עמוד 1 מתוך 3
האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 11:28 am
על ידי פלתי
ש. ספראי כתב:ממש כמו ברוסיה הקומוניסטית, רצחו אותו והעלימו את גופתו, רק בגלל שביקש לשמור על אורח חייו היהודי האותנטי. זו רק דוגמה אחת מיני רבות).
מדוע להרחיק לכת עד רוסיה הקומוניסטית. אולי הם למדו את זה ממקורותינו שאמרו חז"ל דהמינין והמסורות מורידין ולא מעלין? (לדידם מי שלא הולך על פי האידיאולוגיה שלהם, או שיש בפועלו סיכון לשימור האידיאולוגיה שלהם נחשב כמין לצורך הענין).
וברשותכם, ומבלי כוונה להוציא שדים מהבקבוק, הייתי רוצה להתייחס למשהו שאמנם לא מטריד אותי, אבל יש לי חוסר בהירות לגביו.
כאשר אנחנו רואים שאנשים הולכים לפי אמונתם עד כדי אכזריות ועד כדי רצח, ואפילו רצח עם. האם אנחנו יכולים להתווכח איתו ויכוח אידיאולוגי מוסרי?
הרי הוא יטען, מה לך כי תבוא בתלונות אלי? האם כאשר יד היהדות תקיפה, האין אתם מצווים לרצוח את אלו שאינם מאמינים באמונתכם?
Re: 70 שנות מדינה- מאמר שהיה אמור להתפרסם באלעד ונגנז
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 11:37 am
על ידי אוצר החכמה
לא.
אפילו שבעת עממין שיש בהם דין לא תחייה כל נשמה צרים מג' רוחות ומאפשרים להם לברוח מרוח רביעית.
Re: 70 שנות מדינה- מאמר שהיה אמור להתפרסם באלעד ונגנז
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 11:39 am
על ידי בברכה המשולשת
זו מחלוקת ראשונים. הלא כן?
Re: 70 שנות מדינה- מאמר שהיה אמור להתפרסם באלעד ונגנז
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 11:41 am
על ידי אוצר החכמה
מש"כ הוא פשטות הרמב"ם. שו"ר כדבריך שזו מחלוקת ראשונים אם הוא רק במלחמת הרשות או גם במלחמת ז' עממין.
עכ"פ לענייננו אין נפ"מ כי גם שמלחמת מדיין שעליה מדבר הספרי היו המדינים עובדי ע"ז וכן ברוב מלחמות הרשות.
מלבד זאת החינוך שהוא זה שאומר שזה רק במלחמת רשות ולא בז' עממין כותב בפירוש שאומרים להם שאם רוצים ללכת ולהניח את העיר רשאין. (כך שנראה שהטעם שאין עושין כן אינו משום שחייבין להרגם אלא משום שחוששין שאם יברחו יתאספו במקום אחר להלחם על העיר או חששות דומים).
Re: 70 שנות מדינה- מאמר שהיה אמור להתפרסם באלעד ונגנז
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 11:59 am
על ידי פלתי
בברכה המשולשת כתב:נשאלתי זאת כו"כ פעמים, והשבתי שיש חילוק פשוט, שהם באים בשם השקר ואנו באים בשם דבר ה'.
זה אתה יכול לומר ליהודי שמאמין באמונתך. אבל בעצם אתה מצדיק את כל מי שעושה את אותם המעשים על פי אמונתו, כי גם לדידו הוא בא בשם האמת. ולדעתו אתה הוא שבא בשם השקר.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 12:50 pm
על ידי פשיסחא
באותו הקשר, רגילים לכתוב על רשעותם של פעילי מפא"י במחנות העולים שהביאו רק מורים חילוניים ולא נתנו ל'פעילים' דריסת רגל וכו'
האם במקרה שאגודת ישראל הייתה יוזמת להקים מדינה ופועלת במשך שנים במאמצים עצומים ובהקרבה גדולה למען הקים מדינה ולבסוף אכן הייתה מקימה בפועל מדינה, והיו מעלים אלפי תימנים רחוקים מהדת לארץ, ומביאים להם מורים חרדיים וכו' והיה בארץ מיעוט חילוניים שלא פעלו עבור המדינה ואף התנגדו אליה והם היו מנסים להכניס מורים חילוניים דרך הגדרות. איך אגו"י הייתה מתנהגת? ומה אנו מצפים מפעלי מפא"י שיתנהגו? את אותה שאלה אפשר לשאול בנוגע לשאר הדברים ביחס בין מקימי המדינה ושליטיה לשומרי המצוות.
אני חושב שבשורה התחתונה הויכוח שלנו מולם הוא מה דרך האמת ומה דרך השקר, ואין כאן שאלת מוסריות. (אם כי מצדנו האמת היא אבסולוטית ולכן אפשר לכוף אותה על אחרים, ואילו לפי תפיסות החילוניות אין אמת מוחלטת ויש יותר מקום לכבד את האחר)
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 12:51 pm
על ידי יודקרת
פלתי כתב:ש. ספראי כתב:ממש כמו ברוסיה הקומוניסטית, רצחו אותו והעלימו את גופתו, רק בגלל שביקש לשמור על אורח חייו היהודי האותנטי. זו רק דוגמה אחת מיני רבות).
מדוע להרחיק לכת עד רוסיה הקומוניסטית. אולי הם למדו את זה ממקורותינו שאמרו חז"ל דהמינין והמסורות מורידין ולא מעלין? (לדידם מי שלא הולך על פי האידיאולוגיה שלהם, או שיש בפועלו סיכון לשימור האידיאולוגיה שלהם נחשב כמין לצורך הענין).
וברשותכם, ומבלי כוונה להוציא שדים מהבקבוק, הייתי רוצה להתייחס למשהו שאמנם לא מטריד אותי, אבל יש לי חוסר בהירות לגביו.
כאשר אנחנו רואים שאנשים הולכים לפי אמונתם עד כדי אכזריות ועד כדי רצח, ואפילו רצח עם. האם אנחנו יכולים להתווכח איתו ויכוח אידיאולוגי מוסרי?
הרי הוא יטען, מה לך כי תבוא בתלונות אלי? האם כאשר יד היהדות תקיפה, האין אתם מצווים לרצוח את אלו שאינם מאמינים באמונתכם?
מספר תשובות אפשריות:
1. אכן. מבחינה מוסרית מותר להרוג בשם אידאולוגיה שבאה למנוע את חורבן העולם. אולם אם האנשים שהורגים בשם אותה אידאולוגיה הם אנשים שניכר שאין בהם חמלה כלל, או שבשם האידאולוגיה הם מביאים בסוף חורבן גדול יותר, סימן שהם אינם מוסריים כלל.
2. אין כזה דבר מוסר מלבד מוּסר התורה. אין אפשרות להתווכח ויכוח מוסרי כי אין כזה. התורה מצווה עלינו להרוג בשם האידאולוגיה ולכן אנחנו נילחם בכל מי שהאידאולוגיה שלו שונה, כי אנחנו מאמינים בתורה.
3. זה שאומות העולם קבלו עליהם אמונות שונות ומשונות וסירבו לקבל את התורה כשהקב"ה חיזר עליהם, זה מעשה בלתי מוסרי בעליל, וזה מוכיח שאין להם מוסר כלל.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 1:01 pm
על ידי פלתי
1. מה הכוונה ניכר בהם חמלה? האם שמואל ע"ה ששיסף את אגג וחתכו לחתיכות קטנות באכזריות, כפי שאנו מצווים להתייחס לעמלק. האם זה סימן שאינו מוסרי כלל?
2. חז"ל אומרים שאם לא היתה ניתנת תורה היינו לומדים גזל מנמלה וצניעות מחתול. לכאורה זה אומר שיש מוסר גם ללא התורה.
3. אתה מדבר מצד האמונה שלך. אבל האם אתה יכול לבוא בטענות של חוסר מוסריות על רצח שמישהו אחר עושה בשם האמונה שלו? האם תוכל לנצחו בוויכוח אידיאולוגי?
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 1:10 pm
על ידי אוצר החכמה
איני מבין מדוע אתה חומל על אגג. היית מתנגד שיחתכו את היטלר לחתיכות קטנות? זה אגג.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 1:22 pm
על ידי פלתי
אני לא חומל על אגג ח"ו ולא חומל על כל עמלקי.
אני רק שואל מה לנו כי נלין על אלו שלא חומלים עלינו.
Re: 70 שנות מדינה- מאמר שהיה אמור להתפרסם באלעד ונגנז
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 1:27 pm
על ידי ארי שבחבורה
אוצר החכמה כתב:לא.
אפילו שבעת עממין שיש בהם דין לא תחייה כל נשמה צרים מג' רוחות ומאפשרים להם לברוח מרוח רביעית.
ומה לגבי עמלק?
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 1:30 pm
על ידי יודקרת
פלתי כתב:1. מה הכוונה ניכר בהם חמלה? האם שמואל ע"ה ששיסף את אגג וחתכו לחתיכות קטנות באכזריות, כפי שאנו מצווים להתייחס לעמלק. האם זה סימן שאינו מוסרי כלל?
2. חז"ל אומרים שאם לא היתה ניתנת תורה היינו לומדים גזל מנמלה וצניעות מחתול. לכאורה זה אומר שיש מוסר גם ללא התורה.
3. אתה מדבר מצד האמונה שלך. אבל האם אתה יכול לבוא בטענות של חוסר מוסריות על רצח שמישהו אחר עושה בשם האמונה שלו? האם תוכל לנצחו בוויכוח אידיאולוגי?
1. התכוונתי שניכר בהם חמלה בדברים שמחוץ לאידיאולוגיה.
2. לכאורה. ואכמ"ל.
3. אנצח אותו בויכוח אידאולוגי כי אוכיח לו שתורתנו אמת ושלפי חוקי המוסר צריך להאמין בתורה, וממילא זה שהאומות לא קבלו את התורה זה מעשה בלתי מוסרי בעליל.
Re: 70 שנות מדינה- מאמר שהיה אמור להתפרסם באלעד ונגנז
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 1:42 pm
על ידי אוצר החכמה
ארי שבחבורה כתב:אוצר החכמה כתב:לא.
אפילו שבעת עממין שיש בהם דין לא תחייה כל נשמה צרים מג' רוחות ומאפשרים להם לברוח מרוח רביעית.
ומה לגבי עמלק?
זה בדיוק העניין עמלק הם לא איזה אומה שהשקפותיה ואמונותיה שונות משלנו. עמלק הם הרצחנים של העולם ואת אלה טוב להשמיד.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 1:43 pm
על ידי אוצר החכמה
פלתי כתב:אוצר החכמה כתב:איני מבין מדוע אתה חומל על אגג. היית מתנגד שיחתכו את היטלר לחתיכות קטנות? זה אגג.
אני לא חומל על אגג ח"ו ולא חומל על כל עמלקי.
אני רק שואל מה לנו כי נלין על אלו שלא חומלים עלינו.
מה עשינו להם?
הם כבר שלושת אלפי שנים טובחים בנו ומתעללים בנו רק בגלל העובדה שאנחנו קיימים.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 1:51 pm
על ידי משולש
אנחנו והם שייכים לקב"ה ומה שהוא מצווה עלינו לעשות להם (בעוון שהם מרדו בו) נעשה.
ומי שלא מאמין בקב"ה, הוא שקרן וכפוי טובה ואם הורג ע"פ אמונה שהמציא או שמישהו המציא לו, הוא הורג ע"פ אידיאולוגיית שקר. (ואולי יש לדון שיש קצת גויים טפשים שנחשבים כאנוסים שאין בהם יכולת לדעת את האמת מחמת גסות שכלם, וזה מסור ליודע תעלומות לדעת מי אנוס ומי שוגג ומי מזיד).
מאידך יש גם גויים שצוו ע"י הקב"ה להנקם בנו, כמו שנאמר לנבוכדנצר "עבד רע וכו'" וכמו הרמזים הברורים של נירון קיסר וכו'. וכן אלישע התנבא למלך ארם מה שהקב"ה מייעד לו לעשות לעם ישראל.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 1:59 pm
על ידי בברכה המשולשת
אמת, ואעפ"כ גם נ"נ נענש על מה שעשה לעם ישראל, וכהא דמצרים.
וכן תהיה מפלת עדינה כמפלת צוענה
Re: 70 שנות מדינה- מאמר שהיה אמור להתפרסם באלעד ונגנז
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 1:59 pm
על ידי בברכה המשולשת
פלתי כתב:בברכה המשולשת כתב:נשאלתי זאת כו"כ פעמים, והשבתי שיש חילוק פשוט, שהם באים בשם השקר ואנו באים בשם דבר ה'.
זה אתה יכול לומר ליהודי שמאמין באמונתך. אבל בעצם אתה מצדיק את כל מי שעושה את אותם המעשים על פי אמונתו, כי גם לדידו הוא בא בשם האמת. ולדעתו אתה הוא שבא בשם השקר.
בודאי שלא, כי יש אמת אחת ואין "אמת לדעתו" ו-"אמת לדעתי".
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 2:00 pm
על ידי מרן המשגיח
נכבב (בערך)מרן המשגיח כתב:עצם הרעיון שמגיע לרשע שכר אם הוא עושה כך בגלל דתו הוא נואל. באותה מידה יכול פותח האשכול לשאול אם היטלר נמצא בגהנם או בגן עדן כי הוא חשב שמה שהוא עושה זה לטובת העולם.
האמת שיש להתקנא באנשים שהם כל כך תמימי לב שאינם מסוגלים לתפוס שאדיאולוגיה של רשע מגיעה מתוך רשעות...
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 2:01 pm
על ידי פלגינן
על הנושא בכללותו ראה א' שגיא, עונשו של עמלק: דרכי ההתמודדות של המסורת היהודית עם הבעיה ומעמדה של המוסריות במסורת היהודית, בתוך: יהדות בין דת למוסר, עמ' 199-229. איני מצוי כרגע בנושא, אך בוודאי יש מה לראות שם.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 2:25 pm
על ידי חזן הכנסת
וראיה שלא היה להיטלר שום אידיאולוגיה: שהרי גם היטלר לא פיתח שום אידיאולוגיה שמותר להתעלל באנשים באכזריות, הוא בסך הכל סבר שצריך להרגם מפני שהם גנים פגומים, א"כ למה התעללו הנאצים בקרבנותיהם בצורה סדיסטית, אלא ודאי שאין כאן שום אידיאולוגיה.
וממנו תדון לסטאלין וחבריו.
כשהתורה ציוותה להרוג ז' עממין, אע"פ שעל פי הנסיבות של אז לא היה שום בעיה מוסרית להרוג אותם (וזה אריכות גדולה להבין את התקופה הברברית שלא מבעד לעיניים של שנת אלפיים) מ"מ אמרו חז"ל שצריכים לשלוח להם שאם רצו לפנות יפנו, וכמו"כ אע"פ שלא היה מותר להשלים עמהם מ"מ באופן של רחב הזונה והאיש שהראה מבוא לוז חזינן שמותר להחיותם ומשמע בגמרא שאפילו אלפי משפחות היו יכולות לינצל בזכות רחב הזונה, חזינן שמי שרוצה באמת להשלים מותר להחיותו גם אחר הכניסה לארץ.
ובחז"ל באמת לא מצינו הריגה כלל רק היתר לסבב המות למינין ומסורות, והמסורות ברור שהם מסכנים את ישראל, והמינים לכאורה הכוונה לאלו האדוקים בע"ז כגון הנוצרים הקדמונים והגנוסטיים שם היו מסכנים את האמונה, אבל כאמור רק לסבב המיתה ולא להרגם בידיים. אבל הרמב"ם פסק שמותר להרגם בחרב, וזה פלא גדול מאין לקח חידוש זה, שהרי גם עוע"ז מצווין אנו ללמד עליו זכות בבי"ד שלא נא' "לא תחמול עליו" אלא במסית, וא"כ למה לא אמרו כן במינים. ועוד קשה לי קושיא גדולה שהרמב"ם כלל במינים ג"כ צדוקים ובייתוסים, וקשה שלא מצינו שנקראו הכתות הללו מינים (חוץ ממקום אחד שלכאורה משמע כן אבל ברור שאין הכוונה כן) דאי משום שלא האמינו בתושבע"פ והרי הכותים ג"כ לא האמינו בתושבע"פ ולא בכל דברי הנביאים ולא בקדושת ירושלים ואעפ"כ כל זמן התנאים היו כשרים לעדות ודינם כישראל כשר לכל דבר חוץ ממה שהם חשודים עליו.
וראינו שגם הגויים שבאו לקחת את אלישע בשבי לא התיר אלישע להרגם אלא להניח לפניהם לחם ומים ולשלחם הביתה (וכמובן שאין זה כלל שהרי בבן הדד נא' "יען שלחת את איש חרמי מיד" ואיכא למימר דהתם הוא מלך ואח"כ יעלה עליו עוה"פ ויסכן את היישוב כמו שעשה באמת). וכן אמרו "הנה שמענו שמלכי ישראל מלכי חסד הם" משמע שהיו מתחסדים אפילו עם הגויים.
אי אפשר ללמוד מדין לא תחיה כל נשמה שהתורה דיברה בתקופה הברברית שאז כל אדם שלא נהרג היה הורג, מי שמתמצה קצת באותה תקופה יודע שהכנענים היו בשפל מוסרי ולא היה נותנים זכות קיום אלא כשהם היו מאויימים ע"י חרב. וכן קרה באמת שכל האומות שנשארו ממלחמות יהושע חזרו ותקפו אח"כ את ישראל ברגע שיד ישראל נתרופף מעט.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 2:31 pm
על ידי משולש
שמעתי פעם שאדם בריא בנפשו אינו עושה דברים למטרה רעה (כמובן שהיצר הרע מביא הכל, אבל המצפון=יצר טוב לא נותן לאדם לשמוע ליצה"ר עד שיביא לו סיבה מוצדקת כלשהי, אפי' אם יודע שמרמה את עצמו. אמנם בשמים יראו לאדם שהוא העלים עיניו מן האמת בכוונה. וגם יעמתו אותו עם מעשים אחרים שלו שמוכיחים את זה).
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 2:38 pm
על ידי משולש
חזן הכנסת כתב:וראיה שלא היה להיטלר שום אידיאולוגיה: שהרי גם היטלר לא פיתח שום אידיאולוגיה שמותר להתעלל באנשים באכזריות, הוא בסך הכל סבר שצריך להרגם מפני שהם גנים פגומים, א"כ למה התעללו הנאצים בקרבנותיהם בצורה סדיסטית, אלא ודאי שאין כאן שום אידיאולוגיה.
בגרמניה היתה תעמולה שמטרתה לשכנע את ההמון בסכנתם/רשעותם/ערמומיותם/שפלותם/(הוסף כל מילה שלילית שבלקסיקון) של היהודים. (ולא רק בתור פגם גנטי פשוט שמטפלים בו בצורה טכנית קרה) וזה העלה את השנאה לשיאי ההסטוריה.
ועוד סיבה להתעללות: במחנות היתה שיגרה של רציחות רח"ל רבבות ליום הי"ד, ולרוצחים השתפשף סף הריגוש ונהיה להם "משעמם"..
ולי יש ראיה שלהיטלר כן היה אידיאולוגיה, שאם לא כן, לא היו אוסרים כל מדינות העולם להדפיס את "מיין קאמפף". ממה הם פחדו?
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 2:46 pm
על ידי בברכה המשולשת
חזן הכנסת כתב:וראיה שלא היה להיטלר שום אידיאולוגיה: שהרי גם היטלר לא פיתח שום אידיאולוגיה שמותר להתעלל באנשים באכזריות, הוא בסך הכל סבר שצריך להרגם מפני שהם גנים פגומים, א"כ למה התעללו הנאצים בקרבנותיהם בצורה סדיסטית, אלא ודאי שאין כאן שום אידיאולוגיה.
וממנו תדון לסטאלין וחבריו.
כשהתורה ציוותה להרוג ז' עממין, אע"פ שעל פי הנסיבות של אז לא היה שום בעיה מוסרית להרוג אותם (וזה אריכות גדולה להבין את התקופה הברברית שלא מבעד לעיניים של שנת אלפיים) מ"מ אמרו חז"ל שצריכים לשלוח להם שאם רצו לפנות יפנו, וכמו"כ אע"פ שלא היה מותר להשלים עמהם מ"מ באופן של רחב הזונה והאיש שהראה מבוא לוז חזינן שמותר להחיותם ומשמע בגמרא שאפילו אלפי משפחות היו יכולות לינצל בזכות רחב הזונה, חזינן שמי שרוצה באמת להשלים מותר להחיותו גם אחר הכניסה לארץ.
ובחז"ל באמת לא מצינו הריגה כלל רק היתר לסבב המות למינין ומסורות, והמסורות ברור שהם מסכנים את ישראל, והמינים לכאורה הכוונה לאלו האדוקים בע"ז כגון הנוצרים הקדמונים והגנוסטיים שם היו מסכנים את האמונה, אבל כאמור רק לסבב המיתה ולא להרגם בידיים. אבל הרמב"ם פסק שמותר להרגם בחרב, וזה פלא גדול מאין לקח חידוש זה, שהרי גם עוע"ז מצווין אנו ללמד עליו זכות בבי"ד שלא נא' "לא תחמול עליו" אלא במסית, וא"כ למה לא אמרו כן במינים. ועוד קשה לי קושיא גדולה שהרמב"ם כלל במינים ג"כ צדוקים ובייתוסים, וקשה שלא מצינו שנקראו הכתות הללו מינים (חוץ ממקום אחד שלכאורה משמע כן אבל ברור שאין הכוונה כן) דאי משום שלא האמינו בתושבע"פ והרי הכותים ג"כ לא האמינו בתושבע"פ ולא בכל דברי הנביאים ולא בקדושת ירושלים ואעפ"כ כל זמן התנאים היו כשרים לעדות ודינם כישראל כשר לכל דבר חוץ ממה שהם חשודים עליו.
וראינו שגם הגויים שבאו לקחת את אלישע בשבי לא התיר אלישע להרגם אלא להניח לפניהם לחם ומים ולשלחם הביתה (וכמובן שאין זה כלל שהרי בבן הדד נא' "יען שלחת את איש חרמי מיד" ואיכא למימר דהתם הוא מלך ואח"כ יעלה עליו עוה"פ ויסכן את היישוב כמו שעשה באמת). וכן אמרו "הנה שמענו שמלכי ישראל מלכי חסד הם" משמע שהיו מתחסדים אפילו עם הגויים.
אי אפשר ללמוד מדין לא תחיה כל נשמה שהתורה דיברה בתקופה הברברית שאז כל אדם שלא נהרג היה הורג, מי שמתמצה קצת באותה תקופה יודע שהכנענים היו בשפל מוסרי ולא היה נותנים זכות קיום אלא כשהם היו מאויימים ע"י חרב. וכן קרה באמת שכל האומות שנשארו ממלחמות יהושע חזרו ותקפו אח"כ את ישראל ברגע שיד ישראל נתרופף מעט.
א. למיטב ידיעתי ההתעללות היתה חלק מהאידיאולוגיה, כי השמדת היהודים, רח"ל, היתה שונה מהריגת חולים וכדו', שזה בגלל גנים פגומים ואכן נעשה ללא התעללות. שנאתם ליהודים היתה הרבה יותר שורשית, והם כתבו שא"א שיהיה בעולם את היהודים ואותם זה מאבק לחיים ולמוות בין זה לזה ואפילו יהיה יהודי אחד בעולם הם (לשיטתם) הפסידו. יתר על כן, הם כתבו שוב ושוב שיהודים הם כמו חיידקים וצריך להשמידם ואסור לרחם עליהם, וכל המרחם עליהם מתאכזר לעולם וכו' וכו' (וסליחה שציטטתי מדבריהם האיומים ימש"ו)
ב. סטאלין וחבריו סברו שכל מי שעומד מולם (או שדמיינו שהוא עומד מעולם) בא להשמידם. (סטאלין היה פרנויד כפשוטו ועשרות מליונים נהרגו על מזבח הפרנויה שלו).
ג. האיש שהראה את מבוא לוז הלך לארץ אחרת, וזה כהג' אגרות. ואה"נ אם היו כולם משלימים אז לא היו הורגים אותם. (א"כ יש מח' אם אחרי הכניסה לארץ אפשר היה להשלים, ורחב שאני שההסכם איתה היה לפני שכלל ישראל עברו את הירדן)
ד. המינים היו רודפים של עם ישראל ברוחניות, ולזכרוני איתא כך במדרש משנת רבי אליעזר.
ה. יש חילוק בין דיון בבי"ד לבין דין מורידין שהוא מדיני רודף.
ו. לגבי הכותים אכן צ"ע גדול, אבל מדברי חז"ל על המינים ברור שההלכה כלפי מינים חמורה טפי וטפי. (ולגבי הצדוקים ברמב"ם, הרי דיבר גם על הקראים ויעויין בזה בהרחבה בתשו' הרדב"ז)
ז. לגבי אלישע, אסור היה לגעת לרעה בגויים הנ"ל כי כל תפיעסתם היתה ע"י נס ללא פעולת בשר ואדם, אז הוי כהקדש שאסור להזיקו.
ח. ודאי שמלכי חסד היו, גם כלפי הגויים, אך טעו בזה (ואחאב איננו אליבא דהלכתא...)
ט. אה"נ, לא תחיו כל נשמה חל רק לפי גדרי ההלכה על מי שההלכה אמרה
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 2:46 pm
על ידי דרומי
מענין לענין באותו ענין.
בכמה ספרים מדובר על העיקרון החשוב של 'לגמול לחייבים טובות' - לגמול חסד למי שעשה לך רע. ואחד הביאורים בזה, שכן מי שעשה לך רע הרי הוא שליח של ההשגחה העליונה, והכל לטובה וכו', ואם כן סוף סוף מגיעה לו תודה מסויימת בבחינת חמרא למריה טיבותא לשקייה (ראה בקובץ המצורף בסופו).
השאלה היא למה לא נגיד כך גם לגבי רשעים לא יהודים? למה לא נאמר שעלינו להוקיר תודה לנבוכדנצר / טיטוס וכו', שהרי היו שלוחי ההשגחה העליונה להביא לנו איזה טובה?
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 2:47 pm
על ידי בברכה המשולשת
כי מרשעים יצא רשע
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 2:48 pm
על ידי משולש
דרומי כתב:מענין לענין באותו ענין.
בכמה ספרים מדובר על העיקרון החשוב של 'לגמול לחייבים טובות' - לגמול חסד למי שעשה לך רע. ואחד הביאורים בזה, שכן מי שעשה לך רע הרי הוא שליח של ההשגחה העליונה, והכל לטובה וכו', ואם כן סוף סוף מגיעה לו תודה מסויימת בבחינת חמרא למריה טיבותא לשקייה (ראה בקובץ המצורף בסופו).
השאלה היא למה לא נגיד כך גם לגבי רשעים לא יהודים? למה לא נאמר שעלינו להוקיר תודה לנבוכדנצר / טיטוס וכו', שהרי היו שלוחי ההשגחה העליונה להביא לנו איזה טובה?
עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 2:54 pm
על ידי אוצר החכמה
דרומי כתב:מענין לענין באותו ענין.
בכמה ספרים מדובר על העיקרון החשוב של 'לגמול לחייבים טובות' - לגמול חסד למי שעשה לך רע. ואחד הביאורים בזה, שכן מי שעשה לך רע הרי הוא שליח של ההשגחה העליונה, והכל לטובה וכו', ואם כן סוף סוף מגיעה לו תודה מסויימת בבחינת חמרא למריה טיבותא לשקייה (ראה בקובץ המצורף בסופו).
השאלה היא למה לא נגיד כך גם לגבי רשעים לא יהודים? למה לא נאמר שעלינו להוקיר תודה לנבוכדנצר / טיטוס וכו', שהרי היו שלוחי ההשגחה העליונה להביא לנו איזה טובה?
תעשה להם רע ותהיה שליח של ההשגחה העליונה וכולי.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 2:55 pm
על ידי דרומי
ולהערה אחרת יותר קשורה ישירות לנושא האשכול.
כמדומה שיואב בן צרויה מייצג בהנהגתו המסופרת בתנ"ך את האידיאה הכתובה כאן בכותרת. ויחסו של דוד המלך אליו, וכן היחס אליו בכלל, מורכב הוא.
מחד גיסא יואב המשיך לשרת את דוד כל ימיו וזכה לכבוד ומעמד רב. גם חז"ל מדברים עליו גדולות ונצורות.
ומצד שני סוף סוף לפני מות דוד הוא מצוה לטפל בו וכו'.
אלא שבסך הכל נשארה דמותו כדמות חיובית בתולדות עמנו, כמובן.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 3:00 pm
על ידי בברכה המשולשת
הסיבה שדהע"ה ציוה על הריגת יואב בן צרויה היתה רק על הריגת אבנר בן נר ועמשא בן יתר
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 3:01 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי את הכוונה האידיאה הכתובה כאן בכותרת.
יואב בן צרויה לפי חז"ל היה צדיק גדול. וגם כל ישראל נצרכו לו כמבואר בגמרא במכות (אם נתעלם מהצעתו של ר' ראובן מרגליות) אבל הוא חטא ועל זה נענש.
הזכרתי כבר פעם כאן שיש מאמר של הרב לוי לבאר את שיטת יואב בן צרויה וסיבת התנהגותו.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 3:09 pm
על ידי בן מיכאל
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את הכוונה האידיאה הכתובה כאן בכותרת.
יואב בן צרויה לפי חז"ל היה צדיק גדול. וגם כל ישראל נצרכו לו כמבואר בגמרא במכות (אם נתעלם מהצעתו של ר' ראובן מרגליות) אבל הוא חטא ועל זה נענש.
הזכרתי כבר פעם כאן שיש מאמר של הרב לוי לבאר את שיטת יואב בן צרויה וסיבת התנהגותו.
מה זה?
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 3:22 pm
על ידי אוצר החכמה
הוא מציע שהגמרא בעצם התכוונה לבר כוזיבא. רק לא רצו לכתוב את זה וכתבו ברמז.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 3:40 pm
על ידי החושב
לעיקר השאלה,
לענ"ד יהיה הרבה יותר קל לדון בה אחרי שתתברר ההגדרה המדויקת (או אפילו לא מאוד מדויקת) של 'מוסר'.
אחרת לא ברור בכלל על מה מדברים ומה השאלה.
אני לא מצאתי הגדרה ברורה, חוץ ממה שכתוב בויקפדיה:
אמיל דורקהיים טען כי מוסריות היא "סך כל כללים קבועים שנקבעו על פי החברה"
לפי הגדרה זו, למשל, אין מקום לשאלה, לכאורה. אם החברה קבעה שזה טוב להרוג בשם אידיאולוגיה, אז זה מוסרי, אם לא - לא.
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 3:46 pm
על ידי חזן הכנסת
בברכה המשולשת כתב:דרומי כתב:מענין לענין באותו ענין.
בכמה ספרים מדובר על העיקרון החשוב של 'לגמול לחייבים טובות' - לגמול חסד למי שעשה לך רע. ואחד הביאורים בזה, שכן מי שעשה לך רע הרי הוא שליח של ההשגחה העליונה, והכל לטובה וכו', ואם כן סוף סוף מגיעה לו תודה מסויימת בבחינת חמרא למריה טיבותא לשקייה (ראה בקובץ המצורף בסופו).
השאלה היא למה לא נגיד כך גם לגבי רשעים לא יהודים? למה לא נאמר שעלינו להוקיר תודה לנבוכדנצר / טיטוס וכו', שהרי היו שלוחי ההשגחה העליונה להביא לנו איזה טובה?
כי מרשעים יצא רשע
יש ספר קטן הנקרא ישעיה (כמדומני שיש באוצר החכמה אבל אין הרבה מסתכלין בו) אבל שם הוא מטפל בבעיה הזאת נא לעיין בפרק י' ד"ה הוי אשור שבט אפי
גם שאר הנביאים מתייחסים לשאלה זו
Re: 70 שנות מדינה- מאמר שהיה אמור להתפרסם באלעד ונגנז
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 4:01 pm
על ידי פלתי
בברכה המשולשת כתב:פלתי כתב:בברכה המשולשת כתב:נשאלתי זאת כו"כ פעמים, והשבתי שיש חילוק פשוט, שהם באים בשם השקר ואנו באים בשם דבר ה'.
זה אתה יכול לומר ליהודי שמאמין באמונתך. אבל בעצם אתה מצדיק את כל מי שעושה את אותם המעשים על פי אמונתו, כי גם לדידו הוא בא בשם האמת. ולדעתו אתה הוא שבא בשם השקר.
בודאי שלא, כי יש אמת אחת ואין "אמת לדעתו" ו-"אמת לדעתי".
גם המוסלמי רוצח יהודים בשם האמת האחת שאין בילתה. ובכן אתה טוען שהוא טועה, אבל אין אתה יכול לטעון שהוא לא מוסרי או אכזר, שהרי את המעשים מבחינת עצמם אתה מצדיק כל זמן שהם תואמים את האמונה האמיתית.
Re: 70 שנות מדינה- מאמר שהיה אמור להתפרסם באלעד ונגנז
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 4:35 pm
על ידי משולש
פלתי כתב:גם המוסלמי רוצח יהודים בשם האמת האחת שאין בילתה. ובכן אתה טוען שהוא טועה, אבל אין אתה יכול לטעון שהוא לא מוסרי או אכזר, שהרי את המעשים מבחינת עצמם אתה מצדיק כל זמן שהם תואמים את האמונה האמיתית.
א. על המוסלמים ספיציפית כן אפשר לטעון ככה כי המצב אצלם מוגזם קצת בנושא זה, ואין מצב שיהיה סמכות כלשהי שתאשר דבר כזה, כ"ש שלא אלקים/אללה.
ב. לא רק רצח אלא כל עונש שמטילים על אדם כלשהו נכנס לאותה שאלה. גם קנס של 5 ש"ח אם הוא לא כדין אז זה לא מוסרי. ולכן ערבי שהורג בשם הבריון מוחמד אינו מוסרי כי היה לו לדעת שמוחמד שקרן ואין ללכת אחרי הוראותיו. (יש כלים להוכיח שאמונת האיסלאם שקר והיהדות אמת, אין פה מקום לאמת שלו ולאמת שלי).
Re: 70 שנות מדינה- מאמר שהיה אמור להתפרסם באלעד ונגנז
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 4:52 pm
על ידי פלתי
משולש כתב:ולכן ערבי שהורג בשם הבריון מוחמד אינו מוסרי כי היה לו לדעת שמוחמד שקרן ואין ללכת אחרי הוראותיו. (יש כלים להוכיח שאמונת האיסלאם שקר והיהדות אמת, אין פה מקום לאמת שלו ולאמת שלי).
אני לא בטוח שאני מכיר את הכלים האלו שאתה מדבר עליהם שיוכיחו חד משמעית את אמונת היהדות. אבל במידה וישנם כלים כאלו, כמה יהודים אתה מכיר שבאמת לקחו את הכלים הללו והלכו לבדוק את אמיתת אמונתם?
אותו יהודי (כמוני למשל) שלא הלך לבדוק, ורק הולך לפי האמונה שהתחנך עליה, האם הוא שונה ממוסלמי שעושה על פי אמונתו שהתחנך עליה? (רצוני לומר, האם הוא שונה מבחינה מוסרית)?
Re: 70 שנות מדינה- מאמר שהיה אמור להתפרסם באלעד ונגנז
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 5:05 pm
על ידי קראקובער
משולש כתב: ולכן ערבי שהורג בשם הבריון מוחמד אינו מוסרי כי היה לו לדעת שמוחמד שקרן ואין ללכת אחרי הוראותיו. (יש כלים להוכיח שאמונת האיסלאם שקר והיהדות אמת, אין פה מקום לאמת שלו ולאמת שלי).
סתם שאלה: נגיד שנולדה באיזה חור באפגניסטן מה הסיכוי שהיית עוזב את האיסלאם ומתגייר לדת היהודית (חרדי כמובן) ומקפיד גם להניח תפילין בחול המועד..?
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 5:17 pm
על ידי חזן הכנסת
אלו שהתחילו מיוזמתם להניח תפילין בחוה"מ או ללבוש תכלת וכיו"ב, אצלם יש סיכוי שהיו מתגיירים אם היו נחשפים לדת היהדות
אבל אלו שתמיד מנסים לתרץ מדוע הם ממשיכים לעשות את מה שהם עשו ולא משתכנעים, הם כנראה היו נשארים נוצרים ומוסלמים אדוקים
Re: האם מבחינה מוסרית ראוי להרוג בשם האידיאולוגיה?
פורסם: ב' אפריל 16, 2018 5:19 pm
על ידי דרומי
יש הרבה 'בעלי תשובה' שעשו שינוי גדול בחייהם מיוזמתם, ואעפ"כ אינם מניחים תפילין בחוה"מ וגם לא לובשים תכלת ולא עולים להר הבית ועוד כיו"ב... ויש מהם אפילו שמתגוררים בחו"ל