דרומי כתב:אני לא מצליח להבין מה הענין לבוא בטענות למישהו שלא מקבל ממך משכורת ואינו חייב לך דין וחשבון. זכותו של ארגון הכשרות לומר 'אני לא לוקח אחריות יותר על המוצר הזה', מכל שיקול שהוא. ואין בכך שום הצהרה שהמוצר לא כשר, אלא רק שמטעם כלשהו הוא לא רוצה לקחת אחריות עליו.
כמובן שאם מדובר בגוף ממלכתי זה שונה, אולם כשיש גוף פרטי זכותו לעשות מה שהוא רוצה.
אוצר החכמה כתב:דרומי כתב:אני לא מצליח להבין מה הענין לבוא בטענות למישהו שלא מקבל ממך משכורת ואינו חייב לך דין וחשבון. זכותו של ארגון הכשרות לומר 'אני לא לוקח אחריות יותר על המוצר הזה', מכל שיקול שהוא. ואין בכך שום הצהרה שהמוצר לא כשר, אלא רק שמטעם כלשהו הוא לא רוצה לקחת אחריות עליו.
זכותו של כל אחד לעשות מה שהוא רוצה אבל אסור להונות את הבריות.
אם גוף הכשרות אומר את הדברים שאמרת בגלוי דהיינו דעו לכם שאנחנו לא נותנים הכשר לדברים בגלל שיקולים אישיים שונים ולא בגלל שהם לא עומדים בדרישות שלנו אז אין בעייה עם העניין וירא הציבור וישפוט אם הוא מעוניין לחזק את ההכשר הזה על ידי שיבקש אותו או לא.
אבל אם המצג הוא שאנחנו גוף כשרות שרק טובת הכשרות נגד עינינו (אפילו אם בכלל זה דרישות כספיות הקשורות למערכת הכשרות )וכל מי שהורדנו לו את ההכשר הסיבה היא בגלל בעיות כשרות או לפחות אי עמידה בדרישותינו בתחום הכשרות והעלויות הכרוכות בכך ולא סיבות אישיות. אם האמת אינה כך הרי זו הונאת הציבור.
דרומי כתב:[אזכיר בענין זה דוגמא מענין אחר לגמרי שצרמה לי.
פעם עבדתי במסגרת חינוכית מסויימת, ותפקידי היה לשהות עם תלמידי כיתה אחת בשעות הערב. מנהל המוסד היה אדם נמרץ, אך מאוד ספונטני ולא מסודר ומתוכנן. מפעם לפעם היה מוציא את התלמידים לאיזה אטרקציה, כך שבעצם לא היה לי צורך לבוא, וכך לשאר האנשים שהיו עם הכיתות האחרות, אולם לעולם לא היה מודיע מראש על כך, ובדרך כלל היה קורה שהיינו מגיעים לעבודתנו כרגיל ומוצאים מוסד ריק כך שבעצם לחינם באנו.
אני זוכר שאחד העובדים דיבר על כך שזה ממש פשע מה שעושה המנהל. הוא תיאר בדרמטיות כיצד הוא היה בכלל בעיר אחרת בסידורים שונים, וכשראה שהשעה מאוחרת נאלץ לקחת מונית ספיישל במחיר מלא ולבוא לעבודתו - והנה הוא מגלה שהמוסד ריק. למה אי אפשר להודיע לי? נגרם לי הפסד כספי לשווא.
אני לעומתו חשבתי שאין כאן שום פשע ושום עוולה. הרי בעצם היית אכן צריך לבוא לעבודה כרגיל, ואתה מקבל על כך משכורת. אלא מה, הרווחת שהגעת למקום ריק ואתה יכול לנצל את הזמן כרצונך... היית יכול להרויח עוד יותר אם היו מודיעים לך על כך מראש, אך תגיד תודה על מה שכן הרווחת!
אני מביא דוגמא זו כדי להמחיש את העובדה שלפעמים אנשים מתרגלים ש'חייבים להם' ומגדירים כל מניעת ריווח כ'עוולה' בשעה שזה ממש הפוך].
אוצר החכמה כתב:דרומי כתב:אני לא מצליח להבין מה הענין לבוא בטענות למישהו שלא מקבל ממך משכורת ואינו חייב לך דין וחשבון. זכותו של ארגון הכשרות לומר 'אני לא לוקח אחריות יותר על המוצר הזה', מכל שיקול שהוא. ואין בכך שום הצהרה שהמוצר לא כשר, אלא רק שמטעם כלשהו הוא לא רוצה לקחת אחריות עליו.
כמובן שאם מדובר בגוף ממלכתי זה שונה, אולם כשיש גוף פרטי זכותו לעשות מה שהוא רוצה.
זכותו של כל אחד לעשות מה שהוא רוצה אבל אסור להונות את הבריות.
אם גוף הכשרות אומר את הדברים שאמרת בגלוי דהיינו דעו לכם שאנחנו לא נותנים הכשר לדברים בגלל שיקולים אישיים שונים ולא בגלל שהם לא עומדים בדרישות שלנו אז אין בעייה עם העניין וירא הציבור וישפוט אם הוא מעוניין לחזק את ההכשר הזה על ידי שיבקש אותו או לא.
אבל אם המצג הוא שאנחנו גוף כשרות שרק טובת הכשרות נגד עינינו (אפילו אם בכלל זה דרישות כספיות הקשורות למערכת הכשרות )וכל מי שהורדנו לו את ההכשר הסיבה היא בגלל בעיות כשרות או לפחות אי עמידה בדרישותינו בתחום הכשרות והעלויות הכרוכות בכך ולא סיבות אישיות. אם האמת אינה כך הרי זו הונאת הציבור.
אין לי מושג מה הנושא שמדובר בו כאן אני רק מגיב לדברי דרומי.
כדכד כתב:דווקא בדוגמא שהביא כת"ר אני בהחלט מבין את ההכשר שהודיע על הסרת הכשרות.
עד עכשיו השתמשו בו ועכשיו זורקים אותו. לפחות שיצא מזה בצורה מכובדת
דרומי כתב:אין לי שום ענין להצדיק אף אחד, אבל אני עדיין סובר שאין בכך הונאת הבריות, שכן "הבריות" יודעות היטב שלגוף הכשרות יש אינטרסים נוספים על עצם הכשרות.
[אחת הסיבות שאני רואה לכתוב זאת למרות שאין לי שום קשר עם גוף כשרות כלשהו ובכלל אני 'עסקן' קטן מאוד... - היא דוקא משום שבעבר ראיתי את העולם בעיניים יותר טהורות (וילדותיות) והייתי נבהל מחדש על כל גילוי של אינטרסים, ובמבט לאחור אני חושב שהייתי נאיבי ותמים מדי. זה טוב להיות כך בגיל הצעיר, אבל בשלב מסויים בחיים צריך להפנים את המציאות וחבל לבזבז אנרגיה על טענות כאלה (כל עוד לא מדובר על עוולה של ממש: גניבה, זיוף, השמצות של שנאה וכדומה)].
יקים כתב:דרומי כתב:[אזכיר בענין זה דוגמא מענין אחר לגמרי שצרמה לי.
פעם עבדתי במסגרת חינוכית מסויימת, ותפקידי היה לשהות עם תלמידי כיתה אחת בשעות הערב. מנהל המוסד היה אדם נמרץ, אך מאוד ספונטני ולא מסודר ומתוכנן. מפעם לפעם היה מוציא את התלמידים לאיזה אטרקציה, כך שבעצם לא היה לי צורך לבוא, וכך לשאר האנשים שהיו עם הכיתות האחרות, אולם לעולם לא היה מודיע מראש על כך, ובדרך כלל היה קורה שהיינו מגיעים לעבודתנו כרגיל ומוצאים מוסד ריק כך שבעצם לחינם באנו.
אני זוכר שאחד העובדים דיבר על כך שזה ממש פשע מה שעושה המנהל. הוא תיאר בדרמטיות כיצד הוא היה בכלל בעיר אחרת בסידורים שונים, וכשראה שהשעה מאוחרת נאלץ לקחת מונית ספיישל במחיר מלא ולבוא לעבודתו - והנה הוא מגלה שהמוסד ריק. למה אי אפשר להודיע לי? נגרם לי הפסד כספי לשווא.
אני לעומתו חשבתי שאין כאן שום פשע ושום עוולה. הרי בעצם היית אכן צריך לבוא לעבודה כרגיל, ואתה מקבל על כך משכורת. אלא מה, הרווחת שהגעת למקום ריק ואתה יכול לנצל את הזמן כרצונך... היית יכול להרויח עוד יותר אם היו מודיעים לך על כך מראש, אך תגיד תודה על מה שכן הרווחת!
אני מביא דוגמא זו כדי להמחיש את העובדה שלפעמים אנשים מתרגלים ש'חייבים להם' ומגדירים כל מניעת ריווח כ'עוולה' בשעה שזה ממש הפוך].
לצערי, גם במוסד בו אני עובד זה קורה מדי פעם.
אני גם סבור שזה לא עוולה, זה פשוט רשעות!
על זה בדיוק אמר הלל 'מה דסני עלך לא תעביד לחברך'!!!
תוכן כתב:אוצר החכמה כתב:דרומי כתב:אני לא מצליח להבין מה הענין לבוא בטענות למישהו שלא מקבל ממך משכורת ואינו חייב לך דין וחשבון. זכותו של ארגון הכשרות לומר 'אני לא לוקח אחריות יותר על המוצר הזה', מכל שיקול שהוא. ואין בכך שום הצהרה שהמוצר לא כשר, אלא רק שמטעם כלשהו הוא לא רוצה לקחת אחריות עליו.
כמובן שאם מדובר בגוף ממלכתי זה שונה, אולם כשיש גוף פרטי זכותו לעשות מה שהוא רוצה.
זכותו של כל אחד לעשות מה שהוא רוצה אבל אסור להונות את הבריות.
אם גוף הכשרות אומר את הדברים שאמרת בגלוי דהיינו דעו לכם שאנחנו לא נותנים הכשר לדברים בגלל שיקולים אישיים שונים ולא בגלל שהם לא עומדים בדרישות שלנו אז אין בעייה עם העניין וירא הציבור וישפוט אם הוא מעוניין לחזק את ההכשר הזה על ידי שיבקש אותו או לא.
אבל אם המצג הוא שאנחנו גוף כשרות שרק טובת הכשרות נגד עינינו (אפילו אם בכלל זה דרישות כספיות הקשורות למערכת הכשרות )וכל מי שהורדנו לו את ההכשר הסיבה היא בגלל בעיות כשרות או לפחות אי עמידה בדרישותינו בתחום הכשרות והעלויות הכרוכות בכך ולא סיבות אישיות. אם האמת אינה כך הרי זו הונאת הציבור.
אין לי מושג מה הנושא שמדובר בו כאן אני רק מגיב לדברי דרומי.
ברגע שגוף כשרות הוא גוף כלכלי, וככזה הוא כל גוף כשרות שבעולם, אז הוא מונע גם משיקולים כלכליים. מי שחושב שיש גופי כשרות שניגשים להענקת הכשר לשם שמים בלבד, אז הוא חי באשליות. אני ממליץ לכל אחד שמתעניין בנושא להכנס לכל חנות שהוא, ולשאול את בעל הבית על המשגיח ועל הגוף שמעניק הכשרות על היחסים ביניהם, על המחיר שהם גובים, כדי להבין את הכוחות שפועלים בשוק.
לענין כתב:מעשה שהיה [בשינויים כמתבקש].
כידוע לכל, הביסלי אינו אלא סוג של פסטה - מטוגנת. החברות של הביסלי קונות את הפסטה המיוחדת הזו אצל היצרן הראשי, מטגנות, אורזות, ומוכרות במחיר כאשר ישיתו.
חשב מאן דהוא, אקנה גם אני מהיצרן את הפסטה, ובמקום לטגנה וכו' וכו' וכו', אמכרנה אני לציבור הצרכים, פסטה כמות שהיא, החפץ יטגנה בביתו, ויעשה ממנה ביסלי בעצמו.
אמר ועשה. מכר חבילות של חצי קילו (בסכום שכמובן אינו מתקרב למחיר של ביסלי מוכן), והציבור קנה בהמוניו.
ראה הרב פלוני בעל חברת הביסלי פלונית, כי יש לו מתחרה רציני, ויצעקו. ידע גם ידע כי כל בית דין או להבדיל בית משפט יזרוק אותו מכל המדרגות, מה עשה? נטל את הנשק המוכר... פנה ישירות אל הגוף המכשיר את הפסטות, אמר מה שאמר, עשה מה שעשה, וסוף דבר שחיש קל הוסר ההכשר מעל חבילות הפסטה המשווקות לציבור הצרכנים [לא הוסרה אלא המדבקה, אבל ההכשר עצמו על הפסטות עובד בכל המרץ, רק שאין ההכשר מרשה להדביק את המדבקות עם החותמת רק על הסטוקים הענקיים ולא על החבילות הנמכרות לציבור], ולפלוני היתה הרווחה.
מה לדעתכם? האם זה נשמע הגיוני?
היו שאמרו לי כי הכשר אינו מפעל התנדבותי, אלא עיסקי לכל דבר, ובתור שכזה הוא יכול כפי חפצו להחליט שהוא נותן כשרות רק למוישלה ולא ליענקלה, והוא הדין הכא.
והיו שזעקו חמס, הרי זו עוולה שאין כמותה! הלא הפסטות כשרות בהחלט, ואותו הפלוני עדיין קונה אותם בהמוניהם! האם הגון הדבר שלא להרשות לגלות לציבור שגם החבילות הקטנות כשרות למהדרין, וכל זה בכדי שפלוני יוכל לטגן אותם ולמכור אותם בפי עשר ממה שהיה עולה לצרכן הביתי לעשות זאת? האם הגון שלא לתת הכשר על חבילות קמח ביתיות ולאפשר רק למאפיות הענק לאפות לחם?
היות ואשכול סמוך עורר בי הרהורים נוגים בדבר שאלה דומה, אמרתי אעלה זאת לפניכם כאן [אם כי כמובן יש לחלק בין ועדות רבנים שנוסדו לשם שמים לבין הכשר שמהותו יתכן והיא מוגדרת כעסק פרטי שאינו חייב דו"ח לאף אדם].
איתן כתב:עוד דבר. חלק מההכשרים, מנסים ליצור תלות בין מוצרים שונים שלהם. למשל הכשר א' יכול לדרוש מדוכן שאוורמה לקנות תבלינים שתחת השגחתו דווקא, ולא תחת ההשגחה של הכשר ב', אף שהאחרון נחשב מהודר יותר. כך יש תמריץ לבעל חברת התבלינים לקבל הכשר דווקא מא' ולא מב'.
אני מכיר מקרה שהורידו הכשר על זה (או, ליתר דיוק לקחו את התעודה עד שיחזור בתשובה), ולא מפני חשש כשרות. כמובן, לא משנה האם דרישה כלשהי של הכשר מוצדקת - מישהו שמצפף על הוראות של משגיח ראוי לבוא על עונשו.
זה שיטה שיווקית ידועה שמשתמשים בה גם חברות כApple או Microsoft.
דרומי כתב:[אזכיר בענין זה דוגמא מענין אחר לגמרי שצרמה לי.
פעם עבדתי במסגרת חינוכית מסויימת, ותפקידי היה לשהות עם תלמידי כיתה אחת בשעות הערב. מנהל המוסד היה אדם נמרץ, אך מאוד ספונטני ולא מסודר ומתוכנן. מפעם לפעם היה מוציא את התלמידים לאיזה אטרקציה, כך שבעצם לא היה לי צורך לבוא, וכך לשאר האנשים שהיו עם הכיתות האחרות, אולם לעולם לא היה מודיע מראש על כך, ובדרך כלל היה קורה שהיינו מגיעים לעבודתנו כרגיל ומוצאים מוסד ריק כך שבעצם לחינם באנו.
אני זוכר שאחד העובדים דיבר על כך שזה ממש פשע מה שעושה המנהל. הוא תיאר בדרמטיות כיצד הוא היה בכלל בעיר אחרת בסידורים שונים, וכשראה שהשעה מאוחרת נאלץ לקחת מונית ספיישל במחיר מלא ולבוא לעבודתו - והנה הוא מגלה שהמוסד ריק. למה אי אפשר להודיע לי? נגרם לי הפסד כספי לשווא.
אני לעומתו חשבתי שאין כאן שום פשע ושום עוולה. הרי בעצם היית אכן צריך לבוא לעבודה כרגיל, ואתה מקבל על כך משכורת. אלא מה, הרווחת שהגעת למקום ריק ואתה יכול לנצל את הזמן כרצונך... היית יכול להרויח עוד יותר אם היו מודיעים לך על כך מראש, אך תגיד תודה על מה שכן הרווחת!
אני מביא דוגמא זו כדי להמחיש את העובדה שלפעמים אנשים מתרגלים ש'חייבים להם' ומגדירים כל מניעת ריווח כ'עוולה' בשעה שזה ממש הפוך].
משולש כתב:האם יש קשר לזה שפעם הבד"ץ לא היה נותן הכשר על מסטיקים (שמעתי אז שזה היה עניין עקרוני אצלם שזה "לא מכובד" או משהו כזה)
והיום בגלל שיש הרבה תחרות בשוק ההכשרים הם ויתרו על ההידור הזה...
עקביה כתב:כפי שאני מבין אין לו שום עניין שהעובדים יגיעו כשאין בהם צורך, אלא שהטרדה והטרחה שלהם, ועוגמת הנפש שתהיה להם מההגעה המיותרת, ומאידך האפשרות שלהם להנות מהחופש, מעניינים אותו כשלג דאשתקד, והוא לא מוכן להשקיע את הטרחה האפסית הנדרשת ממנו כדי לחסוך להם צער ולגרום להם הנאה.
אם ההגדרה פושע נראית לכם חריפה מדי, אני מוכן לשקול להחליף אותה במרושע או בממזר.
אוצר החכמה כתב:עקביה כתב:כפי שאני מבין אין לו שום עניין שהעובדים יגיעו כשאין בהם צורך, אלא שהטרדה והטרחה שלהם, ועוגמת הנפש שתהיה להם מההגעה המיותרת, ומאידך האפשרות שלהם להנות מהחופש, מעניינים אותו כשלג דאשתקד, והוא לא מוכן להשקיע את הטרחה האפסית הנדרשת ממנו כדי לחסוך להם צער ולגרום להם הנאה.
אם ההגדרה פושע נראית לכם חריפה מדי, אני מוכן לשקול להחליף אותה במרושע או בממזר.
איך הגעת לממזר???
סגי נהור כתב:את בעל המוסד ניתן אולי לחייב להודיע מראש מדין משיב אבידה.,.
יקים כתב:אני הקטן ג"כ מלא ביקורת על ההכשרים, מהטעמים המובאים.
אולם הפיתרון של תחרות אינו אידיאלי כלל. המציאות מוכיחה כי תחרות בתחום ההכשרים היא פירצה הגורמת לגופים בלתי אחראים שלא ניתן לסמוך עליהם, והם מוזילים עלויות, או שהם מפתים את הציבור בדרכים שונות, ורבה הנכשלה. מציאות זו הוכחה גם בהכשרים על מאכלים (ע"ע מלונות...) , וגם בהכשרים על כלים טכנולוגיים, שכל מיני רבנים עלומי שם החלו לתת הכשרים עם חותמת, כשהפרוץ מרובה על העומד במכשירים הללו.
מי אמר שלכל דבר יש פיתרון?
לפעמים כל החלופות גרועות, צריכים רק דעת ושכל, ובעיקר יראת שמים וסייעתא דשמיא, לבחור את החלופה הגרועה פחות מבין כולם.
איתן כתב:יקים כתב:אני הקטן ג"כ מלא ביקורת על ההכשרים, מהטעמים המובאים.
אולם הפיתרון של תחרות אינו אידיאלי כלל. המציאות מוכיחה כי תחרות בתחום ההכשרים היא פירצה הגורמת לגופים בלתי אחראים שלא ניתן לסמוך עליהם, והם מוזילים עלויות, או שהם מפתים את הציבור בדרכים שונות, ורבה הנכשלה. מציאות זו הוכחה גם בהכשרים על מאכלים (ע"ע מלונות...) , וגם בהכשרים על כלים טכנולוגיים, שכל מיני רבנים עלומי שם החלו לתת הכשרים עם חותמת, כשהפרוץ מרובה על העומד במכשירים הללו.
מי אמר שלכל דבר יש פיתרון?
לפעמים כל החלופות גרועות, צריכים רק דעת ושכל, ובעיקר יראת שמים וסייעתא דשמיא, לבחור את החלופה הגרועה פחות מבין כולם.
תחרות פועלת הן לחומרא הן לקולא. הכל תלוי בדרישות הציבור. אם יש ציבור גדול שמחמיר ומעוניין בחומרא כלשהי, אז יהיה לחץ על ההכשרים להחמיר, גם אם רבני ההכשר נוטים להקל. וכי עכשיו כשיש כמה הכשרים מהודרים התחרות ביניהם פוגעת ברמת כשרות שלהם? ההפך. קנאת הכשרים תרבה כשרות.
ולכוון הנגדי: אם יש הרבה אנשים שמוכנים להקל במשהו... אז.. אבל הרי אף אחד לא כופה אותך להשתמש בהכשר המקל, אז מה הבעיה? מישהו כופה אותך לאכול רבנות רגילה?
ללא ספק שבשאר מדדים (למשל עלות הכשרות) תחרות מביאה רק תועלת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים