רחוב חזון איש 5. מהכתובת הזו, מהבית הצנוע והסגפני של הרב שטיינמן זכר צדיק וקדוש לברכה – יצאה מיטתו השבוע למנוחת עולם אחרי מאה שנים של עבודת ה' - כשמאות אלפים עומדים אבלים בכל הרחובות הסמוכים ומבכים את סילוקו של גדול הדור.
באופן מיוחד היה 'רבי אהרן לייב', כפי שהיה מכונה עד לא מכבר, אדם קדוש שמנעוריו היה ממעט באכילה וגם המעט שאכל היה אך ורק לקיום המינימלי, הוא לא ראה את עצמו כסגפן אלא פשוט בז לעולם הזה ודבק רק בחיי הרוח. ישב על כסא ללא משענת או על 'מיטת הסוכנות' ששימשה אותו עד החדשים האחרונים, בבית הצנוע שאת דלתו פתח בעצמו עד לפני שנים לא רבות, ובו עסק בתורה יומם וליל.
פרנקל תאומים כתב:הבנתי מנכדו של מרן זי"ע שהוא אחז שכל הנאה חומרית שלנו בעוה"ז מנכה לנו מזכויותינו בעוה"ב. .
גם זו לטובה כתב:פרנקל תאומים כתב:הבנתי מנכדו של מרן זי"ע שהוא אחז שכל הנאה חומרית שלנו בעוה"ז מנכה לנו מזכויותינו בעוה"ב. .
באמת ראוי לברר מה המקור של ההשקפה הנ"ל, והאם מוסכמת על הקדמונים.
סגי נהור כתב:אני לא יודע מה יש לחדש בעיקר הנושא שדנו בו ראשונים ואחרונים.
אבל נראה מוזר שדנים בכך (ולא בפעם הראשונה) מבלי להזכיר הלכה פסוקה בשו"ע (סי' רלא) שאין לאדם לעשות שום דבר בעולם לצורך הנאתו כ"א רק לשם שמים. אני לא נכנס כרגע לעומק הסוגיא המורכבת, ובוודאי לא מתיימר לומר שאני זוכה לקיים הלכה זו כתיקונה, אבל לכל הפחות כשדנים בנושא צריך לזכור שיש סימן כזה בשו"ע...
מענה איש כתב:סגי נהור כתב:אני לא יודע מה יש לחדש בעיקר הנושא שדנו בו ראשונים ואחרונים.
אבל נראה מוזר שדנים בכך (ולא בפעם הראשונה) מבלי להזכיר הלכה פסוקה בשו"ע (סי' רלא) שאין לאדם לעשות שום דבר בעולם לצורך הנאתו כ"א רק לשם שמים. אני לא נכנס כרגע לעומק הסוגיא המורכבת, ובוודאי לא מתיימר לומר שאני זוכה לקיים הלכה זו כתיקונה, אבל לכל הפחות כשדנים בנושא צריך לזכור שיש סימן כזה בשו"ע...
הסעיף הזה אינו בא לעניין סגפנות רק שכל מה שעושה האדם יהיה לשם שמים אדם יכול לאכול גם סעודת מלכים לשם שמים כמו בסעודות חג ושבת שמכווין למצוות שמחה ועונג
גם זו לטובה כתב:באמת ראוי לברר מה המקור של ההשקפה הנ"ל, והאם מוסכמת על הקדמונים.
קו ירוק כתב:גם זו לטובה כתב:באמת ראוי לברר מה המקור של ההשקפה הנ"ל, והאם מוסכמת על הקדמונים.
מדברים פה כמו גרי צדק.. וכך גם פתיחת האשכול..
ראוי לברר?...
זה לא דבר ידוע, מי יותר ומי פחות? יש פה דבר חידוש?
בכל דור כאלו היו; החזו"א היה כך, ואף הרבה הרבה למעלה מזה. ר' חצקל היה כך, הסטייפלער היה כך (וכל גדולי הדורות. אלא שבדרך כלל הנהגתם היתה בהסתר עם עצמם, וכאן זה היה מודגש מכמה סיבות).
הגר"א לא היה כך בפרישות לשם פרישות? הרי ספריו מלאים על זה.
החידוש הוא רק באדם שהשיג את זה עד קצה היכולת שלו.
גם זו לטובה כתב:שכל הנאה בעוה"ז היא על חשבון העוה"ב.
האם יש לזה מקור בתנ"ך בחז"ל ראשונים? למיטב ידיעתי- אין.
ובכל אופן מה המקור? ראוי לברר.
גם זו לטובה כתב:קו ירוק כתב:גם זו לטובה כתב:באמת ראוי לברר מה המקור של ההשקפה הנ"ל, והאם מוסכמת על הקדמונים.
מדברים פה כמו גרי צדק.. וכך גם פתיחת האשכול..
ראוי לברר?...
זה לא דבר ידוע, מי יותר ומי פחות? יש פה דבר חידוש?
בכל דור כאלו היו; החזו"א היה כך, ואף הרבה הרבה למעלה מזה. ר' חצקל היה כך, הסטייפלער היה כך (וכל גדולי הדורות. אלא שבדרך כלל הנהגתם היתה בהסתר עם עצמם, וכאן זה היה מודגש מכמה סיבות).
הגר"א לא היה כך בפרישות לשם פרישות? הרי ספריו מלאים על זה.
החידוש הוא רק באדם שהשיג את זה עד קצה היכולת שלו.
הנידון לא היה על פרישות (שהיא נושא בפ"ע) אלא ע"כ שכל הנאה בעוה"ז היא על חשבון העוה"ב.
האם יש לזה מקור בתנ"ך בחז"ל ראשונים? למיטב ידיעתי- אין.
ובכל אופן מה המקור? ראוי לברר.
לגופו של דבר, אין הוא נכון כלל. סגפנות פירושה לצער את הגוף. דרכו של מרן היתה למעט בהנאות העולם ולצרוך ממנו רק מה שדרוש, זוהי פרישות ולא סגפנות. יוצאים מן הכלל הם הסיפורים על כך שלא אבה לקבל הרדמה בטיפול שיניים כדי לנכות את הכבוד שקיבל. זה באמת סיגוף עצמי.
שמעתי מנכדו, ר"י ברלין, כך: מרן זצ"ל לא התנהג בפרישות לשם פרישות. הוא התנהג כך משום שההתעסקות בענייני עוה"ז, ולו המינימלית ביותר, מפריע לעליה בתורה וביראת שמים. העוה"ז היה בשבילו כמו זבוב טורדני שאין ברירה וצריך לסלק אותו.
מדברים פה כמו גרי צדק.. וכך גם פתיחת האשכול..
ראוי לברר?...
זה לא דבר ידוע, מי יותר ומי פחות? יש פה דבר חידוש?
בכל דור כאלו היו; החזו"א היה כך, ואף הרבה הרבה למעלה מזה. ר' חצקל היה כך, הסטייפלער היה כך (וכל גדולי הדורות. אלא שבדרך כלל הנהגתם היתה בהסתר עם עצמם, וכאן זה היה מודגש מכמה סיבות).
הגר"א לא היה כך בפרישות לשם פרישות? הרי ספריו מלאים על זה.
אש משמים כתב:מאז הגר"א ועד מרן זצוק"ל לא ידוע על צורת פרישות כ"כ גדולה עם יר"ש וגדלות בתורה כפי שהיתה בו, השאלה היא מדוע נהג כך ומדוע אחרים לא השקיעו בכך?
אש משמים כתב:מדברים פה כמו גרי צדק.. וכך גם פתיחת האשכול..
ראוי לברר?...
זה לא דבר ידוע, מי יותר ומי פחות? יש פה דבר חידוש?
בכל דור כאלו היו; החזו"א היה כך, ואף הרבה הרבה למעלה מזה. ר' חצקל היה כך, הסטייפלער היה כך (וכל גדולי הדורות. אלא שבדרך כלל הנהגתם היתה בהסתר עם עצמם, וכאן זה היה מודגש מכמה סיבות).
הגר"א לא היה כך בפרישות לשם פרישות? הרי ספריו מלאים על זה.
גם לגר צדק מותר לפתוח אשכול..
מאז הגר"א ועד מרן זצוק"ל לא ידוע על צורת פרישות כ"כ גדולה עם יר"ש וגדלות בתורה כפי שהיתה בו, השאלה היא מדוע נהג כך ומדוע אחרים לא השקיעו בכך?
מענה איש כתב:וגם יש כאלה שטבע גופם קרוב לפרישות וכמו שהעיד הגראי''ל על עצמו,
גם זו לטובה כתב:פרנקל תאומים כתב:הבנתי מנכדו של מרן זי"ע שהוא אחז שכל הנאה חומרית שלנו בעוה"ז מנכה לנו מזכויותינו בעוה"ב. .
באמת ראוי לברר מה המקור של ההשקפה הנ"ל, והאם מוסכמת על הקדמונים.
אש משמים כתב:כוונתי היתה לומר שבכל הדורות האחרונים ממש לא היתה דמות שהסמל שלה היה פרישות וסגפנות כפי שהיה אצל מרן זצוק"ל (למיטב ידיעתי הדלה) ולכן שאלתי האם היה סיבה מיוחדת לכך והאם זו מעלה נצרכת לכל גדול בישראל.
אין בכך שאחרים לא נהגו כך זלזול כלל משום שכל אחד יש בו מעלות שונות מחבירו.
קשה לומר שכל גדו"י היו פרושים ומסוגפים כמותו ורק אנו לא יודעים משום שאפשר היה לראותם יושבים על כסאות וכורסאות טובים ומשובחים אוכלים אוכל משובח כפי הנצרך חיים בדירות נאות וכו'
על כן יש לבאר עניין זה לענ"ד.
איש גלילי כתב:גם זו לטובה כתב:שכל הנאה בעוה"ז היא על חשבון העוה"ב.
האם יש לזה מקור בתנ"ך בחז"ל ראשונים? למיטב ידיעתי- אין.
ובכל אופן מה המקור? ראוי לברר.
וכבר ציינתי למעלה למעשה דרחב"ד.
פרנקל תאומים כתב:ומדוע מצאו חז"ל טעם לשבח "שלא נהנה אפילו באצבע קטנה"?
איש גלילי כתב:פרנקל תאומים כתב:ומדוע מצאו חז"ל טעם לשבח "שלא נהנה אפילו באצבע קטנה"?
זאת ראיה למעלת הפרישות, אבל לא ראיה לטענה שכל הנאה לוקחת מהנאת עוה"ב.
פרנקל תאומים כתב:איש גלילי כתב:פרנקל תאומים כתב:ומדוע מצאו חז"ל טעם לשבח "שלא נהנה אפילו באצבע קטנה"?
זאת ראיה למעלת הפרישות, אבל לא ראיה לטענה שכל הנאה לוקחת מהנאת עוה"ב.
ז"א שמי שלא נהנה באצבע קטנה יהיה לו יותר עוה"ב, ומי שנהנה אפי' באצבע קטנה יהיה לו פחות עוה"ב. הלא כן?
גם זו לטובה כתב:פרנקל תאומים כתב:הבנתי מנכדו של מרן זי"ע שהוא אחז שכל הנאה חומרית שלנו בעוה"ז מנכה לנו מזכויותינו בעוה"ב. .
באמת ראוי לברר מה המקור של ההשקפה הנ"ל, והאם מוסכמת על הקדמונים.
דרומי כתב:בענין זה יש דברים נפלאים בט"ז על אבן העזר סימן כה. מומלץ לעיין בפנים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים