עמוד 1 מתוך 1

האם בכדי להיות 'חרדים' אנחנו חייבים שיהיו 'חילונים'? [אברכים - בעלי בתים]

פורסם: ו' יוני 08, 2018 11:32 am
על ידי כשרות
בעקבות האשכולות על נושא ה'בעלי בתים' מול האברכים.

ברצוני להעמיד תובנה שעומדת בראשי הרבה זמן.

עד לפני כ300 שנים, לפני פרוץ ההשכלה, היו תפוצות ישראל באירופה, מוגדרות בהגדרה אחת, ללא חלוקה בין חילונים, חרדים, משכילים, וכהנה וכהנה, עם פרוץ ההשכלה, והתבדלות הקהילות שנוצרה עם הזמן, התהוו ההגדרות האלו.

מאידך, למרות שלא היו בתקופות ההן [היינו לפני כ300 שנה] הגדרות שונות וזרמים שונים, ברור ופשוט הוא, שבין ה'עמך' שבשדות, לא כולם היו יראים ושלמים, היו כאלו שלא קיימו מצוות, היו קהילות שלמות רפויות מאוד בשמירת המצוות, אבל לא הייתה 'מפלגה', היינו לא הייתה 'מפלגת' משכילים, או 'מפלגת' חילונים, כולם היו יהודים, ובתוך המפלגה הגדולה 'היהודית', חיו כולם, ההיררכייה הייתה ברורה, הרבנים וראשי הקהל למעלה, וכל השאר למטה, שומרי מצוות ושאינם.

ככל שעם השנים נוצרה התבדלות הקהילות, והתהוותה האורתוקדסיה המודרנית כפי שאנו מכירים אותה כהיום הזה, נוצרה דרישה להגברת ההזדהות הפנימית בקהילות המתבדלות, כלומר: אם עד עכשיו הגדרתו וזהותו האישית של אדם שומר תורה ומצוות הייתה '1 אני יהודי ולא גוי, 2 יהודי אומר לשמור תורה ומצוות', התווספה הגדרה נוספת '1 אני יהודי ולא גוי, 2 להיות יהודי פירושו לשמור תורה ומצוות, 3 להיות יהודי ולשמור תורה ומצוות פירושו להיות חרדי, ולא משכיל ולא חילוני ולא מזרוחניק [התפתחות מאוחרת]'.

עולה מכאן, שבכדי לשמור על הזהות האורתודוקסית, נוצר עם הזמן צורך ב'אויב', במישהו השונה ממך, שאם אין מישהו השונה ממך, במה אתה חרדי?

אני מציע לבחון במשקפיים אלו, את החלוקה של תשמ"ט בין חסידים לליטאים, אז התווספה הגדרה נוספת לחרדיות הליטאית, אני יהודי, שומר מצוות, ו-'בן תורה', והחסיד - לא בן תורה.

הבעיה שנוצרה בקהילה הליטאית עם השנים, שככל שהציבור גדל, והשוליים מתרחבים, נוצרה בעיה חמורה, שוו בעיני דמיונכם מצב בו יש 4 מיליון חרדים בישראל, חלקם מאוד מאוד מודרנים, לומדים בישיבות תיכוניות, בישיבות גדולות מודרניות, יוצאים לעבוד מיד אחרי החתונה, וחלקם מאנשי תפרח ותורה בתפארתה, הרי זה לא עובד יחד, בוגר תורה בתפארתה מוכרח להרגיש שונה מבוגר נהורא - עטר'ס.

בכדי לגבש את הזהות הפנימית, מוכרח החרדי בוגר 'תפארתה', לגבש לעצמו זהות חדשה השונה מבוגר 'עטר'ס'
כל עוד הציבור היה קטן, היה אפשר להסתדר, כולם צריכים את כולם, כולם צריכים קולות בקלפי, ובסופו של דבר מאמינים פחות או יותר באותם גדולי ישראל ואותו סט ערכים [פחות או יותר]

אבל לא לעולם חוסן

על רקע זה באה ההתפלגות של השנים האחרונות בתוך הציבור הליטאי פנימה, כאשר קמו קהילה גדולה, רובם המוחץ אברכים, עם זיק בעיניים, רבים מהם טיפוסים אנרגטיים מאוד עם שפה ברורה מאוד ודעות מאוד מאוד נחרצות, והודיעו פה אחד, כי לצורך הזהות החרדית שלהם, הם צריכים היפרדות מקהילות אחרות, שהרי אם בבתים אחרים יש אינטרנט, עיתון משפחה, ישיבות תיכוניות, 'פשרנות' בנושאים שונים, טיפטופי התגייסות קלים, הרי מעתה בכדי לשמור על הזהות החרדית בתוך כזה ציבור ענק, נדרשת החלוקה הפנימית להתבצע שוב

וכך קמה לה קהילה עם זהות חרדית חדשה.

אני מציע לבחון את הוויכוח באשכולות הסמוכים לגבי בעלי הבתים מול האברכים, באותה הצורה, בכדי לגבש את הזהות החרדית שלהם, ישנם כאלו שצריכים גם את החלקים האלו של ההתקפה כנגד בעלי הבתים [היותר מודרנים כמובן, לא בעלי בתים מסוגם של חלק מהכתבים ביתד נאמן]
וכך נוצרה טרמינולוגיה חדשה 'חרדים חדשים',
כלומר, אני חרדי, שזה אומר להיות אברך בן תורה, או לחילופין לעבוד בעסקנות קלה, ואם לעבוד בעבודה של ממש אז להיות 'שפוף ובוכה', אבל אם אתה למשל 'עורך דין' ולא מתבייש בעבודתך, מכניס עיתון משפחה הביתה, והכי גרוע עם חולצה כחולה, זה אומר שאתה ואני לא שייכים לאותה הקהילה, אני חרדי - ואילו אתה חרדי חדש

מכאן עולה, כי ישנם קהלים בציבור שלנו, שחלק מההגדרה האישית שלהם, היא הפילוג בין האברך הבן תורה, לבין הבל'בת, בלי הפילוג והחלוקה הזו, הוא מאבד את ההגדרה האישית שלו, יותר מזה, הוא מאבד את חינוך הילדים שלו, הרי כל ערב הוא משנן לילדים, אנחנו חרדים, מצייתים למרנן ורבנן, אנחנו בני תורה, מאמינים רק בלימוד התורה, לצאת לעבוד זה בעיה, זה רע, זה נגד החינוך.


וכאן מגיע הרב דוד לייבל
ללא בושה, הוא מרים רשת כוללים, הפונה בדיוק לאותם בעלי בתים שחלקם מנותקים, מציע להם ללמוד, ולא מתוך גמרות כחולות, אלא ללמוד 'בעיון' ממש 'כמו בישיבה', במעשים אלו הוא מנתק ומבטל את ההפרדה, הרי גם הבל'בת לומד כעת בעיון, ולא רק לומד, אלא לומד 'בכולל'.

יתרה מכך, הוא עושה כנס, בבנייני האומה, עם ראשי ישיבות מכובדים, ומדבר על כך שבל'בתים הם לא סוג ב', הזדעזעי ארץ

כשהרב לייבל אומר שבל'בת שומר מצוות שלומד כל יום וקובע עיתים לתורה, הוא לא סוג ב'
הוא מזעזע את הזהות החרדית של אנשים רבים, בעיתון יתד נאמן שלא לדבר על עיתון אחר, מורגשת רעידת אדמה קלה
הרי כל הזהות שלנו היא שאנחנו בני תורה, אז ברור שהבל'בת הוא סוג ב'

וכאן עולה השאלה, האם ככל שהציבור יגדל, ויפרח, ויתרבו מקומות התורה
האם נשכיל להתאחד?
האם כל עשרים- שלושים שנה נהיה מוכרחים להתפצל?
בעוד 15 שנה 30 אחוז מהציבור יהיו עם טלפונים חכמים מוגנים, אין בזה שאלה בכלל, האם הציבור יתפלג בין אלו שיש להם ואלו שאין להם?
בעוד 30 שנה יהיה עיתון יותר מודרני מ'משפחה', ויהיה עיתון יותר קיצוני מה'פלס', האם נהיה עוד ציבור אחד?

ידועים דברי המהר"ל על המחלוקות בעם ישראל
ייתכן ובאמת בכדי לשמור על זהות, חייבים להתפצל
אינני יודע
קטונתי

Re: האם בכדי להיות 'חרדים' אנחנו חייבים שיהיו 'חילונים'? [אברכים - בעלי בתים]

פורסם: ו' יוני 08, 2018 12:15 pm
על ידי ונתנו ידידים
עצם הנושא מעניינת אבל היית צריך להפסיק באמצע בלי כל החצי השני שכבר נמאס לי ואני מניח לאחרים לקרוא ולדוש את אותם נושאים שוב ושוב, וגם כמה שורות באמצע שלא לעורר פרובוקציות.

Re: האם בכדי להיות 'חרדים' אנחנו חייבים שיהיו 'חילונים'? [אברכים - בעלי בתים]

פורסם: ו' יוני 08, 2018 12:23 pm
על ידי ההוא גברא
כבר הסכימו כל העוסקים בחרדים המודרנים שרק הם עסוקים בזהות בהשפעת החילונים, וכל החרדים הסגורים אינם יודעים מה זו זהות.
ולפי כתיבתך אינך מבין בחרדיות מבפנים. לא היתה התפלגות מרצון אלא מחלוקת קשה כחותך בבשר החי.
נמצא שלשיטתך אתה בא מבחוץ ומנסה להכניס מושגים זרים וגם לשכנע את הציבור שהם חשבו בהם קודם. זה כמו לזייף תוצאות מחקר...

Re: האם בכדי להיות 'חרדים' אנחנו חייבים שיהיו 'חילונים'? [אברכים - בעלי בתים]

פורסם: ו' יוני 08, 2018 1:27 pm
על ידי משולש
הגדרת זהות נצרכת רק אם רוחות רעות נושבות בחוץ.
אכן אם בחוץ יש שמש נעימה וחמימה אין צורך להתגונן ע"י זהות נוספת ומספיק להיות "יהודי" וגמרנו.

Re: האם בכדי להיות 'חרדים' אנחנו חייבים שיהיו 'חילונים'? [אברכים - בעלי בתים]

פורסם: ו' יוני 08, 2018 2:23 pm
על ידי אש משמים
הגלים של הצונאמי לא שקטים..
אני לא יודע מה כתבת בציניות ומה באמת.
לדעתי הישרה והמשונה נגעת בנקודות הכואבות ביותר בציבור החרדי.

א. עצם זה שאין התבוננות אמיתית מה טוב ומה רע מה נצרך ומה לא מה מחויב ומה מותר אלא כל העיסוק הוא מי מעלי ומי מתחתי איזה עיתון יותר פופולרי ומה ה'שם' שלי ברחוב או איך אני נראה בביהמ"ד אז כל התחזית שלך נכונה ותהיה יותר ויותר זוועתית אנשים יהיו יותר מפלגות פוליטיות או קבוצות כדורגל אם שחקנים טובים ומעודדים נאמנים וכל האמת תעדר ותעלם כליל.

ב. במה אתה חרדי???????
אחת השאלות הכואבות ביותר היום אם לא הכואבת ביותר!
התשובות נעות בין צבע החולצה ל'השקפה' או נקיטת צד באיזה ויכוח כספי באחת הישיבות הטובות של הדור הקודם..
אף אחד לא חולם שיש איזה קשר בין חרדיות לחרדה ממשהו או מישהו, הכל הפך לפוליטיקה ומפלגות. וכך השם 'עולם השקר' קיבל משמעות חזקה מתמיד.

ג. למה הזהות הפנימית צריכה להיות על דרך השלילה ולא ע"י החיוב ועשיית הטוב?? יתכן שעשיית הטוב בדורינו הוא להרע לאחרים??
'זהות (יהודית!) פנימית' בנויה על ערכי התורה על מדותיה על תיקון האדם ביציאה מכל לכלוכי התאוות ועל האמת. אלו דברים שיש אך ורק בתורה הק' ולא בשום מחוז אחר אז מה כל החיפושים האלו אחר 'זהות' 'השקפה' ו'מיוחדות'??

ד. אנשי ה'זיקה בעיניים' נגועים כמו כולם באותם התמודדיות בדיוק! דרך ההתמודדות שלהם טיפה שונה בכך שאצלם כביכול כולם שמרנים מיושנים שאינם יודעים מהו אינטרנט ואיך פותחים מחשב אך אין זו המציאות ומי שמכיר אותם יודע, אלא נותנים הרגשה כזו לציבור כדי להתדמות כ'שומרי החומות' ו'לוחמי מלחמת ה'' אך אין זה פתרון לשום בעיה אלא הדחקתה מתחת לעין העם בלבד.

ה. האם נשכיל להתאחד??
כפי הנראה לעת עתה לא. לא דחוף לאנשי ההשפעה החרדים להתאחד ובפרט כשזה יגזול כמה משרות לאחרים. כפי שאמרת, כל ה'ישות' של האחד הוא ה'אין' של השני ורק בזה יש איזה הסכמה כללית..

כל עשרים שלושים שנה להתפלג זה חזון אופטימי מאוד לצערי.

לדעתי עוד 15-20 שנה לכל הציבור כולו יהיה טלפון חכם כלשהוא אלא שיהיו 'הכשרים' רבים ככמות המפלגות והעיתונים.

ציבור אחד נהיה כל עוד התורה תהיה כביכול הנושא המרכזי עליו דנים ולא משנה צבעים של חולצות או סוג העיתון הנבחר.

מה צריך??
צריך לשוב ללימוד התורה ביתר עוז וביתר שאת!
צריך להבין שהתורה מסורה בידי גדול"י בלבד!
צריך להשכיל שלא כל מי שחושב אחרת מיד הופך ל'כופר' או 'אפיקורוס'!
צריך לסגור את כל העיתונים והמפלגות! (או לכה"פ להבהיר שאין שום קשר בין עיתון ומפלגה לבין תורה!!)
צריך ללמוד הרבה מוסר ולדאוג לשינוי פנימי אמיתי כל אחד לעצמו!