מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשכנו תדרשו ובאת שמה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

לשכנו תדרשו ובאת שמה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' אוגוסט 10, 2018 1:28 am

ידועים דברי הנפש החיים (שער א' פרק ד') שאין תכלית כוונת מצות עשיית המקדש, "עשיית המקדש החיצוני, אלא תדעו שכל תכלית רצוני בתבנית המשכן וכל כליו, רק לרמז לכם שממנו תראו וכן תעשו אתם את עצמכם שתהיו אתם במעשיכם הרצויים כתבנית המשכן וכליו, כולם קדושים ראויים ומוכנים להשרות שכינתי בתוככם ממש." ועיין שם עוד לפני זה ואחרי זה בכל הפרק שזהו עיקר פנימיות ענין המשכן והמקדש.

ויש לעיין דמצינו שהתורה צותה "לשכנו תדרשו ובאת שמה" ומבואר בספרי שכתובה כאן מצוה לדרוש את מקום המקדש. וכפי שאכן עשה דוד המלך שנתן נפשו על חיפוש המקום הנכון לבנין המקדש. והיינו שעוד לפני מצות בנין המקדש בפועל, ישנו שלב מקדים של מציאת המקום הנכון של המקדש. ושלב זה במידה מסויימת יש לומר שהוא אפילו יותר יסודי מאשר בניית המקדש עצמו, וזאת בכמה בחינות. ראשית, מעשה הבנין עצמו לא דרש מסירות נפש, ואילו ענין חיפוש ודרישת המקום היה כרוך בנתינת כל עצמיותו של דוד המלך.
ב. בית המקדש הרי יכול להחרב ח"ו, וכפי שאכן היה פעמיים, אבל מקום המקדש (כלומר זה שבירושלים שנבחר לדורות) הוא לעולם ולעולמי עולמים, וא"א להפקיע את קדושתו, וכל זה נעשה על ידי דרישת השכינה.

ויש לעיין היכן הוא הקבלת השלב העיקרי הזה בעבודת האדם בעשיית עצמו למשכן ומקדש.

ואפשר להציע (ואולי זה על דרך הדרוש, וצריך לחפש יותר על דרך הפשט) שהמקביל לדרישת מקום המקדש הוא חיפושו של האדם היכן הוא חלקו המיוחד בתורה ועבודה, דרכו המיוחדת בלימוד התורה, קיום המצוות, עבודת המידות, וכל חלקי העבודה. שכן אם ינסה לבנות את עצמו בצורה לא מתאימה ונכונה לא יצליח, ונמצא שהיסוד לכל עבודת האדם בזה הוא מציאת ה"מקום הנכון" לבניית ה"מקדש" שבתוכו.
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ש' אוגוסט 01, 2020 11:37 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

החושב
הודעות: 1325
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: לשכנו תדרשו ובאת שמה

הודעהעל ידי החושב » ו' אוגוסט 10, 2018 1:54 am

דורשי יחודך כתב:ואולי יש לומר (ואולי זה דרך דרוש, וא"כ צריך לחפש שוב על דרך הפשט)

הדברים יפים מאוד מצד עצמם.
ההקשר והקושיא מהעניין של 'לשכנו דרשו' הוא על דרך הדרוש בלבד. לכן אין שום טעם וצורך לחפש תירוץ על דרך הפשט. זה מתכון בטוח לעקם את השכל וללמוד תורה שלא לשמה.

תרגימא
הודעות: 83
הצטרף: א' מרץ 19, 2017 12:13 am

Re: לשכנו תדרשו ובאת שמה

הודעהעל ידי תרגימא » ו' אוגוסט 10, 2018 1:55 am

שמואל-ב פרק כד, פסוק כה - פירוש הרד"ק:
ויעתר ה' לארץ ותעצר המגפה מעל ישראל - וקביל ה' צלות דיירי ארעא, ובדרש כל האלפים האלה שנפלו בימי דוד לא נפלו אלא ע"י שלא תבעו בית המקדש והרי דברים קל וחומר ומה אם אלו שלא היה בימיהם ולא חרב בימיהם נפלו על שלא תבעו אותו אנו שהיה בימינו וחרב בימינו על אחת כמה וכמה לפיכך התקינו זקנים ונביאים ליטע בפיהם של ישראל להיות מתפללים שלשה פעמים בכל יום השב שכינתך ומלכותך לציון וסדר עבודתך לירושלם אכי"ר סלה, סליק ספר שמואל:

תרגימא
הודעות: 83
הצטרף: א' מרץ 19, 2017 12:13 am

Re: לשכנו תדרשו ובאת שמה

הודעהעל ידי תרגימא » ו' אוגוסט 10, 2018 1:55 am

החושב כתב:
דורשי יחודך כתב:ואולי יש לומר (ואולי זה דרך דרוש, וא"כ צריך לחפש שוב על דרך הפשט)

הדברים יפים מאוד מצד עצמם.
ההקשר והקושיא מהעניין של 'לשכנו דרשו' הוא על דרך הדרוש בלבד. לכן אין שום טעם וצורך לחפש תירוץ על דרך הפשט. זה מתכון בטוח לעקם את השכל וללמוד תורה שלא לשמה.


זה לא דרוש, הרמב"ם (בתחילת הל' מלכים) לומד מכך חיוב לבנות את בית המקדש (גם כשיש משכן..)

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: לשכנו תדרשו ובאת שמה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' אוגוסט 10, 2018 2:05 am

'j
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב א' אוגוסט 12, 2018 2:37 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: לשכנו תדרשו ובאת שמה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' אוגוסט 10, 2018 2:07 am

תרגימא כתב:
החושב כתב:
דורשי יחודך כתב:ואולי יש לומר (ואולי זה דרך דרוש, וא"כ צריך לחפש שוב על דרך הפשט)

הדברים יפים מאוד מצד עצמם.
ההקשר והקושיא מהעניין של 'לשכנו דרשו' הוא על דרך הדרוש בלבד. לכן אין שום טעם וצורך לחפש תירוץ על דרך הפשט. זה מתכון בטוח לעקם את השכל וללמוד תורה שלא לשמה.


זה לא דרוש, הרמב"ם (בתחילת הל' מלכים) לומד מכך חיוב לבנות את בית המקדש (גם כשיש משכן..)
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב א' אוגוסט 12, 2018 2:37 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

החושב
הודעות: 1325
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: לשכנו תדרשו ובאת שמה

הודעהעל ידי החושב » ו' אוגוסט 10, 2018 10:16 am

דורשי יחודך כתב:
החושב כתב:
דורשי יחודך כתב:ואולי יש לומר (ואולי זה דרך דרוש, וא"כ צריך לחפש שוב על דרך הפשט)

הדברים יפים מאוד מצד עצמם.
ההקשר והקושיא מהעניין של 'לשכנו דרשו' הוא על דרך הדרוש בלבד. לכן אין שום טעם וצורך לחפש תירוץ על דרך הפשט. זה מתכון בטוח לעקם את השכל וללמוד תורה שלא לשמה.

אסביר את כוונתי האם זה דרוש או לא.
הנפש החיים כותב את היסוד הזה שהמקדש מקביל לעבודת האדם (אני לא חושב שהוא ז"ל היחיד, ואני חושב שיש גם מקורות בחז"ל, אחפש בע"ה). לזה אני לא קורא "דרוש", זה כמובן זה לא הפשט הפשוט של המקדש, זה רובד יותר עמוק אבל זה לא מה שאנו בדרך כלל קוראים דרוש. דרוש זה מה שאומרים הדרשנים כשבאים "לעקם את השכל וללמוד תורה שלא לשמה", כהגדרתך הממצה.
אני שואל לפי הנפש החיים (ובהנחה שהוא לא בא "לעקם את השכל וללמוד תורה שלא לשמה". אולי אתה חולק על זה.) היכן מתקיים ברובד זה הענין של דרישת ציון.

התכוונתי לנקודה אחרת. נפש החיים מקביל את עניין המקדש לעבודה הפנימית של האדם. וכעת אתה בא להוסיף שראוי למצוא הקבלות גם ברזולוציות גבוהות יותר. כמו שבמקדש יש 'לשכנו תדרשו' כך צריך להיות גם בעבודה הפנימית של האדם.
ועל זה הערתי: אתה הרי, מן הסתם, לא תטען שלפי נפש החיים צריך להיות גם מענה לשאלות מהסוג: איפה ההקבלה לדין 'כל שפסולו בקדש הקדש מקבלו', וכן איפה ההקבלה ל להבדל שבין מחשב חוץ לזמנו לבין מחשב חוץ למקומו.

דרוש זה מה שאומרים הדרשנים כשבאים "לעקם את השכל וללמוד תורה שלא לשמה", כהגדרתך הממצה.

אני לא מסכים. דרוש זה בסדר גמור, אם יודעים שזה דרוש. הבעיות מתחילות כאשר לא מבחינים בין דרוש לפשט.

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: לשכנו תדרשו ובאת שמה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ש' אוגוסט 01, 2020 11:46 pm

הרב החושב. כתבת:
התכוונתי לנקודה אחרת. נפש החיים מקביל את עניין המקדש לעבודה הפנימית של האדם. וכעת אתה בא להוסיף שראוי למצוא הקבלות גם ברזולוציות גבוהות יותר. כמו שבמקדש יש 'לשכנו תדרשו' כך צריך להיות גם בעבודה הפנימית של האדם.
ועל זה הערתי: אתה הרי, מן הסתם, לא תטען שלפי נפש החיים צריך להיות גם מענה לשאלות מהסוג: איפה ההקבלה לדין 'כל שפסולו בקדש הקדש מקבלו', וכן איפה ההקבלה ל להבדל שבין מחשב חוץ לזמנו לבין מחשב חוץ למקומו.

עד כאן דבריך.

תשובתי:
קודם כל אני דוקא חושב שעל פי דברי הנפש החיים, אכן ישנה הקבלה לכל פרטי ודיני המקדש, בעבודת האדם, אלא שב"רוזולוציות" (כלשונך) כה גבוהות אין לי ולדכוותי שום גישה אליהם, ומסתבר שהם יותר על דרך הסוד.
יש הבדל ענקי בין ה"רזולוציה" (כלשונך) של הקבלת דין "כל שפסולו בקדש הקדש מקבלו" לבין ה"רזולוציה" של דבר יסודי וכללי של דין "לשכנו תדרשו". ובעצם דין "לשכנו תדרשו" הוא החלק הכי כללי שיש בענין בנין המקדש, שכן בענין בנין המקדש עצמו כבר ישנם פרטים ופרטי פרטים, ואילו עניין דרשית השכינה הוא דבר אחד כללי, שאילה אחת כללית "היכן הוא מקום המקדש". ולכן מסתבר לענ"ד שיש אמנם מקום גדול לנסות להבין מהי ההקבלה בעבודת האדם, וכ"ש לאור הדברים שהצעתי למעלה שנראה אמנם הקבלה פשוטה.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: גבול ים ו־ 283 אורחים