו שיש לניגונים משמעות עצמית פנימית והם אינם רק כאמצעי להגיע לשמחה. שם כותב שהניגונים יוצאים לפי מה שהנשמה מרגישה וכו'.
ב. ענין ההתבודדות שנזכר בקישור לעיל.
ג. הפירוש הזהה למילה הזהרה-שענינה מלשון זוהר ואור, שמופיע גם בפירוש התורה לראב"ם וגם בכתבי חב"ד.
ד. גם בנוגע להשתחויות מרובות, בשו"ע הגר"ז סי' קיג התיר ג"כ ל"מי שנתלהב ליבו בתפילה" להשתחוות בעת אמירת שבחים ותחנונים.
ה. העובדה שחסידי מצרים הוזקקו להדגיש כל העת שאין להחסיר אפילו פסיק קטן ממצוות התורה, מראה שהיה חשש כזה אצלם, וכמו שהיה טענת המתנגדים על החסידות בראשיתה.
ו. ענין ה"דוק" (בערבית: טעם) שנזכר בספרי חסידי מצרים, והוא על ענינים שא"א להבינם אלא כאשר האדם חש זאת. ובחסידות של ימינו ג"כ יש כזאת לרוב.
ז. ראב"ם כותב שישנה "דרך תלמידי חכמים" וישנה "דרך החסידים" שהיא צורת עבודה אחרת לגמרי, ולדוגמא, אע"פ שת"ח צריך שיהיה מלבושו נאה ונקי, הרי שהחסיד אינו צריך לזה ויכול ללבוש שק וצמר וכו'.
יש אמנם דברים שאינם שווים בהם כלל וכלל, בראש ובראשונה שהחסידות מיוסדת על הקבלה, וכן ענין האדמורי"ם, ושהחסידות של ימינו הדגישה מאד את ענין אהבת ישראל, בעוד בחסידות מצרים נראה שהדגש היה יותר על עבודה בתוך הנפש פנימה.
אשמח לדעת אם כבר נידון הענין במקום כלשהו, ומה דעת חכמי הפורום בענין.