זאב ערבות כתב:סתם הרהור - האם הקשר הוירטואלי הקיים בפורום ובמדיה אלקטרונית אחרת הוא בעל משמעות ליצירת קשר בר קיימא בין חברים או האם הוא רק טוב לשעתו ובכדי ליצור קשר משמעותי צריך להכיר את האדם פנים בפנים.
לייטנר כתב:זאב ערבות כתב:סתם הרהור - האם הקשר הוירטואלי הקיים בפורום ובמדיה אלקטרונית אחרת הוא בעל משמעות ליצירת קשר בר קיימא בין חברים או האם הוא רק טוב לשעתו ובכדי ליצור קשר משמעותי צריך להכיר את האדם פנים בפנים.
כידוע, הנצי"ב והאדר"ת אהבו אחד את השני, אך נפגשו לראשונה רק בשנתו האחרונה של הנצי"ב.
עזריאל ברגר כתב:מסכים מאוד לדברי ר' זאב,
שאני נהנה מאוד מכתיבתו, גם אם בנושאים מסוימים אני חולק עליו וכו'.
מאיר סובל כתב:זה נכון מאוד, ומתאים ל"בית המדרש".
אולי יעבירו אותו לשם, אא"כ יתפתח לכיוון של פולמוס חס וחלילה.
ועל השורה תחתונה הייתי מוסיף שזה גם מה שאחז"ל [בשם התנא חוני כמדומני] או חברותא או מיתותא
תוכן כתב:אני מצטער, אבל אני לא מסכים. הפורום הוא לא מקום אמיתי, ואנשים מתנהגים פה בצורה שלא היו מתנהגים בחיים האמתיים. אם חברות אמת ודאגה כנה אתה מחפש, אתה לא תמצא אותן פה. הפורומים, כולל הטובים שבהם, הם בסך הכל אפשרות לאנשים לדבר, ולרמות את עצמם שמישהו מעונין במה שהם אומרים. זה לא מקום של חברות, צמיחה, או התעלות. אם אתה מגיע לפה עם ציפיות למשהו רציני, אתה תתאכזב, ואין לך להאשים אלא את עצמך.
זאב ערבות כתב:תוכן כתב:אני מצטער, אבל אני לא מסכים. הפורום הוא לא מקום אמיתי, ואנשים מתנהגים פה בצורה שלא היו מתנהגים בחיים האמתיים. אם חברות אמת ודאגה כנה אתה מחפש, אתה לא תמצא אותן פה. הפורומים, כולל הטובים שבהם, הם בסך הכל אפשרות לאנשים לדבר, ולרמות את עצמם שמישהו מעונין במה שהם אומרים. זה לא מקום של חברות, צמיחה, או התעלות. אם אתה מגיע לפה עם ציפיות למשהו רציני, אתה תתאכזב, ואין לך להאשים אלא את עצמך.
רב תוכן היקר, עברתי מספיק נסיונות וחוויות בחיים, ואוי למי שתהפוכות פורום זה או אחר מדכדך את רוחו. כפי שכתבת הפורום הוא בסך הכל לתת לאנשיט אפשרות לדבר... ומי שיש לו ציפיות סופו לקבל מפח נפש. אני מצטער לומר לך אך הפורום הוא מקום אמיתי ביותר בו מחליפים אנשים דעות ומחשבות והגיגים ומחפשים עצות ועזר אחים ומספרים סיפורים. האנשים שכותבים כאן הם אנשים חיים וחושבים, ורובם כותבים ביושר ובכנות, ואם לדעתך יש כאלו המרמים את עצמם או את שאר המשתתפים, זו המציאות בכל קבוצה. אותם בעיות שאתה מתאר קורים גם "בחיים האמיתיים" שאנשים מרמים את עצמם (ומדוע שלא נסבור שאתה הוא אחד מאלה שמרמים...).
צמיחה התעלות ויצירת קשר חברות קשים גם במסגרת הישיבה. ככלל, היום קשה לקנות חבר אמיתי שממש איכפת לו ממך, ומי שיש לו צפיות סופו שיתאכזב, לכן עדיף שיהיו צפיות נמוכות עד כמה שאפשר, כך יש סיכוי יותר סביר שתוכל לעבור את נסיונות החיים בשלום. כל זה ידוע, בפרט לאנשים למודי נסיונות חויות והרפתקאות כמונו. איני יודע מדוע אתה סבור שיש לי צפיות מהפורום ושאני מאוכזב ממנו? (דרך אגב דברי בוורט ההוא לא מכוונים לאוה"ח אלא הערה כללית). אמנם נחמד שאתה מנסה להשתמש בידע הפסיכולוגי שלך לנתח את רגשותי אך אומר לך בפה מלא שהפעם נכשלת.
מה שמטריד אותי הוא שכאשר נוצר מצב שאדם האחראי על קבוצה מסויימת נוכח לדעת שאחד מהחברים בה (מבוגרים בפורום, פועלים במקום העבודה, נערים בישיבה, ילדים בכיתה) לא מתאים יותר - שתהיה הסיבה אשר תהיה וזו זכותו להחליט זאת, יש דרכים כיצד לעשות זאת בצורה יפה ונעימה ולא סתם לזרוק מהקבוצה ולטרוק את הדלת, ובפרט לא לעשות זאת בפתאומיות בלי אזהרה מוקדמת. מי שאינו יודע לעשות זאת בדרך נכונה, עדיף שלא יהיה רבי, או מנהל, או אחראי על פורום, כיון שלעשות זאת בצורה מעליבה יכול לגמור את האדם!
איך אמור להרגיש אדם החוזר לביתו אחר יום לימוד בכולל או יום עבודה מפרך, למצוא את הדלת נעולה ופתק מודבק עליה: הדלת נחסמה בפניך לצמיתות. לבירור הדבר אנא פנה לרב של השכונה. האם דרך זו נראית בעיניך? אך לא זאת הנקודה שרציתי לעורר, אלא חוסר ההתעניינות של אלו שעד לפני רגע קראו לך ידידים ובן רגע שכחו אותך, ואם אתה רוצה לומר שרק בעולם הוירטואלי של האינטרנט זה קורה, אז יש לי חדשות בשביך. כשעזבנו את ברוקלין לאחר שגרנו בשכונה 13 שנה, היו מספר שכנים שסברתי שאנו ידידים (אז לא היה אינטרנט), וכשחזרתי בפעם הראשונה לדינר של בית הכנסת, איש "מידידי" לא ראה לנכון לשבת לידי כיוון שאיני יותר חלק מהחבורה, כאילו לומר, כל עוד גרת ביננו היינו ידידים, כעת לך תחפש חברים חדשים במונסי. היחיד שהתקשר היה אחד שבקש תרומה לישיבה שלו, שאלתי אותו ואם לא היה דינר לישיבה היית מתקשר?
תוכן כתב:זאב ערבות כתב:תוכן כתב:אני מצטער, אבל אני לא מסכים. הפורום הוא לא מקום אמיתי, ואנשים מתנהגים פה בצורה שלא היו מתנהגים בחיים האמתיים. אם חברות אמת ודאגה כנה אתה מחפש, אתה לא תמצא אותן פה. הפורומים, כולל הטובים שבהם, הם בסך הכל אפשרות לאנשים לדבר, ולרמות את עצמם שמישהו מעונין במה שהם אומרים. זה לא מקום של חברות, צמיחה, או התעלות. אם אתה מגיע לפה עם ציפיות למשהו רציני, אתה תתאכזב, ואין לך להאשים אלא את עצמך.
רב תוכן היקר, עברתי מספיק נסיונות וחוויות בחיים, ואוי למי שתהפוכות פורום זה או אחר מדכדך את רוחו. כפי שכתבת הפורום הוא בסך הכל לתת לאנשיט אפשרות לדבר... ומי שיש לו ציפיות סופו לקבל מפח נפש. אני מצטער לומר לך אך הפורום הוא מקום אמיתי ביותר בו מחליפים אנשים דעות ומחשבות והגיגים ומחפשים עצות ועזר אחים ומספרים סיפורים. האנשים שכותבים כאן הם אנשים חיים וחושבים, ורובם כותבים ביושר ובכנות, ואם לדעתך יש כאלו המרמים את עצמם או את שאר המשתתפים, זו המציאות בכל קבוצה. אותם בעיות שאתה מתאר קורים גם "בחיים האמיתיים" שאנשים מרמים את עצמם (ומדוע שלא נסבור שאתה הוא אחד מאלה שמרמים...).
צמיחה התעלות ויצירת קשר חברות קשים גם במסגרת הישיבה. ככלל, היום קשה לקנות חבר אמיתי שממש איכפת לו ממך, ומי שיש לו צפיות סופו שיתאכזב, לכן עדיף שיהיו צפיות נמוכות עד כמה שאפשר, כך יש סיכוי יותר סביר שתוכל לעבור את נסיונות החיים בשלום. כל זה ידוע, בפרט לאנשים למודי נסיונות חויות והרפתקאות כמונו. איני יודע מדוע אתה סבור שיש לי צפיות מהפורום ושאני מאוכזב ממנו? (דרך אגב דברי בוורט ההוא לא מכוונים לאוה"ח אלא הערה כללית). אמנם נחמד שאתה מנסה להשתמש בידע הפסיכולוגי שלך לנתח את רגשותי אך אומר לך בפה מלא שהפעם נכשלת.
מה שמטריד אותי הוא שכאשר נוצר מצב שאדם האחראי על קבוצה מסויימת נוכח לדעת שאחד מהחברים בה (מבוגרים בפורום, פועלים במקום העבודה, נערים בישיבה, ילדים בכיתה) לא מתאים יותר - שתהיה הסיבה אשר תהיה וזו זכותו להחליט זאת, יש דרכים כיצד לעשות זאת בצורה יפה ונעימה ולא סתם לזרוק מהקבוצה ולטרוק את הדלת, ובפרט לא לעשות זאת בפתאומיות בלי אזהרה מוקדמת. מי שאינו יודע לעשות זאת בדרך נכונה, עדיף שלא יהיה רבי, או מנהל, או אחראי על פורום, כיון שלעשות זאת בצורה מעליבה יכול לגמור את האדם!
איך אמור להרגיש אדם החוזר לביתו אחר יום לימוד בכולל או יום עבודה מפרך, למצוא את הדלת נעולה ופתק מודבק עליה: הדלת נחסמה בפניך לצמיתות. לבירור הדבר אנא פנה לרב של השכונה. האם דרך זו נראית בעיניך? אך לא זאת הנקודה שרציתי לעורר, אלא חוסר ההתעניינות של אלו שעד לפני רגע קראו לך ידידים ובן רגע שכחו אותך, ואם אתה רוצה לומר שרק בעולם הוירטואלי של האינטרנט זה קורה, אז יש לי חדשות בשביך. כשעזבנו את ברוקלין לאחר שגרנו בשכונה 13 שנה, היו מספר שכנים שסברתי שאנו ידידים (אז לא היה אינטרנט), וכשחזרתי בפעם הראשונה לדינר של בית הכנסת, איש "מידידי" לא ראה לנכון לשבת לידי כיוון שאיני יותר חלק מהחבורה, כאילו לומר, כל עוד גרת ביננו היינו ידידים, כעת לך תחפש חברים חדשים במונסי. היחיד שהתקשר היה אחד שבקש תרומה לישיבה שלו, שאלתי אותו ואם לא היה דינר לישיבה היית מתקשר?
אכן יש פה אנשים שכותבים בכנות, אבל זה לא משנה את המציאות הכללית. אנשים נכנסים לפה, בתקוה שהם יזכו להערכה, לא לשום סיבה אחרת. כשאדם מגיע הביתה, אם הוא בן אדם, הוא יחשוב על האחריות שלו לאשתו ולבניו. זה לא מה שקורה פה. אנשים לא נכנסים פה עם השאלה איך אני יכול להטיב, או, למי אני יכול לעזור. אנשים נכנסים פה אך ורק לסיבה אחת, במודע או שלא במודע, והיא, היאך אני אזכה להערכה, איך אני אוכל להוכיח לכולם שאני מיוחד, שאני חכם. כל המשתתפים האחרים, הם בסך הכל כלי עזר לעזור להם להגשים את שאיפותיהם. אז אין להתפלא, אם הם לא שמים לב שאחד החברים חסרים. כי גם כשהוא היה פה, לא שמו לב אליו.
תוכן כתב:אנשים נכנסים פה אך ורק לסיבה אחת, במודע או שלא במודע, והיא, היאך אני אזכה להערכה, איך אני אוכל להוכיח לכולם שאני מיוחד, שאני חכם.
תוכן כתב:אכן יש פה אנשים שכותבים בכנות, אבל זה לא משנה את המציאות הכללית. אנשים נכנסים לפה, בתקוה שהם יזכו להערכה, לא לשום סיבה אחרת. כשאדם מגיע הביתה, אם הוא בן אדם, הוא יחשוב על האחריות שלו לאשתו ולבניו. זה לא מה שקורה פה. אנשים לא נכנסים פה עם השאלה איך אני יכול להטיב, או, למי אני יכול לעזור. אנשים נכנסים פה אך ורק לסיבה אחת, במודע או שלא במודע, והיא, היאך אני אזכה להערכה, איך אני אוכל להוכיח לכולם שאני מיוחד, שאני חכם. כל המשתתפים האחרים, הם בסך הכל כלי עזר לעזור להם להגשים את שאיפותיהם. אז אין להתפלא, אם הם לא שמים לב שאחד החברים חסרים. כי גם כשהוא היה פה, לא שמו לב אליו.
כח עליון כתב:תוכן כתב:אנשים נכנסים פה אך ורק לסיבה אחת, במודע או שלא במודע, והיא, היאך אני אזכה להערכה, איך אני אוכל להוכיח לכולם שאני מיוחד, שאני חכם.
מותר לשאול למה עלה לך רעיון כזה?
אוצר החכמה כתב:כהמשך לדברי הרב חרסון.
זאב ערבות כותב קבוע. אם כמה ימים אינו כותב נשאלת השאלה איפה הוא.
יש פה הרבה כותבים שכותבים בהזדמן ויכול לעבור זמן רב בין כתיבה לכתיבה שלהם.
יותר מזה אני רואה כאן הרבה שנכנסים לקרא די קבוע אע"פ שהם כותבים רק לעתים מזומנות.
מעבר לזה שקשה לזכור כמה זמן מישהו לא כתב. זה כמו ההבדל בין שטיבלאך למניין קבוע. במניין קבוע אם אחד המתפללים לא נמצא כמה ימים בפרט שגם מקומו קבוע הדבר ניכר. אבל אצל המתפללים בשטיבלאך קשה להחזיק ראש מי מבין החברים נמצא ומי לא.
אני מצטרף לשאלת כח עליון למה עלה בדעת תוכן שאנשים נכנסים רק כדי להוכיח משהו. אנשים נכנסים כי מעניין אותם כי יש להם מה לומר ומעוד סיבות. נכון שכמעט כל אדם רוצה שיעריכו אותו על מה שהוא עושה, אבל זו לא הסיבה שבעבורה הוא נכנס.
אני חושב שהקשרים בפורום הם קשרים חברתיים. העובדה שהאנשים אנונימיים וממעטים לכתוב פרטים אישיים גורמת שזה סוג שונה של קשר חברתי אבל זה סוג של קשר וידידות גם אם מסוג שונה.
ויש לזה לענ"ד מדד פשוט. אני חושב שאם אחד מחברי הפורום זקוק לעזרה אישית ההרגשה שלי ושל שאר החברים שהוא יותר קרוב אלי מסתם אדם מבחוץ. אולי פחות מאשר שכן ןידיד רגיל אבל יותר מאשר אדם זר.
וכן הוא השמחה בשמחתו והצער בצערו.
לצערנו ראינו את זה עם רציחתו של חבר הפורום הרב איתם הנקין הי"ד תוך כדי דיבור, שאני הרגשתי ואני משער גם אחרים הרגשה שונה מאשר בפיגועים אחרים שגם הם מצערים מאד אבל כאן הרגשתי שהנרצח הוא אחד מבני חבורתינו.
,
אוצר החכמה כתב:ר' זאב, אתה צריך להגיד לאשתך. בפולמוס האחרון לא שתקתי להם. נתתי להם בשינים ככה שלא היתה להם תשובה ולא היתה להם ברירה אלא לחסום אותי!!
זאב ערבות כתב:תוכן כתב:אני מצטער, אבל אני לא מסכים. הפורום הוא לא מקום אמיתי, ואנשים מתנהגים פה בצורה שלא היו מתנהגים בחיים האמתיים. אם חברות אמת ודאגה כנה אתה מחפש, אתה לא תמצא אותן פה. הפורומים, כולל הטובים שבהם, הם בסך הכל אפשרות לאנשים לדבר, ולרמות את עצמם שמישהו מעונין במה שהם אומרים. זה לא מקום של חברות, צמיחה, או התעלות. אם אתה מגיע לפה עם ציפיות למשהו רציני, אתה תתאכזב, ואין לך להאשים אלא את עצמך.
רב תוכן היקר, עברתי מספיק נסיונות וחוויות בחיים, ואוי למי שתהפוכות פורום זה או אחר מדכדך את רוחו. כפי שכתבת הפורום הוא בסך הכל לתת לאנשיט אפשרות לדבר... ומי שיש לו ציפיות סופו לקבל מפח נפש. אני מצטער לומר לך אך הפורום הוא מקום אמיתי ביותר בו מחליפים אנשים דעות ומחשבות והגיגים ומחפשים עצות ועזר אחים ומספרים סיפורים. האנשים שכותבים כאן הם אנשים חיים וחושבים, ורובם כותבים ביושר ובכנות, ואם לדעתך יש כאלו המרמים את עצמם או את שאר המשתתפים, זו המציאות בכל קבוצה. אותם בעיות שאתה מתאר קורים גם "בחיים האמיתיים" שאנשים מרמים את עצמם (ומדוע שלא נסבור שאתה הוא אחד מאלה שמרמים...).
צמיחה התעלות ויצירת קשר חברות קשים גם במסגרת הישיבה. ככלל, היום קשה לקנות חבר אמיתי שממש איכפת לו ממך, ומי שיש לו צפיות סופו שיתאכזב, לכן עדיף שיהיו צפיות נמוכות עד כמה שאפשר, כך יש סיכוי יותר סביר שתוכל לעבור את נסיונות החיים בשלום. כל זה ידוע, בפרט לאנשים למודי נסיונות חויות והרפתקאות כמונו. איני יודע מדוע אתה סבור שיש לי צפיות מהפורום ושאני מאוכזב ממנו? (דרך אגב דברי בוורט ההוא לא מכוונים לאוה"ח אלא הערה כללית). אמנם נחמד שאתה מנסה להשתמש בידע הפסיכולוגי שלך לנתח את רגשותי אך אומר לך בפה מלא שהפעם נכשלת.
מה שמטריד אותי הוא שכאשר נוצר מצב שאדם האחראי על קבוצה מסויימת נוכח לדעת שאחד מהחברים בה (מבוגרים בפורום, פועלים במקום העבודה, נערים בישיבה, ילדים בכיתה) לא מתאים יותר - שתהיה הסיבה אשר תהיה וזו זכותו להחליט זאת, יש דרכים כיצד לעשות זאת בצורה יפה ונעימה ולא סתם לזרוק מהקבוצה ולטרוק את הדלת, ובפרט לא לעשות זאת בפתאומיות בלי אזהרה מוקדמת. מי שאינו יודע לעשות זאת בדרך נכונה, עדיף שלא יהיה רבי, או מנהל, או אחראי על פורום, כיון שלעשות זאת בצורה מעליבה יכול לגמור את האדם!
איך אמור להרגיש אדם החוזר לביתו אחר יום לימוד בכולל או יום עבודה מפרך, למצוא את הדלת נעולה ופתק מודבק עליה: הדלת נחסמה בפניך לצמיתות. לבירור הדבר אנא פנה לרב של השכונה. האם דרך זו נראית בעיניך? אך לא זאת הנקודה שרציתי לעורר, אלא חוסר ההתעניינות של אלו שעד לפני רגע קראו לך ידידים ובן רגע שכחו אותך, ואם אתה רוצה לומר שרק בעולם הוירטואלי של האינטרנט זה קורה, אז יש לי חדשות בשביך. כשעזבנו את ברוקלין לאחר שגרנו בשכונה 13 שנה, היו מספר שכנים שסברתי שאנו ידידים (אז לא היה אינטרנט), וכשחזרתי בפעם הראשונה לדינר של בית הכנסת, איש "מידידי" לא ראה לנכון לשבת לידי כיוון שאיני יותר חלק מהחבורה, כאילו לומר, כל עוד גרת ביננו היינו ידידים, כעת לך תחפש חברים חדשים במונסי. היחיד שהתקשר היה אחד שבקש תרומה לישיבה שלו, שאלתי אותו ואם לא היה דינר לישיבה היית מתקשר?
זאב ערבות כתב:אוצר החכמה כתב:ר' זאב, אתה צריך להגיד לאשתך. בפולמוס האחרון לא שתקתי להם. נתתי להם בשינים ככה שלא היתה להם תשובה ולא היתה להם ברירה אלא לחסום אותי!!
זה גושפנקא מצדך לתת לחכמי פורום אוצר החכמה בשיניים כשמגיע להם? כעת אני מבין ביתר בהירות מה משמעות התשובה לבן הרשע: אף אתה הקהה את שיניו, שכן כעת יהיה לו תירוץ לומר לאשתו.
אוצר החכמה כתב:זאב ערבות כתב:אוצר החכמה כתב:ר' זאב, אתה צריך להגיד לאשתך. בפולמוס האחרון לא שתקתי להם. נתתי להם בשינים ככה שלא היתה להם תשובה ולא היתה להם ברירה אלא לחסום אותי!!
זה גושפנקא מצדך לתת לחכמי פורום אוצר החכמה בשיניים כשמגיע להם? כעת אני מבין ביתר בהירות מה משמעות התשובה לבן הרשע: אף אתה הקהה את שיניו, שכן כעת יהיה לו תירוץ לומר לאשתו.
אתה מכיר את הסיפור עם הנוב"י שאמר אני עשיתי מפושעים חסידים והם עשו מחסידים פושעים.
אף כאן אני עשיתי ממך צודק. ואתה עשית מאיתנו הבן הרשע...
אוצר החכמה כתב:זאב ערבות כתב:אוצר החכמה כתב:ר' זאב, אתה צריך להגיד לאשתך. בפולמוס האחרון לא שתקתי להם. נתתי להם בשינים ככה שלא היתה להם תשובה ולא היתה להם ברירה אלא לחסום אותי!!
זה גושפנקא מצדך לתת לחכמי פורום אוצר החכמה בשיניים כשמגיע להם? כעת אני מבין ביתר בהירות מה משמעות התשובה לבן הרשע: אף אתה הקהה את שיניו, שכן כעת יהיה לו תירוץ לומר לאשתו.
אתה מכיר את הסיפור עם הנוב"י שאמר אני עשיתי מפושעים חסידים והם עשו מחסידים פושעים.
אף כאן אני עשיתי ממך צודק. ואתה עשית מאיתנו הבן הרשע...
אוצר החכמה כתב:ר' זאב, אתה צריך להגיד לאשתך. בפולמוס האחרון לא שתקתי להם. נתתי להם בשינים ככה שלא היתה להם תשובה ולא היתה להם ברירה אלא לחסום אותי!!
זאב ערבות כתב:אוצר החכמה כתב:זאב ערבות כתב:אוצר החכמה כתב:ר' זאב, אתה צריך להגיד לאשתך. בפולמוס האחרון לא שתקתי להם. נתתי להם בשינים ככה שלא היתה להם תשובה ולא היתה להם ברירה אלא לחסום אותי!!
זה גושפנקא מצדך לתת לחכמי פורום אוצר החכמה בשיניים כשמגיע להם? כעת אני מבין ביתר בהירות מה משמעות התשובה לבן הרשע: אף אתה הקהה את שיניו, שכן כעת יהיה לו תירוץ לומר לאשתו.
אתה מכיר את הסיפור עם הנוב"י שאמר אני עשיתי מפושעים חסידים והם עשו מחסידים פושעים.
אף כאן אני עשיתי ממך צודק. ואתה עשית מאיתנו הבן הרשע...
ח"ו שיעלה כזאת על דעתי לשוות לחברי אוצה"ח שם של רשעים, הלא כל העדה קדושים...
ולדברי תוכן ניתן להוסיף בן חמישי: המרמה את עצמו!
נחלי אפרסמון כתב:[quot
מנהג זה של אמירת "לשם יחוד" הותקף קשות ובחריפות ע"י רבי יחזקאל לנדא, בעל ה"נודע ביהודה", המשיב לשואלו: עד שאתה שואלני נוסח אמירתו של המאמר לשם יחוד, יותר ראוי לשאול אם נאמר כי טוב באמירתו. ולדעתי זוהי רעה חולה בדורינו, ועל הדורות הראשונים שלא ידעו מנוסח זה ולא אמרוהו... עליהם נאמר "תומת רשעים תנחם". אבל בדורנו הזה... אלה הם מחריבי הדור ועל הדור היתום הזה אני אומר: "ישרים דרכי ה' צדיקים ילכו בם וחסידים יכשלו בם" (שו"ת "נודע ביהודה", יו"ד, סימן צ"ג מכ"ב סיון תקל"י).
במהדורה שניה, אגב, נדפס הפסוק בצורתו: "ישרים דרכי ה' צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם". אומרים, שהחסידים שחדו את המדפיסים,,, שידפיסו הפסוק בצורתו ועל כך אמר הנודע ביהודה: אני עשיתי מפושעים חסידים, והם עשו מחסידים פושעים... (הגרי"ל מימון: "שרי המאה" ח"א ע' 183).[במאמר מוסגר איני אוחז מס' זה]
עזריאל ברגר כתב:אוצר החכמה כתב:ר' זאב, אתה צריך להגיד לאשתך. בפולמוס האחרון לא שתקתי להם. נתתי להם בשינים ככה שלא היתה להם תשובה ולא היתה להם ברירה אלא לחסום אותי!!
אתם בטח מכירים את אבות דרבי נתן על "אל תרבה שיחה עם האשה"...
עזריאל ברגר כתב:ח"ו שיעלה כזאת על דעתי לשוות לחברי אוצה"ח שם של רשעים, הלא כל העדה קדושים...
עזריאל ברגר כתב:אוצר החכמה כתב:ר' זאב, אתה צריך להגיד לאשתך. בפולמוס האחרון לא שתקתי להם. נתתי להם בשינים ככה שלא היתה להם תשובה ולא היתה להם ברירה אלא לחסום אותי!!
אתם בטח מכירים את אבות דרבי נתן על "אל תרבה שיחה עם האשה"...
נחלי אפרסמון כתב:שידעו מה הסיפור. הגאון ר' יעקב חיים סופר אמר לי בזה"ל: אסור להכניס ספר זה לבית .
עוד אמר שהיו לו ב' קוסאות אחד רבנים ואחד סיפורים והיה וכו'[ידעתי שהגרע"י מצטטו בענף עץ אבות]
נחלי אפרסמון כתב:הגאון ר' יעקב חיים סופר אמר לי בזה"ל: אסור להכניס ספר זה לבית .
אישצפת כתב:נחלי אפרסמון כתב:הגאון ר' יעקב חיים סופר אמר לי בזה"ל: אסור להכניס ספר זה לבית .
הוא היה ת"ח גדול רק שהוא השתייך לזרם המזרחי ציוני, וכנראה משום כך אמר הגריח"ס את דבריו.
במאמר המוסגר [ככל הנראה כת"ר בלי עין רעה זכרן גדול שיודע לצטט מילה במילה מהספר מבלי שיחזיקנו בביתו על סמך קריאתו בו בעבר]
ירבו כמותך בישראל
נחלי אפרסמון כתב:שלא יקרא.
זאב ערבות כתב:עזריאל ברגר כתב:אוצר החכמה כתב:ר' זאב, אתה צריך להגיד לאשתך. בפולמוס האחרון לא שתקתי להם. נתתי להם בשינים ככה שלא היתה להם תשובה ולא היתה להם ברירה אלא לחסום אותי!!
אתם בטח מכירים את אבות דרבי נתן על "אל תרבה שיחה עם האשה"...
האם אפשר לקבל ציטוט לאלה שלא יודעים?
נחלי אפרסמון כתב:זאב ערבות כתב:עזריאל ברגר כתב:אוצר החכמה כתב:ר' זאב, אתה צריך להגיד לאשתך. בפולמוס האחרון לא שתקתי להם. נתתי להם בשינים ככה שלא היתה להם תשובה ולא היתה להם ברירה אלא לחסום אותי!!
אתם בטח מכירים את אבות דרבי נתן על "אל תרבה שיחה עם האשה"...
האם אפשר לקבל ציטוט לאלה שלא יודעים?
בהקשר זה צריך להזכיר את אחד הדברים החשובים שהורו לנו חז"ל, באבות דרבי נתן, פרק ו': "בזמן שבא אדם לבית המדרש ולא היו נוהגים בו שם כבוד, או שעירער (התקוטט) עם חברו, אל ילך ויאמר לאשתו כך וכך ערערתי עם חברי. כך וכך אמר לי, כך וכך אמרתי לו. מפני שבוזה את עצמו, ואשתו שהיתה נוהגת בו כבוד, עומדת ומשחקת עליו". כלומר הבריתא מציעה לנו שאדם לא יספר מה הדברים הרעים שחבריו אמרו עליו, שמא בן-זוגו יאמר לעצמו: אם אומרים עליו דברים אלה אולי הם אכן נכונים. כך גם מסביר רבינו עובדיה מברטנורא (אבות פרק א' משנה ה'): "מתוך שהוא מספר לה שחבריו גינוהו וביישוהו, אף היא מבזה אותו בליבה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 141 אורחים