זקני דרום כתב:המצב מחמיר משנה לשנה
השנה השיא הוא מאתיים חמישים בחורים לשיעור וישנם ישיבות מאה שבעים מאה חמישים וכן ע"ז הדרך
השאלה היא האם אפשר ככה לחנך תלמידים?
לאיפה עוד יגיעו?
פלגינן כתב:מאחר וגם כשיש עשרים בשיעור, החינוך הוא זוועה, כבר אי אפשר לדעת מה יותר גרוע.
דודי צח כתב:תיקון טכני, כל הישיבות שהכניסו המון בחורים בשיעור א' דהיינו יותר מ100 יש להם 'מקבילים', אין חיה כזאת שר"מ שיעור א' מדבר לפני למעלה מ200 בחורים, כך בפוניבז' וכך בכל הישיבות.
והוויכוח יש לו מקום גם עם 80 בחורים בשיעור אחד. רק באתי לתקן את ההקצנה, ואת הרצון הפנימי של כמה חברים לדגדג לפונוביז' הוותיקה
זקני דרום כתב:דודי צח כתב:תיקון טכני, כל הישיבות שהכניסו המון בחורים בשיעור א' דהיינו יותר מ100 יש להם 'מקבילים', אין חיה כזאת שר"מ שיעור א' מדבר לפני למעלה מ200 בחורים, כך בפוניבז' וכך בכל הישיבות.
והוויכוח יש לו מקום גם עם 80 בחורים בשיעור אחד. רק באתי לתקן את ההקצנה, ואת הרצון הפנימי של כמה חברים לדגדג לפונוביז' הוותיקה
פרנקל תאומים כתב:זקני דרום כתב:דודי צח כתב:תיקון טכני, כל הישיבות שהכניסו המון בחורים בשיעור א' דהיינו יותר מ100 יש להם 'מקבילים', אין חיה כזאת שר"מ שיעור א' מדבר לפני למעלה מ200 בחורים, כך בפוניבז' וכך בכל הישיבות.
והוויכוח יש לו מקום גם עם 80 בחורים בשיעור אחד. רק באתי לתקן את ההקצנה, ואת הרצון הפנימי של כמה חברים לדגדג לפונוביז' הוותיקה
אכן, ישנם כאלה שההצלחה המטאורית של פוניבז' היא לצנינים בעיניהם, והם נזכרים לסחוט מעצמם דמעות על מספר התלמידים הרב בשיעור....
בכל אופן, כאמור, הנושא הוא באמת בעיקרו מספר אנשי הצוות שבישיבה. ניתן לקבל בחורים רבים אבל לחלקם לכמה מקבילות, או לכה"פ להרבות ב'משגיחים קטנים' ו"משיבים". אילולא זאת, גם שיעור של שישים בחורים הוא גדול ומופרז. צאו וראו אצל הבנות שכולם מקטרים על הכיתות הגדולות, ואעפ"כ, שישים תלמידות בכיתה, דומני שאין בנמצא.
אם היו מעמידים מספר רב של אנשי צוות, היתה בכך ברכה גדולה לבחורים, וגם.. לאברכים רבים ת"ח המעוניינים להוציא לפועל את כוחותיהם ולהרביץ תורה בישיבות. אם היו ממנים אנשי צוות במספר הראוי בהיכלי הישיבות, היו זוכים עוד מאות אברכים להרביץ תורה ולא להרגיש את עצמם אפורים. אלא מאי? המשכורות הן הבעיה? למרבה הצער, נראה שהמצב כיום הוא שאברכים יסכימו לשמש בקודש גם תמורת מלגת אברכים מעט מוגדלת, אולי אפי' בחינם (מה אני בחינם אף אתם בחינם), גם אם מצבם הכלכלי רחוק מלהיות שפיר.
נוטר הכרמים כתב:פרנקל תאומים כתב:זקני דרום כתב:דודי צח כתב:תיקון טכני, כל הישיבות שהכניסו המון בחורים בשיעור א' דהיינו יותר מ100 יש להם 'מקבילים', אין חיה כזאת שר"מ שיעור א' מדבר לפני למעלה מ200 בחורים, כך בפוניבז' וכך בכל הישיבות.
והוויכוח יש לו מקום גם עם 80 בחורים בשיעור אחד. רק באתי לתקן את ההקצנה, ואת הרצון הפנימי של כמה חברים לדגדג לפונוביז' הוותיקה
אכן, ישנם כאלה שההצלחה המטאורית של פוניבז' היא לצנינים בעיניהם, והם נזכרים לסחוט מעצמם דמעות על מספר התלמידים הרב בשיעור....
בכל אופן, כאמור, הנושא הוא באמת בעיקרו מספר אנשי הצוות שבישיבה. ניתן לקבל בחורים רבים אבל לחלקם לכמה מקבילות, או לכה"פ להרבות ב'משגיחים קטנים' ו"משיבים". אילולא זאת, גם שיעור של שישים בחורים הוא גדול ומופרז. צאו וראו אצל הבנות שכולם מקטרים על הכיתות הגדולות, ואעפ"כ, שישים תלמידות בכיתה, דומני שאין בנמצא.
אם היו מעמידים מספר רב של אנשי צוות, היתה בכך ברכה גדולה לבחורים, וגם.. לאברכים רבים ת"ח המעוניינים להוציא לפועל את כוחותיהם ולהרביץ תורה בישיבות. אם היו ממנים אנשי צוות במספר הראוי בהיכלי הישיבות, היו זוכים עוד מאות אברכים להרביץ תורה ולא להרגיש את עצמם אפורים. אלא מאי? המשכורות הן הבעיה? למרבה הצער, נראה שהמצב כיום הוא שאברכים יסכימו לשמש בקודש גם תמורת מלגת אברכים מעט מוגדלת, אולי אפי' בחינם (מה אני בחינם אף אתם בחינם), גם אם מצבם הכלכלי רחוק מלהיות שפיר.
מגוחך לחשוב שהבעיות הם המשכורות...
נואלת בעיני הנטיה פעם אחר פעם לחטט במניעים וברצון פנימי, ולא להסתפק בדיון ענייני מכובד. הייתי מציע לאותם אנשים לדון גם במניעי עצמם בבואם בכל פעם לחשוף את מניעי אחרים. זו לא התנהגות הוגנת כלל, ובעיני זה גרוע יותר ממניעים אפלים כאלו ואחרים.
ישא ברכה כתב:בעז"ה
הרעיון של הוספת משיבים ומשגיחים קיים, זה מועיל קצת, בעיקר לאלו שתופסים קשר אישי ומתמשך, אבל רוב הבחורים לא מקבלים תועלת משמעותית. יש לזה כמה סיבות, אחת, שעדיין את הטון העיקרי נותנת החברה. שנית, המישיבים זוכים למעמד זוטר בישיבה, הסמכויות שלהם קטנות. צריך לעשות משהו רציני יותר, שיעורים קטנים עם רמי"ם שיש להם קשר אישי וידיעה מה המצב הרוחני של כל בחור.
ואגב, אכן לא ראוי לדון על מקום מסוים, אבל כיון שכבר עלה, אכתוב את דעתי הקטנה. יש הבדל בין 90 בחורים לבין 250 בחורים, ואם אמנם גם 90 זה הרבה ויש בזה נזק לבחורים (אמר לי אחד מראשי הישיבות הידוע כמחנך, שמעל 70 הוא מרגיש חוסר שליטה), אבל 250 זה קטסטרופה. ויש הבדל אם לומדים בישיבה עם מערכת מסודרת, או שאתה הולך ללמוד בשכונה בב"ב עם 2000 בחורים. ויש הבדל בין ישיבה שבשידוכים אפשר לברר אצל מי מאנשי הצוות, לבין ישיבה שאין אחד מהנהלת הישיבה שיודע מה באמת קורה עם הבחור. וכהנה וכהנה, הצד השוה שכל החסרונות המדוברים על עולם הישיבות הנוכחי הינם מוכפלים באם הישיבות, והצער כפול הן בהיותה מקבלת כיום את מיטב בחורי החמד, והן היותה מודל לחיקוי לישיבות אחרות (וכאשר עיננו רואות את התחרות הפראית ברישום המוגדל, ועוד).
אינני מזהה בהם אשמה מיוחדת יתר על שאר הישיבות, הם פועלים כמו כל הישיבות, וה' נותן להם יותר מאחרים. כולם רודפים אחרי בחורים ומוכנים להגדיל את הישיבה מתוך מגמה להגדיל את שם הישיבה, בלי לחשוב מה התועלת האישית שתהיה לבחורים. אכן כולם מתנהגים בחוסר אחריות, שלא צריכים הרבה חכמה לשים לב אליו, אבל בהחלט כואב הלב שדוקא הישיבה היושבת ראשונה במלכות, במקום להיות מתווה הדרך בחינוך ובעבודת ה', הינה היום הדוגמא ההפכית. אכן לא אוכל שלא להביע את תסכולי מהמוני ת"ח יראי אלוקים שאם היו יודעים היו יכולים למנוע את המצב המטורף שמוסיף להדרדר, ומשום מה לא נשמע קולם בזה, אולי הם לא מודעים לתופעה.
זאב ערבות כתב:ישא ברכה כתב:בעז"ה....
אילו אנכי הקטן היה כותב דברים אלו, הייתי נחסם ללא כל ספק! האם יש לך איזה מעמד בהנהלה המקנה לך חסינות? יש לי עוד סברות להוסיף אך אני חושש להעלותם על הכתב פן ישתלחו בי.
פרנקל תאומים כתב:
מה דעתם של גדולי הדור על כל הנ"ל? מדוע כמעט כל הישיבות החשובות מתענקות לאין שיעור מבלי להתענק במקביל גם במספר אנשי הצוות וחלוקת השיעורים למקבילות?? אינני יודע. אינני יודע. ידוע לי כן על אדם גדול אחד שהעניין הזה הוא אכן בנפשו (הגר"י אייכנשטיין שליט"א), ואכן בישיבתו החשובה (באמת) הוא עומד כארי מול כל הלוחצים כבר שנים רבות על מספר קטן מאד (יחסית למקובל היום) של תלמידים, למרות שהיה ביכולתו להגדיל את התפוסה שלה כהנה וכהנה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 71 אורחים